23 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Mart o SON POSTA v | Haber Alına Vasıtalarımızı Düzeltelim. İN eynelmilel hâdiseler hakkında bize “ ettikleri N akseden haberler, intişar Synaklara nazaran ya birbirinin ayni bir âhiyet arzediyorlar, yahut ta birbirine ta- men zıt bir ifadenin mahsulü oluyorlar, İİ Nötr denilen ve siyasa noktasından © - miyeti haiz olmıyan basit hâdiselere Mmülümat, bu kastımın haricindedir. Bu münasebetle, şu son Avrupa vukua” ti ele alıyorum. Almanya ile Lokarno hedesini imzalamış olan devletlerle ya- an müzakereleri gözönüne getiriyorum. müzakerelere ait haberler Fransız kay- klarından veya İngiliz menbalarından in- ir ettiklerine göre, şekil değiştiriyorlar. Fransızlar, son vaziyete göre, iddiala- kabul ettirdiklerini söylüyorlar. İngi- Öğeler ise, son kararın sakat olduğundan hsediyorlar. İtalyanın bu karara iştirak Pirilmiş olmasını doğru bulmuyorlar. Şu İidise gösteriyor ki, siyasal vak'alar, bi- Nİ. tam olarak aksetmiyorlar. İntişar et - ri menbaların mahiyetine göre damza- Hiv orlar. Bu kaynak İngiliz ise, haber de itiliz süzgecine göre süzülüyor, Fransız Pia Alman ise, gene Fransız veya Al - Mh süzgecinden geçerek (o objektivliğini Pİ Wbediyor. Binaenaleyh, Türk efkân w- U emiyesi de, umumiyet itibarile, bu nevi erleri, hep bir taraflı görmiye alışıyor. 4 ,Hâdiseler karşısında efkâr umumiye - in bitarafane bir büküm £ verebilmesi. terait altında mümkün olmuyor. Onun iliksck tecellisi muhataraya düşüyor. Hal İki. bir milletin efkâr o umumiyesinin, ille, yanlış akislerle muhakemesinde ha- a düşmesi kadar mahzurlu bir şey yok- De atla tekerrür eden bu vaziyete, bu “nasebetle işaret etmeyi bir borç bildim istedim ki politika sahasındaki tahav - er, Türk efkân urumiyesine, tama - R bitaraf ve afâki bir adese ile akset - ük “inler. TA ki ordan çıkacak olan hü- Zİ m de, yanlışsız olsun. Cünkü, anlatılışa göre verilen bükümle- Ki kiymeti yoktur. — Selim Ragıp ihtiyat Zabitleri Her Sene Orduda Hizmet Görecekler Ankara 21 — Hükümet ber sınıf ihtiyat Ni erinin her sene muayyen müddet ve larda orduda bizmet etmelerini İ ri kılacak mühim bir kanun lâyihası İslamaktadır. Bu suretle orduda hizmet ek ihtiyat zabitlerinden ehliyet gör- iyenler bulundukları o memuriyetlerde “| © etmiyeceklerdir. E (Kurun) Deniz Konferansında İtalyanın Vaziyeti Roma, 22 (A.A.) — Bahriye müs- Mimi Pebinke “Carly elisde şu sözleri söylemiştir. eltalya, if edilen deniz muahedesi hakkın- (İğ © vaziyetini, Akdenizdeki halihazır ün vuzuh kesbettikten sonra tayin cektir,» Japonyanın Vaziyeti Tokyo, 22 (A.A) — Japonyanın “ira deniz anlaşmasının denizaltı A, ileri hakkındaki 22 inci maddesine ak etmeğe karar verdiği öğrenil- Mançukoda İki Rus » Tevkif Edildi (i Moskova, 22 (A.A.) — Tas ajan- " Harbin'den öğrendiğine göre, $ark demiryollarının satılması üze- ârtık vücuduna lüzum kalmayan || İbtaç için oraya gönderilen iki Sov- Üİian tevkif edilmiştir. Ni Protesto etmişler (o ve bunların *İO4l tahliyesini istemişlerdir. Fransız - Sovyet Paktı Paris, 22'(A.A) — Sovyet elçisi «âmkin dün öğleden sonra B. Flan- " ziyaret etmiş ve ahiren tasdik e #İ Fransız - Sovyet paktı hakkında Çİ Siyle görüşmüştür, N Şark Sovyet bankasının tasfiye- Memuru Mançuko makamatı tara- Vyetlerin siyasi mümessilleri key-| Büy Adisababa: 22 (A.A.) — Röyte-| harp muhabiri bildiriyor: rin harp muhabiri bildiriyor: | o Her iki tarafta, cephelerde büyük General Graziani'nin O Ogaden'de |bir faaliyet olduğu bildiriliyor. | büyük bir taarruza geçeceği ve Cicika-| Oo Maamafih Ras Kassa ve Seyyum'un nın bombardımanının bu yolda ilk a-| Uaari vadisinde İtalyanların sağ cena-| dım teşkil ettiği zannedilmektedir. 'hina karşı muvaffakiyetli bir taatruz-! Umumi kanaate göre, Graziani, Ci-|da bulunmuş olduğu hakkındaki ha- /cika - Berbera yolunu kesmek isteye- İberler henüz resmen teeyyüd etme- İcektir, Çünkü Habeşlerin silâh tedarik | miştir. Keza imparatorun Antalo ci- ettikleri ve Kızıl denizden | gelen ve varında İtalyanlarla bir meydan mu- lerinde bulunan yegâne yol budur. | harebesine tutuşmun olduğu haberi de ge Bi henüz teeyyüd etmiş değildir. ar- K sin 2 eri i inişi rar'in İtalyanlar tarafından bombardı-| MA ingiliz sey- manına dair Romaya gelen malümat yar hastanesi Tsana gölünün 20 mil Sİ | ta öyledir. mali şarkisinde bombardıman edilmiş. Zehirli Gazlar Londra, 22 (A.A.) — Röyter'in Bir Habeş resmi harp (o raporunda Dört Taraflı İtilâf Fransa, Italya, Belçika " Ve İngiltere Arasında Bir İtilâf Aktedilecekmiş Paris, 22 (A.A.) — Stefani ajansı!nın, zecri tedbirleri derhal kaldırması | İbildiriyor: İzaruretinden bahsediyorlar. Fransiz efkârı umumiyesi, Hitle-| Siyasi mahfellerde Fransa, İtalya, rin hareketi üzerine, İtalyan muhibli-| Belçika ve İngiltere arasında dört ta- ğini arttırmaktadır. Müteaddid gazete-'raflı bir itilâf akdinin Fransanın emni- ler İtalyan - Habeş anlaşmazlığının! yeti için şart olduğu kanaatinde bu- hallini kolaylaştırmak üzere o Fransa- lunanların sayısı artmaktadır. İtalyanlar Trablusa Yeni- den Asker Gönderdiler Napoli, 22 (A.A.) — ai va-' miştir. Principessa Maria vapuru da 60 puru, 211 zabit ve 3600 kara gömlekli zabit ve 1200 mitralyöz ve sıhhiye ne- ile Trablusa müteveccihen hareket et-| feriyle Somaliya hareket etmiştir. Lehistanda Grev Amele Polisle Çarpıştı İki Kadın Öldü Varşova, 22 (A.A.) — Krakovi'de, Pinomatik fabrikası cıvarında işsizler grevciler ve polis arasında şiddetli kar- gaşalıklar çıkmıştır. İki kadın ölmüş zere Nasyonal Sosyalist partinin 1035 tür. Şehrin muhtelif mıntakalar:nda azasının ismi vardır. Altmış bin mün- daha başka çarpışmalar olmuştur. Beş tehip için bir namzed gösterilmektedir. jamele ve iki polis memuru ağır suret- 'te yaralanmaştır. 500 amele işi bırak- mıştır. Almanyada Seçim Hazırlıkları Nasyonal Sosyalist Partisi 1035 Namzet Gösterdi Berlin, 22 (A.A.) — Namzedlerin resmi listesinde, Hitler başta olmak ü- İzmit Akyeşil Kulübünün Mil yala ii Ziyafeti i İzmit, 22 (A .A.) — Akyeşil spor klü- İtalya Veliahdının Karısı İbü, 24 ncü yıldönümü münasebetiyle akşam Hastabakıcı İl Gazi okulu “salonlarında | bir dansli/ Roma, 22 (A.A.) — Roma gazete-|cay vermiştir. lerinin Napoliden aldığı malümata gö) Buşün de sinama salonunda o Akyeşil re, veliahtın refikası kızılhaç hasta ba: klübü senelik genel toplantısını yaparak | kıcısı olarak Sezare hastane gemisiyle! yeni çalışmalar üzerinde konuşulmuş ve yakında Afrikaya hareket edecektir. ibeyeti idaresini yenilemiştir. Pazar Ola Hasan E. Diyor — Allah; Allah, Hasan Bey-|. ... Galata kalesinin üzerin dir? muş! TELGRAF HABERLERİ Cicikaya 1000 Bomba Atıldı G. Graziani Kuvvetleri esaaaaeaeeeesasaamsasana esamesi Ogadende ik Bir Taarruza Geçiyorlar /bir İtalyan uçak filosunün dün Kora» mı ve bu mevkiin cenubu şarkisindeki ovayı bombardıman £ ettiği ve zehirli gazlar attığı bildirilmektedir. Bu gazlar yaralılara çok feci istıraplar vermiştir. Cicika Üzerine 1000 Bomba Atıldı Adisababa, 22 (A.A.) — Bu sabah 19 İtalyan bombardıman teyyaresi Ci- cika'ya gelerek binden fazla bomba at- mışlardir. Bombardımandan maksad, Nasibu karargâhı umumisini tahrip et- mekti. Fakat ne Nasibu ne de erkânı harbiyesi orada bulunmuyordu. Cicika'nın bombardımanında, Ha- beş hastanesiyle Avrupalılara ait bir çok dükkân harap olmuştur. aaaaaeaasasaz Amerikada Su Baskını Devam Ediyor Nevyork, 22 (A.A.) — Tuğyanlar devam ediyor, Ponsilvanyada şiddetli kar durumu daha fazla hale koymuş ve imdat imkânını zor laştırmıştır. yağan * Fredrikton, 22 (A.A.) — Nevb- runsvik: Sular burada çekilmekteyse de bazı noktalarda aileler henüz evlerin üst ka- tından aşağı inememektedirler. Bunun- la beraber yiyeceksiz ve içeceksiz su- suz kalmak tehlikesi çok azalmıştır. Yunan Kabinesi Bir Bakan İstifa Etti Atina 22 (Özel) — Kral dün top- çu manevralarında hazır bulunmuştur. Deniz Bakanı İstifa Etti Atina 22 (Özel) — Deniz Bakanı Paparigopules hastalığı dolayısıyla is- tifa etmiştir. Hükümete İtimad Meselesi Atina 22 (Özel) — Anti Venezilist cepheye mensup saylavlardan on beş kadarının hükümete itimad reyi vere- fena! BU Muhariplere Zecri Tedbir... 8 talyanın Habeşistana saldırmasından sonra güya muharebenin önüne geç » mek için mütecaviz devleti sıkıştırmağa Ce. miyeti Akvamca karar verilmişti. Devlet- ler, iştirak ettikleri bu kararı ne dereceye kadar tatbik edebildiler; İtalya bu karar - İdan ne kadar müteessir oldu; hele böyle bir kararın harbin bir an önce sonunu al - imak işindeki tesir ve faydası nedir? Bü - İtün bunlar ayrı ayrı birer meseledir. Fa- İkat bu noktalarda durmadan şu muha - ribe silâh ve erzak vermemek (şeklindeki zecri tedbirin hiç te yeni bir şey olmadığı, vektile Osmanlı devletinde bu usulün uzun .man tatbik edilmiş olmasile anlaşılıyor. Bu hususa gerek saray, gerekse sadrüs zamlar uzun müddet dikkat etmişlerdir; bir aralık ikinci Sultan Mustafanın padi - şahlığı esnasında sadrâzamın | İstanbulda bulunmadığı bir sırada bu eski usule riayet edilmediği hünkürn kulağına gitmiş, ikinci Mustafa hicri 1114 tarihile şu hükmü çı- kararak Asitâne kayınakamına ve bos - tancıbaşıya göndermişti: «Memâliki o mahrusamdan muhiribine barut ve gülle ve yay ve ok ve sair âlât harp bey” olunmamak üzre men olunup jbu makule nesnelerden bir şey taşra git- memek üzre bundan &kdem defeât ile emri şerifim gönderilüp tenbihi hümâyu - num olmuş idi, husüsu mezburda tekâsül ve taksiriniz istima" olunmağla imdi emri şerifini vüsulünde bu husus sâire kıyas o- lanmayup. ihtimam olunacak umüru mü - himmeden olmağla minba'd memnuâttan olan alâtı harp makulesinden bir nesne Boğaz hisarlarından taşra çıkmamak üz - re ihtimam edüp hilâfından begayet ihti » raz eyleyesiz ve bundan ma'da İstanbul « dan Akdeniz tarafına buğday ve arpa ve dan gitmek dahi mukaddema men'olu - nan mevaddan olmağla devi devlet meda- rımdan mahsus tuğralı emri şerifim sâdir olmadıkça bir kil buğday ve arpa ve dari çıkmamak üzre tekayyüdü tam ve basi - ret ü intibah üzre hareket eylemeniz ba - bında...» Bir İngiliz Torpidosuna Suikast Londra, 22 (A.A.) — Griffin tor- pido muhribinde bir suikast keşfedil- imiştir. Bahriye idaresi, açılan tahkikat hakkında büyük bir ketumiyet muha- | faza etmektedir. Griffin muhribi, 1350 İtonluk ve en son tipten olup geçen a- "ğustosta denize indirilmişti. | Dün Ankarada Toprak ceklerine dair general Metaksasa te-) Bayramı Yapıldı minat vermiş oldukları söylenmekte-| O Ankara, 22 (A.A.) — Toprak bay- dir. iramı bugün şehrimizde törenle kutlu- Venizelosun Cenaze Merasimi İilminşeir Bütün civar köyler halkı ve Atina 22 (Özel) — İç Bakanlığı binlerce kişi sabah saat dokuzda Hal- i kevi önünde toplanmış bulunuyordu. ... İstanbul belediyesi yıl - ciğim! Bu, israf değil de, ne -|deki vakit küresi için. da 3000 küsur lira harcıyor - dün Venizelosun cenaze merasimi programını tanzim etmiştir. Cesedi Brendiziden getirecek olan iki torpido yarın hareket edeceklerdir. Yugoslavya Nota Vermedi Atina 22 (Özel) — Bazı gazetele- rin Yugoslavya hükümetinin Yunan hükümetine bir nota verdiği verdikleri haber resmen tekzip edil! miştir. Ki: — — a — 2 Törene İstiklâl marşı ile başlanmış ve halk adına Kerim Ömer Çağlar bir söylev vermiştir. Bundan sonra önde muzika olduğu halde (Samanpaza İn - Çocuk sarayı yolu ile Ulus meyda- nma gidilerek Atatürk anıtına çelenk konmuş ve söylevler verilmiştir. Halkevi tarafından misafirlere şeh- rimiz delegeleri altı yüz kişilik bir öğle yemeği verilmiştir. Alman Silezyasında Bir Tevkif Varşova, 22 (A.A.) — Alman Si- lezyasında Glerwitz'de, Alman zabıta- sı, kont Bolko Vonhachberg'i tevkif etmiştir. Kont, Leh Silezyasında çok zengin emlâke sahip bulunmaktadır. Tevkifin sebebi malüm değildir. Postanelerde Soğuk Damga Makineleri Ankara — Posta ve telgraf idaresi soğuk damga makineleri getirtmiştir. Bu makinelerle Ankara ve İstanbulda tecrübeler yapılacak eyi netice verirse bütün memlekette maktualara pul ye- rine soğuk damga basılacaktır.