4 Mart 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Makineye verilirken Sovyetler Balkanlarda vaziyet alıyorlar Moskova Bulgaristanın işgali aleyhinde Sovyetlerin Bulgar notasına cevabı Moskova, Bulgaristanın harb sahasını genişlettiği kanaatini izhar ediyor Moskova 4 (AA) — Alman kıt'ala.! rının Bulgarnistana girmeleri hakkın. da dün Moskorada neşredden beya- natin metni: | — Martın ödirinci görü Bul -İ gür Hariciye ONezaretinin mümes -| #li Bulgaristandaki Sovyet resmi #Mümessilni, Bulgar hükümetinin Bal. kanlarda sulhü idame etimek maksa-| düe Alman kıt'alarının Bulgaristana girmelerine muvafakat ettiğinden br- berdar etmiştir. Martin 3 üncü günü Hariciye Ko. miser maavini B. Viehiky Bulgaris - tanın Moskova sefi B. Stamanofa gu mealde cevab vermiştir: Sovyetlerin Bulgaristan resmi vü messiline Bulgar hariciye nezareti Tesmi mümessili tarafından, Bulgar hükümetinin Balkanlarda sulhu ida. me etmek maksadile Alman kıtaa - tınn Bulgaristana girmelerine mü - saade ettiği hakkında vâki olan teb- liği münasebetile Sovyet hiikömeti aşağıdakini bildirmeki lâzım telâkki eder. 1 hükümetinin hatti hı rüstlüğü hakkındaki gi tirak etmemektedir. hareket sulhu takviye o etmemekte, fakat harb sahasını genisleterek Bul- garistanın harbe sürüklenmesine 48- bebiyet vermektedir. 2 — Sulh si: nan Sovyetler Bi beble, Bulgar hikümetine bugünkü siyasetinin takibi hususunda hiç bir müzahetette bulunamaz. 3 — Sovyetler Birliği hükümeti, bilhassa, Sovyetler Birliğinin hattı hareketini tamamile yanlıs bir tarz- da gösteren şayiaların, Bulgar gaze- telerinde serbestçe ointişmr (etmesi dolayısile bu beyanatı yapmağlı lü- zumlu bulmuştur, Roma radyosunda askeri bir konferansçının dkkate şayan mütaleaları Londra 4 (A.A.) — Bugün Ro- ma radyosunda konuşan askeri bir konferansçı şöyle demiştir: Doğu Afrikasında cereyan © eden muharebe fevkalâde şiddetlidir ve bundan böyle de | fedakârlıklarda bulunmamıza zarütet olması müm- kündür. İngilizler doğu Afrikasında üç yüz binden fazla asker kullan - maktadırlar, Bunlar en modern si » lâhls-a. tank ve sırhhı otomobillerle müeshhezdirler. Bu sartlar altında muharebe İngilizler için aşikâr avan. tajlar arzetmektedir. sadık buka : Prens Pol Almınvaya davet edilmedi grlin 4 AA) — Radye Ber Hariciye nersreti Yugoslav naibi Prens Polun önümüzdeki hafta Ak manvava davet edildiğine dair ha- berleri tekzib etmektedir. Ruzve't rahatsız Vasington 4 (A.A.) — Ruzvelt bezle ve baş ağrıdan müztarib olduğu için buyün protokol proğram larını iptal ettirmistir. İkametgâhin- dan çıkmamakla beraber doktorlar “ nezlenin ehemmiyetli olmadığını bil dirmi lerdir. Japonya da yeni nizamdan bahsediyor uCanub Pasifiğindeki diplö: malik faaliyetimiz yakında büyük neticeler (o verecek» diyorlar Şanghay 3 (A A.) — Müstakil Fran sız ajansı bildiriyor: Fransız cevabi Malsuoka'ya tevdi edildikten sonra bir Japon yarı Fes- mi kaynağı gu mütaleayı yürütmüş“ tür: Hindi Çini ile Siyam arasındaki ih- ülâfın hallinde Japonya başlıca relü oynadığı için yakın bir istikbalde ce- mubi Pasitikteki “diplometik faaliye - &mizin büyük nekiceler vermesi bek- lenebilir. Taponya ' gayretlerini Berşey den evvel Asyada yeni nizümin tesi. sine hasredecektir, Tokyoda mühim bir içtima Tokyo 3 (AA.) — Dün akşam baş- vekil prens Konoye'nin nezdinde hü- kümede ordu ve donanma arasinda daha iyi bir irlibat temini maksadile bir konferans aktedilmiştir. Bu içti - maa hükümet tarafından büşvekile harbiye, bahriye, harieye ve dahiliye mazırları iştirak etmiştir. Ordu ve do- nma hamina ise toplantıda ordu mel kurmay başkanı generai Sugi- yama ile am'rallık dairesi ikinci taş- ni amiral Ondo hazir bulunmuş » lardır, İki saat süren bu içtima csnasında dahili ve harici meselelerin en Sm vaziyeti tetkik edilmiştir. « Fransiz ibtilâfı Tokyo 3 (AA) — İyi malümat s1 - makta olan mehafil, Syam ile Pran- 412 Hindi Çinisi arasındaki meseienin iki gün içinde halledileceğine kani vw| lunmaktadırlar. Ayn mehafii, dün Japon hariciye nazirile Tokyo'daki Fransız sefiri a rasındaki görüşmenin Japonya tara- fından teklif edilmiş olan tavassut formülüne karşı Hindi Çininin ve 8 amın vaziyetini tenvir etmiş oldu - gunu tebarüz ettirmektedir. İtalyan tebliği Roma, 3 (A.A) — İliaiyan duları umumi karargâhının 269 maral tebliği: Takriben bir aydanberi düşman tarafından muhasara edilmekte olan Kufradaki küçük garnizonumuz ün. tün düşman kuvvetlerinin mükerrer taarruzları neticesinde istilâ edilmiş» tir. Kıtalarımızın bir kısın düşman çenberini kırarak hatlarımıza dön- meğe muvaffak olmuştur. Castellariso Meis. in istirdadı ile neticelenen harekât esnasında tor. idolarımızla düşmanın deniz bir likleri arasında şiddetli bir çarpış” ma olmuştur. Bir «Mas» ila bir muh. rib düşmanın siddetli mukabelesine sağmen iki düşman birliğine taarruz ederek bunlara torpil izabet ettir. meğe muvaffak olmutlardır. Düş. manın adaya asker ihracı esnasında #elerimiz, diğer bir düşman birliğine orta cap'a bir bomba isa. bet ettirmislerdir. Bütün birliklerimiz salimen üsle- rine dönmüşlerdir. Mürettebat ara. sında birkac varslı vardır. Sarki Afrikada kesif kolu ve top- çu faaliveti olmustur. Akdenizde torpidolarımız mu. hatkak surette iki düsman o tahtel- bahirimi batırmıslardır. Alantiia #wwnselerimizlem biri rem'an 20.000 tonlak üç - düsman varuru batırmıslardır. Milli M dafaa ve Dah'l'ye V kil'eri ş3'rimizde Bu sabahki Ankara © ekspresila, Milli Müdafan Vekili Salfet Arıkan ve Dahiliye Vekili Faik şeh. timize gelmişlerdir. Vekiller Hay -/ darpaşa istasyonunda ordu, parti, vilâyet ve beiediye erkânı ve dost - 0 nu- ları tarafından kartılanmışlardır, İngilterey3 yeniden Kanada ve Yenizelâ' da kuvvetleri çeldi Londra 4 (A.A.) — Kansdada yetiştirilen pilotlardan mütesekkii yeni ve kuvvetli bir imüfreze kafile|buluran ikametgâhindn Alman beri. ile seyahat eden birçok atkerle bir. likte İngiltereye müvaralat etmistir, Londra 4 (A.A.) Kraliyet bahriyesinde hizmet etmek üzere di. | hususi trenle şimale doğru hareket; ğer bir kuvvetli Yenizalânda müf > rezesi daha, talim devrelerini ikmal etmek Üzere, geçen hafin İnyiltere- ve gelmiştir. Bunlardan ; bir kism balıriyoğie mavemb vayyarelerile: kiz- met edeceklerdir. ışıklar söndürülüyor Bükreş 3 (AA) — Slefani; Dür akşamdan ilibaren Romanya - da saat 20,30 dan sabah saat 030 a kadar yıkların söndürülmesine baş - lanmışlır, Bulyaristanın işgali ve Sovyet gazeteleri Moskova, 3 (A.A.) — Havasa. janst bildiriyor: Sovyet güzeteleri Alman kıt'ala- rının Bulgaristan hükümetinin mus vafakatile Bulgaristana girdiği ha berini vermekte, fakat bu O habere hiçbir mütalea ilâve etmemektedir. ler. Almanlar Yunan (Baş'arafı 1 insi sayfada) Londraya gelen ve akşam gazete - lerinde büyük başlıklarla çıkan haber lere göre, bazı müfreseler Yunan hu. &udunda kâin dört mevkie gelmiş bu lunuyurlâr. Bu mevkâer Zlatograd, Menik, Trigrad ve Mustafapaşadır. Diğer bir habere göre de, Fillbeye varmış olan piyade müfrezeleri bu - gün alelâcele Türk hududu tikame- tine sevkolunmuşlardır. Yunan hududunda işgal edilen mev kiler içinde on ehemmiyetlisi Menlik- jtir. Çünkü bu mevki Rupel boğazm- da kâindir. Motörlü tümenler için Bul garistandan Yunanistana geçmek (- çin en az fena olan yol burasıdır. İş- te, Sofyadan geçen Alman kıt'alari derhal buraya #eveccih etmişlerdir. Bununla beraber bu mevsimde yollar İçok fena olduğundan ve eriyen kar- par çamur deryası haline geldiğinden, J Almanların Yunanistanı istilâdan ev| vel Yunaristanda infisah hâsıl emek üzere korkutmağa teşebbüs etmesi beklenilebilir. Ayi zamanda Alman. ya, Yuzoslavya üzerinde de tazyıkine devam edecektir. Yugoslarya sözlik bir vaziyetla ve tererrld elmiş bir halde bulunmaktadır. Bu tazyıkin he idefi Yugoslaryayı da Üçlü para ht hak etürerek Selânik'e inmek Üzere gok daha iyi bir yol olan Vardar va- (disini elde etmektir. Diğer taraftan Türkler de Boğuzla. rin müdafaası Içiri tedbirlerin! atıyor lar. Boğazlara mayn dökülmüştür. Londra 3 (AA -—— Müstakli Fran. sz Ajansı bildiriyor: Şimdi elde bulunan delillere göre Bulgarstanın o Mihvere duhakının tahminen 1 sene evvel Almanya ile Bulgaristan arasında kararlaştırıldığı laşılnaktadır. Yari Ramunyadaki vasiyetin alacağı, inkişaf şekli ve İtal- yan « Yunan herbinin geçireceği &&- fahat tamamle kestirilemeden evvel Sofya ile Berlin arasındaki enlaşma âktedilmiş İşılunuyordu. Hâkim olağı fikre nazaran Alman - lar, kendileri bile şimdi önlerine çı « kan ük hedeflerden hanmisme doğru gidecekleri hakkında hemfikir değil - Bükreşten Alinan haberlere göre, Romanyada bulunan Alman sübay - ları açıktan açığa Boğazlar yolile Mü Sul ve Süveyş üzerine © yürümekten bahsetmektedirler Londradaki Türk mahfellerine gö - Te, döyle vahim bir hisreket, motörlü kıtast için akıbeti tesadüfe bağlı bir harekettir. Diğer taraftan #lnan bax yi baberlet hedefin Selânik olduğu hu teyid etmekte öse de hücumun derhal mi, yoksa Belgrad ve belki 40 Atinaya tevcih edilecek diploma - ik taarruzdan sonraya imi bırakıla - cağı hakkında fikirler tehalüf etmek tedir, Bir Yugoslav ticaret heveti İtalyaya gidiyor Roma, 3 (A A.) — Stefani Popolo di Roma gazetesi, Yugos- lav iktsad heyetinin İalvaya hare- ket etmiz olduğunu Belçraddın al. mış olduğu bir habere atfen bildir. Mek ir, Prens Pol dün Fon Ril.bentrr p ile mi görüştü? (Baştarafı 1 İmei sayfada) ciye hazirı Von Ribbentrop'la görüş- müştür. Prens Paul'ün dün gece Belgraddan ettiği tesyyüd etmekledir. Belgrat $ (AA) — Naib prens Pavlün tu sabah Brdo'da Von Kib- bentrop'la görüştüğü habeti bu ak » sam Yugoslav malbüat müdiriyeu ta- rafından tekzi5 edilmiştir. hududuna geldiler | Romanyada Ye e Bulgaristan mihver içinde i Yazan: Selim Ragıp Emeş DVD ulgaristanın üçler opaktına ilthakının bir neticesi ola. rek Alman askeri kıt'alarının | iki gün evveldenberi Bulgoristana dahil olmaya başladıkları gerek - Bulgar | kaynaklanudan, gerex Alman teb- liğletinin muhteviyatından o öğrenil, mektedir. Bulgaristanın bu pakta iltihakı, Bulgar öz topraklarından Mihvere bağlı bütün devletlerin ve evleviyet- le Almanyanın istifade etmesini ta- bit kılmakta idi. Bundan dolayıdır İki bu hereket endişe ile: karılanı makla beraber doğrudan doğruya Bulgaristanı alâkadar etm. baki- mundan gene oba aid bir meseledir. Bulgaristan, ayni zamanda, bu iL thakile, henüz harbe iştirak etme bir devlet tarafından Mihvere ki bütün vasıtalarla Milvere müza, heret göstermeyi taahhüd etmiş bu- / lunmaktadır. Maamatih bugünkü vaziyet onun | harbe iştirak citiği manasında de. ğildir. Bulgaristan harb hariçidir. Şu farkla ki iç siyasasında yeni ni- zama girmiştir. Dıy siyasasında da Mihverin mukadderatile kendi mu- kadderatını birleştirmiştir, Bütün bunlar bizzat Bulgaristanın bileceği şeylerden olup ( sreselenin memleketimizi alâkadar eden tarafı, kendi sahamızda yani Balkanlarda arzedebileceği tesir ve inkişaftır. Kısa zaman evvel komşumuzla aramızda imzalanmış olan odekla, rasyon, bütün ihtilâflarda sulhcu bir zihniyetle hareketi ve her iörlü te- icavüz fikrinden uzak bulunmayı â. mirdir. Fakat o günle bugün arasın- ida değişmiş bir vaziyet vardır. O İda, bu deklarasyonun imzası esna- Bugün ise, Bulg tan Mihverin içindedir, Birkaç gün evvel böyle bir deklarasyon imzalı- niyet ve tasavvuzlarını leceğini sanmak güçtür. Bundan do- layıdır ki vaziyette husule gelen de- Zişikliğe rağmen komşu O memleke. tin Mihver içindeki hattı hareketini, deklarasyonu imzaladığı zamanda güsterdiği zihniyetle telif edeceğine inanmak lâzımdır. Aksi sabit olun- çaya kadar bu kanaati muhafaza et. mek yerindedir. ei Ragıp Emeç Berlinden Alman elçiliğine gelen kurye. Haber aldığımıza göre Berlinden Ankaradaki Alman büyük ekçiliğine gelecek bir kuryenin bu ( seyahati tayyare ile yapmasına müsuade i* tenmiş ve hükürmetimizce stenen müsaade verilmiştir. Tayyare dün öğleden sonra Yesilköys gelmiştir. Bugün Ankaraya hareket edecektir. Amerika bütün yabancı mevfuat bloke edilecek Vaşington, 3 (A-A.) — Havas: İngiliz mevdumtı da dahil olmak üzere yabancı devletlere aid Ame. rikadaki mevduatın Me ee ğinin hariciye nezareti ndan mi illa edilmesi anbean bek- 'enmekte dir. Bulgaristanın işgali hakkında iyi haber alan gmahfeller. de beyan edildiğine göre, B. Ruz- velt Bulgar mevdui nid ayrı bir &mir vermiyecektir. OB. Rozveltin birkaç güne kadar umumi bir emir Albay Donavan Londrada AA) — Avrupada B. eyi resmi o müşahidi «fatile bir terme yapmakta olan al. bay Donavan İLondı EA A, İZMİR Entor sasyonal Fuar'ında Mallarınızı herhalde teşhir et. meliziniz. Büyük yol ucuzlukları, casib eğlenceler ve sürprizler her se. ne İzmir Enternasyonaj fyarı- na yüz binlerce ziyaretçiyi top- lamaktadır. 29 Ağüstes - 20 Eylül 1041 şı bir taarruz vaki olursa elinde-| yan bir devletin birkaç gün sonra! Bulyaristanı Yugoslavyyada 4 terkeden Museviler seferberlik şayiaları şehrimizde tekzib ediliyor Mi Bulgaristanı terkeden museviler - en mürekkeb 200 kişilik bir kafe bi 1 ı 5 mülteciler Yugoslav. : | yayı terke başladılar. lerdir. Musevilerin ekserisi son vazi- yet üzerine Bulgaritanı terketmek mecburiyetinde kalan Bulgar muse - vilerinden !baretür, Bunların Filisti. ne gdecekleri zannedilmektedir. Sofyadaki İngilizleri İstanbula geliyorlar. — (Baştarafı 1 ime sayfada) Belgrad 3 (AA) — Halia tatilimi O liter albay Roos Türkiyeye gitmek ü- Niş'de geçirmeği âdet edinmiş ola pere Sofyayı terketmişlerdir. başvekil Tsvetoviç Pazar günü öğle: © Yunan elçiliği erkânımdan bazıları! den biraz sonra alelâcele tayyare ile da Bofyadan ayrılmışlardır. Belgrada hareket etmiştir. Belgradda İngiliz elçisinin kral ile yaptığı © başvekd, yanında ee mülâkat car Markoviç (olduğu halde derhal Sofya 3 (A.A) — Reuter: İprens Paul'ün nedine gitmiş ve uzun Öğrenildiğine o göre, İngiliz elçisilbr mülakat yapmıştır. Daha önce © Rendell'in kral Boriwle yaptığı GÖ -| Markoyiç, Budapeşteden döndükten © rüşme esnasında, iki muhatab, bU -İsonra, prens Paul de uzan bir görüş- günkü vaziyetin bütün vahameti Ü -| mede bulunmuştu. zerinde mutabık kalmışlardır. Görüş. kelmileiğ menin dastane olduğu söğlenmekte- ki — Stefani: jr. Bulgaristanın Üğlü pak girmesi | Sofyada bulunan müsahidler, İn -İüzerine birçok İngiliz tebaasile Polon Biliz - Bulgur münasebetleri hâkkın-| yalı ve Çekoslorakyalı siyasi mülte - da bir kararın çok yakında alınaca -| ciler, Yugoslâyyadan ayrılmışlardır. İği fikrindedirler. Pakat diplomatik Alman elçisinin Enaliyeti İmünasebetlerin Salıdan evvel resti -| Belyeid 3 (A4) — Alman elçisi mesi gayi muhtemel telâkki olun -| Meeren Pazartesi sabahi Zeğrebi res- , maktadır, men ziyaret etmiştir. Heeren Zağreb- de 2 gün kalacak ve Hırvat devlet â- Amerikaya damlarile görüşecektir. altın akını Newyork, 3 (A.A) — Tas: Assorieted Prers'e göre, son gün- lerde ve Nevyorktan Kı.oks kalesi. ne sekiz buçuk milyar dolarlık altın nakledilmiştir. Burada motörlü bir fırka yeraltı mahrerlerinda saklan- makla olan ön dert milyar dular kıymetinde altını muhafaza etmek. Belgrad 3 (A.A) bildiriyor: Belgradın siyasi mahfelleri Yugoğ- lavyada seferberlik ilân edildiğine da- ir İnkilizler tarafından neşredilen HA berleri kattiyetle tekzib ediyorlar. akil Sürü ip —D.N.B ajansı İngilterenin Moskova elçisi Ankarada, İngiliz harirye hazır: B, Eden'e mülâki olan İngüterenin Mos- kova büyük elçisi Sir Stafford Oripps, dün sabahı Ankaradan şehrimize gel. jmştir. tedir. el Büyük elçinin, bugün tayyare İle Amerika halen yirmi iki milyar) çekrar Moskovaya dönmesi küyvele iki yüz milvon dolar kıymetinde al-| wuhtemeldir. tıra maliktir, Bay Eden'in Atinada Amerikanın İngiltere yaptığı görüşmeler lehinde yeni bir kararı k Vaşington, 3 (A.A.) — Alümin. gtina 3 (AA) — Alina ajansı BL) yon, tayyare, tank, makine, yedek parçalar, alât edevat, makine yağı dahil olmak üzere 138 cins emtin- nin İngiltereye ve şimali İrlandaya lisansa tâbi olmadan ihracına bugün © ihracat kontrol ofisi tarafından mü- sande edilmiştir. Kanadı bu müsa. adeden esasen istilada etmekte idi, Fakat İngiltere ilk defa olarak isti- fade etmekte. İngiltere Hariciye nazırı Eden, hir- kaç gün Atinada Kalacaktır. Eden, dün kral Georges tarafından kabul edildikten sonra başvek'l Ko. rizis ile bir görüşmede bulunmuştur. Bugün, Eden şerefine Koris tara- fından bir öğle ziyafeti verilecektir. Akşam İngütere eiçliğinde bir mwa- fet vardır. ra Sovyetler Birliği ile Macaristan arasında yen muahede'er Moskova, 3 (A.A.) — Stefani: Sovjetler Birliği ile Macaristan arasinda demiryolu münakalâtına dair bir muahede ile posta, telgraf ve telefon işlerine dair diğer bir geushede imza edilmi İngiltereya hava akınları Londra, 3 (A.A.) — İngiliz ha. va ve dahili enniyst nezaretlerinin bu sabahki tebliği: Gece, karanlık bastıktan sonra, İngilterenin cenubu garbisinde bir © şehir üzerine kısa bir hücüm yapıl- mıştır. Birkaç ev hasara uğramıştır. Pek az ölü ve yaralı vardır. rim. Leblebici — Kapa oğul kapa.. Son günlerde nohud bu- lamaz olmuştuk.