30 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ee e 4 Sayfa Memleket Haberleri Balıkesirde Orman Yangınları Altı Yerde Orman Yangını Çıktı, Köylü Söndürmiye Çalışıyor Balıkesir mıntakasında Dur- Bunbey ile Orhaneli arasındaki ormanda iki üç gün evvel bir yangın çıkmış, köylünün gay- retile tevessü etmesine meydan verilmeden — söndürülmüştür. Yangın çıkan yer Balıkesir - Kütahya hattı üstündedir. Yangına, bat üzerinde işli- yen bir lokomotiften çıkan kıvılcımların sebebiyet verdiği tahkikat neticesinde anlaşılmış- tır. Edremit kazası dahilinde beş mıntakada Ağunya Kala- ba ve Dumanlı mevkilerindeki ormanlarda da yangın çık- mıştır. Bu yangınlardan üçü asker ve jandarma kuvvetlerinin de muzaheretile köylü tarafından fevkalâde bir gayretle tama- men itfa edilmiştir. Diğer iki mıntakadaki yan- gının da söndürülmesine inti- zar edilmektedir. Köylüye Arazi Veriliyor —| Konya, (Hususi) — Şark mıntakasında — muhtaç — vazi- | yette bulunan çiftçilere tevzi edilmesine dair olan kanu- nun könya vilâyetine de teş- mili hakkında vekiller heyeti tarafından verilen kararın ta- tatbikine intizar olunmaktadır. Yeni Mersin Gazetesi Mersin — Burada çıkan ( Yeni Mersin ) Vilâyetin bir tebliği neticesinde neşriyatını tatil etmişti. Bu gazete ikinci bir beyanname vererek tekrar intişara başlamıştır. Balıkasirde Telefon Balıkesir — Posta idaresi şehrimizde Telefon — tesisatı l vücude getirmiye karar ver- miştir. Tesisat için lâzım olan malzeme yakında Ankaradan şehrimize — gönderilecek — ve derhal faaliyete başlanacaktır. Bulgaristan Seyahati Edirne, (Hususi) — Bir tet- kik ve — tenezzüh — seyahati yapmak Üüzere Bulgaristana giden şehrimiz muallimlerin- den 25 kişilik grup şehrimize avdet etmiştir. Muallimlerimiz Bulgaristanda 15 gün kadar kalmıştır. Ev Kıtlığı Var Osmaniye, (Hususi) — Bu- | rada ev buhranı kendini şiddetle hissettirmektedir. Me- murların oturmasına — kifayet edecek derece ev yoktur. Bir kısım —memurlar — ottan ve kerpiçten — yapılmış — evlerde oturuyorlar. — Bunların — aylık kirası 8 - 10 lira arasındadır. Altay - Çankaya Maçı İzmir, (Hususi) — Şehrimize | gelen —Ankaranın Çankaya kulübü Cuma günü ilk maçı- ni Altay kulübile yaptı. — İlk devrenin başlangıcında ilk go- lü Çankayalılar yaptı. Fakat Altay iki gol atarak devreyi 2-1 galip vaziyette bitirdi. İkinci devrede Çankayalılar bir gol ve Altay da iki gol daha attı ve oyun 2-4 Alta- yın lehine bitti. | rafa heyetler göndermişti. Bu | Padişahının | Maksadı ailesini ve hayvanla- ——— — e SON POSTA 'AN NASIL OLMUŞ, NUHU ' GEMİSİNİ KİM YAPMIŞTI? N Turandaki hikâyeye göre Tufanın nasıl vakubulduğunu, hayvanların gemiye — nasıl bir resim. Bu resimde büyüklüğünü GELDANİLERİN PAYI- | TAHTI — Ninva şehri — idi. 2700 sene evvel burada Assur | banipal isminde çok zeki bir Geldani padişahı vardı. Bu adam asanatikaya çok me- raklı idi. Minva şehrinde | hafriyat yaptırır, bulunan asa- matikayı toplayıp koleksiyon- lar vücuda getiriyordu. Keldani padişahı bir gün ' ondan evvelki şehir ve me- deniyetler hakkında tetkikat ve hafriyat yapmak üzere et- heyetlerin buldukları — şeyler yazılır, kütüpanede saklanırdı. | Bugün Geldani lıırıbele—î rinde hafriyat yapan Ameri- kan asarıatika mütehassısları | Assurbanipal'in zamanında ya- | zılıp saklanan asarı bulmuş- tur. Bu sayede, — Geldani o vakit eski | zaman — medeniyetlerine —ait | olarak elde ettiği bütün ve- sikalar, halk masalları, halk şiirleri, ilâh ele geçmiştir. Bu eserler arasında tufana ve Nuhun gemisine ait hikâ- yeler de bulunmuştur. Bu su- retle ilk defa olarak tufan | ve Nuhun gemisi hakkında vesikaya — müstenit malümat elde etmek mümkün olmuştur. Geldanistanın aşağı taraf- larında bugün Fara kasa- basının — bulunduğu — yerde Şurrupak isminde bir şehir ; mevcut olduğu anlaşılıyor. Bu | şehirde (6090) seneevvel Uta. | Nafistim isminde — bir adam varmış bu adam bir gün tufan olacağını tahmin etmiş, zaten kayıkçı imiş, derhal büyük bir gemi yapmağa koyulmuş. rını içine doldurup - tufana karşı — hazırlıklı bulunmakmış Filhakika — son taharriyat ve tetkikat, tufanın cenubi Geldanistanda olduğunu mey- | dana çıkarmıştır. Burası, Fı- ratla Diclenin birleşerek düz bir satıh üzerinde denize aktığı yerdir.. Bu — yüzden arada sırada burada sular taşar, o civarda oturan evleri basar, halkı boğarmış. Fakat bir defa fevkalâde büyük bir tufan olmuş. İşte mukaddes kitapların bahsettikleri tufan da bu olsa gerektir. Bu hikâyeyi, yukarda bah- | settiğimiz Geldani padişahı | da işitmiş. Aslını tahkik et- | mek üÜzere heyetler gönder- | doldurulduğunu — gösteren biz. geminin şeklini ve görüyoruz. Geminin — içinde gösteren miş. Bu heyetler Ninvamın 600 kilometre — mesafesinde birçok asırlar evvel harap ol- muş bir şehrin harabelerini | bulmuşlar. Bu harabelerde çok eski yazı lâvhalarına rastgel- mişler. Bunlar arasında tufana ait te yazılar Kuş_yçmi kuşların bulmuşlar, Bu | Nuh peygamberin gemisini — yaptığı yerde — yapılan hafriyat esnasında (6000) sene evvel vukubulmuş bir Tufanın bBıraktığı kalın bir içinde eski Gbir şehrin nasıl bir — resim. lâyhaları Ninvaya getirmişler. Geldani padişahı bu yazıları bir araya toplanmış. Buradan | tufanın ve Nuhün - hikâyesi | meydana — çıkmış. — Geldani | müverrihleri bu hikâyeyi maz- but bir şekle sokup yeniden yazmışlar. yerleştirildiğini |— Yün Satışı Fiatlar Düşkün Değildir, , Hamburğ Borsasında Sa- Satış - Yapılıyor İhracat — maddelerimizden kuüşyemi - istihsalâtımız — hak- kında bazı muzir. propagan- dalar yapıldığı öğrenilmiştir. Bilhassa Tekidağı miıntaka- sında bu #seneki mahsulün pek fazla olduğu ve fiatların düşeceği işaa edilmiştir. Hal- buki ihracat ofisinin yaptığı en kat'i tahmine nazaran bu mıntakada bu seneki mahsul geçen seneye nazaran yüzde on beş fazladır. Geçen sene- ki istihsalât iki bin çuvaldı. Fiatlarda tereffü başlamıştır. Alman buhranı dolayısile fiat- tışlar Harafetsiz Gidiyor | | Hamburgtan İhracat Ofisine | gelen bir rapora göre son hafta zarfında Hamburg bor- sasında az muamele - yapıl- :mıılır. İyi cins İzmir pala- | mutlarının tonu 8 buçuk İn- | giliz lirasına satılmıştır. Ana- dolu tiftik ve yapağıları üze- rinde son hafta zarfında hiç olmamıştır. I lar on iki buçuk kuruştan B | buçuk — kuruşa — düşmüştür. | Şimdiki halde Tekirdağı bor- sasında mahsul 11 kuruş 11 paraya kadar satılmıştır. çamur tabakası ve bu çamur harabeleri bulunmuştur. İne şimdi Amerikan asarı- atika heyetleri bu yazıları elde etmiş bulunuyorlar. Bir tarafatan da diğer bir | Amerikalı heyet Fara kasa- basının Bulunduğu yerde haf- riyat yapmış. Orada büyük ve kalın bir çamur tabaka- sına tesadüf etmiş. Bu çamur tabakasının altında bir şehir ve üstünde diğer bir şehir | harabesi meydana çıkarmış. Bu çamur tabakasının da bü- | yük tufan zamanına ait ol- duğunu tahmin etmiştir. Demek ki Tufan Geldanis- tanım cenubunda Fıratla Dic- lenin birleştiği yerde vukubul- muştur. Burada yerli bir ka- | yıkçı bir gemi yaparak içine ailesini ve hayvanlarını almış- tır. Tufan ve Nuh gemisi hi- kâyesinin aslı bundan ibarettir. O vakit Nuhun yaşadığı şehir — ve civarındaki köyler halkı için Fırat ve Dicle nehri hem bir hayat membaır, hem de bir felâket merkezi idi, Halk, Fırat ve Diclenin suladığı arazide ziraat yapar, yiyeceğini — oradan çıkarırdı. Fakat bazan da bu iki nehir birden taşar, bütün tarlaları su basar, mahsulü götürür, köyleri yıkardı. Onim içla; — ovakitli inizı- lar nebirlerin taşmaması, fe- yezanın Önüne geçmesi için genç kızları kurban verirlerdi. Kabilenin en güzel kızlarını mabetlere kapar, orada bağ- larlardı. Feyezan olursa, su mabedi basar ve kızları ora- verrilmiş bir nezir addedilirdi. O havali halkı bir taraftan | güneşe, bir taraftan aya ta- parlardı. Ayı ve güneşi tem- sil eden iki Allahları vardı. Halk feyezana karşı dua et- mek için bu mabetlere gider, Allahlarının heykelleri önünde dua ederlerdi. | Bugün Fa: I kasaba yüksekçe uzun bir | | İ İ tepeden ibarettir. Amerikan asarıatika' heyetleri burada hafriyat ve tetkikat yapmakta ve çok dikkate şayan eserler elde etmektedirler.: Bu eserler sayesinde mukaddes kitap- larda bulunan - hikâyelerden | birçoğunu tevsik edebilecek- j lerini ümit etmektedirler. da boğardı. Fakat bu, Allah | Mabedin içinde Aayrıca bir hücre — bulunur, — Allahların | beykelleri orada saklanırdı. smi verilen bu | Çanakkaleye Gider Ve Gelirken... Şehitlikleri İmar Cemi- yetinden Bilhassa Mü: him Bir Ricamız Vardır Çanakkalede kurban ver diğimiz kahramanların ruhur Dmu taziz için tertip olunan mu”| tat ziyaret seferini, bu sen€ de yine Gül Cemal vapurt yaptı. Halkın, şehit kardeşle rini hatırlama yolunda hergüt bir parça daha artan alâkasi geminin hıncahınç dolmasile görülüyordu. Başta fırka mümessilleri ve şehit aileleri olmak üzere İs- tanbul, Edirne, Gelibolu,Kas rabigadan pek çok kimse iş> tirak etmiştir. Hava mehtaplı idi. Kalple- re çökmesi tabii bir hüzün içinde her an o kahramanlar yurduna bir parça daha yaklaşırken bir tarafta da manası anlaşılmıyan bir saz heyeti çifte telli — çalıyordu. Bu arada kadın kıyafetine girmiş bir erkek — etrafını eğlendirmek için saza ayak uydurmuş, ihtilâlci bir dans$ yapıyordu. Yol Üstü mutat | iskelelere — uğrandı. Sabah saat on buçukta da Şehitlik sahasına gelindi. Evvelâ Cev- det Kerim Bey bir nutukla yapılan kahramanlığın, kat- lanılan fedakârlığın veciz bir çerçevesini çizdi. Bir — saatlik bir tevekkuf — oldu.. Sonra hareket edildi. İki hanım, bir bey, bir de talebe, Ça- nakkale — hamasetinin — gör yaşartan — birkaç — safhasına daha işaret ettiler ve mevlüt başladı. Artık dönüyorduk. Gemi, yine sırasile — güzergâhtaki iskelelere yolcularını bıraka, bıraka İstanbul kıyılarında gö- zümüzü açtık. | — Bu münasebetle kaydetmek , Tâzımdır ki, bu seyahati tertip eden heyetin bugüne kadar idame ettiği bu vazife seya- hati, ziyaretçilerin arasına ka- rışan ve nereye gittiklerini bilmiyen kimselerin vücudile bir nevi eğlenti âlemi haline geliyor. İncesaz, göbekli oyun ve nihayet içki... Bizim kanantimizce mezar ziyaretine yaşlı gözle gidilir « | Sırıtkan bir yüz, rakıdan kane lanmış gözle değil. Şehitleri İmar Cemiyetinin, | bilhassa bu şikâyetimizi din | lemesini istiyoruz. Çiftçilerin Borçları Tarsus, (Hususi) — Buradakl çiftçiler Ziraat Bankasına olat | borçlarının beş sene müddetle | tecili için bir mazbata hazır” | lamışlar ve — kaymakamlığt vermişlerdir. Elatraş Amerikada Şam, (Hususi) — Son Dür zÜ isyanımı çıkaran ve şim! Hicaz topraklarında bulunat Meşhur Sultanülatraş AmerF kadaki Suriyeli — muhacirlef bir — davetnamt tarafından alnsştr. Elatraş yakında Amerikay* | gidecektir. i ——— — ——— aa ea aa aa aa aa Ai ei