8 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

8 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Abdülhamit Berut'a Niçin Asker Çıkarıldığını Telgrafla Sordu Hasan Bey Vapura Dar Wuharriri 26 Her Hakkı Mahfuzdur —242— Başkâtip , Tahsin -Paşa; iradeleri tebliğ ettikten Hasan Halit Beye, al kadife kaplı büyücek bir kutu verdi: — Efendimiz, şimdilik bununla sizi taltif buyuruyorlar. Dedi.. Hasan Bey, öptü, başına koydu ve sonra açtı. Bunun içinde, en ağır pır- lantalardan sureti mahsusada yap- tırılmış olan bir (mürassa' osman! nişanı zişan) © vardı. » Hasan Halit verilen jurnaldan bazı sonra, kutuyu Bey, aleyhinde dolayı, padişa- hia ne türlü acı birkahrına uğra- yacağını düşünüp dururken bir- denbire mazhar olduğu bu lütüf- lero şükür ede ede yoluna devam ede dursun; ( Ebülhüda Efendi ) ile bütün ailesi efradına diş bile- yen İzzet paşa da yeniden fırsat kollamıya başlamıştı. Ne kadar zeki ve ne kadar dirayetli olursa — olsun, Hasan Halit Bey henüz pek gençti. Tecrübesizdi, Nasıl olsa bir yerde bir pot kıracak, onu Abdülha- midin gözlünden düşürecek bir hüdisa olacaktı... Buna binaen Hasan Halit Bey İstanbuldan uzaklaşmakla beraber, jurnalcılar tarafından her türlü vesaite mü- raçaat vapurun geçeceği tolgraflarla — sıkı yordu, Hasan Halit Boy, adeta seyyar bir. hükümdar gibi haşmet ve yollara — şifreli emirler — verili- azametle yoluna devam ediyordu, | İzmir, Antalya, Mersin limanlarına uğradılar. — İskelelerde hekliyen askerleri aldılar. Fakat birdenbire askorler arasında bir — hastalık başladı. Ve bu hastalık bir iki gün zarfında korkunç bir hal aldi. Heyet, telâş içinde kaldı, Vapurun doktoru mes'uliyet ka- bul etmiyor, askere — temizlik yaptırılmadan vapura bindirildi- gini iddia ediyor, — muhakkak ( Berut ) a uğramak orada askeri dışarı çıkarmak ve bütün vapura (fenni tathirat ) yapmak lüzu- muna dair rapor voriyordu. Halbuki, bu nasıl olabilirdi ?. Hasaa Halit Beye verilen prog- ramda, Berut iskelesine uğranılk- maması emredilmişti. Fakat böyle göz göre göve de hergün birkaç askerin ölümüne sebep olmak ve betki günün birinde onların feci akıbetine uğramak ta mümkün mü idi ?. Şimdi Halit Paşa, danında, iki ateş arasında kalmış acemi nefere döamüştü. Der- hal heyetle gemi zabitanı kıç ka- mara salonunda toplandılar. Bir is- tişare meclisi yaptılar. Behemehal Berut limanına uğrıyarak orada icap eden tathiratın icrasını ka- rarlaştırdılar. (Bu bapta bir de mazbata tanzim ederek, yegân yegân mübürlerini) bastılar. Soa- harp mey- | ea da (Berut) | demir attılar. | len manzara, hakikaten pek elim- olunarak takip ediliyor, | liman'na giderek Berut valisi derhal vapura geldi. Vaziyeti tetkik etti. Görü- di. O, aslan gibi Anadolu evlât- ları, mosmor çehrelerle, humma ateşlerile yanıp tutuşarak güverte tahtaları — üzerine — serilmişlerdi. Meseleden vilâyet sıhhiye heyeti de haberdar edildi. Asker, karm ya çıkarıldı. Vapuürün - tathiratına başlanıldı. Vali Reşit paşa, — (vapurun Boruta uğradığını, askerin kara- ya çıkarıldığını vapurun da tathi- ratına başlanıldığını ) derhal hem ( Mabeyni hümayun ) a, hem de Dahiliye Nezaretine yazdı.. Daha Reşit Paşanın — telgrafları — tel üzerinde ve yarıyolda iken, İs- tanbul'dakiler, bususi istihbarat şebekeleri vasıtasile bunu haber almışlar ve derhal takdim ettik- leri korkunç bir jurnalla, Abdük hamidi Fena halde evhamlandır- mışlardı. Verilen bu jurnal, şu | mealde idi: (Ötedenberi Amal ve niyyatı faside taşıyan ve son zamanlarda da rizayı âli hilâfina olarak ha- reketinden dolayı teveccühli şa- hanelerini kaybetmiş olan Hasan Halit Bey kulları, Berüt limanına muvasalat eder etmer refaka- tinde bulunan askeri — karaya çıkarımış — ve Adeta şehrl tehdit —edecek — vaziyette — bir tertibat almıştır. Bundan maksa- di da ecaniple malâmal olan şe- Ankara ( Baştarafı 1 inci sayfada ) dan biri olan Ergani madenine ı demir yolunun bir an evvel ulaş- | ması için aktı mukarrer dahili istikraz bu büyük hareketin bir başlangıcıdır. Garzi Hazreltlerinin seyahatle- mühim ka- rarların tatbik sahaları tetkik olunacaktır. Avdette bu tetkika- tın neticesi olarak ameli kıymeti bulunacak bir faaliyet proğramı tanzim edilecektir. Bu proğramın mühim madde- lerinden birini hiç şüphesiz sana- yümiz teşkil edecektir. Hangi sanayi çok, hangisi az himaye olunacaktır, bu —ezaslar — tesbit edilecektir. Başıboş bırakılan sanayi, bu- günkü gibi ivkişaf ve terakki yolumu tutmuş bulunan Türkiya sanayli için bir Ffelâket — olur kanaati umumidir. Bugün için ihracat sanayiimiz say lacak kadar azdır. Şu balde sanayiimizde inkişaf, memleket ihtiyacını daima göz önünde bulundurarak — olmalıdır, denilmektedir. Temin olunduğ-ına göre, hükümet bitaraf ve müşfik bir Amir çibi bu inkişaf hare- ketlerini bilgi ile takip ve yanlış yolları daima işaret edecektir. İktısat Vekâletinde İktısat Vekâleti, yeni progra- rinde, verilecek bazı | hirde Atladı bir. fesat çıkarmak Yemende isyan eden asilerle de irtibat hasıl ederek müstakil bir Arap hükümeti yapmaktır. Has- bessedaka arzolunur farman... Abdülhamit Hasan Halit Be- ve yin böyle bir şey yapıp yapamı- | yacağını herkesten daha iyi tak- dir etmekten aciz değildi. Fakat en şeylere — bile onun ihtiyat maddesini ehemmiyetsiz ehemmiyet vermek, programının — birinci | teşkil ederdi. Buna binaen derhal Başkâtip Tahsin Paşayı çağırttı. | Hasan Halit Beye, (tekdiramiz bir telgraf) çekilmesini irade etti. | * Hasan Halit Beyin böyle bir memuriyeti fevkalâde ile (Berut)a muvasalatını haber alan Be- rut — eşraflı mişler; Halit Beyle — heyet azasını bir çay ziyafetine davet tmişlerdi.. Günlerdenberi denizde | çalkanmaktan sıkılan heyet, bu daveti cana minnet bilerek va- purdan çıkmışlar, (re'si Birut) ta | (Bayhüm) ailesinin muhteşem köş- küne gitmişler, çay — davetine | icabet etmişlerdi.. Ziyafet salo- nunda Berutun bütün eşrafı bulu- nuyordu. Yalnız vali Reşit paşa, | ihtiyatkâr davranmış, mühim bir iş bahane ederek xziyafete Iştirak etmemiş, fakat ziyafet salonunda cereyan edecek şeylere muttali olmak için Orayı tarassuda me- murlar göndermeyi de ihmal ey- lememişti. C Arkası var tatbikine — geçilmesi — için teşkilât ve eleman itibarile) za- yıftı. Yalnız teşkilât ve eleman itibarile değil, hatta bina itibarile de. Otel olmak için inşa edilmiş bir binanın içinde şöylece yerle- | |Yapılacak şiveren bir Vekâlet teşkilâtı iyi randıman saklık gösterir. Burası muhak- kaktır. Şu halde anlaşılıyor ki, İktısat Vekâleti yeniden organize edil- miye, binası ile, elemavları ile yeniden kurulmıya muhtaçtır. Türkiye İş bankası gibi mo- dern bir müecssese kuran Mahmut Celâl Bey, Devlet kuvvetine isti- nat ederek - ideal bir Vekâlet cihazını kurmakta müşkülât çkmi- yecektir. Ecnebi — mütehaasıslar getirtmek suretile bu cihazı tak- viye etmek teşebbüslünde bulun- ması muvafık olacağına İyi bir delildir. Daha sonra verilen haberlere göre, bugünkü şerait dairesinde mutasavvur teşkilâtı organize et- menin müşkülAtını idrak eden İktısat Vekiliş barem kanununun dar çerçevesi içinden — sıyrılarak 933 mali senesinde artacak olan Vekâlet bütçesi ile serbest olarak yeni teşkilâtını. yapmak tasavvu- ruudadır. pf vapura kadar gel- | vermekte daima ak- | teşkilâtı ile ve | | | | birliğine Gençler Ne Düşünüyor ? Dinin Doğurduğu Miha ki Tesanüde İnanırım A EŞASSELE Vecihi Nedim Ve M. Oğuz Beyler Gençlik anketine devam edi- yoruz. Bugün M. Oguz va Vecihi Nedim — Beylerin — mütalealarını neşrediyoruz: Ankarada M. Oguz Bey di- yor ki Sarayın, pudişahın ve kabi- liyetsiz. dalkavukların çevirmek istedikleri bu millet, kendi tari- bini yapmak ve düşman çember- lerinden kurtulmak için büyük bir inkılâp yarattı. Bu inkılâp Türk gençliğinin yüselteceği bir tarih sayılır. Ben, cahil bir cemaatta dinin doğurduğu mihaniki tesanüde din ve İiyiliğine inananlar- danım.. Ancak dini şuur tahtında is- timal etmek lâzımdır. İnsan evlâ- dının gayesi kendi neslini idame ettirmektir. Bu suretle ben nile yuvası kurmayı düşünürüm. Çün- kü bu bir ahlâki ve içtimai ni- zamdan ve vazifeden başka bir | şey değildir. Arkamda benim ismimi taşı- yan ve kendi Br malım olan bir evlât bırakacak olursam, gözüm rahat ve sakin kapanır. Bekârlar, bir nevi tufeyli in- san sayılırlar. Esasen bu tarihte de büyük bir mevki tutar. Yunan ve Roma Sitelerinde içtimat mev- ki alanlar unutulmamıştır. mücadele — doğumla Eğer hayat bir mücadele Eugiıİ; Bir Grev Vaşington, 7 Amerika Amele Fırkası haftada 30 saat mesal esasını — kabul - ettirmek maksadile büyük bir grev tertip etmektedir. Fransa'da Bir Grev Armantiyer T — Mensucat ame- | lesi grev yapmıştır. Creve 5000 xiş! iştirak etmektedir. Tunanın Suyu Azaldı Regensburg T (A,A.) — Tuna nebrinin suyunun eksilmesi, bu nehirde gemilerin işlemesine şim- diki halde mâni olmaktadır. Bu mâni, hemen hemen yenilemiyecek gibidir. Eski Muharipler Berlin, T iştirak eden bütün devletlerin muha- ripleri yakında Cenevre'de beyneb- milel bir kongre aktedeceklerdir. 22.173 Mahküm Roma, 7 Umusi af kararı Üzerine 22,172 mahküm serbast bi sekilmaştır. (Fransa Büyük —muharebaeya | | ve İtaiyanın siki bir surette - teşelkli olmasaydı, hayatın zevki, | kalmazdı. Kadıoğlu Vecihi Nedim diyor ki: — Büyük rehberle Mebi çiklerin kazandığı bugün TI Inkılâbı favkalbeşer, muhayye! ukul ve cihanşumul varlığın rattığı bir mucizedir. İşte bu mucizeyi Gazi gen ğe emanet etti. Onu yaşata yükseltecek ve hız verecek bugünkü gençliktir. Cemiyetin geçirmekte old buhran karşısında varlığıma ki vetle hakimim., Kudretim da linde onunla mücadele ediyor Buhran arızldir. Zamanla ge bu gibi şeylerden mütecssir mak doğru değildir. Din, hurafata sapmamak tile iyidir. Zalen her toprağını — sevi adamın kalbi — dinile berab çarpar. Dinsiz milletler payld olamaz. Din zarurt bir ihtiyaç Hayattan — korkum — yol Hayat için hayatı kazanmaklığ gayemdir. Hayattan üÜmidim vi Ümit saadetimin temelidir. Aile hayatı arzu ettiğim sabursuzlukla beklediğim bir dir bir ihtiyaçtır. Yeterki, bu yı çıkanlar sonuna kadar birbirind ayrılmasınlar. Bence moda ve fantazi kadı! hiğın düşmandır. Bu düşm ezilmemek lâzımdır. V arrY YN ai Ve İtalya Parls, 7 — İtalya Âyanından Poyya beyanatla bulunarak — Fran A mesal — ödecekleri — Ümidini —| etmiştir. Eransız Meb'usan Meclisi Parin, 7 — Fransız Meb'usan Mec' fisi ayın onunda toplanacaktır. Müthiş Bir Facia Delhi, 7 — Yılbaşı yortular! münasebetile yapılan bir av eğ' loncesinde bir fil birdenbire çi dırmış, beş kişiyi öldürmüştür. İspanyada Tevkifat Barselon, ? — Hükümeti de eök İsiyon ” möfeittorden T M terkif edilmiştir. İspanya - Rusya Madrit, ? — İspanşa ile Retfl aravında münasebet tesisi maksa! yakında bir muahede- yapılacaktırı — Lehistan - Rusya Varşova, 7 Rusya ile Lehlsti arasındaki münasebet tes'si müzakt velerine tekrar başlanmıştır. —— —.-..amaan x 14