1 Mayıs 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Mayıs 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Cenubi Amerikada kadınlar saltanatı Erkekleri yaşayan kadın gibi kabileler Kadınlar beğendikleri erkekleri analarından istiyorlar, erkek kaçıran kadınlar doğurunca erkek günlerce sık sık görülüyor, kadın yatakta yatmıya ve yemek yememiye mecbuür tutuluyor Cenubi Amerikada Amazon Amerikalı kâşif K. Kliss Cenubi A- merikanın Amazon Yrır da aile hayatında kadın hâkimiyeti hü- kümran olan bir çok kabileler bulun - duğunu meydana çıkarmıştır. ği civarında Bunların en meşhuru olan Aru - ka — kabilesi 700 mürek keptir. Bu kabilede her şey kadımların elindedir. aileden Kabilenin intizam ve idare- sine bakan en büyük reis kadındır. Ai- le ve kabilenin günlük işlerinin en kü- | çük teferruatına kadar tanzimi ve er- keklerin yapacağı işlerin tayini de ka-| dınlara verilmiş haklardandır. Erkekler hammallık ile her türlü a- ğir işleri yapmakta ve tarlaları işle - mektedirler. Bu kabilede bir kadın evlenmek is-| tediği zaman bizzat kendisi almak i; tediği erkeğin anasına zengin hediye- ler ile müracaat ederek oğlunu istemek mecburiyetindedir. Ana kabul ederse © vakit düğün gününü de tayin e der. Her erkek sureti kat'iyede anasının kararını kabul etmek mecburiyetinde- dir. Bunun aksine hareket pek büyük cezayı ve hattâ kabile arasından tardı mucip olmaktadır. Bazı genç kızların evlenmek arzu - ları bir tek erkek üzerinde toplandığı zaman bu kızlar birbirlerile kavga et- mektedirler. Bazen de istedikleri gibi bir koca bulamayınca evli bir erk ayartmak ve kandırmak için her türlü hile ve desiselere baş vururlar. Fakat erkeğin karısı kocasının ayartılacağı- ni hissederse kocasını ahp kabilenin başka bir kö Rakibesi bunların gittiği yeri keşfederse iki ka- ği ne kaçırır. şehri - civarında bir manzara bir döğüş yapılır. Bunlar, dişleri ve tırnakları ile birbiri üzerme atılırlar. Öldüresiye döğüşürler. Erkekler ve di- ğer kadınlar bu döğüşe seyirci kalmak vaziyetindedirler. Kadınlardan hangisi galip gelirse evlenmek istediği erkeğin onu takip et mesi ve onun kocası olması — şarttır. Eğer yine başka bir kadın bu erke- &i takip eder de galip gelen kadını ye- nerse erkek üçüncü kadının kocası ol- mak vaziyetinde kalmaktadır. Bu su kaç sene içinde bir erkeğin on, on iki kadın değiştirmesi mümkün - dür, Her erkek kendisi için ne kadar kavga edilirse o nisbette gururlanmak- tadır. doğurunca koca istirahate çekilir. Ho- ro kabilesinde ise koca artık işe yara- maz bir hale gelmiştir. Günlerce ya takta yatıp, şiddetli bir perhiz yapma- ğa mecburd Bu kabi rünür bir kusurla nin kanunları göz ile gö çocukların öldürülmesine cevaz vermiştir. Keza babası başka kabileden olan çocuklar da öldürülürler. Yeni doğan çocukların gözleri kör doğan olmaması için kabilenin büyücüsü ta-| rafından gözlerine tükürülür. Bir kadın doğurduktan biraz sonr ölürse kocası alâmeti matem olmak ü- zere bütün saçlarını yolmak ve y kırmızı boya ile boyamak mecburiye « tindedir. Kabilenin ihtiyar kadınları anadan öksüz kalan çocuğu alıp büyütürler. Bundan karısının mezarının başına gidip beş gün beş gece ağlayıp döğünerek yeniden ev - sonra erkek ölen dın arasında müthiş ve gayet vahşiyane —HKL— — GONUL | Bir kadın Evlenmek için Çocu şunu feda Etmeli mi? «Evli idim, bedbaht oldum, yedi se- lenmeğe hak kazanır. ŞLERİ surette evinizde kalmıyacak ve kocanız da başkasila sonra arltık sevgilinizin itiraz sebep olmamak lâzım gelir. Bu nokta- da ısrar ediniz, her balde razı olur sa- nırim. olduktan evlendikten etmesine * «Bir Tıbbiye talebesini seviyorum. O da beni ayni şiddetle seviyor. Ben 22 : yaşındayım. Sevdiğim gencin hayata a- ne evvel ayrıldık. Bir çocuğumuz var, babasının yanında bulunuyor. — Yalnız haftada bir gün benimle kalır. Şimdi ko- cam başkasile evlenmeğe teşebbüs etii, Hi beni de beş senedenberi seven bir er- kek var, © da bana evlenme teklifinde — B balunuyor, yalmız çocuğumla tamamen alâkamı kesmemi r. Şimdiye kadar buna razı olmadı için evlenemedik. Kocamın evlenişi beni de — evlen sevkediyor. Fakat çocuğumu bir türlü fe- daya razı olamıyorum. Sen ne dersin? Akgül Bir ana için çocuğundan vaz geçmek çok büyük hodgâmlık olur. Bahusus ko- canız evlendikten sonra belki de çocu- ğunuz ihmal edilecek. O vakit sizin şef- katinize daha çok ihiiyaç bissedecek- tür. Evlendikten sonra çocuğunuz daimi evvel evlenmek te makul hip evlenebilmesi için daha beş sene lâzim. Mektebi bitirecek, * cak, hayata atılacak ve sonra meği düşünecek! Hepsi güzel amma ©o vakte kadar ben âdeta ihtiyarlıyacağım. ir insan beş sene bekliyebilir mi? Siz ne dersiniz? Ayten Sevgi müddeti bu kadar uzun süre- mez. Beş sene genç için bir hayat kadar uzundur. Bu.müddet içinde o kadar çok değişiklikler olabilir ki, âkibeti bugün- den görmek mümkün olamaz. Ondan bir hareket sayılamaz. Binaenaleyh — siz evlenmek kastile seviyorsamız beyhude hayale ka- pılmayınız. TEYZE | Aruko kabilesinden bir kadın çocuk Musiki Ev sahibi bir salo - vun kapısını açtı: salonu - muz, Etrafa baktım, — bir tek müsiki aleti yok - tu.. Ev sahibi izah et- ÇE — Pencereyi açın - ca karşıki komşunun radyosunu gayet — iyi dinleriz *”.. Yıkamamış - Ahmet üç ay danberi ayaklarını yı kamamış — Pismiş... — Hayır, pis değil- miş, üç ay evvel ayak larını tramvay — kes . — Karşıdaki kim? | — Kadın korkulak! * — Korkarım, kadınlar bu işi de eli- | mizden alacaklar.. | ı Hoş sözler _I Hatıra | Genç erkekle genç kız lokantaya bir- | likte girdiler. Birlikte yemek - yediler. | Çıkacaklarına yakın genç erkek ça -| talları, bıçakları ceplerine doldurdu. | Genç kiz merak etti: — Ne yapıyorsun? — Bu gecenin bir hatırasmı sakla- mak istiyorum da.. ... Koruyor Genç kız, genç erkeğe sokuldü — Benimle evlenmek — istediği, babama ne vakit söylemeniz lözimgel- diğini ben size haber veririm. —N — Havanın rutubetli İ olduğu — bir| gün olmalı ki ayağının - romatizması | azmış bulunsun. —?777? — Seni korumak borcumdur. ... Sakin — Dünkü maç nasıl oldu? — Çaok.-sakin, hattâ okadar ki, sr-I yirciler hakeme bile küfür etmediler. — Bua nawil eteklik?. — Karım modaya uysun böyle yaptı. diye Dalları bastı kiraz Maniler Gel bakına bakına, Uzak değil yakına; Gene de gelmem, diyor Hele bakın çapkına.. * Bakındı hele hele, Kolayca geçmez ele; Amma ne ki âşıkım Ben o fettan güzele.. * Bakıştık gözü Konuştuk sözü güzel üzel, Anladım bir an için O kızın özü güzel., * Dinler mi sevdim, dersem; Deli gibi seversem, Acaba hkusur mudur? Güzele gönül versem.. ERHAN — Büyük annenin son saali gelmiş.. — Hayır, bu saati geri aldım. — Sen boya ile oynamışsın.. — Vilahi billâhi anne oynama « dım. Sakın Genç erkek - elinj koydu: zin için yanı e ç kız etrafi kole İyi söyledinizş dedi. aklıma Demin oca geldi.« yemek koymuştu sakın yanmış o ! Tanıdım Bu para — kalp, alma Nereden anla « dın? — Üç defa bana vermişlerdi. Ben de başkalarına veri Şimdi sen verince, hes men parayı tamıdım. — Bir dakika beklerseniz güzelle- Jip geleyim. | — Bir dakika değil, bir sene bekle. miye razıyım. | el Fıkralar I Tuzlu Lokantada yemek yemişti. Garso « na parayı verirken söyledi: — Siz müşterilerinizi mubafaza ete mesini biliyorsunuz.., — — Fiatlarınız adamakıllı tuzlu da4 ... Yağmurda Mı? Yağmuz yeğırokla, bayan kizmmep çine bağırdı — Gülsüm, barometreye baksang Yeğmurda mı? Hizmetçi cevap verdi: — Hayır bayan, salona asmıştık, &4 İrada duruyor. ... Takdir Dilenci söyledi: — Sizin gibi baylara hürmetim vare dır.. | — Ben sana vermiyorum ki.. — Bunuün için söyledim ya, boşunâ para sarfetmiyorsunuz.. ne oyunu oynıyaca - dız? — Bahri itilâf oyunul l — Ş$imdi