31 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

I Halkın Sesi Maden Kömürü Ve Ormanlarımız Memleketimizde odun İstimali mi, maden kümürü istimali mi daha Ffaydalıdır? Bu bususta Bel bayırlı bir adım atmak » Hallamız bu — susle sevap vererek diyor ki: rmı Bey ( Beyazıt Mühatpaşa ma- — 'İıtuıbul Belediyesi fabri- kaların kok kömürü istihsallerini tetkik edi: Sebebi de kok kömürüne karşı rağbetin artması- dır. Bu hüdise sevinçle ve ehem- müyelle karşılanacak bir şeydir. Çünki kok ve maden kömürüne karşı gösterilen vağbet orman- Tarımızın ve ormancılığımızın hhi-! ne kaydedilecek mübim bir hare- ketlir. Kömür madenlerimiz pek çoktur. Deniz nakil vasıtaları da ucuzdur. Herbalde maden kömürü odundan ve kömüründen Hk—d daireleri maden kömürü dı gulk-iı. beş on sene sonra - da 20 saatlik bir yere çekilecek. Eğer Konya maden kömürünü tercih ederse bhem daha ucuz temin eder, hem de dağ- lar ormanla örtüldüğü için kurak- hk tehlikesi bertaraf edilmiş olur. * Ethem Bey ( Emlaönli Balıkpararı 23 ) — İstanbul — Belediyesi pek hayırlı bir teşebbüs peşinde. Kok fabrikaları miktarı kâfi kömür =ııııymı hatta büyük bir ika da açınalıdır. Halkımız da odun ve odun kömürüne tertıh etmelidir. Esasen son zaman- larda böyle bir cereyan da başlamış- tır. Anadolunun birçok yerlerinde maden kömürü vardır. Meselâ Bozöyükteki — maden — kömürü umumt harpte şimendiferlerimizi bile idare etmişti. Şimdi bu mü- den — kapatılmıştır. Halk- cayır cayıf canıim örmânları yakıyor. Maamafih son zamanlarda şimen- difer güzergâhlarında maden kö- mürü aranmıya başlamıştır. Mem- leketin ormanlarını korumak için bunu tamim etimekten başka bir çare yoktur. Burada Devk! De î miryollarına — valani bir düşüyor. Maden löml'ırü ıçın asgari bir tarife yapmalıdır, SON POSTA DAHİLİ HABERLER Bir Belâlı Yakalandı! BirKadın “Belalısı,, Tarafından Ölümle Tehdit Edildi, Fakat Kurtuldu Gölnta Polis Merkori ©0k bir * Belül ; yaka | Tamıştır. Polis bu bâdiseye bir kadının şikâyeti neticesinde vazıyet etmiştir. Tahkikatımıza göre, H. ismiade bir kadıa pols €tmiş, bir. müddettenberi Galatada oturan Leman merkezine müracaat “belâlısı, olan Yaşar isminde bir asker firarisinin tecavüzüne uğradığım, istemiş, Kadının şikâyetine göre, Yaşar kadından para kadın vermemiş, bunun üzerine Yaşar | biddetlenerek kadımna evvelâ adamakıllı bir dayak ölüm tehlikesi karşısında hııu'ıdıgumı söylemişlir. | lııiıııışhı-ü Gizlâ Plfalar Hazineye İki Bin Lira Teslim Edildi Ticaret Müdüriyetinin, tasfiye edilmiş olan şirketlerde devlete intikal etmesi lâzungelen paraları araştırdığını — evvelar - yazmışlık. Tetkikat müspet neticeler vermi- ye başlamıştır. Tasfiye edilmiş olan bir şirketten devlete veril- mesi icap eden iki bin küsur Kra ahnmış, Defterdarlığa - veril- miştir. Diğer şirketlerdeki para- lar da peyderpey tahakkuk etti- rilerek hazineye teslim oluna- caktır. Bir Yankesici Yakalandığı Halde Tekrar Firar Etti Bir yankesici — Beyoğlundan geçmekte olan Agop isminde bir zatin eüzdanını çalarak kaç- mıya başlamıştır. Agop yanke- siciyi kovalamıya — başlamış ve bir köşebaşında — yakalamıştır. Yankesici: — Aman beni potise verme cüzdanmi iade edeyim! demiş fakat, Agobun karnma bir tekme, suratına da bir tokat atarak tek- rar kaçmıştır. Tütün Reko'tesi Harici Ticaret Ofisinin aldığı malümata göre bu sene, memle- ketimizde olduğu gibi, Yunanis- tanda da Yütün mahsulü azdır. Tahmin edilen noksanlık yüzde otuz kadardır. Para Ve Esham Borsasında Dün borsada Düyunu Muvah- hide elli üç kuruş otuz pardan, Anadolu obligasiyonu otuz bir lira otuz, Bon Anadol otuz bir Hra on beş kuruştan muamele görmüştür. İcra İşleri Ve Yeni Kanun Yeni İcra ve Wlâş kanunu beş Eylülden — itibaren tatbik mevkiine konacaktır. Bunun için Müddeiumumilik hazırlıklara baş- lamıştır. Perşembe günü Müddei- amumi Kenan Beyin riyaseti altında bir içtima yapılmıştır. İcra Reisi Suat, Üsküdar Müdde- umumisi Bürhanettin ve Müd- deiumumilik Başmuavini Hikmet Beylerin iştirak ettiği bu içtima- da, icra dairesinin alacağı yeni şekiller tespit edilmiştir. Haber aldığımıza göre Beyoğlundaki İcra dairesi lâğvedilerek Adliyede Beyoğlu için yeni bir icra dairesi tesis edilecek ve Üzsküdardaki icra dairesi de müstakil teşkilât- h bir icra dairesi haline kona- caktır. Esasen Beyoğlu — İcra Dairesinin — tahsil — memurluğu İstanbul Aılîye Dairesinde bulanduğu işlerin — takibi biraz müşkül nhyoıdu. Bunun Adliye binasının alt kısmın- îıyıııdu iki oda ıynlıuklı Hastalanan İki Mahküm İstanbal hapishanesinde bulu- nan mahkümlardan Halil oğlu İsmail ve Kâmil isminde iki mab- kümun —ekli muvazenelerinden şüphe edildiğini yazmıştık. Bu mahkümlar —Adliye — doktorları turafından muayene edilerek has- talıkları tesbit edilmiş ve Bakır- köy hastabanesine gönderilmiş- lerdir. — Polise Bir Şikâyet İsmail EF. isminde birisi - po- lise müracaat ederek Kubataş iskelesinde bağlı duran yemizi- nin iskele memurları tarafından ipı kesildiğini, bu yüzden gemi- nin kendi başma açıklara gitti- ğini ve hasara uğradığını bildir- miştir. atmış; sonra da silâbun çekerek Leman Hanımı ölümle tehdit etmiştir. Polis memurları bu şikâyet üzerine Yaşarı yakalamışlar ve hüdise etrafında tahkikat yapmıya Gümrüklerde Teftiş İşlerine Şiddetli Bir Şekil Verildi İstanbul, Haydarpaşa ve Ge- lata gümrüklerinde dı bir teftiş meydan verilmemektedir. Alâkadarlardan ihmali görülen ve eksik muamele yapanlar tecziye edilmiştir. Haliç Şirketi Belediye Şirkete Bir Ko- miser Tayin Edecek Haliç Şirketi ( 931 ) senesin- denberi kazanmadığını ileri süre- rek Belediye hissesini vereme- mektedir. Bu yaziyet Şehir Mec- lisinin —son içtima devresinde görüşülmüş ve borçların tecili kararlaştırılmıştı. . Şimdi Beolediye, şirkete yeni bir tebliğ yapmıştır. Bu tebliğe göre Belediye alacakları mahfuz kalmak - ve Belediye tarafından bir komiser ftayin edilmek şar« tile alacaklarını müsait bir zaman için tecil etmektedir. Şirket bu kararı kabul edip etmediğini henüz Belediyeye bildirmemiştir. Buğday Ve Tiftik Dün İstanbula Anadoludan 54 vagon ve 979 çuval buğday gel- miştir. Buğdaylar cinsine göre yedi kuruş on paradan yedi ku- rüş otuz paraya kadar muamele görmütür. Dün gelen tiltiğin miktarı bir vagon ve yüz beş balyadır. Oğlaklar yetmiş, Bey- pazarı ve Gerede Hiftikleri otuz beş kuruş özerinden. satılmıştır. Temmuz 31 Günün Tarihi Gazi Hz. nin İzmire: Cevapları İzmir 30 (AAJ) — Heykellerinin küşat resmi münasebetile şehrimiz namına Belediye ReisiğDr. Behçet Salih Bey tarafından arzı şükran ve tazimatı mutazammımın olarak çekilen telgrafa Gazi Hz. berveçhi ati tele grafla mukabele buyurmuşlardırı MüR mücadele ve heyecanımızın timsali olan güzel İzmirde heykeli. mün rtekzi vesilesile muhterem İzmir« Hlerin haklamda gösterdikleri kas dirşinaslıktan ve çok asilâne duygus lardan pek müteheyyicim. Muhterem İzmirlilere teşekkürlerimin, selâm ve sevgilerimin iblâğını rica ederim. Relsicümhur Gazi Mustafa Kemal Başvekil Dönüyor Başvekil İsmet Paşanın salı günü Ankaraya avdet edeceği haber veril« mektedir. Ziraat Müsteşarı Ziraat Müsteşarı Atıf Bey bir ay izin almış ve bu sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bektaşiler Mahküm İzmir 30 — Bektaşilik yapmakla maznun Şeyh Hasan Baba ve arka- daşları üçer ay hapse, ellişer lira pera cezasına mahküm edilmişlerdir. Aylık Veriliyor Bötün hazırlıklar ikmal edildiği için memurların ııııhı ı,lııı e dan itibaren verilece Hariciye Vekili lımırdı Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. yakında İzmire giderek on beş gün kadar istirahat edecektir. Yeni Fabrikalar Memteketimizde — tesis — edilecek yeni mensucat fabrikalarının yerleri yakında Rusyadan gelecek olan mü- tehazsısların — tetkikatından — sonra belli olacaktır., Haarif Vekilinin Tetkikleri Maarit Vekili Esat Bey dün Ya- lovaya gitmiştir. Esat Bey bu sabah #ehrimize dönecek ve Kandilli rasat« hanesini tetkik edecektir. İstanbulun Plânı Istanbalun — plâninı yapmak için Fransız şehir mütehassıslarından M, Agaş isminde bir profesörde talip olmuştur. Bu hususta son kararı Dahiliye Vekâleti verecektir. Bir Oda Lağvedildi Görülen lüzüm üzerine Cide Ticaret odası lâğvedilmiştir. Hayat Pahalılığı Ticaret Odasının yaptığı yeni bir cetvele görer geçen haziran ayında hayat yüzde bir buçuk kadar pahalı« laşmıştır. Vasati hesaba göre, €lyevm beş nüfuslu orta halli bir ailenin bir aylık masrafi 139lira olmak lâzımdır. Hariran ayında mahrukat ve yiyecek fiatleri artmıştır. #—_—m Son Postanın Resimli Hikâyesi: : Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 1: Komşu — Hasan Bey, kuş pıyısuını da tesir | 2 — rilen © canım pıpnıınluı—. Amerikadan — getirilen fıstık gibi kamaryalara... 4 — Hele o şakrak bülbül- lere kimseler metelik vermiyor- 5: Hasan Bey — Elbette ya.. Millette gramofon İptilâsı varken kafevteki Wblllı unıl kim