25 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

25 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

dn “BAŞMAKALEDEN MABAAT) e em Bir Haftalık h (Başı 1 incide) man gazetelerinde tecavüzlü. neşri. | "yat devam ettiği için Fransa hükü- "meti, Berlinde şiddetli teşebbüzler-| £ de bulunmuştur. © İki tarafın iddiaları İ ir taraftan da Madrid etrafın- daki harp şimdiye kadar gö- "rülmemiş bir ölçüde devam ediyor. Her iki taraf vaziyete hâkim olduğu ve zaferi mutlakr elde edeceği iddi. — asındadır. ” Yepanya dahili harbinin yıldönümü vesilesiyle Azanada, General Franco "da nutuklar söylemişlerdir. Azana, “Ademi Müdehale Komitesini, hak prensiplerini çiğnemek ve yalnız beş “büyük devletin menfaatini düşün. mekle itham etmiş, kendi tarafmda-| i gönüllülerin ferden gelmiş hakiki gönüllüler olduğunu, diğer tarafta doğrudan doğruya kendi menfaatle- “yi namma Alman ve Italyan askerle. ve kör bir âlet e de Faslıla- “rın dövüştüğünü ileri sürmüştür. A- anaya göre ecnebi gönüllülerin çi. neticesine varılırsa Faslı, da bu zümreye girmelidir. Franco bunun aksine olarak, ihti- İn anarşiye karşı Ispanyol vata- müdafaa azminden doğduğunu. endi Ispanyasınm Almanya, Italya Portekizin hizmetlerini hiçbir za. man unutmıyacağını İleri sürüyor. Uzak Şarkta sulh * spanya İşi çıkmazdan çikmaza ; i önüne geçilmiştir. Japonlar hiçbir zaman ültimatom vermediklerini Çinde gözleri olmadığı ve Şimali “Çinde bir askeri hâkimiyet arama- 'dıklarmı İleri sürmüşlerdir. Çinliler askerlerini biraz geri çekmeği, ko- münizme karşı hareket etmeyi, Ja. pon aleyhtarlığı yapanları nefyetme. 'yi ve bu gaye ile uğraşan gençlik teşkilâtimı ortadan kaldırmayı kabul etmişlerdir. Bu anlaşma, Uzak Şarkın seneler- © denberi devam eden müzmin karışik- lığına nihayet vermiyor, fakat hiç “olmazsa bu; ik bir harbin önüne “geçiyor ki Avrupadaki gergin vazi. yet bakımından buna çok memnun “olmak lâzım gelir. Filistin çıkmazı ilistinde Araplarla Yahudiler arasında ihtilâfları halletmek İçin memleketin üçe ayrılması hak- kında Ingiliz tahkik komitesinin var. dığı netice, kimseye hoş görünmedi, İngiliz gazeteleri Irlandayı misal rerek böyle suni taksimlerin hiçbir şeyi halletmiyeceğini ileri sür. | 'düler. Araplık âlemi kiyametler ko-| pardı. Buna Hiristiyan Araplarda “İştirak etiler. Yahudiler de şikâyet-| çi göründüler. Ingiltere Avam Kamarası taksim fikrine, “şimdilik,, kaydiyle muhale. “fet gösterdi. Fakat buna karşı müs- 'bet bir çare ileri sürmedi. Ortada, mandanm Amerikaya teklifi şeklin. de bir fikir dolaştı. Amerikalılar derhal reddettiler. Bu çetin derdin hal çaresi hakkın. “da ufukta simdilik hiçbir ihtimal gö- rünmüyor. Iş tam bir çıkmazdadır. Ahmet Emin YALMAN TİFTİK SATIŞLARI Karahisar ve Yozgat mallarından 58 balye tiftik satılmış ve kilosu 136 urüştan verilmiştir, Oğlak tifti rinin kilosu 145 — 147 kuruş arası 'dadr. b» * ş Ankarada AKBA Yerli ve yabancı bütün gazeteler, mecmualar, | kitaplar | o giderken Uzuk Şarkta herbinİ ği 43 Evlât (Bağı 1 incide) vermeden, içi koflayıp çürüyen bir ağaç olmaktansa, böyle dört kol sa- lan gövdesile, her göreni gıpta İle kendine baktırmak, elbette çok daha şerefli bir şeydi. Ahmet Hallaç, matbaaya yalnız gelmemişti. Yanında sıkılgan bir kız- cağız görerek: — Kimdir? Torunlarınızdan mi? diye sordum. Ancak, kaygısız bir vicdanm yara- tablieceği telir bit gülümseme ara- sında: — Hayır, dedi, gelinim Hatice... O- Zullarımdan Fethi için beğendim onu. Istanbul hediyesi olarak, birlikte Mer sine götüreceğim! Ağustosa doğru, düğünleri olur inşallah, Oğlunuz gördü mü kendisini? Yine gülümsedi: — Babasınm beğendiğini, o da be- ğenir elbette. Dallı budaklı Bay Ahmetle, asri mevzu Üzerinde konuşmiya sıra gel mişti, Sordum: — Kaç çocuğunuz var? — 14. Ama, şimdilik 14! Allahm işi bilinmez, belki bir iki tane daha ih eder. Sonra adı: — 14 çocuğumun altısı erkek, s6 kizi kız! Bunlardan yedisini evlen- dirdim, Evli olanların ikisi erkek.. be biri vaş yavaş anlatmıya baş- İşi kız.. Bunlardan 26 torunum oldu. larınızın kaçı erkek çocu , kaçı kız çocuğunuzdan? Şöyle bir durakladı, parmaklarile kısa bir hesap yaptıktan sonra! O kadar uzun boylu sorma. de- di, Allahın bildiğini kuldan ne sakir- yayım. Şu dakikada, kaçı erkek çocu Zumdan, kaçı kiz çocuğumdan, kesti- remiyorum. Ben suallerime devam ettim: niz? — Bizim bayanı da sayarsan (45) kişi oluyoruz, — Kırk bir kere masallah, — Teşekkür ederim! — En büyük çocuğum, kız.. Şimdi tam 41 yaşmda., İki kızı, bir de oğlu var, Onun da kızlarından biri, iki kız muzun kızlarmı da görmek müyesser oldu bize. En küçüğümüz, torunumun çöcu- Zu: henliz bir yaşında! Yok, yok.. es- tağfurullah.. Geçenlerde dünyaya ge len kızım, ondan daha küçük.. sekiz aylık şimdi. — Demek, torununuzun kızı, kü- çük kızmızdan daha yaşlı. Mesut ve mağrur başmı salladı: — Evet, öyle, :— Ya en büyük tarunun?? — 22 yaşında, kız. Onunda çocuğu var! — Siz kaç yaşındasınız? — Kendim 57. Eşim 37 yaşında!. On beş yaşımda evlendim. On altı y gnd iken, ilk çocuğum dünyaya & di. Birinci karımla bir arada çok kal- madık, Ayrıldım. İkinci karım da ö- mürsüzmüş, öldü, Şimdiki karımla, gül gibi geçiniyoruz. İlk karımdan, iki kızım, ikincisinden iki erkek, bir kiz çocuğum oldu, Şimdiki karım dör- dü oğlan, beşi kız olmak üzere dokuz çocuk anasıdır, iki — Kirk üç çocuk ve torunun adını, birer birer sayabilir misiniz? — Kafamı biraz zorlarsam belki... Fakat birinin adını, mutlaka ötekine karıştırırım. — Hep bir arada mı oturursunuz? — Hayır. evli çocuklarım evleri ayrıdır. Geçende Dahiliye Vekili Bay Şükrü Kaya, Mersine gelmişti. Eksik olmasınlar, beni aratınışlar. İltifat ettikleri sırada, ailece çıkarılmış bir de resim istediler. Bu vesile le 45 nüfus, bir araya toplandık. Her cins kırtasiye ve malzemesi | . . | Yenil Caen Ansilinnedisi İ nutulmuş kimse kalmasın diye epe; ce telâş ettik. — Çocuklarmız, torunlarımız ne iş| yaparlar? — Kimi kamisyoncu, kimi bahçe i biyet vermemesi için tedbir alı — Ailece hep birden, kaç kişisi. / çocuğu doğurdu. Bu sayede torunu» | Amma, bu da pak kolay olmadı. U-| TAN Çocuk yetiştirme Rekoru Mersinli Ahmet Halaç Sahibidir Tr | İ ENA B. Ahmet Halaç paya harbi Kat'i safhada (Başı 1 incide) mak» tadır. Çünkü sari hastalıkların ya - yılmasından son derece korkul Arsgon cephesinde şidde rebeler vukubulmaktadır. Bura silerin ilerledikleri ve Kuepka yeti hududunu astıkları bildirili Şayanı kayit mühim bir nokta Tervel cephe hattı ile Gundelhara cephesi- nin birleştirilmiş bulunmasıdır. Hükümet tayyareleri Albarucue ü- zerine bir çok bombalar atmışlardır. Asiler, bu yüzden olan maddi hasarın büyük olduğunu söylüyorlar. Madritte âsiler lehinde hareket et- mekle suçlu kimselerin paralarmı sak İladıkları bir banka taharri edilmiş ve 11 milyondan fazla pezetta, tahvi- esham ve mücevherat bulunarak müsadere edilmiştir. Son günlerde birkaç İngiliz vapu- ru Santanderdeki ası ahlckasmı y rarak ve Asturi limanlarına girmiye muvaffak olmuşlardır. Santander limanından harı derken Almirante nammdaki sı tarafından tutulan, fakat kara sular mıntakası haricine çıkarak İn- giliz zırhlılarının himayesine giren Mae Öreger adlı İngiliz vapuru Bor- doya muvasalat etti. Vapur İspanya mültecilerini taşımakta idi. ISPANYA HARBININ SİYASI CEPHESİ Fransanın Berlin sefiri, Fransanm Ispanya harbine müdahale etmediği- İni teyit ederek Alman matbuatının İneşriyatını bir kere daha tekzip et- miştir. Almanya hükümeti, Fransız | istihbarat servisinin Almanya hak - kındaki yaptığı yalan yanlış noşriy İt hatırlatmış ve bunun iki memleket münasebetleri için muzır olduğunu bildirmiştir. Fransız gazeteleri de AL man neşriyatımı tekzip etmekte ve Al man telerini bu neşriyatı isbala davet etmektedir. Fon Ribbentropp, bugün Mister Eden ile üdemi müdahele hakkında görüştü. Tâli komitenin gelecek haf- ta başlarında toplanması muhtemel- dir, Mister Eden, ademi miidahaleyi | kurtarmaktan ümidi kesmiş olmakla beraber, alâkadar devletlerden . İhti- lâflı meseleler hakkında fikirlerini bildirmelerini istemiştir. Mister E bir ketumiyet muhafaza edilmekte - dir. m — — AN BA A Yavrularınıza bol reçel yediriniz ki gürbüz olsunlar. Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu DEE ——— ——- — —> altında bulunduğu (senelerde milli davaya hizmeti dokunmuş bir vatan- daştır, Iki yüz bin Bralık serveti yağ- denin en son teklifleri hakkında sks | Dün de 26 tifo Tesbit edildi (Başı 1 inelde) buri aşı tatbik edilmiştir. Bugün Istanbul halkının sekizde! biri ikinel aşıyı ikmal etmiş bulunu- | yor. İkinci aşısmı yaptıranlar arasın da bir tek tifo vakasına bile tesadüf edilmemiştir. Ilk aşıyı geçirenler &| rasında da ancak dört, beş vaka var dır ki, bunlar da tefri devri esnasın. da aşılananlardır. Bunlar arasında asıl mikrop taşi- yan unsurlar seçme bir şekilde dahil olduğu için tifo salgınının yakın za- İmanda azalması beklenir. Çünkü bu İaşılılar için muafiyet devri başlamış olacaktır. Zaten son zamanlarda İs- tatistiklerde gösterilen tifoluların bü yük bir kısmı ev ziyaretleri esmasn- da keşfedilen veya hastanelerde ipti- dadan tifo diye teşhis edilmiyen has- talardır ki, istatistiğe zaruri olarak dahil edilmekle beraber çoğu bugün nekahet halinde bulunuyor. Milletler Cemiyetinin Tifo İstatistikleri Milletler Cemiyetinin son çıkan sıhhi bülteninde tifo vakalarma dair istatistikler vardır. Her türlü sıhhi şartlara malik olan memeleketlerde İbile tifo vakaları, normal hastalık. lar arasmda devam etmektedir. İ 1936 senesinin son dokuz ayında, Amerikada 25 bin, Fransada 10 bin, Italyada 14 bin, Lehist a 11 bin, Almanyada 4 bin tifo vakası görül müştür. 8-1.01 esasa sonr smana semra sensene resen seen iner eeemermenUensmmEnnemeeN vena meeamsemamsana santi Antepte Okul Sergisi Antep, (TAN) — Okulların sergileri büyük bir rağbet görmekte” Yukarki resimde, İsmetpaşa okul serrisinde Atatürk köşesini görü" Minimini yavrularım elişleri, dokumaları ve diğer eserleri çok beğ takdir edilmiştir. Iktisat Vekâleti neşriyatının eksilime ilânı Türkofis Istanbul şubesi direktörlüğünden: 1 — Iktısat Vekâleti tarafından neşrine lüzum görülecek kitap Ticaret anlaşmalarının 1 haziran 1037 — 31 Mayis 938 tarihleri arasi” daki baskı işleri açık eksiltme usulile eksilimiye konulmuştur. 2 — Eksiltme İstanbul Dördüncü Vakıf handa Türkofis dairesini toplanacak satmalma komisyonunca 10 ağustos salı günü saat 15 ** yapılacaktır. 3 — Bu işe alt fenni ve umumi şartnameler Türkofis Istanbul şube den almabilir. 4 — Azami 120 forma kadar tutacak bu neşriyatın myahammen bedel 3840 liradır, Muvakkat teminat 288 liradır. (45606) Rebert Kolej 7 Bebek, Tel 36.5 ERKEK KISMI İSTANBUL AMERİKAN KOLEJİ © Amerikan Kız Koleji $ Arnavatküy, Tel, 36.160 MÜHENDİS KISMI | Ağusios'tan sonra İ P Pasa malömat için mektupla veya bizmat mar —— — — — Mektep, İngilizceyi en iyi öğreten bir müessesedir. Almanca veya Fransızca ihtiyari olarak mütehassıs maallimler tarafından öğretilir. Milli terbiye ve küllüre son derece ehemmiyet verilir. Aile bayatı yaşatılır. KütüpBaneleri mükemmeldir. Kız ve erkek beden terbiyesi ve sporlar talebenin bedeni tekemmölünü temin eder. Lise kısmı derslerine munzam olarak ti ret dersleri gösterilir Ameli ve nazari wsüllerle elektrik, makine ve Kahn mühendisi yetiştirir. KAYIT GÜNLERİ: | Ağustos'a kadar Çarşamba günleri seat 9:00 dan 1200 ye kadar” Çarşamba ve Cemartesi günleri saat 8:00 dan 1244) kadar. 7 Eyididen sonr her gün ar editebilir. HAYRET GizER ma edildiği için, şimdi zaruret için- | dedirler, İlk ve son bir temenni ola- | rak: | İ — Bakaya vergilerden bin liralık | bir borcumuz var, dedi, kabil olan da | hükümetimiz, bu vergiyi bizden al | masa?, © sahibi, kimi çiftçi, kimi esnaf. Çok İşliküir, aralarında işsiz kimse yok. lor Hayri Öme İ — Içki içer misiniz? — Ağzuna koymuş değilim. Sigara Oğleden sonra Beyoğlu Ağncami İl) da içmem. .“silece, kendimize iyi karşısmda No. 133 Telefon:43585 Zührevi ve cilt hastalıkları bakarız. Şimdiye kadar elddi hiçbir hastalık geçirmedim. Bay Ahmet Hallaç, Mersinin işgal Salâhattin Güngör