9 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

MC vs. 888 Belgrat, 8 (A.A.) — Havas Ajan- # muhabiri Atinadan öğreniyor: Bas İca siyasi partilerin liderleri Kafan- | daris, Papanastasyu, Çaldaris'in oğlu | e Gönatas, dün Kralm nezdine git- Dişler ve diktatörlüğün teessüsünü Protesto etmişlerdir. Bunlar, nor - Mal bir hükümet kurmağa âmade ol- İkklarmı beyan etmişlerdir. Siyasi 1i- ler, partilerin Krallık rejimini ka- bul ettiklerini, fakat diktatörlüğün tösssiisi üzerine bu rejime karşı olan #timatlarınm sarsılmağa başladığını Möylemişlerdir. J Sofulis kırgın © Belgrad, 8 (A.A) — Havas Ajan. W muhabiri bildiriyor: Atinadan bil- dirildiğine göre, Liberal Parti lideri Sofulis, Kralın Yunanistanda bir dik İatörlük teeasüsüne asla müsaade et- Miyeceğini gazetecilere söylemiştir. otun; “Kralm bir mesuliyet deruh- etmiş olduğu kanaatindeyiz... de- Müştir, . Yeni nazırlar and içtiler Atina, 8 (A A.) — Yeni nazırlar Yemin etmişlerdir. Metaksas Başve- Kâleti, Hariciye, Harbiye, Deniz ve Hava nezaretlerini — dedruhte etmiş, Zavitzianos Başvekil muavinliğine, Bkyiakakis Dahiliye nazırlığına ta - Bin edilmiştir. Yunan Kabinesinin son şekli Atina, 8 (A.A.) — Atina Ajansı bildiriyor; Yehi devlet miisteşarlarınn tahli - İten sonra kabinenin buzünkü va- - E DAşDAkâN, Uç igili ve kn, harbiye, babriye ve hava baka: Zavitzianos: Başbakan muavini, fi Dans bakanı ve muvakkat bir zaman kin milli ekonomi bakanı. Mili banka genel direktör muavi- ti Korzin; İçtimai muavenet bakanı, Ekononius: Münakale bakanı, Logotetis: Adliye bakanı. ae yakn: Ziraat bakanı « orgakopulos: Kültür bakanı epabelas; Başbakanlık müsteşa - Padimas: Harbiye müsteşarı. Papavasilius: Bahriye müsteşarı. Passarin: Hava müsteşarı, İsci sendikaları sabık genel sekre- Dimitratos: Milli ekonomi müs- Mesa, Perikles Rediztes: Ticareti bahriye Müsteşarı, Mikolopulos: Münakale müsteşarı. va oktor Alivizeton; Sihhiye müste- Mayakog; İaşe müsteşarı, Liderlerin toplantısı Brad, 8 (A,A.), — Parti gefleri Ziyaretten sonra Kafandarisin ) Bay Kü Bing, Mad, bir kabine kurulması bususun- diktatörlüğün derhal kaldı- | ! anı ve bir saltanat meclisinin ka, dolayı Korfu'ya hareke ay ÇİP vermiştir. Emin bir kaynak i Üy, Erenildiğine göre, Partigefleri rlüğün bir aydan fazla devam | Bakı, ”i surette muhalif bulun Liderler diktatör! ilânını protesto ettiler Sofulis Kralın üç gün evvel “ diktatörlüğe asla müsaade etmiyeceğim ,, dediğini söylüyor OD e. m e. Yunanistanda vaziyet rlük sas amele aleyhtarı olmadığını ve hü kümetin işçiler lehine birçok karar- lar alacağını beyan etmiştir. Başvekil ayni zamanda propağan- da vekâleti teşkil edileceği ve buraya Atina belediye reisi Kozianosun ta - yin edileceği hakkında çıkan havadis | leri de tekzip etmiştir. 1600 komünist mevkuf Sofya, $ (Tan) — DBildirildiğine| göre, Yunanistandaki hâdiselerde tev | kif edilen komünistlerin adedi 1,600 ü geçmiştir. Romanyada komünistler Bükreş, 8 (Tan) — Burada çıkan Üniversul, gazetesinin yazdığı hir ma kaleye göre, İspanya ve Yunanistan- daki hâdiselerin tesiri dolayısile Ro- manyada komünistler, harekete gel mişlerdir. Komünist tehlikesinden en dişe eden ayni gazete, memlekette kanlı hâdiselere meydan verilmemesi için Romahyada vaktinde komünistle re karşı şiddetli tedbirler almmasını kaydediyor, Tekaüt maaşı alanların ücretli memuriyetleri Ankara, 8 (Tan) — Peki ve yeni tekaüt maaşı tahsis edilmiş olanlar- dan ayni zamanda devlet hizmetin - İde ücretli bir vazifede çaltşanlar bakkındaki muafiyet hükümlerinin yanlış tatbik edildiği anlaşılmıştır. Finans Bakanlığı bu hususu izah e- Ann “hir #amimi vnlilillamı inden » miştir. Bu tamime göre eski tekaüt kanunu mucibince kendilerine ma - aş bağlanmış olanların ayrıca ücret Ni bir vazifede istihdamları hglinde bunların tekaüt maaşları iktisadi buhran vergisi kanununda yazılı o- tuz lira muafiyet haddinden fazla ise bu tekaüt maaşları buhran ver- gilerinden istisna edilecek, fakat üc retli vazifesinden alacağı istihkakı muafiyet tenzilâtma tâbi tutulmak. sızm kazanç vergisi tevkifalından bakiye kalan miktarı üzerinden buh ran vergisine tâbi olacaktır. Eski| tekatit kanununa göre bağlanmış o- | lan buhran vergisi muafiyeti haddin den aşağı olanların tekaüit maaşile ücretli vazifelerinden alacakları is - tihkak.yekünundan otuz lira mua - fiyet haddi tenzil edildikten sonra geri kalan miktar üzerinden buhran vergisi kesilecektir. Yeni tekaüt kanununa göre tahsiş edilmiş tekaüt maasi almakta bulu - panlarm ücretle istihdamları hajin- de tekaüt maaşile, ilcretli vazifeden almakta oldukları yekün edilecek ve muafiyet haddi bu yekün üzerinden tenzil ediledektir, lm mini ğü Misket üzümü ve misket şarabı İzmir, 8 (A.A.) — İnhisarlar ida- resinin bu yıl özel tipte imal edeceği misket şarabı İçin Bornova havalisin de yetişen misket üzümlerinin müba yaasma yakında başlanacaktır. Mis- ket üzümlerinden idarenin yalnız bu yıl için çıkaracağı şarabın fevkalâde nefis olacağı tahmin edilmektedir. Kızılayın büyük hizmetleri TA Yeni gümrük teşkilâtı kadrosu Gümrüklerde yapılan yeni tayınlerin listesi Ankara, 8 (Tan) — Istanbul güm- rüklerinde yeni teşkilât kanununa tev fikan yapılan tayin ve terfiler tahsi- sat mevcuduna göre peyderpey İstan bula tebliğ edilecektir. Tebliğ edilmek üzere olan ilk tayin ve terfi listesini bildiriyorum İstanbul İthalât gümrüğü manifes- to memurlarından 473 sicil numaralı Nusret, İstanbul baş direktörlüğünün 17,5 asli maaşlı muhasebe memurlu- ğuna, İstanbul ithalât gümrüğü kâtip lerinden 1602 Orhan, 1718 Niyazi, 1719 Neci, 490 Zahit, 1648 Mümtaz baş direktörlükte 17,5 Tiralık'muha - sebe memurluklarına. Galata ithalât gümrüğü ambar memurlarında 794 Hamdi 25 lira âsli maaşla baş direk- törlük ambar memurluğuna, Sirkeci gümrüğü kâtibi 1694 Hayriye 16 lira asli maaşla başdirektörlük muhasebe memurluğuna, İstanbul dahili ticaret gümrüğü kâtiplerinden 1711 Vasfi 17,5 Vira asli maaşla, 2142 Rauf 16 1i- ra asli maaşla baş direktörlük me - murlüklarma, İstanbul ithalât güm « rüğü kâtiplerinden 174 Niyazi 16 lira asli maaşla, 470 Ekrem 17,5 lira asli maaşla başdirektörlük memurluk larma, İstanbul ithalât gümrüğü kâ- tiplerinden 1660 Sadettin, 2143 Ga - lip, 1662 Rauf, 2130 İzzet 16 şar lira asli maaşla 478 Adil 20 lira asli ma- asla İstanbul başdirektörlüğü muha- sebe memurluklarma, İsatnbul itha - Bt gümrüğü muayene memurlarm « pa, İstanbul başdirektörlüğü kâtibi 142 Ahmet 25 lira aslı maaşla başdi - rektörlük — muhasebe memurluğuna, başdirektörlük muhasebe memuru 439 Naci 30 lira asli maaşla başdirek törlük ambar memurluğuna, İstanbu! ithalât gümrüğü ambar memuru 174 İsmail 30 lira asli maaşla başdirek - trlük memur şefliğine, Istanbul it”. halât f Vestiedarı 461 Yuğüf 25 lira asli maaşla İstanbul başdirek- törlüğü memurluğuna terfian tayin olunmuşlardır. Antalya gümrüğü mes'ul muhasip- liğine Sirkeci gümrüğünden Yusuf, Sirkeci gümrüğü mes'ul muhasipliği- ne Antalya gümrüğü mes'ul muhasi- bi Mustafa, İstanbul gümrüğü baş di- rektörlüğü memurluklarına Bakanlık | memurlarından, Bedriye Güzin Selim, Sirkeci müayehe memurluğuna İsla - hiye muayene memuru Rükneddin, İs tanbul ithalât gümrüğü manifesto me murluğuna, kürs mezunlarından Ö - mer, İstanbul İthalât gümrüğü me- murluğuna hariçten İhsan, İstanbul dahili ticardet muhasebe memurhiğu na Galata gümrüğü kâtibi Egref, İs tanbul gümrükleri muayene memur- luklarına tetkik direktörlüğü memur larından Hilmi ve Kâmil, Bakanlık muhasebe direktörlüğü memurluğuna kurs mezunlarından Mehmet tayin & dilmişlerdir. ri emek kei ile SİLİN Madar adasında isyan çıktı Lizbon, 8 (A.A.) — Mader adasm- karışıklıklar olmuş ve bu Bö“ bazı kimselerin ölümüne ve yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Adaya iki gemi yollanması ve karışık lıkları çıkaranları cezalandırmak üze re askeri bir mahkeme kurulması diseler Ayak, ayak üstüne attıktan sonra bir kaşmı hafifçe kaldırıp diğerini gözü üstüne indiriyor ve büyük bir ciddiyetle: — Sefir olmak istiyorum. Diyor. Sonra ilâve ediyor; — Sefir olacağım, Gülümseyince üç ön dişinin yerin- de yeller estiğini görüyorum, — Sen kaç yaşındasın Doğan. .— Yedimin içindeyim, — Böyle sefir olmak hevesi sana nereden geldi, nede nsefir olmak isti- m? —'Uzun vapur gibi şapka giymek tek gözlük takmak ve sırmalı elbise- lerle dolaşmak için. — Sefirler sırmalı elbise mi giyer- ler? — Evet resmi elbiseleri sırmalıdır önü arkası uzun bir de şapkaları vardır. Bir de tek gözlük takarlar, - Sen sefirleri nerede gördün? — Sefirler ne iş yaparlar? .— Sinemada gördüm bir kere... — Sefirler ne iş yaparlar? — Bilmiyorum. —— Herhalde yazı filân yazarlar, Benim sinemada gördüğüm #efir bir iş görmüyordu. Vapurda ayakta duruyordu. Ben hem Londra sefiri olacağım. — Allah Allah, neden Londra sefi- ri de başka yerin sefiri değil. — Çünkü Londra büyük memle- ket, ben büyüklüğü severim. — Sefirler büyük müdür?.. — Çok büyüktür, Paraları vardır. Uşakları vardır, esvapları, saray gi- bi evleri vardır. Ben de Londra sefiri olunca annemi beraber götüreceğim, Anneme iyi elbiseler alacağım, hiz - metçiler tutacağım. Onu süsliyece- Him: Ben seti erk asverim, Karımı jJda süsliyeceğim, ida, — Aydoğan 'sen evli misin? Karın çocuklarm mı var senin”. — Hayır, hiç çocuk evli olur mu?, Ama büyüyünce, sefir olunsa elbet evleneceğim. Çocuklarıma sefirin ço- cukları diye itibar edecekler, — Sen yalnız oturduğun zaman en düşünürsün Doğan? — Hep zenginliği düşünürüm. Hep gözümün önline iyi şeyler gelir.. Ben zengin değilim, Babam murakpıtı öy) 4 —2 Doğanın kendi çizdiği bir resim: Do- ğan bu biçimde bir sefir olmak ve böyle bir otomobile binmek istiyor. .Çocuklarla mülâkati Küçük Doğanın endişesi Sefir olmak, zengin olmak istiyormuş! “ Minimini Doğan öldü. Onun için kendi keniime-zen - gin olmak itibar sahibi olma kistiyo- rum. — Annen çalışıyor mu senin? — Kadın çalışamaz... — Neden?., — Kadın çalışmamalı, evle meli. Kadmları çalişan evler ruz. Darmadağınık ve kirli... çalışınca evde hizmetçi tutması lâ - zım. Evde hizmetçi tutunca onun bo- gazı ona verilen para ile zaten ka - zandığını, hattâ kazandığının fazla - smı verir. Bunun İçin kadının çalış- maması daha doğru, Kadın tu padişahlar vardı. Biliyor musun? — Biliyorum. — Peki cümhuriyet olması iyi mi oldu? — bibet de iyı oldu. — Neden? *- — Neden olacak, evvelden ölü gibi çarşaflara bürünmüş kağınlar orta - da dolaşıyordu. Şimdi o kadınların hepsi süslü, Çarşaf kalktı. — Daha başka iyilik olmadı mı? — Oldu. — Ne oldu? — Kargacık burgacık yazılar or- tadan kalktı. Sayriskle — bit- mez. — Boğazları kapattığımızı biliyor musun — Biliyorum.. — Boğazların kapanması iyi mi oldu?. — Bir bakıma iyi oldu, bir bakıma da fena. N — Neden?.. — Neden olacak, onlar kapanınca düşman geliniyecek, düşman gelme- yince de muharebe olmıyacak, — Muharebe etmek lâzim mı?. Muharebe etmeyiz, daha iyi değil mi? — Muharebe etmek lâzim, — Neden? — Çünkü muharebe olmazsa düş- manları öldüremeyiz. Düşmanlar öl — — rarlaştırılmıştır.. 9 Ağustos Pazar günü: MOD Büyük Deniz Yarışları Amatör ve profesyoneller arasında kürek, yelken ve kotra A'da ——— pesimli rmakale Harpte olsun” sulkte nüsün veri mize, imladımıza hemen yetisen dür | Kazlayı mesai günlerimizde, zener, Eğlenirken biz onu masıl Ke ki, inlerken © bizi güni i men Kinlayı harekete getirir. Onun için Kızılaya yardı medetim, Z Buzün Kımlayın kermesi var. Tak. #imde eğleneeler, bebekler, damlar, — Bizde eskiden cümhüriyet yok» | 7 “FELE ... üyük! Bu sözlin kavradığı sahayı pek iyi ihata edemediğimizi sanıyorum; ku- sura bakmayın! Biraz fodulluk olu- yor ama böyle bir müşahede yapıp ta onu size anlatmadan içimde sak- larsam size karşı fikir kaçakçılığı yapmış olurum ki, bunu kat'iyyen benden bekleyemezsiniz. Evet! Bu sözün genişliğini kavrı yoruz. Çünkti çoğumuz büyük nedir? Bunu bilmeyiz. Ve büyüldüğü, Bü- yükada, Büyükçekmece, Büyükdere. de işite işite artık bunun bir cesamet ifade ettiğini bile unuturuz. Onun i- çindir ki, büyüklüğe pek alışık değiliz. Kendi payıma, beni büyük- lük yoruyor. Büyük şehirde dolaşa- mıyorum. Mesafeleri ve ayaklarımın kudretine göre, İyi ölçüp - biçemedi- im için çabuk yoruluyorum. Büyük mağazadan alışveriş edemiyor, afallı- yorum! Küçlik mağazalar bana eldi- ven gibi geliyor. Rahat ediyorum, Dahası var: Büyük makam da başı- mı döndürüyor. İyi ki, böyle yerlere konmamışım. Tesadüfen gittiğim ba- za makamlar da, O da beni sikiyor, iskemle altımda kuzık oluyor, kar- şumdaki yazıhane, üstüme gelip beni ciğneyecek bir lokomotif dehşetini alıyor. Büyük adamlarla da görüşe- miyorum.Bir kere onlarla görüşmenin bir yolu yordamı var, Oben onu be- ceremiyorum. Arkadaş gibi görtşsem belki incinirler diyorum. Madun gibi konuşsam, onun lehçesini iyi bilmi- yorum. Pot kırmamak için işi “evet efendim!,, e bağlıyor, yakamı dar | kurtarıyorum. Büyük lokma da yutamiyorum. Boğazım dokuz boğum olduğundan mı, yoksa azılarım ufak, çiğneyemi- yorum Oonuniçinmi, bir türlü büyük lokma yutamıyorum. Hak buki karşımda yiyenlerin yuttukları lokmaları gördükçe bana dehşet ge- liyor. Ve nihayet büyük söz de söyliye- miyorum, Sonunda mahçup olmamak korkusile. Lâkin bütün bunlara mu- yor, büyük ü- de, büyü- B. FELEK ————— —— —— Kudüste 18 Arap öldürüldü Kudüs, 8 (A.A) — Dün Nablusta vukua gelen çarpışma neticesinde 1s- koçyalı askerler 18 Arap ihtilâcisini öldürmürlerdir. Diğerleri dağılmış- tır. * Kudüs, 8 (A.A) — Telâviv ile Hayfa arasmda işleyen otobüslerde muhafızlık yâpmakta olan İngiliz as- kerleri arasında Nablus civarmda bir çarpışmada'üç Arap ölmüş, iki Arap esir edilmiştir. Bir İngiliz zabi ti de yaralıdır. Dn meyince çoğalırlar. Çok düşman iyi mi? Ben muherebe seviyorum. Düş « manları öldürmeği seviyorum. — Düşmanlara yazık değil mi* Onlar da insan, insan öldürmesi sevi. lir gey mi7. — Ben onları insan tanımam. Düş man bildim mi acımam, — İtalyanlar Habeşlerle muharebe ettiler. Duydun-mu? — Hayır duymadım. Mektebe gidiyor musun? — Evet. — Mektebi seviyor musun? — Evet. -- Mektebin hiçbir fenalığı yok mu? İyi düşün, yalan söyleme doğru i söyle, mektepte hoşuna gitmiyen şey nedir?.. .— Mektepte, hoşuma gitmiyen şey yaz, kiş sabah erke nkalkıp mekteeb gitemsi... Bizim mektebin zili öyle er- ken çalıyor, öyle erken çalıyor ki. — Başka? — Başka bir şey yok. Mektebin her yeyi iyi. , — Sen en çok hangi şehri seviyor- sun? — Ben İstanbulu çok seviyorum. Onun her tarafını gezdim. — Gazeteler eski güzel eserlere bakılmıyor, camiler #ilân yıkılıyor diye yazıyorlar. — Gazete değil mi bu, yalan atar inanma! Suat DERVİS