8 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa ri Misafirsizliği ” Uğursuzluk Sayan Köy Zafranbolu, ( Husust ) — Se- mercioğlu köyü, Zafranbolunun dört saat ötesinden kanlıçay kıyr- sında kurulmuş beş, altı evden ibaret küçük bir köydür. Köyün önünde 7: franbolunun çeltik tar- Jaları vardır, köylüler bu tarla- larda o sahiplerile ortaklamasına çlışırlar. Köylüler çalışırlar, üçte iki alırlar, şehirliler de tarla ki- rası üçte bir alırlar. Bu köyün yıllardanberi onuk maz bir derdi vardır: Sıtma. Köy çeltik tarlalarının yanında oldu- ğundan burada sıtma istilâi bir şekil a'mışlır. Son yıllarda dev- letin parasız dağıttığı kininlerle yapılan tedavi kismen müessir olmuşsa da köyün tamamen sıt- madan kurtulması mümkün ola- mamıştır. Bunun İçin köyün biraz yukarılara kaldırılması icap et mektedir. Köyün biraz ötesinde Hoca Köprüsü denilen büyücek bir köprü vardır. Semercioğlu köyünün muhtarlığı Çavuşlar köyündedir. Çavug'ar tarihin eski çağla- adan beri yaşamış bir köydür. Köyün çevresinde Lizanslılara sit eski eserlere rastgelinmiştir. Bu köy dört parçadan Ibarettir. Bu dört parça köyün çocukları Bornük köylü mektebine giderler, Bornük köylü de müteaddit parça'ara ay- rilmış olduğundan Bornük mektebi Bornüğün Yazıcı oğlu (köyüne yapılmıştır. Köyün mis*fir odasının bir hususiyeti vardır. Köylüler misafir odalarına akşam oldu mu mutlaka misafir beklerler. Birbiri üzerine üç dört akşam misafır uğramazsa bunu uğursuzluk sayarlar. Misalir olduğu akşam ber köylü bir sahan yemek getirir, bütün köyün ağırbaşlı erkekleri konukla odada yemek yerler. Çavuşlar köyüne on beş daki- ka mesafede Batı denilen mahal de köylülerin bağları vardır. Bu köylerde bağcılık yeni yeni başla- mış olmasına rağmen bir hayli ilerlemiştir. Bağlar yeni olduğun- » . Bu llara ait mezar taş larına râst'anmaktadır. Her mezar taşı yontulmuş olup beheri ikiyüz kilo ağırlığındadir: Bu mezarların etrafında içi oyulmuş taş evlere rastlanmaktadır. Bu evlerin içi muntazam ve msıf kürre şeklinde öyulmuştur. Odaların bir kısmında | karyola şeklinde taştan büyüklü küçüklü yatak yerleri vardır. taş evlerin kapıları üzerinde taş üzerinde kabartma işlenmiş güzel üzüm sılkımları asma yaprağı, ve çiçek resmleri mabküktur. AMAZ FOKAT: Iz Won Posta İLÂN BüTüN ÜLKEYİ HERGÜN DOLAŞIR | gelir. Geçen yıl Bu | SON POSTA Mart 8 | Tütüncülük Bütün Dünya Kültür Bakanlığı İzmir Cümhuriyet (Tütün Enstitüsü Teşkilâtını Büyültüyor İzmir, (Husu- sg ) — Kültür Bakan'ığı İzmir- deki Cömhuriyet enstitüsünün teş- kilâtımı genişlet- miye ve derece- sini o artarmıya karar vermiş bu- lunuyor. Kerdon- da, Cümhuriyet meydanının yanı şında (arsası belediyeden tes min edilen geniş bir sahada 200 bin lira sarfile bir Cümburiyet enstitüsü inşa edilecektir. Ekmirdeki enstitü şimdiye ka- dar ilk ve ortamektep mezunlarını alarak ise tahsiline muadil bir okuma derecesini temin ediyordu. Yeni teşkilâta göre enstitü iki dereceli olacaktır. Ii — lk derece ik ve orta mekteplerden gelen talebe içindir. Geredede Ökonomik Durum Gerede ( Hususi) — Gerede kazasının 1934 yılındaki ökonomik durumunu gösteren rakamlar çok lehtedir. Geçen yıl kazamızdan 340 bin lira kıymetinde muhtelif madde ihraç olunmuş ve buna karş 161 bin lirahk mal idhal edilmiştir. | Böylelikle (O kazamız ticaret bilânçosu 179 bin liralık bir fazlalıkla kapanmıştır. Kazamızm ihracat maddeleri arasında «en büyük yeri 90 bin lira İle arpa; sonra sirasile 50 çer bin lira ile tiftik, küçük baş hayvanlar ve dibagat maddeleri tulmuştur. Yumurla ve kereste ibracatı da gittikce artmaktadır. Kazamızın idhalât eşyası ara- sında pamuklu mensucat başta bunlardan 75 bin Jirahk mal kazamıza sokuldu. Geriye kalan idhalâtın yekün tutan kalemleri ise başta demir ve çam eşya olmak üzere şeker, ham deri vesairedir. Tarsusta Bir Köyde İntihabın Ha- bersiz Yapıldığından Şikâyet Edildi Tarsus (Hususi) — Köylerde muhtar intibabina devam edil mektedir. Cargılı köyünde köy- löden 150 kişi Kaymakamlığa müracaatla intihabın kendilerinin haberi olmadan yapıldığından şi- kâyet etmişlerdir. Kaymakamlık şikâyet üzerine tetkikata başla | mıştır. Tarsus Mal Müdürlüğü Tarsus, ( Hususi) — Münhal olan malmüdürlüğüne Bay Vehbi Onat tayin edilmiş, gelmiş, vazi- fesine başlamıştır. , İnegölde İki Sokak Inegöl (Hususi) — Kasabanın Kemalpaşa mahallesi ile Hamidiye mahallesi su içinde kalmış bulun- maktaktadır. Bunun sebebi bura- | İ ların münhat olmas ve lâğım teşkilâtının eksik O bulunmasıdır. Belediye bu civarda sü birikme- sine mani olucu tedbisler almak Üzeredir. İzmir Oümhuriyet enstitisü talebeleri ve hocaları doktor Behçet Uz Bunlar lise tahsili göreceklerdir. 2 — Lise merunları için açı" lan kısım iki senedir. (Orada, Cümhuriyet kızını kooperatifçilik ve enstitü ruhile yetiştirmek için teknik dersler verilecektir. Bu kısım için Kültür Bakan lığınca bir proğram hazırlanmıştır. Programa göre bu kısım talebe- leri haftada 20 saat biçki - dikiş, 16 sant moda, 4 saat çiçek, 4 saat çamaşır, sa v at nakış, 13 saat ev İdaresi, 4 sa- at yemek pişir- me, 2 saat mer leki resim, 1 se- at tezyin! resim ve İ saat te teknoloji görecek- lerdir. Kültür Bakan- lığının bu kararı da yösteriyor ki, bakanlık © yeni Besl kızlarını herşeyden önce bik gili bir ev kadını yapmak, evine bağlamak ve bundan başka ica- bında çalışp para kazanmak su- retile kendini geçindirecek bir hale getirmek İstiyor, Kordonda inşa edilecek enstitüye cıvar vilâ- yetlerlerden de birçok talebenin gelmesi mümkün olacaktır. A. Bilget Çanakkalede İskele “Yapıldı / : i i Çanakkaleye ilk yanaşan Mersin vapuru ve Bay Zeki Çanakkale (Husust) — Şimdi- ye kadar Çanakkaleye uğrayan bütün vapurlar iskelesizlik yözün- den açıkta dururlar, eşya ve yok cularını motörler, kayıklar vasıta- sile alıp “verirlerdi. Bu yüzden büyük sıkıntılar çekilirdi. “Şimdi Belediye Gümrük iskelesini de- nize doğru İl metre at Bulancakta Az Kalsın Bir Adamı Domuz Parçalıyordu Bulancak, ( Hususi) — Şem- söttin köyünden Habib oğlu Ab- | dullah av esnamada bir domuzun hücumuna maruz kalmış, fakat balta ile domuzu öldürmiye ve kurtulmiya muvaffak olmuştur. Yoklamalarda Cevap: Varım Bulancak, (Hususi) — Merkez yatı mektebi muailimi Bayan Şük- riye yoklama esnasında talebelerin ( Efendim! ) demelerini yasak et- miştir. Bunun yerine ( Varım ) denilmektedir. Inagölde 3 Kaçakçı Yakalandı Inegöl (Hususi) Kaçak rakı yapmaktan suçlu Debbağhane mahallesinden Pestilci | Mustafa ile arkadaş'arı Sabri Ali ve Ha- şim külliyetli miktarda kaçak rakı ile yakalanmışlar, sit olduğu mahkemeye sevkedilmişlerdir. Bigada Tayinler Biga (Husus) — Biga Mak müdürlüğüne Giresundan (Bay Haşim tayin edilmiş, gelmiş, va- rifesire baş'amıştır. Biga varidat kâtibi B. Hüseyin Akçora Lapsekiye Ayvacık varidat kâtibi Bay Fa Bigaya taylu edilmişlerdir. İ mış ve 8 metre derinliğe getir miştir. Artık vapurlar iskeleye rahat rahat yanaşabileceklerdir. Çanakkaleye ilk olarak Zeki kaptanın idare ettiği Mersin va- puru yanaşmıştır. Belediye yek culardan iskele parası almamak- tadır. Bu hâdise Çanakkalelileri çok sevindirmiştir. Muşta Zararlı Hayvanlarla Mü- cadele Devam Ediyor Muş, (Hususi) — Vilâyetimiz dahilinde zararlı hayvanların ök dürülmesine devam edilmektedir, Mücadele müdürü Bay Nacinin ideresi alında devam eden bu mücadelede bugüne kadar öldü- rülen domuzlarıu yekünu (200) & aşmıştır. . Geçenlerde bizzat Bay Naci- nin idare etmekte olduğu bir kol şehre Üç saat mesafede bir dere içinde 19 domuzu birden öldür müştür. Köylüler bu mücadeleye büyük bir sevinçle iştirak etmek- tedirler. Malatya Umumi Meclisi Malatya, (Husus!) — Vilâyet umumi meclisi içtimalarına başla- mış, 935 yılında yapılması gerekli olan işleri konuşmuya başlamıştır. Elbüstanda Bir Katil Yakalandı Malaiya, (Hususi) — Şerefhan köyünde karısı elifle seviştiği Ali adlı adamı öldürmekten o suçlu Hüseyin Elböstanda yakalanmış, adliyeye verilmiştir. Haberleri Htalyanın Vaziyeti Şimdiye kadar bir tütün gt lâkçısı olarak tanılan Italya * senelerde ülkesinde tütün yetişti “mesine büyük bir ehemmiyet vererek istihsalâtını yıldan arttırmıştır. Buna mukabil itbalit devamlı surette azalmıştır. ğıdaki rakkamlar bunu göstermektedir : Yıl 1932 açı Değer Liret 54.832.363 1933 71.417.528 1934 (8 aylık) (22.411.319 Italyan tütün sanayiinde bsi lât tahdidi bilhassa işlenme tütönlerde göze tadi 1932 yılının fik sekiz ayi 26,500 kental işlenmiş tütün it edilmiş iken bu miktar gefi! yılın aynı müddetinde yüzde © bir fark ile 13,524 kentale müştür. İşlenmiş tütün itbalâtı © gittikçe azalmaktadır. vi Italyaya tütün ihraç eden ©€. letlerin muhtelif yıllardaki vazijil ve hisseleri şöyledir: öl İşlenmemiş tütün (kental o" 1934 1933 1933 Bulgaristan 6,349 7,333 Yunanisten 1.560 5,154 Brezilya Amerika ii Türkiye “ Sigara ithalâtına gelince, #/ çen yılın ilk sekiz eyında halyiğ 121,327 kilo ithal edilmiş.k “5 miktar bir yıl önceki ayni ni det Içinde ithal olunandan derecesinde azdır, Sigara iel tınan azalmasında İtalyan tütür” cinslerinin ıslahı sebep © gösterilmektedir. # Suryeye Yaprak Tütün Müsaadeye Bağlı Surye hükümeti, bir kara ile yaprak tütün ve tönbeki halini, fabrikaların (ihtiyaç gösteren vesikaları esas İtL& ederek, Maliye Nezareti t ( dan evvelce verilecek müsas“ tabi tutmuştur. ğ şı Iş » Yunanistanda Yeni *& Tütün Ekimi Yunan Ziraat Bakan piyasasının bu yıl yetişti. için çok müsait olduğunu “ miştir. Eski rekolte ve yi # ği çıkanılabi'miştir. Son rek yarısından fazlası iyi fi satılabilmiş ve yetiştiricileri yk rumları da ba yüzden eri y leşmiştir. Tütün mübayaası#* # raretle devam olunmak” bütün mahsulün yakında sat” beklenmektedir. | Nazır, tütün skini di | için gereken tedbirlerin i da ilâve etmiş ve sözlerin€ devam etmiştir: “ — Uluslararası pi tandanslarını gözönünde wi şartile gelecek yıl 10 okka, nisbetinde bir 19 e) kolayca satılabileceğini, ve g ediyoruz. Şarki Makedo”” lskeçe mıntakalarında di milyon okka istihsal cektir. ,, Mk yapi Inegöl Köylerinde Mek a İnegöl (Hususi) yöyler” bağlı Çiti ve Me yeniden birer mıştır. inla. & ile ve ar ayinde ie