15 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

15 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

İngilizlerle Almanlar Arasında En Şiddetli Casus Hadise Çarpışması Cazement Ben casusluğun bu türlüsünü an- cak tatbik yönünden anlatacağım. Adliye v5: zabıta tariflerini o bahis. srakalım. İstihbaratta provocation ağız ara- ma, fit verme, kışkırtma. gibi an- lamlar da kullanılıyor. Meselâ: Gü- nün birinde size, bildiğiniz, yahut yabancı bişi geliyor. Sizi ilgilendiren haber veriyor, Memnun oluyor- z. O da siri daha çok memnun etmek için bu türlü ve daha önemli haberler getirebileceğini söylüyor, hatta sizden para bile istemiyor, ya- hut, ince bir hesap İşine girişerek yapacağı işlerin orluk ve büyüklük- leri Üzerinde sizi bağlamak istiyor. Halbuki bu adam size ve sizin kuru» munuza sokulmak üzere “başka bir servis tarafından gönderilmiştir. Bu- nun yaptığı iş bir (prövocation) dur. Bundan başka bir adamı veya bü- tün bir halkı evvelki okanaatinden ayırarak hükümetin aleyhine çevir» mek ve ayaklandırmak da provocati- on'dur. Provocation o propagandanm daha kestirme ve fili bir kısmı demektir. Bunun apılâm ve genişliğini iyi kav- sıyabilmek için tarihten birkaç örnek alacağız: Pop Gabon (Pope Gapone) Büyük harpten birkaç yıl önce (1905) Rusyada çar aleyhine kuru- lan gizli korumlar arasma bir de p&- pas karışmıştı. Ukraynalı Jorj Ga-| bon. O tarihlerde yıllardanberi, çarlar rejimini değiştirmek için kitapları ve propagandalarile çiftçi,işçi, ekmek &i gibi fakir kümeler üzerinde çelış- mış olanların tesiri kuvvetle kendini göstermeğe başlamıştı. Pop Gabon bu takrikçilerin en yılmaz ve atıl. ganlarından biri çlarak bu kümele- rin başıma geçti. Etralma topladığı bir kalabalıkla saraya hücum etti. Fakat saray muhafızlarınm uyuma- dığı've bu hilçuma karşı bütün tcd- birleri alara gezi rüldü. Silâhir balk daha saraya yak laşmadan üzerlerine hücuma kalkan atlıların malları si-| tında ezilip kald. Fakat papas Gâ- bon da yakayı kurtaramadı. Bir tuza- ğa düşürüldüğünü anlıyan balk onu hemen orada boğüverdi. Gerçek pa- pas Gabon çarın gizli polisine gir- miş ve inde halkı toplıyarak birden istemişti. Tarihin kaydettiği fesatçı casuslar (agents provocateur) — arasında, bü- yük harp başlayıncaya kadar, Bop | Gapon en son ve en ünlü . bir sima olarak kalmıştı. Büyük harp bunla” | rım sayısını arttırdı ve daha büyük- lerini yetiştirdi. Alman birlik ve azmini darmada- ğın eden Vels, Avusturya orduları» nın içinde gene Avusturyaya düşman akıntılar, firarlar, ayrılma teşebbüs | leri uyandıran Dr. Vatson ve bunla» rın işdaş ve benzerleri propaganda ile beraber provocationun da üstatla- tt arasında sayılmalıdır. İtere ve Fransa'am en denen- miş, en usta adamları Almanlara ve Almanların müttelik £ devletlerine saldırırken onlar da boş durmadılar: Bir taraftan bizim vasıtamızla Hin- distanda bir ayaklanma propaganda- sı yaparken öbür yandan da Berlin de kurdukları (Hint istiklâl) komite- si vasıtasiyle de Hint istiklâl ve ayak lanma fikirlerini körüklemek istedi- lerse de muvaffak olamadılar. Çün- | kü, propaganda bahsinde de söyledi- ğimiz üzere, bu işlerde yıllarca tet- kikler yapmış olmak, zemin hazırla” mak lâzımdı. Esasen Berlinde kuru- lan Hint cemiyeti, aşağıda bahsi ge- çecek olan, Mustafa Sağirin itirafı veçhile, İngilizler tarafından * seçil- miş ve beslenmiş kimselerden top- Jarmıştı. Etrafı çevrilmiş ve elleri bağlan- muş bir Almanys, bütün bü güçlük- lere rağmen boş dürinuyordu. İrlan- dalıların İngiliz idaresinden ayrılma ve müstakil kalma emellerini körük- lemek ve İrlandayt ayırarak, Büyük Britanyayı küçültmek işine girişti ler. İlk buldukları eleman Bay Caze- ment oldu, Büyük harbin ünlü pro- vocateur'leri arasnda (bulunduğu için bunun hikâyesini kısaca anlat- mak faydalı olacaktır, Cazement | Cazement adı ilkönce 191İ sene- sinde duyuluyor. Cazement batı Af- rikağâ İngiliz viskonsolosudur. Hü- kümete uzun bir rapor yazarak yer- Hilere yapılan zulüm v- işkenceler“ den bahsediyor, Lonüruya çağrılıyor. Birçok mün-'—zülar oluyor. Her ne dense © stada hariciye nazırı olan | Sir Edvar Grey Cazementi çök Bev- mekte ve korumaktadır. Onun ilti. Almanyadan İngiltereye geçirilen Cazement Alman denizalı gemisine biniyor nı veriyor, Fakat bu iltimas Cazementi kurta- ramıyor. Kadın ruhlu ve irade ba- kımından hastalıklı görülen Caze- mentin işten çıkarılması hakkında birçok râporlar gelmeğe başlıyor. Bir kepazelik çıkmadan gürültünün önü alınmak üzere Cazement istifa- ya davet ediliyor, o da yerinden ay- nlıp Amerikaya gidiyor ve (1914) harbi başlıyor. İşte Almanlar İrlandanın öteden- beri beslediği istiklâl fikrinden ve Çazementin, Amerikadaki alman se firi Bernstof ile birkaç defa gizlice görüştüğünü haber alıyorlar, Cazement hemen Amerikada işe başlıyor. Oradaki İrlandalıların ileri gelenlerini bir evde topluyor. Ziya- fetin sonunda ayağa kalkarak diyor İ ki “— Yurddaşları: ğurışım, sizinle izi baraya ça ğurlaşmak içindir. rlandanm isi li için beslediğim ümdeyi bilirsiniz. Beklediğim saat çaldı. Yarın Almanyaya gidiyorum. Harpten bir yil önce Dublin Reviev- Ge yesili üz ir ie ig ee İngiceğe İle Viz ara sında bir harp çıkarsa İri A manya tarafını tutacaklardır. Çünkü İrlanda İngilizlerin bir uşağı olmuş- tur. İrlandanın İngiltereyle ilgisi ola- maz. Almanya ise İrlandaya hürriyet ve istiklâl verecektir. İçlerinden birisi karşrlık veriyor? — Fakat İngiltere de bize istiklâl sözü veriyor. — Veriyor, çünkü şimdi bize ihti- yacı var. Alman donanmasını yok etsin, bu sözünü geri alacaktır. Hava kurumu menfaatine hazırla. man güreşlerden birincisi 18 ağus - tos pazar günü saat 16 da Taksim stadyomunda yapılacaktır. Ancak ayni günde agat 14 te amatör güre leri de tertip edildiği için bilet sa- hiplerinin saat 14 te bulunarak bu güreşleri de seyretmeleri Hava ku- rumu târafımdan rica edilmektedir. Manisalı Rifat, 25 ağustos pazar günü İzmirde yine Dinarlı Meh » met ile karşılaşacaktır. Kara Ali de 1 eylülde Ankarada Dinarlı ile karşılaşacaktır. Dördüncü güreş te 8 eylülde Se ban Mehmet ve Dinarlı arasında İs- tanbulda Taksim stadında yapıla * caktır. Ecnebi bankalarin yardımı Memnuniyetle haber aldığımıza göre şehrimizdeki ecnebi bankaları da Hava kurumuna yardıma karar vermişlerdir. Banko di Roma, İstanbul Hava kurumu veznesine 500 lira yatırmış, ve başta direktör olmak üzere bü- tün memur ve müstahdemleri diğer Türk anonim şirketlerinin yaptık- LİSAN SAN' 1935 « 36 ders senesinde mmm Tedrisat 23 eylül masıyle kral Cazemente gövalye Sâ- Hava Teklikeki Hava Kurumu Güreşleri Pazar Günü Başlıyor ALAS AMERİKAN MEKTEBİ Orta Derece -5 Sınıf kursları açılacaktır. Fazla malümat mekteb idaresinden alınır. pazartesi günü başlar T Aziz Hüdayi AEDEMİR sinde Olmuştu | Bütün görüşmeler ve teşebbüsler. den entelliceni servisin bilgisi var- | dır. Cazement Almanyaya doğru yo- | la çıkınca vapurda yakalanması için telsizle Atlantik filosuna emir veril Yor. Cazementin yola çıktığı ve bi diği gemi telgrafla Londraya ve filo- Ya bildiriliyor. Pakat ne o gemide ve ne de başkalarında Cazementi bu- | lamıyorlar, Nihayet günün birinde Cazement Norveçte zuhur ediyor. Li- AN 'İ SAGLIK ÖĞÜTLERİ i Iyi Beslenen Çocuk Emsikteki çocuğun iyi beslenip beslenmediğini anlamak için iki va. #rta vardır: Biri çocuğun ağızlığı, teki hazım borusunun hali. İyi bes lenen çocuğun ağırlığı muntazam | bir surette artar ve hazım borusun- da hiç bozukluk meydana çıkmaz. Fazla beslenmiş, yahut yetişecek kadar beslenmemiş çocuğun geliş- mesi durur, ağırlığı ya hiç artmaz, yahut azalır, midesi ve barsakları bozulur. Çocuğun muntazam bir surette ştiğini “anlamak için her çocuk E İs evde bir çocuk terazisi bulunmak lâzımdır. Çocuk meme ömmeden ön iği anlaşı < rtı arasındaki fark çocu süt emdiğini aşağı, yu karı gösterir. Aşağı yukarı diyo - rum, Çünkü bunda okatilik yoktur. Yaşıyan insan, çocuk da ols3, her hareketinde, her nefesinde ağirli - ğından az çok birşey kaybeder, O- Dun için iki tartı arasındaki fark çocuğun emmiş olduğu sütün mik - darından daha az bir mikdar göste- tir, İlk zamanlarda çocuğu her em - zirmeden önce ve sonra tartmak iyi olur. Annesinin veya sütninesinin nekadar süt verebileceği bu suret- Iç anlaşılır. Ancak her emzirmede çocuğun emdiği sütün mikdarı bir olamaz. Çünkü çocuğun iştahı her emzirmede ayni olmadığı gibi, em- İ sikli babanım her emzirmede vere- bileceği sütün mikdarı da ayni ola maz. Lüzumlu olan şey yirmi dört saat içinde çocuğun emdiği sütün mikdarın: bilmektir İyi beslenen çocuğun ağırlığı şu oyd George Kristiyanyadaki İngiliz firine şöyle bir şifre skiyor: | | Diri veya ölü, Cazementin İngil- tereye gönderilmesi. İ Diri olarak gönderilmesine imkân bulamıyorlar, Öldürmeğe karar veri- yorlar. Entellicens Servis Cazemen- tin hizmetçisini elde ediyor. Fakat hizmetçiye verilen emir ve talimat e- le geçiyor, ona da muvaffak olsmr yorlar; Cazement de hemen Alman- yaya hareket ediyor, Bu suikast ha- beri Almanlar için bir propaganda sermayesi olmuş ve İrlandalıları da- ba ziyade heyecana düşürmüştür. — | ” | mlm eee GİR ARIĞİ gey rini | zere ilkönce İngiltere dışındaki İr- landalılardan bir alaylık bir kuvvet | hazırlanmasını, Almanyanın silâh ve malzemece yardım etmesini, bu ala- yın denizaltı gemilerile İrlandaya karılmasını teklif çdiyor. Kabul edi. yorlar. İngiliz ordusundan alınan €sirler arasındaki İrlandalıları alarak ayrı kamplarda toplamağa, giyim ve yeyimlerine özenmeğe başlıyorlar. (Arkası var) ları gibi, maaşlarmdan ve ücretle- rinden yüzde ikisini kuruma terk ve teberru edeceklerini bildirmiştir. istanbul Vilâyeti Pul Müdürlüğünden: Selânik Bankası Türk A- nonim Şirketinin sermaye- sini arttırmak suretile çı- karmış olduğu beheri 829 kuruş kıymetinde (150001) numaradan (200000) nu- maraya kadar olan A terti- bi 50000 aded hisse senedi- nin damga resmi olan 4500 lira 23-10-934 tarih ve 233877/4813 sayılı mak- ! buzla tahsil ve irat edildiği damga kanununun 39 un- cu maddesine tevfikan ilân olunur. (4777) AT TiCARET ayrıca iki senelik mesleki san'at suretle artar: İkinci günden yedinci güne ka - dar 3 kilo; sekizinciden otuzuncu güne kadar 3 kilo 750 gram; ikinci Ay içinde dört buçuk kilo; üçüncü ay içinde 5 kilo 300 gram; dördün- cü ve beşinci ay içinde altr kila; altincr ve yedinci ay içinde yedi ki lo; sekizinci aydan bir yaşına ka - dar sekiz, doküz kilo, Bunlar, tabiidir ki, hep vasati he- #aplardır. Her çocuğun gerek bir emzirmede, gerek yirmi dört saat içinde emdiği sütün mikdarı, o vasa ti hesapların altnda veya üstünde, | 8x veya çok değişir. ivan verir Diş Hekimleri kurumu genel sekreterliğinden: Eski tahsildarımız Bay Rebiinin Kurumumuzla hiçbir ilişiği (o kalma- muştur. Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Pazardan başka günlerde Saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbul Divanyolu No, 118, Muayenehane ve ev telefonu: 22398. Yazlık telefonu Kandilli 38. Beylerbeyi 48. sim VAPURCULUK : Türk Anonim Şirketi £ Istanbul Acentalığı 5 Liman Han, Telefon: 22925. Z £ Izmirsürat Yolu 5 İZ SAKARYA vapuru her hafta £ 5 PERŞEMBE günleri saat 16 da E İstanbuldan IZMİRE ve PAZAR E günleri de İZMİRDEN İstanbula E İZ kalkar. Mersin Yolu İZ TOS CUMA saat 10 da Mer- E sine kadar, Deniz yolları IŞLETMESİ imroz yolu KOCAELI vapuru 15 Ağus- tos PERŞEMBE günü saat 16 da İmroza kadar. (4760) 5 : Acenteleri: Karaköy Köprübap E 5 3 6129 z Trabzonyolu E Hopaya kadar. | (4761) 6130 San di SADIKZADE vapuru 16 AĞUS 3 KARADENİZ vapuru 15 Ağustos & Z PERŞEMBE günü saat 20 de MARA EAA DARA AKALAN Merhamet ve sevgi Erkekler arasında çoklarını tanırız ki, sevmedikleri, sevemi» yecekleri bir kadının kendileri- ni sevmiş olmasından şikâyet ederler: | — Ne yapacağımı şaşırdım, beni deli gibi seviyor. Halbuki ben ona hiç yüz vermedim ve | onu sevmem imkânı yoktur, Bu kadının elinden nasıl kurtulaca- gm, bilmem!, , Diye yanar, yakılırlar. Halbu- ki kalp kalbe karşıdır sözü sev- gi bahislerinde pek yerindedir. Sevilmiyenin, hiç olmazsa se - vilmek ümidini görmiyenin sev. mesi nadirdir, Kadıköy M. T. de böyle bir mesele karşısında bize yazdığı mektupta diyor ki; “Bir gün beni çok kuvvetli bir aşkla sevdiğini itiraf etti ve bütün kalbini, ailevi vaziyetini a” Bi anlattı. 50 yaşında bir kocası ve 5 yaşında da bir çocuğu olduğu- nu söyledi. Bunları bana ağlıya ağlıya o kadar masumane anlattı ki, kal- bimde ona karşı çok büyük bir nierhamet hissi uyandı. Onunla konuşuyorum, fakat istemiyerek konuşuyorum; çün- kü çok acıyorum. Halbuki ben onu genç ve ol- dukça güzel olmasına rağmen bir türlü sevemiyorum. Çok hassas, içli, zavallı bir kadıncağız. Benden soğuması ve nefret etmesi için ne yap- mak lâzımsa yaptım, buna rağ» men beni yine seviyor, Ki yebeni gevmiy örstik, aşkımın karşılığını sende göremiyorum) diye hüngür hüngür ağlamağa başlıyor, Kendisini teselli et - meğe çalışıyorum, fakat mu- vaffak olamıyorum. Bilhassa kocalı bulunması bu azaplarımı büsbütün çoğaltıyor, boğulacak, tıkanacak bir hale geliyorum. Benim için bu mu - hitten uzaklaşmanın da imkânı yok. Bana. gösterdiği şiddetli alâka ve sevgi karşısında ona: ! (Seni sevmiyorum, alâkamızı keselim, konuşmıyalım) deme- | ğe de cesaret edemiyorum. Ne yapayım? Benden soğu - masr, nefret etmesi için ne gi- bi çarelere baş vurayım?” İ o Böyle meselelerde merhamet i demek, yarıdan fazla sevgi de- mektir. Kendisine acıdığınızı değil, onun aşkına mukabele et- tiğinizi ihsas etmişsiniz. Belki diliniz bunun aksini söylüyor. mama amm Üsküdar Amerikan kız lises Mekteb Eylülün 23 neü Pazartesi günü saat 13,30 da açılır. ıd günleri Ağustosdan itibaren Salı ve Cumartesi günleridir. Fi Sİ malümat için mektupla ya bizzat müracaat edilebilir. İnmmzuz mektebin tarifnamesi gönderilir. Telefon: 60474 Istanbul Sıhhi Müesseseler Arttır” ma ve Eksiltme Komisyonundan: İstanbul Tıp Talebe Yurdu talebesi ü olan 700 takım pijama ile 1400 adet Fireng Gö mevcut nümune ve şartnamesi veçhile ve ka; usuliyle eksiltmeye konmuştur. 5 — İsteklilerin cari seneye aid Ticaret Odasi kasiyle 2490 sayılı kanunda yazılı belge ve bu i$€ ari ter muvakkat garanti makbuz veya Banka mektupl zar le yukarıda yazılı usuli dairesinde teklif larını eksiltme saatinden bir saat evveline buz mukabilinde Komisyona vermeleri. (4500? 15-8-935 gere vlenmelef Fakat haliniz ve gözleriniz †ğiL Beş yaşında bir çocuğu ve kö” cası olan bir kadını böyle tehli” keli bir vaziyette bırakmağa (8 zt olmayınız. Onu bir daha gör” memeğe bu türlü razı olamay” şınızı merhametinize atfedere$ aldanıyorsunuz. Bu bir zâfti bu zâfın önüne geçerek ona iyi” lik etmiş olacaksınız. . Aşkı öğrenmek istiyen bir genç Öğretilmesi en güç ilim se gi ilmidir. Birisi size sorsa: — Kuzum, ben sevmek n€ demektir? bilmiyorum. Şunü bana taril etsene... Ne cevap verirsiniz? Birçok” ları için çok sade ve yemek iÇ mek kadar doğuşta iktisap edil miş olan bu ilim birçokları içif çok karışıktır ve bundan dolay” herkes bir türlü tarif eder. Ve yine bundan dolayıdır ki doğ# şunda sevgiyi öğrenmemiş olan lara öğretmek kabil olmaz. Büyükadadan Necmi Kızık | kaya imzasile bizden sevip sev mediğini soran genç halini şöy” le anlatıyor: “Yaşım 21. İki ay evvel bif baloda tam tahayyül ettiğim gibi bir kıza rastladım, Tanış * tık, ben onun evine gittim, o bi” zim evimize geldi. Moda koyu” da mehtap gezintileri yaptık karşı karşıya kürek çektik! Fs“ kat aramızda arkadaşlıktan d” şarı bir kelime geçmedi. i Yalnız bulunduğum zamaö kendimi oyokluyorum: Acab? ben bu kızı seviyor muyum? Dd ir Za? İ yi İLE İNEN Ee A uA Arkadaşlarla konuşurken 2$* kın insanı deli gibi ettiğini, YÖ” reğini yaktığını işitiyorum. zı arkadaşlar da aşkı tarif etm€ ge kalkışıyorlar ve şöyle diyor lar: “Aşk öylebir çiçektir dikeni kalbi delmeden kokus” ciğerlere sinmez.” Halbuki bende ne kalp ağ” sı var, ne de delice meclübiy* Şimdiye kadar kimseye âf ta olmadım. Doğrusu aşk ne ; insan âşık olunca nasıldır? İyi“ bilemiyorum.” Ya Moda koyunda mehti? âlemi yaptığınız genç kızı mez olunuz, yahut onun bir bei kası iledolaştığını ve size aldi rış etmediğini görünüz. O man aşkin ne demek old anlarsınız. Bununla beraber $ınız daha 21, Vaktiniz varla için ei Grafi 1 — Eksiltme 21-8-935 çarşamba günü saat 15,30 # Cağaloğlunda Sıhhat Müdürlüğü (binasındaki Komi 8 3 yonunda ya; S sanyay 220 Han, “Tek 22740. yayyn 2 — Tahmini Fiat Pijamanın takımı 275 ğ tır, kurus Firenk gömleğinin adedi ise 295 kuruştur. 3 — Muvakkat Garanti 454 lira 12 Kuruştur. o» 4— ve nümüneler bedelsiz olarak v? lebe yurdunda görülüp alınabilir, ves ye mektup iğ kadar gi