4 Kasım 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

4 Kasım 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Son Dakika: Norveçliler Amerikan gemisini serhest hıraktılar Gity of Filintteki Alman mürettebat Norveç makamatı tarafından nezaret altına alındı Londra 4 (Hususi) — Almanlar tarafından tevkif edilerek Sovyetlerin Mur. mansk limamma götürülmüş olan ve bilâhare bu limanı terkederek (Norveç kara sularına sevkedilen Amerikan «City of Flint» gemisi, bu sabah Norveç makamları tarafından serbest bırakılmıştır. Gemiye vaz'ıyed etmiş olan Alman mürettebatı nezaret altına alınmıştır. Bu hususta Norveç bahriye nezareti tarafından neşredilen tebliğde ezcüm- le deniyor ki: — Norveç kara sularında seyrine mü saade edilen Amerikan «City of Flint» gemisi Cuma akşamı Hagesund limanına gelmiş ve burada ( demirlemiştir. Geminin herhangi bir Norveç limanında demirlemeğe (o hakkı olmadığından dolayı, gemiyi sevk ve idare eden Alman mürettebat: tevkif edilmiştir. Ge. mi, asil sahibleri bulunan Amerikan m ürettehatına teslim edilerek serbest Münakalât Vekilimizdan Manisa gençliğinin dilekleri Manisa (Hususi) — Manisa ve kaza - ları dahil olmak üzere gençlikte okuma. fa karşı büyük bir heves mevcuddar. Bu yalnız Manisa ve kazalarma değil en bücra bir köşe köyünde de movcuddur. Vüâyelimiz ve kazalarımızda mevcud vr- ta okullar bu arzuyu yerine getireme — || mekle ve civar vilâyet olan İzmir okul - larına da yüzlerce genç okumak iin git- mektedirler, Geçen sene orla mekleb ve iiselerin derslere o başlma © ve derslerden çıkma |! zamanlarına göre talebe teen ve oloray- Hari seyrüsefer tarifeleri tanzim edilmiş ve bu yüzden veliler yavrularını okut - turmakta o kadar müşkül bir vaziyette kalmış değil idi, Bu yü Dinarif Vekâletinin lise ve arta okullarda dersleri geçen yıla nazaran Kırklarelinin su işi hallediliyor Arteziyen tesisatile 130 metrede su bulundu. Yol, elektrik ve diğer imar faaliyetine de devam ediliyor ai EEE Arteziyen şaaliye ususi) — Açılmakta ol. im arteziyen işleri nis Kirklareli (H duğunu bildin hayet faydalı semeresini - verdi. Fenni bir buçuk (oaydanberi çalış olan şirket, 130 metre derinlik- te içme evsafı çök iyi bir su elde etmiş. tir. F belediye ile yapılan muka - velede çıkan su istenilen miktarda ol- daha derinliklere inilecek « “tir. Bu su bugüne kadar. memlekete takriben 18 bin liraya mal olmuştur. Genç Belediye Reisimiz Suim Pek - i başına geçtiği gün- mütemadi bir çalışma eseri 0. aldığı bütün işleri başar.» “Su birinci plânda id. O da hallolunmuş demektir. Şehir içindeki yollar ise günden güne düzelmekte, ye- ni ve geniş caddeler açılmaktadır. Elektrik ww motör ibtiyacı karşılamamaktadır. 27.600 liraya Çekoslovakyanın Anka - indaki K. P. C. şirketi ile yapılan mu- kavelo mucibince bugü işine gelince: Eldöki mey. minin tinden bir intiba İgir kuvvetindeki motörün gelmesi lâ - İzımdı. Yeni gelerek Oomotöre mevcud binaya bitişik Obir bina yapılmışlır. Bundan başka” belediye bir de gazhane inşa ettirmektedir. Erzincanda yol faaliyeti Erzincan, (Hususi) — Erzincan Pöske ve Kelkit şoösesinin Erzircana aid” kısmı Erzincan son hududu olan Ahmedli köyüne kadar ulaşmış ve bu yol üzerin- deki menfez ve köprüler de ikmal edil; miştir. Bu vesile ile Vali Tekeli Ahme- diye köyüne kadar giderek yol inşaatını! tetkik etmiştir. Çorlunun kurtuluş yıldönümü Çorlu (Hususi) — Çorlulular bir İ Teşrinisanide kuruluşlarının 17 nci yıldönümünü içden kopan bir sevinçle kutluladılar. Merasim programına gö - ire geçmiş zaman aynile ir oedil- miş, bugünün büyük ü anlalan nutuklar söylenmiştir. Gece de milli| havalarımızı çalan bandovu takibe. den fener alayı Çorlu içinde bir teza - hür dalgası halinde dolaşmıştır. i LE Yurdda spor hareketleri | EE ERE ? Dt AŞ , i i D.E.T. A. Spor klübü azaları idarecilerle birlikte Adapazarı (Hususi) — Dört yüz iş - şiyi mütecaviz bir kütleye iş veren /kamı aidine müracaat etmiştir. | Henüz teşekkül eden bu klüp oyun- bir saat evveline alması Manisa ve ka. zaları ve köyleri velileri üzerinde çok teewür husule getirmiş ve gençleri ü - midsidiğe sürüklemiştir. Velilerin vaktü hallerinin müsaid ol. mamasından leyli okuyamıyan ve ancak talebe tren ve oleraylarındaki kolaylık lardan istifade ederek okumağı gayret elen gençlerin bu derdlerine bir çare bulmalıdır. Manisadan saat 6,12 de kalkan ve Ma- nisadan itibaren Muradiye, Emirâlem ve Menemenden talebe alan oteray İzmir orta mekteb ve liselerine tam ders saa - tinde yetişememektedirler, Deri saatine yetiştirebilmesi için Mü. nakalât Vekilimizin tek bir emirlerine bakan bu derde çare bulmalarını ken - dilerinden Manisalılar dilemektodirler. Kendine müfettiş süsü veren biri yakalandı Samsun (Hususi) — Aksu vapurun - dan çıkan Yasef adındaki bir komisyon cu, kendisine hüviyetini soran zabıta me- #urlarına müfettiş olduğunu söylemiş ve ptele de bu siretle hüviyetini vermiştir. Fakat Yasefin bazı hallerinden şüphe » lenen zabıta içab eden takib ve tahkikte bulunmuşlar ve Yasefin bir müfettiş de- gil, doğrudan doğruya bir komisyoncu olduğunu meydana çıkarmışlardır. Yanlış şet verdiğinden dolayı sahte mü - fetiş cümkuriyet müddelumumiliğine verilmiş ve neticeye intizaren ikamet güha raptedilerek serbest bırakılmıştır. Şehir Meclisi dün toplan'lı İstanbul Şehir Meclisi dün toplantıla- rına devam etmiştir. Reisicümhur, Mec- lis Reisi ve Başvekilden meclisin açılması münasebetile gelen telgraflar okunmuş ve alkışlarmıştır. Ruzmamedeki teklifler aid oldukları encümenlere hâvale olunmuş, mecliş Salı gürü toplanmak üzere dağılmıştır. Okullar tarihçesi hazırlarıyor Maarif Vekâleti, memleketin muhtelif muntakalarmdaki tehsil müesseselerinin, kuruluşlarından şimdiye kadar geçirdik- leri safhaları göstermek üzere bir okul - lar tarihçesi hazırlamaktadır. Vekâlet, mu maksadla bütün teşkilâtına bir tamim göndererek okulların faaliyetlerini bildi- ren melümatı kısa bir zamanda Maarif Vekâletine göndermelerini istemiştir. Bir evin kömürlüğünden yangın çıktı Samatyada Abdiçelebi mahallesinde eczacı Yorgiye aid 9 pumaralı evin kö - mürlüğünden dün yangın çıkmıştır. Hidise etraftan görülerek itfaiyeye şehrimizdeki demir ve ağaç işleri fab-'cuları Cümhuriyet bayramında şehri -|haber verilmiş; ateş evin o merdivenleri rikası iş kanununa göre bir spor klübü miz spor klüplerinden Yıldırımsporla! yandıktan sonra yetişen itfaiyenin yar « tesis etmek mecburiyetinde bulundu - hususi bir maç yapmışlar ve 2-2 bera-'dımile etrafa sirayetine meydan veril - ğundan bu kere (DE'T.A) namile fabrika işçilerinden Oo müteşekkil bir klüb tesis etmiş ve tasdiki için ma - bere kalmışlardır. D.E.T.A sporda spo.! run muhtelif şubelerine âid teşekkül - ler de yapılacaktır. meden söndürülmüştür. Hâdise etrafında zabıtaca tahkikat ya- pılmaktadır. Pazar Cla Hasan Bey Diyor ki « Amsterdam istikametinde yapılması ik- bırakılmıştır.» kabul edilmiştir. nihayet verilmiştir. Bu mesajda ezeümle deniliyor ki: — «Dünya hâdiselerinin yeni bir ceğini ümid eylerim.» bulunmaktadır. tına kâfi gelecek miktardır. (Baştarafı 5 inci sayfada) zunun Holandada muvaffak olması bas- İkna bağhdır. Çünkü orta Holandada İtza eden bu taarruz, su taşırmalarile durdurulup akamete uğratılabilir. Bu se- beble harbin üçüncü ayında böyle bir baskının muvaffak olabileceğinden Fran- sızlar şüpheli bulunuyorlar. Asıl Alman taarruzunun, İsviçre ile Belçika arasından, yani Alman - Fransız hududu üzerinden Ren nehrine veya Ma- jiho hattına karşı vukuu Fransızlarca da beklenmemektedir. Çünkü böyle bir cep- he taarruzundan Almanlar için hiçbir muvaffakiyet ümidi yoktur. Ve muvaf- #akiyet ümidi olmıyan bir harekete Al manların iptidar etmelerine de bir 60- beb yoktur. O hâlde Almanların İsviçre veya Bel- çika üzerinden bir taarruza girişmeleri ihtimali baki kalır ki İsviçne üzerinden taarruz Fransız ordusunun cenub cena- hum ihata ve ric'at hatlarını tehdid ede- ceği için pek roüessir olur. Fakat buna Ruzvelt bu münasebetle kongres reisine bir tebrik mesajı ingiliz Başvekili Kral tarafından kabul edildi Londra 4 (Hususi) — Başvekil Çemberlayn dün akşam Kral tarafından Ruzveltin parlâmentoya mesajı Londra 4 (Husus-) — Bitaraflık kanununu tatbik ederek silâh ambargo - Sunu kaldırmış olan Amerika parlamentosunun fevkalâde içtima devresine göndermiştir. fevfevkalâde içlimaa lüzum hissetmiye. 12 milyon galon benzin müsadere edildi Londra 4 (Hususi) — İngiliz kaçak eşya kontrolü makamları tarafından şimdiye kadar müsadere edilen emtia arasında 12 milyon galon benzin de Almanyaya aid olan bu benzin, bir motörlü fırkanın 170 günlük sarfiya - Almanya, nereden, ne vakit taarruz edebilir ? mukabil müşkülâtla doludur. Onun için böyle bir taarruz, İtalyanın tarafsızlığı devam ettikçe, Fransada muhtemel ad- İdolunmamaktadır. Belçika üzerinden bir taarruz gerçi Belçika ovalarında Fransız ve İngiliz or- dularile muvuffakiyetli bir meydan mu- harebesi verebilmek noktasından Alman- ler için cazib ölbailir, fakat neticede müttefikler Belçika hududları gerisinde- ki tahkimata çekilerek hareket harbine nihayet vermeleri kabildir, Bütün bu mütaleaların neticesi olarak Fransada şu fikir hâsıl olmuştur ki Ak manlar için bütün garb cephesinde her- hangi büyük bir taarruz ile istihsal edi- lebilecek hiçbir kat'i netice ( yoktur ve onun için böyle bir taarruz, hiç olmazsa yakınlarda beklenemez. O halde bugün- kü harb neticesi ve inkişafı hakkında şimdiden kat'i bir şey söylenilemiyen bir ticaret ve bir intizar ve sinir barbi mahi- yetinde devama mecbur ve mahkümdur. H. E. Erkilet Bankalar caddesi cinavetinin faili mahkemsde (Baş tarafı 4 üncü syafada) rünün polisteki ifadesi okunmuştur. 31/10/939 gününde tutulan bu tahki - kat evrakında katilin mahkeme huzu - ruodaki inkârına rağmen claayet hâdi - sesini başından sonuna kadar ikrar ede- rek Aliyi nasıl “öldürdüğünü tafsilâtile itiraf ettiği bildiriliyordu. Bu ikrara vazaran cini suretle vukubulmuştur: et hüdisesi şu vam ettiği takdirde onu işinden çıkara - cağını söylemiştir. Maktul Ali ustasının bu sözlerini mu- tâd huşunetle karşılıyarak müthiş bir de küfür savurmuştur. Bu mukabeleden fe- na halde hiddetlenen Şükrü de yanında bulundurduğu bir kunduracı bıçağını A- İlinin karnına saplıyarak oradan uzaklaş- mış ve köprüye gelerek kanlı bıçağını denize atmıştır. Tophane Dikimevinde ayni makinede | bersberce çalışan katil, maktul Alinin ustası ve hemşehrisidir. Usta, çırak çok samimi bir iş hayatı yşaamakla beraber, arada bir olur olmaz hâdiselerden kavga! etmekte ve bu yüzden de araları açıl -! Hâkim Salâhaddin bu Wadesine ne di- yeceğini suçluya sormuş, O da: — «Tazyik neticesinde bu şekilde ifa- de verdim: demiştir. Karar hâkimi suçlunun tevkifine ka - rar vermistir. Dünkü duruşmada dinle - İ maktadır. Cinayet hâdisesinin vukubul-' yiciler arasında bulunan maktulün ba - duğu gün de, maktul Ali ile katil Şükrü besi İstinye itfsiye mensublarından Mus- arasında Dikimevinde bu tarzda bir mü-'ş — Hasan Bey, sorma ba- ganıza gelenleri. ... Bizim peder dün sabah Aradan yirmi dört saat erkenden evden çıktı. geçtiği halde hâlâ Bir kazaya uğramış olma - sın? Hasan Bey — Zannet - mem. Gazeteleri okumuyor musun?.. Maaş yoklaması na gitmiştir. gelmedi. nekaşa olmuştur. Az sorra tekrar barışan İki hemşeri | pâydosu müteakib beraberce Dikimevin-| dön çıkmışlar ve Taphanede Azizin lo -' kânlasında yemeklerini yedikten sonra Galsta enddesine doğru yürümeğe buşla- mışlardır. Bu sw'ada Şükrü çırağı Aliye bazı na- İsihetlerde buluymuş, ezcümle işçiler a - rasında kendisine kargı küfürle mukabe-| İle etmesini koş görmediğini ve böyle de| katilin. sorgusu esnasında hüngür üngür ağlamakta idi. Sadakai fıtır istanbul Müflülüğünden: ver