2 Kasım 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

2 Kasım 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA İkinciteşin 2 amm — Nutkun metni Zİ “Memleket Haberleri $ | Hayraboludaiki | © Nazillide İzmirde (Baş tarafı 1 inci sayfada) nişleeniştir. Milletin kültürde; güzel! ihtimalini Büyük Millet Meclisinin san'atlarda ve teknik öğretimde vaz| ciddi olarak gözönünde tutması İ - kit kaybetmeden hazırlanması için) cab eder, Belediyenin bir yıl içinde sağı işlerinde sıtma mücadelesinde bataklıkların kurutulmasında gösterdiği imli çalışmalar Lık ve İzmir (Hususi) — Şehrimiz be) lediyesinin bir yıllık faaliyeti cid » den çok verimli bulunmu ir, 19 uncu Cumhuriyet yılında bu faa- Tiyet tesbit edilmiştir, Sağlık ve| sıtma ve bataklıklar üzerindeki ça- İişmalar şöyledir: Bir yıl içinde 13075 hasta mua- yene edilmiş ve bunlardan 526 sı hastaneye yatırılmıştır. 10.948 has taya ilâç ve B88 hastaya reçete ve- rilerek 224 hastanın pansümanleri yapılmıştır. 489 hasta evlerinde te- davi edilmiş, ayrica 6991 kişiye sihhat raporu verilmiştir. 6907 zührevi hastalık muayene ve 456 kişye frenği iğnesi yapılmış, ayrıca 287 kişi de hastaneye yatı - rilmiştir. , Bulaşıcı hastalıklar için 525 bi- na, 293.434 parça eşya ve 7.900 kilo müstamel eşya İle 9.085 nakil vasitasi temizletllmiştir. 23.613 «i- siye de çiçek ve 256 kişiye tifo aşi-. «st yapılmıştır. 13.075 esnaf ve 1,731 şoförün arhhi muayeneleri yapilmiştir. Gida maddeleri satışile meşgul bulunan esnafın dükkünleari ve bu madde - İeri satanların sihhi muayeneleri ya pılmıştır. 4.795 aded gida maddesi! Miuayene edilmiş ve sihhata muzir. olduğu kimyakerlik raporile anlaşı,. Ian 798 kişi hakkinda kanuni mua. mele yapılmıştır. | Diğer taraftan sıtma mücadelesi. ne devam edilerek sürfeler imha €- dikmiş ve hastalananlara kinin ve. rilmiştir, Belediye hududları içinde sörfelerin öremesine yataklık eden dele edilmiş ve hendeklerin bir kısmı kurutulmuştur. Ter ve tem'an dimi bataklıka in surette mazot al kaçakçı yakalandı İ | kaçakçılıkla çok şiddetli bir müca- dele devam etmekte olduğun biL! dirmiştim. İnhisarlar Takibat amiri Hüseyin| Tekmanın idaresi altindaki takib ekibi Hayraboluda yaptığı siki bir takib ve araştirma (neticesinde iki kaçakçiyi daha yakalamıştır. Emir Yakub köyünden Zekeriya Ören ve! arkadaşi seyyar tütün kaçakçısı Ya, kub Gölçdemir adındaki bu iki ka. çekçi kiyilmiş kaçak o tütünleri ve üç bıçaklı havanı ile birlikte Hayra- bolu mahleamesince altişar aya mah küm edilmişlerdir. Resim Takibat Amiri ile arkadaş larını ve iyi kaçakçiyi bir arada Somada köylüye dağıtılacak tohumluk | Soma (Hususi) — Ekim zama. | nina daha bir aylık bir mühlet var.) gibi hâdiselere Üç kuyu: bin ton tobumluğun acele gönde-/ile bin talebeyi inde rilmesine dair halkin haklı dilekleri kikte modern buraya gelmiş olan imeb'uslar tara. findan Ziraat Vekâletine bildiril. miştir, Bir orta okulun inşası için bir cemiyet ohuruldu, teberrularla şimdiye kadar 20 bin lira toplandı Nazli (Husu - si) — 16 bin nü. fuslu ve Türküye, nin yegâne büz. Ül ma O fabrikasinin Si zenginleştirdi ği kasabamizin © - kuma ve okul ib. Üyacı yıldan yıla artmaktadır. Ka. sabamızın tah — sil çağındaki bin Ortaokul direk lerce çocuğundan #örü Arif bir kısmı mevcud o Gönendik dört ilkokula devam etmektedir. Lâkin modern şekilde yalniz bir ilkokul kurağımız vardir. Diğerleri İ hepsi binaya ve okul sahasi olacak müsaid bir yere muhlaçtırlar. Kasabamızın değerli kültür kay- İvelki yazımda Trakya (bölgesinde nağı olan orta okulda ihtiyaç baki. mından ayni durumdadır. Eskiden kaymakam konağı olarak kullanilir ken bilâhare yapılan bazi ilâvelerle| bagüskü orta okula tahsis edilen İbina kalabalık bir orta okulun icab etürdiği şekilden çok uzaktır. Ge- çen yıllar orta okulun sınıfları ka. saba içinde müteaddid evlere dağıl- wiş bir halde intizam ve inzi içinde çalışamaz bir durumda idi. Bugün bu sakat şekil bertaraf edil. miştir, 1941 yık Eylülünde okulun başa getirilen bugünkü müdür Arif Gönendik, kisa bir zaman İçin. de okulun veçhesini | değiştirmeğe muvaffak olarak halkin teveccühü. nü kazanmış ve okula olen rağbeti Artırabilmiştir. Bugün tek okul bi- nasinda Nazilli, Bozdoğan ve Kara. cası kazaları ilkokullarından topla. nan 500 kiz ve erkek çocuk büyük bir intizam içinde sekiz dershane halinde çifte tedrisatla idare edil. yiektedir. Kıymetli direktör okulun! bina ihüyacile de ciddi şekilde meş gul olarak kasabada halkin teberru- | alabilecek büyük bir okul binasımın yapılması hususunda alika ile çalı. şacak bir teşekkülüne de salk olmuştur. Bu sosyal kuru. büyük programlar kabul ettik. Bu programlari zevkle ve sarsilmaz 8€ batla takib edeceğiz, Büyük Mec. sin takdirine O mazhar olacağına emin olduğum bir büyük işimiz de, ziraatimize büyük muıkyasta ve ye. sidir, Her türlü devlet muvaffaki - yetlerinin — temeli olan maliyemiz İse ağir vazifelerini memnun olaca- ğımız tarzda başarmağa devam et. miştir. Ziraat mahsullerinin fiatları, ni makul bir surette arttirmak hare, keti hükümetin isabetli teşebbüsle. rindendir, Dünya pahalılığının yükü! nü yalniz köylümüzün yüklenme - sini istemek büyük haksizliktir.Hem köylünün kalkınmasını temin et - hem onu hadden aşırı fiat hir- sina kapılmaktan korumak lâzini . dır. | Büyük ve kuvvetli bir millet | Aziz arkadaşlarım: Türkiyede millet hayatinin gi - İdişindeki çalışma ve ilerleme man. zarası, vatandaşların memleket ve| millet selameti için her fedakârlığı! kabul etmiş halleri, büyük ve kuv - vetli bir milletin işaretleridir. Mil. let olarak hakiki görüşümüz, bu gü büz ve kuvvetli haldir. Ancak Bü- yük Millet Meclinin ehemmiyetle dikkatini celbetmek isterim ki pat. ladığı gündenberi dünya harbine! memleketimiz en ziyade buyün yak aşmıştır. Hakiki o kuvvetlerimizi,| sağlam vaziyetimizi bulandırip göl. gelendiren bir manevi telâş ve ti -| tırab o havası, bugün vatanmuzin üzerinde esnektedir. Böyle haller,! bir mületi hastalıklı ve zayıf göste.! rirler. Hastalıklı (o müllet bünyeleri harici tehlikeleri süratle üzerlerine çekerler, Bu sebeble bir gün bilme. diğimiz bahaneler altında va - —————— ——— ———— İlan mesaisi, kasabamız kaymakamı Feysi Akgör ve okul müdürü Arif Gönendiğin inanlı başarıları ile bu- güne kadar 20 bin bira toplaniniş. tir. Teberru miktarı 50 bin İirayi bulduğu gün bu maazzam eserin! temel atma merasimi yapılacaktır. wi bir gayretle ehemmiyet verilme. | Pahalılık helâsı Aziz arkadaşlar; Şuursuz bir ticaret havası, haklı Isebebleri çok aşan bir pahalılık be, lâsi, buğün vatanımızı ıztırab için bulunduruyor. Bu halin umumi harbden doğ kendi hüsusi şart İarimizla İlgili olan sebeblerini ve garelerini Cümhuriyet | hükümeti sizin yüksek ( nazarlarıniza ctrafile serip anlatacaktır. Eminim ki mil- let ve memleketin hayrina olan en isabetli tedbirleri bulacaksınız. En tehlikeli hastalık Bizim gördüğümüz en tehlikeli hastalık, iki senedenberi cemiye « timiz içinde Cümhuriyet hükümet. lerini muvaffak etmemek İçin es - tirilmiş olan zehirli havadır. Bu za. manda hiçbir memlekette ağir mah zurları olmıyan bir tedbir tılımı yoktur, Milletlerin sıkmtılara ma » ruz olmaları çaresizdir. Bu devirler, harbe girmiş veya girmemiş mem.| İeketlerin hiçbirisi için, engin ka - zançların bulunmaz firsatlari değil dirler. Iztırabi azaltmak, millet ta- hammülünü arttırmak, maharebe dışında kalmak ve muharebeye gi « rilirse şerefle ve selâmetle çıkmak için tek çare, resmi vazife sahibleri- ne ve en başinda Cümbhuriyet hü - kümetine candan yardim etmektir. Bülün eksiklerile beraber en iyl ne- öceler, ancak hükümet tedbirleri - nin dikkatli olarak yürütülmesile elde edilebilirler, Acı ile batırlama- liyiz ki enilletin iaşe işlerini tanzim etmek yolunda Cümhuriyet hükü - mağa yellenen gözü doymaz vurgu cu tücenr, ve bütün bu sıkıntıları politika (o ihtirasleri (Oiçin bü. yük fırsat sanan ve hangi yabanc milletin hesabina çalıştığı belli ok miyan birkaç politikacı, büyük bir milletin bütün hayatina küşalı bl surette kundak koymağa çalışmak. tadırlar, Üç beş yüz kişiyi geçmi yen bu insanlarin vatana karşı aşi kâr olan zararlarını gidermek yole elbelte vardir. Devlet ve millete sövmek, milletin nefsine ve hükü. metine güvenini zehirlemek İktida rini kimseye vermemeliyiz. Ticare, tin ve iktisadi faaliyetlerin serbes! liğini bahane ederek milleti soymak hakkını hiç kimseye hiçbir zümreye tanımamalıyız, Hırslı politikacıla. rm, millet iradesi üstünde dahili ve harici bir siyaset yürütmelerine 84. la müsaade etmemeliyiz. Büyük vazife günleri Aziz arkadaşlarım: Büyük vazife günleri, Millet Mec lisinin büyüklüğünü tecessüm ettir. mek İçin kiymetli firsatlardır. Kah raman ve kiymetli ordumuzu hazir bulundurmamız, bugün her zama» dan ziyade lâzımdır. Vatanda istih, sali arttıracak tedbirler, asil geniş lik yollarıdır. Harb İçine girmiş ve millet selâmetinin kaygusuna düş. müş gibi her mahrumiyeti göze ala, esk ve bütün milletçe külfet ve ni mette birliğimizi ve bersberliğimi, izlerin önünde (o canlandıracak zamandayız. Büyük Meclisin ve on. dan feyizli ziyalar gibi dağılarak her vatandaşın, Cümbhuriyet hükü. metine yardım etmesi lâzımdır. Tarihte büyük meseleler halletmiş bir milletin evlâdlarıyız. Kendimi. ze, milletimize, güvenimiz, her va siyette en İsabetli tedbirleri bula « iki senedenberi, cemiyetimiz tara. fından hiç yardım edilmemiştir. Umumü itimad havası İşte buzün ilk hallolunacak me - sele, umumi İtimad havasinin iade edilmesidir. Bulanık zamanı, bir daha ele geç Yeni okulun şimdiden plân ve yer. leri hazırlanmıştır. mez fırsat sayan eski batakçi çift. İlk ağası ve elmden gelse teneffüs ettiğimiz havayi Waaret mata Yap, cağımıza güvenimiz, ber zamandan fazla ve kuvvetlidir. Büyük Millet Meclisi, büyük ml, Nk İmizin en kuvvetli ce. lilerin tarihimize bir daha kayden decektir, i Türk: Oğün, çalış, güven