25 Ekim 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

25 Ekim 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

BU SABAHKİ HABERLER Milâno şehrine | İngilizler Mısırda taarruza geçtiler! (Baş tarafı 1 inci sayfada) Düşman, av bomba uçaklarile İngilizler Mısır cephesindeki İ Maltaya taarruza o devam etmişse Panama kanalında fazla zehirli yılan nev'i yaşar. İngiliz uçaklarının gündüz akını İtalyayı bomhalıyan uçaklar İz viğre ü geçtiği için, İsviçre protesto etti Londra 25 (A.A.) — İngiliz sanayi şehri olan Mi . İinoya gündüzün bücum etmiş - lerdir. Hücum bulutlu havadu ve alçak seviyeden yapılmıştır, A. tılan bombalar içinde 2 tonluk - İsrr dahi vardı. Üç İn bom Bardıman tayysresi kay r. İngiliz tayyareleri gidip gel - me 2100 kilemetre ketetmişler -| dir. Bu bücum en uzun harb w > gunu olmuştur. Alp dağları ilk defa olarak gündüz aşılmıştır. İsviçrenin protestosu Cenevre 25 (A.A.) — İtalya » bombardıman eden İngiliz tay yerelerinin İsviçre üzerinden geç min olduklarından dolayı İsviçre hükümeti İngiltereyi (şiddetle protesto etmistir. Stalinyradda Almanlar iki mahalle daha aldılar Berlin 25 (A.A.) — Dün AL man kuvvetleri üngradın dört mahallerinden ikisini ele geçir - mişler.ve şimale doğru çaçılmış olan gedik genişletilerek Volga! ya buradan da varılmıştır. Zap. tedilen Kızıl İlkteşrin fabrikasi- nın ehemmiyetini tebarüz etti mel üzme barliden evvel ba - rada 20:000 işçinin oçaltımekta! olduğu hatırlakimaktadır. İ Londraya göre Londra 25 (A.A.) — Stalin - gradda çarpışmalar gene şiddet- lenmiştir. Almanlar 80 tank ve 2 piyade alayı ile hücume geç - mişler ve şebrin. şimalindeki fab-. rikalar mahallesinin bir kısmına nüfuz. etmişlerdir. Diğer kısım - larda Sovyetler | tutunmuşlardır. Düşmanın 1500 askeri öldürül - müş ve 17 tankı talirib edilmiş tir - Şimali garbide bir Sovyet cü- zü düşman mevzilerinden bazı - larına girmiştir. Mozdoktn Almanlar ehemmi - yetsiz bir ilerleyiş yapmışlardır. Novororiak cenubu şarkisinde düşmanın birçok hücumları püs- kürtülinüştür. 5 «Prnvdern nm. hususi mubabi-! rinin telgrafla bildirdiğine söre Rus cüzeri muvakkaten Alman isgali altında bulunan bir limana hücum etmişlerdir. Şehirde bü. - yök yanzınlar çıkarılmıştır. Bir düşman gemisi batırılmış. tır. Mücsrizlandı adam başına haftada iki yumurta verilecek Peşte 25 (Radyo) — İaşe na zırliğı tarafından neşredilen bir tebliğe göre 1 Teşrinisaniden 1943. Peşte ve havalisinde (yumurta tayini adam başına, baftada. iki mimik eğme verilecektir. DoktorGöbbels bugün nutuk söyliyecek Berlin 25 (Radyo) — Bugün , olaarruzun muvallak olacağına emin bulunuyorlar Londra 25 (A.A.) Mis ee; besinde başlıyan taarruz hak da söylendiğine göre bu hareket iki hasım arasında bir imtihan teşkil edecektir. 8 inci ordunun maneviyatı yüksektir. Bu ordu ileri hareket vesait sahiblerinlen en çok muhtaç olanlara verilecek Ankara, 24 (Hususi) — İt hal edilen ve ticaret ofisi ve ticaret birlikleri emrindeki lâs- tiklerin motörlü vesait sahible. rinden ön çok muhtaç olanlara verilmesini temin. için Ticaret Vekâleti bumların alâkalılara belediyeler tarafından valile- rin nezaretleri altında dağıtıl. maun kararlaştırmıştır. Bele- Kafkasyada Alman- | Stalin ikinci cephe lar ilerliyorlar (aş taralı 4 inci sayfada) teşrin gecesi bu 0 birmmyeslnde imana girmekte olan bir düşmen harb gemisine 2 torpil işsbet ettirmişler, ayni zamanda li. man tesislerini hasara uğratmışlar. dir, Alman bizli bollari düşmenin hizli botlerile bir savaş yaptıktan sora salimen üslerine dönmüşler - dir, Sislingradda piyade teşkilleri ve zırhlı teşkiller o yeniden bücumlar tardetmişler, Kizil İlkteşrin fabri kalarının büyük bir kismini zaptet misler, Volgaya Kadar müdafaa Batımı: yarmışlardir. Düşman mev. zilleri birbirmi takib eden dalgelir halindeki savaş ve Stuka tayyare. leri tarafından döğülmü döğülmüştür. Düşmanim şehrin şimalinde yap - tuğ zayıf şaşırtma taarruzları akim kalimiştir. Kuiuga'nın bati cenubunda bol - şeviklerin yaptığı mevzii bir laar- ruz, Alman müdafsasının bir nok- taya teksif edilmiş ateşi neticesinde akim kalimiştir. Düşman ağir ka - yıblara uğramıştır. Sanyet tebliği Moskova, 24 (A.A.) — Sov. yet b — tebliği: 23 İlkteşrin gecesi kuvvetleri- miz Stalingrad ve Mezdek çev. relerinde çarpışmış- Vardir: Baltık denizindeki © Sovyet harb. gemileri 10.000 tonilâtoluk bir Alman taşıt gemisini batır mışlardır. Tebliğe ek Moskova, 24 (A-A.) — Sov. yet öğle tebliğine ek: Kıtalarımız, şiddetli savaşlar omasunda düşmanın bütün: taar- ruzlarını o püskürtmüşlerdir. 11 tankı, 13 kamyon, Z top batarya. si, 13 müdafaa noktası talirib e- dilmiştir. Stalingendım. batı şimalinde saat ILS de propaganda. nazırı | kıt'alarımız, düşmün o müdafan doktor Göbbels Alman genşliği-| hatlarına girmişlerdir. Başka bir ne ve müllüüm bir nutuk söyliyecektir. Yeni bir mizah mecmuası Karikattirki Cemat Naile Gülerinimiz ebeveyinlerine | hitaben); .simde 400 den fazla Alman öl dürülmüştür. Bir hava savaşında 8 düşman uçağı düşürülmüştür. Möozdolk bölgesinde uçakları" karadaki kavvei- «Amcabey. adınla bir mizah mecmuasiİlerine şiddetli darbeler indirmiş- Hazırlandı, öğrendik, Çisgiye pükte.İlerdir. İeründeki hüsusiyeile Jemdini sevdiren, sanatkâr arkadaşımızın Böyle Bir med #müan eminiz, Bulgar radyosuna göre Ankara, 24 (Radyo gazete uma iie büyük bir iiliyanı Warsılaşnen. | si) — Bulgar radyosunun. bugün verdiği bir Kabere göre Stalin-|va, emrini sabırazbkla (o bekliyodu. Bu taarruz bundan evvel Rome meli durdurmuş olan taavruzdan büyüktür. Yakında düşmana merkezden, sağdan, soldan darbeler indir çektir. İilhal edilen Kâstikler motörlü | diyeler, müracaat sahiblerinin vaziyetlerini, malik oldukları motörlü nakil (ovasıtalarının müsbit marka ve hakiki lâstik ihtiyaçlarını, inceden © inceye | tetkik ettikten ve tanzim edi. lecek listeler belediye reisleri israfından görülüp o valilerce tasdik edildikten sonra lâstik- ler ihtiyaç sahiblerine satıla,. cak hakkında beyanatta bulunacak Berlin. 25 (Radyo) — Vök . kische Beohahteri Stokholm. muhabirinin bildirdiğine göre Stalinin ikinci cephe hakkında 7 İkinciteşrinde yeni: bir beyanatla bulunacağı Londra ve Vaşing -| itanda beklenmektedir. | Romanyada büyük bir yangı! Bükreş, 24 (A.A.) — Möoldaw- pe Feltioeni şehrinde çıkan üyük bir yangın az bir zaman işinde 24 evi ve bir sinagogu kü. Ve KalBetmiştir. ile. | “Ğİ tarafından taarruza uğramıştır. Tay de yapılan hasar pek azdir. Avcr. larımız bir düşman uçağı düşürmüş! ler ve diğer 2 uçali da bava karşi koyma ateşle tahrib olunmuştur. | Dört uçağımız üslerine dönme - mişlerse de pilotlardan biri kurtul. muştur, Deniz kuvvetlerinin taarruzu İskenderiye 24(X.A.) — İngiliz bahriyeai tebilğ ediy. 25 İleteşrim gecesinde sahil kav. vetlerimiz Marsa.Matruh yakinin — İdeki düşman sahil mevzilerine bü ) cuma etmişlerdir. Kuvvetlerimiz düşman uçaklar! yazelesimizin hepsi de salimen üs - lerine dönmüşlerdir. Hiç bir kayıb. kaydedikşemiş, yalnız bir gemiye sathi haser verilmiştir. Reyterin verdiği malümat Londra, 24 (A.A.) — Royter ajansının askeri muhabiri bildi. riyor: Dün müttefikler, şimali Afri- kada 3 üncü defa olarak taarru- za geçmişlerdir. 8 inci ordu Elâ- lemeyn önünde'dün Mihver mev- zilerine karşı bir hücum yapmış. “ir. Bu defa malidud hedeflere hücum. edildiği iddiasile taarru. sun şümulünü gizlemek teşcbbü- sü yoktur. Kahireden gelen o muhtasar resmi tebliğde, 8 inci ordunun taarruza tiği o bildirilmekte, bu da er mevzilerine karşi büyük ölçüde bir taarruzun baş- ladığı fikrini vermektedir. Son den hava taarruzu büyük bir ha. veketin hazırlanmakta bulundu. ğunu tahmin ettiriyor idi. Mih- verçiler da bunu, beklemekte idi- ler. Maltaya karşı yaptıkları ha- va İaarruzları ve alelâcele tak- viye kuvvetleri ve malzeme gön- dermek için ne pahasına olursa olsun yaptıkları gayretler bunu göstermekte idi. Alman tebliği Berlin, 24 (A.A&.) — Alman tebliği: Misir cephesinde şiddetli Muwa faahiyeti: devem ediyor. Düşman 10 uçak kayhetmistir. İtalyan tebliği Roma, 24 (A.A.) — İtalyam orduları, umumi rargâhının 1881 numaralı tebliği: Misir cephesinde hava fasli- i büyüle bir şiddetle devam et. miştir. Yapılan mütenddid hava savaslarında. İtalyan avcılar tar rafından 7, Almanlar tarafından 5 ve hava'karekavma atesin 3 İtalyan şehirleri yeniden bombalandı (Baş tarafı E inci sayfada) Perşembe gecesi İngiliz hava kuvvetlerine mensub bomba u. şaklarından mürekkeb çok bü yük bir teşkil, şimal Afrikada Rommel ordusuna o gönderilecek malzeme ve il maddelerinin ana sevk limanı olan Cenova li. man ve deniz üssüne çok ağır darbeler indirmişlerdir. Roma, 24 yeri Nemi tebliğ: Düşman uçakları dün gece Piemond,. Ligurie ve Lombardia| bölgelerinin bazı noktalarına ta- arruz ederek infilâk ve yangın bombalarını Torino," Cenova ve Savoneye atmışlarsa da ilk iki şehirde maddi hasar ağır olma- mıştır. Üçüncü şehirde hasar da ha önemlidir. Şimdiye kadar sivil halk ara. sında bildirilen. kayıblar, Terino- da bir ölü ve 10 yaralı ve Savone ile Vado Ligurede 13 ölü ve 46 yaralıdır. Cenovaya karşı yapılan evvel ki akında 21 kişi ölmüş ve 121 kişi yaralanmıştır. Dün gece Cenovaya karşı yapılan ikinci düşman hava akı İnında insanca telefat olmamışsa da, halkın bir sığınak önünde İfazla tehacüm göstermesi yüzlün- den birçok insan Kayıbları ok muştur. Londra 24 (A,A.) — Perşembe gecesi ve Cuma sababı taarruza uğ rayan Cenova, bu sabah hal yan - makin idi. Şehirde önemli 18 yan. gın ve daha ufale mıkyasla müte- addii yanginlar sayıliniştir. Ceno- ordunma aid malzeme | ee Alie. Amcabeyii gradda mevcud 26 mahallederliçin düsman ucndı #rülmüstür. Bir fm. evvel di an, GFE motöne Amer'kan nesfn mik T Ftanetz Mfribaer valileri Fasla taplanıyor'ar. (Baş tarafı 1 inci sayfada) Fransız kuvvetleri başkomutanı General Juin ve başka askeri ve sivil erkân ile görü; ii Londra 24 (A-A.) — gelem ve savaşan Fransızlara iltihak edem 2 subay, Fast Vişi'mim silâh altında 50.000 askeri bulunduğunu, bunlarin 40,000 inin. Arab oldu - ğunır söylemişlerdir. Kazablanka garlzonu 40,000 kişidir. Topçu 28 yıftir. Tank yoktur. Mevcud 1200 tayyareden 500 ü Dakara gönderik mis, 700 ü kalmıştir. Hakikatte a. bal'nin ancak yüzde 15 i Vişiye ta. raftardır. Bunların taraftarliğr bile zayıftır. amma tebe az malümat O vermekledirler. Taarruz eden tayyarelerden birinde bir uçak savar top mütehassisi Bu» onuyordu. o Kendisi meslek İcabi Kubeck ve Rostole'taki yangınları da görmüş olduğundan Cenovadaki onlardan daha büyük olduğunu söylemiştir. İngiltere ve Almanya masrmr ö- İngiliz uçakları hava şartların - pos istifade ederek düm teker teker uçmuşlar ve Ahmanyanın batı şi - mali. üzerinde yipratma, taarrurlar! yapmışlardır. Halik arasıda kayıb » lar vardır. Hasarlar ehemmiyetsiz - dir. Düşman işgal altında bulunan topraklar. sahili üzerinde uçmuş, Fas'tan gece ve gündüz yaptığı bu uçuşlar; esmasinda # tayyare kaybetmiştir. Alman hava İkrrveteri, İngiltere günlerde gece gündüz devam €-| tedbirler P anama kanalının Ameri. için hayati olan ehem- miyetini izah etmeye lüzum yok- tur. Amerika donanmasının bir Okyanustan öbürüne geçmesine imkân veren ve memleketin mü- dafaasında büyük bir rol oyna. yan bu kanahn emniyeti için Bir- teşik Amerika hükümeti hergün yeni bir tedbir almaktadır. Ka. nala civar olup Ekvatör bükü metine aid olan şimdiye kadar meskün bulunmayan Galapagos denilen ve içinde gizli hazineler bulunduğumun rivayet edilmesile öhret bulan adalarda, sırf bu maksndia işgel edilmiştir. Ame vika, bu adaları, Ekvatör hükü metinin rızasile işgal etmiş ve bu adaları, vücuda. getirdi tesis. Terle birinci sınıf bir deniz üssü haline getirmeye çalışmıştır. A- lemyen, Galapagos, Mitves, Ha. vay ve Samoa adaları, Pasifik Okyanasu ortalarından, bir daire şeklinde, cenubi Ame rikaya kadar uzanmak (suretile Birleşik Amerika için eski zaman dilberlerinin bellerine (takılan bir nevi çemniyet kemeri vazik fesini görmektedir. Kanahn At lantiğe bakan mahreci de, Flor sina kadar imtidud etmek üzere bir seri müstahkem mevzilerle emniyet altına alınmıştır. Mramafih as? kanalın emni- yeti gayet kuvvetli bir müdafaa sistemine tevdi edilmiştir. Fakat vaktile hava tehlikesi bahis mev. zuu olmadığı ve karadan da ka nalı tehdid etmenin pek kabil o- lamayacağı düşünüldüğü için, Pa- namanın müdafaasına ebhammi, yet verilen başlıca silâh. uzun menzilli toplar olmustur. Pana- ma Kanalı baştanbaşa katedildi. ği zaman burada insan dikkatini üzerinde toplayan. her iki sahilin. arzettiği vahşi manzaradır. Ge çid vermez ormanlarin örtülen kanal sahillerinin birbirine girift olmuş yeşillikleri içinde ondan da boğazından küçük Antil ada.|i Kanalın orta kısımlarında bir göl vardır ki kanal cetvellerinin bir- ıbirlerile birleşmesi neticesi sular İmüsavi seviyeye yükseldiği za man bi il ın kay, naştıkları göze çarpar. Panama kanalı, bu kanaldan geçen gemi İler için, bakir kalmış mıntakala. İrm bütün esrarlı hüviyetile ta mamen meçbul bir âlem olarak görünür. Singapur ve Birmanya orman- İsrı gibi vektile Panamanın aşıl- maz sanılan fundalıkları bu mın. #akamın kara tarafından en tabii bir müdafaa mevzii sayılmakta idi. Uzrksark O muharebelerinin netiesleri, Amerikahların bu Pu- sustaki İesmaetlerini değiştirme. Terine vesile olmustur. Şimdi, de- nizden olduğu gi tahikimatını tame Tar, Denizciler Panama (kanalına sesiz kanali derler. Bunun seke rek Atlantiğe geçmek istiyen ge miler, kanalın bu sahilinin müm tehasındaki Kolon veya Balban koylarında geçiş sralarmı bele lerler. Bu sıra ve saat onları pad» ta verilir. Bu sırada kanalın em- niyet ve muhafazasına o memuf büyük deniz tayyareleri müte madiyen havada tarassudda bü lunurlar. Zira havadan sa lecek Bir bombe ile cetvel kap larından biri bozulduğu veya maçların bir kısmı yıkıldığı #el dirde kanalın o Banliyeti derhal tarassud işte böyle ani bir bas: kını önlemek için yapılmaktadır. Bu husustaki emniyetini daha ziyade artırmak için kanala mü, vazi olarak geniş bir yel yapik simdi, İste Böyle müdafas vsivetine anlnlmantur. — İK Türk gazetecileri Amerikanın tayyare fabrikalarını gezdiler San Antonio, 24 (A.â.) — Türk gazeteciler heyeti, sanayi doğu cenuh ordu ve bahriye te- sislerini, gezmişlerdir. Gazeteci. İler, bomba ve av uçaklarile ge- mi, tank ve topların imalinde ve İmontajında hazır o bulunmuşlar, bu silâhları gerek imal eden, g0- rek kullanan erkek. ve kadınları iş başında görmüşlerdir. Türk gazetecileri batı sahili boyunca yaptıkları son ziyarette muazzam Douglas Lockheed tay- yare fabrikaların görmüşler, bu fabrikaların gerek istihsal, £e- rek montaj işlerinde o uhtelif safhalarda Hazır bulunmuşlar ve tayyarele-in aid oldukları. harb sahaların! uçuşlarma şahid ol. muşlardır. Gazeteciler, | Boston ve Hudson Bomba tayyarelerile yeni yıldırım av uçaklarım ve dev nakliye tayyarelerini de gör. müşlerdir. | | Gazeteciler, orduda hizmet <demiyecek küçük cücelerim sa- vaş tayyareleri içinde normal bir insanın sığmasına yetmiyecek de- rerede dar yerlerde çahitıkları» an da şahid olmuşlardır. THEO LİNGEN AHAN bölgelerini ve Birleşik Amerika) 5 | Yurdda şeker tevziatı yen. i esaslar dahilinde yapılacak (Baş tarafı 1 inci sayfada) ne teslim edilecektir. Vilâyetle bunları merkez ve kazalar ibt yaçlarına göre tevzi oedecekler ir. Üçüncü grupa dahil mahaller ib tiyacı için. lüzumlu mıktar o şeket şirket sarf yerlerine en yakin de mir veya deniz yokı güzergâhında ki vileyetlere kadar sevk ve oralar da alâkalı vilâyet emrinde haz bukunduracaktır. Kazalara gelen şeker kiymetin madsik. masraflarınız ilâvesi sureti baliğ üzerinden bulunacak: uay yen şeker bedelini tahsil ile vilâye Teri! emrine gönderecekelrdir. Şeki tevzinti a ve b gruplarına giren mi haller için 3aylik, bunun haricin deki yerler için 6 aylik olarak ya pilacalitir. Bu. tevzie sid işleri vaktinde if ve bedellerini tesviye etmeyen vi lâyet kazalar bunu ikmal edinceş kadar İkinci tevziden istifade etm hariyet bayramı üç gün Holhe lerimizde tes'id edilecektir. 28, 29, 30 günleri Halkevle famliyettedir. Vatanduşlar dana lidir. LİLLE ŞARK sinemasında WİLLY FORST'un (ilme çektiği STRAUSS'un şaheser operetiz WiENER BL UT HANS MOSER büyük rağbet dolayısile bikaç gün daha gösterilecektir. MARİKA RÖKK DANS