December 9, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

December 9, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi Bizo ziraat hususundaki müşküllerinizi - soranuz. San Posla'nın «Çiftçi» #i sizi güçlükten kurtaracaktır. Buğday Kurdu Ve Çaresi Değirmenci Zeki Beye: Nümunesini gönderdiğiniz ve anbarlarınızdaki buğdayları ye- diklerini söylediğiniz Türkçede “buğday kurdu,, fen lisanında da “Kalandra Grar- harya, derler. kanat sınıfından olan bu muzir böcek - siyah renkte 3 - 4 mili- metre uzunluğundadır. hortumu ve bu hortumu üzerinde da iki boynuzu olmasile pek ko- lay tanınır. Buğday kurtları ambar, değir- Mmen ve fabrikalardaki buğday- lara arız oldukları zaman pek çabuk Üreyerek büyük xzararlar yaparlar, kâhil böcekler buğday- ların çizgileri Üzerine yumurta bırakırl. Bu — yumurtalardan gçıkan siyah başlı, beyaz vücutlu küçücek kurtlar tanelerin içini yeyip kabuktan başka birşey bırakmazlar. Buğday kurdunun | istilâsına uğrıyan buğdaylar bir- denbire boşalır, kurtlar — kırk gün zarfında istihalelerini ikmal edip çıkan kâhiller tekrar yu- murtlamıya — başlar ve böylece Senede tam beş nesil yaparlar. En sonuncu kâhiller artık yu- Mmurtlamayıp ambarın pencere ve kapı aralıklarında — uyuşuk — bir halde kışı geçirirler. Nisan ge- lince yine canlanıp başlarlar. Buğday biti memleketimizin her tarafında vardır. kılmıyan ambarlarda çokça tesa- düf olunur. Bu haşereye karşı en #ön mücadele usulleri çunlardır: ! — Ambarları daima temiz rin Lutmak. Buğdayları tarar makinelerinde çalkalamak. 2 — Ambarların pencere ve kapılarını kapayıp kükürt tüt- Süsü yapmak. 8 — Otuz baş sarımsağı iyice #«zip Üzerine sıcak su dökmek ve yarım saat sonra bu suyu süze. tek duvar, tayan ve pencerelere Plakürmek. (Pencere ve kapıların kapam- | Mması Vâzımdır ) 4 — “ Tetra Klorür dö Kar- bon , mayilini yığınlar üzerine dökmek. Bu madde katranlı bir tabaka hâsıl ettiğinden intişar eden bo- Zucu buharı altındaki böcekleri, kurtları bir hafta xarfında öldü- tür. Yüz kilo buğday için beş gram ilâç kâfidir. 5B — “ Paradi Klora benzin ,, ismindek kristal maddeyi yığın- lara karıştırmak. Bu maddenin on gramı yüz kilo buğdayı ilâçlamıya Yeter, Buğdaylar bir fıçı içinde #zar azar muamele edilirse ilâcın tesiri daha ziyade artar. Böcek- lere yıldırım gibi tesir eder. Bu ilâçlar İstanbuldaki ecza depolarında bulunabilir. Dördün- Süsünün 250 gramı G0 kuruştur. Çiliçi zararlarına değil mi? Niye onları Temiz ba- | ı —— Düğya Zekâ Ve Cesa böceklere | ve | Haşeratın - kınlı | Uzun bir | 1 — Birinci mükâfatı kazanan kö- peki Reke, bu büyük bir Alman köpe Hidir. Sabibi olan çocukla birlikte donize giderler. Köpek sahilde bekler, çocuk denize girer. Bir müddet sonra Reke çocuğun imdat diye bağırdığını işitir, derhal denize atılır. Fakat çocu- un ean havlile kendisini de — batırar İleceğini düşünür. Suya dalar. Ço- cuğu oteği n kalar, Sonra haşını sudan çocuğu sxhile çoker * — İkinel mükâfatı kazanan köpsk: Kutle. - Bir polis köpeğidir. O da ka! bini boğulmaktan kurtarmıştır. Sab ibi gölde yıkanırken o sabhilde beklemek- tedir. Birdenbire sahibinin imdat iste- yen Bösini — İşitir.. Sahibinin ayağına kıramp gelmiştir. Su üstünde duracak halde değildix dar — ortadan biran düşünür. Köpek yetişinciye kak Köpek Derhal denizin dibine dalar. Sahibin! elbisesinden yakalayup su üaÜne çıkarır ve sahile sürükler. kaybolmuştur. Kanadanın Toranto şehrinde | her sene milli sergi münasebetile en değerli vatandaşlara mükâ- fatlar Burada en büyük verilir. edip, şair, ressam, âlim ve spor- | cular seçilir ve her birine ayrı ayrı hediyeler verilir. Bu sene sergiye gatip bir müsabaka daha Üâve etmişler: Köpekler. Onlar da vatandaş bundan | mahrum etmeli. Sergi heyeti Ka- nada dahilinde zekâ ve cesaretile insanı ölümden kurtarmış köpek- leri bulmıya karar vermiş. Gaze- zetelere ilân vermiş. Zekâ nokta- snda ısrar edilmiş. Kurtarış İşim | de köpeğin mutlaka zekâsını da kullanmış olması şart koşulmuş. Bu müsabakaya 30 kadar köpek iştirak — ettirilmiş. Heyet bunların içinden yalnız altısını mükâfata lâyık görmüş. Bunlar- dan dördünün yaptıkları kahra- manlık ve gösterdikleri zekâ ile sahiplerini nasıl ölümden kurtar- aa samee Orduü, ( Husus! ) — Burada sot günlerde çıkan garip bir şayla hemen herkesi telâşa dü- şürdü. Zabıta idaresi derhal tah- kikata girişti ve hâı i kilde tesbit etti: İstanbuldaki akıl hastalıkları hastanesinden —son zamanlarda çıkan Elis isminde bir Ermeni kızı buraya gelmiş ve sakin bir hayat geçirmiye başlamıştır. Elis iki gün evvel karakola giderek, sokakta gezerken bir delikanlı tarafından kendisine söz atıldığını söylemiş, delikanlının mahkeme- ye verilmesini istemiştir. Polis, bu şikâyeti nazarı dik- kate almakla beraber genç kadın şüpheye düşmüş ve uzun bir mektup yazarak şikâyetini dinle- temediği için ortadan kaybolmıya karar verdiğini bildirmiş ve fi- bakika kararımı da tatbik etmiştir. Tegayyüp hâdisesinden haber- doktor. yerinde kalkıp kaşmıya ve kurtulmaya muvaffak olur. 4 — Dördünoü mükâfatı kazanan köpek: Pingo, bu köbek birgün sabhibi olan ihtiyar bir kadınla gezmeğe çık- mıştır. Buz tatmuş göl üzerinde gezer- ken birdenbire buz kırılır, İkisi de suya düşerler. Köpek kendisini kurta- rır, fakat kadın Süyün içinde kalır. Kadını kurtaramıyacağını anlayınca sahile koşar geçen birisini eteğinden tutup zorla kadının yaum getirir. Onu da kurtarır. dıkları, resimlerii altında ya- zılmıştır. Diğer ikisinin — hikâyesi de şudür: Te n Matmazel Elis dar edilen polisler derhal hare- kete geçmişler ve genç kadını aramıya başlamışlardır. Bu araş- ret Müsaba- kasını Kazanan Köpekler 9 — Uçüncü mükâfalı kazanan kö- pek:; Tavser, Buda bir polls köpeği- dir. Sahibini ölümden kurtarmıştır. Sabibi bir doktordur birgün çiftlikte gezerken bir öküzün taarruzuna uğrar. Tavser bunu görür görmez koşar. Üküzün yüzüne atılır ve burnunu yar kalar. Öküz onu yere atmak İçin bayli uğraşır. Fakat bu müddet zarfında Bunlardan birinin ismi King- | dir. Bir çoban köpeğidir. Bir gün köpek sahilde duruyor, sahibi de nehirde yıkanıyormuş. Birdenbire köpek sahibinin bağırdığını işit- miş. Derbal nehre atılmış. Fakat | sahibi ortadan kaybolmuş. Kö- pek düşünmüş, taşınmış. Üç defa denizin dibine dalmış, çıkmış. Nihayet dördüncü de sahibini , bulmuş, suyun Üstüne çıkarmış | ve çekerek sahile götürmüştür. Altıncı köpeğin ismi Spor'dur. Bir av köpeğidir. Ev sahibinin İki yaşındaki çocuğunun bekçisi- dir. Çocuk ev önünde oynarken © da yanından ayrılmaz. Bir gün iki büyük kartal gelmiş, çocuğu kaldırmıya — çalışmışlar, -Köpek kartalların üzerine atılarak on- larla yarım saat kadar çarpışmış. Bu müddet zarfında çocuğun | annesi yetişerek yavrusunu kur- tarmış, köpek te ağır surette yaralanımıştır, Annesinin Yeminine Bir Türlü İnanmayan Bir Genç Kız tırma neticesinde Elis saklandığı yerde bulunmuştur. Fakat evvelce sade bir entari ile gezen kadının bu sefer siyah bir çarşafa bürün- döğü, başını da sımsıkı örttüğü hayretle görülmüştür. Genç ka- dının isticvabı da haylı meraklı ve esrarengiz bir netice vermiş- tir. Elis bu hareketinin sebebini soranlara demiştir ki: “— Ben zaten çarşaf giymek ve böyle gezmek — istiyordum. Çok şükür buna — muvaffak oldum.,, İsticvap bittikten sonra genç kadın annesine teslim edilmek istenmiş, fakat buna şiddetle muhalefet eden — Elis — şunları söylemiştir : “— Annem beni tekrar timar- haneye gönderecek. Böyle yap- mıyacağına yemin ederse onun evine giderim. Yoksa şuradan 'Dünya | İktısat Haberleri Amerikada Vaşington Üzerine yürümek için hazırlanan ç grup işsizler vardır. Birinciler, işsiz işçilerdir. Ge- | lecek ay Vaşingtona yürümek Üzere hazırlıklara başlamışlardır, | başlarında komlinistler vardır. İkinci grup, geçen sene Va- | şingtona yürüyen eski harp ma- | lülleri, açıkta kalmış memur ve | mütekaitlerdir. Bunlar tahsisatla- zınin kesilmemesi için yürüyüş hazırlığı yapmaktadırlar. çüncü gurup, — çiftçilerdir. Şimdiye kadar — muhafazakârlığı ve hareketsizliği ile tanınan köy- Wüler bile bu defa harekete ve nümayişe geçmek ihtiyacını duy- muşlardır. Bu köylüler memleke- tin her tarafından kafile kafile Vaşingtona yürüyecek ve orada toplanacaklardır. Bu — yürüyüşe bütün çiftçiler iştirak edecektir. Bu maksatla her çiftçi 1 lira ve- recek ve toplanan para Vaşing- tona yürüyecek kafileye sarfolu- nacaktır. N nn mall — vaxiyetini tetkik eden ecne- bi mütebassıslar garip şeyler mey- çıkarmışlardır. Romanya filen iflâs halinde- R dir. Hazinenin kasaları tamax.vu boştur. Memurlara devletin verile miyen maaşlardan biriken borcu 8 milyar leyi bulmuştur. Ayrıca hükümetin müteahhitlere 10 mil- yar ley borcu vardır. Bütçe açığı da 12 milyarı bulmaktadır. İsta. tistikler sahte, rakamlar uydur- madır. Her tarafta rüşvet, sulle- timal ve iscaf göze çarpmaktadır. Hesap ve rakam olmadığı için Romanya hükümetinin hakikt borç | miktarını tahmin mümkün değil- dir. Yalnız muhakkak olan şey şudur ki Romanya hükümeti vak ridatından fazla para sarfetmek- te ve mütemadiyen milli| serveti yeyip gitmektedir. Bankalarda mevcut ve sana- yie yatırılmış olan sermayenin miktarı 52 milyar Leydir. Tefes | cilerle küçük tasarruf sahiplerinin 1 müterakim paraları da 40 milyar | ley kadar bir şey tutar. Halbuki | dahilt borçlar 180- 190 — milyon * leyi, yani mevcudün iki mislini buluyor, dünya şimdiye kadar böyle garip bir mali hüdise ile karşlaşmamıştır. Bu yüzden ban- kaların kasaları boştur. Serma- | yeleri halk arasına yayılmıştır. Fakat bunları tahsil imkâm yok- | tur. Çönkü köylünün borcu ser- mayesinden fazladır. Bankalarda para bulunmaması sanayi ve ticaretin de — kıredi | bulamamasını intaç ediyor, Hatta nezaretler bile kırtasiye ve mahe | rukat için sarfedecek para bula- | mamaktadırlar. Birçok sanayide istihsal yüzd. yetmiş nisbeatinde azalmıştır. 83 | misbete bakarak işsizlerin mikt rını tahmin edebilirsiniz. şuraya bir adım atmam.,, Annesi Vartuhi kadın böyle bir şey yapmıyacağına yemim etmiş, fakat Elis bu fyemine de inanmamış, kendisine israr edene lere de şu cevabı vermiştir: “— Ben gâvurun — yeminine> inanır mıyım hiç? Mutlaka ben$ aldat p tekrar Mazhbar Osmap Beye gönderecek !, Bununla beraber polis lâzımdış gelen tedbiri almakta ıeçîkmı—l miştir. — Ş