4 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kızılay Haftası Dün Fatih kolu tarafından tezahürat yapıldı. Âbideye çelenk konuldu Kızılay haftası münasebetiyle dün Fatih şubesi tarafından tezahürat ya- pılmıştır. Önde Kızılayın resimleri ve canlı timsalleriyle dolu bir kamyon olduğu halde dört kamyondan mürekkep bir alay saat 14 de Unkapanından hareket | etmiştir . Bu 'alay, Fener, Vefa ve Beyözit yilişli Bebilliye. iibeiş, tkanbül Ku zılay mümessilliği ziyaret — edilmistir. İstanbul mümessili doktor general Ali Çalımlı kısa bir söylev verdikten son- ya, ziyaretçilere şeker ikram edilmiş- tir. Alay buradan Eminönü kazasına uğramış ve orada da ufak bir tören yaptıktan sonra doğruca Taksime gi- dilmiş ve âbideye çelenk konulmuştur. Bu esnada Kızılay Fatih şubesi azala - rndan Rüştü, Kızılayın tarihçesi ve haftanın ehemmiyeti — etrafında bir konferans vermiş ve merasim de niha- yet bulmuştur. Alay bundan sonra ay- ni yolu takiben Unkapanına bareket et- miştir . Belediye beş ayda ne kadar ceza aldı? Münhasıran belediye cezalarına ba- kan ve Galatada çalışan sulh ceza| mahkemesinde bu yılın ilk beş ayı içinde 915 iş gelmiştir. Bunlardan 908 tanesi karara raptedilmiştir. Bitirilen işlerden 56 sında belediye tarafından tarh edilen cezalar kaldırılmış, diğerle- ri tasdik edilmiştir. Belediyece verilen cezalerm 3 bira- dan elli liraya kadar olmasına göre, tasdik edilen ve belediyece tahsiline teşebbüs olunan 5 aylık para cezası miktarı tahminen 5000 lirayı geçmek- tedir. Yerli Mallar Sergisi Sekizinci Yerli Mallar Sergisi ayın 26 incı cuma günü açılacaktır. Taksim bahçesinde, dünden itibaren yer tevzi- atına başlanmıştır. Yer tevzi etmek işi halledildikten sonra sanayiciler inşaata başlayacak - lardır. Sergi, ayın 26 sında davetlile- ve, ertesi günden itibaren de umuma açık bulunacaktır. Bu seneki sergi ni- zamnamesi değiştirilmiştir. Yenl Adliye Sarayı Yeni yapılacak olan adliye sarayı - nın 700 bin lira olarak tesbit edilmiş İstiyoruz İ Elimizle kapattığımız bir g kaynağı stanbulda hergün ellerinde bir değ- nek, sırtlarında bir çuval veya küfe olduğu halde sokaklardan — parça, hurda, kırpıntı. kâğitları toplayan- lar gimdi ortadan kaybolmuşlardır. Kâğıt işi ile meşgul olan müessese- lerin böyle kırpıntı kâğıtları artık pa- ra etmez olmuştur. Bu yüzden ge- çinen bir çok fakir insanlar da orta- dan çekilmişlerdir. Bize anlatıldığı- na göre bunun sebepleri şunlardır: Evvalkce bu kâğıtlar İtalyaya satılıyor- du, Tonu 25 lira ediyordu. Zecri tedbirler bu satışa mani oldu. Kâ- Şitlar kaldı. Altı aydanberi İtalya- ya satılamıyor. İtalyadan evvel bal- ya halindeki bu kâğıtlar Bulgarista- na tonu 35 liraya kadar satılıyor ve bunların kilosu İstanbulda 2 - 2,5 kuruşa kadar toplanıyorda. Bu yüz- den bir çok kimseler geçiniyordu. Bidayette Bulgaristandan döviz — gel- mediği için küğular gönderilemedi. Fakat sonra parça kâğıt gönderme- ğe mukabil Bulgaristan kömür ve peynir vermak istedi. Buna da İktisad vekâleti razı olmadı. «Kontenjana dahil elan mallar gönde- rikins dedi. Halbuki Türkiyede © mallar ucuza — tedarik — ediliyordu. Bu suretle parça kâğıt ihracatı kal- dı. Bundan sonra İzmit kâğıt fabrikası U- mit verir gibi oldu. Fakat tonunu 15 . 16 liraya almak istedi. 500 ton aldı. Sonra «yerim yok» diye- rek fazla almadı. Halbuki İstanbul- da senede 1000 ton — parça kâğıt toplanır. Şimdi hiç bir tarafa sev- kedilemediği için İstanbulda 1000 ton kadar parça kâğıt stoku vardır. Bunlar — sevkedilemediği için kâğpt toplanmamaktadır. İzmit kâğıt fabrikası tonunu 15 İira- dan aldığı halde Ankarada — birik- miş 40 - 50 ve İzmirde de birikmiş hurda ve parça 40 - 50 ton kâğıt vardır. İzinite tonunun nakli 26 |i- raya malolduğu için fabrika alsa bile bunların nakline imkân görüleme- mektedir. Alâkadarlardan bu işin bir An evvel yoluna konmasını ve ziyan olan bu gelir kaynağının tekıar - Çılmasını istiyoruz. İslı'yoru: Mahkemelerde sürat Bir suçlu suçu işler işle- mez mahküm oldu ve tevkif edildi Evvelki gün Galata sulh ceza mah- ;SON POSTA Bir delinin zoru Orta tedrisat Müdürü Avniyi öldürecekmiş Dün akşam üzeri maarif müdürü Tevfiğin odasına bir adam girerek: — Orta tedrisat müdürü — Avniyi görmek istiyorum. Onu şimdi bulu - nuz! Öldüreceğim, diye bağırıp çağır j maya başlamıştır. Bu adamın — hali şüpheli görülmüş ve derhal polise tele- |fon edilmiştir , | Gelen memur bü adamı alarak Aya- sofya karkoluna götürmüştür. İsmi - min Vedat olduğu anlaşılan bu adamın 4akhnda noksanlık olduğu görülmüştür. Tıbbradli tarafından muayenesi yapıla- caktır , Deniz Ticaret Müdürlüğü kadrosu Deniz Ticaret Müdürü Müfit Nec- det yeni sene kadrosunu hâmilen An- karadan gelmiştir. Ticaret müdürlü . ğünün bu seneki bütçesinde mühim değişiklikler yapılmamıştır. Yalnız o- tuza yakın İiman reisi ve memurunun yeri değiştirilmiştir. Bu becayişler da- ha ziyade Karadenizdedir. Muayene memurlarının yeni büroları Muhtelif yerlerde çalışmakta olan ambar harici muayene memurlarının hepsi dünden itibaren Limoncu hanı « na nakledilmişlerdir . Bu memurlar, bundan sonra, orada İtoplu olarak çalışacaklardır. Bunların başına, Galata ithalât müdür muavini Niyazi getirilmiştir. Dün sabah Gümrükler Umum Mü- ıdiiıii Mahmut Nedimle İstanbul güm- 'rükleri baş müdür. muavini Mustafa Nuri, hana, gidereksteftiş yapmışlar |- dir. Fizik ve Kimya Enstitüsü Üniversite merkez binasının arka - sında yapılması tekarrür eden fizik ve kimya enstitüsünün 250.000 — Hiraya keşfi yapılmıştır. Pek yakmda inşaata başlanacaktır . Enstitüde kullanılacak aletlerin mü- him bir kısmı Fransa ve Almanyaya sipariş edilmiştir. Mühim bir kısmı da inşaata başlandıktan sonra sipariş edi- lecektir. Sultanahmet - hafriyatı Sultanahmette yapılan hafriyatta her gün yeni mozayiklere raslanmak - tadır. Mozayikleri iki kısma ayıran A- rasta çarşısının harap kemerlerinin yıkılması tekarrür etmiş, fakat bu iş elan tahsisat 500 bin liraya indirilmiş-|kemesinde tuhaf bir dava görülmüş-|Pek müşkülâtla yapılacaktır. tir. letimlâk işina on güne kadar baş- hanacaktır. Dünkü - kazalar Ayasolyada Alemdar - caddesinde oturan mütekait Esat Edirnekapı me- zarlıklarında gezinirken üzerine bir selvi yıkılmış, Esat altında kalmış ve muhtelif yerlerinden — yaralanmıştır. Esat derhal Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış, fakat orada ölmüştür. * Arnavutköyünde Set üstünde ©- turan Kenan, Kabataşta tramvaydan atlarken düşmüş, yaralanmıştır. Ke - nan hastaneye kaldırılmıştır. * Asmalımecitte oturan Yasef, Okçumusa caddesinden geçerken 1769 Bumaralı otomobilin altında kalmış, yaralanmıştır. . <4 Aksarayda Hacıbayram sokağın- da oturan Şeref tramvaya atlamak is- terken düşmüş, başından ağır surette yaralanmıştır. * Zeytinburnu caddesinde oyna - makta olan Melâhate 132 #umaralı motosiklet çarparak kaçmıştır. Melâhat ağır sürette — yaralanmış, Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Ka - çan motör sahibi polis tarafından a- yanmaktadır. tür; Kopil ve Hüseyin adında iki kah- veci muhakeme olduktan sonra dışarı çıktıkları zaman Kopil, Hüseyinin ü- zerine hücum etmiş ve Hüseyini döv- müştür. Hüseyin de ters yüzüne geri dön - müş ve hâkimin huzuruna çıkıp: — Bay hâkim bak halime, dayak yedim diye şikâyet etmiştir. Hâkim kendisinin hemen mahke - me kalemine müracaat ederek şikâye - tini bildirmesini söylemiş, Kopilin de celbi için icap edenlere emir vermiştir. Bir saat sonra Kopil hâkimin huzuru - na çıkarılmış. Şahitler de getirilmiştir. Hâkim davacı ve şahitleri dinlemiş, Kopilin mahkeme kapısında Hüseyini dövmesinden dolayı bir ay hapse kon- masına karar vermiş, kendisini de ora- cıkta tevkif ederek tevkifhaneye gön - İdermiştir . Anneler Birliği talimatnamesi Anneler birliği dün saat 16 da top jlanarak Anneler birliği talimatname - sinin tadili için görüşmeler yapmış ve bazı münakaşalarda bulunmuştur.. Talimatnamenin tadili için önümüz - deki hafta karar verilecektir . Çünkü yıkılma işine itina edilme - diği takdirde mozayiklerin - kırlaca - gından korkulmaktadır. Bunun - için kemerlerin sühuletle yıktırılması için bazı tedbirler alınacaktır. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler çunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Etem Pertev). Alemdar- da: (Abdülkadir). Bakuköyünde: (İs- tepan). Beyazıtta: (Belkie). Eminö - nünde: (Beşir Kemal Cevat). Fener- de: (Emilyadi). Karagümrsükte: (Suat).| Küçükpazarda: Hasan Hulüsi). Samat- yada: (Erelilcs). Şehremininde: (Nü- zım). Şehzadebaşında: (Halil). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: (Asri İttihat). Hasköyde; (Yeni Türkiye). Kasımpaşada: (Tu - ran), Sarıyerde: (Nuri). Şişlide: (Kur- tuluş). Taksimde: (Garih, Limonci - yan). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: — (Şinasi). — Heybelide: (Tanaş). — Kadıköy Pazaryolunda: (Rifat). Modada: (Sıhhat). Üsküdar kmrahorda: (İmraher). Haziran 4 kâğıt fabrikasından çıkarılan işçi.. «İzmitli bir okuyucunus» imzası — ile bir mektup aldık. Mektubuna İmzasmı atmak - tan çekinen bu okuyucumuz İzmit kâğıt fab- İrikasına daha temeli atılırken girdiğini bu- | Hocapaşa tahakkuk me- tıııuı'luğuııı'.lı bir münakaşa Birketide Alemdar berberi Bay Mahmut Viki ay evvel verdiği bir istidanın netlcesin! janlamak üzere Hocapaşa Tahakkuk memur- =u_r= Kitmiş, bir... red cevabı karşısında — Şimdi ne yapayım? diyor. Tabil gidip ha rağmoen son günlerde çıkarıldığını an « latıyor. Nicin çıkarılmıştır. belli değil, kene disi kimdir meçbul. O halde mektubundal ne fayda bekliyor? Anlayamıyoruz. Galata taksilerinde nöbet meselesi Gazetemizi yakından tamdığını, Üç beş nelik neşriyalından parcalar zikretmek .ıs Kbat eden bir okuyucumuz bize Galata talie gilerinde nöbet isinin üzerinde dikkat sarfje na değer bir manzara gü iğtini anlatıyakı vaka zikrediyor. Bununla beraber biz bu he defterdarbiln sikâyet edecektir amma... Se- İmedik. A: levi bepsiz hi hanı onu da :vlıı Jivdi, Tuzlada köylü sigarası neden yok? Tuzladan bir mektup akdık. diyor ki: İnhisar idaresi bütün köyler gibi burada olmaz. Cördüğü —muamı akaşa bazırlamışlır? Bize hareketi İle de bisi tecasüre düşürdü. 'Tedbiri umumt te aandık, fakaı son- radan öğrendik ki eivar köylerde köylü si- karası elân satılmaktadır. Acaba bizi birden- bire zenginleşmiş sanmalarının dir? ... İnhisarın Tusla :_ yerinde kövlü sigara- sı tükenmiş qııı_ N ü Bandırma elektrik şirketi ile bir ihtilâf Bandırmada avakat Hüsnü Özbek mem - leketinin elektrik şirketi ile ihtilâf halindedir. Hülüsaten diver ki * *Şirket benden dözt aylık elektrik ücretl olarak 138 kuruş istedi. Bu para verilmezse cerevanı keseceğini söyledi. Filhakika evimin elektrik cereyanı da ara şgıra ürzalar gös - termeye basladı. Nihayet parayı verdim. Fa- kat hesapta saat kirasının 25 kuruş olarak kaydedilmiş olduğunu anladım. Halbukt Na- tia Vekâletinin tarihli ve 1023/11 nu- maralı emrine göre bu saat üÜcretinin 12.5 kuruş olması Iâzımdı.» Bu okuyucumuz hakkını hakyerinde art- yacaklır. Saat kdirasi meselesinde mademki Naflanın emri varmış, farla tahsilât varsa istirdat edebilir. Fakat paranın verilmediki Ahtiâmı zamanlarda elektrik cereyanının ke- silmis olması hali varsa bu tedbire itiraz çt- meye hakkı olamıyacaktır, sanırız. Zira tanbuldan da biliriz, sirket bir hesap çıka - yır, ubone onu yermekle mükelleftir. Fazla. baksız bir para istenildiki sannında İse bunu bilâhara istirdada galısır. Fakat böyle bir kddin ile bore denilen parayı vermekte geci- Kirse cereyanı kesilir. Bu, artık beylik olmus bir kaidedir. Kokain mi, Meokain mi? Son Pastanın 20 mayıs tarihli nüshasında bu serlevha altında bir mahkeme habori cık- tı. Bir muhakeme safhasını anlatıyordu. Bu mesele ile alâkadar olan Molz ve Kâzim is - minde iki arkadaş birden gu noktaları kay- Getmekiltimizi z istiyorlar . 1 — Ele geçen madde Meokain değil, Ne - | gi vokaindir. — Hâdise ile alâkadar isimler Levi değil, (Molz ve Kâzımdır. 8— Muhakeme calsesinde ktnıyaker bu mad- denin istihbarattan kokaln kaydi e gelme- si üzerine işlerinin çokluğu dolayisile tam tahlil yapılmadan kokain diye rapor verdiği- e tahki Bu salırları Bay Kâzım ile Molizi memnun etmek için yazdık. Pakat Hâve edelim: Yaz - dıktan sonra da bazt osumlarını dikkate de- r bulduk. stanbul Beşiktaslı Alâkadarların dikkat gösün! Gümrük Komisyoncuları- nın Defterleri Gümrük kaçakçılığı ve uyuşturucu a mecburiyetinde bulundukları defterleri, her üç ayda bir, gümrüğe ibraz ile tas- dik ettirmeleri, gümrükler umum mü- dürlüğünün umumf emri iktızasın - dandır. Bundan sonra, defter yoklamaları 1 Haziranda,, İ Eylâl, 1 Kânunuevvel- de ve 1 Martta yapılacaktır. Aksi tak- |dirde defter tatmamış addiyle hakların- da kanuni muamele yapılacaktır . Gümrüklerde iş takip etmek üzere muhtelif makamlar tarafından veril - miş olan muvakkat vesikalarla mua - mele takip eden tüccarlara verilmiş ©- lan her türlü vesikalar, on beş Hazi - randan itibaren ortadan kaldırılacaktır. Bu tarihten sonra, muamele takip e- debileceklerin elinde, gümrükler w- mum müdürlüğünün karnesi veya başmüdürlük tarafından verilmiş mu- vakkat vesika bulunacaktır. sebebi me - |1 “ çingene ,, çoğalıyor İmai doğru bulursa önüne göçocek bir me bulunan bir zatın dikkatine aryettik.. ederiz ki düseleceklir. Kocaelinde pirinç ekimi' yasak edilmedi İzmitten gönderilmiş olup Son Postanın 98 Mayıs tarihli nüshasına ıe= olan mektubun muhteviyatını yine itten derilmiş olan başka bir mektup tashih ct « mektedir. Deniliyor ki: Kocaeli bölgesinde pirinç ekimi yasak dilmiş dekildir. Yasak edilen çeltik tari olmıyanlar, mtma sürüleri Bir ok ö ü bir mekti ÇkEYucUMUZ zönderdiği mektuntt Bahar ve yaz mevzimlerinde Edirnel) dan Yediküleye kadar bütün kale boyu gü © cebe çingenelerin cergzeleri ile dolar. rın başı boş ve hergele denilen ehlileştiri beygirleri vardır. Çingeneler bu hayvanlaşi onu, virmisi bir arada ve bir sürü halindi vehir içindeki bos arsalarda otlatırlar. İstanbulda Cocuk behçeleri ve cıurukun mahsus oyun yetleri yoktur. Cocuklar mektepten çıktıktan sonra temiz bava al © mak ihtivaçlarını bu boş arsalarda oynn rak temin ederler. Halbuki bası boş yarıya vahel yetişmiş hayvanların dan buralarda onuııımıhiı. bur rü kalinde iç sokaklarda dolaşmalar kaklarda gidip gelisi güçleştirmektedir. A 4 caba belediye zabıtası nizamnamesinde bali meneden bir madde yok mudür? Var! ne icin tatbik edilmemektedir? Hasta fazla, doktor az Ankarada 282 numaralı taksi göförü Ah 9 met Colinsan Ankara Nümune hastahane & sinde calışan doktorların azlığından sikâ « yetçidir. Diyor ki: «Ayın 25 inet pazartesi günü eocuğumu gde türdüm. Saat on bice keliyordu. Baktım, leme odasında elliden faxla cocuk annesi tizarda. bu yavrusu son dakikalarım yasamakta, Bordum, bu pavyonun doktoru benüz gele memişti. Bekledim, fakat beklerken de dü « ikmiş, hattâ hastalanı müzereti bulund anlasılıyor ki okuvucı mun Aasıl şikâyeti belki elli oocuğu bu pav « yonda yalnız bir doktorun muayene Mmeeburiyetinde bulunuşudur. Eğer bu, geft =.:ı= böyle ise üzerinde düşünülecek bif ur Bir meslek mektebi arıyorum lek mektebi arıyorum., Diyor. Güzel, fakat böyle basit bir taleblri allına imaasını atmaktan neye çekiniyor? Biz onu anlıyamıyoruz. Maamafih parasıf devam edilecek iki meslek meklebi söyliyes , |llm: Biri Tayyare Makinist Mektebi, diğeri Deniz Gedikli Mektebi. Yeni Neşriyat İstanbul Magazini — Bu oön beş günlül mecmuanın 8 İnel sayısı çıkmıştır. Bu sayıdâ bir cok küzel resimlerle yazılar vare dir. Fizik nazariyeleri zleyhinde — Bu izimdi pek meraklı bir eser çıkmıştır, İçinde diğer yıldınların ağırlıkları, umumi cazil Kâbi bahisler vardır. Tunur. Türk Şairleri — Sadeddin Nüzbet Ergun tarafından neşredilmekte olan 'Türk Şairleri ansiklopedisinin 7 İnel sayısı çıkmıştır. BE sayıda  harfinden 15 şalr vardır. Zirsat Gazetesi — Zirsat Mektepleri Mes zunları Cemiyeti tarafından çıkarılan bu aye hk mecmuanın $ İnef sayısi intişar etmiş < tir, Yarlık — Bu edebiyat ve fikir mecmuasının 10 inci sayısı Yaşar Nabi, Vasli Mahir, Cev det Kudret, Füruzan Selçuk, Reşat Cemll, Cemil Sena, Süreyya Samizade, Behiç Envef, Babahaddin Ali ve Nahid Sirri'nin inakale, bikâye ve girlerile çıkmıştır. Yaz Ortaxzında Bir Gecelik Rüya — İngilii şairi Şekzpirin bu meşhur eseri Nuredöii vin tarafından Gilimize çevrilmiş ve Kitabevi tarafından da neşredilmiştir. güzel bir kap ile süslemmiştir.