12 Kasım 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 İkinci Teşrin Kooperatifleri Yazarı Frof. H. Yanden Sıhhi evlerde yaşamanın değeri gün Zeçtikçe artan bir ehemmiyet almak- tadır. Güneşi bol bir eve sahip olmakla “sadece hastalıkların önüne geçilmez, onunla bahtiyar bir aile hayatının da temeli kurulur. Ne yazık ki pek çok kimseler böyle kusursuz evlere — sahip olmak imkânından uzaktırlar. Onları bu imkâna yaklaştıran yapı koopera - tilleridir. Yapı kooperatifi geliri az olanlara iyi ve sıhhi olduğu kadar hususi, bir Yuva teminine hizmet eder. Şüphe yok ki bir kira evi ile insanın kendi öz malı olacak bir yuva arasın - daki fark çok büyüktür. Bu, şu demek- tir ki, kooperatifte üye olan kimse ön-| dan ulu orta çıkarılamaz, sürekli ola-| Tak ayni yuvada yaşar, on ile otuz yıl| ı'mda, bu yuvanın mülkiyetini elde etmek gayesile bir mesken birliğinde hisse sahibi olur. Sosyeteye otuz yaşın- da katılan bir kooperatifli farzediniz. Bu kooperatifli, artık çalışmaya gücü Yetmiyecek bir yaşa geldiği zaman bor- €ünu tamamen ödemiş olduğu bir yu - Vaya (bu benim mülkümdür) diyebi- lecektir, Böyle bir yapı kooperatifinin kuru - luş şartları nelerdir? İlk önce kooperatife ortak olmak ve her ortak, az bile olsa faizini alacağın- dan ve kaybolmıyacağından emin ola - Ctağı bir temel sermaye ödemek lâ - Zzimdır. Bu süretle ortaklar arasında toplanmış olan sermayenin tutarı az ise kooperatife daha büyük bir ekonomik kurum veya doğrudan doğruya devlet katılır; bu taktirde devlet, kurulan ye- hi sosyete üzerinde en ileri - kontrolu kullanmak hakkını kazanmış olur. Devletin de hisse sahibi olduğu koo- Peratiflerde ondan ödünç olarak alın -| Mış olan paranın b edilmiş bir plâ-| ha göre ve bilinen bir zaman içinde ödenmesinin önemli bir yeri — vardır. Çünkü bu suretle hareket edilince, koo- peratifler oturdukları evlerin gene sa- hibi olurlar. | Yapı kooperatifi, yaptıracağı evlerin | biçimlerini nasıl tesbit etmelidir? Avrupanın — bütün — büyük — şehirlerin- de - Beyoğlundan bahsetmiyeyim - in - tanlar birbirleri üzerine istiflenmiş h: de yaşadıkları için kendilerini tabiat -| tan uzaklaştıran dört, beş, altı, yedi, hattâ sekiz katlı skira kışlaları» deni- len büyük kurağların ıztırabını çek - Mektedirler. Bu meskenler — birer| Mesken değil, oralarda oturanların ye -| Meklerini yiyebilmelerine ve uykularını uyu- Yabilmelerine yarıyan birer sığınaktır. Yani | insana varlığının zevkini duyuracak yu- Valar sayılmazlar. İşte bu sebeple, yapı kooperatifleri çok katlı meskenlerden, ©r ne pahasına olursa olsun sakınma- | h ve hususi, bahçeli, tek veya iki katlı, birbirine bi a evler kurmağı d &er her hangi biçimdeki evlere üstün | tutmalıdır. Bu iki yolun ikisi de ayni hedefe gidiy tazam, temiz, dümdüz. Bu yolda hedef biliyorsunuz. Öteki yol arızalı, yıkık, taşlı vaktile yolumuzu temizlemiş, tanzim e! # Ankara 11 (A.A.)— Kamutay bugün | Nuri Conkerin başkanlığında bazı maddelerini değiştiren kanun projesi- nin birinci müzakeresini yapmıştır, Bu kanuna göre, askerlik:çağı her erke- | iin esas nüfus kütüğünde yazılı ve yazılacak | olan yaşına göredir ve yirmi yaşına girdiği | sene ikinci kânunun birinci gününden Baş- hyarak 46 yaşına girdiği sene ikinci kânu- nun birinci gününde bitmek üzere en çok yirmi altı sene sürer. Muhacirlerin askerliği Muhacirlerin askerlik çağlarının başlan- gıcı, geldikleri yılda nüfus kütüklerine ge- çen yaşlarına ve bu esasa göre hesap olu. nur, Nüfus doğum kâğıtlarında doğumları- nin ay ve günü yazılı olmıyanların doğum günleri yılın temmuzunun birinci günü sa- yılır. 22 yaşını bitirenler Geldikleri yıl ikinci kânun birinde 22 ya- pını bitirmiş olanlar muvazzaf hizmete tâbi tutulmayıp yaşıtları efrad arasına ihtiyata geçikmiş olması, geldikleri zaman yaşlarına göre başlıyacak olan askerlik çağlarını ge- Kaçakçılık 6 Kişilik Bir Grup Tutuldu Sındırgı (Özel) — İnhisarlar İdaresi takip memurları evvelki gün Yağbey köyünden 6 kişilik bir tütün kaçakçısı | şebekesi meydana çıkarmıştır. Buı'ılıı'i Aşkoğlu Mustafa, karısı Keziban, Hü-| seyin Çavuş oğlu Mehmet Emin, İbra- ciktirmez. Bunlar nüfus kütüğüne yazıkdık- ları tarihten başlıyarak iki yıl geçmedikçe talim, manevra ve başka iş için silâh altına çağrılmazlar. Hükümetçe iskân edilmiyenler veya hü- kümetin gösterdiği yerde yurd tutmak is- temiyenler yalnız iki yıllık geciktirme hak- kından istifade edetler. İhtiyat zabiti Memleketlerinde tahsilleri ihtiyat zabiti yetişecek derecede olup da, geldikleri ta- hedefe bu yoldan ancak bir günde varılabiliyor. inden birisidir. SON POSTA or. Fakat biri mun- & dört saatte vara. ve çamurlu, — Ayni Eğer p ve düzeltmişsek, Muhacirler arasında önce tâbi oldukları lar staja tâbi tutularak, ihtiyat zabi geçirilirler, Umumi seferberlikte muafiyet yoktur. Eski memleketlerinde askerlik ettiklerini veya bunun yerine bedel verdiklerini tevsik edenler tekrar muvazzaf hizmete tâbi tutul. | mayıp yaşıtları yerli efrat ile ihtiyata geçi- rilirler. Kanunen muhacir tanınmıyan mülteciler | ğine ler vatandaşlığa alındıkları tarihte hangi yaş ta iseler o yaştaki yerli efrat gibi askerlikle. rini yaparlar, Müavazzaflık devri Muvazzaf devri, piyade sınıfında «ve hizmet müddetleri bir buçuk seneden ziya- de olan sınıflara bağlı bulunmiyan müesse-| selerde» bir buçuk diğer sınıflarla mızıkada iki, gümrük ve jandarma iki buçuk, denizde üç sene olup kıl'aya girdiği günden başlar. Bir buçuk seneden fazla yaptıkları we kerliklerin karşılığı olmak üzere — askerlik çağlarının sonundan iki kat düşülür. Yine bu kanun lâyihasına göre, aşağıda | pürüzletini ayıklayıp engelleri kaldırmışsak, hedefimize çabuk varabiliriz. Fakal çetin, yıpratıcı, arızalı ve engelli bir yola | miyeti haizdir. Zira Sovyet hükümetinin düşersek yorulur, yıpranır ve hedefimize güçlükle varabiliriz. | . Yolumuzu düzelten, tanzim eden ve ayıklıyan ancak bilgi- dir. Bilgisiz yola çıkmayınız. Askerlik Kanununda Değişiklik Yeni Kanun Projesinin Dün Kamu- tayda Birinci Müzakeresi Yapıldı ASKERLİK MÜDDETİ EN ÇOK 26 SENE mandanlığınca tasdik edilmi; toplanarak hükümet ordusunda ihtiyat veya muvazzaf askeri tayyarccilikte bilfül askerlik mükellefiyeti hakkındaki kanunun / zabit olanlardan lâzım olan evsafı taşıyan- rak Sskeri pilotluk şahadetnamesi alanlar | 12 ay. C— 3 ve daha ziyade oğlu olup da bun. lardan ikisi askerliklerini tebdili havada iken ölmüş bulunan baba ve- ya dul ananın üçüncü ve diğer oğulları 12 ay, D— 3 ve daha ziyade oğlu askerde ve- ya tebdili havada ö ya ananın diğer oğull. C, D fıkralarına göre kisa hizmet yapa- caklar en yakın piyade kıt'alarına verilir. H— Binicilikleri, binicilik idman klüp- lerinden veya kazaları belediye heyetlerin- den taşdik edilenlerden «7:5» yaşında ve en az «1,45» yüksekliğinde süvariye elve- rişli sağlam kendi bin: € nümünesine uy- gun bir eyer takımı ile müracaat edenler 12 ay. İşbu bizmet, arzu ettikleri bir süvari kıt- asında yaptırılır, V— Sakat efrat 12 ay «Bu müddetin altı aya indirilmesine Milli Müdafaa Ve- kâleti salâhiyettardır. » Bu maddenin muhtelif fıkralarında yan- altı ay. yaparken veya İmüş bulunan baba ve-| ! Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Türk -Rus Dostluğu İki Memleket Barış Siyasalarına Devam Edeceklerdir Moskova 11 (A.A.)— Türk.Sovyet dost- luk paktının uzatılmasına dair olan proto-s kolun imzası münasebetile İzvestiya gaze- tesi pa satırları, yazmaktadır: Bu yeni belge, birinci derecede ehem. | genel barışı temin için olan kat'i ve devamlı mücadelesinde yeni bir adım ve iki memle- , ketin hakikaten dostane olan münasebetle- rinin bundan sonraki inkişafı için yeni bir merhale teşkil etmektedir. Bugün arsuluszal teşriki mesaiye nümune olarak tanınmış olan Türk - Sovyet dostlu Bu, iki memleket yabancı —müdahbalclere karşı mücadele ve istiklâllerini silâhla mü- dafaaya mecbur oldukları çetin senelerde doğmuştur. Sovyet hükümetinin ilk adım- larından biri, Çarlık Rusyasının doğu mem- leketlere karşı olan eski şiddet siyasasının kat'i olarak terkedilişi olda, Diğer taraftan, Sultanların feodal rojimini terkeden yeni Türkiye hükümeti de 1920 nisanında Sov- yet hükümetine devamlı münasebet tesisini ni teklif etti. Bugün Cumhur Başkanı olan © zamanki B. M. Meclisi Başkanı Atatürk tarafından imza edilen bu belge Moskova- da en hararetli bir akis buldu. Sovyet bü- kümeti, verdiği cevaplta, « Türk ve Rus ulus- larını bağlıyacak bir dostluğun sağlam te- melini koymakla bahtiyar olduğunu» bidir. |di Sovyet hükümetinin tahmininin tamamen yerinde olduğu sabit olmuştur. Siyasal ve 'elu»rınmırlm istikbalde menfaat birliği iki memleket arasında sıkı bir dostluğun sağ- lam bir surette tesisine hakikaten hâdim oldu. Türkiyenin ulusal kurtuluş savaşında el- de ettiği zafer ve ekonomik kuruluşa geçi. #, Türk hükümetine yurdun barış içinde in- kişafını temin ve yeni savaşlardan sakınmak gibi çok mühim bir vazile tahmil etmekte idi. Bu vazife, Sovyet hükümetinin barış siyasası amaçlarına tamamen uygun idi. Ba- rışı temine matuf olan bu müşterek amaç, 1925 tarihinde Türk - Sovyet dostluk ve bitaraflık paktının aktine müncer - oldu. Paki, yalnız Türk - Savyet münasebetleri- nin kuvvetlenmesi bakımından değil, ayni zamanda iki memleketin barış için olan mü- cadeleleri bakımından da büyük bir ehem- miyeti haiz bulunmakta idi, Bu paktın imzasından beri geçen on sene, paktın yaşama kabiliyetini ve faydasını is- bat etmiştir. Paktın şimdi on sene için uzatılması bil- yazılı şartları haiz olanlar, aşağıdaki fık- İt tebeplerle kısa hizmete tâbi tutulacak ef- | bassa ehemmiyeti haizdir, zira bu uzatma ralarda gösterilen kısa hizmetlerden birile "attan sihtiyat zabiti yetişecekler hariç» sa- | İti memleket münasebetlerinin istikrarını ve muvazzaf hizmetlerini yaparlar: A— Kanunu mâhsusu mucibince ihtiyat zabiti olacaklar için tahsil ve askeri ehli- yetnameleri derecelerine göre hizmet müd- deti 6, 8, 10, 12 aydır. İhtiyat zabitliğine liyakat göstermiyenle- rin kısa hizmet hakları kaldırılarak muvaz- zaf hizmetleri işbu kanuna göre tamamlattı- vılır. Orta mektep ve muadillerile tâli derece- Mzzyııııılıü'ım'şolınlıdımılıhıl—. lerinde askerlik yapmış ve fakat 22 yaşını bitirmemiş bulunanlardan ihtiyat zabiti ol- | deki meslek mektepleri ve muadilleri me- zunlarından orta askeri ehliyetnameyi haiz olanların sınıflarına mahsus muvazzaflık hiz | mak istiyenler ve geldikleri tarihte 22 yaşı- met müddetleri nihayetinden iki ay "'d"idıı him oğlu Celil, Mustafa ve kardeşi Hü- / ,, bitirmemiş ve memleketlerinde askerlik. rilir, seyindir. Kaçakçılar adliyeye verilmiş- lerdir. İzmir Şarbayı etmemiş olanlar iki yıl geciktirme müdde- | tinden sonra 1076 sayılı kanumun hüküm- Moskovada Moskova 11 (A.A.)— İzmir şııbn-: yı Behçet Uz burâya gelmiş ve istas- Yonda Moskova Sovyetinin, Voraşilo- fun birer mümessili ile Dış İşleri Ko- Miserliği Şark şubesi direktör muav ini İzmirdeki Sovyet genel konsolosu, Tür- kiye Büyük Elçisi ve elçilik erkâmı ta- Tafından karşılanmıştır. | Şarbay Behçet Uz, Moskovada bir kaç gün kalarak Uray müesseselerini Ziyarel edecektir. Bize yazılan mektuplardan: İSTER İNAN Askeri tayyarecilik kat olanlara kua hizmetlerinden az olanı yaptırılır. Kamutay çarşamba günü toplanacaktır. Çanakkalede Göçmenler Çanakkale (Özel) — Birinci teşrin ayının (10) undan sonuna kadar ili - mize iki bin göçmen gelmiş, 1500 göçmenin gelmesi beklenmekte- " - Diğer taraftan Erbaanın Kirte kö - Geliboluya | yerleştirilmişlerdir. Bu ay içinde daha iki dost devletin barış siyasalarındaki kat'i- liğini göstermektedir. Türkiye, Sovyet Rusyanın teşriki mesa- isile endüstrisini inkişaf ettirmekte ve bü- yük fabrikalar kurmaktadır. İki memleketi idare edenler arasında şahsi temaslar tesisi ve bilhassa 1932 de Sovyetler birliğine İs- met İnönünün başkanlığında bir Türk hü- kümet heyetinin gelmesi ve 1933 de Vo- roşilofun başkanlığında bir Sovyet heyeti- |nin Türkiyeyi ziyaret etmesi karşılıklı mü- |nasebetlerin kuvvetlenmesinde mühim bir İrol oynamıştır. Ankarada (7) ikinci teşrin- de imzalanan yeni Türk - Sovyet protoko- lunun, iki memleket —arasındaki mücerrep dostluğu daha ziyade kuvvetlendireceğine B — Ellerinde pilot şahadetnamesi olup yünde yapılmakta olan göçmen evleri ** bu memleketlerin sıkı siyasal, ekonomik işbu şahadetnameleri hava mektebi ku -! İSTER ——— — tamamlanmıştır. —— İNANMA! mızda aylardanberi bir tek doktor yoktur. «Gerede yurdün güzel bir kasabasıdır. Bağları, bahçeleri boldur. Halkı çalışkan, aydın ve yurtseverdir,. bütün mabsulü mubtelif şekillerde ihraç edilir. Mektepleri var- dır, Halkevi, Spor klüpleri, Kızılayı, Çocuk Esirgeme Kurumu şubesi Geredelileri aydınlatmağa galışır... Fakat bu kasaba- İSTER Her yıl kazanın Yine Sındırgı son fında 78 köy vardır bir buçak senedir bu İNAN İSTER * zamanlardaki hararetli imarile ve çalış- kanlığile oldukça önemli bir kaza olarak yer tutmuştur. Etra. ve bu köyleri 2 nahiye idare eder. Fakat köyler de doktorsuz ve eczahanesizdir.» INANMAL ve kültürel bağlarının bundan sonraki in. kişafları için yeni bir âmil olacağına şüphe edilemez.» Bir Arı lı;l.;rısızı Bu Sefer Katil De Oldu Merzifon (Özel) — Burada Gelkiras |köyünde bir cinayet oldu. Kendisini arı hırsızlığı ile itham'eden Bekir isminde |biri Fazlı ismnde bir köyülyü tabanca çile öldürmüştür, Katil yakalanmıştır.