14 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— A Sayfa SON POSTA Memleket Manzaraları Nezipte Gelin Ve Güveye Kına Yakılır Nezip (Hususi) — Her mem- leketin kendine göre hususiyet- leri, halk arasında yer tutmuş ananelerif — görenekleri — vardır. Meselâ hiçbir yerde düğün me- rasimi başka bir yerin merasi- mine benrzemez, usuller ve eğlenti şekilleri değişir, burada da öy- ledir. Burada düğün nişan teatisile başlar. Nişan yapılıp ta düğün günü tekarrür edince “düğün okuyücuları,, meydana çıkarlar. Bunlar mahalle mahalle, kapı kapı dolaşıp düğün daveti ya- panlardır. Düğün , «pan düğün okuyucusuna bir hediye vermiye mecburdur. Kına günü davetliler güvey evinde toplanırlar, akşama kadar eğlenirler. Akşam olunca önde fenerciler, çığırtkanlar oldu- ga halde bu davetliler “lo, lo, lo, diye bağıra çağıra, çala eğlene kız evine giderler, sabaha kadar devam eden eğlenti esnasında geline kma yakarlar. Kına yakmak gelinin avuçlarını, l ve ayak tır- naklarını kma ile kırmızıya bo- yamak demektir ve bu âdet he- men hemen şimdiki manikür ve pedikür adetinin yerlisidir. Gelin evinde geline kıma yakılırken, güvey evinde güveye de yakıl- mazsa makbul sayılmaz, binaen- aleyh güveyde kımnalanır. Gelin götürülürken ahbapları bir yol bağı yaparlar ve istedikleri bahşişi almadan yol vermezler. Bu adet bazı kanlı hâdiselere sebep aoldu- ğu —için hükümetçe — menedil- miştir. Garip düğün merasimi güvey gerdeğe girinceye kadar devam eder. Gerdek olacağı zaman gü- vey arkadaşları ile müsafaha ya- par, bu müsafaha esnasında da en candan arkadaşı güvey namına dostlardan hediye toplar. Bu top- lanan hediye ile de ertesi gün tebrike gelen dostlar ağırlanır, p , Muğla'da Krom Ve Zımpara İhracatı Çok Mühimdir Muğla (A.A.) — Türkiyenin ikinci derecede maden mıntaka- larından sayılan Krom, Zımpara, Manganez madenleri hali faali- yettedir. Madenlerin kalitası çok yüksektir. İstihsalât geçen sene- denberi fazlalaşmıştır. Geçen se- ne haziranından bu senenin hazi- ranına kadar vilâyetimizden ecnebi memleketlere 32,680 ton krom, 3,250 ton zımpara, 2,800 manga- nez madeni ihraç edilmiştir. Bu madenlerden doksan yedi bin lira varidat elde edilmiştir. “ b 'Muğla'da Bu Sene Tütün Mahsulü Çok Nefistir Muğla, (A.A.) — Bu sene vi- lâyet dahilinde tütünler çok ne- fistir. Kırma ameliyesine başlan- mıştır. Birinci ve ikinci analar almıyor. Her tarafta hasat ve barman işi devam ediyor. Mahsul geçen seneye nazaran yürde $0 fazladır. Bu bereket dolayısile güveyin buğday ve arpa alım satımı yüz- | İ de 20 düşüktür. Yazlık mezruat- tan kavun karpuz gibi mahsulatın çapasına başlanmıştır. | | Diyarıbekir ( Hususi ) — Şeh- rimizde ticaret hayatı çok canlı- dır. Ticaret Odası Reisi Tahir Abdullah Beydir. Şehrimiz Tica- ret odasında mükayyet lüccar miktarı 468 dir. Ticaret udası birinci sınıf tüccardan (15), ikin- cilerden (9), üçüncülerden (6) dördüncülerden (3) beşincilerden bir buçuk lira almaktadır. Koyun ticaretile iştigal eden (6), yag ile iştiğal eden yirmi, yün ve ya- paği ile on manifatura ticaretile iştiğal edenler de yüz elliyi bul- maktadır. Şehrimizin — başlıca — ihracat maddelerinden bu sene ihraç edi- lenler şunlardır: İki yüz bin kilo buğday Suriye'ye, (288000) pirinç Erzurum, Elâziz, Mardin ve civar vilâyetlere, ( 593020 ) kilo sade yağ Mersin, İstanbul, Adana ve kısmen de Suriye'ye (21926) kilo badem içi (108058) kilo boya için mazı da ÂAcemistana sevkedilmiş- tir. (113000) kilo yapağı (75000) adet koyun Halebe (90,000) adet ham barsak (28000) adet muhte- lif av derileri Istanbul'a (66000) kilo ipek kozası İstanbul ve Bursa'ya ihraç edilmiştir. Bu ihra- Gönende Bir Facia |Bir Çocuk ” Ağabeyisini Bıçakla Öldürdü Gönen, ( Hususi ) — Burada bir cinayet olmuş, bir çocuk he- nüz 26 yaşında bulunan ağabeyi- sini bıçakla yaralıyarak öldür- müştür. Hâdise şöyle olmuştur: Pilevne — mahallesinden Mehmet oğlu Mehmet Ali, kardeşi Halil ile eve geç gelmek ve sarhoşluk meselesinden kırgı etmişler, Meh- met Ali kardeşini terbiye etmek maksadile dövmüş, kardeşi de bıçağını çekerek ağabeyisi Meh- met Aliyi karnından yaralamıştır. Mecruh derakap Bandırma has- tahanesine gönderilmişse de aldı- ğı yaranın tesirile 24 saat sonra ölmüştür. Halil tevkif edilmiş ve evrakile mahkemeye verilmiştir. : , Merzifon'da Bir Kuzu 30-35 Kuruşa Satılıyor Merzifon, (Hususi) — Burada her şey günden güne ucuzlâmak- tadır. Keçi etinin okkası 15, ko- yun ve kuzu 20, tereyağı 15- 40 kuruştur. Canlı kuzular 30 - 35 kuruşa satılmaktadır. Burada dört nüfuslu bir aile ev kirası da dahil. olduğu halde ayda 25 lira sarfederse müreffe- hen geçinel! lzrnit'te Hararetli İnşaat Faaliyeti Var İzmit, (Hususi) — Burada ha- raretli bir inşaat faaliyeti vardır. zmitin her yerinde yeni bina inşaahbı göze çarpmaktadır. Para sahipleri paralarını gayri men- kule yatırmaktadırlar. ——— —— ——— Diyarıbekirde TicaretHayatı Bir Senelik İhracata Mukabil 1,673,827 Lira Girdi Vaziyet Eyidir Diyarıbekir ticaretodası reisi Tahir Abdullah B. catımıza mukabil şehrimize - bir milyon altı yüz yetmiş üç bin sekiz yüz yirmi yedi lira girmiştir. İhracatımızdan ithalatımız ten- zil olununca şehrimizde (614009) lira kalmaktadır. Ba da şehrimiz Adana Ticaret Mektebi- nin Mezunları Adana ( Hususi ) — Ticaret mektebinden bu sene bir hanım Şehre iktısadi vaziyetinin düzgünlüğünü göstermektedir. Ticaret Odası ih- raç edilmişolan mallardan geçen sene (422) lira 25 kuruş beyan- name tasdik harcı almıştır. Sur- ye hükümeti Halebe ihraç olunan koyunların beherinden (75) kuruş buğdayın bir. tonundan (54) lira alıyor. Bu da buğdayın bir tonunun buradaki fiatıdır.. Bunun için Suryeye — ihracat çok — fazla masrafı — mucip olduğu — için ekseri tüccar buğdaylarını da- hilde — sarfetmek — zaruretinde kalıyor. Koyunlarımız bu se- ne Halebe gönderilmiş ise de gidenler pek çok zararlarla av- det etmişlerdir. Bu sene kışın uzaması yüzünden koyum ve ke- çilerde yüzde elli nisbetinde ve kuzulardan da yüzde yetmiş beş nisbetinde telefat olmuştur. Ge- çen sene ihracattan fazla stok olarak dört milyon kilo buğda- yımız mahreç bulamadığından zürra elinde ve ambarlarda kabk mıştır. İşte buğday ve arpa fia- tının düşkün olmasının sebebi de stok malın yenisi çıkmadan evvel satışa çıkarılmasından ileri gel- mektedir. olmak üzere on talebe mezun olmuştur. Mezun olmuştur. Mezun olan talebe Tevhide Hanımla Hikmet, Vehbi, Emin, Mehmet, Mus- tafa, Cemal, Dursun, Mehmet, Enver Vehbi, Muhiddin Efendilerdir. * epey oldu; şimdi bütün İlkmekti Tire Mektep Sergileri Di Tire ( Hususi ) — Kazamızın kkmklıplerînfie imtihanlar biteli rde talebenin bir sene içinde îapu_'_nı el işleri zarif bir sergi halinde teşhir edilmektedir. Birinci lkmektepte de bir sergi açılmıştır. Resimde bu mektebe devam eden yavrular görülmektedir. ğ Gençler İçin 'Gençlere Meslek Seçmede Rehperlik Bugünün içümai ve iktısadi şeraiti, gayesi çocuğun kabiliyet- lerini inkişaf ettirmek ve istikba- lin onda arayacağı birçok şeylere cevap verebilecek itibarları temin edecek şekilde terbiye etmek olan bir rehberlik ve malümat sistemine ihtiyaç göstermektedir. Mektepteki çocukların bugün, her zamandan daha fazla, onları şu- urlu vatandaş ve muktedir müs- tahsil yapabilecek neviden tecrü- be ve malümata ihtiyaçları var- dır. Esasen mesleki rehberlik bir içtimal ve iktısadi -karrier temini felsefesi üzerine kurulmuştur. Bu gayeye vusul — için çocuğun ihtiyaç, kabiliyet ve istidatlarını nazarı itibara almak lâzımdır. Bu maksatla Amerikanın muh- telif mekteplerinde muhtelif bir- takım programlar takip ve tatbik' edilmektedir. Çocuğun istidat, ihtiyaç ve kabiliyetlerini meydana çıkarmak için mektep idare ve heyeti talimiyesine ilâveten ziya- retçi muallimler vardır. Bunlar' çocuğun — mektep — haricindeki, evdeki hayatını tetkik ederler. Diğer taraftan çocuklara muh- telif —kurşlar ve konferanslar vasıtasile her mesleğin ihtiyaç gösterdiği kabiliyet, temin ettiği maddi refah, terakki çareleri, güçlükleri ilâ... gösterilir. Her meslekten oduncuya — varıncıya kadar salâhiyettar kimseler davet edilip kendi meslekleri hakkın- daki görüşlerini söyleler. Hatta tatilleri çocuklar alâkadar olduk- larını zannettikleri meslek sahip- lerinin başlarına yerleştirilen bu alâkanın hakiki olup olmadığı anlaşılır. İntihap ettiği mesleği şuurlu seçip seçmediğini keşf için yine birtakım sualler tertip edilip sorulur. Yani bir taraftan onun kabiliyetlerini meydana çıkararak diğer taraftan mesleki malümat ve tecrübesini arttırarak çocuğa hayattaki yerini bulumuna yardım Amerikada günden güne te- vessu eden, ilkmektepten kolleje, gece kurlarına kadar - gittikçe daha fazla miktarda takip ve tatbik edilmekte olan — mesleki rehberlik programının yeni maarif ıslahatımızda nazanitibara alın- ması çok şayamı arzu olan bir şeydir. Belkis Halim Konya Artık Kuraklık Tehlike- sindenKurtulacak Konya (A.A.) — Ziraat Vekâ- leti su işleri müdürü Suphi Beyle mütehassıs M: Basyola suiama sahasında tetkikatta bülunmakta- dırlar. Bu tetkikatın sonunla ka- nallar temizlendikten ve bentler yapıldıktan sonra daima kuraklık tehlikesi karşısında kalan Konya ovasına ber zaman için su veril- mesi temin edilmiş olacaktır. İzmit Su Derdinden Kurtuldu İzmit, (Hususi) — Şehrin her tarafında mebzul su vardır. Yeni akıtılan Paşa su zmitin ezeli susuzluk derdini kökünden kaldır- mıştır. Ancak yapılan sü - yolla- rında yeryer çöküntüler peyda' olmaktadır. Bu çöküntüler yollar yapılırken inşaata itina edilme- mesinden İleri gelmektedir.