15 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

15 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Nişan Rumen Kadın Murahhası Kadınlar, Sulh Konuşuyor | Davasına Nasıl Hizmet Edebilir ? ( Baştarafı Tinoi yüzde ) kadınlarının — mahrum oldukları hakları saymasım - rica ettim. O, sevimli bir tebessümle: — Çok şükür, dedi, mahrum olduğumuz — haklar — öyle uzun boylu sayılıp dökülecek kadar bol değill Romanyada kadınlar, her mesleğe girmişlerdir. Bugün, memleketimizde, erkek — meslek- taşlarından fazla şöbret, itimat, mevki, hatlâ —servet kazanmış kadın doktorlar, kadın avukatlar, kadın eczacılar, kadın dişçiler, kadın profesörler vardır. Fakat maalesoef, hâlâ, bir çok mülesseselerde, işe tercihan erkek- ler alımnmaktadır. Bu da, bir. ka- nun değil, bir zihniyet meselesi- dir. Ve bu sakat zihniyetin yıkı- ması bir kanun, bir kongre mese- lesi değil, bir zaman işidir. Erkeklerimizin yakın bir atide, kadınları her itibarla kendilerile müsavi saymağa alışacaklarına kanüz ! — Kadın'ların, sulhu temin yo- Tunda me gibi hizmetleri görüle- bilir ? Muhatabımın, derhal söze baş- layışından, böyle bir suale karşı hazırlıklı olduğu belliydi * — Kadınlar, dedi, sulha; sulh duygularını neşir suretile ve sulh olunda propagandalar yapmakla izmet edebilirler. Çocuklarına, kocalarma, kar- deşlerine harbin insanlık için ne müthiş bir afet olduğunu telkin ederler... Nice emeklerle yetişen erkek- Baştaralı 10 uncu yüzde ) Lslahat — Yeğritim : Örnek? Osmanlı — imparatorlu- ğunda ıslahat yolundaki mesal hep akim kalmıştır - Osmanlı imparatorluğunda yeğirtim ye- lundaki çalışmaların hiç ucu gelmemiştir. Islahı beynetmek - Barıştırmak, arabulmak Örnek: 1— İkisi de pek sevgili dostumdur, elimden gelse ıslahı beysetmek İçin çalışmak İste- rlın ilkisi de pek sevgili dos- tumdur, elimden gelse barış- tırmak için çalışmak isterim. 2 — İslahı beynetmek İçin elimden —geleni yapacağım - Aralarını bulmak için elimden apacağım. İılşâî;:ll ycî:ıckğ—- Uslanmak Örnek: Nesihat, tekdir, e biçbiri faldebahş olmadı. — türlü ıslahı hal etmiyor - öğüt, darılma, ceza hiçbiri fayda vermedi, bir türlü uslanmıyor. Salâh — Yeğrim Örnek ; S.i::ıl yaziyet salâha doğra gidiyor - ayasal / dürüm yeğrime doğru gidiyor. Salâh bulmak — Yeğrimek Salih — Yarar, elverişli Örnek : Buralarda çıkan kö mürler — vapurlarda istimale salihtir - buralarda çıkan kö- mürler vapurlarda kullanılmıya yarar, Inşaatta İstimale salih keresteler - yapıda kullanılmıya yarar ker l"ıııtılı. e 'ar — İsrar (T. Israr etmek _(Thr etmek, İe- b İ:mok tıfa — Seçkinlenme Örnek: Tablatın kanunlarından biri de ıstıfadır — Türemin kar nunlarından biri de seçkinlerr medir. lerin, manasız, lüzumsuz kavgala- ra girişerek siper doldurmaları kadar acı ne olabilir ? Ve bunun budutsuz — acılığını kavramıyacak bir iİnsan dımağı bulunabilir mi ? İnsanlar ; kafalarını, çenelerini, ve keselerini, öldürücü — âletler keşfetmek — yolunda yormasalar, dünya; Allahın günahsız kulları- na adadığı cenneti gölgede bıra- kan bir refaha, bir rahata, ve süküna kavuşurdu ! Muhatıbımdan; son — olarak kadınların askerlikleri bakkındaki fikirlerini sordum. O: biz, dedi, harp aleyhindeyiz fakat, farz ma- hal olarak ; iş başa düşse, kadın- larda memleket — müdafaasında elbet görecek bir çok hizmetler bulabilirler. Memleket, sade, — kışlalarda terbiye görmüş askerlerle korun- maz a... bu itibarla, kadınların kışlalarda askert terbiye görme- lerine lüzum yokdur kanaatin- deyim. Geride, hastahanelerde, şu- ralarda, buralarda yapabilecekleri bir çok bizmetler varken kadın- ların: “ille asker olacağız ! ,, diye tutlurmaları bence makul, ve haklı değildir. Erkeklerle yu veya bu sahada müsavat isterken; tabiatın kanun- larna zit davranmak — tabül değildir. Bu itibarla ben; kadınların asker olmakta ayak diremelerini asil bir gayeden ziyade şımarıkca bir temaruza atfederim | SON POSTA KABIZLIK HAZIMSIZLIK Mide ekşilik ve yanmalarına karşı iyi ve zararsız çare MAZON MEYVA TUZU dur. Mide ve barsakları alış- tırmaz ve zarar vermez. MAZON isim ve markasına dikkat. Deposu: Mazön ve Botton ecza doeposu iş Bankası arkasın- da No. 12 Bahçekapı. Dr. HAFIZ CEMAL Dakhiliye Mütehassısı Telefon 118, Divanyolu 22398 — Cumadan masda her | 21046 — — gün öğleden sonra Satılık Eşy Emlâk ve Eytam Bankası ilânları . Taksitle Satılık Köşk Mevkil ve nev'i | Esas No, 642 Kuleli köşk. Şubemize gelmeleri. Fatih Sulh 3üncü Hukuk Hakimliğinden: Bakırköy emrazı akliye ve asabiye hastanesinde teda- vi edilen halen Şehremini tatlkuyu 7 numaralı evde bulunan hbasta Ce- malin hacrile kendisine 17/9/934 tari- hinden itibaren babam Tahirin vasi tayin edildiği ilân olunur. (88) Sayfa 11 a— Büyükada'da Nizam'da Sefer Oğlu Köşklerinden ayrılma 3 parsel No, hi 1920 metro murabbal 1400 Yukarda yazılı Köşk ilki peşin olmak Üzere sokiz senevi v& müsavi taksitle satılmak Üzere açık arttırmağa konulmuştur. İhalâ$ 17 Nisan 1935 Çarşamba günü saat onda yapılacaktır. İsteklilerim Altıncı İcra Memurluğu! -. Bir borçtan dolayı mahcüz ve para; çevrilmesi mukarrer olan manifa! raya ait dükân eşyası 18/4/935 gembe günü saat 13 ten 15 şe ka Şehzadebaşında Feyziye caddesin 119 No, lu dükânda uçik arttırınd satılacağından taliplerin mahallindel memuruna müracaatları, (307) istanbul Gümrükleri Başmüdürlüğü Satış Komisyonundan : 928 senesinden evvel gümrüğe gelmiş ve sahipleri tarafından alınmaması yüzünden ambarlardı toplanan aşağıda miktar ve kıymetleri yazılı eşya bizalarında gösterilen tarihlerde satılacaktır. Satış 2490 No. lu kanuna ve bedava verilen şartname dahilinde yapılır. Satılan eşyanın miktar ve cinslerini gösterir cetveli Başmüdürlükteki ilân tahtasına asılmıştır. Bu eşyayı almak İstiyenler hizalarında göste- rilen kıymetin 96 7,5 olan teminat akçasını müzayede saatinden bir saat evvel vezneye yatırmalari lâzımdır. İstekliler satış saatine kadar komisyona müracaat ettikleri takdirde istedikleri bilgiyi alabilir ve eşyaları da görebilirler, Kap Muhammen Kıy. Teminat L. K. L 4126 — 68 137 310 720 4965 — 30 373 132 728 84 55 57 33 910 65 2222 75 167 S21 78 05 6 Müzayede günü ve şekli 22/4/935 saat 15. Transit açık arttırma 29/4/935 saat 14. Transit açık arttırma. 29/4/935, saat 16. Transit açık arttırma. 6/5/935. saat 14. Transit kapalı zarf 6/5/935. saat arttırma. 6/5/935 — saat arttırma, 15, açık ıT. açık “1724,, Cinsi eşya 4154 küsur kilo sıkletinde mühtelif fabri- kalar mamulâtı toz ve tablet sakkarin Muhtelif cins pek çok ecza mustahzarat maden suları tuvalet eşyası ve saire Adresali kâğıt, mukavva, etiket mantar, kapsül ve sair muhtelif eşya. Sessiz dolu sinema filimleri. Bisiklet, otomobil, bunlara ait aksam salr | makineler ve muhtelif eşyalar, si İmhaya ayrılmış cep fener pilleri tahta | parçaları kâğıt ve salr eşya İstifa ötmek — Seçkinlenmek Tadeli tanhhötlü — Geritli bağıtlı | İbate etmek — Barındırmak erkidir. B * Örnek: Asırlar geçtikçe Insan edasi de istıfa etmektedir — Asırlar geçtikçe İnsan cinsi de seçkinlenmektedir. tma etmek — Umdulamak Örnek: Ne para, ne yüksek makam, hiçbir şey onu ıtma edemedi — Ne para, ne de yüksek orun, hiçbir şey onu umdulayamadı. Tama — Umdo, aç gözlülük Hnab etmek — Uzatmak, söz uzatmak Örnek: Itnabr kelâmdan ihtiraz et — Söz uzatmaktan sakın. ltr — İtir (T. Kö.) Ittırad — Biteviyelik Jade — Gerit Örnek: Ortada henüz bir lade işi yok — Ortada henüz bir gerit işi yok. leode etmek — Geritmek, gerl- vermek, geriçevirmek Örnek: 1 — Beynelmilel mua- hoecdelere göre siyast mücrimler iade edilmez — Arsıulusal and- laşmalara göre sıyasal suçlular eritilmez. g — Aldığım mektubu hemen iade etlim — Aldığım mektubu hemen gerl verdim. 3 — Hediyemizin neden iade edildiğini anlıyamadın — Ar- mağanımızın neden geri çevrik diğini anlıyamadım. ladeli — Geritli Örnek: ladeli bir mektup ab dım — Geritli bir mektup aldım. Taahhütlü (mektup) — Bagıtlı Örnek: Taahhütü mektubunuzu alır almaz İstediğiniz saati he- men iade ettim — Bağıtlı mek- tobunuzu alır almaz istediğiniz saati hemen gerli gönderdim. Örnek; ladeli taahhütlü mektu- | Örnek: Bütün halk gelen askeri bunuzu dün aldım — Goritli ba- gıtlı mektubunzu dün aldım. Iadel afiyet etmek — Onalmak Örnek; Tadsi afiyet ettiğiniz beşareti yüreğime meserretbahş oldu — Onuldığınız. müjdesi yüreğime sevinç verdi. Tadeten takdim etmek — Geri- sunmak Örnek; Gönderdiğiniz mektubu, arkadaşımız buradan ayrıldığın- dan iadeten takdim ediyorum — Gönderdiğiniz mektubu, arka- daşımız buradan ayrıldığından gerisunuyorum. lane — Yardım Örnek; Himayei Etfal Cemiyeti için iane cemine - çalışanlar — Çocuk Esirgeme Kurumu için yardım toplamıya çalışanlar, Tare etmek — Egrelimek, eğreti vermek Örnek; 1 — lare etmek, kul- lanmak Üzere bir şeyi birine ödünç vermektir — Eğretimek, kullanmak üzere bir şeyi birine ödünç vermektir. 2 — lare etmek lütfunda bu- lunduğunuz kitaptan çok müste- fid oldum — vermek kayrasında bulunduğunuz kitap- tan çok faydalardım. laşe — Beslev Örnek; Koca bir ailenin laşesi hamulesini — omuzlarına alan - Koca bir ardanm beslevi yükü- nü omuzlarına alan. laşe etmek — Beslemek, geçin- dirmek. Örnek: O zamanlarda bir aile iaşe etmek gayet müşkil bir işti « O zamanlarda bir arda besle- mek (geçindirmek) çok güç bir işti. Ibadet — Tapınç (Bak; âbit) Ibadet etmek — Tapınmak (Bak: abit) ibate etmek arzusiyle koşuşuyordu « Bütün halk gelen askeri barın- dırmak arzusile koşuşuyordu Ibâ etmek — Geri durmak Örnele Bu küçük temennimi İsaftan niçin ibâ- ediyorsunuz? - Bu küçük dileğimi yerine getir- mekten niçin geri duruyorsunuz? Ib'ad etmek, teb'ld etmek ( Bak: baid) — Iratmak, uzaklaştırmak Örnek: Bu uygunsuz hareketi Bzerine, artık onu huzurunuzdan ib'ad etmekte haklısınız — Bu uygunsuz hareketi Üzerine, artık. onu katınızdan uzaklaştırmakta haklısınız. Ib'as etmek — Göndermek Örnek: Nezdine bir sefir 1b'as etmek İstedi - Katına bir elçi istedi — Meb'us — Saylav Örnek: Bütün Türk meb'usları Türkiye Büyük Millet Meclisi azalarıdır - Bütün Türk Saylav- ları Kamutay Üyeleridir. Ibdâ — Yaratı Örnek: Ibdâ, güzel san'atların «n büyük kudretidir - Yaratı, güzel san'atların en büyük İsteyenler bunu Oıııuılın....ş. Sebebi (Kisaca) .. ., | Önergem şudur: .,, kelimesine kılavuzda ., . uygun ( Yahut: Yeter) görmüyorum. Ibdâ etmek — Yaratmak Örnek: Büyük san'at eseri ibdâ etmek yolunda - BI= Ban'at eserleri yaratmak yolun Ibham (mübhemiyet) — Örtünli Örnek: Bu sözünüzde kesif bi ibham ( mübhemiyet ) hissedis yorum - Bu sözünüzde kalın bit örtünlük duyuyorum. Mübhem - Örtünç Örnek: Böyle mübhem sözl herkesin kalbinde sıkıntı uyan$ dırmak doğru değildir - Böyl Brtünç sözlerle herkesin yi ğinde sıkınlı uyandırmak do* ru değildir. Iblâğ etmek Çisal etmek) — Ulaşk tırmak Be Örnek: Bu mesele üzerind düşüncelerimi size yanı ile ibli etmek isterim - Bu sorum Üree rindeki düşüncelerimi size yazı ile ulaştırmak isterim. - ÖNERGELER Kılavuz sgözleri Üzerine, her listenin ( Son Posta ) da çıktığıne dan başlamak üzere bir ay İçine de, isteyenler yeni — bir önerge ileri sürebilirler. Bunlar T.D.T.C, Genel Kâtipliğine gu şekil —altın- da gönderilecektir: kesip aradaki boşlukları tercihan daktilo ile dole dürarak Türk Dlli Araştırma Kurumuna gönderebilirler, « * karşılığını ..... (1) (1) Burada bir. örneğe güsterilmiyen yazılar üzerine bir yey yapıla- miyacakr,