10 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

i ! İ | 4 Sayfa abe SON POSTA rleri Fiat mürakahe komisyonu öugünbelediyede şehrin bugün toplantılarına başlıyor Bugünkü toplantıda şehrin ekmek, et vesair zaruri gıda maddelerinin stok ve fiat vaziyetleri tetkik edilecek Fiat mürakabe komisyonu bugün Mın - takan Ticaret Müdürlüğünde toplanacaktır. Toplantıya ağlebi ihtimal Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar riyaset edecek, Mıntaka Ticaret ve İktisad Müdürlerile Ticaret O - dası Umumi kâtibi, Belediye İktisad işleri Müdürü de bulunacaklardır. Bunlardan başka bir sanayici ve bir tüccar da komis- yona Âza olarak iltihak edeceklerdir. Komisyonların vazife (ve salâhiyetleri hakkındaki kararname alâkadarlara tebliğ edilmiş olduğundan komisyon bugünden ibaren milli korunma kanunu hükümleri. İtir. Haliç fabrika ve havuzları ıslah edilecek Yeni tersane yeri hakkında Münakalât Vekâletince yaptırılmakta olan tetkikler de, yani etmektedir. Şehrin muhtelif mıntaka - larında yapilan bu tetkikler üzerinde çal, gan Vekâlet beyeti, bu hususta henüz kat'i bir karar vermiş değildir. Yeni tersanenin yapılması işi zamana mütevakkıf bulundu Kundan, hâlen İstinye dokları ve Hali; fab. rikalarından azami istifade imkânları düşü. pülmektedir. Techizatları mükemmel Ve yüsatlerine güre iyi birer tamirhane olan bu yerlerden şimdilik mükemmelen istitnde e- dileblleceği kanaati vardır. Bazı atelyelerin ufak eksiklikleri varaa da bunlar kısa bir müddet sarfında tamir edilecektir. Bu arada Haliçleki fabrika ve havuzların yeniden ve geniş mikyasta wlahi için bir proje yapıl - mıştır. Bu proje Üzerinde çalışan Denizyol . ları ve MünakelAt Vekâleti fen heyeti bü - tün teferrüatt gözönünde bulundurarak ha. vuzların mükemmel bir bale sokulmasına uğ raşmaktadırlar. Maarif ve Maliye Vekilleri Ankaraya döndüler Gehirimizde bulunmakta olan Manri! Ve- küt Hasan Ai Yücel ve Maliye Vekili Fuad Ağrah dün akşamki ekspresle Ankaraya ha. tekek etmişlerdir. Vekiller Haydarpaşa istasyonunda Viâ - yet, Parti, Maarif ve mali müesseseler erki. nile dostları tarafından uğurlanmışlardır. Maarif Vekili Hasan Âli Yücel bu ay son. larına doğrn tekrar şehrimize gelerek, &y #onunda nihayet bulacak olan orta okul, W. se bitirme ve devlet olgunluk imtihanları beticelerile meşgul olacak, Universitede ya- pılaçak diploma tevzi merasiminde bazır bu Yanacaktır. Bu sene ilk defa olarak Üniversitede ya - Pılacak olan diploma tevrli merasiminde hü. kümet reisi de hazır bulunacaktır. Bir evin sofası çöktü, bir kadın yaralandı Alemdarda Miinhüsrev mahallesinde 18 tayılı evde oturan Alinin karısı Dilber, 40/a- 42 iş görürken birdenbire tahtalar çökerek erin taşlığına düşmüştür. Ro sukut neticesinde vücudünün muhtelif çerlerinden yaralanan kazazede tedavi altı. na, alınmıştır. Kazanın tahkiki sırasmda evin maji in. bidam bir vaziyette olduğu zabıtaca görül. düğünden keyfiyet belediye fen heyetine bildieimiş ve ev tahliye olunmuştar. İktısad ve Hukuk Fakültelerindeki elemelerin neticeleri Universite Hukuk ve İktımd Frkültelerinde! bir kaç gün evreli yapılan eleme imlihanları. na. aid talebenin kâğudları tetkik olunmak. tadır. : #eme imthanları neticeleri iki gün son, ra talebeye ân edilecek ve sözlü imtihan. lara başlanseaktır. Sözlü imtihanlar Hazi. tan sonunâ kadar bitirilecektir. ne göre şehirde sun'f fiat hareketlerine mey dan vermiyecek ve stokların gizlenmesine mahal berakmıyacak bütün tedbirleri #tö- haza tır. Bugünkü toplantıda şehrin ekmek, et vesnir zaruri gıda maddelerinin stok ve fi- at vaziyetleri tetkik edilecek, ve bunlar - dan lüzum görülenlere gerek toptan ve gerekse perakende azami fiat vaz'ı lâzım gelip gelmediğini karara bağlıyacaktır. Bu arada İhtikâr Komisyonu tarafından baş - lanan takibat ve tahkikat evrakı da te - kemmül ve yeni komisyona devredilecek - | Tütüncüler bugün toplanıyorlar Tütüncüler Birliği umumi heyeti bugün saat 2 buçukta Tisaret Odası salonunda fev. İkalâde bir toplantı yapacaktır. Birliğin bu . günkü toplantısının vereceği kararla mem, leket dahilindeki bötün tütün tüccarlarile)barı memuriyetler liğvedilmekte.. müdür ve müstahsilleri yakından elâkadardır. İngiltere ve Fransaya satılscak on Üç mil. yon Hralık tütünün yalnız Iki firmaya bira. kılmış olması tütün tüccarlarını teiğşa dü . şürdükü için bugünkü (toplantıya lüzu hâsıl olmuştur. Tütünetler Birliği reisi Nem- Wade Mitat, harlee verilecek tütünlerin mü.| bayaa ve antış şekilleri hakkında umumi he. yete izahat verecek, tütün mübayaasına me. İmur edilen #ki firmanın vaziyetini anlata .(86 musl'm!k, 25 lira maaşlı caktır, Bugünkü toplantıda bulunmak Üzere Re ve Kocaeli havzasından bir kısım tü. tün tücenrlarile müstahsiller İstanbula gel. miş bulunmaktadırlar. Toplantıda "Ticaret Vekiletle Gümrük ve İnhisarlar Vekhleti - nin murahhasları da bulunacak, verilecek kararlardan Vekâletlerini haberdar edecek. lerdir. Hurdavat eşva fiatları yüzde 200 arttı Bon günlerde kilid, sürgü, testere, menteşe vesair demir hurdavat eşya flatlarında bü. yük bir yükseklik kaydedilmektedir. Harb bidayetindenberi bu maddelerin fatlarını tedricen yükselten stok snhibleri bu madde. lerin flat artışlarının nayarı dikkati cebet. İmediğini görerek farkı yüzde 200 ye kadar çıkartmışlardır. Ayni zamanda bu mallar istiyenlere be. imen arzedilmiyerek mevcudün pek az olduğu İleri sürülmekte ve böylelikle bilhassa Ans. dalü tüccarlarının çeşidierini İkmal etmek hususundaki arru ve ihtiyacları istismar 6. dilerek istedikleri fiata satabilmelerine yol açmaktadırlar. geniş flat farkları görülmektedir. Bir amele kolunu makineye kaptırdı Galatada Perşembepazarında söbun fâb - ikasında çalışan Asador adındâ bir amele dün hareket halinde bulunan bir matörü temizlerken kolunu makineye Kaptırmıştır. Yaralı işçi Beyoğlu hastanesine kaldırılmış. sır Köprü üstünde bir tramvay kazası Beyoğlunda Hestân mahallesinde 10 sayı da oturan Yorgi adında biri dün köprüden geçerken 5T anyılı vatman Hasanın idare » İstndeki tramvayın sadmesine meruz kalmış. tar. Bu çarpma netiresinde başından yaralanan Yorgi Beyoğlu hastanesine kaldırılmış, vat man hakkında takibata başlanmıştır. Başına vinç teli düştü İ Tophane önünde şamandıraya bağlı Ame, İrikanı Yapurunda çalışan Tahmll ve Tahliye ellerinden Ali Bekir dün bu vapurun am, barında çalışırken başıma vinç teli düşerek yaralanmasına sebeb olmuştur. Ali Bekir, tedavi olunmak fzero Beyoğlu hastanesine Kaldırılmıştır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: — Hasan bey çok üzel bir karar doğ. rusu. Yakın günlerde eenebi radyo istaş yonu dinlemek... Yasık cdilecek- ağ Hasan bey — Hele şükür... Bundan son ra hiç kimse, karşı. sındakini alda'âp yalan #öylemiyecek, kimse de yüksekten Bunlardan dahilde yapılanlarda da ayni) büslere gi imarı, iv işi görüşülece Belediyede bu sabah bir toplantı yapı - lacaktır. Reis muavini Lâtfi Aksoyun ri - yaset edeceği toplannda Emniyet altıncı şube müdürü Faik, belediye | teftiş heyeti Samih, fen heyeti, imar işleri; temiz- ik işleri, sıhhat müdürleri hazır buluna - caktır, Teftiş heyeti reisi beledi bakımdan şe - hirde yapılan teftişleri alınan neticeleri anlatacak, teftişlerin şiddetlendirilmesi için tedbirler alınacaktır. dan arzettiği manzara, gıda maddelerin kontrol işleri konuşulacak, © ygözetelerde! neşriyat tesbit olunacak, bir haftolık me - sai şekli tesbit edilecektir. Gelecek Pazartesi günü tekrar yapıla cak toplantıda bir hafta evvelki toplantı da verilen kararların tatbik edilip edilme diği tetkik olunacaktır. Yüksek iktısad ve ticaret mektebinin kadrosu a değişiyor Maarif Vekâleti, Yüksek İktasad ve Ticaret mektebinin kadrosunu değiştirmeğe karar vermiş ve bu maksadla bir kanun projesi ha. zırlamıştır. Yeni projede lüzumsuz görülen müdür muavinliklerinin muallimler ubdesi ne Ürrelle verilmesini temin maksadile bazi hükümler konulmaktadır. Proje ie 70 lir Jasli maaşlı müdürlük, 40 Ura asli maaşlı muavinlik, 26 lira asli maaşlı iki muitl!k, 20 ira asli masel bir muftlik, 30 Dira maaşh bir kimyahane asistanlığı, 20 lira maaşı 108 vallimlik kaldırlmaktı ve kadroya ©0 Jira maaşlı bir, 40 lira maaslı bir, 25 lira maaşh . 20 Wira ma- aşlı üç kâtib ve hesab memurluğu ilâve O - Tunmaktadır. Munllim whdesine verilerek 0- lan müdür 140 Hira makam ücreti, muavini de 75 ra makam ücreti alacaktır. Dün yansa şehrimize sekiz talebemiz daha geldi Berlin ticaret Ataşemiz Doktor Said | Sarper ile, Berlin Büyük Elçimiz Hüsrev Geredenin refikam Limia Gerede dünkü semplon ekspresile Almanyadan şehrimize gelmişlerdir. Berlin Ticaret Ataşemiz kendisile görü- şen gazetecilere şuvları söylemiştir: — Almanyada mevcud yüzlerce tale - bemizin hepsi iyi vaziyettedir. Sükünetle| derslerile meşgul oluyorlar. Sefaret daima | kendilerile teması muhafaza O etmektedir.| Aileleri tarafından o gönderilen sabur ve kavurma gibi maddeleri muntazaman yorlar. Hiç bir zaman uç kalasış değildir - İer. Almanyada bütün Türklere iyi mwame- le edilmektedir. Belçiksdaki o Türklerden bir kısmının Holandaya geçtikleri anlaşıl - mıştır. Bunların Almanya yolile memleke- te avdetlerini temin için icab eden teseb - ülmiştir. Yakında (o nvdetleri! mümkün olacaktır.» Berlin Elçimizin refikası Lâmia Gere - de de, iki üç ay kadar kaldıktan osonra Berline döneceğini, Almanyanın her tara - finda Türklere karş hürmet gösterildiğini, | talebelerin muntazaman tahsillerine de - vam ettiklerini söylemiştir. Dünkü kon - insiyonel treni beş siate yakın rötarla; Sirkeciye gelmiştir. Avrupadaki talebele - rimizden sekiz kisilik bir grup konvansi - yonel trenile memleket: dönmüşlerdir. Hambürg konsolosumuz Ömer Lütfi de dünkü trenle şehrimize gel Belediye levazım müdürü vazifesine başladı Midesinden yapılan bir ameliyat neti - inde on beş gün vazifesinden o ayrılan Levazım Müdürü Emin Zeki Cos kun indei âfiyet etmiş ve vazifesine bsşla- mıştır. Bugün Zeytinburnunda atış talimleri yapılacak Bugün Zeytinburnulidan denize doğru topçu atışları yapılacaktır. Liman releiği deniz nakil vasıtalarının bu ciyardan geçer. ken dikkatli davranmalarıd — aldkadarlara bildirmiştir Hususi idarelerle belediyelerin hesab usulleri birleştirilecek Dahiliye Vekâleti, bütün vifyet hususi idarelerile belediyelerin hasab usullerini bir. leştirmeğe karar vermiş ve bu maksadla bir talimatname hazırlamıştır. Bu talimatname yakında bütün. yilâyetlere, gönderilecektir. ( Küçük haberler $ 'Tek bilet usulü — Bir müddet evvel tram, vaylarda tek bilet usulü ihdas edilerek bu biletle bütün hatlarda seyahat edileceği söy. lenmişti. Bu hususta slâkadar mehafilde yaptığımız incelmeye göre tramvay idare - since bu şekilde herhangi bir teşebbüsün mevcud olmadığı bildirilmiştir. İdarece yal . niz peatlk Dir usul olan Bilet karneleri ihdas edilmiştir ki bunların da halen mevcudu kalmamıştır. Ada vapurunda Haziran 10 rezalet çıkaran iki sarhoş mahküm edili Reşad ve Mehmed Ali adlarında iki ar- Kadaş dün Büyükadaya gitmişler ve bura - da kafaları bir heyli çektikten sonra sarhoş bir halde İstanbula dönmek üzere Burgaz Yapuruna binmişlerdir. kafadar sarhoşluğun bu sefer oturdukları kama hatrız edecek tarzda konuşmağa, hattâ şarkı söyleyip oynarağa başlamışlardır. Bu vaziyet karşısında sinirlenmeğe baş- kıyan yolculardan Hüseyin adında bir zat iki kafadarı süküta davet etmek istemişse de bunlardan Reşad: «— Sen kim oluyorsun be adam? Yük- sek rütbeli bir sübaya ne hakla müdahale «— Şimdi birer yumrukta hepinizi ye « Te sererİm.» tehdidini savurmuştur. Azılı sarboşlarn bu tehdidkâr cevab « ları karşında sükât eden yolcular, vapuğ Köprüye yanaşır yanaşmaz keyfiyetten pos lisi haberdar etmişlerdir. Bu şikâyet üzerine derhal harekete ge « gen memurlar, iki kafadarı yakalamışlar v$ isini de meşhud suçlara bakan Sultan « ahmed üçüncü sulh ceza hâkimliğine tes « lim etmişlerdir. Bir fabrikada #mele oldukları tesbit o « İunan Reşadla Mehmed Ali dün ' hâkim huzurunda suçlarını tamamen itiraf etmiş- ler: «— Bir cahilliktir ettik.» ediyorsunn demiş, kendisine asker süsü vermiş. Mehmed Ali de Hüseyin adındaki zatm müdahalesine iştirak eden diğer yol- olar Demişlerdir. Neticede suçları sabit görülen | Reşadla Mehmed Ali üç gün hapse mahküm edil mişlerdir. Nafıa Vekâletinden : Eksiltmeye konulan iş: 1 — Malatyada sürgü regülâütörü tersli, kanal, açık tünel, tmalâtı sınaiye, sürgü ve Germe regülütörleri işleme binaları inşaatı keşif bedeli (315,000) liradır. 2 — Eksitme 1/7/40 tarihine raslayan Pazartesi günü saat 15 de Nafla Vekâleti şu işleri reisliği su eksiltme komisyonu odasında kapalı zarf usulle yapılacaktır. 3 — İstekler, eksiltme şartnamesi, muksvele projesi, bayındırlık işleri genel şart. bamesi, fenni şartname ve projeleri 15 lira 75 kuruş mukabilinde su işleri releliğinden alabilirler. 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin (16,380) Ilrulik muvakkat leminat verme- «l ve eksiltmenin yapılacağı günden en az seki; gün evvel ellerinde bulunan vesikn - larla birlikte bir dilekçe ile Nafla Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsus olmak Üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulurmıyanlar eksiltmeye iştirak edemeğler 5 — İsteklilerin tekli? mektublarıni ikinci maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar su işleri reisliğine makbuz mükabilisde vermeleri lâztmdır. Postada olan gecik . rneler kabul edilmez. o (2629) © (4600) İstanbul Elektrik Tramvay Ve Tünel İşletmeleri Umum Müdürlüğünden Ad olduğu iş Pazarlık ve zarların o Muvakkat teminat Eksiltme şekli açılma Tarihi Baati Lira 2200 lira muhammen bedelli 180000 curuf tuğlası Imâl 18/6/8015 165.— Pazarlık 1 aded Dizel motörü 2071/0 19 390— Kapalı mektuplis fiat istemek 89 sded otomatik komple yağlı enterrüptöz ile 390 aded muhlelif kesici ve teferrüat 19/1/0015 4100. — vr y İdarenin Şişli ve Salıpazarı ambarlarına teslim edilmek Üzere 200 ton Zanguldak 250 ton kok 50 ton kok td 218/040 15 650.— MM 1 — Pazarlık ve ihaleler yukarda gösterilen gün ve sâtlerde İdarenin Melohan bi. masının 5 inel katında toplanacak komisyonda yapılacaktır. 2 Her dört işe ald şartnameler levazım müdürlüğünden parasız tedarik edilebilir. 3 — Pazarlık için isten olanların kanuni vesika ve muvakkat beminatlarile ilân edi. len gün ve saatlerde komisyonda hazır bulunmaları, kapalı mektupla Gat istiyenler için de zarfların açılma gününe kadar teklif ve teminatların idareye tevdi edilmesi lüzumu Dân olunur. .4651» lala Ni) T. İŞ. BANKASI 1940 Küçük Cari Hesaplar İKRAMİYE PLÂNI sa.— 20 5230. — Keşideler: İ Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarih - ira » > » » ,