30 Aralık 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Aralık 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa SON POSTA Birincikinim 30 Pazarlıksız Satış konirollarına yılbaşından itibaren hız verilecek Müşteriye iskonto yapmak suretile pazarlığa çığır açan esnaf şiddetle takib edilecek Senebaşındarı itibaren pazarlıksız #atış kontrollarına hız verilecektir. Be- lediye İktisad Müdürlüğü bu husus - taki hazırlıklarını tamamlamıştır. Birçok dükkân ve mağazaların eti- ketleri fazla. fiat koydukları ve müş teriye iskonto yapmak suretile pazar- lığa çığır açtıkları görülmüştür. Bu gi- biler senebaşından itibaren oşiddefle takib edilecektir. Belediye, pazarlıksız satış kontrol - larında bazı müşkülâta tesadüf etmiş- tir. Bu yoldaki müşkülât Otemamen tesbit edilmiş ve rapor haline konmuş- tur. Belediye, müşkülâtın halli çareleri- ni de rapora eklemiştir. Rapor, bir de- fa da İktısad Vekâleti İç Ticaret U - mum Müdürü Mümtaza gösterilecek, bilâhare Ankaraya gönderilecektir. İç Ticaret Umum Müdürü Mümta - zın senebaşından sonra pazarlıksız sa- tış kanununun dört aylık tafbikafşn: kontrol etmek üzere İstanbula gelme si beklenmektedir. İstanbul Belediyesi İktısad murakıbları Mümtazla beraber kontrollar yapacak, müşkülleri berg- berce tesbit edeceklerdir. Sultanahmedde yeni- den hafriyat yapılacak Sultanahmedde Arasta sokağında Bizans eserlerini meydana çikaftmak için yapılan hafriyattan istenilen neti- ce alınamamıştır. Mozaikların devami Sultanahmed camiinin altına tesadüf etmektedir. Hafriyatı idare edenler ka- zı ameliyesini camiin avlusuna geçir - miş, cami duvarlarına doğru ilerleme" ğe başlamışlardı. Maarif Vekâleti, vaktinde haber ala- Yak cami duvarlarının tehlike geçir - mekte olduğunu ileri sürerek bafriya- tı durdurmuştu. Maarif Vekâleti bun dan sonra hafriyat işlerile meşgul o * lanların nazarı dikkatimi celbetmiş, bundan sonra yapılacak her nevi haf - riyatta civardaki âsarı atikanın mu - hafazasına ehemmiyet verilmesini İs - temiştir, Asar atika mütehassıs Bakster, ö - nümüzdeki yaz tekrar İstanbula gele- cek, hafriyat işlerile meşgul olacak » tır. Ayasofya ile Sultanahmeld ara - #mdaki sahada meydana çıkarılmamış birçok Bizans eserlerinin mevcud ol - duğu tahmin edilmektedir. Bazı hatriyatçıların önümüzdeki se- nelerde bu civarda geniş mikyasta hafriyat yapmalarına intizar olunmak» tadır. Hafriyata mani olan yanan Adliye sarayının arsasındaki molozların biran evvel kaldırılması için icab eden mua- meleye tevessül olunmuştur. Moloz - ları kaldırmağa memur edilen müte * ahhid. taahhüdünü ifa etmediğinden ihtiyat akçesi iade edilmemiştir. Vilâ- yet bu para ile molozları kaldıracak ve bu civarda da hafriyat yapılacaktır. Kültür işleri: Muallimlere mesleki konferanslar verilecek Muallimlere bu sene de mesleki kon- feranslar verilecektir. Bu sene ilk “2 ölmak üzere tarih, coğrafya, yurdbilgisi | | konferanslarına da başlanacaktır. Tarih Profesör Hâmid, coğrafya Doçent Besim, yurdbilgisi Sadreddin Celâl tarafından deruhte olunmuştur. Ayrıca köy muallimlerine de bu sene den iibaren mesleki dersier verilecektir. Köy muallimleri Şile, Çatalca, Silivri ve Yalova merkezlerinde Cumartesi ve Pa- zar günleri toplanacak, müfettişler tara- fından verilecek konferansları dinliye- ceklerdir. Dünya a tercümeler Maksi Gorki AŞK RÜYASI Ruscadan çeviren: Hasan Âli Ediz Fi: 50 Kr. REMZİ KİTABEVİ Grip salgını devam ediyor İstanbuldaki grip salgını bütün şid- detile devam etmektedir. Maarif mü- #ettişleri mektebleri gezmişler, sınıfla- rn bomboş olduğunu, ve muallimler- den mühim bir kısmının da hasta yat- tıklarını tesbit etmişler, keyfiyeti İs - tanbul Sıhhiye Müdürlüğüne bildir - mişlerdir. Geçen senelerde başgöste - ren grip vak'aları mekteblerde bu se- nekinden daha az olduğu halde mek - tebler kapatılmış idi. Bu sene Sıhhiye Müdürlüğü mekteblieri tatil etmek is - tememektedir. Maarif Vekâleti müfettişleri, grip salgını karşısında İstanbul mekteble- rinin tatil edilmelerini Sıhhiye Mü - dürlüğüne bildirmişler, bu suretle va- zifelerini tamamlamışlardır. Sıhhiye Müdürlüğünün son kararı henüz Ma - arif Müdürlüğüne bildirilmemiştir. Poliste : İki küçük çocuk kaynar su ile haşlandılar Dün, Harbiyede Dershane sokağında obu- ran Hatice adında bir kadın, #ki çocuğunun birdân kaynar su ile yanmasına sebeb ol- muştur. Haier 10 aylık Erdoğan ile yatakta yat- makta fken oda içinde oyniyen 3 yasların- daki Ergün mangal üzerinde kaynıyan ye - mek tenceresi üzerine düşerek başından ve ellerinden yanmış ve feryada baslamıstır. İmdadına koşan annesi, onu kurtaranım derken kucağındaki küçük Erdoğan da ten- ceremin Üzerine düşerek yanaklarından yan- mıştır. Her iki çocuk da Şişli hastanesine gönderilmiştir. İki yolcu kadının üzerinde kaçak eşya bulundu Dün, Pireden Ilmanımmza gelen İtalya bandıralı Palestina vapuru yoleularından Bofya ve Marya adında İki kadının vaziye- tinden şüphelenen gümrük muhafara me- murları, yaptıkları arama sonunda Üzerle- rinde bir miktar kacak Şün ve ipekli ko - maş bulmuşlardır. Kaçakçı kadınlar asliye beşinci cesa mahkemesine verilmişlerdir. Kumar oynanan bir kahvede arama yapıldı Dün, zabıtaca Cibalide Siirdli Sald oğlu İ Hayrinin kahvesinde kumar oynatığı haber İ alının, #kinsi şube memurları tarafından kahveci Hayri ve karsı Kâmüe ile kumar İoynıyan iki kişi yakalarnmıslardır.. Aynca İalinan tertibat neticesinde kumar oynatan kahveci Hayrinin Üzerinde yapılan aramada bir tabanca bulunmuştur. Suçlular hakkında tahkikata başlanmıştır. Bir otomobil kazası Dün, Çarsıkapıda Ahmedin kullandığı 1823 numaralı otomobil, 17 yaşındaki Tan - rverâiye çarpmıştır. Tanrıverdi, ellerinden yaralanarak hastaneye kaldırılmış, şoför yakalanmıştır . Bir tramvay bir yük arabasına çarptı Dün saat 16 da 209 sayılı vatman Hasa- nın idaresindeki tramvay araban, Edirne - kapıda Süleymanın kullandığı 4762 sayılı yük arabasına çarpmış ve arabayı hasara uğratmıştır. Vatman hakkında tahkikata başlanmıştır. Bir randevu evi meydana çıkarıldı Dün, Kadıköyünde Caferağa mahallesin- de oturan ve #abıtaca tanınmış randevucü kadınlardan olan Fofo ve Biranüş adların- duki kadıların evlerinde yapılan Araştır » mada Üç erkekle üç kadın bulunmuştur. Suçlular hakkında tahkikafa tar, “İtün bölgelerinde hava kapalı ve yağış Posta idaresinin nazarı dikkatine İzmit muhabirimizden gazetemiz £- çin yolanan 25-12-9038 tarihli bir mektubun ancak dün akşam idare- mize vâsı olabilmiş olduğunu söyler- sek hayret etmeyiniz. Maalesef bu, bir hakikattir. Ve şunu da gene haki- katin kutsiyeti namına ifade edelim kl bu teahhurun mes'uliyeti İzmit postanesinde değildir. Zarfın üzerin- de İstanbul İdaresinin 25-12-4638 ta- rihli damgası mevend olduğuna gö- re bu mektub İzmitten 25-12-9038 de postaya verilmiş, eyni günde İstan - bula sevkolunmuş, gene ayni günde İstanbula gelip damgulanmış ve son- ra... Yenipostanedan matbaamızın yolunu ancak 4 günde bulabilmiştir. Son zamanda taaddüd eden bu gibi teahhurlara Posta İdaresinin ehem- miyetle nazarı dikkatini celbediyo * ruz. Fırtınanın şiddetinden vapurlar limanlara iltica ettiler Bir balıkçı motörü batar- ken kurtarıldı Karadeniz ve Ege denizinde bü İsürmekte olan fırtına dün şiddetlen - miş ve seferde bulunan vapurlar yol larına devam edemiyerek yakın liman- lara iltica etmişlerdir. Tarife mucibince, dün öğleden son - ra Mersinden gelmesi icab eden Sa- dıkzade vapuru fırtına yüzünden henüz gelememiştir, Karadenize çıkacak va- purlar da, Büyükdere önünde demirli- yerek fırtınanın yalışmasını beklemek- tedirler. Dün, şehrimizde hava kapalı, yağış” hı 've fırtınalı geçmiş. Evvelki gece baş ıyan yağmur dün akşama kadar de - vam etmiştir. Rüzzârlar şimal istika- metten saniyede 10 - 12 metre hızla esmiş, sühünet en yüksek güneşte 16,6 gölgede B,! ve en düşük 6,3 santiprad olarak kaydedi'miştir. Memleketin bü- Hatayla aramızdaki gümrük tarife- | si azami surette indirilmiş olduğundan birkaç zamandanberi İstanbulda Ha - tay portakalları görülmektedir. Hata- yın, yerli portaka'larla rekabet etmek istemesi, portakalcılarımız) gayretp getirmiştir. 64 lük ve 80 lik sandıklara yerleştirilen portakallarımız Hata - yın bu cins portakallarına tefevvük etmektedir. Yalnız Hataydan gelen portakallar arasında kilhassa Yafa cinsleri, «yerli portakallarin serbest serbest rekabet edebilmektedir. Hataydan vasati ola - rak günde 3 bin sandık portakal gel - mekte, bir kısmı İstanbul piyasasına tevzi olunmakta, mühim kısmı diğer wilğyetler © tarafından - çekilmektedir. Hatay portakalı bir takım ecnebiler ta- rafından İstonbul piyasasına getiril « mekte olduğundan daha pahalıya mal olmaktadır. Geçen ay teşkil edilmiş olan meyva alım satım birliği müdürü, bu işlerle meşgul olmak üzere Hataya gitmiştir. Birlik müdürü Hatay portakallarının Türkiye satışmı üzerine alacaktır. Kooperatifler birliği, satış zaları ve şarab fabrikaları açacak İzmir 28 (Hususi) — On incir ve dokuz üzüm kooperatifinin itgihadile meydana gelen kooperatifler birliği, başlıca vilâyetlerimizde satış mağaza - ları açmağa karar vermiştir. İzmirde Kemeraltı, İstanbulda Beyoğlu mağa- zaları büyük bir rağbet gördü! için üçüncü mağaza 939 senesinin ilk ayın- da Ankarada sçılacaktır. Kooperstifler birliği, 939 senesi i - çinde Turgudlu, Salihli, Urla, Alaşe »- hir, Menemen ve Kemalpaşada birer şarab fabrikası Inşa ettirecektir. Ma - nisada inşa edilmekte olan şarab fab - rikası senevi 10 milyon litre şarab is - tihsal ederek “ihraç edecektir. Şimal memleketleri, şarablarımıza büyük bir rağbet göstermeğe başlamıştır. Çekoslovakyadan ayrılan yerlerden gelen eşya Yı geçmiştir. Gelen haberlere göre, Balkanların şimal #mıhtakalarında da kış, şiddetle hüküm sürmektedir. Büyükçekmecede Sabahaddin kapta- nm idaresinde bulunan bir balıkçı mo- törü dür öğleden sonra Silivri açıkla - zında fırtını yüzünden batmak tehli - kesi göstermiş, kaptan Sabahaddin - o sırada hâdise yerinden geçmekte olan Hatay vapurn tarafmdan kurtarılmış, motör vapura bağlanarak limana geti -| rilmiştir. Möteferril : Gü” rükler Brşmüdürü Ankaradan geldi İstanbul gümrüklerine std muhtelif iş- ler hakkında Gümrük ve İnhisarlar Ve- kâletile temaslarda bulunmak üzere bir kaç gün evvel Ankarsya giden Gümrük- | ler Başmüdürü Methi Adakan dün Ar- karadan şehrimize dönmüştür. Avrupa ekspresi tezhhörle geliyor Sön günlerde Avrupada hüküm süren şiddetli fırtına ve tipilerden dolayı, Av- rupadan gelen ekspres birkaç gündür şehrimize teahhürle gelmektedir. Dün de Avrupa ekspresi, Sirkeci garına 80 daki- kalık bir rötarla gelebilmiştir. Sirkeci garındaki Inşaat bitiyor Devlet Demiryolları tarafından “bir müddettenberi yapılmakta olan Sirkeci garının İnşaatı bu hüfta sonunda nihaye- te erecektir. Bundan sonra Nafıa Vekâi- letinden gönderilecek projelere göre ga- rın ön kısmında bir bahçe vücude getiri- lecektir. Deniz işleri: Karadenizde bir torpil görüldü Dün Şilede İmrenli iskelesi civarında İli 'Taşcıağzı denilen mevkide gümrük mu- İl in | nlar heyetinden: İstanbul şehri dahilinde bulunan w Yılbaşı Gecesi NOVOT'Nİ'de Müzik, Şarkı, Dans ZENGİM KOTİYON ve EĞLENCELER Masalarınızı şimdidan tedarik ediniz. ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Drem S. 20,30 ASMODE &.P İstiklâl emidasi Komedi hafaza memurları tarafından bir mayın görülmüş ve keyfiyet derhal alâkadar makamlara bildirilmiştir. Mayn bugün Ss.» Şileye gönderilecek bir müfreze tarafın- MUM SÖNDÜ İlan imhiü olunacaktır; 5 table NESNEYİ Hatay portakalları Günde üç bin sandığı ea bulan müvaridat rağbet görüyor piyasada büyük gümrük teşkilâtına yeni bir emir gör dererek Çekoslovakyadan ayrılıp Po * lonya, Almanya ve Macaristana İl olunan memleketlerden Türkiyeye 8€“ lecek eşya hakkında iş'arıahire kadif bir muamele yapılmamasını bildirmiş” tir, Bu yerlerden gelecek eşya gimdilii memlekete ithal edilmiyerek ambar“ larda muhafaza edilecek ve alâkadif hükümetlerle yapılmakta olan lar bittikten sonra kabt bir karar ve” rilecektir. Almanyaya tiftik gönderilecek Almanya kontrol dairesi tiftikleri * miz için yeniden permiler gönde başlamıştır. Almanya ile iş yapan ihr” caf tacirlerimiz, yakında Almanyayf mühim tiftik partileri göndermek di re hazırlık yapmaktadırlar. Susam fiatları yükseldi Son günierde muhtelif mahallerde? & Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti dün g İntihabı meb'usan İstanbul teftiş Halil Etem Eldem'den münhal İstanbul saylavlığı için 31 1 ci Kânun 1988 Cumartesi günü intihab yapılacaktır. Beykoz, Eminönü. Eyüb, Fatih, Sarıyer, müntehibisanilerinin o gün saat dokuzdan on ikiye ve on üçten on alti" ya kadar İstanbul Üniversitesi konferans salonunu teşrifleri rica olunur. baba bedel alar -NUN MÜTHİŞ li bir hayli pirinç ve susam gelmeğe b? lamıştır. Bu yüzden, bilhassa dün, rinç ve susam piyasaları hararetlen * miş ve Susam piyasası bir miktar yök hs z0e0m0s0n veee eonaovomnammizonasnıii İlân Tarifemiz Tek sütun santimi Birinci sahife 400 kuruş İkinci sahife 250 » Üçüncü o sahife 200 » Dördüncü sahife 100 » İç sahifeler 60 » Son sahife 40 » Muayyen bir müddet zarfında faclaza mikdarda ilân yaptıracak” lar aynca tenzilâtl tarifemizdef istifade edeceklerdir. Tam, yarım ve çeyrok sayfa ilânlar için ayfi bir tarife derpiş edilmiştir. Son Posta'nın ticari ilânlarınd aid işler için şu adrese müracasi edilmelidir: Adalar, Bakırköy, Beşiktaş, Beyoğlu. Üsküdar, Kadıköy kazaları (B.) (9520) TAKSİM Sinemasınd8 YILBAŞINDA Pamuk Prense9 Yedi Cüce TOMBALASININ SÜRPRİZLER ve HEDİYELER Günü olacakti” i HALK OPERE' Bu akşam sast RAHMET iye Pek yazında Büyük gız GE ek yi" Sant ide eepprerer #E, SE #5 gar ar LK MAS SESSİŞ, Z