26 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa f Ylatk Boi | Muhaliflerin Va- sıfları Ve Halk... Antalya meb'usu ( Nazifi Şerif B.) bir yazı yazmış, tenkit hakkına kimlerin ve ne gibi mfatı haiz gazetecilerin malik olması lâzımgeldiğini — sayıyor. Dün bu zatin ileri sürdü- gü fikirler hakkında halk e konuştuk, aldığımız cevapları yazıyoruz: Abmet Kuddus? B. ( Sultanahmet Fi- ruzağa 118) — Kanunlarımız bizde ga- zetecilerin ve gazetelerin nasıl olması lâzımgeldiğini tesbit et- miştir. Binaenaleyh neşir mü- saadesini alan her gazele ef- kârı umumiyenin — mümessili sayılır ve kanunların menettiği şeylerden başkasını, garez ve ıveze müstenit olmadan, hiçbir kuvvetten perva etmeden yaz- malıdır. Benim gazetecilerde aradığım en büyük vasıflardan birisi de herşeyde vatan endi- şesini ve millet — menfaatini herşeyin Üstünde tuimalarıdır. Tahir B. s.-.w:iı Karakol sokak 48 Bugün bir hükümel gazete- sinde; gazetecilerde bulunması lâzımgelen — şartları -okudum. Gazeteci herşeyi bilmeli, yani allâme olmalı imiş. Bugün ilim sahası çok büyümüş ve birçok şubelere ayrılmıştır. Bir gaze- tecinin bütün ilimleri yutması ve mütebahhir olması imkânı yoktur. Gazeteci — muayyen bir kari kütlesine tercüman olur. Bir meb'us ta (20) bin kişiyi temsil ediyor. Bugün çiftçiden, ayakkabı- cıdan meb'usumuz var. Bunlar Alim — değildir? —diye — niçin Medisten * uzaklaştırimıyoruz. Meb'uslarımızda — aranılmıyan şartları niçin muhaliflerde arı- yoruz? Ben buna şaşıyerum. Necmettin B. Beşiktaş Akaretler 48 Gezeteci memlek: Millet hesabına haklı gö ü her şeyi açıkça yazmalı. Fakat tenkidini çok nezihane yap- malıdır. Benim aradığım en birinci vasıf niyet ve samimiyettir. Tenk lerinden dolayı da haksız hü- cumlara uğramamalıdır. Ten- kidi anarşiye götürmek te bittabi doğru değildir. Hiçbir gazete de içtihadından ve ka- naatinden dolayı ilham altında bulundurulmamalıdır. enkit- Avsl B (İcyı:l Koska tramvay enddesi 7) — Gazetecide aranılan en birinci şart mezahettir. Kale- minde, lisanında nezahet olm- yan bir gazeteci müdafaa et- tiği tezde ne kadar haklı da olsa muvaffak olamaz. Tenkit- ger samimi yapılmal ve öyle- © de karşılanmalıdır. Kınalı Vapurunda Bir İntihar Bir Yüzbaşı Mütekaidi Bir Zarf Bırakarak Kendini Denize Attı. Dün akşam Kımalıdan saat ( 19,25 ) te köprüye hareket eden Maltepe vapuru Cadde- bostanı açıklarına geldiği za- man bir vaveylâ kopmuş ve bir adamın kendini denire attığı haber verilmiştir. Bul! üzerine gemi — durdurulmuş, fakat denize atılan adamdan eser bulunamamıştır. Yalnız gemide bıraktığı bir. baston ile şapkası ele geçmiştir. Şap- kasının içinde bir zarf, iki reçete birde tek bir lira bulunmuştur. Mektupta şu cümleler yazı- hdır: “ 97 tevellütlü mütekait bir yüzbaşıyım. Hayatıma inti- har suretile hitam verecek kadar da aptal değilim. Fakat uzun müddettenberi çektiğim tahammülsuz (Entrcolite) neti- cesi dehşetli bir zafiyet beni perişan — bir hale — getirdi. Ayaklarım tutmaz, gözlerim görmez oldu. Hastalık müzmin olduğu için geçmiyeceği dok- torlar tarafından bil ordu. İşte intiharımın yegâne sebebi budur. Elyevm mezunen ve tedavi edilmek üzere dört aydanberi İstanbulda bulunu- yorum. —Tütün İnhisarı Sicil Müdürüyüm. — İsmim Kâzım Fuattır. Kocaeli meb'usu Sa- lâhattin Bey kayınbiraderim, Darülfünun Hukuk Fakültesi Reisi Tahir Bey eski bacana- ğgımdır. , İstanbul Dilencisi & İYeni Filim İçin Getirilen Emire H. İşe Başladı. “ İstanbul Dilencileri ,, is- minde çevrilmekte olan yeni Türkçe sesli filim için Mısır- dan getirilen artist Emire H. iki gündenberi vazifesine baş- lamış bulunmaktadır. Bu filim ayni zamanda şar- kılı da olacak, şarkıları Emire Hanımla angaje edilen Semiha Hanım isminde diğer bir ka- dın söyliyeceklerdir. Evvelki gün san'atkârlar Ticaret mek- tebine giderek mektep bal- konundan bazı parçalar al- mışlar. Dün de Büyükderede çalışmışlardır. AAA N T HABERLER Eski Ve Yeni CahitB. lerin Bir Mukayesesi Serbes - Fırkanın îıy Gazetelere Fikrini ası M—Şayîalan Önünde Söyliyen Hüseyin Cahit Beye, Yeni Asır Bir Tahlil İle Cevap Veriyor İzmir, (Hususi) — Mefsuh Serbes Fırkanın tekrar ihyası için Aydın taraflarında yapılan teşebbüsler hakkında malümat ve- rirken liderlik için Hüseyin Cahit Beye de müracaat edilmek istenildiğini bildirmiştim. Hüseyin Cahit Beyin İstanbul gazete- lerine bu münasebetle Asır gazetesine bir (A A.) ediyort Dünkü Hüseyin Cahit “Aydından bazı zevat, yeni bir fırka tesisi için mi, Serbes Fırkanın diriltilmesi için mi bilmem, Hüseyin Cahit Beye müracaat etmişler veya ede- ceklermiş, diye — gazetelerde yazıldı. Ba hususta fikri so- rulan Hüseyin Cahit Bey şu cevabı vermiştir : * Böyle — birşeye vermiyorum. Ben, siyasetten tamamen çekildim ve avdet etmek niyetinde de değilim., Bu kısa ifade içinde biz, çok güzel tamdığımız ve bir zamanlar çok sevdiğimiz Hü- seyin Cahidi bulamadık. O Ca- hit, memleket meselesi mev- zuu bahsolduğu zaman, fikrini kudret — ve cesaretle bildirir, onu gizlemiye değil, natamam olarak — bildirmiye bile raki olmazdı. ihtimal verdiği beyanat burada çıkan Yeni baş makâle ilbam etmiştir. imzasile çıkan bu makale, Cahit Beye şöyle hitap Yeni Asırda Bugünkü Hüseyin Cahit İ Ya şimdikisi? Şimdikisi, mi- letin işleri hakkında fikir ve kansat sahibi olmıya lüzum gör- miyen, ne olursa olsun, ne ya- pılırsa yapılsın, “Neme lâzım?,, diye geçebileceğini zanneden bambaşka bir Cahit, “Siyaset- ten çekilmiş ve avdet etmiye niyeti olmyan ,, bir Cahit,,, Makale, Cahit Beyin bu ifade- sinin manası tahlil edildikten sonra şu kelimelerle bitmek- tedir: “ Ne isterseniz, ne düşünü- yorsanız onu söyleyiniz, Cahit Bey; yalnız “bilmiyorum, dü- şünmiyorum, alâkadar değilim.,, Demeyiniz. Size, ve sizin gibi, bu memleketin bütün Hüseyin Cahitlerine yakışmıyan tek bir hareket tarzı vardır. O da en- dişe içinde kıvrananlar varken: “Neme İâzım,, demekten iba- rettir.,, . Azgın Bir Aygır Üşküdârda Altı Kişiyi Yâraladı, Öldürüldü Dün Üsküdarda Selimiye caddesinde arabacı Yusuf ağı nin aygırı sebzeci Kadir ağa- | nin - kısrağına — saldırmış, iki hayvan caddede başıboş ko- şuşmuya başlamışlardır. Hay- vanları zaptetmek mümkün olamamış ve neticede allı kişi hayvanların sademesile muhte- lif yerlerinden yaralanmışlardır. Ücretler — Arttı Anadolu Şimendiferleri son bir kararla nakliyat tarifelerini yükseltmiştir. Konya ile İstan- bul arasında kiloda 30 para, Ankara ile İstanbul arasında da kilada 40 para kadar bir zam yapılmıştır. Yaralananlar şunlardır: 1 Posta müvezrii Hasan, tütün amelesi. Hüsmen, — şimendifer memuru Ali, sandalcı Zühtü, kahveci Halit Ef. lerle Fatma Hanım. Azgın aygır bü işleri yap- tıktan sonra çarşıya doğru koşmıya başlamış, neticede 19 kurşan atılarak öldürülmüştür. | Bir Senede 20 Bin Ceza Adliye ilâmat şubesi bir senede (40) bin ilâm tetkik etmiştir. Bu ilâmlardan (20) bini belediye cezalarına aittir. Bu şube simdiye kadar iki kalemle idare ediliyordu. Bir temmuzdan itibaren üçüncü bir kalem daha ilâve edilecektir. Sıvastan Gelen Fesli Kgiın Parası îğin Boğulup Kuyuya — Atılmış; Katiller Bulundu Dün Kasımpaşa dokuzuncu İlkmektebin bahçesinde kuyu- dan su çekilirken kovaya ağır bir cisim takılmış, yukarıya çıkarılmış ve bunun çuval içinde bir kadın cesedi olduğu görülmüştür. Ceset zaman muayene — edildiği üç ay kadar evvel boğulup bir çuvala konduğu ve sonra kuyuya atıldığı anla- şılmıştır. Bu esrarengiz cinayetin tah- kikatı dün geceyarısına kadar devam etmiş ve gerek ölünün gerekse öldürenlerin hüviyet- leri tesbit edilmiştir. Öldürülem kadının başinda bir fes ve ağzında altın disleri vardır. Üç ay evvel kardeşi Dursunla S- vastan buraya geldiği ve iki gün sonra kaybolduğu, isminin Zeynep olduğu ve parası için öldürüldüğü tesbit edilmiştir. Polis katillerin de hüviyetini -ve izini bulmuştur. Yakalan- maları bir gün meselesidir. Pist Gazetesi Toplattırıldı Dünkü nüshamızda Müddei- umumilik tarafından Beyoğlun- da Fransızca olarak çıkan Pist gazetesi aleyhine dava açıldığını >haber — vermiştik. Dün Müddeiumumilik bu ga- zetenin son iki nüshasını top- lattırmıştır. Seyyah Celbi Propaganda İçin Bro- şürler Hazırlandı Belediye Seyyahin Bürosu İstanbul ve civarma ait muh- telif broşür müsveddeleri ha- zırlamıştır. İstanbulun mesiresi, tenezzüh yerleri Bursa, Yalo- va ve Tuzlamn kaplıca ve maden sularına birer broşür tahsis edilecek ve bunlar İs- tanbuldaki vapur acentelerine ve Avrupa ve Amerikndaki sefarethane ve konsolashane- lerimize dağıtılacak memleke- timiz için pasaport alanlara bunlardan vârilecektir. | W Günün Tarihi Şarkta Ve Hudut- ta Sükün Var Şehrimize gelen Birinci Umumtf Müfettiş İbrahim Tali B. Ankâs raya hükümetle temas için gö diğini, burada bir müddet istira” hat edeeğini, Sark vilâyetlerind ve hudutta tam bir sükün V" İntizam olduğunu, şimendiferif 934 senesinde — Erganiye — vi olacağını, Cenupta — kaçı yüzünden müteferri bazı hâdiseltf olduğunu söylemiştir. Maarifte Açıkta Kalanlar Maarif eminliklerinin lâğvile açıkta kalan seksen kadar mö” murun İki ay zarfında yerleşti" rilecekleri bildirilmektedir. Sefirlerin Tahsisatiı Yeni hazırlanan bir cetvelt nazaran birinci derecede büyük elçilere ayda ( 100 ) ikinci buyül elçilere (80) üçüncülere (60) dör” düncülere (50) elçilere (45) mat” lahatgüzarlara (40) lira veriler cektir. İki Nemzet Halk Fırkası Kütahya meb'ust” lukları için eski Bilecik meb'usU Rasim ve iskân umum müdürü Hacı Mehmet Beylerin namzetlik" lerini ilân etmiştir. İrak Kıralı irak Kralı Feysal temmurun ilk haftasında Ankaraya gelerei Gazi Hz. nin üç gün misafiri olacaktır. Arnavutlukta Arnavutluk Kralı Zogonun kanserden hâleti nexzide olduğu habar verilmekte, fakat bu habef bazı alâkadarlar tarafından tek- zip edilektedir. Stadyum İçin Şehir stadyumu İçin belediye Yorgancı bahçesini almak istiyor” du. Fakat sahipleri fazla para istediği için başka bir arsa bulur nacaktır. Sporcular Taplanıyor Fenni spor esaslarını tesbi etmek için bir nümune plâni hazırlanmasına karar verilmiştir. Bu hususta M:I!n sporcular bir içtima yapacaklardır. n Borsalar Nizamnamesi İktısat Vekâletinin borsalaf için hazırladığı yeni nizamne meye göre borsaların 'l'ıı:ılld odasından ayrılacağı söyleniyof Adliyade Bir Tayin Saray Müddeiumumisi Bey — İstanbul Müdd : —— Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1: Hasan B. — Pazar ola lokantacı başı... Bu “döner,, ne etinden? 2: Lokantacı — Hasan Bey... iyice... Daha pişmedi... Belki tanırsın. 3: Hasan B. — Ooo... Tamıdım, tanıdım, Edirne meb'usu Şeref Boy... 4: Hasan B. — Döner Maşanın ucunu dokundun mu, şarka _-d&":' garba döner, gimale döner, cenuba