27 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Muhalefetin Bu Şeklini Anlamıyoruz M. ZEKERİYA Üç dört gündür evime ga- zete götüremiyorum. Üç dört gündür gazeteleri açmıya ce- saret edemiyorum. Muvafık, muhalif bütün ga- zeteler, sütunlarını küfür ve hezeyanla dolduruyorlar. Bize akıl ve nasihat veren muvafık gazeteler küfürbazlıkta Yarın, ve Yılmazla rekabet ediyorlar. Medeni dünyanın hemen de her lisanda çıkan gazetelerini takip ettim. Şimdiye kadar hiç bir gazetede bu derece bozuk bir lisan kullanıldığını görmedim. Bizce, muvafakat te, muhale- bet te, terbiyesini ve lisanını bozmaksızın, karilerini rencide etmeksizin konuşmak mecburi- yetindedirler. Gazete, bir cemiyetin ay- nasıdır. Gazetenin terbiye ve İlaan seviyesi, mensup olduğu milletin lisan ve terbiye sevi- yesini göstermek İâzım - gelir. Bugünkü muvafık ve muhalif gazetelerin lisan ve terbiye bakanlar, her halde iyi hüküm verme- seler ktir. Tâ’ ve muhalefet — için biz kanundan başka bir had tanımıyoruz. Fakat bu hakkı kullanırken lisanımızın tine riayet d.ıık. mecburiye- mum ve Yılmaz arka- daşlarımızın — anla: manada anlamıyoruz. Müıdlzın namına hezeyan savurmak, doğrudan doğruya muhalefete — suikast yapmaktır. Tenkit hürriyetinin devamı için, bu hakkın su- istimal edilmediğini ispat et- mek mecburiyetindeyiz. Onun için, hükümet gaze- telerinin neşriyatını eış— diğimizi söylediğimiz gibi, Ya- rin ve Yılmaz refiklerimizin birkaç gündenberi yaptıkları meşriyatı da tasvip etmediği- mizi söylemek ve onları tenkit iyeti namına, terbiye ve et hududunu aşmamıya davet etmek — mecburiyetini duyuyoruz. Gazetelerin Ka- patılması Düşü- nülmedi... (Baş tarafı Tinci sayfaa ) Fırkanın en nüfuzlu azasın- dan olan Vâsıf B. hususl bir musahabe esnasında: — Serbestii matbuat, yine Serbesti matbuat! demiş ve buna şu cüml. etmi; lar, bir gelip yorulacaklar. Fırkada: Toplanıldı Ankara,* 26 — (Hususi) — .kHıılkFırkııı İdare Heyeti dün am toplandı, gece geç vakte kıdar ıııüıılızcndı u- lundu. Tahkikatıma göre bu içtimada bazı husus! meseleler düşünülmüş ve içtima burada ehemmiyetle telâkki edilmiştir. Halk Fırkası Meclia grupu- Bun önümüzdeki — içtimamda bazı yeni —mevzuların mü- Zakere — ruznamesine — dahil olacağı ve içtimam da hara- retli ve münakaşalı bir şekil Alacağı tahmin edilmektedir. Vapurcular Arasında Karadeniz hattındaki zararlı tekabeti kaldırmak için bazı Mi vapur — kumpi il styri.ııhh arasında bir iti- ame imza edilmişti. Hal- buki bazı vapurcuların hariç h"l'hlıııuı yüzünden itilâfname- Vinia bozulacağı İleri sürülüyor. oen Posta'nın Resimli Makalesi SON POSTA I $ x Müşterek Kuvvet » ı 1 — Yunanlı Olimpiyakos takımı kap" tanı bizim futbolcüler hakkında fikrini şu cümle ile ifade etmişti: Oyuncularınız mün- feriden çok kıymetli. Fakat oyunlarını da münferiden oynuyorlar. Mardinde Üç Bin Lira Çalmış Mardin, — Evvelisi gün Vi- Vyetimiz Maliye veznesinde bir suiistimal meselesi mey- dana çıktı. Maliye veznedari İhsan Bey kasadan azar azar zimmetine para geçirmiş ve bu para zamanla büyük bir yekün tutmuştur. Veznedar - verdiği bu paraları sandıktan aldığını itiraf etmiştir. Zimmetine ge- çirdiği 2703 liradan 1450 lira- sını adi bir mektup içerisinde Üzsküdardaki valdesine gön- derdiğini ve geriye kalan 1253 lirasını da hesap açığı oldu- ğunu söylemiştir. Bunu mütcakıp üzeri taharri edilmiş ve sağ diz kapağının altında 1400 lira daha zuhur etmiştir. Veznedar tevkif edi- miştir. Cemal Bir Posta Müdürü Zimmetine 850 Lira | Geçirerek Kaybolmuş.. Adana, (Hususi) — Buraya gelen bir haberde Ceyhan posta müdürlüğüne tayin edi- len Kadirli posta müdürü Nuri Beyin zimmetine (860) lira ge- çirerek — ortadan — savuştuğu bildirilmektedir. Nuri B. bütün araştırmalara rağmen bulunamamıştır. Rüşvet Maznunları Rüşvet — aldıkları - iddiasile yakalanan İkinci ceza kâtiple- rinden Salih ve Turhan Bey- lerin muhakemelerine - Birinci cezada başlanmıştır. Kadının Katilleri Sıvasta Yakalanmaları Bildirildi Dün Kasımpaşada 9 uncu ilkmektebin — kuyusunda bir kadın cesedi bulunduğunu yaz- mıştık. Polisin tahkikatına göre yatiller, bu mektebin eski ha- demelerinden Hüseyin ve Kad- ridir. Şimdi Sıvastadırlar. Ora- da edilmeleri için Sıva- aa telgraf çekilmiştir. İrtişa Maznunları Barut irtişası maznunlarının hepsi Yedinci İstintak daire- sinde istinabe suretile dinle- ve kâğıtları dün Ankara Müddelumumiliğine — gönderil- miştir. Yadede | laşamamalarıdır. 2 — Haridi ticaretimizin inkişaf ede- memesinia en büyük sebebi tüccarlarımızın münferlden hareket etmeleri, birleşip an- 3 — Münferiden Iyi olmak bir fert için iyi olabilir. fertlerin iştirakinden mütevellit küllün iyi Fakat bir millet olarak bu olması lâzımdır. Kuvvetlerimizi birleştirme- sini ve müşterek çalışmasını öğrenmeliyiz. Veraset Ve İntikal Kanununun * * * Esaslarını Neşrediyoruz Ankara, 26 (Hususi) — Millet Meclisi dün öğleden sonra- ki içtimaımda umumi vergilerden bina iratları ve veraset vergi- leri için hazırlanan lâyihaların oldu. müzakere ve tetkikatile meşgul Bina İratları Vergisi Lâyihasının bir kısmı geçen pazartesi içtimamda görüşülmüştü. Geriye kalan maddeler de dünkü içtimada tetkik ve bazı tadillerle kabul olunarak tamamlandı. Bundan sonre Veraset ve İntikal Vergisi kanunuma geçildi. Müzakere esnasında bazı maddeler hakkında tadil tek- lifleri ileri sürüldü ve bu maddeler encümene gönderildi. Yeni lâyihanın kabul ettiği esaslar şunlardır: Bir şahıstan veraset veya vasiyet tarikile bedelsiz ve ıvez- siz olan başkasına geçen her türlü mallar, haklar ve men- faatler veraset ve İntikal ver gisine tâbidir. Muaf Tutulanlar Yalnız devlet, vilâyet, bele- diyelerle hayır cemiyetleri ve umumun — menfaatine — hizmet eden cemiyetler vergi vermez- ler. Ayrıca veraset tarikile geçen ev eşyası, Üç yüz İirayı geçmiyen berat hisseleri, akra- ba arasında alınıp verilen ve' tescile tâbi olmıyan menkul hediyeler, harpte veya eşkiya müsademesinde ölen asker ve jandarmaların, vazife başında ölen polislerin çocuklarına ve karılarına kalan bütün malları ve tayyare piyango ikramiye- leri bu vergiden istisna edi- miştir. Bulgar Kabinesi Sofya, 26 (Husust) — Son meb'us - intihabatında — ekalli- yette kalan kabine şu günler- de istifa edecektir. Bayannameler Bu vergi, kendisine mal, hak yeya menfaat intikal eden mü- kellef tarafından verilecek be- yanname üzerinden tarholunur. Meclisin dünkü içtimaında yeni Samsun — meb'uslarının tahlifleri de yapıldı ve ayrıca Maarife ait mektep ve talebe pansiyonları kanunu müzakere ve kabul edildi. Bu kanuna göre bütün İlk Mekteplere — alınacak — talebe adedi fazla gelirse bunlar için leyliğpansiyonlar açılır ve talebe oraya ücretle kabul edilir. yERnE ÜT ÜyE —e Bir Harman Yandı Balıkesir, (Hususi) — Bu civarda bir harmana yığılan ekinler dikkatsizlik neticesinde yandı. İster İnan, İster İnanma! Biz, biri Belediye, diğe- ri Millet Meclisi intihabı olmak üzere bir sene zar- fında iki intihap tecrübesi geçirdik. Birincide halk, Serbes Fırka lehinde te- zahüratta bulunduğu için halkın şuursuzluğuna, ikin- €i intihapta Halk Fırkası kazandığı için halkın şu- urluluğuna hükmedildi. Bulgaristanda intihabat yeni bitti ve hükümetin aleyhinde neticelendi. Bu neticeden sinirlenmesi lâ- |Liyapçef, Bulgar Ajansına | şu beyanatta bulunmuştur: * İntihabat neticesi, Bul- garistanda —intihabatın be- “hemehil hükümetler lehine olarak'neticelendiğini ve mil- letin renksiz ve şuursur bir kütleden başka birşey olma- Udiğini memnuniyetle iddia Veden bazı ecnebi mehafili tekzip etmiştir.. Bulgar Başvekili tara- fından yapılan bu beya- natın bizim gazetecilik âle- minde bazı siyasi gayret- keşleri utandırması lâzım- gelirse de, onların utana- bileceklerine, İster İnan, İster İnanmal l zimgelen Bulgar Başvekili FRANSA Hover Teklifine Ce- vabını Verdi Paris, 24 (A.A) — M. Lâval Amerikanın Paris sefiri M. Edge'yi kabul etmiş ve Hover teklifine — Fransa — hükümeti tarafından hazırlanan cevabı sefire tevdi eylemiştir. M. Musolini Memnun Roma, 24 (A,A) — M. Mu- solini İtalyanın Vaşington se- firine telgrafla gönderdiği ta- limatta Hover teklifini samimi bir surette karşıladığını hi- Bir Casusluk Paris, 25 (A.A.)— Le Jur- nal gazetesi hariciye nezareti memurlarından biri ile şeriki cürmünün tevkif edilmiş ol- duğunu yazmaktadır. Ve bir casusluk meselesi mevzubahis olduğu söylenmektedir. Yanlış Muamele Adanada Bir Hayvandan İki Post_Alınmış.. Adana, (Hususi) — Geçen sene bura defterdarlığı nak- liyat işlerinde kullanılan hay- van sahiplerinden hem kazanç, hem de sayım vergisi alınmıştı. Halbuki kanun bir hayvan için yalnız bir vergi alınması şek- linde olduğu için Maliye Ve- kâleti bu muameleyi doğru bulmamış, alınan sayım - vergi- sinin geriye iadesini - bildir- miştir. Tebligat — Müdürü Adliye tebligat Müdürünün muhakemesine dün — devam edilmiş, müddeiumum! tecziye- sini istemiştir. Abdülkadir Vatandan Kaçtığına Bin Defa Pişmandır. İskenderon, (Hususi) — Ab- dülkadir. Kemalinin — vaziyeti çok perişandır. Buradaki Türk- ler kendisine hiç yüz vermi- yorlar. Bütün eşyasını Adana- dan buraya getirtmiştir. Ya- kında ailesi de gelecektir. Abdülkadir. Kemali önüne lene vaziyetinin b&bıtlığın— lan bahsetmekte ve Türkiye- den kaçtığına bin kere piş- man olduğunu ıöylemek(oırlr. Yeni Eczacılarımız Eczacı!mektebinden bu sene 15 genç mezun olmuş, kendi- lerine şehadetnameleri veril- miştir. Sözün Kısası Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. Gazetelerde Mü- nakaşe Devam Ediyor Gazeteler arasında müna- kaşa, maalesef kelimesini kul- lanarak söyliyelim, devam et- mektedir. ( Milliyet ) te Falih Kıfkı Bey bugünkü yazısında — Hiç şüphe yok ki bütün bu muhalif gazeteler hepsi bir kelime ile alçaktır, diyor. (Cümhuriyet) te Yunus Nadi ey: — Hakikati halde muhale- fet yoktur. Muhalefet altında meydana- çıkan ne ediği be- lirsiz birtakım serseriler vardır, diyor ve: — Bu hezeyanlara artık nihayet verilmesini istiyor. Buna mukabil “Yarın,, gaze- tesi ise (Yunus Nadi) B. aley- hinde şahsi ithamlara devam etmekte, “Yılmaz,, ise efkârı umumiyenin çıkan münakaşada hangi tarafın haklı olduğunu görmekte bulunduğunu yaz- maktadır. * Dün Nadi Beyin meçhul bir seyahate çıktığını yazmıştık, Bilâhare öğrendik ki Nadi B. Bandırmaya gitmiş ve akşam üzeri dönmüştür. 141 Maznun Bunlardan Seksen Dördü Mahküm Edildi Roma, 25 ( A.A ) — Maffia namındaki gizli cemiyet aley- hindeki dava bitmiş, 12 maz- aun mücbbet ağır hizmetlere ve 72 kişi 1-30 sene arasında tehalüf eden hapis cezalarına mahküm — edilmiştir. 57 kişi beraet etmiştir. Göztaşı Bir Kadın Da Bununla Ölmek İstedi Türbede Özbekler tekkesin- de oturan Fatma isminde bir hatım annesinin dan müteessir olarak göztaşı içmek suretile intihara teşeb- büs etmiştir. Fatma Hanım Haseki has- tanesine kaldırılmıştır. Bir Kaza Şükrünün idaresindeki yük arabası Gedikpaşada, 8 ya- şında Hariyona çarparak ya- ralamıştır. Bir Facia Bir Çocuk Pencereden Düşerek Öldü Mercanda oturan sandalcı Ohanesin 4 yaşındaki oğlu Karabet ikinci kat pencere- sinde oynamakta iken sokağa düşmüş, ağır surette yaralan- mış ve biraz sonra hastanede ölmüştür. Tıp Fakültesi Hakkında Bir gazete tasarruf maksa- dile Tıp Fakültesinin Haydar- paşadan — İstanbula nakledile- ceğini yazmıştı. Tahkik ettik ve bu haberin doğru olmadr ğını öğrendik,