6 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SA — -- - SON POSTA Müderecatımızın Çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Vereme Karşı Yeni Mücadele Hazırlıkları Veremle mücadele - cemiyet- leri hakkında yeni bir nizamna- me hazırlanmaktadır. — Sıhhiye Vekâleti nizamnamenin tanzimi- ne Tevfik Salim Paşayı memur etmiştir. Tevfik Salim Paşa bu mesele hakkında şunları — söy- Temektedir: “ — Hali hazırda üç tane veremle mücadele cemiyeti var- dır. Bunlardan - biri İstanbulda, diğeri İzmirde, üçüncüsü Sam- sundadır. Yapılan nizamnamenin gayesi bu üç cemiyetin birleştiril. | mesi ve müştereken çalışmasıdır. Bu suretle Ankarada umumi bir merkez teşekkül edecek ve Tür-« kiye Verem Milli Mücadele Ce- miyeti,, namını alacaktır. Ni- zamname henüz bitmemiştir. ,, Vapur Tröstü Mü? Ecnebi memleketlerle — Türkiye arasında sefer yapan ecnebi vapur kumpanyalarının yeni bir firma altında birleşmiyo karar vertikleri haber alınmaktadır. 1 — Kendine çeki düzen, hayatına intizam ver. Perişan bir adam ve perişan bir hayat bize hiçbir. şey veremez. 2 — Başkalarile çalışmasını öğren. Yaşa ve yaşat. Herkesle iyi geçinmiye çalış. t a .Son Postanın Resimli Makalesi « Bir Iki Nasihat x 3 — İmanın sarsılmasın. Hiç- bir şeye inanmıyorsan kendine inan, TELGRAF HÂBERLERİ İzmirde Tetkikat Yapılıyor Sıkıntı İçinde l;(—al;r—ı. Köylüye Sür'atle Yardım İçin Emir Verildi İzmir, $ (Husuzsi ) — Hilâliahmer Umuml! Merkezi | vafı çıkaramamiştır. şehrimiz şubesine bir telgraf göndererek İzmirin en yüzde sekseni - satı Diğer taraftan yetişen tütünlerin mamıştır. Tütünler satılamayınca Sözüı_ı Kısası Bir Meb'usumuzun Kitabı P. 8. Epey oluyor. Hasan Fehmi Bey isminde bir zat, (Kastamonu meb'usu imiş), bana bir kitap göndermek lütfunda bulunmuştu. Araya gaileler girdi; bu çok ori- jinal kitaptan bahsetmek fırsatını ancak bugün yakalıyabiliyorum. Muharrir kara sevda çekiyor. Âşıktır; bayılasıya, çıldırasıya, öle- siye âşık. Hem de kime, dıh; doğ neye, biliyor musunuz Czşir:mığıuyıu! Evet. Kitabına da sevgilisinin. adını koymuş: “Kutlu ağaç - Ceviz ağacı,, . Bütün eser, muharririnaceviz ağacına karşı duyduğu büyük aşkı ilân ve ifade için yazılmış gibidir: Her yaprağında, muhar- ririn yüreğindeki yangından geler bir alev, her satırında bir ateş parçası, her kelimesinde bir k- vılcım var. İşte size, kitabın öte- sinden berisinden aldığım parça parça satırlar: — | “Yıldızlarla öpüşmiye kal- kışan, göklerle boy ölçüşen cevizlerin gövdelerinde, do- ruklarinda, dallarında, sür- günlerinde, filizlerinde, züm- rüt gibi yemyeşil yaprakların- daki güzelliği, süsü — başka ağaçlarda pek güç görürsünüz. “... Benim gibi anasımı gel- mez yola koyaalar, kara top- raklara gömenler, ana koku- sunu, gül güzelim, koygun kokuyu cevizin yapraklarındua köylü kaşlık — zahiresini tedarik — edememiş ve san sıkıntı vazıyeti de bundan — doğmuştur. Şayet tütün- ler satılirsa köylü ihtiyacını kısmen tatmin edecek ve zengin bir kazası olan Urlada halkın sıkıntıda olduğu hakkında dolaşan haberlerin tahkikini bildirmiştir. Kazalara Karşı... Bunun üzerine Hilâliamer Izmir Reisi Sezai, Sıhkiye Verilen malümata göre Dahi- liye Vekâleti, otomobil kazaları- nın Öönüne geçilmek maksadile yeni bir nizamname hazırlamayı lüzümlu görmüş ve faaliyete baş- lanımıştır. y aa Fotoğrafçıların Talebi Şehrimizdeki fotoğrafçılar,ec- nebilerin Türkiyede fotoğrafçılık yapamamaları temennisile Millet meclisine bir mazbata gönder- mişlerdir. İliç Vapuru Kurtarıldı 10 kânunuevvelde fırtınaya tutu- larak İzmir civarında karaya oturan Rus bandıralı İliç vapurunu kurtar- mak için 20 gündenberi devam eden mesai muvaffakiyetle neticelenmiş ve vapur kurtarılarak dün berayı tamir İstanbula gelmiştir. Küçük İşçiler Himaye Edilecek Ankara, v ( Hususi ) — Halk Fırkası Meclİs grupu dün top- lau:rnk İstanbul Meb'usu Vasıf Beyin küçük işçilerin himayesi bu- susundaki teklifini müzakere et- miştir. Bu mesele etrafında İktı- sat Vekilinin izahatı dinlenmiş ve | ecnebi tebaasının Türkiyede ya- pamıyacakları san'atler hakkın- daki kanun lâyihasının müzakere- sinde nazarı dikkate alınmasına karar vermiştir. —KH İflâs İstalistiği nkara, $ — Cümhuriyet Merkez Bankasının gösterdiği lüzum üzerine — İstatistik Umum Müdürlüğü başlıca vilâyet mer- kezlerindeki istatistik —tanzimine başlamıştır. Ş Radyo İle Telgraf osta ve Telgraf Um Mü- duıılüğişalln bir kısım lehlı;'ıfhn radyo ile vermek teşebbüsünde bulunduğu haber verilmektedir. — Hangi Tabatahai Kudüs kongresinde İran murah- hası olarak Tabatabaf Hanın bulun- duğu yazılmıştı. Bu murahhas, eski İran sefiri değildir. Efradı çok olan ayni aileden ve her işe karışan Şeyh Ziyaeddin isminde - biridir. Müdürü Lütfi ve doktor Mitat - Beylerde heyet Urlaya giderek vaziyeti muhtaç olduğunu tesbit etmiştir. Urlanın başlıca mahsullerinden olan üzüm, yağmur bu sene ancak yüzde Bağcı bağına yaptığı mas- ve feyezandan müteessir olmuş, beş derecesinde yetişmiştir. iflâslar hakkında- | Terkös : çgörmüş, Urla halicının sekizde birini teşkil eden dokuz yüz kişinin yardıma n mürekkep bir an'aşılmaktadır. Gandi — Fesih l_(aı:aîŞirkete Mahpeste Tebliğ Edildi Ankara, 5 — Nafıa Vekâle- tinden salâhiyettar bir zat şun- ları söylemiştir; “Terkos şirkelinin feshi hak- kındaki karar şirkete miştir. Şirketin hesapları üç ve- kâletin memurlarından mürekkep bir. heyet tarafından edilmektedir.,, —— Kar Va Fırtına Kasltamonu, 5 (A A.) — Vilâ- miya başlamıştır. İnebolu ve Si- noptan gelen haberlere göre Kara- denizde şiddetli fırtınalar başlamış- tır. Boyabat ve İIneboluda bugün yağan kar 20 santimi geçmiştir. Kar her tarafta devam etmektedir. Alplarda Soğuklar Trant S — Alplarda ve havali- sinde gayet şiddetli bir soğuk hü- küm sürmektedir. Bilhassa Dolomi- tos ve Cadoreda hararet sıfırdan aşağı on dört dereceye düşmüştür. Tema n Trshum Mücadelesi Ankara, 6 ( Hususi ) — S- hat Vekâleti trahum mücadeles temin için yeni bir hazırlam: bildirmektedir. bildiril- | tetkik | Ne Yapiyor? Puna, 6 (A. A.) — Gandiye Yerwada hapishanesinde çok ce- milekârane bir tarzda muamele edilmektedir. Yattığı höcrede bir karyola, bir masa, sandalyeler, balılar ve kitap rafları vardır. Yakında kendi zatına mah- sus keçilerin getirilmesi ve bu | mezhebe mensup bir Hintli tara- P fından hizmet görmesi ihlimali yetin her tarafında yeniden kar yağ- | vardır. Maamafik, hariçle mektup veya telgraf vasıtasile muhabere etmesine — mezunivet — verilmesi hakkında hiç bir karar alınma- mıştıştır. Peşaver, 6G (A, A.) — Bü- yük Beritanya hükümetinden tah- | sisat almakta olan bazı kimse- lere ait ve Mohmand miıntaka- sında bulunan meskenlerden ba- zıları “ Kırmızı gömlekler ,, den bir grap tarafından yakılmış ve heyecana sebep olmuştur. Lahore, 6 (A., A.) — Hint | Kongresinit muhtelif icrat ko- nin eşaslı bir şekilde yürümesiri | nizamname | İzmirden gelen son haberler, halkın büyük bir sıkıntı içinde olduğunu, bir kıtım köylünün yiyecek ekmek tedarikinden âciz kaldığını, Hilâliahmer Cemiyetinin bunlara yardıma koştuğunu İzmir Vilâyeti, daha doğrusu Garbi Anadolu, bu memleketin en feyizli parçasıdır. Memleketin ihracatının büyük bir kısmını bu vilâyet ve bu bavali temin eder. Burada halk, bemen kâmilen çiftçidir. Buna rağmen, tarihte nadir görülen hâdi- | için son sür'atle hareket İSTER (İNAN, mitelerinin teessüsü tehir edi'miş ve yerine kaim olmak üzere diktatörler tayin edilmiştir. Urla civarında sıkıntıdan kurtulacaktır. Şimdiki halde Ziraat Bankasının yardınıma ihtiyaç vardır. Kazada hastalık ta olduğu Hilâliahmer muhtaç vatandaşları himaye edecektir. Heyet yarın Kemalpaşada da tetkikat yapacaktır. süratli tedbirler alarak Zîraat, Ğumrul; Yeni Vîkâî;l;;ie Yeni Tayinler Yapılıyor Ankara, îmuâ) — Yeni | Ziraat Vekili Muhlis B. tetkikat yapmakta ve buradaki ziraat mü- esseselerini gezmektedir. Güm- rük ve İnbisarlar Vekili Ali Rana Beyin de birkaç güne kadar İs- | tanbula şidcceğ'ı haber alınmak- h tadır. İnhisarlar Vekâleti Kalemi Mahsus Müdürlüğüne Maliye Ve- | kâleti mümeyyizlerinden Cevat, Gümrükler Muamelât Müdürlü- ğüne ikinci müdür Aslan Beyler tayin edildiler, İnhisar İdareleri umumi büt- çeye alınacağı cihetle memurlar bareme tâbi olacaklardır. Yeni Sırp Kabinesi Belgrat $ — Yeni Sırp kabinesi şu şekilde teşekkül etmiştir: Başvekil: M. Züfkoviç, Hariciye Marenkoviç, Ticaret Sanayi M. Kra- mer, İçtimal Siyaset M. Putsel, Da- biliye M. Sirkiç. Maarif Kojiç, Adli- ye M. Maksimoviç, Orman Şebenik, Münakalât Radivoyeviç, Ziraat De- metroviç — Nafıa Preka, — Harbiye Stoyanoviç, M Corceviç, Bedeni terbiya Kr. ndaliyesiz na- ilga edilm İSTER İNAN, İSTER İNANMA! selerden olarak Urla köylüsünün açlık sıkıntısına düş- mesi hayret ve dikkat edilecek en büyük meseledir. Fakat bunun sebebini toprağın bereketsizliğinde değil, satış kıtlığında uramak mecburiyetindeyiz. O civar köylüsü bu sene mühim miktarda tütün İSTER istihsal etmiş, fakat satamamış, Malı elinde kal mıştır. Köylünün mal satamaması demek, ekmek parası toplıyamaması demektir. Bu vaziyet karşısında ihracat işlerinin tanzimi lmek Tâzımgeldiğine, İNANMA! ————————————”: ——— | aktedilerek - karar koklıyabilir. * Delikanlı! — Delikanlıl Dünyada altmış sene daha yaşıyacağına —göre, bugünün işini yarına koma, kendine gel, ayıl, uyan da otuz dönüm tarlandan hiç olmazsa bir dö- nümüne sekiz dip ceviz dik. “ Beyler, Hanımlar, Ağa- lar, gözünüzü açınız! Kesile kesile — vatanımızda — hemen hemen Büyük — ceviz. ağacı kalmadı. “ Ön dönüm tarlaya ceviz diken Misir tahvilini atmış demektir.,, Kitap baştan başa böyle coş- kun ve yüksek ceviz edebiyatile dolu. Görüyorsunuz ki ceviz ağacı Hasan Fehmi Bey için, adeta, bir puttur; muharrir ona tapı- nıyor. İnsana öyle geliyor ki, bu meb'usumuz için, iktısadi bubra- nin, kaçakçılığın, otomobil kaza- larının, irfan kıtlığının, kaldı- rımlardaki bozuklukiarın ve her türlü yolsuzlukların önüne geç- mek istiyorsanız, bir tek çare vardır: Ceviz ağacı dikmek! Bu —mübarek ceviz ağacı, *“ kamisi Yusuf , gibi âmaların gözlerini açar; sıracalıların kemik- lerini düzeltir ve sertleştirir; açık yaralara merhem, hastalara - şifa, dertlere deva olur. Kansızlara kan, cansızlara can verir. Fakat lâtifeyi ve mübaleğayı birakırsak, Hasan Fehmi Beyin ağaçlarımız ve ormanlarımız için gösterdiği hassasiyetin hepimize az çok sirayet etmesini isteriz; bunun için de, o küçük, öz Türkçe ile yazılmış, temiz ve masum kitabı — okumalarını — karilerime hararetle tavsiye ederim. Bu eserde, cidden, yem yeşil ceviz- liklerin saf ve ceyyit havası var. Mühendis Talebesinin Bir Teşebbüsü Mühendis Mektebi — Talebe Cemiyeti yerli malları koruma gayesile — nizamnamesine — bazı | maddeler ilâve etmek teşebbü- | sünde bulunmuştur. Bu hususta fevkalâde — bir kongre verilecektir. Beyoğlu davet — edik yarın Cemiyet — mensupları Fırka Merkezine mektedir.