17 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BZi a UA HABER SON POSTA Talebe kamplarındaki çocukların şenlikleri Şenliklerde Vali Muhiddin Üstündağ da bulunarak küçüklerin gösterdikleri muvaffakiyeti alkışladı Resmi Birlik kolları halinde — çalışan ilk Ookul himaye hey'etleri ve cemiyetle - Tinin talebe kamplarına gönderdikleri gçocuklar, dün, birlik namına, Kadıkö - yünde Fener stadında bir şenlik yap - mışlardır. Saat on yedi buçukta baş - hyan ve geç vakte kadar devam eden şenliklerde, vali ve şehir meclisi âza - sından bazılarile kültür direktörü de bulunmuşlardır. Şenliklere bir geçid resmile başlanmış, istiklâl marşı söy - lenmiş, bundan sonra, çocukları hima-| ye birliği âzasından Zühtü bir söylev vermiştir. Bunu mütecakib, — çocuklar, motifli yürüyüşler, yer — temrinleri Jimnastik, kalkan oyunu, bayrak yarı- $ı, kıyafet değiştirme yarışı yapmış - lar, ateş etrafında kamp şarkıları söy- lemişler, çocuklar tarafından bir tem - sil verilmiş ve heyamola şarkısile şen- liklere geç vakit nihayet verilmiştir. Bu şenliklere, Yeşilköy, Sarıyer, Kı ziltoprak ve Erenköy kamplarındaki ta lebe iştirak etmiştir. Florya kampı ev- velce bittiği ve çocuklar dağıldığı için geçid bu kampa iştirak edenler dünkü şen - liklerde bulunmamışlardır. Şenlikde minimini — mekteblilerin hepsi kendilerine düşen vazifeleri lâ- yikile ve büyük bir intizamla yapmış- lar, kesif bir kalabalık tarafından uzun uzun alkışlanmışlardır. Gümrük ve inhisarlar müsteşarının tedkikleri Şehrimizde bulunmakta olan güm - rük ve inhisarlar vekâleti müsteşarı Adil Okuldaş dün sabah — gümrükler başmüdürlüğüne gelerek öğleye kadar meşgul olmuştur. Müsteşar şehrimiz - de bir müddet daha kalacaktır. Esnaf cemiyetlerine kayıdlı âza 38 bini buldu Geçen yıl esnaf cemiyetlerine ka - yıdlı esnaf adedi 32 bin iken, bu mik - dar bu yıl 38 bine — yükselmiştir. Bu yükseliş, cemiyetin esnafı iyi bir şe - kilde kontrol etmesinden ileri gelmiş - tir. k Rumen revüsü dün şehrimize geldi Festiyal münasebetile — İstanbulda Tanasa revüsü dün şehrimize gelmiştir. bir komik artist tarafından idare edilen Revü, yarın akşamdan itibaren temsillerine Tepebaşı tiyatrosunda - başlaya- yaktır. Resmimiz Romanyalı san'atkârları Sirkeci garında göstermektedir, temsiller verecek olan Romanyarın Tanasa adında beynelmilel şöhrette rTevüde yüz kadar artist mevcuddur. Otobüs davası Şoförler cemiyeti de otobüs sahiblerini itham ediyor Otobüscüler ileri sürülen iddialara cevab veriyorlar Bazı otobüs şoförlerinin hasılatın yüzde önile çalışmaları üzerine, otobüslere — fazla sefer yaptırıp hasılâtı arttırmak için sür'nt- N gittikleri, durak olmıyan yerlerde durduk- Jarı, geceleri bahçeler önünde — toplanarak taksi şoförlerini zarara soktukları hakkın - daki lddialar günün meseleleri arasına gir- miştir. Şoförler Cemiyeti Relsi Hakki — Erdemir | diyor ki: — Maalesef bütün bunlar olmaktadır. ve,| bu hususta tedbir almak üzere emniyet teş- | kilâtile temaşlara da geçmiş — bulunuyoruz, Ümlid ediyorum ki, çok yakında, otobüslerin durak haricinde durmaları, sür'atli güme - leri ve yolcuyu ulmak için yarış yapmal: nın önüne tamamen geçilecek tedbirler nacaktır. Evvelce şoförler üç lira yevmiye e çalı -| gıyorlardı. Şimdi taksi şoförleri, yüzde yir -| mi ile çalışıyorlar ve otobüs sahibleri ise, o- tobüs şoförlerini yüzde onla Şoförler de, eski gündel mak için, birbirlerile yarış ediyorlar. Fakat, bundan, kendileri de memnun değillerdir. Şoförler Cemiyeti idare hey'etinden Adil de, reksin bu sözlerine ilüveten — demektedir ki: — Bazı otobüs şoförleri direksiyonun ba- gından 20 saat ayrılmıyor. İstirahati için an cak dört saat kalıyor. Halbuki, bir müddet sonra, bu şoförde çalışacak ne dimağ, ne de vücud kalıyor. Bu hareket, ayni 2amanda, bir otobüse bir şoför bağlanması — gibi bir mahzuru da daldir ki, bir çok şoförler de bu süretle açıkta kalıyor. Bunlara mukabll, otobüscülerden Kan - tarcı oğlu Rıfat, Kurtuluş - Beyazıd ve Şiş- M - Fatih otobüsleri şeft Şerafeddin Sayıl da diyorlar ki: — Dört ây evveline kadar, otobüs şoförle- ri, hemen patronlar derecesinde para alır - lardı. Dört aydanberi, bazı hususi yöl vazi - yetlerinden vesaireden dolayı hasılat düş - meğe başladı. Bunun üzerine, bir kısım pat- ronlar şoftörleri, yüzde onla çalıştırmak za rüretinde kaldılar. Fakat, bu, böyle söylen diği gibi zararlı değil, şoförleri — koruyacak bir tedbir oldu. Bakın, söylenenlere cevab vereyim: Evvelâ, günde yapılacak seferler muay - yendir. Bir cedvel dahilinde yapılır, Bir tek sefer fazla yapmak imkânı yoktur. Ayni zâ- manda, goför, muayyen hatlarda, belediye - nin tayin etliği azami ve asgarl saman ara- sında gşeferini tamamlamağa — mecburdur. Böyle yapmıyan şoförleri zaten biz muahâ- ze eder ve ceralandırırız. Bonra, dürak yerleri mahdunddur, Yalnız, tesbit edilen her durağa daha levha asılmış değlidir. Şoförler bu durakları bilip durur « lar ki, bunu bilmeyenler, durak — haricinde durulduğunu zannederler, Yirmi saat çalışan ctobüs yoktur ki, şo- för pulunsun, Bu da tamamen — asılız bir tddtadır. Sonra, bir otobüla, yolda başka bir otobü- sü geçemez. Zira, bu takdirde iş bir yarış halini alır ki belediyece 25 llra ceza kesllir, Bi naenaleyt, bunların hiç biri varid değildir ve bütün iddlalar yersindir. — Ve şoförler de yeni vaziyetten memnundurlar, Brüksel, Atina, Bükreş, Bağdad- elçilerimiz mezunen geldiler Brüksel elçimiz Cemal Hüsnü, Ati- na elçimiz Ruşen Eşref, Bükreş elçi - miz Hamdullah Suphi ve Bağdad el - çimiz Hakkı Tokay, mezuniyetlerini ge çirmek üzere şehrimizde bulunmakta - dırlar. Esnaf cemiyetleri hastanesi Birleşik Esnaf Cemiyetleri muayene ve tedavi kliniği (Esnaf — Cemiyetleri hastanesi) şekline sokulmuştur. Hasta- ne için yakında yeni malzeme sipariş edilecektir. Fakir kadınları esirgeme balosu Hazik doktorumuz Bay Sani Yaverin re - fikası Rana Sani Yaverin riyaseti — altında senelerdenberi hayırlı işler gören bu kadın müecssesesi memfaatine — bu sene de bir yaz balosu tertib edümiştir. Bayan San! Yave - rin Ihtimamlı mesalatle mükemmel bir şen- Ük mahiyetini alacak olan bu'balo Ağusto - sun yirminci günü akşamı Suadiye plifında verilecektir. Mutilin bülün kibar gemiyeti- ni bir graya toplayacak olan balonun tam mânastle eğlenceli olması ve bu hayır c& - miyetine hak edilmiş bir istifade bemin e - ilmesi dçin “tertibasta Hiç DİP şey eksik bis| rakılmamıştır. — y Kai Avusturya ile aramızdaki ticari mübadele protokolü tebliğ edildi Bu protokole göre Avusturya ile olan bazı Avusturyanın Almanya ile birleş - mesi dolayısile Türkiye hükümeti ile Alman hükümeti arasında, Avusturya ile yapılan ticari mübadelelerle tediyat hakkında bir protokol imza edilmişti. Ahiren bu protokol alâkadarlara teb - liğ edilmiştir. Bu protokola göre 23 Temmuz 1936 tarihli Türkiye ile Avusturya arasın - da emtia mübadelâtını tanzime mü - teallik itilâf hükümleri, Türkiye hü - kümeti ve eski Avusfurya federal hü- kümeti toprakları üzerinde — tatbikde berdevam olacaktır. Avusturya eyaleti ile Relich'in diğer |kısımları arasındaki gümrük — hududu kalkıncaya kadar Avusturya rejisinin tütün mübayaaâlına dair 23-7-936 ta - rihli mektub ahkâmı ile ayni tarihli ve tenzilâtlı tarife ile yumurta idhaline dair mektub ahkâmı mer'i olmakta de“ vam edecektir. Bundan başka Türkiye hükümeti i- Je eski Avusturya federal hükümeti a- rasında 6 Şubat 930 tarihli Medus Vi - vendi'de, gümrük hududunun lâğvı ta- rihine kadar tatbik edilecektir. Yalnız, Türkiye ile eski Avusturya hükümeti arasında münakid 23 Tem - muz 936 tarihli klering anlaşması ah- kâmı, 15 Ağustos 1938 tarihinde sona ermiştir. Bu tarihten itibaren Türkiye ile Almanya arasında — imzalanan son anlaşma hükümleri, mezkür ahkâmın yerine kaim olmaktadır. Mâamafih 15 Ağustos 1938 tari - hinden evvel başlamış olan husust ta- kas muameleleri 31 Ağustos 1939 ta - rihine kadar, 23 Temmuz 1936 tâarihli Türk - Avusturya klering anlaşması - mın bu Babtaki ahkâmı muücibince tas- fiye edilecektir. |Türk - Alman kleringinin aid olduğu hesablarına devredilecektir. Bu bakiye Avusturya lehine olduğu takdirde, Tür kiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, şi- lin olarak tahakkuk edecek bu bakiye- lerin, tahsilât günlerinde tatbik etmiş olduğu alış kurları üzerinden karşılığı 'Türk liralarının Deutsche Verrechnun- gskasse'in (A.) hesabındaki matlübu - na devredecektir. Türk - Avusturya an laşması mer'iyeti müddetince vadeli 0- larak idhal edilmiş malların bedelleri 15 Ağustos 938 tarihinden sonra, borç- Ju kalınan mikdarın 'Türk - Alman kle- ring anlaşmasının aid olduğu hesabla - rına yatırılması suretile tasfiye oluna- caktır. Bu protokolün teknik tatbikat şekil- leri, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Ban kası ile Dettsehe . Verrechnungskasse arasında kararlaştırılacaktır. Cumhuriyet Merkez - Bankası trikotajcılara altı ay vâdeyi kabul etti Trikotaj fabrikatörleri, şimdiye ka- dar Almanyadan getirtmekte olduklatı iptidat maddelerden yün ipliği için Al- man bafkalarından altı aylık bir kre- di temin ettikleri halde, Cumhuriyvet Merkez Bankası yalnız — üç aylık bir kredi müddeti kabul etmekte idi. Bu yüzden sıkıntı çektiklerini ileri süren trikotajcılar Ticaret ve Sanayi Odası - na müracaat ederek, Almanya banka - lari tarafından verilen altı ay müdde - tir Türkiye Cumhuriyeti Merkez Ban- kası tarafından da kabul edilmesi için odaca teşebbüsler yapılmasını istemiş- lerdir. Ticaret Odası tarafından bu hususta banka nezdinde yapılan teşebbüs müs- bet netice vermiş ve Cumhuriyet Mer- kez Bankası Almanyadan — getirilecek yün ipliği ile her türlü istihlâk-mad - deleri için altı ay vade kabul etmiştir. Pazarlıksız alış veriş hakkında ticaret odasının mütaleası 'Ticaret ve Sanayi Odası idare hey - eti dünkü toplantısında Eylülden iti - baren tatbik edilecek olan pazarlıksız anlaşmalar mer't olmakta devam edecekler satış şekli üzerinde görüşmeler — yap « mış ve buna aid bir mütalea — raporu bhazırlıyarak belediyeye göndermiştir. Ticaret Odası bu raporda pazarlık- sız satış işine evvelâ mevâddı iptidaj « yeden başlanması ve ondan - sonra bu usulün kömür ve oduna tatbik edilme- si ve hal fiatlarmın da her gün bele « diye tarafından gazetelerle ân edil - mesinin temini mütaleasında — bulun - müştur, Türk - Alman anlaşması gümrüklere tebliğ edildi Almanya ile Türkiye arasında imza edilen ve övvelki günden itibâren mer iyet mevkiine giren yeni ticaret anlaş- ması dün Gümrükler Vekâlı dan İstanbul gümrük başm tebliğ edilmiştir. İzmir fuarı İstanbul komitesi yarın İzmire gidecek İzmir fuarınm açılış töreninde İs « tanbul Ticaret ve Sanayi Odasını tem sil edecek olan Oda Umumt Kâtibi Ce- vad Düzenli'nin başkanlığındaki heyet yarın İzmire hareket edecektir, Takas komisyonu dün toplandı Takas komisyonu dün Türkofisde toplanarak sön bir haftalık takas mu: amelelerini tedkik etmiştir. Poliste : Bir amele kazma ile arkadaşını yaraladı Beykozda bahçıvan Şerifin bahçesinde ça hşan Edirnei) İsmail oğlu Hüseyin ile arka- daşiı Ahmed arasında iş yüzünden çıkan bi İki taraftan birinin lehine klering |kavgada, Hüseyin Ahmedi kazma ile başın » hesablarında tahakkuk edecek bakiye, |dan ve kolundan ağırca yaralamıştır. Yaralıl Nümune hâstanesinde tedavi altına alınmış, suçlu yakalanmıştır. Alacak yüzünden birbirlerini yaraladılar Kurtuluşda Safa apartımanı kapıcısı Rerz, zi ile, arkadaşı Muslafa arasında alacak yü« zünden çıkan bit kavgada her ikisi de bir « birlerini bıçakla başlarından hafifce yara « Lamışlardır. Suçlular cürmü meşbud mah , kemesine sevkedilmişlerdir. Birkadın merdivenden düşüp yaralandı Binbirölrekte Bostan sokağında — oturam 55 yaşında Feriha, evin merdiyenlerinden 14 nerken ayağı küyerak dilşmüş — vücudünün muhtelif yerlerinden tehlikeli bir surette ys ralanmıştır. Feriha cankurtaranla — Haseki hastanesine kaldırılmıştır. Bir inşaat amelesi düşüp yaralandı Fatihte Aktar sokağında oturan Ali, Üzx küdarda Aziz Hüdâl sokağında” bir ingaatt€ çalışırken müvazenesini kaşbederek düşmi başından ağır sürette yaralanmışlır. Yarı Nümune hastanesinde tedavi - altına alta © mıştir. Bir araba tramvaya çarptı Bürücü Kadrinin Idaresindeki çit atlı yült arabası Divanyolundan geçerken Türbe ö « nünde durmakta olan bir Harbiye - Fatili tramvayına çarpmışlır. Bu çarpışma neticee &inde araba ve tramvay hasara uğramıştır. venecedeceLiLerLeRERAAK LA RAkeneeLecLELEcErEKEELLEE SA vRecEmAN, -Her akşam Dişlerinizi fırçalayacağınız macun.