10 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

DARANN AT L Suriyede çıkan vebaya karşı tedbirler alındı Sıhhiye Vekili Mecliste izahat verdi. Hudutlarımız dahilinde şüpheli . Ankara, 9 (Hususi) — Meclisin bugün- Kü toplantısında Sıhhiye Vekili Suriyede $ıkan veba ve hududlarımızda alınan ted- birler etrafında esaslı izahat vermiştir. Vekil 31 mayısta alınan tedbirleri saymış Ve demiştir kı: , — Evvelâ Urfa ve Mardin vilâyetleri Gahilinde, Dicle ve Fırat nehirleri ara- Bindaki hududun, umuml hıfzıssıhha ka- Bununun 55 incl maddesine - istinaden hal kapatılması emrini verdik. Fransız heyeti sıhhiyesile heyetlerimiz tarafta temastadırlar, Bütün tedbir- alınmıştır, bununla beraber işin ve- heti daha zail olmamıştır. Bugüne ka- dar hududumuz dahilinde hiçbir köyde Ve hiçbir yerde şüpheli bir vak'a ve ema- Teye tesadüf etmedik. Çok arzu edilir ki bir vak'a yoktur bundan sonra da tesadüf edilmesin ve bunun için de her türlü tedbir ittihaz edilmiştir. Memnuniyetle karşılanan bu izahattan sonra ruznameye geçilerek, telsiz kanun lâyihasile, Ankarada bir tıp fakültesi te- sisine, yeniden beş kaza teşkiline, teşviki sanayi kanununun 30, 36 ncı maddeleri- nin değiştirilmesine ait kanun lâyihala- rının ikinci müzakereleri yapılarak ka - bul edilmiştir. Bundan sonra maddelerin Maarif Ve- kâleti prevaftoryomu ve — sanatoryomu hakkındaki kanun lüyihasile.Maarif Ve- xkâleti merkez teşkilât ve vazifeleri hak- kındaki kanuna müzeyyel lâyihanın da birinci müzakereleri yapılmıştır. Meclis cuma günü toplanacaktır. Valiler arasında yeni tayinler Ankara, 9 (Hususi) — Vali layin lis- inin bir kısmını evvelce bildirmiş - . Bugün de mütebakisii ldiriyo- Maraş valiliğine Edirne valisi Os - Man Şahin, Edirne valiliğine Muş vali- &İ Niyazi, Diyarıbekire Zonguldak meb” bsu Mitat Altıok, Rizeye İstanbul be - ıM—j»ı: reisi muavini Nuri, Muşa El 1 Tevfik, Elâzize Bingöl valisi fik, Gümüşhaneye Diyarıbekir valisi erid, Bingöle Van valisi Saib tayin Gdilmişlerdir. Bitlis valisi Hasan Fehmi, Gümüş - valisi Hilmi, Rize valisi Cevdet fekaüde sevkedilmişlerdir. Kan gütme Davaları Ankara, 9 (Hususi) — Kan gütme sebe. İle işlenen adam öldürme ve buna teşeb- cürümleri failleri ve h sımları hak- da tatbik olunacak müuameleye dair un JTâyihası önümüzdeki günlerde liste görüşülecektir. Bu lâyiha iptidai irlerden kalma bir zihniyetin eseri o0- bu kötü an'anenin kökünden kaldırıl- Masi için esaslı hükümleri ihtiva etmek- ir. Yolların tahripten kurtarılması için Ankara, 9 (Hususi) — Nafia Vekâle- ti şaselerin tahribten korunması için iyet ve kaza belediyeleri tarafından fertibat alınmasına lüzum görerek alâ- kalılara talimat vermiştir. Vekâlet vi - yetlerin hemen hepsinde işliyen yük iyonlarından bir buçuk tonluk olan üç ilâ dört tona kadar yük ini işaret ederek bu münase- betle belediyelerin nakil vasıtalarının Bzami istiâb haddini ve tahammül de - Pecelerini tesbit etmesini istemiştir. Göçmenlere ve muhtaç çiftçilere tohumluk Ankara, 9 (Hususi) — Göçmenlere ve Tuhtaç çiftçilere tohumluk ve yemeklik itılması hakkındaki lâyiha yaz tati- Tinden evvel Mecliste görüşülecektir. 4 Stalinin annesi öldü Moskova 9 (A.A) — Tifliste çıkan Za- | Ta Vostoka gazetesi, Stalinin annesinin | burada Ti yaşında zatürreeden öldüğü bildirilmekteri Nafia Vekili İsviçreye gidiyor Arkara, 9 (Husust) — Nafıa Vekili Ali Çetinkaya sonbaharda beraberinde mü- tehassıslar olduğu halde İsviçreye gide- cektir. Vekili bu seyahati esnasında mü- him tetkikler yapacaktır. Elektrik ve su işleri bu tetkikler dahilindedir. Küçük Menderesin islâhı Ankara, 9 (Hususi) — Küçük Men- deres nehrile tâbilerinin ıslahı hakkın- İdaki kanuna ek lâyiha meclis ruzna - mesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre 1s- lah işleri için kanunla tesbit edilmiş bulunan 4 sene müddet 6 seneye çıka- rılmaktadır. Egenin Elektrik ihtiyacı İzmir, 9 (Hususi) — Nafıa Vekâleti su işleri umum müdürü ve İsviçreli müte- hassıs Grüner Akçayda su ve elektrik işlerini tetkik etmişlerdir. Akçay üzerin- de bir buçuk milyon Jira sarfile bir hidro elektro tesisi kararlaşmıştır. Bununla Akçay suyundan İstifade edilerek Egenin elektrik ihtiyacı temin edilecektir, Esham ve tahvilât Karşılığı Ankara, 9 (Husust) — Anadolu de - miryolu ve Haydarpaşa limanı şirket- |. leri esham, tahvil ve mümessil sened - lerinin Sivas - Erzurum veya Ergani tahvillerile mübadelesine dair olan ka- nuna ek lâyiha meclisi umum! heyetine Bgelmiştir. Bu lâyihaya göre bundan sonra Mübadeleye arzı muhlemel es - ham ve tahvilâtın karşılanmasını te - min için amortisman sandığına hazine- ce verilecek azam! bir buçuk milyon li- ralık avans İki buçuk milyon liraya ib- lâğ olunmaktağır. İngiltere iki büyük yolcu vapuru daha yaptırıyor Londra, 9 (AA.) — Daily Express Bgazetesinin yazdığına göre, İngiltere hükümeti, büyük iki yolcu vapuru da- ha yaptırmıya karar vermiştir. Eğer dominyonlar bu vapurların masrafına iştirâk etmek islemezlerse, İyiltere bun- ları «Gücen Mary> de olduğu gibi ken- di hesabına yaptıracaktır. caksızın maskaralıkları: ——— ——— — l Ba Süleymanın adaleti I (8.000 metre irtifada üçmi SON POSTA Alman Hariciye Nazırı Sofyada Sofya, 9 (A.LA.) — Almanya harici. ye nazırı B. Von Neurath, tayyare ile buraya gelmiş ve tayyare meydanında kral namına saray müşavir; ile başya- ver, başvekil ve hariciye nazırı Köss- ivanof, hariciye erkânı, Sofya belediye Feisi, polis direktörü, Almanya, Yugos- lavya, Macaristan, Avusturya ve İtalya elçileri ile Bulgaristanın Berlin elçisi tarafından karşılanmıştır. Bir müfreze, askeri hürmet resmini ifa etmiştir. Sofya sokaklarında halk B. Von Neu- Yath'ı alkışlamış ve Almanya hariciye nazırı, derhal kral sarayına giderek hu. susi deftere imza koymuşlur. B. Von Neurath'ın Sofyayı ziyareti Münasebetile gazeteler, çok samimi ma- kaleler neşretmektedir. Edenin Orta Avrupa seyahati Lonüra, 9 (A.A.) — «Reuter ajansın. dan» Londranın iyi malümat almakta olan mahafili, B. Eden'in veyahut Lord Cranborne'un merkezi Avrupa payi - tahtlarında bir turneye çıkacağına ve gilterenin merkezt Avrupa memle - ketlerine bazı iktısadi imtiyazlar bah- şedeceğine dair ecnebi memleketlerde dolaşan haberler hakkında ademi malü- mat beyan etmektedir. Am;r—lkada güneş Tutuldu küsuf Yedi dakika sürdü Nevyork, 9 (A.A.) — Gazeteler, gü- neşin dünkü tam küsufunun muvaffa- kiyetli rasadlar icrasına müsaade bah- şetmiş olduğunu yazmaktadırlar. Bu rasadlar, Ameriks, Japonya ve Poru heyetleri tarafından icra edilmiş- tir. Bu küsuf, 1200 senedenberi en uzun sürmüş olan küsuftur. Filvaki küsuf, 7 dakika, iki saniye devam etmiştir. Maruf Amerikan gskeri tayyarecile- rinden kumandan Sievens, enstanta - neler almak üzere And'lar üzerinde tur, Necaşi Kembriç Üniversitesine âza oldu Londra, 9 (A.A.) — Haile Selâssie, Kembriç üniversitesi birliği fahri âza- lığına tayin edilmiştir. Siyasal bilgiler Okulu öğretmenleri Ankara, 9 (Hususi) — Meclis Bütçe Encümeninde hazırlanan ve umumi! he- yetin tasvibine arzolunan bir tefsir fık- rasına göre Siyasal Bilgiler okulunda dip- Jomatik, mali ve idart ilimlerin kürsüle- Tini resen işgal eden öğretmenlere pro- fesörler hakkındaki maaş ve ücrete ait hükümler tatbik olunacaktır. Küçük okuyucularımız için Eğlenceli bir müsabaka Üç mektepliye 25, 15, 10 lira veya bu kıymette hediyeler vereceğiz 18 gün gazetede 18 muhtelif resim neşredilecektir. — Bu — resimlerdeki şekillerin ilk - harfleri birleşince her gencin işine yarayacak bir şeyin adı meydana çıkacaklır. Müsabaka- mıza bir kaç güne kadar başlıyoruz. 'e n BK TnR h nler a Mukabelebilmisil Tanımıyor Londra 9 (A.A.) — B. Eden, Avam Ka- marasında İngilterenin, İspanyol — sula- rında kontrol esnasında hüctim vukuun- da müdafaa prensipini kabul etmiş bu- lunduğunu ve mukabelel bilmisil yapmak bakkını kat'iyen tanımayacığını bildir- miştir. Almanyanın vaziyeti Berlin 9 (Hususi) — Almanyanın Lon- dra elçisi fon Ribbentrop, Berchtesga- den'den Berline dönmüş ve tayyare ile Londraya hareket etmiştir. Fon Ribbentrop, kontrola iştirak eden gemiler için alınacak teminat tedbirleri hakkında yarın Edenle görüşecektir. Roma ne diyor? Roma 9 (A.A.) — Salâhiyettar maha- filde söylendiğine göre, İspanyol suların- daki ademi müdahale kontrolu meselesin- de bir anlaşmaya varıldığı daha şimdi- den iddia edilemez. 120 ölü Paris, 9 (A.A.) — Madridden gelen bir habere göre, milliyetperverler bu gece Madrid, Bilbao ve Valansiya şe- hirlerini bombardıman etmişlerdir. Madridde 120 ölü ve 200 yaralı vardır. Franko normal bir hükümet kauruyor Saint - Jean - de - Luz, 9 (ALA.) — Burgos'tan buraya gelen haberlere gö- re, General Franko umumi karargüâhı- nı mezkür şehre nakletmek fikrindedir. Bu malümat General Franko'nun şim- |diki muvakkat idare yerine normal bir hükümet kurmak kararile alâkadardır. a . .| * Malüllerin terfihi el lâyihası Ankara, 9 (Hususi) — Bütce encü - İmeni bugün harb malüllerinin terfihi hakkındaki lâyihayı tetkik ve intac et- miştir. Encümen lâyiha üzerinde mali- ye encümeninin yaplığı değişiklikler- den birine iştirâk etmiyerek harbte ol- sun, eşkiya takibinde olsun malül olan bil'umum askeri malüllerin tezfihten istifâde etmeleri esasını kabul etmiş - tir. Maliye, encümenin malüliyet id - diasının serdedilebileceği müddet hak- kında lâyihaya koyduğu kayıt aynen ipka edilmiştir. Bu kayda göre tekaüt. lüklerine muttali oldukları tarihten nihayet bir ay zarfında malüliyetleri « ni iddla edenlerin müracatları tetkik edilecektir. Hava genel komutanlığı lâyihası mecliste Ankara 9 -- Teşkil edilecek hava mü- dafaası genel komutanlığı hazarde genel kurmay başkanlığına, seferde başkomu- tanlığa bağ'ı olacaktır. Buna dair olan kanun lâyihası meclis ruznamesine alın- miştır. Kanunla bir de yüksek hava mü- dafan kamisyonu teşkil edilmektedir. Hava korunmasına ait bütün teşekkül- lerin talim, terbiye ve tatbikatı bu komu- tanlığa alt olacaktır. Komisyon genel kurmay başkanınınriyasetinde çalışacak hava genel komutanı ile Milli müdafaa İhnava müsteşarı ve diğer Vekâletler müs- | teşarlarından mürekkep olacaktır. Vindsor Dükü ve Düşes 3 ay Avusturyada kalıyorlar Viyana 9 (AA.) — Dük ve düşes dö Vindsor bu sabah Wasserleonborg şalo- sunda İngiliz ve Amerikan gazetecilerini kabul etmişlerdir. | Dük ve düşesin kâtibi, dük ve düşesin burada üç ay kalmak niyetinde oldukla- rını, İngiltereden yakında hiçbir davetli beklenmediğini ve İngiliz gazetelerinde mevzuu bahsolan dük dö Kentin ziyare- tinden hiçbir. haberleri bulunmadığını bildirmiştir. Tümen komutanları için otomobil Ankara, 9 (Hususi) — Tümen komu- tanamı için 24 ve Milli Müdafaa Vexkâleti emrine 10 otomobil verilmesi ve bu su- retle arabaların kaldırılması hakkındaki kanun lâyihası Meclis ruznamesine alın- maştır. ÂLE tedafui ittifakı Yazan: Selim Ragıp Emeç on günlerde İtalya ile Alman- yarım arasında tedafui bir itti- fak yapıldığı şayiaları dolaşıyor. Alman barbiye nazırı mareşal fon Blomberg'in Romayı ziyareti münasebetile mevzuu bahsedilen bu hâdisenin vukuu kadar şüyuu da ehemmiyetlidir. Çünkü: Alman- ya ile İtalya, rejim benzerlikleri icabı ©- larak bütün Avrupada siyasi bir teşriki mesai yapmışlardır. Bu teşriki mesainin esası meçhuldür. Fakat son İspanya vu: kuatı göstermiştir ki Berlin - Roma mih- veri, bugünkü şeklile ihtiyaca mukabele etmekten uzaktır. Çünkü, bir tahrik ha- reketi karşısında ve meselâ Alman kuv- vetleri herhangi bir zecri hareket yapa- cak olurlarsa, İtalyanın san dakikada bu harekete iştirak etmekten imtina etmesi mümkündür. Nitekim, bunun aksi de va- rit olabilir. Bu sebebledir ki, her ne ka- dar Alman ve İtalyan membaları böyle bir hâdiseyi inkâr etmekte iseler de, işin bir hakikat olması gene ihtimalden uzak | değildir. Böyle bir akdin yapılmasını za- Ururi kılabilecek olan şu hâdise, bu zaru- rete bir delil sayılabilir. Alman zırhlısi İspanyol tayyareleri ta- |rafından bombardıman edildiği zaman, milli nasyonal fırkası erkânı, Alman ha- İriciyesinin önünde toplanmış ve — «inti- ların maksadı, Almeria'nın bombardıma- nı değil, buraya asker çıkarılması idi. Fa- kat böyle bir hareketin son derece toh- likeli olabileceği düşünülerek bundan vazgeçildi ve bu müstahkem — mevkilr. bambardıman edilmesi ile iktifa olundu. Mukabelei bilraisil hareketi için Alme- ria'dan başka bir naktanın seçilmemesi« nin sebebi ise şudur: Bu nmokta, milli cenup ordularının sağ cenahlarının karşılaştığı yerdir ki hükü- metçi İspanyol ordularının sol —cenahi buraya istinat eder, Bu itibar ile askeri kıymeti gayri kabili inkârdır. Selim Ragıp Emeç Romanya Kralı Leh Nazırile uzun müddet görüştü Bükreş, 9 (A.A.) — Romanya kralı Karol, Polonya hariciye nazırı Beck'i kabul ederek kendisile çok uzun süren bir mülâkatta bulunmuştur Fransada müthiş fırtına Lille, 9 (AA.) — Birdenbire çıkan müthiş bir fırtına büyük hasar yapmış- tır. Yüz hektardan fazla toprak tama- mile su altında kalmış ve ekinler mah-» volmuştur. Cappel köyü de tamamen su altındadır. Tardiyö evlendi Paris, 9 (A.A.) — Eski Başvekil M 'Tardiecu ile dul Bayan Blanchard'ın iz> divaçları Chaumont - sur * Tharonne'da son derece hususi bir surette tes'id e- dilmiştir. Yeni İngiliz muhripleri Londra, 9 (AA.) — Jarron deniz tezgâhlarında iki yeni İngiliz muhribi denize indirilmiştir. 44 bin beygir kuv- vetinde motörlerle mücehhez olan bu gemilerin sür'ati 36 mildir. Çerkeşte kahve bolluğu Çerkeş (Hususi) — Çerkeş kahveha- nesi bol kasabalardan biridir. 800 evli ka- sabada 18 kahve vardır. Birisi istasyonda, diğeri de çarşının tam ortasında olmak üzere iki yeni kahve daha yaptırılmış - tır. Bunun sebebi Çerkeş te iklim dolayı- sile ziraat yapılamaması, hadsiz, hesapsız araziden istifade edilemediği için halkın — işsiz bir vaziyette bulunmasıdır. Çer - keşliler ancak haftanın bir gününde ça « — lışmakta, pazara gelen köylülerden mü « bayaat yaparak bunları toptancı tüccare lara satmakta, haftanın diğer günleri bu bir gündeki kazançları ile idare etmekte, boş vakitlerini de kahvelerde geçirmek- tedirler. | kam» diye bağırmıya başlamışlardır. Bun- — E | ğ