25 Kasım 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ve tutması Lözımgelen yol Num Ekrem Uşaklığil Yanılışız. İngiliz düşmanı olarak tanınan Amiral Darlan, İngilizlere değil Amerikalılara güvenmiş olan A- miral Darlan, Fransanın Afrika imparatorluğuna hâkin olmayı kurmuş olan Amiral Darian, İn. gitizlerin müdah: üzerine bir. denbire gölgeye düştü, deraiştik. Yanılmışız. Amiral Darlanın gölgede kal- ması ancak üç beş gün sürdü, dün şimali Afrika umum komise- ri sifatile tekrar meydana çıktı- ğmı gördük, başta General Gi- rau olmak Üzere büyük Franwz komutanları çevresine o toplamış olduğunu da işittik, gruptan ha. riçte kalan şimdiki halde yalnız Londrada oturan General De Ganulle'dir. Kim bilir, belki ona ın İngiltere ibi bir sıfat verilebilir, yahud da kullanılmak üzere şimdi köşede bırakılması düşünülebilir, bu da mümkündür. Tekrar edelim, yanılmı Bununla beraber bizi | yamıl- mıya sevkeden sebebin Londradı Amiral Darlan aleyhinde çok ğır kelimelerle ateş o püskürül- müş. Bunun üzerine de Vaşing- tonda bizzat Amerika hariciye nazırı tarafından Amiral Darlan| ile esaslı bir anlaşma yapılamı- yacağı hakkında beyanatta bu. Tunulmuş olması idi. Bu noktayı . gözönüne alarak İngilterenin Ge- neral De Gaulle lehine ağır bas- mış olacağına © hükmediyorduk, bu ciheti hatırlatmak isteriz. Aradan geçen üç beş gün için de olup biten nedir? Kulis ara smda ne cereyan etti? Bilmek mümkün değidir. Yalnız uzak- tan da fissediliyor Fransız generallerinin ve alelitlâk Fran. sız Afrikasının durumunu müts- lea bakımından Londra ile Va- şington o arasmda, ehemmiyetli görüş farkları mevcuddur ve ilk dakikalarda Londranın Vaşing- tona iltihak etiği sanılırken bir- kaç gün sonra bu tahminin aksi zuhura gelmiştir. Her ne olursa olsun bugün gö ze çarpan manzara Fransız im. paratorluğunun Amerikan tesiri ında bir kül halinde birleştiği, vatanın İse muhtel'f ceroyan- İar arasında çallealanmakta ol duğudur. Fakat Fransanm istik- balini tayin edecek olan bu cs- reyanlardan birinin veya diğeri nin galebesi değil, (doğrudan doğruya muharebenin (neticesi. dir, Fransa bu neticeyi ne kadar yıpranmadan bekliyebilirse 9 ka- dar kâr eder. Fakat görülüyor ki, yıpranmadan beklemek siya- setini uzun müddet devam ettir. mek koluy olmıyacaktır. Elem Ülyüktgti TEŞEKKÜR Evimde vukuburn hursızlığı daha biz farkına varmadan hâdiselen bii ha, berdar öderiz fsillerini yakalayan Polis RESİMLİ MAK 7 KD VN, //, U 1 hizi (4 N / 7 M7 KA DE / 448 İnsanların birçoğunun hayatı çer. Ba şikâyet ve pişmanlığın Unkapanı kömür deposu bugün tevziata başlıyor Etibank kömür tevzi müessese » sinin Unkapanında tesis ettiği yeni buradan Beyoğlu ve İstanbul depo - larına kolaylıkla kömür nakledile - bilecektir. Kömür havzasından ge - ği Unkapanı deposundan yeni tev- zata bugünden itibaren başlanacak. tir. —— ——— Hastanelere yakın tramvay durakları kaldırı'mıyacak Tramvay duraklarının tahdidi üzerine hastanelere gi taların zorluk çekti ve hastaneler civarındaki durak- ların tekrar ihyası etrafında tet. iiklere (o başlanmıştır. Bundan başka Harbiye - Maçka srasın- daki durakların da yeniden tah- didi kararlaştırılmışlır. meg Francalayı nerrden bulmuş? Asliye ahkemesinden birinde ya- tır. Anna ve Marya adlarında bir İ ama kiz komşularından Yudanin e. vinin anabtarini çalarak Yuda evde olmadığı zamanlar eşyalarını aşir- mişlar, bu meyanda bir kilo fran - calayı da alip götürmüşlerdir. Mah kemede suçlular: — Bu zamanda ekmeği zor teda- rik ediyoruz da francalay! nereden bulacağız» demişlerse de suçları sa bit olan ana kiz 11,5 ay müddetle hapse mahküm edilmişlerdir. Hayırlı “1 ” Taksimde, Tarlabaşı sinde, Fırm sokağında 35 numa- iebicilik ya- Süleyman, evvelki akşam ustâşmin Harbi yedeki evine gitmiş. kendisine kapıyı açan karısı Mariye: Müdüriyeti İlsinci şabe müdürlerile ke, miser Fahri ve momurtarını ve çalman esyamısı meydına çıkaran İstanbul po. is teşkilâtem, aleni teşeköğrierimin ib- lağımı mubisrem gazetemizin tavas. duma HE ederim. Fatih Haydarbey caddesi 7 No da İstanbul Wmiyet Sandığı gayri. merkel ikrazat miri Ferit Özgeş Tarihi tefrikamız: 19 AKİLE HANIM 3 NR “GENÇ, OSMAN Sarayda iki yüz odalı ve cari- yesi olan Genç Osman başını ö- nüne eğdi: — Müftü efendi ammim Musta fa Hanı iltizam eylemiş idi be - nim bubam. Doksan yaşım geçkin (17 olan şeyh efendi gülümsedi: «— Beni ustam gönderdi. Şe- kor alacaktı, parası çıkışmadı, 140 liraya ihtiyacı var» demiştir. Mari şüpbelenmeden 140 li yı Süleymana vermiş, © da pa ları alıp savuşınuştur. Mahalle b'cinin müracaatı üzerine dolan- dırıcı çırak yakalanmış, 140 Jira #zerinde bulunmustur. — Ol zaman Sultan Mustafa seriri saltanatında idiler ve müf. til zamane öyle etmek düşer idi. — Ya, anın hal'ine dahi razi olmamışlar idi bubacığım (kaş - larını çatup mırıldandı) amnim Mustafa Hanın delüliği (için: «Tüli müddet hapis sebebinden. dir, giderek kâmil ve rütbei ta - sarrufa nail olur» demiş idi! — Anları firamuş eylen benim mehabetlü oğlum. (Lâtife yollu gülümsedi) siz dahi ana neler et medüniz ve salt fetva işlerine memur eyleyip ilmiye mansab - ları tevcihatmı (2) hocanız Ömer Efendiye inhisar ettirmediniz mi? Padisah bir daha başını eğdi: — Beli, öyle olmuştur. — Müftü olan, istiklâl üzere olmek lâzım gelür oğlum! —' Mahmud Efendi ayağa kalktı, artık gidecekti. Sağ elini hünkâ- (7 Dömüncü Murad devrinde yöz i yaşımı aylıktan sonra vefat (o elmiyiir (102), v 13) Müslerris, kada ve şer'ii makeme memurları ve hocalara akl azil ve de, yin şleri, len 1500 ton kömürün depo edildi. | ,.cağin tecili çırağın marifeti | cadde. SON POSTA ALE U şikâyet ve pişmanlık içinde ge. sebebi vghtile düşündüklerini yapmağa muvaffak olamamalarından ileri gelir. Şehir Haberleri Bu gibiler tıpkı denizdeki buz parçaları gibi, hayatın dalga- ları arasında, cereyanla sürüklenip giderler. Kabahat muayyen bir hedefe doğru dümen tutmomuş, yelken açmamış olmalarında- i ; Belediye, bugünkü bütçesile şehirin en hayati ihtiyaçlarını karşılayamıyacak vaziyette (Baş tarafı 1 inci sayfada) mazbatalar okunarak aynen kabul edilmiş ve bu arada Sular İdaresi lidere heyeti reisi ve azalarinin öc“ İretlerinin artırıkması kararlaştırıl - miştir. Yarım saatlik bir fasıladan son. birinci rels vekili Faruki Dereli-! Bin riyasetinde yapılan ikinci celse- de ziraati teşvik için dağıtılan to - humluklardan eütevellid olan ala hakkındaki om. kabısl olunmuş ve ikinci sini cenaze ücret tarifesinin 100 Tiradan 120 Uraya çikarılması da kararlaş- tarimiştar. Bundan sonra Elekirik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri Umum Müdür- /Büğü kadrosuna bir tramvay müdür- İliğü ilâvesi hakkındaki mazbata kabul olunmuştur. Müteakiben fevkalâde ahval kar. şisinda artan masrafları karşılamak hakliye ücretlerinin, balıkçıları ve- rilen buz flatlarının, hafta tatili rah- sat harcının, itfaiye karşılığı sigor- ta primlerinin artirilması hakkın » daki mazbatalar okunmuş ve ka - bul edilmiştir. Yapılan zamlara göre, balikçila-! ra verilen buz flatı 50 paradan 5 kuruşa, hafta tatili ruhsat harcı 07, 10 dan ©/, 20 ye, itfaiye karşi- (lığı sigorta Oprimlerinden alinan! ! Bir arkadaşımızın fıkrasın. da şu satırları okaduk: «Boşboğazların şimdiye ha- dar gerek bilerek, gerek bil. miyerek memlekete ve vatam- daşlara yapmadıkları ziyan yoktur. Hele piyasa işlerinde Boşboğazın gırtlağı misir ko- çanı ile tıkansa yeridir. İşte, sigaralar için de ayni vaziyet. Arada bir fiskos: «— Sigara fiatlarına zam o- lacakmış.» rin omuzu üzerine koyarak göz- lerinin içine kuvvetli kuvvetli baktı: — Teberrüken nikâhınızı ak. deylemek vekâletini verir misiz padişahım?) Mahmud Efendinin nikâhını «ellerile kıyması» demek «Viya- Bayı kuşatıp fethetmekten çok daha büyük» ve şerefli bir şey- di, Sultan Osman bir çocuk gibi çırpmarak şeyhin boynuna atılıp bağırdı: — Benim imayetlâ ve mürüv- vetlü bubacığım. —ı Fazla bir şey Okonuşmadılar. Şeyh Mahmud Efendi saraydan altına çekilen sırma haşalı cins katır. üstünde giderken, hünkâr â., dış kapıya kadar ya: a ya- va yürüdü. Mabeyn dairesinde ki “kabul odası önüne döndüğü zaman, sipahi Hamza Beyin ka- pıcıbaşı Kara Ali ağanın odasın- da beklediğini çoktan unutmuş- tu. Bir alay bostancı, haseki ve venleri Eziemeleri Baküssande zam Dilâver Paşa bir işden anla. ! şünülebilir. Cp, 5, Cr, 10'a çıkarılmış, hâl taşi. ma ve et naktiye ücretleri de ayyen bir nisbet dahilinde artiril - mıştır. Bütün bu zamların senede 300 bin lira kadar tutacağı ve İçin- de bulunduğumuz mali yılın yarı. sinin geçmiş olmasina göre bu sene ancak 150 bin lira kadar bir va- ridat temin edileceği anlaşılmıştır. Bu zamlara aid mazbalaler müza - kere edilirken bütçe ve İktisad en - cümenleri namına söz alan hatibler, bütçe açığını kapatmak üzere muh. telif belediye resimlerine zam yapar ken çok müşkülâta rastlandığını ar- tik yeni bir zamma imkân kalma - dığini, elde mevcud varidat kanunu ile hergün artan masraflar karşisin- da şehrin İçtimai ve en hayati ihti, yaçlarmin bile temin edilemiyeceği- nİ, mali vaziyetin fenalığa doğru gittiğini söyliyeren Vali ve Beledi- ye Reisinin hükümet nezdinde biran belediyeye yeni varidat teminini İs- temişlerdir. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lötfi Kırdar da bu hususta söz alarak şunları söylemiştir: «-— Elimizde mevcud varidat ka nanu İle temin edebildiğimiz vari dat harbden evvelki miktarın &; dir, Halbuki bütün belediye masraf- ları hergün artmakla ve mevcod bütçe İle bu masraflari karşılamak İSTER İNAN, İSTER İNANMA! «— Ya, şu halde şimdiden biraz depo yapmalı.» Ve, haydi bayie... Onu gö. renler soruyorlar: — Ne var, ne ölüyoruz ya- hu?.. — Haberiniz yok değil mi?, Vah vah.. İyilik benden olsun; hiç durmayın, biraz sigara a- ln. Çünkü yakında şu kader zam var.. Haydi onlar da sigara sto- ka yapmıya...» İSTER İNAN, İSTER İNANMA! rz odası arasını dolduruyor- Sultan Osman Mermer mer. diven basamakları önünde dur - du. İleriden, Davud Paşa ile ho- cası Ömer Efendinin heyecanlı heyecanlı el ve baş işaretleri ya-| Diye © tarafa geldiklerini gör Ömer hoca Davud Paşayı ya- nma almış, talebesi genç padişa- ba geliyordu. Davud Paşa hoca- ya az daha sokuldu: — Hüda bilür, şol yeniçeri ve sipah maslâhatına ne 5 ve- rilmek lâzım gelmekte ii en dişesile günlerimiz didelerimize zindan olur efendi hazretleri, (Yalancı bir küçüklük gösterdi) bizler vezir parçası sayılurız. Ce. nabı şerifiniz «hacei âlem» siz. Ömer Efendi padişahın mer - divenlerde durup kendilerine bak tıktan sonra kabul odası kapı - smda kaybolduğunu görünce a- dımlarını ağırlaştırdı: — Yaa... Yas... Devletlü pa- şa hazretleri oğlumuz. Veziriâ- İncir tacirleri bele- diyenin koyduğu fiyatı az buluyorlar İncir tacirleri dün şehrimiz Ticaret Odasına müracaat €- derek Belediye İktwad Mü- dürlüğünün incir (o fiatlarına koyduğu 100 kuruş azami fi. ata itiraz etmişlerdir. İncircilerin söylediğine gö- re en iyi incirler istihsal mın» tahasında 95-100 kuruşa sa- tılmakta ve şehrimize gelin ceye kadar bu Fiat ambalaj ve nakil masrafının ilövesile 115.120 kuruşa kadar çık- maktadır. İncir tacirleri Tica- ret Odasına yaptıkları müre- catta fiatların tesbitinde bu özönünde bulun. in Odanın İktısad ünde tesebbüslerde bulunmasını istemişlerdir. Zehirlenerek ölealer Beyoğlunda Alyon sokağında oturan Eleni adında bir kadın İrib bir hirsizlik vak'asına bakılmış.) üzere bâl taşıma ücretlerinin, et| evvel teşebbüslerde bulunmasını ve| havagazından, Taksimde oturan | Hamdi adında yaşlı bir adam da odasına aldığı mangaldan zehir. lenerek ölmüşlerdir. . Müdde'u- mumilikçe tahkikat © yapılmak tadır. kat'iyyen mümkün olamamaktadır. Yol tamiratı, imar, inşaat işleri ta. manen durdurulmuş bir vaziyette- İdir. Temizlik işlerini de eskiye na - İzaran ancak /.50 nisbetinde yapa. biliyoruz. Buna rağmen #iasratlari kargiliyamıyoruz. Meclisin salâhi - yeti dahilinde bulunan tarife zam - lari da ihtiyacımıza kâfi gelmiye - cektir, Evvelce hükümete arzetii - İğim varidat kanunu projesi şim - diye kadar çikarılamadı. Temenni. leriniz bana kuvvet vermiştir. Mec- lisin temennilerini we vaziyetimizi hükümete erzedeceğim, Ümid e derim ki kanun bu devrede çıkar.» İ Bunu müteskib hayat pabalılığı dolayisile müşkül vaziyette bulunan fakirlere 15 bin liralık kömür da. ğıtıkması haldlindaki teklif kabul olunmuş Vali ve Belediye Reisi bu devrede çıkarılan | İşlerden dolayı Meclise teşekkür ederek toplantiya İ nihayet verilmiştir, yapacaktır. maz don kanlu bön adamın biri- dir. Kaziyeyi ana açmadin »«bes- melekeş» olmak ve bemen icabı- na bakmak lâzım gelür idi. — Vallahülâzim ve billâhilke- rim, Mısır ve Arabistan leşkerle- rile diyarı Nemse ve Alaman ve Leh ve Çeh bir hamlede feth edi. lebilür idi. Bu yeniçeriden bade- ma padişahımıza hayır gelmez ve anlarla nesneye zafer bulunmaz! “ İtehlike olmuşlardır. Sabahtan Sabaha: İkişer tonluk Bombaların Vezü Volkanından çok Merhamelsiz oldukları Anlaşılıyor Burhan Cahid İ talyadan hazin haberler geliyor. Yarali İtalyan halkını oğir has va bücumlarından liman ( şekirleri kurtarmak için boşaltılmaktadır. İtalya gibi hududlarının onda doku- zu sahil olan bir memlekette bu İşim ne ağır şartlarla yapılacağı âşikârdir. Düne kadar İngiltereden uçak hava filoları İtalyayı bombalı. yordu. Artik hareket noktaları İtal yaya çok yaklaşmıştır. Hem yalnız İngiliz hava kuvvetleri değil, Amari kan uçan kaleleri de İtalya İçin Dunkerk boz“ gunundan sonra Alman hava filo- ları her gece Londrayı ziyaret eder. ken bu hizmetten mahrum bırakıl mak istemiyen İtalya da Almanya» ya müracaat ederek bombardımana iştirak ettirilmesini rica stmişti. Ha, tırladadır ki o zaman bir İtalyan hava filosu bu şereften mahrum kalmamak gayretile bir gece Lon. dra üzerine bomba atmak firsatıni bulmuş, mevcudunun yarısını kaybe derek geri dönmüştü. O günlerde İngiliz Başvekili Çör- — Her şey fazlasile iade edile- çil İ cektir: Şeklindeki acı beyanatı da hatır. lardadir. — İngiltere | mukabelede belki biraz gecikmiştir. Fakat ceva» bin pek ağır olduğu da niuhakkak- tir. | İtalya bu harbe kadar siyasi fır. satlardan istifade etmiş mes'ud bir memleketi. Kuruluşunu, s'raya ge- çişimi, yükselişini, artışı hep siyasi hâdiselerden istifade etmesine borç anda İngiltere ve Fransanın yanına geçmesi de teribi siyasetin tabii ne ticesi olmuştu. Bu defa Fransanın yikalışı günü artık harbin nihayet | bulduğuna inanmış olması İtalyayl bir tarafa tememen bağ'amış ve yeni firsat kapılarını kendisine kapa miştir, Bir Akdeniz imparatorluğu- İnu yapmak için girdiği bu harbden nasıl çikacağı kestirilemez.Fakat ne tceyi düşünmezden evvel bugün ama İtalyanin düştüğü elim vaziyeti gözönüne getirmek doğru olur, İtal ya gibi şür, musiki, resim bir ke- ime İle san'at ve güğellik ifsde ve ilham eden bir memleket bom- İbalar altında kalmıştır. zar lay ün ki ara sira NN iy ai Vezü volkanından çek büyüktür, Asırlarca evvel İtalyanın ancak bir İki şehrini köl eden Ve- zö bugün tonlarla yağan bombalar. İdan çok daha merhametlidir. Flo- 'ansanin, Romanın tarihi âbideleri, Venedik ve Napolinin gondol ve mehisb safaları Milâno ve Cenova nin ince yuvaları üzerine çöken korkunç talih balutları bir gün ge lip sıyrıldıktan sonra İtslyanın çeh- resini tanımak bayli müşkül gibi e Takvim »—— $ ineiteşrin 26 Çarşamba 192 Zilkade 15 - Kasım 18 8. İm, Gn. Öğ. İri. Ak, Yat. E 1241215 717 945 12000106 Va, 6,15 7,56 13,01 1580 37, 1921 ı tedarik edilebileceğini söyler idü, İniz, ya nasıl olur? Davud Paşa ellerini ovuştur. — Kati âsan olur idi benim padişahım. (Genç Osmanın izze ti nefsini okşamak için ezilip İ büzüldül bir şart ile tahakkuk © debilür idi. Gönç Osman gözlerini açtı: — Ya, nice? — Ol havaliyi mübarek ku , dumünüzle müşerref kılar iseniz Merdivenleri çıkıp Sultan Os:| manın huzuruna girdiler. Hün - kâr çok şen görünüyordu. Hocası ii bayermme, vazsip ayaklar Ömer Efendinin elini © öptükten| şozma yüz ve göz sürelim ve sonra Davud Paşaya memmun) kulluk borcumuzu eda eyliyelim: a İ derler idi. — Baka paşa, Allahütaslâ ve| (Padişah gururlu gururlu bo Resülü sizden razı olsun. Bu dev| casının yüzüne baktı, Ömer E leti âliye ve tahtı saltanatı dü -| fendi, talebesinin alay mulay Mi şönmekser ancak olur.(8) Mısri sr ve Arubistana' gitmesine ca ve Arabistandan yüz bin #üvari| atıyordu. Hocanın da, Mekkey! — kadı olarak gönderdiği öz kar deşi «Karabam Efendiye yü vermiyen Mekke şerifine öfkes vardı. CArkast var) benim efendim. Cümle âlem; «İşte mehabetlü padişahı cil (3) Bir kısım oluyucular için: Bu devleti ve salianai ancak bu kadar dil,