10 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Zaframboluda ” za .. Tarihi Köy Kavgası Zafranbolu (Hususi) — Ubant Çerçen yaylası üzerine kurulmuş, 65 evli şirin bir köydür. Bağcılığı ile ün almıştır. Zafranbolu çevre- sinde Üzüm çıkaran köyler ara- sında İlbant birinciliği Kazanır. Bu köyün münevverleri fazladır. Küçük köyde yurdun muhtelif köşelerizde mualiimlik yapan tam on bir genç vardır. Köylüler çe lışan ve çalışkan insanlardır. Bu kö;ün batısında ve bir saat ötesinde Hacılarobası köyü vardır. iki köy oörasmda geçen yıl yeni bir mektep yapılmıştır. Bu mektepte (İibarıt, (Hacılarobası çocukları okuyacakları gibi bu civardaki Sarıyan köyünün ço- cukları da geleceklerdir. Hacılarobası köyü de üzümü We meşhurdur. Bundan otuz yıl kadar önce llbarıt köyü ile Ha- cı.arobası köyü arasında bir köy kavgası olmuştür. Bu kavga o zaman okadar söylenmiş ki kavga üzerine türkü bile çıkarılmıştır. Meydancığı İlbarıtlı bürüdü Aşağıdan Hacileroban yürüdü Arapoğlu Kör Feyziyi sörüdü Konman kuşlar konman daldan ayrıldım Alsı top kâkâllü yardan ayridım E'im boğlı tabakam; açamıın Açıp açıp bir » K-nadım yok Kadıböküne uçamam Ötme bülbül ötme mezarımın taşında Hem ayrilik yar sevdam başımda İki bâlldi bir dereden su içer Dertsiz bülbül dertlilere dert açar Buna yanık tez geçer Konman kuşlar kon: aldan ayrıldın Alnı top kâköllü yerden ayrıldım İçli bir ifade ile meşhur köy kavgasını anlatan bu parçaya göre kavgaya Kadıbükünden de karışanlar olduğu anlaşılmaktadır. M.E Başa Geredede Ha'kevi Büyük Fir Varlık Oldu, Bütün Gençleri Topladı Gerede, ( Hususi) — Halkevi Başkanlığına Bay Ibrahim Saraç seçilmiştir, İçtimai yardım komi- tesine doktor (Memduh Türk, Mustafa altındağ, Hamdi Güler, Köycülük komitesine Halit Ergin, Mehmet Demir, Ahmet Güner, spor kom'tesine Mustafa Kepekçi, Mustafa Beşlieğlu, Hamdi Mete, Tem s'l komitesine Muzaffer Şadi varlık, Hilmi Dalcaoğlu, Ahmet Erem, Güzel san'atler komitesine Emri Serter, muallim Abdurrak- man, tabsildar Mehmet seçlmiş- lerdir. Diğer komiteler intihabı da yapı'mak üzeredir. Temsil komi- tesi müsamereler vermiye, spor komitesi sürek avları yapmıya, musiki komitesi bir bando teşkil etmiye hazırlanmaktadır. İçtimai yardım şubesi de bu hafta içinde yoksullara (yardım O yapacaktır. Halk fırkası kütüphanesini genç- lere tahsis etmiştir. Şimdi bütün gençler. kütüphanede toplanmış, mütaleaya koyulmuş bulunmakta, fırka gençlerle dolup d. şalmaktadır. p dolup bo- 10 MART 935 İns Güneş (12 10 20 İ Akşin 1 11810 Öğle (614) 12 4İ Yan | 13011941 tadi (831/15 40) İnmez (1052 | 442 | lattırılması SON POSTA Dünya Izmir Köylerinde Soysal Kurumlar |$arap “Yapılıyor, Köy Sergileri Açılıyor Izmir, ( Hususi) — Hükümetimizin “devletçi | lik,, wmdesinin bir bölümü de yeni Türk köyü yapı sında köy iktısadiyatına kiymet vermek va köy- lüyü kazandırmaktır. Bu yolda atılacak adımlar ne kadar hesaplı ve ölçülü olursa, ödemek mevki- inde olan köylü için ka- zanç ta o nispetle arta“ caktır. Şehirlerin muvaza- neli kazancının yanında, Ege köylüsünün kaşların- daki çatık yerleri silmek için atılan ilk adımlar hakikaten özlü neticeler vermeye başlamıştır. Bu ayın on sekizinci Pazartesi günü vilâyetin birçok köylerinde “ köy sergileri,, açılıyor. Bu ser- gilerde Türk köylüsü; 1 — Ürünlerini, 2 — Kasap'ık hayvan- larını, 3 — Değişik köy mah- sullerini, Ve her türü satışa Bigaya Göçmen | Yerleştirilecek Biga (Hususi) — Burada göç- men yerleştirme faaliyetine baş- lanılmiıştır. Göçmenler için! asri evler yaptınlacaktır. Orman delre İ sine icap eden kerestenin hazır emir verilmiş bulun- maktadır. Bigaya ve cıvarına 3 bin hanelik göçmen yerleştirile- cektir. Ormanlardan 30 bin metre mikâbi odun kesilecektir. Bigada Bir Yoksullar Kuru- muna İhtiyaç Var Biya (Hususi) — Her yerde olduğu gibi burada da bir yoksuk lari koruma kurumu yapılırsa muhit içinde çok faydalı olacak- tır. Biga 2000 evli bir kasabadır, bunlar içinde cidden yardıma muhtaç olan yoksul aileler var dır. Böyle bir kurum zenginlerle yoksullar arasında omutavassıtlık yapacağı için çok faydalı olacaktır. Tekirdağında Karga arla Şiddetli Bir Mücadele Açıldı Tekirdağ (Hususi) — Burada ekinlere çok zarar veren karga- lara karşı şiddetli bir mücadele na karar verilmiştir. Mücadelede kargaların yumur- taları kınlacak, kendileri ve yav- raları öldürülecek, yuvaları mü- temadiyen bozulacaktır. 18 yaşın- dan 50 yaşına kadar her erkek Iki karga öldürüp İeşlerini gör terilecek yerlere vermeye mecbur tutulmaktadır. İki karga öldüre- miyenler her karga (yerine beş karga yumurtası (ve bir karga yuvası teslim edeceklerdir. Tekirdağında Şehir Bandosu Tekirdağ (Hususi) — Halk evinin güzel sanatlar şubesinde göze çarpar bir çalışma faaliyeti “e muallimi Bay Ali- nin himmetile gençlerd ürek- kep 30 kişilik ie ini hündoge heyeti teşkil edi'miştir. Şehir bandosunun ilk konseri çok muvaffak olmuş, büyük, rağ- bet kazanmıştır. İzmirde köy bürosu: Şef ve memurlar sıkarılan varını teşbir ede cek ve satacaktır. Bu ser- gilerin başka bir faydası da,soysal bakımdan köylüyü birbirine tanıtmak gibi öz lü bir ülküye yardım edişi olacaktır. Bu suretle köy- 18, yanı başındaki köyde olup biteni öğrenecek ve dünya hâdiselerine karşı alâkası artacaktır. Vilâyet Köy * bürosu «Köy Sergileri» hakkında son talimatını bir bildirim- le bütün köylere ulaştır- mış; Valimiz General K&- zam Dirik te köylere gide- rek muhtarlara sergiler için direktifler vermiştir. Köylerdeki yoksul, var- iseenz, alil ve dulların hima» yesi için her köyde bir kurum meydana getirilme- si karar altına alınmıştır. Bu gibi bakılmıya müh- taç kimseler; varlığı belirli köylülerimizin maddi ve manev! himayesine bırakı- lacaktır. Ad. Bilget > Erganide Bir Dağın Heyelânı Ergani haltı istasyonlarından biri Ergani Maden (Hususi) — Kazaya dört kilometre mesafede bulu- man 25 inci kısımdaki dağda beyelân (görülmüştür. Bu dağın altında 400 metrelik bir tünel vardır. Heyelânı tutmak içie fenni inşaatı yapılmaktadır. Bunun İçin Ankaradan bir fen heyeti gelbedil miştir. 400 metrelik tünelin yarmaya kalbi kararlaştırılmıştır. Demiryolu inşnatı Erganide büyük bir inkişafa vesile olmuştur. Iki sene içinde Erganinin çehresi değişmiştir. Kasabada birçok bina- lardan başka Iki otel, iki asr! kahve ve daha birçok dükkânlar ya- pılmıştı”, Mardind Arapça Konuşanlardan Para Cezası Alınacak Mardin (Hususi ş — Şehrimiz belediye meclisi dün bir toplantı yapmıştır. Söz elan belediye baş- kanı Aziz Oras Mardinin eski bir Türk şehri (ve Mardinlilerin Öz Türk oldukların eskiden Bağdı- da merbut olan bu Türk şehrine oradan gelen bazı kimseler gerp- çayı (o aşı'adıklarını söyleyerek meclisten vatandaşları şiddet ve tazyika müstenit olmıyan telkini ve terbiyevi o bir müeyyede ile Türkçeden . başka dil konuşul- maması hakkında bir karar verik me'ini istetviştir. Meclis kısa bir müzakereden sonra, bir ziruret olmiyınca arapça ve başka ya- bancı bir dil te konuşscoklardan birinci defa elli kuruş teke r'rün- de yöz kuruş wakci ceza ülınımu- sna karar vermişlerdir. | Balyada Birinci Mektepte Faydalı Teşekküller Yapıldı Balya (Husus!) — Birinci mek- tepte teşekkül eden Hilâlahmer genclik kolu hergün ' 20 fakir talebeyi — gıdalandırmaya başla” mıştır. Aynı zamanda maarif me- muru olan mektep baş moallimi- teşebbüsile (bir müsamere verilmiş, bu müsamerenin hasılâtı ile de 15 çocuğa ayakkabı, 16 çocuğa çorap, 15 çocuğa da gö- ğüslük yaptırılmışlır, Mektep himaye heyeti tara- findan da muhtaç tslebenin ki- nin tap, kalem, odefter gibi okuma levazım temin edilmektedir. Mek- tep baş mua'limi H. Erkan muak limler için de bir biriktirme wan“ dığı kurmuş bulüsmaktadır. Istihsalâtı Türk ve İnhisi idaresine; Beynelmilel Roma zirast > titüsü nısıf kürrel şimal! şarap istihsa'i hakkında (çu melö' veriyor: Fransanın ve Ceta” şarap (orekolteleri geçen kilerden © fazladır. Fransa şarap ( İstihsalâtı 75.144000 bektolitreyi bulmuştur. Bu mik! ) geçen seneki İstihsalden 055h ve 1928-32 yılları vesati salâtından 640 fazladır. Ce yir rekoltesine gelince bu g 22.043.000 hektolitre olmu! 1933 yılı rekoltesinden 31,7 diğer yıllar vasatisinden ?648 fi olan bu mahsul bolluktan yö” bir rekor teşkil etmektedir. Nısıf kürrei şimali şarap tihsalâtı üç sınıfa ayrılabilir: 1 — Fransa, Porteliz, manya, Yunanislan Bulgarisi” Cezayir, Tunus, Fas, Alm ve İsviçrenin dahil bulunduğü birinci grup (Ülkelerde mah bol olmuştur. 2 — Ispanya is Avus'urfi da masul vasat ccretededir. 3 — Italya başta olduğu paldı Yugoslavya Macaristan, ça vakyanın teşkil ettikleri üç Wİİ şarapçılarına grupta ise mahsul pek aydır. İkinel ve üçüncü grup mahsul noksanlığı birinçi grv bereketlile bol bol telâfi edil tir. Bu suretle 1934 yılında » kürrei gimalide alınan şarap ' di sulü yalnız 1988 yılınkinde? 20 fazla olmakla — kalmö" son on yılın vasetisindem de *i İ nisbetinde yüksek bulunmuf 1095 senesi mahsul şimdiye k# gn yüksek rökolte sayti 1934 mahsulü bu miktarı da * bir surette aşmıştır. im Birleşik Amerikada mah“ biraz fazla, Sovyet Rusy# ise biraz eksik olması 193f garap İstibsalinin ihsal vaziy* değiştirmemektedir. ,, * Binaenaleyh şarapçılık resi timizi bu esaslara göre etmemiz lâzımdır. Armutluda Teleffi Armutlu, (Husüsi) — pri, Bursa, Gemlik ve Orhang# telefonla konuşmak (İm ei temin edilmiştir. telefon pi? çek ucuzdur. Yakında e da telefon muhaberesi te” çalışılmaktadır. Yaza doğr” tanbul (ile telefonla kof mümkün olacaktır.