6 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktisat Hayai Bahalılaşıyor Mu Ucuzlıyor Mu? Ticaret ve Sanayi Odası ha- yat pahalılığı hakkında aylık bir takım Endeksler neşreder. Oda Umumi Kâtibi Vehbi Bey bu endeksleri tetkik ederek hayatın pahalılığa doğru mu, yoksa ucuz- luğa doğru mu seyrettiğini tespi- te çalışmış ve bu mevzu efrafın- da Oda mecmuasında bir maka- le neşretmiştir. Vehbi B. diyor ki: “Son günlerin en mühim me- selesi buğday ve ekmek mese- lesi olmuştu. Biz bu makalemiz- de doğrudan doğruya buğ- day ve ekmek meselesine temas etmeksizin, bir ailenin aylık mas- rafları içinde gıda masraflarınn derece ve nisbeti ve bu masraf- ların o ailenin umum bir aylık masrafma göre olan miktar ve nisbeti hakkında bir tetkik yap- mak istedik. “Odamız birkaç senedenberi her Ay İçin geçinme endeksleri tanzim ve neşretmektedir. Bu endeksler- de öç çocuk, bir ana ve bir ba- badan mürekkep mutavassıt bir silenin ancak zaruri olan geçinme ihtiyaçları nazarı dikkata alınmış- tır. Bu masraflar: 1 — Yiyecek maddeler; 2 — Yakma, aydınlatma, te- mizleme maddaleri; 3 — Giyecek eşyası; 4 — Ev kirası; 6 — Muhtelif masraflar; 6 — Tasarruf ve sigorta, ol ! mak üzere altı grupa ayrılmıştır. Bu indekslere göre bir aile- nin aylık masrafları muhtelif se- | nelerde şudur: 1914 Senesi Yüz İtibar Edilerek MM Senesinde vasati ayhik masraf " . » » . . 1631 .... » ” Kuruşa baliğ olmaktadır. “Tuttuğumuz. istatis'iklere gö- | re bir ailenin zaruri olan aylık ibtiyaçlan ve masrafları içinde | (Yiyecek ve içecek maddeler) le ( Giyecek eşya ve ev eşyası ) umum masrafın yüzde teşkil etmektedir. Bu ihtiyaçlar içinde 1931 ve 932 senelerinde fiatlarında dü- şüklük görülen maddeler ekmek, sebze, kuru fasulya, sadeyağ,zey- tin yağ, pirinç, peynir; fiatları sabit kalanlar et ve şekerdir. Şu balde en mühim gıda mad- delerinden seneden seneye şayam dikkat bir tenezzül görülmek- tedir. Mutavassıt bir aile için gıda fiatlarındaki bu tenezzül çok şayanı ehemmiyettir. O ailenin esasen €v kirası, eşya masrafları, mahb- rukat ve tenvirat (masrafları tenezzül etmiyerek yüksekliğini muhafaza (etmektedir. £ Ancak gıda o maddelerindeki (o tenezzül sayesindedir ki bu aile seneden seneye nisbi bir genişlik hisset- mektedir. Bugünkü geçinme ve refah vaziyeti şa suretle hulâsa edile- | bilir: | 1 — Para kiymeti sabittir. 2 — Alelumum kazançlar mü- tenezzildir. 3 — Geçinme masrafları bil- 3assa gıda grupu itibariler mir tenezzildir. ve o içecek ! eya ve «ww İL 1381 2 125 ellisini MEMLEHHE? HABERLERİ AksaraydaOkuma Ve Yazm Öğretenlere Para Veriliyor Muhtarlar Diploma Ve Mükâfat Aldı Aksaray(Hu- susi) — Vilâye- timiz dahilinde- ki Millet Mek- teplerinde, be nüz diğer vilâ- yetlere nasip ok mıyan bir şekil de faaliyet gös- teriimektedir. Bu faaliyet neti- cesindedir ki vi- lâyet dahilinde düne kadar oku- mak ve yazmak nedir o bilmiyen birçok vatandaş- lar bugün gaze- telerin o sevdalı birer karii ol muşlardır. Oku- ma seferberliği burada hapisba- neye kadar teş- mil edilmiş, bu sayede bü- tön mabkümlara kısa bir müd- det zarfında okuma ve yazma öğretilmiştir. Başta Vali Ziya ve Maarif Müdürü Hayri Beyler ol- duğu halde bütün muallimlerimi- zim, bu büyük vatan işinde şeref- li muvaffakıyet hisseleri vardır. Mahpeste okumak ve yazmaktan Zonguldak Belediyesinin Faaliyetleri Zonguldak, (Hususi) — Bizim belediye yeni, fakat faydalı şey- lere girişti. Bunlardan birisi va- por iskelesidir. Evvelce burada ahşap bir iskele vardı. Fakat geçen sene çıkan müthiş fırtına neticesinde iskele parça parça oldu ve dağılıp gitti. Belediye, iskeleye olan şiddetli ihtiyacı na- zarı dikkate alarak 932”bütçesine bu hususun temini için (50) bin lirakk tahsisat koydu. Bu para ile yakında asri bir iskelenin in şana (başlanacaktır. Diğer ta- raltan İmana gelen tüccar eşya- sımn şehir dahiline kadar ucuzca naklini de belediye deruhte et- miştir. Bu iş için bütçeye on bin liralık tahsisat konulmuştur. Bu para ile limandan şehre muntazam bir yol yapılacak ve birde oto- büs alınacaktır. Balıkesirde Üç Kaçakçı Sürgüne Mahküm Edildi Balıkesir, ( Hususi ) — Bir müddet evvel Edremitte gizli bir rakı fabrikası meydana çıkarıl- mış ve sahipleri olan Selim, Cemal ve Sadık EF. ler şebrimi- ze getirilerek ihtisas mahkemesi huzuruna çıkarılmış'ardır. Muhakeme neticesinde bu üç maznunun, müşterek bir surette kullandıkları zeytinyağı fabrika- smda rakı yaptıkları anlaşılmış, üçü de ikişer sene hapis ve mu- vakkat sürgün cezasına mahküm olmuşlardır. Yukarda köy muhtarları, Aşağıda mahb- kümlar ders esnasında başka, hayat bilgisi öğretilmek hususunda da faaliyet gösterik miştir. Diğer taraftan vilâyet dahi- iindeki köy muhtarları vilâyet merkezine getirtilmiş, ibate ve iaşeleri millet mektepleri fas- lından temin © edilerek hususi bir okurs açıkmış ve bütün Havza, (Hususi-- Herkes (o kendi malmm güzel olduğunu söyler, Ben de Havzayı methedeceğim . Fakat hakikati kabul etmek lâ- zım gelirse bizim kasabamız,! diye- bilirim ki vatanın en güzel mer- kezlerinden biri- dir. Bir defa bu- rada (o tabiatın manzarası çok şirin ve çok zem gindir. Buraya ilk gelen ziyaretçi bu güzelliği derhal farkeder. Havra, manzara, su, hava, koru, çelikli kaplıcalar gibi tabii servetlere sahip olduğu kadar da Samsun - Sıvas hattı ve şosesi üstünde bulanmak itibarile de ahalisinin maddi imkânlardan is- fade etmesine elverişi kıymetli bir ticaret ve (sayfiye) şehridir. Bugünkü halde trenin. getir- diği aksülâmel, işçi ve küçük san'at erbabına iptidai kazanç membalarnı (kaybettirdi. Zirai islihsalâtın o kıymetten düşmesi yüzünden ozaten küçük olan faal sermaye büsbütün zafa uğradı. Bu itibarla Havzanın bu- gün için göz önünde kalan ehem- miyetli vasfı bir sayfiye şehri olmasıdır. Bu yegâne gelir yolu- muhtarlar bir Omüd ie et zarfında okur yazar bir gelmişlerdir. Muhtarlara okumak ve yaz- maktan vatan coğrafya- sı, tarihi, hesap, yurt bilgisi ve köy kanunu ders- leri gösterilmiş- tir.Tedris devresi- nin o hitamında vilâyet encümeni odasında yapılan şifahi ve tahriri | lisi imtihanda bütün muhtarlar Omu- vafftak (o olmuş- lardır. Muvaffak olanlardan birim | cilere 50, ikinci- lere 40, üçüncülerede 30 ira | para mükâfatı verilmiştir. Bu hususta muallim Salâhad- | din ve Edip Beylerin büyük me- salsi görüldüğünden ayrıca kay- kişi birinci, 9 kişi ikinci, 19 kişi de üçüncü derecede muvaffakıyet kazanmışlardır. 0.Z. Anadoluda Bir Seyyah Beldesi Men Kaplıcalarının Gü- zelliğile Şöhret Almıştır | Sekiz Bin Liraya Bir © Kataloğ Yaptırıldı ! İki sene “evvel Büyükadadt komiser Ali Riza efendi tarafım dan bir define bulunmuş, müze“ ye haber verilmişti. Bu definede büyük İskendere ve babası Fili Güzel Havzadan bir manzara nun genişliyebilmesi ise, beledi- yenin umran sahasındakı faaliyeti nisbetinde artacak ziyaretçi adedi ile ölçülebilir. Bu faaliyeti belediyeden mut- laka bekliyoruz. Bugün güzel bir ziyaretçi omerkezi olmıya çok musaadeli olan kasabamızda he- nüz elektrik ve itfaiye yoktur. Bu ve bunun gibi medeni vas: taların eksikliği! yüzünden ziya- retçi adedi seneden seneye azal maktadır. Hülâsa: kasabamızın kaplıca- larında asri ıslahat yapmak, w- cuz ve temiz bir şekilde barma- bilecek yerler tesis etmek, kasa- mızın hayatı ve istikbali için za- ruri bir şekil almıştır. Belediye- mizin hemen harekete geçmesini istiyoruz. M. Kâzım. alVe hale ! başka | | kadınları. Hangi detmek isterim. Muhtarlardan (8) | İ dünür. Söz Aramızda Çin Kadını | Türk Kadını | Geçen gün bir mecmua karı brıyordum... Çekik gözlü, dik” saçlı kadın resimlerile dolu bir. sayfa nazarı dikkatimi kar Yüzlerce, binlerce Çin kadın," Japon © eşyasına karşı boykot etmiş, birleşmişler, nümayişler..” | İçtimalar, mitingler, kararlar. j Bu resimler ve altlarındakı? yazılar okununca silâhına sarılıp” hudut başına koşan Çin kadınlık hareketinin daba j gok meydana çıkarıyor, onların sahte birer kahraman olmadık” larmı ispat ediyordu. Çin kadını, kendimize nisbeten henüz, de ğın eteğinde gördüğümüz Çi» kadım, hayatını tetkike lüzum görmiyecek kadar basit buldu” ğumuz Çin kadını çalışıyor... Her sahada... Bizim kadınlar için, en uzak, en erişilmiyecek far“ zettiğimiz sahada bile... samimiyetini idare Oazasına © varıncıyâ memurları kadın olan ve bir kadının teşebbüsile açılan bir banka, yine tamamen kadınlar tarafından idare oluna bir manifatura mağazası. Bu iktisadi birliklerin yanında içtimal birlikler. Spor teşkilâtı... Golf oynıyan kadınlar.. ğ Sonra bizire dağınık Türk şeyde böyle” binlerce kişiyi bir kadar bütün yüzlerce kişi, araya getirecek kadar heyecan duydular. (Müşterek heyecanla | toplanan, yözlerce binlerce Türk kadınını gösteren kaç resim gör B. HALIM Tarihi Altınlar pe ait beşer yöz vebiner (lira kıymetinde (oyüzden fazla altın; bulunmuştu. (Müze idaresi bu kiymetli tarih yadigârlarının ka taloğunu yaptırmak için Berlin meskükât kabinesi müdürü prö fesör Regling'i buraya davei et- miş ve kendisile mutabık kalmış” tır. Profesör güzel bir kataloğ yaparak yüz nüshasını müze ida” resine göndermiştir. Müze idare si profesöre üç bin lira kıyme tnde altın külçesi vermiştir. Profesör Rezling bu külçeyi bur rada 8 bin liraya satmıştır. Trabzonda Spor Kulüpleri rika İhtilâf Çıktı Trabzon (Hususi) — Mıntak#” mızda müseccel bulunan beş spof kulübünden uçu, mıntaka intiba” batında nizamsızlık yapıldığı tarafğirlik olduğunu ileri sürerek mıntakadan ayrılmışlardır. Bu si kulüp aynı zamanda Vülkyete iğ racaat ederek oivtihabın şekli hakkında tahkikat ein istemişlerdir. Vilâyet bu hususl# tetkikata girişmiştir.