25 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

25 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyaset Âlemi Silâh Yarışını Sona Erdiren Son Buluş Deniz silâhları yarışına bir nihayet wermek iddiasile ortaya atılan büyük devletler, taş devri —müstehaseleri arasında nümunelerine rastladığımız muazzam mastodontları andıran bü- yük büyük dritnavtlar yaptırmakla çe başladılar. Almanların 10000 - ton uk cep — zırhlıları yaptıklarmnı — gören Fransızlar, tezgâhlara 20,000 - tonluk gömiler koydular. İtalyanlar geride kalmak istemedil. Bu tonilâto hac- mini 30 bine çıkarö 40 bin ton'uk gemilerle bu yarışa iştirak eylediler ve.. böylece yarış devam edip giderken şu hekikat tezahür etti ki bütün bu xırhlılar, kruvazörler, dritnotlar — beyhudedir. Lüzumsuzdurlar. Çünkü... Berlin İle 'Tokyo topu lepu yirmi metre uzun- luğunda bir. motörbot — yapmışlar- dır. Bu motörbotun İçinde, yine topu topu üç — kişi — bulunacak, vün Göz açıp kapayıncıya kadar en muazzam — diritmavtı. denizin dibine yollayacaktır. İçinde İasan da bulu- nan bu torpll taşıyan vapura bir de güzel isim bulmuşları “İntihar gemisl,. Bu suretle muharebe, en kuvvetil devletin bile en küçük bir devlet tarafından can evinden vurulabileceği tehlikeli bir vasmıta haline gelmiştir. Maamafih bu hakikat henüz heekes tarafından anlaşılmış değildir. Aacak anlaşıldığı takdirdedir ki mülyonları yutan muazzam - dritnavtlar İzabeha- cek ve Uluslararae halletmek — için “ihkakıhak,, vasıtası olmakten — çıkacaktır. — Fakat — bu hakikat ne zaman — anlaşlacaktır? Asıl meçhul olan da orasıdır. Süreyya Gaeceranan ı esea SA ceKAEKAneAMA DEELENERALAaLAAERcAnAAAsAncANA aN Çerez Kabilinden İ Büsbütün Kâfir Mi Olayım ? Sıcak bir yaz Ramazanı. — Günler uzün.. Hava ağır.. Ortalıkla yaprak kımıldamıyor. Bektaşi fukarasından biri, İstanbuldan kalkmıç, Bağdada | Konyada, tâbitüvanı ke- ecalden dişmüş, hanede konaklamıya mecbur olmuş. Baba erenler, bura rahat, yan- gelip yatarmış. Sayyah ve garip olduğu için oraç tutmaz İakat her gece müntazaman, dodelerle birlik- te sahura — kalkar, mükemmelen karnını doyururmüş, Bir gün, tekkedekiler: — Yahu! Hem oruç hem de — sahur iştir 7 Diye sorunca, tavırla: — Öyle yat Demiş; sahur da yemi- yeyim de büsbütün kâfir mi olayım? Tıflı Bir Adam Karısını Öldürdü Merzifon (Özel) — Buraya yakın köylerden Diphacıda birkaç ün evvel bir cinayet iİşlendi. goğıncı oğuliarından Ahmet oğlu Halil, bir müddetdenberi ayrı .yaşadığı karısı Halimeyi, tabanca ile öldürdü, yakalandı ve adliyeye verildi. Movlevi- tutmuyor, yiyorsun. Bu ne Bektaşi; -titiz bir Bir Suçlu Daha Biga, (Özel) — Şehrimize bağlı Ebekli köyünden Halime isminde bir aylık gelin kocasını zihirlediği — iddiasiyle — adliyeye verildi. Tekkecilik Suçluları Eskişehir, 24 — Buraya geti- rilmiş olan tekkecilik suçlalarının muhakemelerine Ceza mahkeme- sinde gizli celşe halinde başlan- mışlır. SON POSTA — SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ| Üzüm Koruma Habeşistan Ordusuna Hazır « Ol Emrini Verdi... İtalyanın Maltaya Da Taarruz Ede- ceği Tekrar Ortaya Atılıyor 24000 Siyah Gömlekli Afrikaya Gönderiliyor Londra, 24 (Özel) — Adis- ababadan buraya gelen haber- lere göre Habeş ordusuna her ihtimale karşı hazır bulunması için emir verilmiştir. Fakat, henliz üumümi seferberlik ilân edilmiş değildir.Bu sabah Makdonaldın baş- kanlığında — toplanan Bakanlar yine İtalyan-Habeş anlaşmazlığını konuşmuşlardır. Ingilterenin Italya nezdinde yeni bir — teşepbii bulunmiyacağı kat'I surette anla- şılmaktadır. Bununla beraber harp ihtimal- lerl azalmış değildir. Harp çıktığı takdirde buradan — Habeşistana hekim heyeti göndermek üzere Londralı bir cerrahın başkanlığı altında bir hekimler komitesi toplanmıştır. Dally Telgraf gazetesi, hiç bir şeyin Musoliniyi amacından ayırmayacağını yazmaktadir. Zecri Tedbirl Paris, 24 (Öııl) — Fransız gııılılııl Ingiliz kabinesi tarafın- an verilen kararların yumuşak olduğunu yazarak memmnuniyetle- rinl ortaya vurmaktadadır. Caze- teler, buna rağmen, verilen ka- ç LAİ Yarım Milyon Asker Manevra Yapıyor Bolzano, Udine ve Bergame böl- gelerinde büyük vralar baş- hyacaktır. Dört generalin kumandasında bulunan yarım milyondan — fazla asker bu manevralara İştirak ede- cektir. En önemli ralar, dağ hü- ki hepalni istih- İki günden manevralar da yapı rarların genel durumu düzeltece- ginl sanmamaktadırlar, Bununla beraber, İngilterenin zecrl ted- birler meselesini İnceden İnceye takip edeceği mütaleası yürütül- mektedir. İtalya Malta'ya Taarruz Edecek Miş Neyyork, 24 (A.A.) — Router ajansı bildiriyor: Italyanın Malta'ya karşı muh- temel — bir taarruzu hakkında Ktalya matbuatının verdiği haber- ler Nevyork gazeteleri tarafından neşredilmektedir. Herald Tribün gazetesi, bu haberler hakkında tefsiratta bu- lunarak diyor k: “Maltaya taarruz aklın kabul etmiyeceği şeydir, meğer ki Mu- solini aklını kaçırmış o'sun. 24000 Siyah Gömlekli Koma, 24 (Özel) — Sekiz bin siyah — gömlekli Afrikaya hareket etmek Üzere vapurlara binmişlerdir. Yakında 16 bin siyah gömlekli 18 vapurla Afrika- ya yollanacakdır. İngiliz Donanması Malta, 24 (A.A.) — Akdenlr» deki Ingiliz filosunun kuvvetien- dirlleceği hakkındaki haber bu- rada resmen yalanlanmaktadır. Maltada Tedbirler Malta, 24 (A.A.) — Hükümet adanın her bölgesine hava hü- cumlarına karçı halka mahsus sığınaklar yapılmasını emretmiştir. Polis dağıttığı bildiriklerde gaz hücumu esnasında ne yapılması İ lâzımgeldiğini halka anlatmaktadır. " Galatasaraylılar Bük- reşte 3-2 Galip Geldiler Oyun Zevkli Oldu, Galatasaraylılar Güzel Oynadılar Bükreş, 24 (ALA.) — Bugün Onef stadında büyük bir kalaba- hk önünde Galtasaray takımı Romen Yüventüs takımını 3-2 yendi. Maç umumiyet itibarile zevkli oldu, Ilk dakikalarda Romenler hü- cuma geçerek az bir zamanda birinci gollerini yaptılar. Bu gol den sonra Yuventüs hücumları Galarasaray — müdafaasının bik- hassa Avni'nin güzel oyunu saye- sinde neticesiz. kalmıya başladı. Ve tedricl bir surette açılmıya başlayan Galatasaraylılar da bir gol yapmıya muvaffak oldular. Ve ilk devre beraberlikle netice- lendi. Ikinci devrede Galatasaraylı- lar güzel oyunlarını devam etti- rerek iki gol daha yaptılar. Ve 3« 1 galip vaziyete çıktılar, Oyunun bitmesine bir kaç dakika kala Yuventüsde ikinci golle yap- mıya — muvaffak oldu. Ve bu suretle uyu 3*2 Galatasarayın galibiyetile neticelendi. Uşak Takımı Aydınlıları Yendi Izmir, 24 ( Özel) — Aydın grupu futbol birinciliklerine bu akşam saat 17 de başlanmıştır. Altı mıntakanın şampiyonları ge- çit resmi yaptıktan sonra Uşak ve Aydın takımları karşılaştılar. Uşaklılar daha ilk dakikadan ibaren kvvvetli bir oyun göster- diler. Faik bir oyun neticesinde Uşak takımı bire karşı 6 golle galip geldi. Yarın (bugün) Izmir şampiyonu Denizli ile dömifinal maçı yapa- caktır. Türk Bisikletcileri Bükreş'te Bükreş, 24 (ALA.) — Türk bisiklet federasyonu ikincl relsi Cavidin başkanlığında Romanya turuna Iştirak edecek olan Türk bisiklet takımı buradaki spor mahaffilinde çok İyi bir tesir uyandırmaktadır. Yabancı takımlar — arasında €en çok nazarı dikkatl celbeden genç Türk bisikletçilerldir. Yarış yarın saat 9 da başlayacak ve 15 gün sürecektir. Krallık Tekrar Kurulursa... Atina, 24 ( Özel ) — Krallık taraftarı 92 saylav imzalarlle Yu- nan ulusuna bir beyanname çı- karmışlar ve Yunanistan için en faydalı rejim olan krallığın tek- rar kuıulıqıııuı rey vermelerini ftan Giritte bulunan Yunanistanın Devlet bankası eski genel direktörü Çuderos, gazete- lere, Yunanistanda krallık tekrar kurulursa drahminin kıymetinin sıfıra ğini söylemiştir. Arnavutluk'ta 11 Kişi İda- dama Mahküm Oldu Kütle Halinde Tevkifat Yapıldı Belgrad, 24 (A.A.) — Tiranda Poltika gazetesine bidirildiğine öre geçenlerdeki isyan hareketinin vukua gelmiş olduğu Fieri fev- Eılıdı mahkemesi 3 küçük zabit ile 8 jandarmayı İdama, diğer sekiz jandarmayi da 15 etmiştir. Diğer beklenmektedir. Arnavutlukdan gelen haberlere göre sene hidemattı bir takım mahkümiyet kararları daha verilmesi şakkaye — mahküm isyan hareketinin pek şiddetli bir surette bastırılmış olduğu anlağılmaktadır. Kütle halinde tevkifat yapılmıştır. Askeri Terfi Liste Hazırlandı, Tasdika Arzedildi Ankara 25 (Özel) — Askeri terfi listesi hazırlandı, 30 Ağum- tosta İlân edilmek üÜzere tasdika erzedildi. İç Bakanlıkta Ankara, 15 (Özel) — Iç Ba- kanlık memurlarının terfileri için bir proje bazırlamıştır. Temyiz Mahkemesi Ankarada Ankara, 25 (Özel) — Temyiz mahkemesinin — bütün — daireleri buraya taşındı. Ay sonunda baş- müddeiumumilik de gelecektir. Gazi Enstitüsü Ankara 24 — Gazi enstitüsü- nün yüksek mektep derecesinde olduğu alâkadarlara bildirilmiştir. Ağustos 25*_: | İllerden — l Kanunu üstahsiller Türkofise salâhiyet Verdiler Izmir, 24 (Özel) — Ekonomi Bakanının başkanlığında — ürüm müstahsilleri — mümessilleri — ile kuru meyva ihracat birliği Üye- lerinin toplantısı. çok — önemli olmuştur. Mümessiller, üözüm fiat- larının daha fazla — düşmesine karşı icap eden tedbirlerin alın- ması ve aşağı fiat tospit edilmesi için Türkofise #salâhiyet vermiş- lerdir. Mümessiller, ayrıca buğday koruma kanununa benzeyen bir Gözüm koruma kanunu projesi hazırlanmasını dilemişlerdir. Bakan ürünlerimizin satılmı- yacağı hakkında izhar — edilen endişelerin kat'iyen varit olamı- yacağını, memleketin — ekonomi durumunun sağlam ve inkişafa doğru geçmekte olduğunu söy- lemiştir. Yeni Basma Fabrikası Nazilli, 24 (A.A.) — Dün bü- yük gösteri ile temel atma töreni yapılan basma fabrikasının yapıe sıma hemen başlanmıştır. Fabrika 1 Kânunusani 937 de bitmiş bu- Tunacaktır. Fabrikada dokuma, iplik, boya ve apresur, tamir nireleri vardır. Fabrikanın kurulduktan son- raki işçi kadrosu 2500 olacaktır. Yılda 1800 balya pamuk İşleye- caktir. Nazilli pamuğu verim ve kalite bakımından dünyanın en iyi pamuğudur. azilli, 24 (A.A.) — Ekonoml Bakanı Bay Celâl Bayarla bera- berindeki uzmanlar bu sabah saat dörtte Keçiborluya hareket et- miştir. Türk - Yunan Tecim Uzlaşması Atina, 24 (Özel) — Yeni bir tecim uzlaşmamı elde etmek için buraya gelen Türk heyeti İle Yunan heyetl arasında dün ilk toplantı yapılmıştır. Türk heye- tine Ekonomi Bakanlığı müsteşarı Kurtoğlu Faik Yunan heyetine de Yunan Ekonoml Bakanı Stofano- pulos başkanlık etmektedir. Ilk konuşmalar pek dostane bir hava içinde geçmiştir. Her iki heyet de komşu ve dost iki ulusun tecim — münasebetlerinin daha ziyade sıklaştırılması arzu- sunu göstermektedirler, Bu ko- nuşmaların sonucunun iki devlet için faydalı olacağına burada herkes kani bulunmaktadır. Konuşmalara pazartesi devam edilecektir. Nöbetçi Eczaneler Bu #akşamki nöbetçi eczaneler yunlardırı Eminönü ( Salih Necati ), Kü çükpazar ( H. Hulüsi ), Alemdar ( Eant ), Beyazıt (Belkıs ), Şehza- debaşı ( İbrahim Halil ). Şehremini (Nazım ), — Samatya — ( Rıdvan), Bener ( Vitali )) Aksarliy ( Ethem Pertev ), Karagümrük — ( Suat), Bakırköy ( Hilâl ), Şişli ( Asım ), Galata ( Hilâl ), Beyoğlu ( Galmtu- saray), Yüksekkaldırım ( Vinikopu- los ), Beşiktaş ( Recep ), Hasköy (CHalk ), — Kasımpaşa ( Merkez » Kadıköy ( Alâeddin ve Rifat ecza- neleri ), Büyükada ( Şinasi ), Hey- beli ( Tanaş , Üsküdar ( Ömel Konan ), Beykoz ( Beykoz ), Paşa- bahçe ( Paşabahçe ), Anadoluhisarı ( Anadoluhisarı ), Rumelihisari ( Rumelihisarı ). Sarıyer ( Nuri h