4 Şubat 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Şubat 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

AM Ziraat Bilgisi (*) Sorgulara Karşılıklar 1 — Kahve telvelerini toplayınız: Bir çiçek meraklısı hatırlattı da yazıyorum. Gerek kahvehaneler: de, gerek evlerdeki kahve telve- leri çiçekler için kıymetli bir gübredir. Kahve telvelerinde çi- çekleri büyütmeye yarayan azot maddesi bolca (bulunduğundan bunları çiçek saksılarıma dökmek- le onların o büyümelerine yardım etmiş olursunuz, Yalnız bu telve- İere ayni miktarda kül karıştırır- sanız böylelikle potas maddesini de temin etmiş olacağınızdan çi- çeklerinize okimyevi bir gübre gibi yarar. pa 2 — Beygirlerin gözlerindeki pers deye çare: Geçen gün rastladığım bir köylü sordu. Beygirinin gözle- rine perde geliyormuş. Buna karşı eczahâneden kalomel İsmindeki deyaz zehirli tozdan bir gram kadar alıp bunu toz edilmiş ayal miktardaki şekerle karıştırınız. Sonra bu tozu dört bölüğe bölüb her bir kısmını bir defada beygirin gözüne Gfle- yiniz. Az zamanda perde sıyrılır, fakat gene iyileşmezse bir bay- tara göstermekten başka çareniz yoktur. * 3 — Tavuklarınızın suların ilâçle- yınız; Köylerimizde arasıra görü len tavuk hastalıkları pek can sıkıcıdır. Sandıklıdaki bir tamdır ğım böyle zamanlarda tavukların sularına bir ilâc katıldığını işittim diyor. İşittiği doğrudur. zamanlar İçin büyük ecza fabri- kalarının hazırladığı birtakım basit kullanışlı ilâçlar vardır. Fakat sizin tarafta da kolaylıkla bulabi» leceğiniz bir ilâç vardır. Bu ilâç (Sültat dö fer) denilen sackıbrıs veya kara boyadır. Tavukların bir litre suyuna bu ilâçtan beş gram katmakla aynı tesire yakın bir muvaffakiyet elde edebilirsiniz, * 4 — Aşı çakıları, budama biçek ve makasları: Söğüdden HasanFeh- mi Bey soruyor: Kazancıyan mü- essesesinde bulunan aşı çakılari- le budama bıçak ve makasları nın fiatlarını isteğiniz (Üzerine ine Parlei çakı 200 iki ağızı kuruştur. Budama böl ( Serpet ) #ç boyu var. O Küçüğü, 125 ortancası 200 büyüğü 250 kuruş” tur. Bir de desteresi olan çeşitleri 350 kuruştur. Budama makasları da iyiliğine göre 125-200-300-450 kuruş fiatlıdır. 5 — Ahududu fidanı: Tavşancılda bay Emin Akyola: Ahududu fi- danı tedarik etmek için Şamlı han No 12 bay Lütfi Arife baş vurunuz. Nasıl yetiştirilib bakıla- cağını ayrı bir yazı halinde yaza- rım. 6 —Su baları: Merzifon- la Bay Halid Öztürk'e; Su tulumba- larının tafsilât ve fiatları hakkında soruşturuyorum. (Cevab - alınca etraflıca yazacağım, 7 — Herşeyden bahseden zirnat kitabı: Safra köytinde Bay Cemale: Ziraatin her şubesinden balıseden egâne kitabımızı son zamanlar- da çıkan (Çiftçinin öğütleri) ki- tabı teşkil etmektedir. Takılâb kitabhanesinde satılıyor. Size bu- nu tavsiye edebilirim. Çiftçi — (©) Zirent husunundakl mügkülleriniel sorunun. Son Poata'nın. (Çifiçi) si #izo sevab verecektir. Böyle | SON POSTA Divrik Yakın Zamanda Muhitinin En işlek Şehri Olacaktır susi) C.H.F. kongresi yapılmış, © yeni idare heyeti baş- kanlığına (Bay Yusuf Öktem se- çilmiştir. Kazamızm soy- sal, oökonomik, kültür ve sağlık bakımlarından bir çok ihtiyaç- ları vardır. Kon grede bu ihtiyac- lar da konuşu müş, yüksek ma kamlardan oObu ihtiyacların karşılanması temenal edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu meyanda Arabgir - Divrik yolunun yeniden yapılması, kasaba içme suyunun vej yollarının ıslah ve tamiri, bir ortamekteb açılması temennileri de vardır. Kasabamızın nüfusu günden güne artmaktadır. Kaza ilkmek- teblerinde okuyan talebenin sayısı 1050 yi geçmektedir. Bu bin elli Iğdır Kadınları Toplandılar Iğdır (Hususi) — Iğdır kadım- ları bir toplan tı yapmışlardır. Bu toplantıda 4 Bayan Süreyya © Kakicıoğlu le & Bay Necati De- mir el, Abbas, Adnan Demirtekin söz almışlar ve ka dınlara verilen siyasal haklar- dan bahsetmiş- Ww dir. Toplantıdan sonra bü- yüklerimize tel yazısı İle Iğdır ka- dınlarının saygıları arzedilmiştir. Çorumda Bir Evlâd Miras Mesele- sinden Babasını Öldürdü Gk Kİ a bir gd Hala Bldürmliştür. as meselesinden 65 hi babası İlehmed He kaygaya tutoşan 40 yaşındaki Ma Al bir aralık çok kızmış ve saldırma ile hebinna hücum Hü sol böğründen yaralamış vö aöğm cağızı oracıkta cansız bırakmıştır. Mehmed Ali babasını öldürdükten sonra kaçmış, ağ ibn me- ları saklan. yeri bularak kendisini yoklama. ve Adli yeye teslim etmişlerdir. ” Solerihisarda Müessif Bir Vak'a mii yün y Mehmed oğlu İsmail 9 yaşında Hamide isminde bir kızı yüz ra vermek süretile kandırarak a götürmüş ve orada kirlet- miştir. Bu namus İzm Imirde ağır ceza mahkem: sorguya çe- kilecektir. Bursa Halkevinin Yıldönümü Gemlik, (Hususi) — Muallim- ler eke, temsil kolu Bursa Halk- evinin yıldönümünde temsil ver- Ba ia Bursaya çağırılmıştır. ve 'iye Mahkemesi ve ü5 Yıldırım piyesleri temeli edilecektir. Bayan Süreyya Kakıcı oğlu Saatçi! £ Divrikta Ulu cami kişinin sene sonunda onda biri tahsilini bitirmekte, fakat orta- mekteb olmadığı için tahsiline devam edememektedir. Burada bir ortamekteb açılınca yalnız bu talebe değil, Kemaliye, Arabgir Kangal, Zara, Darende çocukları da bu mektebte akuyacaklardır. Çünkü kasabamız bu kazaların tam ortalık yerindedir. 1936 yı- lında Erzurum - Sivas demiryolu battı Divrikden geçecektir. Bu, burada büyük bir değişiklik yapacak, Divrikin iktisadi bakımdan inkişa- fini temin edecek, kasaba daha çok kalabalıklaşacak ve bir ticaret mer- kezi halini alacak- > tır. Kaymakam bay Âdil Özelçi de bu mühim nok sanların tamam- lanmasıle yakım- dan alâkadar ol- maktadır. Hulâsa Divrik yakın bir istik- balde mubitinin en işlek şehir- lerinden biri olmaya namzeddir. Eski bir Türk şehri olan Divrik arkeoloji noktalnazarından da ted- kike değer vaziyettedir. Burada Türk medeniyetinin birçok canlı eserleri vardır. Bu meyanda Sel- guk Türklerinin en el eser lerinden biri olan Ulucami bil bassa zikre şayandır. Armenak Çağlıyan ie Kurumu Çağlıyan #por gencleri bir temsilden sonra Ermenak, yi — üz ler Çağlayan spor adlı bir ku- rum yapmçlldir; Kurum sade spor sahasında değil, halkın aydınlanması bahsında da çalış- maktadır. Gencler halka mahsus Gemlikte Muallimler Ve Gencler Yılık Toplantılarını — Yaptılar Gemlik, (Fssusi) — Muallim- isa yaj ilk ip “in ha; nn iyet divanı kaldırılmış, Kütlay ile bayan 28 Tümer de idare heyetine Gencler birliği de yıllık top- ye yapı Me çe e işini 3 İsğenii ie "azalıklardan istifa etmiştir. Egede Üzüm Satışları Izmir (Hususi) — Ege mıntakası 934 üzüm rekoltesi olan 360,000 çuval üzümün 280,000 çuvalı satılarak tamamen ihrac edilmiştir. Kalan 80,000 çuvalın satışına borsada devam (edilmektedir. Yeni sene girmeden İstokların tamamen tükeneceği alıcı piyasa» lardan alnan siparişlerden - anla- gılıyor, bir temsil vermişler ve Sancağın şerefi adlı (o piyesle komedisini temsil (o etmişlerdir. Gencler temsilde çok muvaffak olmuşlardır. Muğlada Belediye Birer Birer En Lüzumlu Binaları (—( Yaptırıyor Muğla, (Hususi) — Belediyenin geçen sene yaptırdığı asri meyva ve sebze hali şehirde büyük bir iktiyacı karşılamış bulunmaktadır. e gene de pazar yeri yaptı" mıştır. Ötedözberi her Perşem- m günü kurulan Muğit pazarı bundan sonra bu yeni ve (ztü örtülü pazar yerinde kurulacaktır. Mezbaha binası da bu sene Ikmal edilecektir, Belediyenin bu saha- daki çalışması kayda değer'ma- vi Elektrik an, (Hususi) — Elektrik fabrikası inşaatı ikmal edilmiştir. Türbin dairesindeki tesisat Ikmal edilir edilmez elektrik Istihsaline başlanılacak, ve iki üç koldan gebre cereyan verilecektir. İlk olarak sokaklar (aydınlatılacak, sonra evlere coreyan verilecektir. Balkabağı İMetruk Mal Alanlar Borc İ Tamyizce: tasdik edilmiştir. Nasıl Sevinmiyelim ? Istanbul Üniversitesi Astrot enstitüsü müdürü Profesör ni 4 E, Finlay Frundlih yeni yapı olan Üniversite rasathanesi kında şunları söylüyor: “ Fen fakültesi talebesine um” mi dersler verilebilmek için bir rasathane yaptırılmaktadır. Bu mik nasebelle bir teleskop alınması doğru bulduk, rektörlüğe bir pi sunduk, Düşüncemiz uygun gü lüb de teleskop alınırsa Üniveki sitenin rssad merkezi bütün fef âleminde göze çarpacak ve de ğer bulacaktır. Teleskop, iki mik yon Türk lirasma alınabilir.,, Bu satırları okurken hatırım 1577 yılına ait bir rasıtbane fa” ciası geldi. Onu da bir frenk t8“ rihinden işte aynen kopye ediy! rum: “ Hoca Sadeddin, hey'et ilmi “| ni severdi. Üçüncü Sultan Muradi kandırdı. Tophane civarında bir yaptırttı. Bu bina bir kuyu biçiminde idi. Yıldızların gündüz bile tetkik edilebilmesi . için yer altında ya" | pılmıştı. Şöhretli bir heyet alimi © olan Sadeddin oraya -üç bin alın maaş İle- müdür tayin olundu. o Selânikli Yahudi bir alim de yanına yardımcı verildi. Fakat iki saray müneccimi ile hoca Sadeddinin meslek düşman ları Rasathane yapan devletlerin mutlaka batacaklarını Hünkâre söylediler. O da bu uydurma * sözden korktu, Rasatbaneyi yık” dırdı. Binanın yapılması için harcanan on bin altın da havayâ id Murad, şübhe yok ki, tarih bilmezdi. Bilseydi Türklerim, © Sümerlerden beri, heyet ilmi ile llhanilerin R. **5 haneler yaptıklarını düşünerek vs hiç olmazsa Uluğbeyi hatırlıyarak | bu maskaralığı yapmazdı. O facıalann acısını ve hattâ hicabmi unutturan bu parlak” teşebbüsleri, iki milyon liraya Teleskob getirtmek gibi yüksek beceriklikleri (o görüb de (nasıl sevlnmiyelim?.. M.T İzmirde larından Tenzilât İstiyorlafi İzmir ( Hususi ) — Senelerc& | evvel İzmirde Metruk Mallar ida” resinden müzayede ile, o zamani mal kıymetleri gözönünde tutula” rak yüksek flat artırmasile mal alanlar Ankaradaki yüksek ma” kamlara müracaat ederek mağd vaziyette bulunduklarını ve ak | dıkları emlâkin kıymetlerindet yüzde 30 - 50 nisbetinde tenzilât | yapılmasını istemişlerdir. 3 Yıl Hapis Yatacak Izmir (Hususi) — Ziraat B kasının eski Muhasebecisi B Cevadın zimmet ve ihtilâstan 08 yıl. hapse mahkümiyet karsi” İzmirde Yeni Bir Gazete racağını bildirmiştir. İranın İzmir Konsolosu Izmir ( Husust ) — Iran metinin Adana General Kon” losluğu © İzmire © nakledilmiş İzmire gelen Konsolos Bay İs». Mecdi dön Valiyi ziyaret i bir müddet görüşmüştür.