17 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Buğdayın Düşük- Muadelesi izi SON POSTA IŞ 15 DAHİLİ HABERLER — Ölüy e Can Vermek|/Gümrükte Ticaret anl. Halk|Ve Sarayi Diyorlar ki köylünün re- fi kavuşabilmesi için ekmek fiatinın (ll- 12) kuruşa çıkması lâzım. Filvaki öylü elindeki buğdayı nekadar ucuz satarsa © nispette e kazanır. Biz, bu noktai nazar karşısında halkın da düşüncesini ve bu düşün- seyi doğru (buluyorsa mütemmim fikirlerini al — muvafık (o bulduk. İşte bize söylenilenler: Edteyman Sudt Bey Haliç Feneri Kiremli sokak 17 ez — Nüfusumuzun çokluğunu köylü teşkil eder. Bizim köy- İlmüz çok feragatkâr ve sa- bırlı bir unsurdur. Kahvesi yok, içkisi yok, sinema, tiyat- rosu yok, lüksü yok.. Kalbin- de büyük bir vatan endişesile sapanının ucuna sarılmış, ek- miş, yetiştirmişt Mahsulünü satacak, &vergisini © verecek. Kendisi de devede “ku lak kalanile gününü gün ede- cektir. o Kaldırdığı (buğdayı maliyet iatından aşağı satarsa bu, köylü için bir yıkım ole- caktır. Köylüyü bu mukadde İzmihlâlden (o kurtarmak için ekmeğin okkasına yapılacak bir iki kuruşluk zammı esas İtibarile iyi buluyorum. İş bu- pu tatbik sahasına sokmakta, İnsan, bu farkın beş on mat- rabazın eline geçmesinden korkuyor. Ahmet Bez, Bayaz Koska €mddes! — Köylünün mabsulünü maliyet fiatından aşağı satması kendisini mabvettiği gibi dev- letin bütçesini de sarsar. Ek- seriyetimiz köylü olduğu için mükelleflerin esasını da köylü teşkil eder. Para kazanmazsa vergi veremez, Veremeyince de umumi varidatımız aksar. Ek- meğin kilosuna yapılacak (3-4) kuruşluk zammı kabul etsek bile buğday ithalâtını menede- bilecek miyiz? Ecnebi buğdayı (5) kuruşa satılırken yerli (O buğdayımızı g kuruşa nasıl satabiliriz? nun için buğday yümrüğünü arttırmak | . Bu da devlet- İerle yaptığımız ticaret muahe- delerini alâkadar eder. Bizdeki buhranı arttıracak olan bu buğday işile hükümet yakından meşgul olmalıdır. Bunun akı- betini ve bal çaresini benim aklım kavrayamiyor, tramvay g Hakiki B. Kadırga Güngörmez sokak — Köylünün elinden tutmak lâzımdır. Ekmeğin 11-12 kuru- şa satılmasını doğru bulurum. Memleketin Efendisini kurtar- mak için bütün sıkıntımıza rağmen okkada birkaç kur fazla para verelim. Fakat ii işin tatbik: okadar kolay de- Bankası Jönev Bankasından Ayrılıp İşe Baş- lıyacakmış Dünyanın en büyük banka- larından biri olan bank “dö Jönev,, in iflâsı üzerine şehri- mizdeki Ticaret ve Sanayi bankasının da dün gişelerini kapadığını yazdık. Dün banka müdürile görüş tük. Vaziyet hakkında bize şunları söyledi: — Bank de Jönev, bizim sermayedarlarımızdan idi. Daha doğrusu bize bir destek vaz:”- sini görüyordu. O, kapılarını (o kapayınca biz de gişelerimizi muvakkaten kapadık. Bu banka ile olan alâkamızı tasfiye fettikten son- ra tekrar açacağız. , Banka, mevduatını * istiyen müşterilerine birkaç gün sabır etmelerini, gişelerin bir hafta- ya kadar açılacağını söyle- mektedir. Adliyede Bir Tayin Gördüs hâkimi Sabri B. İstan- bul müddelumumi muavinliğine tayin edilmiştir. Kilyosta Ceset Adamcağızın Boğul- duğu Anlaşılıyor Dün sabah Kilyos civarında Arapça açıklarında denizde bir ceset ye jandarmalar tarafın. sahile (çıkarılmış müddeiumumiliğe bildirilmiştir. Cesedin elleri, kolları arka- sından bağlanmış ve boğul- duktan sonra denize atılmıştır. Hüviyeti © anlaşılamamıştır. Müddeiumumi Kâşif Beyle hü- kümet doktorları Kilyosa gi- derek cesedi muayene etmişler ve, tahkikata. başlamışlardır. Ceset Morga nakledilmiştir. gildir. B Bu paraların köylünün cebine girmesini temin etmek lâzımdır. Bunün için ben şunu teklif ediyorum. 1 — Buğday ithalini menet- mek veyahut gümrüğünü ari- tırmak. 2 — Ekmeğe vergi koymak. Gümrük farkını ve ekme- ğin vergisini hükümet tahsil eder ve köylüye istihsali nis- betinde prim olarak dağıtır. Bence en salim şekil budur. Usulünü Nasıl Buldum, Hanım Keşfinin Esas Hatlarını Diyor Ki: “ Keşiflerime Niçin Bursalı Safiye Anlatıyor Ve Kulak Müsiükiri Anlıyamıyorum! ,, Bursalı Safiye Mithat Hanımı karilerimiz artık iyice tanı- dılar, Bu Hanım ölüleri diriltebileceğini, delileri de akıllandı- racağını kuvvetle iddia ediyor. Evvelki gün şehrimize gelen Safiye Hanımın ölüye can vermek hususunda ileri sördüğü fikirleri şöyle hulâsa edelim: Üç Fikir i — Ölüleri diriltmek im- kânını buldum. Çünkü ruh elektrikten ibarettir. Bu keş- fimi yapacağım < tecrübelerle ispat edeceğim. 2 — Bütün ruh hastalıkla- rin sebeplerini (keşfederek üzerlerinde tetkikat yaptım. 3— Bir eser hazırlıyorum. Keşiflerimi neşredeceğim. Fa- kat diplomam olmadığı için tecrübelerde bulunamıyorum. Safiye H. Bursada bu ke- şiflerini Bursa valisi vasıtasile Darülfünun Emanetine yazmış ve fakat darülfünun bu iddiz- ları gayri ilmi bulduğu için hiçbir muameleye lüzum gör- memiştir. Bu keşiflerin Tıp fakülte- sine havale edildiği de tekzip olunmaktadır. Yalnız bir mü- tehassıs omüderris tarafından Bursa vilâyetine yazılan bir mektupta bu iddiann salim bir zekâ eseri olmadığı bik dirilmiştir. Darülffünun Emanetine yaz- dığı istidasına cevap alamıyan Safiye Mithat Hanım birçok zevata hususi mektuplar yaza» rak dert yanmıştır. Dün bir müderrise yazdığı bir mektubu ele geçirdik. Safiye Hanım bu mektupta şunları söylüyor: “Maalesef bütün müracaat lerim cevapsız kaldı ve şimdi çok meşgul olan büyük devlet reisini tasdi etmek istemezdim. Gülhanede Tamir Yapıldığı İçin Hasta Alınmıvacak Gülhane hastanesi başhe- kimliğinin gazetemize rasmen tebliğ ettiği bir tezkereye göre, hastanede dersler tatil edilmiş ve tamirata da başlanıl- mış olduğundan muvakkat bir müddet için hariçten hastaneye basta ve yaralı kabul edilmi- yecektir. .$.basta sıfatile değil fikrini söy- Beşâriyete Yazıktır! Bu müracaatim nazarı itibara alınmazsa başka çarem kalma- mıştır. O da kale almazsa Avrupa side kadar müracaat etmek zaruretinde kalacağım. Hergün kulakları- mızı tırmalıyan ecnebi saçma- larinı, koyun aşılarını dinliyo- ruz. Gazeteler bu saçmalara sütunlar hasrederken keşfim sıhhat ve refah dolayısile sullı ve sükün temin edecek tabias- tin çok mühim bir esrarma vâkıf oldum, diye bağırıyorum. Alâkadar beyetşinasla rımız nedense ehemmiyet vermiyor- lar. Bu büyük sırrın altmda bem ben eziliyorum, hem de ber dakikasi cemiyet için elim bir ziyadır. Asabiye mütehassısı Doktor Fahrettin Kerim Bey, Safiye Hanımın kendisine müracaatini şu surelle anlatmaktadır: “- Evet böyle bir Hanım hususi Mmuayenehaneme müra- icaat etti. Biz bu gibi işleri abii sır tutarız. Kendisi bana lemek için müracaat etmişti Mademki gazetecilere beyanat vermiştir, ben de şu kadarını kaydedeyim ki ben Hanımın serdettiği fikirleri ilmi esaslara ve ilmi hakikatlere tevafuk etmediği için tetkika mubtaç olmadığını kendisine söyledim. Darülfünunca resmi bir mua meleden de haberdar değilim. Esasen Darülfünun bu gibi ayri ilmi şeyleri tetkik etmez Kavga Ederken Abidin Efendinin Bin Lirası Uçmuş Raspacı İhsan, İlyas ve Ha- san Efendilerle Abidin ve ar- kadaşı Arif Efendiler rekabet yüzünden Çeşme meydanında kavgaya tutuşmuşlar, neticede Abidin Ef. Hasan Ef.nin baca- ğını bıçaklamış, kendisi de Hasanın arkadaşları tarafından yaralanmıştır. Abidin EF. gü- rültü esnasında bin lirasının çalındığını iddin etmistir. Hayrete Değer Bir Hırsızlık Bir Tüctarın Mallarını Çıkarmış, Bir Başkası Piyasada Sattırıyor Gümrük ambarlarında öte- denberi birçok hırsızlıklar olu- yor. Takibat yapılıyor, fakat esaslı hiçbir netice alınmıyor. İşte bir yenisi daha: Mahmutpaşada mağazası olan bir tüccar, Avrupadan basma tissör getirmiş. Fakat birkaç gön sonra kendi. tissörlerinin piyasada satıldığını görmüş, gümrük © idaresine müracaat etmiş, (o sandıklar © muayene edilmiş ve hepsinin de yar yarıya boş olduğu görül müştür. bunun Üzerine tahkikata © başlamışlar. © ve aşırılan basmaları satan mâ- ia meydana çıkarılmıştır. u mağaza sahibi de Mahmut Paşada bir Ermenidir. Mağa- zada taharriyat yapılmış, bas- malar satıldığı için ele geç- memiştir. Fakat mağaza sahibi hâdi- seyi inkâr etmemiş, basmaları bir Rum simsardan salın al dığını söylemiştir. Şimdi hali firarda bulunan simsar aran maktadır. Liman Şirketinde İzmir Limanı Bizim Li- mandan Hisse Alıyor İzmir Liman Şirketi de İs- tanbul oOLiman (oŞirketinden hisse alanya karar verdiği için Liman Şirketi Müdürü Hamdi B. İzmire gitmişti, dün dön- müştür. Kendisile gürüşen bir muharririmize Hamdi B, bı müzakere etrafında şu malö- matı vermiştir : —Şirket idare meclisi geçen- lerde yaptığı içtimaında şirke- tin sermayesini (500) bin lira- dan bir buçuk milyon liraya çıkarmıya karar vermişti, Hü- kümet bu şirketi bir temetti şirketi yapmak niyetinde olma dığı için hisse senetlerini bizza alacaktır. Onun için de Meclis: bir lâyiha teklif edecektir İzmir şirketi (80) bin liralık hisse taahhüt etmiştir. Başkâtip Mahküm Uldu Şile mahkemesi başkâtibi Hay- ri Bey zabıt kâtibi Şerafettin Be- yin ölümüne sebep olmak cür- münden 3 sene hapse mahküm edilmiştir. Günün (Günün Teri Gazi Hz mii ni Seyahatleri Ankara, 15 — Gazi H£ pazartesi günü Ankaradan bula hareket buyurmaları temeldir. Kıral Feysaldan Tel Irak Karah Feysal Hası buduttan ayrıldıktan sonra Hazretlerine çok samimi bir graf göndererek Türkiyede düğü hüsnü kabulden çok hassis kaldığım bildirmiştir. Kooperatifçilik İçin Kooperatifçilik tetkikatı bir aydanberi Fransa, İsvii İtalya ve Balkanlarda sey eden Ticaret mektebi profesfi lerinden Hakkı Nezihi B. şelirimize avdet etmiştir. Kavuncuların İçtimâı Kavun ihracatçılarımız, ihracat ofisinde bir içtima akif derek kavun ihracı etrafında Di kararlar vermişlerdir. Kavuneular, ofisten bazı ye dım talebinde bulunmuşlar, istenilen şeylerin yapılacaj vadetiniştir. i Kenan Bey Geldi On gün evvel Adliye Vek tarafından o Ankaraya | çağı müddeiumumi Kenan B. dün eklspresle dönmüştür. Kenan # dün adliyeye gelmemiştir. Ekmek Fiatı Artınca Buğday fiatlerini düşkünlük! kurtarmak için ekmeğe zam pılıması şeklinde bir fikir ortajf atıldı. İktisadi mehafilde hu tef birin köylüden ziyade ara ki mutavassıtların işine yarıyf” cağı söyleniyor. Darllfünunda Futbol Eski ve maruf sporculardağ Talip Servet Bey tarafından < rülfünun spor kulübü) teşkil 7 i , f miştir, Kulübün futbol takımı sonunda Rusyaya gidecektir. İşi rinde Zeki ve diğer oyuncu vardır. Iki Kişi Boğuldu Ortaköyde Nar sokağındif oturan 23 yaşında Şükriyf Hanim bahçedeki kuyuya 'düft müş, kurtarılamamış, bo muştur. 15 Numaralı Haliç vapur nun © tayfalarından gi güverteyi yıkarken denize düf müş, boğulmuştur. a Emir ai Irak Kıralı Feysal Hazreti rinin küçük kardeşi Emir Za yakında İstanbula gelerek mi” sait zamanlarını burada recektir.