26 Eylül 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

26 Eylül 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Londra, şehrin şimali garbisinde Almanların mütemadiyen takviye kuvvetleri aldıklarını ve terakkiler kaydettiklerini bildiriyor Ruslar Slalingradda ehemmiyeti bir mevzii ele geçirdiler Londra, 26 (A.A.) — Ruslar Yalnız Stalingradın içinde değil civarda dabi büyük muvaffak: yetler kazanmışlardır. Almanlar şehir üzerine sevket miş oldukları kuvvetleri ğunu sel cenahlarını takviye göndermişlerdir. Berlin sözcüle- ri Alman kuvetlerinin Stalingrad da sevkulceyşi hedeflerine var- mış olduklarından dem vurmak- ta ve dikkat nazaraları Kafkas- ya üzerine çekmek için gayret sarfetmektedirler. da, Mozdok'ta detli çarpışmaların vukuunu bil- dirmektedir. i Ruslar Stalingrad'da kıymeti haiz bir mevzi ele geçirmişlerdir. Stalingradm şimsli ogarbisinde Almanlar mütemadiyen takviye almakta ve terakkiler kaydet İsponya 10 yıl J harbedebilirm ş Japonların sabık Vaşington elçisinin mektedirler. Mozdok'ta şiddetli ça cereyan © etmiştir. Kafkaslarda Grozny petrol ku - yularına geçmek için mihvercile- rin teşebbüsleri akim kalmıştır. Bir noktada sıkıştırılmış olan Al man kuvvetleri imha edilmiştir. Sinyavino'da Almanlar ağır za- yiat pahasına Rus hatlarını yar- mış iseler de ileri hareketleri dur rurulmuş ve ilerleyen Alman kuvvetleri temizlenmektedir. Stalingrad önünde Alman zayiatı Moskova, 26 (A.A.) — Tass ajansının bildirdiğine göre ge çen hafta Almanların Stalingrad önündeki zayiatları 25,000 den fazladır. $ON POSTA Telgraf, Telefon Ve 'Tcisiz Haberleri BU SABAHKİ HABERLER Stalingradıa hu sahahki vaziyet | Japonlar Atlântik'e ağır zırhlılar getirecekler miş Londra, 26 (A.A.) — Allan- ik denizine Japon harb gemile- rinin gelmesi keyfiyeti hakkın - da mmirnilik dairesi tefsirlerde bulunmaktan çekinmektedir. Bir Japon denizaltısının gelmiş ol - ması henüz teyid edilmemiştir. Japonların ağır zırklılar dahi geçirecekleri haberi tamamile asılsızdır. Atin. ada suikasd Vişi, 26 (Radyo) — Peşteden alınan haberlere göre 22 Eylül de Atinada bomba ile bir suikasd teşebbüsünde bulunulmustur. Ba zı evler hasara uğramış ve insan yanmda işgal kuvvetleri mensub- ları dahi vardır. Failler buluna- mamıştır. İtalyan kumandanlığ çok ciddi tedbirler ittihaz etmiş- tir. İngiliz tayyareleri bir geçi resmi esnasında Oslo şehrini bombardıman ettiler beyanatı Roma, 26 (Radye) — Japon- Yanin sabık Vaşington sefiri No- mura Demei ajansına şu boya natta bulunmuştur: İngiliz bomba uçakları Nörveçte Oslo şehrine taarruz etmişlerdir. Tanrruzun yapıldığı gün Guislin- İşin bir parti tezahürü vardı Par- Londra, 26 (A.A.) — Dün,|ti mensublerı ve Guisling mahzen lere sığınmak kalmışlardır. Geçid resmi de ya- pılamamıştır. — «İngiliz ve Amerikalılar bize karşı beş senelik bir harb düşünüyorlarsa biz kendilerine karşı 10 seneden fazla bir harb için hazırlanacağı Dünyada hiçbir devlet Japon- yayı büyük Asyadaki vazifesi ni yâpmaktan alıkoyamıyacak tir. Japonyanın yeni nizamı saye-| sinde Asyanın milyonlarca bal kı yeni terakkiler kaydedecek «| lerdir. : Asya Asyalılarındır, tâbiri ma nasız değildir. Yeni ümidlerin timsalidir. emme Berlins göre Gandi! ağır hasta Saint Louis, 26 (A.A.) — Bir gazetenin yazdığına Berlin gazeteleri Gandinin ağır hasta olduğunu bildirmektedir - ler, Tevkif edilen Mısır milliyetperverleri Roma, 26 (Radyo) — Geçen hufta Mısırda tevkif edilen Misir milliyetperverlerinin sayısı 121 © çıkmıştır. Bunlar cenubi Afrika- da Pretoria'daki kampa gönderil mişlerdir. Bu kampla binlerce Mısr milliyetperveleri bulun - maktadır. ———— Müttefik gemi zayiatı Berlin, 26 (A.A.) — Eylülün başımdan şimdiye kadar mihver kuvetleri 850,00 tonluk İngiliz bi Amerikan gemisi batırmışlar- ir, İtalyanlar Cebelüttarıkı bombaladılar Roma, 25 (A.A.) — İtalyan or. duları uzumi karargühinim 851 nu.! maral tebliği; er yalniz topçu atışları ve vE Beşiklerimizin keşif faaliyeti » Dün gece geni; hareket tara bomba uçaklarımız Cebekit- dad ününe taarruz etmişlerdir. He- ği çıkarılmıştır. ia nn hepsi üslerine dön Ni (Baş tarafı 1 inci sayfada) Volga bersahında iki petrol! gemisile iki büyük mavna ve mü himmat yüklü bir tren nehrin do- ğusunda tahrib edilmişlerdir. Don cephesinde İtalyan kıt'a” ları mehri geçmeğe çalışan Sov- yet kuvvetlerinin teşebbüsünü &- kim bıraktırmıslardır. Voronej civarında düşman boş yere taarruzlarını tekrarlamıştır. Cephenin merker ve şimal ke- simlerinde taar-ozlarımıza de - vam edilmiştir. Düşmanım İlmen gölü cenub doğusunda (yaptığı mahalli taarruz ve karşılık taar- ruzlar karılmıştır. Berline göre Stulingrad düşecek Berlin 25 (A.A.) — Yarı res- mi bir kaynaktan bildiriliyor «Stalingradın yakında düşe - ceği iddia edilemese bile Alman kıt'alarının kaydettiği büyük te- rakkiler neticeşnde düşman kuv vetlerinin zâfa uğradığı tahmin edilebilir.» Alman askeri mahfillerinde Stalingraddaki durum hakkın- da dün akşam ileri sürülen mü - talen bu merkezür idi. Berlin askeri mahiilleri şehir üzerine yapılan ileri hareketin asla durdurulmanış bulunduğu) nu, bilâkis bir plân dabilinde te rakki etmekte olduğunu kayde - diyor. Sovyetler kayıblara bakmaksı sın ellerinde ne varsa, muhare- beye sürmektedir. Halbuki Al - man komutanlığı büyük bir ham le yapmaktan kasden çekiniyor. Alman milleti ve bütün dünya büyük Stalingrad zaferini bildi- recek haberi daha bir müddet bekliyecek olsa bile Alman ko -| wutanlığı plânmı değiştirmiye - ir, Sooyet tebliği Moskova 25 (AA. — Sovyet sabah tebli Stalingrad ve Mozdok bölge lerind eişddetk çarpışmalar ol » muştur. Başka cephelerde önem li hiç bir değişiklik yoktur. Stalingrad cepkesinde (şehrin batı şimalinde düşmanın yaptığı taarruzlar püsküictülmüştür. Moğdok cephesinde Almanla- - Kafkasyada Alman ve müttefik “kuvvetleri yeni arazi kazandılar rın Rus müdafaa batlarıma s6 - /kulma teşebbüsleri akim bıra - kılmıştır. Stalingradın bati şimelinde ha - | rketler faaliyetle devam etmiş ve i Sovyet kıt'aları bazı kesimlerde i. "lerlemiştir. Tebliğin ekinde ve edildiğine göre, Sovyetler tarafından pü İtlen bir çok karşi hücumda 35 düş man tarikı tahrib edilmiş ve tak » riben bir Alman piyade taburu yok edilmiştir. Mozdok bölgesinde Sovyet top. çusu ve havan topları düşman tank- larına ve piyadesine ağır kayiblar verdirmişlerdir. Bir kesimde Sov - İyet kıt'aları şiddetli bir den sonra meskön bir mahalli ter. Teşebbüs Rusla.ın eline geçiyormuş kova gazeteleri (O Kızılordunun Stalingradda peyderpeh teşebbü- sü ele geçirdikicrini yazımakta ve Alman hava kuvvetlerinin bu muharebede simli 15 gün evve- line nisbetle kullandıkları 100 u- çağa mukabil ancak 30 uçak kul lanmakta bulunduklarını belirt - mektedir. İ Gazeteler iki muhasım taraf- İtan birinin büyük takviyeler al madıkça önümüzdeki günler zar fında Stalingrad durumunda bir değişiklik olamıyacağını tahmin etmektedirler. Vaşingtona gör Rusların plân Vaşington 25 (A.A.) — Sta- lingrad şimal bat sında Rusların Alman ordusun ın sol kanadı üs tündeki tazyik'eri o ziyadeleşmiz ve düşmanın tanx ve piyade kıt'a larını Stalingraddan çekmek 20- runda bırakmısar Almanlar Sta lingrad önünden geri aldıkları kuvvetleri Stalingradın şimal ba tı yanına gönde.mek suretile ile! emeğe devam eden Rusları dur durmağa çalımaktadırlar. Rus- ların projelerin ne olduğu bi - İinmemekle be-sber Alman çe - virme hareketini yarmak ve Al- İman kuvvetlerini sol kanaddan İ vurarak şimdi ikinci ayı içinde İBulunan muhassrayı kaldırmak İniyetini güttül'eri aşikârdır. lar yaralanmıştır. Yaralılar me *| Alman profesörü harb carrahlığı hakkında bir konferans vardi Ankara 25 (A,A.) — Hariciye brkeh, bugün saat 16 da Nümüne hastanesi (o konferans o salonunda «Harb cerraklığı» hakkında o çok enteresan bir konferans vermiştir. Pek büyük bir alâka uyandıran ba sihhiye müsteşarı ile! Sıhhiye VekâRti ileri gelenleri, mame hastanesi; Gülhane hastanesi ve Ankaradaki diğer hastaneler ta- lim ve tedavi kadrolarına mensub profesörler; doktorler ve talebe ile şehrimizdeki diğer doktorlar ve İs. İtanbuldan sirf bu konferansi dinle- mek Üzere gelmiş olan bazi profe- sörler ve doktorlardan o mürekkeb büyük bir kalabalik hazir bulunmuş tar, Konferanslar sonra Nümüne has- tanesi kötübhanesi salonlarında pro. fesör Senerdrueh şerefine bir çay| | ziyafeti verilmiştir. İlk Dil Kurultayının onuncu yıldönümü (öne taralı 1 ince sayfada) miyeti tebarüz ottirilecektir. İstanbul Halkevlerinde, gündüz ve gece, hazirlanan programlar da- bilinde toplantılar yapılacak, sali: hiyettar hatibler taraftudan konfe - ranslar ve dil yerle - cektir. Ankara radyosunda da bir konuşma yapılacak ve Türk Dil Ku, İrumuzun mesaisi anlatılacaktır. E- minösü Halkevinde yapılacak me - İGiriâm suretile teşkil eylediği İni ordular fedakârlik ve kahıraman- | Askeri vaziyet | (Baş tarafı 1 inci sayfada) Ortaçağdan sonra 19 uncu asir- da bu harb usulü ilk defa 1870 de Fransada ikinci İmparatorluğun Al manlarla yaptığı harbde mareşal Mac Mabon ile mareşal Bazen'in komutaları altındaki — Fransiz esas ordularının en büyük kismlarının malhv ve harab olmasını müteskıbi teşekkül eden üçüncü cümburiyet| bükümeti ve daha ziyade bu hükü- mete dahil olan genç avukat Leon mbeta tarafından tatbik edilmiş- ir ve Fransızların muvazzaf kıt'a - larmdan kurtulabilen büzi birlik . lerle muvazzaf veya mütekaid, genç veya ibtiyar bütün Fransız subayları! 18 le 65 yaşları arasında eli si-| Yâh tetan büfün Fransiz halkı vatan hizmetine çağırılarak bir taraftan Paris müstahkem mevzlinin müda- faasına "çalışılmış, bir taraftan da Paris etrafında harekât İcra etmek- te olan Alman ordularına karşı İ- manılmaz bir enerji ile savagılmış - tır. Gerçi, © zamanki Alman ordu - lari muntazam ve Paris önlerine ka- dar ilerlemekle maneviyetleri çok yükselmiş kıt'alardan müteşekkildi| ve bu orduların başında bulunan meşhur Moltke de yüksek sevk ve idarenin o asırda Napolyondan son ra yetişmiş en büyük üstadı İdi| Bu sebeble, Leon Gambelanin ne - ye - liğin hatır ve hayale siğmaz şekil- lerini göstermiş olmalarına rağmen Alman orduları karşısında nihayet nâçâr kalmişler, mağlöb olmuşlar, Pariş müstahkem mevktini sukut . tan kurtaramamışlar ve bunlarin bepsinden daha mühim olmak ü - zere Leon Gambetaya bötün işler de hazırlığın ve bilhassn, ateşli si - rasime İstiklâl marşile boşlanacak, lâhların mütevali tekemmülü ve tâ. mecburiyetinde profesör Sadi Irmak tarafından dil| biye şartlarının durmadan değişme- inkılabının mbiyeti hakkında | birisi dolayisile orduların evvelden ta- konferans verilecektir. Bundan 3on- im ve terbiye edilmesinin ehemmi - ra yeni ve eski edebiyat dillerini be.| yetine İşaret eden meşhur sözünü verilecektir. Şehremini Halkevinde|mm ile derhal meydana getirilemez - de bir konferans verilecek bunu bir ler» tarzındaki tarihi cümlesini söy- piyes takib edecektir. letmişlerdir. Bununla beraber, şu Beyoğlu Halkevinin saat 17,30| da bir hakikattir, ki bu ordular da Tepebaşı Belediye bahçesinde Muntazam Fransız ordularının ya - terlib ettiği toplantıya da İs - pamadığı kadar Alman ordularını #klâl marşile başlanacak, dil inki-| yormuşlar, bu ordulara üdeta kan lirten parçalar okunacak, temsiller) «büyük muvaffakiyetler sadece ar.l Kuybişef 25 (AA: — Mos *! ibi hakkında vericcek bir hitabe - den sonra milli ri oynanacak. ü. 2b Esi? (S7) Ankara 25 (A.A.) — Türk Dil Kurumu | sekreterliğin- den bildiril 3 Onuncu dil bayramı delayısile yârınki Cumartesi günü Türk Dil Kurumu mensubl başta Ku - rum başkanı olduğu halde saat 10,30 da Ebedi Şef Atatürkün muvakkat kabrini ziyaret ederek Kurum adma bir çelenk koya - caklardır. Türk Dil Kurumu onuncu dil bayramını bütün o yurddaşlara kutlu olmasını çanlan yürekten İdiler. | bis ğiie, Milli müdafaa istikraz tahvilleri Ankara 25 (A.A:) — Bugün de muhtelif yerlerden aldığımız İtelgraflar milli müdafaa istikraz tahvilleri satışının hararetle de- vam eylemekte olduğunu bildir- mektedir. — v—— Varnadaki Sovyet konsoloshanesi (Bas tarafı 1 inci sayfada) polis tarafından yapılan araştır- malar” neticesinde suçlandırıcı bazı malzemenin ele geçirilmesi üzerine Bulgar hükümetince ka- patıldığını yaymışlardır. Tass a- jans bu haberin yalan olduğunu bildirmeye muzundur. | Türk - İngiliz ticareti (Baş tarafı I inci sayfada) İngiliz metodları Türkler ü - zerinde iyi bir tesir bırakmıştır. Ticari münasebetlerin kuvvetlen mesi sıkı ve namuslu itti'akımı- zın muhafazasında hiç şüphesiz mil olmuştur. Üzme Tayinler Ankara 25 (Husu İşlerinde Zat İşleri öne Dr. Fehmi Gökalp tayin edildi. İ Gölpazarı kayasakamı Münip İlban mahalli idareler şube müdürlüğü İne tayin edilmişlerdir. si) -—— Diyanet | kusturmuşlar, Fransanın o taibte çok ağir bir şekilde mağlâb olmuş olmasına rağmen mütareke ve inu. saleha şartlarının binnisbe hafif ol- İmasını da temin etmişlerdi. İşte, geçen osenedenberi evvelâ Leningrad, sonra Ödesa ve daha sonra Moskovada ve bu defa da Stalingradda Sovyetlerin yaptıkları işlerde yalnız müstahkem mevki - lere inhisar etmekten İleri gelen bir farkla bu hikâye ektiğimiz işin a - yağı yukarı aynidir ve Sovyetlerin bu mevkilerde, esasen Sovyet mil. İeti arasından çok genis bir nisbet dahilinde almış olduklari askeri kuv vetlerine zamimeten eli silâh tutan bötün Sovyet valandaşlarını nefiri- âm suretile harbe İştirak ettirdikleri! görülmüş ve görülmektedir. Sovydiler (o bu hareket tarzlarile vaktile yani muvasıla vasıtaların çok iptidai olduğu Ortaçağda Türk» ileri mwüdafaalarında tatbik de bir örnek göstermişlerdir. Ger. çekten, o devirlerde Türkler kale haline getirecekleri bir yerde, o ye- rla sevkülceyşi ehemuniyeline göre behemehal bir şehir vücude getirir- caret ve sanayiini İlerlerek iktisadi bakımdan yü ine hizmet e- muvazzaf kuvvetine derhal Inzi - mam edecek talim ve terbiyesi mü- kemmel, yapacağı işi le bi- lir, 20 Mâ 65 yaşlarında mübim bir nefirlâm kuvvetini beran için '. emre i Sovyet müdafaa. sının bize bu tarih hakikatlerini hatırlattığı bir sirada dünkü ve evvelki günkü Alman resmi tebliğ- Werile diğer bazı hususi kaynaklar - da şark cephesinin umumi heyetin de Almanlarla müttefikleri lehinde kayda değer bazı yeni inkişallar bu. 1 KAN V lerdi ve bu suretle hem o yerin ti -| derler, bem de icabiada kalenin) sale geldiğini haber vermektedirler, Bu inkişaflardan ilk kismi, Kafkas dağları şimalinde ve orta Terek ka- visinin İç, yani cennb mintakasında Almanların son birkaç gündenberi çok kuvvetli olan Sovyet müdafaa- larını yardıktan sonra sirasile | bir takım o kasabilari işgal | ederek Grozny. He Vlâdikfkas şehirlerini daha ziyade tehdid edici bif du - ruma girdiklerine dair olanlarıdır. Daha mühim olan ikinci kısmı ise, Almanların şark cephesinin merkez ve şimal mintakalarında bir yandan Sovyetlerin muhtelif #hemmiyette. ki mütemadi taarruzlarına mukabe- le ederlerken üç gündenberi de bu mıntakalarda kendilerinin başlamış oldukları taarruz hareketlerine de - vam ettiklerine aid bulunanlarıdır. Ne Almanlar, ne de Sovyetler bu yeni Alman taatruzunun cereyan sahasile mahiyet ve şunvelü hakkın da yen! bir malümat vermemişler - dir. Bu tasrruzlar acaba henüz elde bulunan iki aylık hareket mevsimin den istifade ile Alman başkomatan. liğinm Moskova ile bumun etrafın. daki büyük Sovyet kuvvetlerine kar- şi İcrasi ozaruretinde bulunduğunu bundan evvelki yazılarımızda da kaydeylediğimiz büyük iaarruzun hakiki bir başlangıcımı dir, iIk ha» reket en muhtemel olarak Kalngar ile Rechev arasından mi yapılmak» tadır ve banu Moskovayi kuşatici diğer hareketler takib edecek mi. dir, yoksa bu hareket de bu sene bu muntakalarda 'yapılan mahdud mahiyeti diğer hareketler cümlesin den midir? Benleri şimdiki halde bilmek tabistile mümkün değildir ve bu hususları bize ancak önümüz- deki günlerin olayları gösterecek - Bir. K.D. Memurların yabancı dil imtihanları Ankara 25 (A.A ) — Maarif Vekilliğinden: 1 — Devlet memürlerile ban- kalar ve devlet müesseseleri me- murlarının 3656 ve 3659 sayılı kanunlara göre, yapılan yabancı İdil imtihanlarına girmek istiyen- lerin mensub bulundukları daire ve müessâselere Birineiteşrin ay! içinde müracaat etmeleri lâzım» dır. İ 2 — Hazırlanacak belgelerin İVekilliğimize gönderilmek üze re en geç 7 İkirciteşrin 1912 ta- rihinde postaya verilmiş olması lâzımdır. 3 — İkinciteşrin 1942 devre sinde yalnız bir yabancı dilden imtihana girecekler için 24 İkin- citeşrin yazılı, 27 İkinciteşrin sözlü; iki yabancı dilden imti » ha irecekler için 24 ve 25 İkinciteşrin yazılı, 27 ve 28 İkin citeşrin sözlü imtihan günleri o- Tarak tesbit edilmiştir. 4 — İmtihanlar Ankarada dil .İve tarih - coğrafya fakültesinde, İstanbulda Üniversitede yapıla « caktır. İmtibanlara (sabahları saat 9 da başlanacaktır. Sinemasında Dedem ve osakh bir mevzu ZORLA KAHRAMAN Teshir eden JOHN BENNETT Tarafımdan yaratılmış olan bir şaheser Bugün saat 1 de Lenslâll mailine Bugün İPEK Sinemasında Bir kahramanlık ve mübera romüm odan ERGİiSİ Tabi Renkli GENE TİERNEY ve RANDOLPH SCOH tarafından Ibda cdlen senenin ik büyük filmi Buçün saat 1 de termilâfk mo'ine