17 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

meşe i Ağustosta âçılacağını haber veriyor 17 Ağustos SON POSTA Savfa 3 TELGRAF HABERLERİ Macaristanla Mihver | devletleri arasında müzakere ler oluyor Macar Hariciye Nazırı Zalsburgta Ribentrople uzun bir görüşme yaptı, Nazır Zalsburgtan Romaya giderek Kont Ciano ile görüşecek Berlin 16 'A.A.) — Salzburgdan a -|bu ziyaret esnasında İtalyan - Almen -|, sesi Evans, İngiliz hükümetinin ve İn- lınan haberlere göre, Kont Csaky, öğ. Macar münasebetlerinin ortaya koy - le üzeri yanında doktor halde Salzbuga gelmiş ve saat 15 e |zerinde kont Ciano - ile görüşmelerde doğru Fushl şatosuna giderek Von Ri. benropla bir görüşmede bulunmuştur. Roma 16 (A.A.) — İyi haber alan membalarda söylenildiğine göre, kont Csaky'nin bugünlerde Romayı ziyaret &tmesi müstebad değildir. Kont Csaky Şimali Hong - Kong 16 (A.A) — Japon - lar, Hong - Kong'daki İngiliz ordusu - na 48 saatlik bir preavis'den sonra Hong - Kong hududları (o boyunca ve havadan (o harekâta © başlamışlardır. Hong - Kong'un kat'iyen tecridini is - tihdaf eden bir hareketin mevzuubahs Olduğu zanrediliyor. 1000 Japon aske- ri Namsun'a çıkarılmış ve Japon tay» yareleri de Sumşun'u bombardıman et- miştir, Japonların aldıkları tedbirler Tienisi Şimali Çinde İn; detlenn ar haberlere göre giliz aleyhtarlığı şid - ir. Tientsin'in etrafında bü. mrük bhududlarına ve yolların i noktalara Japon memurları konmuştur. Bunların vazifesi imtiyaz mmntakasına sokulmak istenilen bütün İngiliz mallarını müsadere etmektir. İngiliz eşyasını ihtiva oeden bütün posta paketlerine derhal vaz'ıyed edil. Romanyanın askeri faaliyetleri Bükreş, 16 (A.A.) — Müşahidler, kral Karolun Romanyanın i muha- fazaya azmetmiş olduğunu bir kere daha teyid için Köstencede söylemiş olduğu nutka büyük bir ehemmiyet atfetmekte- dirler, Müşahidler, önümüzdeki manevralar için birçok ihtiyat efradını silâh altma almış olan Romanyanın askeri faaliyet- lerine işaret eylemektedirler. Moskovada Fransız Elçisinin ziyafeti Moskova, 16 (A.A.) — Fransa büyük €lçisi Naggiar, bu akşam İngiliz ve Fran- &ız heyetleri şerefine bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette ezecümle B. Molotof, Ma- ral Voroşiloi, B. Potemkin, B. Seeds, amiral Peunket, General Dewmeuc ve birçok Sovyet yüksek sübayları hazır bulunmuştur. Madridde 61 komünist tevkif edildi Londra, 16 (Hususi) — Maöridde, ko- Münist partisinin reisile icra komitesine mensab 60 aza, bugün tevkif edilmşiler. ir, İzmir üzüm piyasası Emir 16 (A.A.) — Gazeteler, üzüm biyasasmın İzmir fuarının Kküşadı mü. hasebetile buraya gelecek olan 'Tica “ Pet Vekili Cezmi Erçin tarafından 21 Çinde İngiliz aleyhdarlığı şiddetlendi Japonlar ez hududları boyunca harekâta başladılar, İngiliz malları müsadere ediliyor Frik olduğu (duğu meselelerin heyeti umumiyesi Ü- bulunacaktır. Diğer taraftan, yine (iyi haber alan membalarda tebarüz ettirildiğine göre Amiral Hrtyi'nin Berline ve sonra da Romayı ziyaret edeceği doğru değil - dir. mektedir. Ttentsin'deki Japon matbu » atı, İngiliz ticaret müesseselerinin ilân- larını kabul etmemek emrini almıştı Büyük bir kısmı (oChurch of England Misston'a mensub olan Obütün İngiliz misyonerleri vazifelerini ( terketmek mecburiyetinde kalmışlardır. Bunlar, alâkadar Japon servisi nezdinde pro - testoda bulunmak üzere üç kişilik bir heyet göndermişlerdir. Fakat bu pro. testo, nazarı itibara alınmamıştır. Tokio 16 (A.A.) — Cepheden âlınan haberlere göre, cenubi Çindeki Japon kıtaatı bu sabah, Hong - Kong İngiliz| arazisi etrafındaki mıntakalarda temiz leme hareketlerine başlamıştır. Saat birde Nanşana çıkan kıt'a biraz sonra Kanton körfezinde Nasuan'a ve (Çunmçun hudud istasyonuna varmış. tır. Domej ajansının bilhassa kaydettiği. pe göre, Japon kıtaları, enternasyonal için İngiliz srazisinin tam yakınıne kâ. dar varmantışlardır. (Mısırda kabine buhranı devam ediyor Kahire, 16 (A.A.) — Yeni kabineyi teş Parlâmentolar birliği konferansı Bugünkü meselelerin sulh yolu ile halli meselesi görüşüldü Oslo, 16 (A.A.) — Parlameytolar bir- liği konferansı, enternasyonal anlaşmaz- lıkların sulh yolu ile halli mesel müzakere etmiştir. Bu bâhis üzerinde söz alan İngiliz de- gilterenin küvvetle yapılacak her türlü hal sureti teşebbüslerine enerjik suretle mukavemet edeceğini bildirmiştir. Fransız âlegesi, Paul Bastidi de ayri tarzda fikirleri ihtiva eden bir nutuk söylemişti 1914 harbi ve bdgünkü vaziyet Oslo, 16 (A.A) — Perlamentolar bir- liği konferansında bir nutuk (süyliy Belçika delegesi B. Huysmars, bugü vaziyetin 1914 de harbin başlamasından. bir iki hafta evvelki vaziyetin tamamile| ayni olduğunu bildirmiştir. Bütün mi letler, mühim hâdiselere intizar elmek- tedir. Fakat kimse, bu hâdiselerin vahim ; mi, yoksa mes'ud mu olacağını bilme- mektediz. Çünkü bu, demokrasilere de- ğil, fakat diktarörlere bağlıdır. Amerika, Japonyaya gönderilecek silâhlara ambargo koyacak mı? Vaaşington, 18 (A.A.) — Hariciye müs- teşarı Wlelles, âyan azasından Sehwelleu- badhın Japonyaya (gönderilerek harb malzemesi ve silâhlsr üzerine ambargo konması hakkındaki teklifine 5 hazırlsmakta olduğunu söylemiş, fa bu cevsbın mahiyeti ve verileceği tarih hakkında herhangi bir sarih malümat vermemiştir. Sıhhiye Vekilinin Tetkikleri Sıvas, 16 (Hususi) — Bugün şehrimi- ze gelen Sıhhiye Vekili sihhi müessesele- ri, Belediyeyi, Halkevini gezdi, memnu- niyetlerini izhar etti. Vekil, tetkikleri esnasmda çocuk doğumevi ve 500 kişilik bir hastane açılacağını söyledi. Akşamâ| doğru şehrimizden ayrıldı. Yahudi mahacirlerile dolu kile memur Ali Mahir Paşa, buhranı hel için İstişarelerina devam etmektedir. İyi malümat ajan mehafil, buhrarm bu kadar uzun sürmesini ekseriyeti teşkil eden Sadi ve liberal partilerine dayanan bir kabine teşkilinin zorluklarına atfey- lemektedir. Asıl güçlük kabineye alına- cak adamların ve bunlara verilecek ne- zeretlerin taksimindedir. Ali Mahir Pa- şa, mühim nezaretleri kondi noktainaza- rında olanlara ve bilhassa hariciye ne- zaretini eski nazır Yahya Paşaya vor. mek arzusundadır. Halbuki iki ekseri. yet partisi bu şeralt altında kabineye gi remiyeceklerine karar vermiştir. İspanyol askeri Heyeti İtalyada Barselon, 16 (A.A.) — General Gucipo de Llano, İspanyol askeri heyeti ile bir- likte bugün İtalyaya hareket etmişür. Mumaileyhe polis memurları da refakat etmektedirler. Sabık Hatay konsolosu şerefine ziyafet Antakya, 16 (A.A.) — Anvers konso- losluğuna tain edilen sabık Hatay baş- konsolosu Fethi Denli, Halkevine bir ve- da ziyareti yapmış ve bu münasebetle şerefine bir çay ziyaleti verilmiştir. Bu ziyafete Vali Şükrü Sökmensüer, Parti müfettişi Hasan Reşid Tangut, mâliye ve maarif müfettişleri, seyyar jandarma &- ay kumandanı ve Halkevi mensublarile ikinci bir vapur daha İzmir, 16 (A.A) — Yeni Asır gsze-|“ tesi, Panama bandıralı Torpen isminde bir vapurun içinde sekiz yüz elli Muse- vi muhaciri olduğu halde Kuşadası se- hillerinde dolaştığını heber o yermekte- dir. Kızılcahamamda bir kız kaçırma vak'ası Kızılcahamam (Hususi — Kızılcaha- mam merkezine bağlı Bulak köyünde en- teresan bir kız kaçırma hâdisesi olmuş - tur. Evli ve ili de çocuğu bulunan Mus - tafa isminde bir delikanlı ayni köyden on dört yaşlarında İsmail kızı Azime ile sevişmişler, ve bir gün birdenbire orla- dan kaybolmuşlurdır. Kızın baba ve a - masını bir telâş almış, zabıtaya müracast ederek Mustafanın Azimeyi kaçırdığını ve hayat ve mematından bir haber alama- dıklarını söylemişlerdir. Zabıta derhal fa te geçerek takibe çıkıyor. Civar - daki köylerde, dağlarda ve ormanlar & - rasında, tâhassun etmeleri ihtimali olan yerlerde araştırmalar yapılıyorsa da bir İtürlü izlerine tesad'if edilemiyor. Bu ta- harriyat geceli gündüzlü tam dört gön devam ettikten sonra nihayet buiların Çamlıdere nahiyesine bağlı Alakoç köyü- ne doğru gittikleri haberi alınıyor. Ak - şam ortalık karardıktan sonra köye gi lerek araştırmalar yapılıyor. Küçük E - aad isminde birisinin evinde buğday am- barında Mustafa ile Azimeya rastlanıyor. Ambardan çikarılarak müddelumumiliğe İverişli cinsleri aamıp satılır. İrılacak, lüks ve işlek karathanelerde bir! .İde kütüp Bulgaristana karşı askeri anlaşmıya lüzum yok Atina, 16 (ALA) — Atina ajansı bü- diriyor; Yunanistan, Romanya ve Türki- ye arasında Bulgaristana karşı askeri bir #tifak aktedileceğine dair bir yabancı gazetesinde çıkan haber hakkında, salâ- hiyettar mahfeller, Balkan Antanlı a25-| , sı arasında tedafüi bır askeri ittifak esa- sen mevcud olduğunu ve bu sebebden askeri anlaşmaya ihtiyaç bulum- madığını kaydeylemektedir. Karamanda şehircilik ve ticaret hareketleri Karaman (Hususi) — Şehrin seneler- denberi ihmale uğrıyan imar işleri ticari faaliyet belediye reis Zıya Gön -| dür liyet intizama sokulmuş ve müsbet neti-| celer alınmıştır. Bu meyanda Cümhuri - yet alanındaki yaya kaldırımlar beton olarak yaptırılmış ve caddeler genişlet lerek tamir edilmiş, çarşılar muntezam| bir hale sokulmuş, dükkân kepenkleri ve| camekânları yağiı boya ile boyatlırılmış- tır. Böylece memleket yeksanak bir man. arzelmiştir. Ticari faaliyetin yanında gelen Pazar kurumu işleri de Intizama alınmış ve bu suretle halkın ihtiyaçlarını karşılayabile. cek bir şekle getirilmiştir. Şımdı Ana - dolunum bu sevimli) Kasabasında Pazar) işlerine haftanın iki günü tahsis edilmiş- Ur. Pazartesi günü kurulan ve sabahları wikenden başlıyarak akşamları saat on sekize kadar devam eden emtia ve eşya pazarında ise ticaret ve ev ihtiyaçları için istenilen miktarda her nevi zahire ,meş- hur Karaman üzümü ve Karaman bulğu- Tu vesaire satışı yapılmaktadır. Perşembe günleri saat 8 den 17 ye ka- dar açık bulunan hayvan pazarında her cins yerli binek, nekliye ve ziraat hay - vanlarile yerli inekler. Karaman koyu tiftik ve keçinin sağıma ve kasaplara el- Karaman pazarına uğrayan her vatandaş malını istekli ve kârlı bir şekilde satacak ve ge- ne isteğine uyğun her cins malı ucuz fiat- la alacaktır. Kırklareli Halkevi top'en'ısı Kırklareli (Hususi) — Geçen Cumer- tesi günü sast 17 de Halkevi okuma odası salonunda toplanan idare heyeti birçok işler görüşmüş ve kararlar almıştır. Bil- hassa gösterit, kitaksaray ve yayım kol.| larının raporları incelenmiş, uzun müne- kaşalar yapılmıştır. Okuma odusındeki Kitablar fazlalaştı- ahe bulunacak... Bayramlarda! etme çığrını açmak okuma odasınde fazla kitab okuyanlara hediye erilmek gibi kararlar alınmış ve meşri- yat kolunun çıkaracağı (Batı yolu) mec- muasının projeleri çizilmiş, yazı eleman- ları intihab edilerek kıymetli muharrir- lerin yazılarından istifade etmek yolları araştırırlmış, bu kaynaklar tespit edil. miştir. Toplantı iki saat sürmüştür. karşı karşıya gelirler: — Aile bahçesi! (Aile bahçesi) levhasının ifadesi maya davet etmek baksızlık olmaz. vetine kapılan sileler olduğu gibi müteessir olanlar da mevcuddur. - Jbisbir şey sızmadı. Yapılan n verimli çalışmaları sayesinde faa-| s ? © Danzig perdesi indi, Tuna ve Balkanlar perdesi kalkıyor Yazan: Selim Rarıp Eme talyan ve Alman harıciye nazırlari- mülâkat sonra Alman devle; reisi Her Hitleri tan ziyaret ettiler. Bu nevi ahvalde olduğu gibi, bu defa da, bu mülâkat hakkında tahminler, yazılarını ilham ie yazan İtalyan ve Ak man gazetelerinin satırları arasından çis karılan ya amalak manalara İsti” nad ediyor, bu yazıların umumiyelinder istihraç edilebilen şey şudur: Danzig me- elesi şimdilik cebir ve şiddetle halledil- miyecek. Filvaki gene bu sütunlarda birkaç gün evvel mevzuubahs ettiğim gibi Danziğ şehrinin Nazi şefi Forster de ler Hitlett ziyaret ettikten sonra söylediği nutukta etrafa bir hayli altı, tuttu, sibta ateş püskürdü, fakat mümasil ahvalde görü- legeldiği üzere yakında müsbe: bir ha- reket yapılacağını İşrab eder hiçbir şey söylemedi. Nutkunda, münhasıran polemik hudü- dudu içinde kaldı, muayyen bir tehdid veya müddetle mukayyed bir ültimatom vermedi. Demek k. bu iki devlet, Danzig rın Salzburgda yaptıkları İişinin alâhalihi kalmasını muvafık gör“ mektedir. Esasen bazı İtalyan gazeteleri- nin neşriyatı gösteriyor ki bu ihmal za- mania mukayyeddir. Doğru olsun, yan- lış olsun, Almanya ile İtalya her geçen günün, Danzig işinde kı lehlerine ça- lıştığına kanidirler. Mümkündür ki bu bir tevil olsun ve gens mümkürdür ki demokrasiler cephesinin o kuvvetlenmesi bu değişikliğe sebeb olsun. Bugün, müs- bet vakıa budur ve Danzig, heyeti umü- miyesile birinci plândan ikinci plâna geç- r. Buna mukabil İtalya le Al m faaliyeti bir başka istika- h etmeleri beklenebilir. Tota- iler devletler için bödislerin inisyativi. ni karşı tarafa terketmek demek, acizle- tini itiraftır. Bu ise hiç işlerine gelmiyo bir şeydir. Bu sebebledir ki Danzig üze- rindeki tazyiki hafifletecek nlan bu iki devl meleri lâzım geliyor. Baztlarına göre bu istikamet Tuna havzasıdır. Bazılarına göre ise Balkanlardır. Belki de her ikis si birdendir. bir yeni istikamete teveccüh et- Çünkü totaliter memleketlerde şimii yeni bir siyaset modası çıkmıştır. İngil- terenin çemberleme siyasetine mukabil bir çemberleme siyaseti e karşı dur. mak. Bunu yapmak için de yeni bir va- Ziyek ihdas ekmek lâzımdır. İtalya ile Almatya şimdi bunu hazırlıyorlar. U- mumi tahmin bu merkezdedir. Selim Ragıp Emeç Aile bahçesi!.. Şehrin sayfiyelerini dolaşanlar her gittikleri yerlerde şöyle bir levha ile Bu bahçeler İstanbulun Belediye hududları içinde sayılamıyacak kadar çoğalmıştır. Hafta tatilini çoluk çocuğile açık havada, şöyle ucuz bir kır kahvesinde geçirmek istiyen aile reisleri bu levhaların cazibesinden kurtu- lamazlar. Fakat «aüe bahçesi» levhasile aileleri davet eden bu kır salaşları acaba isimleri kadar masum ve cazib midirler? «Aile bahçesiz deyince hatıra şöyle bir samimi yeşil köşe gelebilir: — Havadar bir yer. İçinde belki de bir âkar su da vardır. Yüksek ağaç- ların altı yorgun kafalara sükünet veren bir yeşil gölgeliktir. Öteye beriye serpilen hasır koltukları vardır. Ve masaların üzeri kahve, limonata, meyva gibi bir aileye, çoluk çocuğa vakit geçirtecek şeyler gözz çarpar. Ve yalnız bahçe hududunda dinlenebilecek bir radyo veyahud saz da bulunur. Burada herkes kendi evinin bahçesinde imiş gibi güler, konuşur, eğlenir. Sü, ve manzarası ancak bu olabilir. Fakat bu levhayı taşıyan bahçelerin birer açık hava meyhanesi, gece sabahlara kadar civar halkı iz'aç eden birer hoparlör ve caz kumkuması olduğunu itiraf etmek ve belediyemizi, zabılamızı bu levhaları taşıyan bahçelerle meşgul ol- » Çürkü bu sammil levhaların cazib da bu levhalara rağmen hakikt birer mey- bane gürültüsü fışkırdıkları için bu bahçelerin vücudünden mutazamır ve Cl