18 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Otomobil Altında Bir Facia ü— Çanakkele, (Hususi) — İki gün evvel burada acıklı bir hüdise oldu. âıihlı ile Lapseki arasında işliyen — ve Hasan iminde bir şoför — tarafından idare olunan bir otomobil Yapıldak köyü ci- warında 12 yaşında bir çocuğu çiğnedi ve öldürdü. Fakat tetkik edilince gö- rüldü ki hâdisede şoförün hiç kabahati yoktur.Çünkü İsmail — ismindeki bu küçük çocuk bir müddet evvel cinnet alâ- metleri göstemiş, hattâk bu — sebeple mektebe — devamına bile müsaade — edilmemiştir. Otomobil hızla geçerken yo- lum kenarinda dolaşan çocuk- çağız birdenbire gelen bir buhran nmeticesinde otomobilin Öönüne düşüverdi ve feci bâ- — dise vuku buldu. Facia köylü arasında büyük bir teessürle — karşılandı. Şoför serbest bi- rakıldı. »4 Hayvan İhracatı İmroz, (Hususi) — Adamız- — da bulunan Türk ve Yunan tacirleri tarafından iki ay zarfında yüz bin Hira mikta- rında muhtelif hayvan ihraç edilmiştir. İhracat el'an de- vam etmektedir. Bu ihracat halkı sevindirmiştir. Balıkesirin Su İhtiyacı Balıkesir, (Hususi) — Şeh- rin su ihtiyacının temini için — tetkikat — yapılmaktadır. Bu — tetkikat mütehasıs bir Alman — tarafından icra ediliyor. Bu münasebetle su yollarının hep- si gözden geçirilmiştir: Bir Otobüs Kazası Bursa, ( Hususi ) — Çar- — şamba günü burada feci bir kaza oldu. Yeşil Bursa ismin- deki otobüs Yalovadan ge- — Hirken Demirci Ömer isminde birisine çarptı, yere yuvar- ladı ve zavallının ayağı kırıldı. Şimdi hastanede tedavi edi- liyor. Yarası çok ağırdır. -Bu Sene Şarap Fazla Mürefte, ( Hususl ) — Ge- çen sene yemeklik olarak Ğınbııla yirmi — yedi bin — küfe —üzüm — sevkedilmişti. — Bu sene bu miktarın ancak na da sebep İnhisar üzüm alacağı ümid bağçıların üzümlerini satma- /— malarıdır. Bu yüzden şarap ima- /— lâtbaneleri fazla miktarda üzüm kılmış ve bütün imalâthaneler dolmuştur. Bir buçuk milyon kilo şarap imal edildiği tah- — min edilmektedir. Ellerinde mühim miktarda Üzüm kalan — bağcılar Müskirat inhisar ida- / gesine üzümlerinin alınması — için müracaat etmişlerse de — müsbet bir netice hâsıl olma- — maştır. Bu kalan üzümler ye- miden hazırlanan imalâlhanelere O garaplık için alınmaktadır. Talât Behçet Üzüm Ve İncir îxmır, (Hususi) — Üzüm ve | | ibaret y hıcır satışları devam etmekte dir. İhracat vaziyeti vasat de- | lhi— bir. mevki tu!m:ıktadıı'.l — yecededir. İLK ZİRAAT MÜKÂFATINI BU SENE MENEMEN ALDI Menemen, (Hususi) — İzmir iktısadi mımtakasına tâbi ka- zalardaki tetkikatıma bu haf- ta Menemende devam ettim. Sekiz ay evvel, ortasında 27 sehpa kurulan Menemende şimdi tam bir faaliyet hüküm sürmektedir. Ö zaman örfi idarenin tesisi münasebetile Menemende iki buçuk ay iktısadt faaliyet durmuş, Me- nemen pazarı — kurulmamış, mahsul vaktinde ekilmemişti. Menemen — kazasını — ikiye ayıran Gediz nehrinin her sene, kabarık zamanlarda iki tarafına bıraktığı meyiz, bağ- lara ve bütün mabhsule bere- ket verdirdi. Fakat bu sene Gediz. taşkınlık — göstererek Menemen ovasını baştan ba- şa kapladı. Ekilmiş olan mah- sulleri harap etti. İki ay su altında kalan mahsul çürüye- rek mahvoldu. Menemen kazası bu sene 2000 ton üÜzüm, 200,000 bin kilo tütün, 12.000 balye pa- | muk, 200 ton palamut, ve Profesör tihsal etti. Mal- buki Meneme- nin — bundan evvelki sene- lerdeki — ketih- salâtı bu mik- tarın iki mls- Nne ve hattâ daha — fazla- sna baliğ ol- makta idi. Zü- va bu itibarla vaziyetten mem $ nun görünmü- — $ yor. Önümüz- deki — mahsul senesi için fazla Vö istihsalât yap- mak üzere ha- zırlıklara baş- Jamış bulunuyor. Menemen, İzmir vilâyetinin 13 kazası içerisinde en zen- gini velen fazla istihsalât ya- panı olarak tanınmıştır. Ge- çirdiği bütün felâketlere rağ- men bu kaza ilk Üzüm ve Azsiz Kabilâyın şehit edildiği yer | Ü Kubilây abidesi buraya nekledilecek iÜk - palamotu istihsal ederek İzmir Borsasına ilk olarak ar- zetmiye muvaf- fak olmuştur. İlk mahsulleri indiren Mene- menliler.Şİzmir Borsa İdaresi tif edilmişlerdir. s Son zaman- $ larda Menemen- de|pek bariz olarak bir fik- ri faaliyet na- zara çarpmak- | tadır, Mene- menin münevr- lerinden bazı zevat “ Ant ,, lhıııhıdı bir mecmua çıkar- mıya başlamışlardır. Bu mec- muada belki de pek kıymetli kalemlerin — yazıları yoktur. Fakat şu muhakkak ki Mene- menin milliyetperver halkının ihtisaşatı çok samimi olarak Ankârami “Yeni Plâm 'Nasıl Olacak ? Yansen Sözlerinin Din- lenilmemesine Canı Sıkılıyor. Ankara, (Hususi) Şehir mü- | tehassısı profesör M. Yansen burada tetkikatına devam et- mektedir. M. Yansen müstak- bel Ankaranın vaziyeti hemen hemen tesbit, ve) plânın en mahim kısımlarını ikmal et- miştir. Öğrendiğime göre plân- da ve Ankara sokaklarının bugünkü vaziyetlerinde yeni- den bazı tadilât yapılacaktır. Bu meyanda Karaoğlan cad- desinin tam köşesinde bulunan Kooperatif binası yıkılacaktır. Bu binanın yıkılmasile Ankara- nın en güzel manzarasını teşkil eden Ankara kalesi meydana çıkacak, Karaoğlan caddesinden kale görülebilecektir. Ayni zamanda yeni yapıla- cak caddelerdeki yaya kaldı- rımlarının — birisi çok dar, diğeri çok geniş olacaktır, kaldırımlarda tenazur aran- mıyacaktır. Mekteplere mün- tehi caddelerden hiçbir vesa- iti nakliye geçemiyecek, bu mektep yolları yeşil çimenden olacaktır. Profesörlün plânında Ankara kalesi mü- | Profesör Ankara Yeni plândan sonra hayli değişecek olan Ankaradan bir köşe kalesinin güzelliğine meftundur. ve bu itibarla kale civarında inşaat yapılmasını menetmiştir. Kale civarında manzarayı kapıyan bazı evler de yıkılacaktır. Ankaradaki bazı fen adam- ları profesör Yansenin ilmi kıymetini kabul etmekle bera- ber Ankarayı imar işinde muvaffak — olamadığını, bura- daki mahballi ihtiyaçları, ma- halli şeraiti havaiye ve iktısa- diyeyi tetkik etmeden plân yaptığını ileri sürerek Yanseni beğememektedir. Fakat pro- fesör Yansen de yaptığı plân- ların aynen tatbik edilmeme- sinden, plânlarının gelişi güzel tadil edildiğinden ve bazı noktalarda sözünü dinleteme- diğinden şikâyetçidir. M. Yan- sen daha on beş gün şehri- mizde kalacak ve tetkikatını ikmal ettikten sonra Berline avdet edecektir. dilmektedir. İrtica hAdisesini bütün Me- nemenliler ımutmuş, Koplay Beyin hatırasını zihnine nak- şetmiştir. ÂAziz Kopllyıı şehit edildiği yerde inşa olunacağı söylenen abide için hiçbir faa- liyet göremedim. O meydan, fotoğrafta görüleceği veçhile boş ve dakımsız duruyor. Bu işte Menemen Belediyesinin biraz ihmalkâr davrandığını söyler- sem, bütün Menemenlilerin hislerini ifade etmiş olurum. Me- nemenliler abidenin bir an evvel yapılmasını ve sehpa izlerinin ortadan kalkmasını istiyorlar. Menemen — halkı, — iktısadi mıntakanın her yerinde oldu- gu gibi kredi kooperatif teş- kilâtından şikâyetçidir. Zirai kredi kooperatifi, çiftçiye lü- zumu olan yardımda bulun- mıyor, sadece kendi menfaa- tine göre hareket ediyormuş. Şimdiye kadar yaptığım tet- kiklerde hemen her noksan kredi kooperatiflerinden aynı şekilde şikâyet edildiği bit oldum. Bu itibarla koope- ratiflerin ıslahı cihetine gidil- mesinin çok faydalı olacağını zannediyorum. Adnan İzmirde Tütüncüler Sıkıntıda İzmirde ımnn piyasası açı- laı on gün kadar oldu. Pi- yasa ilk günlerde hararetli idi. Fakat tütün alan kumpanya ve tacirlerin çiftçinin karşı- sında müttehit bir cephe kur- ması piyasadaki harareti sön- dürdü ve çiftçi malım sata- maz oldu. İzmir şimdi bu mesele ile meşgul- dür. (Anadolu) gazetesi bil- hassa şu cümleleri yazmak- tadır : *“Piyasa geçen hafta açıldı. İlk günler vaziyet biraz iyi gitti. Tütün zürrar sevinmişti. Fiatlerin gittikçe yükseleceği ümit ediliyordu. Ne çare ki, bu Üümitler çok geçmeden suya düştü. Alıcılar fiatleri derhal düşürdüler. Bunu, mu- bayaatın azaltılması takip etti. Alınan haberler mubayaatın pek gevşek gittiğini gösteri- yor. Ha var, ha yok gibi birgey.. Bazı yerlerde * gazeteleri iaeh Hurdurüldeğa 'da bi liyor. , Dekatlon Ve Dünya Rekorcuları Atletizmin ileri bulunduğu memleketlerde her sene memr leket şampiyonlukları ile be- raber Pentatlon ve Dekatlon müsabakaları yapılır. İsimle- rinden de anlaşılaşılacağı veç- hile bu müsabakalar beş ve on tecrtübeden ibarettir. Ayni at- letin bu beş veya on tecrü- bede alacağı derecelerin sa- yı yekünu beynelmilel kava- itaame dahilinde hesap edilir ve en çok sayı kazanan atlet şampiyon telâkki edilir. Bu müsabakalara bir nevi At Tet komple imtihanı ismi vermek te doğru - olabilir. Çünkü ayni atletin böyle mü- teaddit müsabakalara girmesi ve yüksek derece almağı her kese nasip olacak kolay iş- lerden değildir. Bu — müna- sebetle dünyanın en mümtaz Dekatlon müsabakcılarını ve derecelerini görenmek çok meraklı — olacaktır.. Umumi harpten evvel meşhur - Jim Thoye'nin dereceleri irişilmesi gayri kabil bir harika olarak telâkki edilmekte idi. Halbu- ki bugün vaziyet değişmiştir. Şimdi Fenlandiyalı, A. Jorvi nen ve Yorjola, Amerikalı Mortensen Sepebre, Bausc- seh, Berlinger ve Vilson, Macar Baksalmasi IH, Avusturyalı Vesseley ile Alman atlet- lerinden Seevert, Veissin isim- leri başta gelmektedir. Şimdi dünya rekotmeni: A. Jarvinendir. Amerika şam- piyonu da Mortensendir. O- limpıyat birincisi ise Yöryo- ladır. Bu üç atletin hakiki kıy- metini evvelce bilmek için aldıkları dereceleri bir göz- den geçirmek kâfidir: Jarvinen Mortensen Yorjole n ıo l di 25 687 — GAB 616 1818 148 M72 Yüksek 1.B0 1A5 185 400 m. 5S0 $1 110 $8 1/S N10 manlalı 15 2/$ — 15 8/$ 16 110 Dük $647 — 3940 39.66 Sırık 5.60 4.86 S10 Javelet 5815 6075 S858 1500 m. S2 18 492 15 487 S10 100 m. Uzun Gülle Sayı hesabile tespit edilen dereceleri şöyledir : 8255 P. <41S Jarvinoen 8193 P. — 29 Mortensen 8187 P. — 30 Yorjola Bu müsabakalarda sayının çok ehemmiyeti vardır. Bütün tecrübelerde atletlerin aldık- ları dereceler nisbetinde sayı- lar yükselir. Fırsat düşerse başka bir yazımızda sayıların taksimi esaslarından bahsede- ceğiz. Şimdiki halde memle- ket şampiyonlarını ve aldık- ları dereceleri şu suretle tas- nıf kabildir: Jarvinen — - Fenlandiya - Mürtensen — - Amerika Slevert —— * Alman Dimza » Lettuantı Vesmeley — - Avusturya Yanson — - Süsde Kortinl » İtalyan Kezjik - Polonya Farkas — — Macar Lovland — - Norvaç Meler * İsviçre - 825547 BI93,29 7874,60 7676,45 7539443 T237,550 7234,53 7205,65 7115025 7080,38 Yalmız Macar Boskalmi son müsabakalarda 7600 sayı elde etmiye muvaffak olmuş, yalnız bu derecesi federasyon tara- fından henuz tasdik edilme- miştir. 77894415 «