14 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

14 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Genel İthalât Rejimi Kararını Neşrediyoruz Yarın Meriyete Giriyor © o Ankara, 13 (A.A) — 15 Temmuz 1937 tar'hinden itibaren me- > riyete girecek olan genel ithalât rejimi kararını aynen aşağıya ya- © ziyoruz. Bu karar bugünkü (Dünkü) resmi gazeteile neşredil- miştir; ii Madde: 1 leri 2204 numaralı kanunun bi Türkiyenin müstemirren ve KaY- | yinci maddesi hükümlerine tevfi- de değer nisbetlerde aktif kaldığı ve Türkiye ihracatı müteessir € der hiçbir nevi hususi takyit koy- mamış memleketlerden ithalât, Türk kanunları hükümleri dahi- Jinde serbesttir. Bu memleketlerin isimleri ilişik 1 sayılı listede yazılıdır. Teabmda Iktısat Vekâletinin teklifi üzerine bu listede değişiklik yapabilir, © Müdde:2 Türkiye ile ithalât ve ihracst a- rasında Türkiye lehine yüzde 20 den aşağı olmamak Üzere bir fark yüzdesi kayitli klering veya ben- zeri bir tediye anlaşması yapmış olan memleketlerden vâki olacak her nevi itbalât Türk kanunları| hükümleri dahilinde serbesttir. I- cabındea Maliye ve Iktısat Vekület- lerinin teklifi üzerine yukarda ya- Zil asgari nisbet değiştirilebilir. Madde: 3 Anlaşmalarında ithalât ve ihra- | cat arasında Türkiye lehine ikinci maddede yazılı asgari hadden aşa- ğı bir fark yüzdesi kaydi mevcut kan değiştirilmiş ve mezkür nu- maralara giren eşyadan almacak tezyitli veya tensikli resim mik- dar ve şartları her numaranın hi- zasında gösterilmiştir. Hususi kaninlar hükümlerine tâbi olarak ithal edilen maddeler bu hüktimler dairesinde veya bu kanunlara dayanılarak tanzim o- lunan kararname veya mukavele- ler hükümleri dahilinde ithal olu- nur. Madde: 6 Milli istihsalâtı korumak, tees- süsünü temin ve damping gibi a- normal tedbirlerden doğacak za- rarlardan vikâye etmek maksadi- Je 2294 numaralı kanunun büküm- leri dairesinde yapılacak gümrük tarife tadilâtı nisbetlerini tetkik etmek Üzere İktisat Vekâletinde vekâlet müsteşarının relsliği al- tında, aşağıda yazılı âzadan mü- rekkep bir (Milli Korunma Komis- yonu) teşkil olunmuştur: Maliye Vekâleti Nakit Işleri U, z : il Müdürü, olan veya böyle bir fark yüzleri Maliye V eti Tetkik heyetin- kaydi hiç bulunmıyan memleket - geri ekâlı lerden vâki olacak ithalât bu mem. : a — leketlerin klering veya benzeri an- şa Vekâleti Ziraat U, Müdü- laşmaları hükümleri dahilinde ya- pılır. Madde: 4 Birinci, ikinci ve üçüncü medde- lerin hükümlerinden istifade elmi- yen memleketlerden birine vâki 0- lacak ihracat mukabilinde bu mem Ieketlerden birinden F, O. B. kıy- meti İhracatın F, O. B. kıymetine müsavi itbalât veya bu memleket- lerden birinden vâki olacak itha- Jât mukabilinde yine bu memle- ketlerden birine F. O. B. kıymeti ithalâtın F, O. B. kıymetine müsa- vi ihracat yapılabilir . Ihracatlan önce ithalât yapıl mak istenildiği takdirde mevzuu bahis malların ithaline bedelleri Türk İirası olarak veya - asgari Üç milyon lira sermayeli milli bir bankadan almmış eyni kıymette kefalet mektubu ecnebi memleket ihracatçısı namına 'T. C. Merkez Bankasına yatırıldıktan sonra mü. saade olunur. Bu tarzda ithal olu- nan malları bedelleri, işbu mad- de hükümleri çerçevesine giren her hangi bir memlekete ve alâkadar €cnevi ihracatçı nam ve hesabına ihraç edilecek malların bedelleri- nin Türkiyede tesviyesinde kulla- udır. Bu madde hükümleri dairesinde ihraç edilecek mallar Türk Ticaret ve Sanayi odaları tarafından iki nüsha menşe şehadetnamesi ve bul pe. sb, kararnamenin mer'iyete malların gönderildikleri memleket-| çiriş tarihinden itibaren üç ay) Jere füilen girdikleri bur mens S- |. yoüddetle 20. 11. 1936 tarih ve hadetnamelerinderi birinin © MEM Z söpg sayılı genel ithalât rejimi Jeket gümrük idaresince damSi:| yaracı hükümlerinden istifadeye lanması suretile tevsik olunur. Binen erd Bu madde hiikmüne tâbi mem- İeketler menşeli olup Türkiye ile Madde: 9 mevcut klering veya benzeri anlaş Bu kararname 15 Temmuz 1937 malar yolu ile ödenmek gartile Tür tarihinden muteberdir. kiyeye #atılacak malların ithaline | Madde: 10 Bu kararnsmenin hükümleri Tc- müsaade olunur. Ancak bu malla- rın İthalinden önce, bedellerinin & ra Vekilleri Heyetince yürütülür. klering veya benzeri anlaşma yo- Gümrük ve Inhisarlar Vekâleti Ekonomik Işler Müdürü, İ Iktısat Veköleti Türkofis Reisi, Iktisat Vekâleti Sanayi U. Mü- dürü, Komisyon resen veya vaki ola- cak müratatlar üzerine gümrük tarife hadleri hakkında icabında mütehassıslarla alâkalı dairelerin mütaleasını almak suretiyle tetki- kat yapar. Bu tetkikat neticesine göre Iktisat Vekâletinin teklifi ü- wrine gümrük tarife hadleri de- giştirilebilir. Madde: 7 Türkiyede çalışan yerli ve ya- bancı şirketlerin hariçte bulunan hissedarların ve tahvilât hâmille- rine ödeyecekleri dividant ve faiz karşılığı olarak ihraç edilecek mal lar Mil Korunma Komisyonunca tayin edilir. ! Madde:8 Türk parasmm kıymetini Korü- ma hakkındaki 11 sayılı kararna- menin 14 mayıs 1936 tarih ve 2/4579 sayılı kararname İle değiş- tirilen 32 nci maddesi ve 20 son- tesrin 1936 tarih ve 2/5605 sayılı genel ithalât rejimi kararnamesi mülgadır. Muvakkat Madde: Yukarıda yazılı 3 üncü madde hükümlerine tabi olan memleket- Ja ile ödenmesine alâkadar klering- Yeni Karar Ji veya benzeri anlaşmalı memle- O ketin takas, ofis veya salâhiyetli Tebliğ Edildi makamlarmca müsaade olunduğu ithalâtçı tarafından tevsik edil mek şarttır. Bu madde hükümlerine tâbi memleketlerden ithal olunabilecek mallar ilişik iki sayılı listede gös- terilmiştir. Tcabında Iktisat Vekâ- Yeni ithalât rejimi dün akşam W- İ zeri telefonla gümrüklöne tebliğ e- İ dilmiştir. Yeni rejimin dün resmi ga- zete İle neşri ithalât tüccarları ara» İ amda büyük alâka uyandırmıştır. Bir çok tüccarlar şimdiden Avrupa fab- rikalarına siparişler vermiye başla- letinin teklifi e bu listede de- al geri ediz m yapabilir. beri memleketimize pek az miktarda Madde: 5 girebildikleri için fiyatları pek yük- tarife | sek olan bazı maddelerin ucuzlıyaca- ğı muhakkak görülmektedir. Hattâ şimdiden piyasada ucuzluk hareket- leri başlamıştır. 1499 numaralı gümrük kanununa bağlı tarifede yazılı nu- maralardan ilişik üç sayılı listede yazılı olanlarının gümrük resim - Türk - Rus Dostluğu (Başı 1 incide) Bu gazete Türk - Savyet dostluğu- nun devanılılığını ve istikrarmı €- hemmiyetle kaydettikten sonra göy- le devam ediyor: “Sovyetler Birliği ve Türkiye bey- nelmilel siyasetin en mühim mese - leleri hakkında siki bir temas idame ediyorlar, Milletler Cemiyeti konse- yinde çıkan birçok meselelerde de iki memleket mümessilleri kendi i#- tiklâl ve emniyetleri ve ayni zaman» da kollektif emniyet prensibi kaygusu ile hareket ederek beraberce çalışı- yorlar. Türk . Sovyet teşriki mesaisi beynelmilel sahada müessir ve mü- him bir âmildir.,, İzvestiya, faşist o memleketlerin kendi memleketlerinde yarattıkları çıkmazdan kurtulmak için bir dünya harbi çikarmak yolundaki gayretleri ni mevzuu bahsederek diyor ki: “Bu şerait altında hakiki sulh ta- raftarlarma düşen vazife buna karşı şiddetle karşıkoymaktır. Binaenaleyh Sovyetler Birliği ile Türkiyenin yal nız kendi aralarında her türlü teca- vüz plânlarından âri hakiki bir dost- luk kurmakla kalmayıp müşterek geyretlerle bütün Milletler arasında sulhün muhafazasma çalışmakta bu- lunmalarınn nekadar mühim bir Tol oynadığı kolayca anlaşılır. Beynelmi lel siyasetin mühim âmili olan Sov- yet - Türk dostluğu Türkiyenin siya si ve iktisadi istiklâlini gittikçe ar- tan resaneti ve Sovyetler Birliğinin de Iktısadi ve milli müdafaa kudreti- nin artması nisbetinde kuvvet bul- maktadır. İki memleket zimamdarla rı arasındaki temaslar Türkiye ile Sovyet Birliğinin karşılıklı bağlarını ve biribirlerini daha iyi anlamalarını ve keza Türk - Sovyet dostuğunu in- kisaf ettireceğine şilphe yoktur... Ankara İskân İdaresinde Bir Yolsuzluk Yapılmış Ankara iskân ve tapu idaresinde bir yolsuzluk meydana çıkarılmış. -is kün müdürü iie sicil muhafaza"me's muru ve daha birkaç memur hakka da kanuni takibata başlanmıştır. İd- diaya göre, bir muhacire git arazi 26 bin liraya satıldığı halde 5 bin lira üzerinden gösterilmiş ve tapu mrua- melesi ona göre yapılmıştır. Mülkiye ve maliye müfettişleri ile beraber müddelumumilik tahkikata el koy - muştur. Çin-Japon har- bi büyüdü, dün 3 çarpışma oldu (Başı 1 inelde) renin Uzak Şark hâdiselerini nasıl karşıladığını anlatmıştır. Amerika Dışbakanı (o Mister Hull bugün Mister (o Eden'den Çin işleri hakkında bir nota almıştır. Notanın muhteviyatı heniz malüm olmamak» la beraber gerek İngiltere, gerek A- merikanın Çin işlerine doğrudan doğ ruya müdahale etmiyecekleri anla- şılmaktadır. Japonya sefiri. Saito da, Amerika Dışbakant Hull ile görüşmüş ve va- ziyeti İzah etmiştir. Amrelkanm bi- taraflık kanünunu tatbik edip etmi- yeceği henüz belli değildir. Buna an- cak Mister Roosevelt karar verebi- lir. JAPONYANIN MAKSADI Çinin Berlin sefiri vaziyeti izah &- derek demiştir ki: “— 1901 anlaşması mucibince ba- zı devlet elçilikleri, elçilik muhafizi namı altımda Çinde bir mikdar asker bulundurmak hakkını haizdir. Bu kr talar küçük mikyasta talimler de ya- parlar, Japonlar bu anlaşmaya mu - halif olarak İki senedenberi mevcut- ları bir fırkaya varan asker tahşit etmişler ve Çin hükümeti bunları a- zaltmâk için uğraşmışsa da bu uğ- raşmalar bir netics vermemiştir. Japonlar bu ayın birinde, geniş mikyasta manevralar yapmak iste mişler, ve Uong Ping Sien şehrine girmek istemişlerdir. Çin hükümeti bu talebi reddetmiş ve Japonlar mez- kür şehri muhasara ederek top ve mitralyöz ateşi açmışlardır. Hâdise- lerin mes'uliyeti tamamile Japonlara aittir. TAN AŞMARALEDEN MARAAI) Müzmin Harp Vaziyetleri (Başı 1 incide) fasılaya uğramıyor. Harp bir nevi hastalık ise bunun son senelerde hafif, fakat müzmin bir şekli türemiş ve Dilhassa Uzak Şarka musallat olmuştur. Ortada de- vamlt bir harp hali var ki resmen ilân edilsin edilmesin, tehditli ve teh- likeli bir manzara muhafaza ediyor. syanın garbi, hakiki bir sul- ha kavuştuğu ve Saadabât sarayından dört kardeş devlet Ha- riciye, Vekilinin yüksek ve asil söz- leri bütün dünyaya aksettiği bir da- M.T 937 GERME Mürettipler Cemi Dermin Nasır ilâcını kullandık- tan sonra o kadar rahatım kil , i Bir Gezinti Hazırladı! “Türk Mürettipler Cemiyeti”, has? latı cemiyetin yardıma muhtaç ##” sına ve emeklarlarına sarfedilmek zere bir deniz gezintisi tertip a tir. j Gerinti ağustosun 28 inci cumari si günü gecesi yapılacaktır. O saat 16 da Şirketi Hayriyenin 63 maralı vapurile Köprüden hareket dilecek ve Boğaziçi ile Adalara lerek gece yarısına kadar eği cektir, Havalandırılmış Yeni Pudra Güzellik mütehassıs! Parisli bir kimyagerif kikada Asyanın şarkındaki müzmin harp vaziyeti bir kat daha dikkati celbediyor. o Yalnız Uzak Şark için değil, bütün dünya için devamlı bir tehlike kaynağı “olan bu vaziyetin mes'ullerini aramak ihtiyacı her ta- rafta duyuluyor. Mes'ul arayınca ister istemez Ja- Ponyanın üzerinde duruyoruz. İster istemez diyoruz, oçünkü hepimiz- de eskidenberi Japonyaya karşı sev- Bİ ve dostluk hisleri vardır. Biz eski devirde tevakkuf halinde dururken, Japonların tam bir azim ve cesaretle terakki (o hareketlerine sarılmaları merileketimizde derin alâkalar uyan- dırmıştır. Ertuğrul seyahati buna kâlp bağlılıkları ilâve etmiştir. Çar- ğın Japonyaya karşı olan harbin, memleketimiz kendi mücadelesi gi- bi benimsemişti. O günlerdenderi de dostluğumuzun hiç arkası kesilmedi. Fakat bu dostluğa rağmen Japon tecavliz siyasetini şiddetle tenkit et- mekten kendimizi alamayız. Harici- ye Vekilimizin Tahrandaki son hut- kunda İzah ettiği gibi, bizim yerimiz sulh cephesindedir. Bu cephenin ilk safında yürümekle ve sulh davası- na faydalı olmağa çalışmakla derin bir iftihar duyuyoruz, aponyanm bütün hareketleri (mütecaviz) in en basit ta- rifine uyuyor. Japonlar mütemadi- yen silâhla, ateşle oynuyorlar. İstiva hattı ile şimal buzları arasında koca- man bir imparatorluk kurmalarma, 35 milyon Çinliyi çok şeffaf bir (Man Şu) mlkabı altinda £ esir etmelerine rağmen İştahları dalma kabarık bir haldedir. Rusyadan, Çinden yeni topraklar koparmak için saldırıyor- lar, hâdiseler çıkarıyorlar, fakat son- ra bütün korkunç iştahlarma rağ- men daha ileriye gidemiyorlar. Dört yüz milyon Çinli, iki yüz milyon Rus ve Yüzlerce milyon diğer insanlarla açık husumet haline düşmeği göze al- mağı kolay bulmuyorlar. Bunu göze alan Japon müfritleri vakit vakit ortaya atılıyorlar, hâdi- seler çıkarıyorlar, Buna karşı Japon mutedilleri, Japon sanyiinin inkişaf istidatlarını ileri sürüyorlar ve dört yüz milyon Çinli ile dost olmayı ve bunları müşteri mevkiinde bulundur- mayı daba kârlı buluyorlar. Japon siyaseti bu met ve cezir için- de bocalıyor ve Uzak Şark ve bütün dünya için bir oemniyetsizlik âmili oluyor, ön günlerde Pekin civarında fasılalı surette kopan muha- rebelerin de devamlı ve umumi bir | harp halini almıyacağma, iki tara fın da son dakikada geri çekileceği- ne şüphe yoktur. Fakat insanlık namma temenni e- dilecek nokta, büyük ve çalışkan Je- | pon milletinin, mütacavizlerin safın- | da kalmaktan ne kadar zarar gördü- günü nihayet kavraması ve samimi surette sulh cephesine iltihak etme- sidir. Beş senelik bir plânla sınal kudretini üç misline çıkarmağa ha- zırlanan bir Japonya, ancak sulhtan ! ve iktısadi iş beraberliklerinden men- faat bekliyebilir. Ahmet Emin YALMAN DAĞLARDA ÇIPLAK BİR ADAM Milâs, (TAN) — Uzun zamandan beri dağ aralarında ve köy yollarında gözüküp çırılçıplak olduğu için hes- kesi korkutan bir adam jandarmalar şayanı hayret keşfi. O kadar ince ve o kadar hafif Bunun içindir ki yeni (F: nation) Tokalon pudrası, hemen görünmez gayet ince b” güzellik tabakasile kaplıyari yeknasak ve muntazam bir # rette yapışır ve yüze âdeta tabi bir güzellik manzarası verir. siri itibarile yüze “Makiyaj göf! müş,, bir şekil veren ağır ve MÖ dası geçmiş pudralardan mile başkadır. Yeni (Fascii on) Tokalon pudrasında bill sa cildde 8 saat yapışmak hi sını veren krem köpüğü Yeni o(Fascination) pudrasını kullandığınız ide en sıcak bir salonda bile İ zünüz hiç bir retuşa ihtiyaç termiyecektir. Uzun bir dans vermez: Psries sinhilir Kutum İğ! varesinden sonra bile teniniz ö » SO Kuruş | ima terü taze kalacaktır. LL : inhisarlar Umum Müdürlüğünden: 1 — Malatyada tesis edilecek Tütün Atölyesi binası ve müştemilâtı kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. 1 Keşif bedeli 360231,67 lira, muvakkat teminat 18160 liradır. NI — Eksiltme 3/VI11/937 tarihine rastlıyan Salı günü saat 15 de Kabataşta İnhisarlar Levazım ve Mubayaat Şw- besindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. Mİ İV — Şartname, keşifname, proje vesair münakasa evra* kı 18,02 lira mukabilinde hergün İnhisarlar İnşaat Şubesin- den ve Ankara Malatya Başmüdürlüklerinden alınabilir. V — Müteahhitlerin Nafıa Vekâletinin 937 senesi müte“ vesikasını ve lâakal 200000 liralık bir binayı taah” BM hüt etmiş bulunduklarına ve bizzat Mimar veya mühendis veya yukarıdaki şeraiti haiz bir Mimar veya Mühendisle $€“ rik olduklarına dair noterce musaddak vesaiki eksiltme gü- inden en az 3 gün evveline kadar İnhisarlar İnşaat Şube *ne ibraz etmeleri ve eksiltmeye iştirak edebileceklerin& dair vesika almaları lâzımdır. Mİ yi Mühürlü teklif mektubu, kamımf vesaik, Şilrinmeiii keşifname vesair lüzumlu evrak ile eksiltmeye iştirak vesi” kası ve muvakkat teminat akçesini ihtiva edecek olan k#” palı zarflar eksiltme günü en geç saat 14 de kadar yukarf da adı geçen Alım Komisyonu Başkanliğma makbuz mu" kabilinde verilmiş olmalıdır. “4158,, Egg Ayaklarınızı Stcan suda banyo ettik- ten sonra nasirlara “DERMİN” sü- rünüz, kısa zamanda bu ıstırap mem- balarından kurtulursunuz! TİFOBİL Dr. İHSAN SAMI Tifo ve paratifo hastalıklarına tutulmamak içip ağızdan alinan tifo haplarıdır.. Hiç rahatsızlık rilmiştir. Bu adamın Karaağaç köyünden Ali oğlu Mustafa isminde bir deli oldu- ğu, on yıldanberi dağlarda, herkesten uzak ve çırılçıplak yaşadığı anlaşıl- ç sv mıştır. Mustafa yemek yemeşini bile | Merdim. (TAM) —— Savur. unutmuş olduğundan şimdiye kadar | mahallesinde Bahri karısı LAt, nasıl yaşadığı anlaşılamamakta ve kız ve biri erkek olarak bir Dİ”. kendisine zorla yemek yedirilmekte. | üç çocuk doğurmuştur. Çocuklt Doğdu tarafından yakalanarak buraya geti- dir az yaşadıktan sonra ölmüs!