19 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

e——— 19.6-936 TAN SON HABER? Fransada Bütün birliklerin feshine karar verildi zılhaç,, Faşist birliği de bu meyanda yakında tarihe karışacak Paris, 18 (Tan) — Fransız kabi- nesi bu sabah Leon Blum'un başkan- lığnda e toplan- mış ve çok mü- him kararlar ver miştir. Bu karar- lara göre Fran- Eğ, sadaki bütün bir ay” | likler feshedil - mektedir. Bunla- “Kızıl Haç toş- kilâtt oOortadan kalkmaktadır. Kı zil Haç, Fransa- BLUM de sol temaytllere karşı teşekkül et- miş bir birliktir. Başlarında Larok vardır. Zaman zaman Pariste ve muhtelif şehirlerde Kızıl Haç teşki- lâtı tezahtirat yapmış ve birçok hâ- diselere sebebiyet vermişlerdir. Kızıl | Haçtan masada “Vatangeverler genç- Yikleri,, Fronsistlir'de feshedilen bir- likler meyanındadır. Bundan maada kabine toplantısın- Za finansal ve ekonomik meseleler de mevzuu bahsolmuştur. Vincent Auriol, Ekonomik ve Fİ - nans meseleleri hakkmda yakmda Mecliste söyliyeceği nutkun sna hat- Yarma dair izahat vermiştir. Nazır- lar, parlimentoya İki proje tevdii- ne karar vermişlerdir. Bunlardan bi- risi Frank kıymetinin müdafaasina, diğeri de “Fransa Bankasınm yeni - den tensiki" ne mütealliktir. Kollektif iş mukaveleleri konunu tasdik edildi Paris, 18 (A.A) — Ayan Meclisi, kollektif iş mukaveleleri kanununu Wsabak 6 karya 2i8rey e ka» bul etmiştir. Hayat normalleşiyor Paris, 18 (A.A) — Büyük Louvre mağazalarının patronlariyle müstah- demleri kat'i bir itilâf vücude getir- mişlerdir. Bu milesseselerde cumar- tesi günü işe başlanılacaktır. Yunanistanda partilerin er yeri geri kaldı "Atina, 18 (Tan) — Ahali partisi- le ıslahatçı ahali partisinin birleş - mesi üzerindeki müzakereler müs - bet bir netice vermemiş ve birleşme şimdilik geri kalmıştır. İspanyada Grevci ameleler kanlı hâdiseler çıkarıyorlar Madrid, 18 (A.A) — Dün akşam gikan ve birçok kişilerin yaralanma- sına sebebiyet veren kargaşalıklar öolayısile Dahiliye Nazırı, iş federas- yonu binasınm kapatılmasını emret. miştir, İspanyada grev hareketi et- rafa yayılmaktadır. Barselon'da 100 bin grevci vardır. Bugün bu mikda. rm artacağı tahmin edilmektedir. Grevciler, kırk saatlik hafta, yaz mev siminde günde elti saat çalışmak, erkek ve kadınların Ücretlerinin mü- savi olması ve bir işsizlik sermayesi vücude getirilmesi gibi dileklerde bulunmaktadırlar. İhracat mukabilinde ithalât yapanlar "Ankara, 18 (A.A.) — 2-12-1935 tarih ve 3627 sayılı kararnamenin A) fıkrasına istinaden Türk para- smm kıymetini koruma hakkındaki 11 sayılı kararnamenin muaddel 32 inei maddesinin tathik edildiği mem- leketlerden birine yapılan ihracat mü kabilinde, mezkür maddenin (B) frk- rası mucibince İstenilen vesikayı ge tirmediğinden dolayı şimdiye kadar #thalât yapmıyanlarm aşağıdaki ve- #ikaları tetkik edilmek üzere en geç 30.6.1036 akşamma kadar İktısat Ve 'kâletine göndermeleri lüzumu bildi- rilir. 1 — İhracat beyannamesinin mu- saddak sureti, 2 —Takas tetkik (heyetlerinin takdiri kıymet beyannamesinin mu: | saddak sureti, 3 — Satış faturalarınm musad - Bsk süreti, 4 4 — Konşimento suret!, İstanbul gümrüğünde yeni tayinler "Ankara, 18 (Tan) — İstanbul da- hil tiearet imtiyaz memurluğuna Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı me- murlarından Mehmet Ali, İstanbul Ythalât gümrüğü ambar memurluğu- na teftiş heyeti memurlarından Ne- dim, Sirkeci muayene memurluğuna Uzunköprü muayene memuru Nuri, Fethiye gümrüğü muayene memur- luğuna İstanbul muayene memurla- rmdan Alâeddin, Birecik muayene memurluğuna İstanbul ithalât güm- rüğü muayene memurlarmdan Ne - İ cip, İslahiye gümrüğü muayene me murluğuna İstanbul muayene me - murlarından İbrahim Hakkı, Mardin gümrüğü Manifesto memurluğuna İstanbul mânifesto memurlarından Nail, Antep manifesto memurluğu - na İstanbul manifesto memurlarm- dan İrfan, Kuşadası gümrüğü ma: festo memurluğuna İstanbul man! festo memurlarmdan Emin, Mersin gümrüğü manifesto memurluğuna İstanbul ithalât gümrüğü manifes - to memurlarından Nureddin tayin edilmişlerdir. Yenişehir kaymakamlığı Ankara, 18 (Tan) — Yeni teşkil olunan Ankaranın Yenişehir kazası- na Fatih kaymakamı Halük Nihadım tayin edileceği söylenmektedir. Bina ve arazi vergileri Ankara, 18 (Tan) — Bina ve ara- 7) vergilerinin bakaya ve kuyudat he saplarınm ve bu vergilere ait kayıt- lardan ve diğer vergiler noktai naza- rindan istifa şekli hakkında Finans Bakanlığı tarafından hazırlanan ni- zamname Bakanlar heyeti tarafın - dan kabul edilmiştir. Maliye Vekâleti teşkilât kanunu Ankara, 18 (Tan) — Finans Ba- kanlığı Teşkilât kanununun tatbiki için hazırlıklara başlanmıştır. Ka- nunun sureti tatbiki hakkında hazır- lanan nizamname projesinin tetkiki Devlet Şürası tarafından bugünler- de bitirilecektir. © Küçük Haberler ik | 1 “ “Ankara, 18 (Tan) — Emniyet işleri umum direktörlüğü, yabancıla- ra mahsus pasaport ve kontrol işleri hakkında bir talimst hazırlamıştır. * Ankara, 18 (Tan) — İç Bakanlık Hukuk müşavirliği muhakemat di - rektör muavinliğine Olti kayma - kamı İzzet tayin edilmiştir. Hayfada Belediye dairesine bombalar atıldı Küdus, 18. (A.A.) — 1929 karı- şıklıkları ile alâkadar “olarak idam edilen üç arab şefinin bu İdamları- nm yıl dönümü olan dün bütün memleket dahilinde vaziyet gayet gergin devam etmiş ve bir çok hâ- diseler çıkmıştır. Yafa civarında otomobili bir polis müfrezesi Arablarm hücumuna ma- ruz kalmış ve vukua gelen oçarpış- mada bir Arab ölmüştür. Mütead- did yahudi müesseselerine o kurşun- lar atılmıştır. Şeron ovasında bom- ba ile demiryollarını tahrip için ba- 21 teşebbüslerde bulunulmuştur. Haber verildiğine göre, Hayfa be- lediye dairesine bombalar (atılmış ve bina ciddi surette (hasara uğra- mıştır. Bir Alman tayyaresi Strazburg'ta yere indi Strazburg, 18 (A.A.) —'Tek satıh İL: bir Alman tayyaresi,dün alçak bir İrtifadan şehrin Üzerinde uçmuş ve biraz sonra Strazburg yakininde En- İzhelm tayyare meydanma inmiştir. Alman pilot, yolunu şaşırmış oldu - ğunu MN Polis, tayyareyi Khal etmiştir. Yunan Kralının Dedeağaç seyahati Atina, 18 (Tan) — Kralı Selânikte | kârşılamak üzere Başbakan Metak - #as bu akşam hareket edecektir. Baş- bakan, Cumartesi günü Kralla bera- ber Kılkışa giderek orada Kilkısın Bulgar elinden kurtuluşunun yıldö - mi merasiminde bulunacaktır. Belçikada Brüksel amelesi de greve iltihak ediyor Liyejde grevciler trenlerin tramvayların işlemesine mani oldular Brüksel, 18 (A.A.) — Brüksel sen dikalar federasyonu, hükümetin teb- liğine rağmen, Brüksel amelesini grev hareketine iltihak etmeğe da - vete karar vermiştir. Anvers ve Li- yej'de tevkif edilenler arasmda bir çok ecnebiler vardır. Dahiliye Nazı - rı, ecnebilerin herhangi bir nüm: te sadece hazır bulunmalarının ve- ya kargaşalıklara istirak etmeleri - nin kendilerinin hemen hudut harici- ne çıkarılması suretile cezalandırtla- cağını bildirmiştir. Liyejde tevkifat devam ediyor Liyej, 18 (A.A) — Liyej etrafın- daki fabrikalara birçok piyade müf reşeleri yerleştirilmiştir. Greveiler, bu sabah umumi servisleri bozmuşlar ve bu suretle tramvayların işleme- sine ve postaların gitmesine mâni ol- muşlardır. Birçok kimseler tevkif edilmiştir. Küçük İtilâf devletleri arasında yardım Bükreş, 18 (A.A.) — Küçük Iülâf devletleri erkân: harbiyeleri nin senelik konferansı, mesaisini bi- tirmiştir. Alâkadar Üç memleket ara sında mütekabil askeri yardıma mü- teallik tam bir ititAf hâsl olmuş oldu ğu haber verilmektedir. Bir Filistin heyeti Londraya gitti Londra, 18 (A.A,.)-— Başlarında Cemal Efendi Hüseyni bulunan Filis- tinli bir Arap heyeti, İngiliz milleti müvacehesinde Arap davasını milda- faa için Londraya gelmiştir. Cemal Efendi, Filistin Arap partisinin baş- kanıdır. Bir İtalyan istikrazı için müzakereler Londra, 18 (AA) — Daily Bx- press gazetesi, birkaç milyon İngiliz liralık bir İtalyan istikraz hakknda Londra ile Nevyork arasında halen müzakereler cereyan etmekte oldu ğunu bildirmektedir. Danzikte Naziler büyük bir tezahürat yaptılar Danzig, 18. (A-A.) — Son arbede- ler esnasında öldürülmüş olan Nazi lerden Güetner Descowski, dün ma- kalli hücum kıtastı efradından bin- lercesi hazır olduğu halde merasim- le gömülmüştür. Bütün mektepler, bütün umumi müesseseler, matem alâmeti olmak üzere kapatılmış idi. Alman hücum kıtaatı şefi Lutze, tayyare ile gelmiş ve cenaze merasi- minde hazır bulunmuştur. Milletler Cemiyeti âli komiseri Lester, Dan- sig âyan reisi Gresier nezdinde teşeb büste bulunarak intizamın mümkün olduğu kadar süratle tesis edilmesi lâzım olduğunu bildirmiştir. Nazi bayrağmı selâmlamaktan imtina et. miş olduklarından dolayı birtakım Lehli vatandaşların nazilerin teca - vüzlerine uğramış ve onlar tarafın - dan dövülmüş oldukları haber veril- mektedir. HER GÜN isleri» | da neşredilen son tebliğe göre, has- tanm vaziyeti çok ağırdır. Dün bü- İtin gün teneffüs ve kalp faaliyeti İancak yüksek mikdarda oksijen ve kalp için tonik ilâçlar verilmesile idame ettirilebilmiştir. Akşam hara- | ret 37,4 ve nabız gayri muntazam 0- larak 120 idi, Maksim Gorki öldü Moskova, 18 (Tan) — Büyük e-| dip Maksim Gorki, bugün öğle üze- ri, gözlerini hayata kapamıştır. Gor- kinin &esedi halka teşhir edilecektir. Maksim Gorkinin hayatı Asıl ismi Alekseyi Maksimoviç Peşkov'dur ve 1869 da, bugün kendi ismini taşıyan Nijini - Novgorod şeh rinde doğmuştur. Bu hesapla 67 ya- sında öldü demektir. Gorki bütün gençliğini sefalet içinde geçirmis, he men her türlü mesleğe girip çıkmıs- tır. Bâbası kendisini fena halde hır- palardı. Okuma yazma kendi kendi- ne öğrenmiş, bütün malüimatını biz- zat çalışmak suretile elde etmistir. Gorki kendini. ilk defa hikâyelerile tanıtmıştır. Esasen romanları bile büyük birer hikâyedir. Hemen bil - Avusturya (Dünkü sayımızda Avusturyanın Almanya ile bir anlaşma yapmak üzere bulunduğunda ve bunun için İtalyanın muvafakati alındığına da- ir şayanı dikkat bir haber neşretmiş ve bunun bütün tafsilâtını vermiş- tik. Dün gelen telgraflar bu hava- disi teyit etmektedir. Bunlardan an- laşıldığa göre şimdiki halde Avus turya vasıtasile İtalya ile Almanya arasnda bir yaknlaşma yaplmakta, Almanya, İngiltere (siyasasndan uzaklaşmaktadr. Dün gelen haber- leri aşağıya koyuyoruz: ) Avusturya ile Almanya arasi yapılacak anlaşma Roma, 18 (Tan) — Siyasi mahafil, e BİR FIKRA İİ A İİ İN Negüs ! Gazeteler yazdı: Habeş Impara- toru, Londradaki Britiş müzesini gezmiş. Eski alyazın eserlere karşı büyük alâka göstermiş. Birisi sordu: — Acaba, kendinin de müzelik eşya haline geldiğini anladı da on- dan mı? Sonra, bir başkası, bilmem ne mü- nesebetle, onun adlarını ve ünvan- larını saymağa başladı: — Höile Selâsiye Negüs, Necaşi, neti İmparatoru, Süleyman — Ne çok adı oarmış... diye şaş- tılar, Öteki cevap verdi: — Keşki o kadar çok adı olaca- ğına, ağzının biraz tadı olsaydı! Ben ilâve ettim: —...ve İtalyan tayyarelerine karşı koyacak beş on çelik kanadı bulunsaydı!.. Salâhetti» GÜNGÖR Maksim Gorki kendi ismiyle yâdedilen tayyareyi seyrederken Moskova, 18 (A.A.) — Gece yarı-| tün eserlerinde kendi hayatından bir sı Maksim Gorki'nin sıhhati hakkın» | İ sene evvel başlamıştır. İtalya Almanya ile bir yakınlaşma yapmaktadır ,Büyük Rus edibi Maksim Bi dün öldü AN parça vardır. Vaka kahramanlarının hepsi hakiki hayattan almıştır. Gor kinin şöhreti bundan yirmi beş, otuz Bu şöhretinden veyazılarmdan do luyı 1905 senesinde darlık rejimi ta- rafından sürgün edilmiş, fakat sür- İ günden kaçmağa muvaffak olmuş- tur. Maksim Gorki 1917 senesinde Sov- yet ibtilâline bilfiil iştirak ederek, | senelerden beri tasarladığı işçi ser- bestisinin tahakkukuna çalışmıştır. / Ve çalışan amıf ta onu kendiliriin * bir nevi peygamberi olarak sayarlar- dı. Lenin'in şahsi dostu idi, Onunla İtalyada tanışmıştı ve biribirlerinin ktymetlerini derhal anlamışlar Gorki, bundan birkaç sene evveline kadar İtalyada yaşıyordu ve tedavi ediliyordu. | Sovyet rejimi Maksim Gorkiye mil | Ni edip ünvanmı vermişti. Yalnız Rus | * değil, dünya edebiyatında da mühim bir mevki işgal etmiş olan Gorkinin eserleri arasmda “Toma Gorüief” “Serseri”, “İşçiler” gibi canlr eseri ri zikredilebilir. Maksim Gorki işçi smıfmm hayatımı tasvir eden dram- lar da yazmıştır. dolayısile yakında Almanya ile Avusturya ara- sında bir itilâf vücude gelmesi ihti- mallerinin artmış olmasından dolayı mehinüniyet göstermektedirler. Bu mahafil, Mussolini ile Şuşni, Tavsiye usulü Anadolu Ajansının 17 haziranda Paristen aldığı bir telgrafta söyle deniyor: “Halkçı demokrat grupu bir karar sureti tevdi etmiştir. Bu karar su - retihde hükümetten resmi müessesa im parlâmento fzalesı tarafmdan gönderilecek tavsiye mektuplarını na zarı İtibare almalarmı yasak et - mesini ve umumiyetle tavsiye usu- Dünün İlgasını emretmesini tavsiye etmektedir.,, Fransa güya bir medeni ve olgun memlekettir değil mi?.. Parlâmento azalarınm nüfuz ika ederek birtakım mahmlilerini öte» ye beriye yerleştirmelerinin nihayet böyle meclisi mebusan siyasi grupla- İrmı harekete geçirecek kadar vüs - at peyda etmesi doğrusu şaşılacak şeydir. İnsan münevver memlel lerde olsun böyle tavsiye ve himaye İsisteminin gözden düştüğünü görmek isterken Fransa gibi mesruti sekli hükümetin en kontrollusu sayılan bir yerde işin bu derece bilyümüş ol- ması acaip bir şeydir. Gerci himaye usulü himaye edilen adam için rahat seydir. Çünkü oturduğu yeri almak için büyük bir zahmet çekmiş değil - dir» Filân veya falanm adamı oldu - Zundan dolayı oraya gelmistir ve onu oraya getirenin nüfuzu baki kaldı! ça yerinden emindir. Onun içindir ki böyle himaye usulü rağbet bulmuş yerlerde memurlarm randımanı çok aşağı düşer, Zira himaye edilen me- murlar oradaki kalışlarmı kendi ça- Uuşmalarına ve dirâyetlerine değil “a. Zn,, larma yani kendilerini himaye edenlere medyun oldukları için an - cak bu rabıtanın takviyesine bakar ve işini - eğer ehli ise - ikinci plâna atar.. Himayesiz ve hakkile oraya gelmiş olanlar da, çalışmadığı halde böyle feyizlenmis adamları görün - ce gayretten düşüp işlerini gevşetir. ler. Işte buzün Fransada miicadele e- dilmek istenen hastalik budur ve cidden korkulacak fena bir hastalık- tır. B. FELEK — Okuyurularımızdan 8. U. Y. Hakkmız var. Fransxon kamusta öyle acayip bir isim gördüm. Lâkin neyliyelim ki, 6 zamanm üleması böy “ İle rstılahlnrı severlerdi, Saygılar. B. ————— — Filhakika Eden Avam Ka. bu seyahatin tamamile hu müştik ette oldüğ söylemiştir. Fakat Almanyanın Ren meselesi ve sulh plânı hakkında sorulan suallere henüz cevap vermemiş olması, Ri- bentrop ile Eden arasında bir müli. katı muhakkak gösterebilir mahiyet- te telâkki edebilirdi. Diğer taraf - tan haber verildiğine göre, Hitler, Berlindeki İngiliz sefiri Sir Eric Fi- Bps'in değiştirilmesini istemiş, t buna İngiliz hükümeti rıza gösterme miştir. Evening Standard, diyor ki: Diğer bir ihtilâf mevzuu da İngi- liz « Alman deniz itilâfınm tefsirin. den doğmuştur. Bu tefsir, Almanya» yı Sovyetlerin inşaatma mukabele ol İ mak üzere kruvazörlerinin tonajını arttırmağa sevketmiştir. Ayni gaze - te, “Ribbettrop'un Philippse karşı çe aym beşinde yapmış oldukları görüş | menin halihazırda fevkalâde mükem mel olan İtalyan - Alman münaseba- tile hemahenk olacak şekilde Alman- Avusturya itilâfını normalleştirmeği | tihdaf etmiş olduğunu beyan et -| mektedir. Şimdiye kadar Almanya ile henüz bir itilâfname imza edilme- miş olması, böyle bir itilâfın zecri tedbirleri tatbik eden devletler cep- hesini yeniden kuyvetlendirmesi ve bu tedbirlerin kaldırılmasının mesi endişesinden ileri gelmiştir. Diğer taraftan Romada resmi ma- | hafil şimdi en müstacel meselenin ekonomik siyasanın yeniden gözden geçirilmesi olduğunu söylemektedir. ler. Bunun için yeniden ticaret mua- hedeleri aktedilecek ve bu muahede- ler takas esasma İstinat edecektir. Alman murahhâslarmın burada bu- lunmaları, zecri tedbirleri tatbik et- mekte olan devletlerle muahedeler âkdinden evvel bir Alman - İtalyan itilâfnamesi vücude getirilebileceğini tahmine müsaittir. İngiliz - Alman münasebatında gerginlik Londra, 18 (Tan) — İngiliz - Al- virmiş olduğu entrikalarm iyi anlaş- ma ihtimallerini hiç te arttırmamış olduğunu,, yazmakt Bu gazete diyor ki Ribbentrop'un Alman hükümeti » nin İngiliz sefiri olarak memnuniyet le kabul edeceği diplomatların isim- lerini bile zikretmiş ve bu meyanda bilhassa Lord Mount - Temple, Lord Lothian, Lord Riverdale ve Sir Sid- ney Clive'in andlarmı ileri sürmüş olduğu söylenmektedir. Evening Standard, netice olarak, diyor ki: Bu diplomasi usulleri, komik ol » malarından kat”ı nazar, hiç te tavsi- yeye şayan değildirler. İtalyanlar Habsburglara müzahir ! Viyana, 18. (A.A.) — Yarr resmi Reichspost diyor ki : Siyasi mehafil, | Italyanın Habs- burg hanodanmın tekrar Saltanat makamına gelmesinin tamamiyle da- bili bir mesele olduğu suretindeki A- vusturya noktayi nazarını kabul et- miş olduğunu beyan etmekte ve man minasebatınm müşkül bir de re geçirmekte olduğu söylenmekte - dir, Fon Ribentrop Londrada hiç bir siyasi temas yapamadan geri dön - “Çünkü hiç bir muahedenamenin A- vusturya'yı kendi hükümetinin şek- lini intihap etmeklen menetmemek- te olduğunu” ilâve eylemektedirler.