29 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Seyyar Dıplomal/ar © Tuz Ve Şeker .. — Avrupa diplomatları artık yer- lerinde duramıyorlar. Dünyanın siyasi mukadderatı ayak üzerinde görülüyor. Önce Ingiliz Dış Işleri müşa- viri Eden Avrupa payitahtlarını töyle bir dolaşıverdi. Onu Fran- Bız Dış İşleri Bakanı Lavel takip #tti. Şimdi de Almanyanın hava bakanı Goering dolaşıyor. İlk Öönce Varşovada Polonya Hariciye Bakanı ile görüştü. Sonra Lavalle konuştu. Fakat bu konuşmalardan müsbet bir netice almamış olacak ki oradan Budapeşteye, Sofyaya ve Belgrada kadar uzandı. T Alman hava bakanı ne İstiyor? * Almanların hedefi, Fransanın yaptığı siyasi birliğe karşı yeni bir birlik yapmaktır. Fransa, Al- manyanın etrafına Rusya, küçük Hilâf, Bikanlar ve Italyadan mü- rekkep kalın bir çenber çevirdi. Almanya bu çenberi kırmak isti- zor Bunun için de Polonya, Ma- aristan ve Bulgaristanla anlaşa- rak bir birlik vücuda getirmeye galışıyor. Polonya bu oyuna kandı. Macaristanla Bulgaristan da çoktan hazır amma, küçük (iti- lâfla, Balkan andlaşması onla- tın belini büküyor. Onun için Goering küçük itilâfi ve Balkan Andlaşmasını parçalamak - ihtiya- tındadır. Belgrada bu maksatla gidiyor. Her iki 1tilâfin da en Mühim unsurlarındanbiri olan Yu- Roslavyayı kendi tarafına çek- Mmeye çalışıyor. Muvaffak - ola- tak mı? Şimdilik birşey denemez. Her alde Avrupanın siyasi vaziyeti henüz bir kaynaşma halindedir. Duruluncaya kadar daha çok yenilikler ve değişiklerle karşıla- tabiliriz. * Tuz Ve Şeker Hükümet tuz fiatlerinl altı kuruştan üç kuruşa İndiriyor. Fakir halkın, bilhassa köylü- hün en büyük İihtiyacı olan tuz hakikaten bahalı idi. Hükümetin kararı cidden sevinçle kar- #lanmaya değer. Yalnız bu kararın şeker Hiat- larını düşürmekle tamamlanması amdır. Uşak şeker fabrikası bu sene hissedarlarına yüzde yüz kâr ilğmııı.ı. Demek şekerden yüzde Yüz kâr ediyorlar. Buna kanun dilinde İhtikâr derler. İhtikârı :;ıılııık ise hükümetin vazife- ir. Zaten hükümet de ııkır fiatlarını indirmeye karar vermiş Lllluııııy Yahız bunun leraalısa bir aa Svvel geçmek Tâzımdır. Ebülhüdanın Mezarı Abdülhamit devrinin en mü- hin simalarından Ebülhüdanın Ailesinin vekilleri belediyeye mü- t — ederek — Ebülhüdanın wı. memleketi olan Ha- CC nakli icin izin İstemiş- *_ » İş Sağlık ve Soysal Yar- Bıkııılığııdııı ıonılııuıtıır. Bilenler üurdun Her Yanında Coşkun Hazırlık Var K kane, 28 (ALA) — Türk Hava —'—U ya'da en aşağı 20 lira Öye, BESTek “Bava - tehlikesini bilen '—— Yezılanların sayısı günden İ * artmaktadır. Memleketin her P 'Afında coşkun harırlıklar vardır. (e yakında — illerimizin ve İlçe- Ü, BN yelerini yazmaya baş- Hava Tehlikesini ga'ı deniz hayattır, sizi sandal bilginizdir, ve sandı Da'galı bir denizde, gece karanlığında bir küçük köy k içinde sabillere doğru yol a'mağa çalışıyorsunuz. Bu dale lâmete götüreceğini umduğunuz Selâmet sahiline varmık içan kırıılıhlı. dılgı ile TFT YN UT SON POSTA bu karanlık sizin i çarpışmıya mecburaunuz Önünüz karanlıktır, Lir meçbvle doğru kürek çekersiniz. Eğer bilginiz, tecrübeniz varsa çin korkunç değildir. Çünkü bu iki projektör sizi kayalara çarpmaktan, yanlış yola gitmekten kurtarabilir, Heyat sandalınızda projektörlerin'z yanıyor mu? —. *“SON TELGRAF HAİ?ERLERİ Almanya Asker Topluyor k Gönüllü Yazılanlar Pek Ço Alman-Leh-Macar|Tayyare Seferleri Ve Bulgar Blokuna Doğru Berlin, 29 ( A. A. ) — Suel hizmet için gönüllü kaydolunmak üzere İsteklilerin çoğalması dola- yısile bu nevi müracaatların ka- bulünün son tarihi olarak tesbit edilmiş bulunan 1 Temmuz tarihi geriye alınarak 15 Haziran nihal tarih yapılmıştır. Sofya, 29 (Hususi) — Alman Hava Bakanı Göring dün bu- radan — Raguze'ye — tayyare ile hareket etti ve Kıral tarafından uğurlandı. Ortada dönen siyasal şaylalara göre Alman Bakanının bu ziyareti ve Sofyada Kıral ile yaptığı uzun — konuşmalar - bir Alman - Leh - Macar - ve Buk gar bloku vücuda — getirmek işile çok alâkadardır. Iddia edi- diğine göre, Sofya görüşmeleri çok iyi neticeler vermiştir. Bu yeni siyasal bloka Yunanistan da alınacakmış. Üfürükçülük Yapan Üç Ali Sıvas, 28 — Şarkışlanın Hö- yük köyünde üfürükçülük yapan Musa oğlu Ali, Halil! oğlu Ali ve Müslim oğlu Ali yakalanmışlar, buraya getirilip adliyeye verilmiş- lerdir. Erzurum Kuraklı tan Kurtuldu Erzurum, 28 (A. A.) — Dün- denberi bereketli yağmurlar yağ- maya boşladı. Kuraklık çeken yerler halkını bu yağmur çok sevindirdi. Buğday fiatı düşmüştür. ir yozıcı arkadağın yazısından: mediğime dair rapor istediler. Beksen yaşında ihtiyar bir kadın anlatıyort "Kocam- dan kalmış 300 kuruşluk bir tekaüd maaşım — var, ayda bir alırın, Oğlumu görmek üzere Sofyaya gittim. Dönüşte altı aylık maaşımı istedim. Gitliğim yerde evlen- — Oğlum! Seksan yaşındayım.. Yüzüme bak.. dedim. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Istanbul - Diyarıbekir tayyare seferleri haftada 3 gün olmak Üzere Haziran ortasına doğru baş- hıyacaktır. Tayyareler geliş ve gidişte Eskişehir, Ankara ve Kay- seride duracaklardır. Tahran ile Istanbul erasında da tayyare ge- ferlerl yapılacaktır. Hafta Tatili Yeni Kanun Gelecek Cuma Tatbik Edilecek Ankara, 28 (Hususi) — Hafta tatili Kanunu 7 Haziran Cuma gü- nünden itibaren tatbik edilecek, o gün daireler açık olacak, er- tesi Cumartesi gün öğleden sonra kapanacak, Pazar günü kapalı kalacak ve Pazartesi günü tekrar açılacaktır. Demiryolu Erzu- ruma Yaklaşıyor Ankara, 28 — Sivas - Erzu- rum demiryolu iİnşaatı devam etmektedir. Sivasa 113 kilometre uzaklıktaki Çetinkaya mevkdi ile Malatya — arasında ayrıca — bir iltisak — hattı —yapılmakta 938 yılında Erzincana — 940 yılında da Erzuruma varılmış olacaktır. Müşterek İnanımız Müşterek Bağımız Kamalizmdir Ankara, 29 — Basın kurulta- yına iştirak eden gazeteciler dün ankaranın birçok yerlerini gezmiş- ler, bu gezintilerde Cenubi Ame- riklı gazeteciler de bulunmuşlar- dır. Gezintilerin s#onunda partl genel sekreteri Recep Peker gaze tecilere hitaben söylediği sözlere: “—Biz, sadece bir gösteriş, bir manifestasyan yapmak için değil, bir ve beraber gidişte öz amaç olan karşılıklı anlaşmamızı kuvvet- lendirmek için toplanmış bulu- nuyoruz.,, Cümlelerile başlamış, yeni Tür- kiyeden bahsetmiş, ve demiştir ki: “—Yeni Türkiye,doğuşundan bu- güne kadar savaşlar, çeşitli hâdi- seler, çalışmalar içinde büyümlüş- tür, İşte yıl sayısı bakımından kısa, fakat içine sıkışan hâdiseler bakımından çok kesif ve olgun olan bu zaman parçasının krista- lize olmuş neticeleridir ki Cüm- huriyet Halk Partisinin programına esas teşkil ediyor. Her cemiyet için, her ulus için bir müşterek inan ve ülkü bağı, bir müşterek hız alma kaynağı vardır. Her köklü ulusta bu ülkü birliğinin esaslarına rastlarız. İşte ı eni Türkiyenin de böyle bir öklü ve kolları bir tek hedefe doğru yürüten ülkü bağı vardır ki adına Kamâlizm diyorur.,, k! Yunan Donanmasının Ziyareti Yaklaşıyor Atina, 28 (Hususi) — Atina Türkiye — limanlarına yapacağı yazılar yazıyorlar. donanmalarının - birlikte manevra Yunan Bahriye Bakanının, Yunan donanmasının dolayısile çok — dostça Türk ve Yunan yapmaları hakkındaki sözlerini gazeteleri, ziyaret el'an gazeteler, bunun iki devlet dostluğu bakımından çok büyük önemli olduğunu da ıllvo ıdıyorlır « zi ü e erreene S — Adam Nuh, dedi P: Üç | üstündeki küğitlara —— — - — İSTER İNAN ISTER' INANMA! 'eygamber demedi. Üzerine kızdı daı — Hanım hep senin işinle mi uğraşacağım? Musamın bak... Ne dersin, Sofyaya yazdık, bu yaştan sonra evlen- mediğime dair şehbenderlikten rapor getirttik. Üç ayda bunun muamelesi sürdü. Hem bir sürü masraf hem de eşe, doata karşı rezil oldum.,, eem e A Sıyfı 3 Sozun Kısası Bir Gezinti. Ve Bir Seyahat Seryar Bedi ea Büyükadada araba ile tur yapan Romanyalı bir seyyah, arabacıya Üç küsur lira verdikten sonra tercümana demiş ki: — Ben Romanyadan buraya daha ucuz geldim! Gerçektir ki Büyükadada bir araba gezintisi yapmak, buradan Köstenceye kadar seyahat et- mekten daha pahalıdır. Bu pahalılığın sebebini sorar- sanız Çokluk alacağınız cevap şu olur ; — Büyükada arabacıları kışın boş oturuyorlar | Kışın boş ta otursalar bir saatlik gezintiye Üç İira değil, yarısı bile çoktur. Arpa gibi hububat arasında en ucuzundan başka hemen hiç masrafı olmıyan bu arabaların tarifesi, Belediyenin rızasını almış birinci sınıf ihtikâr vesikalarıdır. Hem Büyükada arabacıları kışın yangelip oturuyorlarsa o ların tenbelliklerini neden halk — ödeyecekmiş? Ben de senenin altı ayında boş otur« mak isterim; fakat bu isteğim, geri kalan zamanlardaki çalış- ma Ücretimi adadaki gibi en aşağı beş değil, iki misline çı- karmam için bile sebep teşkil etmez. Böyle bir mantık, mev- simlere göre geliri değişen bir çok mesleklerde ihtikârın dikâlâ- sına yol açar ve bir kelime İle: saçmadır! Adaların enerjik ve tedbirli kaymakamından hemen hemen bu tarifeyi makul haddine, yani en aşağı Üçte birine İndirmesini istiyoruz. Nihayet Büyükadada bu kuarara baş ıiııoyocek blr kaç şımarık Aarabacı bulunur- sa işl kurunuvustal — şeklinden çıkararak bir şirkete havale et- mek ve zaten pek İptidai bir halde bulunduğu için ada haya- tını iskele civarına inhisar — ettk ren nakliye tarzını düzeltmek ilk yapılacak ve en kestirma ha- reket olur. Ahmet Cevdet Göz Yaşları Arasında Gömüldü Ankara, 29 (Hususi) — Üstat Ahmet Cevdetin cenazesi dün, bütün — gazetecilerin, Iç İşleri Bakanı Şükrü Kaya ve Ziraat Bakanı Muhlisin de iştiraklerile büyük merasimle ve göz yaşları arasında Cebecl mezarlığına gö- müldü. Kabrine çelenkler konuldu. (9 uncu — sayfada Salâhattin Enlsin Ahmet Cevdeto dair - hütıralarını oku« yunuz.| Münhal Saylavlıklar Ankara, 29 (Hususi) — Mün- hal saylavlıklara parti uamına General Ali Hikmet va Sıtkı ile, profesör Fuat Köprülü namzet gösterileceklerdir. Venizelos Londraya Gidiyor Atina, 29 (Hususi) — Paristen gelen bir telgrafa göre, Venizelos Temmuz ortalarına doğru Lon- draya gidecektir. lsyancıbaşı orada gazetelere son Yunan isyanının İç yüzü hakkında tafsilat verecekmiş.