8 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Habeşistan Mı Haklı, Musolini Mi ? Nişantaşı Mollabayırı, 4 nu- maralı hane, Sa Ç Bence Habeşler hçi — denilen — Afrikanın adye dinleniyor. Vakile bayaz İnsan görünce, saldıran yam- yumlar, ve çölde anadan doğma do- Taşan zenciler bugün medeni memle- ketlerde yüksek tahsil görüyorlar. Bunların içlerinden yetişenlerden — bir gokları marifet göstermekte beyarla- ra rabmet okutuyorlar. Fakat bu farkları sezemiyenler, onları hâlâ vahşi, eshil, ve alık görerek, uşak gibi, köle gibi kullan- mak istiyorlar. Gafletten doğan bu vaziyete, Alrikada yaşayanların en medenlle- rinden olan Habeşler değil, en vahşi sayılan yamyamlar bile lsyan ede- cektir. Ve birçok şeyler gibi yakın tarihte, müstemlekecilik de, esircilik de, kölecilik de t karışacaktır. * Kumkapı Çiçekçi sokağı 27 numaralı hane Refikı — Ne bileyim ben birader? sanki benim kaybolmamış hiç hakkım yok- muş ve hiç derdim — kalmamış gibi Habeş Italyan davasında hak araştırıp fetva mı vereceğim? * Haliçfeneri Yeniyol 88 nu- maralı hane Rıza: — Eğer Musolini, tabit sayılan bir hakkı vermemekte lant öderse, hakaız- lik edecektir. sanırım. Çünkü o takdir- de mütecaviz mevkline düşecektir ve kavgalarda da mütecavixzin her zaman kabahatli sayılacağı şüphesizdir. Fakat ben, bu İşin sulh ile hallolunacağına kanllm. Çünkü birçok Insanın kanını akıtacak olan bir harbin kopmaması Için, iki tarafın da fedakârlık göster. mekten kaçınmıyacaklarını umarım ! Limon İhtikârı Fiatlar Çıkıyor Ve Mem- leketin İstihsal Mikdarı Da Bilinemiyor Limon fiatları — yükselmiştir. Bunun sebebi son günlerde Av- rupada limon istihlâkinin artmış ve Türkiyeye az liman gelmiye başlamış olmasıdır. Söylendiğine göre Avrupada limon İstihlâkinin artışı sıcakların fazlalaşması ve Jimon ihtiyacının çogalması yü- zündendir. Türkiyede Cenop vilâyetleri ile Karadenizin bazı kıyılarında da İlmon yetişmekte İse de bu Iht'yacı karşılamaktan çok uzaktır ve maalesef Istanbulda Türkiye limon İstihsal miktarını bulmak Imkânı bulanamamıştır, hiç bir müestesede bu bususta kayıt yoktur. Son sene İstatistiğine göre Klanbula —son yılda — dışardan 3,478,003 kilo limon ithal edik- miştir. — Vasati —limon — ithalâtı 4,127,474 ki'odur. — Hasan Beyciğim! Bizim kayınvak ı deye bir acaip hal ârız oldu.. Halkın Sesi ' SON POSTA DAHİLİ HABEHLERN - Kârlı iş: Mezarcılık Binlerce Dönüm Arâiiye—Saîıip Çıkı-ı yorlar Amma İş Mahkemeye Gidiyor Üç sene evvel çıkan bir ka- nunla bütün mezarlıklar Beledi- yeye geçti. Fakat Evkafın idare ettiği — zamanlarda — Istanbulun bütün mozarları tesbit edilmediği için Belediyeye tam bir devir veremedi. Bu yüzden de belediye İle arasında senelerdenberi süren bir ihtilaf çıktı. Bu ihtilâf hâlâ devam ediyor. — Şimdi dosyalar hakem heyetine verilmek üzere- dir. Şimdi bir de belediye ile me- zarcılar arasında bir ihtilâf doğ- muştur. Eytp, Topkapı, Edirnekapı, Silivrikapı gibi bütün mezarlıkla- rın tapulu sahipleri ortaya çık:- mışlar mezarlıklar bizimdir dava- sını gütmeye başlamışlardır. Istanbul savaşla alındığı için bütün Aarazisi Fatihin — namıma kaydedilmiş. Sonra oğlu Beyazıt ye torunu Yavuz Selim ve Kanuni bu toprakları vakfetmişler. Istan- bulda vakıf olmıyan ararzl hâlâ pek azdır. Mezarcılık Istanbulda ötedenberi çok kazançlı bir işmiş Istanbulda Mektep İhti- yacı Bu yıl İstanbul liselerinden 227 sl erkek ve 81 1 kız olmak üzere 308 talebe mezun olmuş |Gökte Aranan Yıldız Yer-i ve bunlardan da olgunluk imti- hanlarında 125 erkek, 47 kız talebe muvuflak olabilmişlerdir. Ortamekteplerden ise 885 kişi çıkmıştır. Buna mukabil ilkmek- teplerden çıkanların mecmuu beş blal geçmekte ve bu kadar ta- lebeye yetecek mektep de bulun- mamaktadır. Yapılan — tetkikler neticesinde, en güç şartlara dahi katlanıldığı halde de, bunlardan 1200 tanesl açıkta kalmaktadır. Kültür Diretörlüğü bu vaziyeti, Bakanlığa bildirmiştir. İki Kaza Bir Adam Yaralı, İki Ara- ba Hasarzede Şoför Alinin idaresindeki 266 numaralı otomobil ile, şoför Kâ- milin idaresindeki 2305 numaralı etomobil, Beyazıt elektrik şirketi önünden sür'atle geçerken birinin yaptığı yanlış bir manevra, iki otomobi İn de çarpışmasına sebep olmuş, çarpışan kısımlar hasara uğramış her iki goför yakalan- mıştır. Beyoğlunda Sakızağacı cadde- sinden geçmekte olan seyyar bö- rekçi Alliye Zülfikarın idaresin- deki otomobil çarparak yarala- mıştır. Meslek Rekabeti Bir Sandalcıyı Yaralamışlar Hisarlı sandalcı Şakir, balık avlar iken kafasına taş atarak yaraladıkları — Iddlasile — balıkçı Salim ve Ali hakkında rabıtaya baş vurmuştur. Şakirin — yarası epeycedir. Şiddetli Yıldız Meselesi dekine De İşaret Oluyor Istanbulda üç, dört gündenberi merak saran gündüz gökyüzünde yıldız aramak İşi almış yürümüştür. Bilhassa akşam Üstleri köprü Üstünde göze çarpacak bir kala- balık birikmekte ve birkaç par- magın İşaret ettiği ufuklar heye- canla araştırılmaktadır. Görülen yıldır, ekseriya gün batmadan önce meydana çıkan akşam yıldızıdır. Bu alâkayı eğlence edinen bir kaç kişi de akıllarına estiği yerde parmaklarını gökyüzünün bir sem- tine uzatarak: — İşte yıldız!. — İştel. - Diye merak uyandırmaktan ve halk birbirini iterek yığılmaya başla- yınca da sıvışmaktadırlar. Fakat bu birikmelerden en çok istifada uman ve harekete geçenlerin başında cep karıştırıcılar,, bu- lunduğu da unutulmamalıdır. * Bu yıldız Işi bazı 1âtif muha- vere ve hâdiselere de yol açmak- tadır. Dün gökyüzünde — yıldız arayan bir grup — arasında se- vinçli bir ses yükseldi: — İşte, İştel.. — Nerede yıldız, nerede? — Geçiyor. Herkes bir gencin parmakla- rile işarat ettiği yol Üzerine baş- larını çevirdi: Türk sinema yıldızlarından bir kız geçiyordu. Dördüncü —Murat — zamanında mezarcılar arasında birçok sınır davaları ortaya çıkmış birbirile çarpışmıya başlamışlar. lşte © sırada Fatihin oğlu Beyazıdın mütevellileri bunlara birer sınır çizmişler ve ellerine de oralarda ölü gömme ve mezar kazma hakkını bunlara — veren birer kâğıt vermişler. Fakat top- raklar Evkafındır. Şimdi, snırları binlerce dönüm aştığı kendilerine ait olduğu iddia edilen 12 me- zarcı mahkemeye verilecektir. İnönü İsmet Bugün Şehrimizde Bekleniyor Başbakanımız İsmet İnönü, bugün saat 16 buçukta şehri- mize gelmiş olacaktır. İsmet İnönüyü — taşıyan — Güneysu vapuru dün sırasile İnebolu ve — Zonguldak — llmanlarına uğramıştır. Güneysu — vapuru bugün 16 buçukta llmanımıza gelecek, İsmet — İnönü, — refakatinde bulunan Dış — İşleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras ile beraber şehre çıkacak ve burada bir- kaç gön kalarak — istirahat edecektir. Garip Bir Dava — Bir Doktordan Niçin 100 Bin lira İsteniyor ? Ankaradan bir zat, Ankara hastanesi — bevliye — mutehassısı doktor Kemal aleyhine 100 — bin liralık bir tazmiaat davası açmıştı. Davacı, Ankara vilâyeti memur- larından Irfan adında bir zattır ve şimdi Şişlideki çocuk hasta- nesindedir. Mahkemenin göster- diği lözum Üzerine İstanbul adliye doktorlarından Salih Haşim ken- disini hastanede muayene etmiştir. Davacı Irfan, doktor Kemal ta- rafından kendisine belsoğukluğu tedavisi tatbik odildiğini, halbuki hastalığının Husye veremi oldu- ğunu iddia etmekte, bu yüzden tenaslil kabiliyetinin kaybolduğu- nu Öne sürmektedir. Adliya doktoru Salih Haşim muayenesini bitirmiş, fakat rapo- runu henüz vermemiştir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Kl: # » odi di ada z “ d gö Si a Kİ D A Dü eli ll B llaane ee » Kaç yildir, ve yiyor, ne de İçiyor.. (N ; v Âdeta, varlık içerisinde, yokluk çekiyora. İkt' eli böğründe kaldı. ' Tamin Teri) Bir İki Satırla Yeni Muallimler Muallim mektebi mezunlarınılt tayinlerine başlanmıştır. Bu yıl Izmir mıntakası, diğer mıntaka* lardan 8O0 kadar muallim istes mektedir. * * * İlkmekteplere Yeni Masalaf Kültür direktörlüğü ilk moelpe tepler için yeni masalar yaptıtı maktadır. * * * Evkafla Belediyenin Pürüzliü Işleri Evkafla Belediye ırııındız pürüzlü işleri sulhan halledeci olan hakem komisyonu bugündeğ - itibaren bilflil çalışmalara başlat maktadır. A D Bir Şoför Tevkif Edildi Köprü üstünde Salih oğlu Na zıma çarparak yaralayan şoför Sabri tevkif edilmiştir. * * * Numerotaj Bürosu Vilâyette bir Numerotaj Mere kez Bürosu teşkil edilmiştir. Bürae nun — Şefl Dalimi Encümendeo Suphi, üyeleri de Mektupçu Ow man ile Harita Müdürü galiptir. * » * Bulunan Buğday Çuvalı Galata bekçilerinden biri Ze raat Bankası önünde bırakılmış bir. dola buğday çuvalı bulun: muştur. * * * Sar'alı Bir Kadın Denizde Tütün —amelesinden — Fatma Kasımpaşadan sandala binerken sar'ası tutarak denize düşmüş, sandalcılar - tarafından kurtarık mıştır. * » * Bir. Hırsızlık İddlasi Katina ile Mustafa Tütüncü Yaşarın camekânından 14 lira aşırmak suçile tutulmuşlardır. * » * Beraet Etti Defterlerde sahtekârlık suçile Ağırcezada — muhakeme - ediler Ankara kadastro memurlarından Seyit Sinan dün Ağırceza namış na vazife gören ikinci cezada bet raet kararı almıştır. Seyit Sinaa hakkındaki — suçluluk — iddiaları muhtelif delillerle boşa çıkarılmış, mahkeme bu memurun suçlüu ok madığı kanaatine varmıştır. * * * Üniversiteye Çağrılan Yeni Unsurlar Ünlversito kadrosuna bu yıl 15 tane Kollaboratör ilâve edle lecekti. Bu iş için Almanyadan çağrılanlardan 10u müsbet cevap vermişlerdir. Bunlar tıp ve fen fakültelerinde - çalıştırılacaklardır. “-Hasan B. — Sakın sizin kayınvalde badil olmasın ? —