24 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Sehir Efaberleri niversite fakültelerinde! Üsküdar tramyları dersler yarın kesilecek Rektör bu münasebetle faaliyeti etrafında Üniversitenin bütün dersler yarın öğle üzeri kesilecektir. İ- niversite rektörü Cemil Bilsel de sonu münasebetile dün kendisile görü - şen bir muharririmize şunları söylemiş- tir: — Her fakültede bugüne kadar tam bir hızla devam eden dersler iki gün sonra sona erecektir, Talebemiz de, profesör - lerimiz de ders yılmin son günlerinde dahi derslere başladığımız günler kadar heveslidir'er. Arızasız geçen tahsil yılı - mızın verimi elbette iyi ola » Bunu güsleren en iyi deli, dil imtihanıdır. Dil imtihahnının birinci ve ikinci ü gününe girmesi lâzım gelen talebe yekünüu 1787 dir. Yalmız bunlardan 32 kişi girmemiş-İx tir. Muvaffakiyet nisbeti de yüzde 79 dur. Diğer günlerin de verimi ayni nisbette beklenebilir, Bütün fakültelerde imtihan'ara ayın 31 inde başlanacaktır. Yalnız Tıb fakül - tes'nin son sınıf doktora imtihanlarına daha evvel başlanmıştır. Üniversitenin nasıl çalıştığını ifhahr- la gördüğümüz bütün talebesine imti - hanlara başlama gününde muvaffakiyet dilerim. Bütün imtihanlar Hazirann 20 unda bitmiş olacaktır. Temmuzun be- şinci Cuma günü Üniversitede büyük merasim'e diploma tevzi edilecektir. Hü- Men'i ihtikâr komisyonu yeni kararlar verdi Vali ve belediye reisi dün öğleden son- ra mıntaka ticaret müdürlüğüne gelerek meni ihtikâr komisyonunun toplantısına riyaset etmiştir. Bu toplantıda dün yazdığımız gibi ihti- kârı önliyecek yeni tedbirler” etrafında görüşülmüş ve bazı kararlar verilmiştir. Fiat yükseklikleri etrafında kontrollar yapılırken bilhassa en çok nararı dikkati celbeden şey satılan mallarda malın kali- tesini gösteren bir işare* o bulunmaması veya bulunan işaretin hakikate tevafuk etmemesi olmuştur. Mese'â bakkallarda satılan bir vağın Trabzon yağı olduğu etikete yazılmış ve fiatm da Trabzon yağları için normal olan » bir fiat olduğu görüldüğü halde Şağın da- Aa ucuz satılması lâzım gelen daha aşafı kaliteden olduğu görülmüştür. İhtikârn önüne geçmek için tedbirler arttırırken bir nevi il Ten bu şekil hareketlerle de halkın zarar- dan wkayesi düşünülmüştür, Komisyon şimdiden sonra bilhassa gula maddeleri etiketlerinde malım mahiyetini gösterecek malümat bulunmasını da karar altına 2- Tınmıştir. Etiketler su şekilde olacaktır. Birinci Urfa vağı 190, horoz fasulyesi 28, Ayvahk zevt'nvağı 48, Komisyon fazla fiatla satıldığı iddia e di'en bir ipekli kumas ve bir civata isini de tetkfk etmistir. Toplantılar sık sık va- plarak ve ahnan tedbirler peyderpey tatbik edilecektir, Mes'ud bir nikâh «Akşam, Matbaası Müdürü Kâzım Şi- nasi Dersan'ın kızı Selma Dersan ile Ri - yaseticümhur sabık Umumi Kâtibi bay Hasan Rıza Soyak'ın oğlu Enver Soyak'ın nikâh merasimi dün Beyoğlu evlenme dairesinde yapılmıştır. Bu mes'ud vesile ile her iki sileyi tebrik eder, gençlere mhhat ve saadet İçinde uzun ömür'er dileriz. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: fakültelerinde |kümet reisimizin ve Maarif Vekilimizin yıl | merasimi yapacaktır. —İden yaralıyan Agob irminde biri hakkmda. pa 1312 doğumlu M. Muzaffer Yenerin acele! Üniversitenin bir yıllık geniş izahat verdi huzurile Üniversite ilk defa olarak bu Mezuniyet sınıfı bu yıl 851 kişidir. Bunların çoğunun ilk devrede mezun olabileceğini tahmin edi- yoruz. Üniversite bu yıl kadrosunda 9 eksik profesörle derslere başladı, Fakülteler bu $ profesörün eksikliğini telâfi etmek için faz'a gayret sârletmişler ve eksikliği du- yurmamışlardır. Bundan dolayı fakülte- lerin sarfettikleri emeklere teşekkür et- meği bir borç bilirim, Üniversitenin yedinci senesi bitmekte için tecrübelere ve yeni ihtiyaç - in bazı fakültelerde çalışma var dır, Tıb fakültesi staj müddetini arttırabil mek için programlarında tadilât yapıl - maktadır. Üniversiteye atd ölmiyan has- tanelerde 408 yataktan istifade meselesi sayın Vekilimizin teşebbüsü fle tahakkuk etmek üzeredir. Üniversite talimatname- sinde dahi değişmeler yapmak için çalış- malara başlamıştır. Açılış mutkunda da haber verdiğim gibi ilk üniversite haf - tasını Milli Şefin memleketi demir ağ - 'arla ören demiryolu siyasetine şükran boreti olarak Erzurumda açacağız. Üni - versite haftası Temmuzun 11 inde yapıl mıs olacaktır.» Dün limanda bir motör battı İmralı cezaevinin Âzade motörü dün köprü altından geçerken bu sırada aksi ikametten gelen rüsumatın 18 numa - motörile karşılaşmıştır. Bir çarpış - mâni olmak için her iki o motör (kaptanı da derhal manevra yapmışlarsa da buna muvaffak olamamış'ar ve Âza- de motörü sancak tarafından rüsumat motörüne şiddetle çarsmıştır. Bu çar - pışma neticesinde ön tarafı delinen rü- sumat motörü derhal su almağa başla - mış ve kısa bir müddet sonra batmıştır. Motörün iki kişiden ibaret olan müret - tebatı kurtarılmıştır. Diman & idaresince kazanm ne suretle vukubulduğu bakkın- da tahkikat yapılmaktadır. Yiyecekle zehirlenen dört kişi hastaneye kaldırıldı Şehzadebaşında Tb Talebe Yurdunda 0. turan Mehmed Veysi adında bir genç dün Kadıköy vapur iskelesinde bir büfeden 21- dığı pastayı yemiş, bir müddet sonra zehir, lenme alâlmi gösterdiğinden Nümune has - tanesine kaldırılmıştır. Kasımpaşada Pehlivan sokağında 6 saril evde oturan Salihin karısı Emine ve kızları Mihrinur ve Mihriban da dün yedikleri ye. mekten zehirlenmişler ve tedavi olunmak &- zere onlar da Beyoğlü haztânezine kaldırıl. mişlerdir. Zabıta Her Iki tesemmüm hüdisesi etra finda tahkikat yapmaktadır. Metresini yaralıyan adam bapse mahküm edildi Beyoğlunda kendisini terkeden metresi Pipinayı, kıskançlık saikasile filetle yütün- ki dava, asliye 1 inci cezada neticelenmiş; mahkeme suçlunun 3 ay 10 gün müddetle hapsine karar vermiştir. Askerlik isleri: Şubeye davet Eninönü Yerli Askerlik Şubesinden: Yedek demiryol asteğmen (17315) Salıh| şubemize müracaatı İ — Hasan Ber, gazetede okudum, şaşıp kaldım... ... Cenubi A - merikanın bir kö şesindek: İnsanlar arasında... ss. Maymunlaş - Basan Bey — — İstanbul tramvay işletmesine bağlanacak Üsküdar, Kadıköy ve havalisi tramvay şirke ğu tarihtenberi ettiği malümdur, Belediye kıflar idaresinin de bir m 1 şirketin ıslah. na imkân hâsıl ola kâleti, şirkete yeni v komisyon teşkil eti müddettenberi Muhtelif senelerdeki gözden geçirilmiş, geçenlerde çağırılan belediye Tels Rifat Yenal dinlenmiş kikatını ikmal etmiş, vermiş olduğu ka- rar dün İstanbul belediyesine bildiril - miştir. Verilen karara göre Üsküdar, Ka- diköy ve hi şirketi tasfiye edilecek, muhteli yapılan borçlar ödenecek, vakıflar idaresinin he- sebı kapatılarak hissedarlıktan çıkarıla- csktır. da bu- hye V e vermek için ve komisyon bir başlamıştı. kazanç ve zarar çalışmağa Ankaraya muavinlerinden zamanlarda Haber aldığımıza göre tasfiye işini teakib Üsküdar, Kadıköy ve havalisi tramvay işletmesi, belediye tramvay. © - lektrik, tünel işletmesi umum müdür'ü - ğüne bağlanacaktır. 3 yaşında bir çocuk pencereden düştü Kadıköyünde Caferağa mahallesinde 6 sa- yılı evde oturan Hüzamettinin 2 yaşındaki oğlu Nevzad, dün oda penceresinden sokağı seyrederken müvazenesini kaybederek düş - müş, vücudünün muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Yaralı cocuk (tedavi edilmek üzere Nümune hastanesine kaldırl- muştar. Toplantılar: Akşam Kız san'at okulunun müsameresi İstanbul Akşam Kız Sanat okulu 25 Mayıs Cumartesi günü saat 1430 da İstanbul Kız Lisesi salonunda bir müsamere tertib etmiş. #ir, San'atkâr kızlarımız bu müsâmere için çok dikkate şayan tablolar hazırlamış bu - lunmaktadırlar. Küçük haberler Öğretmen er meclisi — Dün şehrimizdeki bütün lise ve orta okullarda öğretmenler mes lisleri toplanmışlar, sınıf geçen, bülünleme- bit olunmuştur. Devlet orta okul ve İse bi- ürme imtihsnlarıns gireceklerin İsimleri ya, rın okullarda talebeye İlân edilecektir. Bolanda gemileri — Harbin Holandaya #i- rayeti üzerine, Holanda hükümetinin ecnebi sularda sefer eden gemileri muhiclii liman, lara sağınmışlardır. Bu cümleden olmak üze- re Hman'mıza gelen Gunimedes ve Traya - mus vapurları bir kaç gündenberi llmanda demirli durmektadır. Ganlmedes'in kömür yükledikten sonra bir Karadeniz limanına, Trayamus müttefik limanlardan birisine gi. deçektir. Bir kaç Holanda gemisinin daha limanımıza gelmeleri beklenmektedir. Limanda temizlik — 45 sene evvel bir çar- pışma neticesinde Ahırkapı önlerinde batan Yunan vapurunun enkazının temizlenmesine 1 buçuk aydanberi çalışılmakta id Dün da ameliye sona ererek gemi enkazı dinamitle tamamen #ahrib edilmiştir. Liman İdaresi diğer batan gemilerin enkazların da tahrib ederek İmam temizlemeğe çalışmaktadır. Ekmekçiler şirketi — Fırıncılar cemiyeti reisi Ahmed Rıza bugün belediyeye çağıra, cak, belediyeye haber © verilmeden kurulan ekmekçilik şirketinin mahiyeti hakkmda zahat almacaklır. Belediye, ekmekçiler ara. sında kurulduğu haber veren şirketin hu- kuki mahiyetini tetkik ettiklen sonra kara. rını verecektir. Nümune sığınakları — İstanbul Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi sr dön kazalarda inşaatı biten nümune sığınaklarını gezmiş - tir. İnşanlı bilen 32 nümune eıunağının te- sellim muamelesi ikmal edilmştlir. El nakliyatı — İstanbul Belediyesi Mez. baha müdürü dün akşam&l ekspresle Anka. Taya gitmiştir. “Haziraridan “itibaren İstan bul şehrinde et nakliyatı belediyeye geçmek- te olduğundan mezbaha müdürü bu husus. ta Dahiliye Vekiletine İzm gelen izahalı veresektir. Ecnebi gemiler — Limanımıza sefer yapan ecnebi gemilerin mutad seferleri inkıtasız olarak devam etmek'edir. Halen limanımıza en fasla İtalyan ve Amerikan gemileri gel. mektedir. Bir hafta zarfında Mmana gelen mıya doğru bir is- tihale gözükmüş.. Talihli o adamlar, bu zamanda insan , olmak kadar fena İtalyan gemileri 6 tanedir Amârikan Eksport kumpanyasının gemileri muntazam olarak seferlerini yapmaktadırlar. Bir hafta zarfın. da limana üç Amerikan gemisi gelmiştir. ” İhissediyorum. O hüralar, daha Galatasaray. ye kalan veya sınıfta bırakılan tâlebeler tes.| V EDE Dağınık İYAT — duygular ve düşünceler Yazan: Halid Yanan, yıkılan, istilâya uğrayan Belçika- nın karşısında bhatıralarımın da ağladığını da talebeliğim esnasında gece mülalesların- da heyecanla okuduğum Belçikalı sembo- Betlerin şülrleridiz. Onları o zamanlar nasi vecd ile okuyup ezberledimse sonraları da tesirlerinden #tyrlamamıştım. 'Tablat kar. gsındaki insan kalbinin en derin ve içli duy. gularını o şiirlerde buluyordum. O yüksek ve asil şairlerin hangi birini anayım? İşle İen büyüklerinden biri: Emile Verhacren. İ E. Verhaeren'in kanlı sisler içinde batan akşam güneşlerini, ovalardan uluyarak ge- İçen şimal rüzgürlarını, hepsi denize doğru giden esrarengiz batı yollarını terennüm €- den şiirlerinde insanlığın en korkunç rah İürpermelerini bulan yalnız ben değilimdir. İBir şiirinde şöyle bir hayal kullanır; «Bütün yollar şehre yürüyor, yolların üs. tünde insanlar yürüyor ve insanların omuz. lannda tabutlar yürüyor.» Büyük Verhacren! Sağ olsa idin, 1914 har- bindöki vatan terennümlerine bugün kim bilir daha ne müthiş hayaller ilâve edecek. tin? Çünkü bugün Belçika topraklarından geçen kusırga, senin bütün şiirlerindeki en İdehşetli tmajlarından daha korkunçtur. Ya öteki Belgikah o sembolistler? Hepsi; durgun göllerden, hülyalı, Bembeyaz kuğu-| lardan, asüde köyler ve rüyalı kanallardan bahseden şairler... ve nihayet George Ro- denbah gibi hepsi akşamları bestelenir ulvi san'atrârlar! Bilmem onların ruhu, bugün, o ince şiir- İleri bu kasırgada hangi kulaklara fısıldıyor?! İ Kahramanların son yıldızlı rüyasına (ne slikün, bu ştirler kadar yumuşak mı? Zavallı büyük şairler diyarı Belçika... d'Annuzio'nun kaplumbağası Stampa ismindeki İtalyan gazetesinin mu. Fahri Ozansoy münasebetile göyle yazıyor: «Kasaba bi bir şehir olmuş ve Gabriele'in evini ti etmişler, Eski olarak, yalnız, Gabriele'in 66 cukluğunda eğlendiği kabuğu çatlak kap, lumbağa kalmış. Bugün bu kaplumbağa terasın permaklığı yanında salata yemekif meşgul, Sert kafasını dışarıya çıkarıyor W güneşle taamının zevkini sürüyor.» Stampa muharriri, bu satırların arkasın, dan, köşkte artık ne şairin, ne de şairin seye gili yakınlarının bulunmadığını hatırlatarak hayat hakkında bir takım felsefeler yürütü yor. Bense yalnız şöyle düşündüm: — Ne akıllı kaplumbağa! Yola çıkıp aya altnda dolaşacağına rahat rahat salatasın yiyormuş! Musikili lisan Bir kısım estetikçiler onu yalnız muayyeb se3 kalıbları içinde meydana koyan nazımâ? bulurlar. Bir kısmı, nesirde de bu ahengin yaşadığına kuvvetle inanmiışlardır. Hakiki şudur ki, müsikili bisan ister hece sayıları, rın içinden, ister #örbest nazmın ritminden ve ister san'atkârın kendi zevkile yarattığı serbest cümle teşekküllerinden, yani nesir. den doğsun, dalma ve ber zaman vardır. Bu Usandır ki, hizlerimize bir kanad verir, ha- yallerimizi elle tutulur bir alev, bir renk, bir Çiçek halinş getirebilir. Ancak hatıralarda uzun müddet yaşıyabitmeleri için, muhak, kak, mantıklı bir estetiğin, büzün tamamilç anlaşılamasa bile yarın herimide anlaşılabi, lecek bir şeklin içinden belirmelidirler. Hal« buki görüyoruz; Nice nesir yazanlar var Xİ cümlelerinin musikisi ile en büyük şairler kadar ahenk mübdüldirler. Bir misal: sEren, lerin Bağı» ndaki Yakub Kadri... Buha mu. kabil, altalta bir takım kelimeleri, yahud w- zun uzun salırları sıralıyanlara da raslıyo. ruz ki bu yazılarına şiir İsmini vermişler. dir. Oysa ki hakiki şiir, ancak hafırnda yer tulandır. Klâsik mısra şeklinin her za, barrirlerinden YL. G. Titta Roza; meşhur, İtalyan şeiri Gabriele d'Arnunsio'nun doğ. duğu Peskara'yı ziyarete gitmiş. Bu ziyaretii Bir tüccar döviz kaçakçılığı suçundan muhakeme edildi Döviz kaçakçılığı yaptığı iddiası ile hakkında tahkiketa başlanan Çarşıkapıda Türkistan kahvesinin ve Tahmis soka - ğında Akşehir hanında 5 numaralı çay İticarethanesinin sahibi Abdürrayim A - hubay dün, kaçakçılık işlerine bakan as-| liye 5 inci ceza müdâeiumumiliğine ve »| irilmiştir. i | Müddetumumilik, hâdise tahkikatını isüratle netieelendirerek, Abdürrahim ve İsuç ortağı Ahmed Han haklarında cürmü meşhud kanununa göre dava İkame et- miştir. Her ikisi de 1907 numaralı kanun İile, son çıkarılan 12 sayılı kararname ve 3070 numaralı kanun hükümlerine aykı- rı hareket etmekten asliye 5 inci ceza mahkemesine verilmişlerdir. İddia olu- nan hâdise şudur: Abdürrahim, Türkiyeden adlığı bir çe- ki Hindistanda tahsil etmiş. çek bedeli Te memlekete çay ithal etmek ve dö - İnüşte 200 İngiliz altını sokmak suretile, döviz kaçakçılığı yapmıştır. Abdürrahim, dün derhal başlanan du- ruşmasında hakkındaki iddiayi reddet - miştir. Duruşma, diğer suçlu Ahmed Hanım ceYbi için, talik edilmiştir, ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Sİ Türkiye şubelerir Galata - İstanbul - İzmir Deposu: İst. Tütün Gümrüğü “Her türlü banka işi k man ve devirde yaşaması da az çok bundan Meri gelmiyor mu? Halid Fahri Ozansoy Tramvaylarda tek bilet usulü ihdas edilecek Tramvay işletmesinin şehir sokaklari- na döşediği tramvay raylarının uzunluğu otuz kilometre, hat adedi ise on beşten fazladır. Her hattın bileti ayri olduğun - dan şehrin bir tarafından öteki tarafıma gitmek istiyenler birkaç bilet almağa, bir kaç defa masraf etmeğe mecbur kalmak- tadırlar. Birkaç tramvay (değiştirenler için Otek bilet ihdası © etrafında bir (Omüddettenberi otetkikler (oya - pılmakta idi. Bu husustaki tet- kikler ikmal edilmiş, tek bilet ihdası için bir proje hazırlanmıştır. Tramvay, elektrik ve tünel işletmesi umum müdürü bu akşam Ankaraya gidecek, bü bususta slâkadarlara izahat verecektir. Umum müdür Ankarada bulunduğu esnada işlet- meye aid muhtelif meseleler etrafında Dahiliye Vekâleti ile temaslar yapacak, müteakiben İstanbula dönecektir. Ankara borsası Açılış. Kapanıp 23 Mayıs d40 fiatları 1938 e $ ikramiyeli Sıvas.Erzurum 2 1934 “ç 5 hazine iahvili 1998 Se 3 hazine sahvii Yeşilköy Hava Aktarma Anbarı Müdürlüğün- den: 160 aded sübay çadırı, 3100 metre talebe | — Hava birlikleri için yukanda cins ve caktır. kaputluk kumaşı, 35,000 metre kılıflık bez. miktarı yanı üç kalem eşya satın alna. ? — Pazarbıkla ihalesi 255.040 Cumartesi günü saat 1 de hava aktirma satın alma komisyonunda yapılacaklar. 3 —-İstekiilerin nümune ve şartnameyi görmek üzere hergün, pazarlığı girecekle. zin meskür günde teminatlarile komisyona müracaatları, (4335)