4 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

4 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

mA MUHARRIRI TAN min YALMAN kir bede Haberde, fi- Tüst, © şeyde temiz, dü- , kariin bize gönderdiği bir mühim noktalara bele- ikkatini çekmemizi rica edi. tıcıları pistir, Ustleri erinde sıhhat vesiku | » Bunlar kontrol altma mE » Bizde esnaf âdeta fiyat kin tâbi değil gibdir. Serbest til, Mtükârm önüne geçmiye “ir Vİ merak, ig okuyucumuz bi- sahedesini anlatıyor: Miley vida temisoo yemek yene- e detay anlaya #idip listedeki Bi, ön, ettiniz mi? Porsuyonu they SOY G5 iraruyü ee yemekleri, - Möneye yede bir parçacık et kırın Li Paza kuruş almır mı? Atina m ile temiz bir lokantada Lokanta aya sebze ve mey bir münasebet mı? in Açılmış bir lokantaya “ Va et Maya, porsuyonları 40 » e Kari Yemekte kahve içerseniz İnhisariar i- Senesi tütün mahsulü. Müamelesin, Mita 8 başlanmış, a ayrılarak me Sikrişlardır. da 1300,000 ki. t tahmin e- » Havaların | te, erin iyi gitmesi | ayy METİS olmasına sö ETAKSAS TAN ve 4 Agustos YUNANİSTAN YENİ REJİMİNİN ugün, 4 Ağustos. Dost Yunanistanda yeni re- jimin tesis tarihinin yıldönü- müdür. Yunan milletine çok verimli inkişaf yollarını bazır- lıyan bu rejim, geçen sened Ağustosta tatbik edilmiye baş- ladı. Başta Yunan Kralı S.M. Georges ve General Metaksas, bu rejimin en kıymetli âmille- rinden olmuşlardır. Bu bir se- ne zarfında milli faaliyetler- den başka devlet işlerinin ver- diği neticeler, kazanılan bü- yük muvaffakıyetin en parlak birer ifadesidir. Yunan rejimi, tatbiki gününden bugüne kadar siyasi ihtiraslara da yanır bir rejim olmamış, bilâkis, Meienii se makilik sülün, hislaştirme ve kalkınma kaynağı olmuştur. R ejimin Şefi General Metak- #as, 65 yaşındA dürlist ruh lu, tecrübeli bir askerdir, Memle- keti için günde on sekiz saat durup dinlenmeden çalışan Metaksas, bu imkân ve enerjiyi Yurt Sevgisin. den, milli şuurdan almıştır. General Metaksas, rejimin tat. bikine geçerken, bütün çalışma ar- kadaşlarmı politika hastalığından uzak kalmış unsurlâr Arasından seçmiş, bu suretle en canlı, kanlı, en dürüst bir çalışma prensibi kur. muştur, bu rejim devâm ettikçe, eski politikacılar da bugünkü sana General Metaksas toryum havası içinde şifa bulacak- lardır. Daha sonra, dün Yunanista nı ecnebilerin aleti haline düşüren politikacılık ihtirasları yavaş yö vaş sönecek Ye yerine en - müspet Resmi Dairelerde Memurlar ve Halk Bir arkadaş anlatıyor: “Günü iyi hatırımda kalmadı amma, 9 veya 10 Haziran tarihle. rinde idi, Tera dairesinde bir işim vardı. Vezneden para alıcaktım. Elimdeki kâğıtla müracaat ettim, Memur defteri açtı, aradı ve; — Bü para daha gelmemiş, de. di, — Rana geldiğini söylediler, Iş. te paranın yatırıldığına dair mak. buz numarası, — Öyleyse şu kapımın yanımdaki masada baktırmız. Gelmişse kâğı. da işaret etsinler, ben burada mu- amelesini yaparım. Nazik memura teşekkür ettim, kapı yanmdaki masalara doğru gittim. Iki memur yanyana oturu. yorlar, Kâğıdı uzatarak sordum: — Şu tarihte ve şu makbuz nu- marası altında buraya para yatı- rılmıştır. Lütfen bakar mısınız? Dedim, Memurun biri yanmdaki arka. daşı ile beraber kâğıda baktı. Hiç bir defter açmıya, bakmıya ve ara. mıya lüzum görmeden: — Hayır, böyle para gelmemiş- tir, diye ikisi birden cevap verdi- — Bu para muhakkak yatmıstar. Hem de birkaç gin evvel, Iş çok tazedir. Lütfen deftere bakıveriniz, belki numarada bir yanlışlık var. Aldığım cevap şu oldu: — Böyle numara olmaz, biz ne dediğimizi biliriz. Bu sırada diğer bir memur işe karıştı. Kâğıdı elimden aldı, bir defter açtı, parayı kâğıtta yazılı numara ve tarihte buldu. Şimdi düşününüz! Benim yerim- detâ Edirnekapısından gelmiş bir ihtiyar, yahut birkaç kuruşluk na. faka maaşını almak için ödünç bi. let parası bularak tâ Beykozdan gelen dul bir kadm da olabilirdi. “Para gelmedi,, ceyabma karşı, 15- rar etmeden evine dönerdi, belki de ağlıyarak giderdi. O zaman bu kadıncağızın xararmı kim ödiye- cek, kederini kim teselli edecekti!, YILDÖNÜMÜNDE Komşumuz ve dostumuz Yunanistanda geçen sene bugün General Metaksas iktidar mevkiinde bir inkılâp yapmış, Yunan milleti için çok faydalı olduğuna kanaat getirdiği yeni bir rejimi ilân etmişti. Aradan geçen bir sene zarfında Yu- nanistan dahili sükün ve terakki yollarında mühim hamleler nasebetle bugünkü yıldönümünde Yunanistanda Metaksas rejimine bir göz atmak faydalı olacaktır. ve General İnönü. politika ruhu geçecektir emlekete at her mesele, müspet surette halle muh- taç bir dava değil, başka fırkalar. a kullanılacak, şahsi tarafı ileri zy mücadele ba; idi, Orta yasi g ai Miele LE kal kii şüphesiz mükemmel insanlardı, fakat siyasi ihtiras hepsinin gözü. nü bağlamıştı. Her Yunan vatan- daşı, kendini bunlafdan birinin ada mı mevkiinde görüyordu. Başkası. nm adamını dost bilemezdi. Hastalık orduyu sarmıştı. Ya. rına emniyet etmek imkân: yoktu. Yarınki kuvvet müvazenesine ait teroddüt, umumi hayatta devamlı bir akamet uyandırıyordu. Üniver. siteye devam eden binlerce talebe siyasi fırkaların yemi rolünl “ oy- nuyorlardı. Siyasi talebe grevleri, karışıklıklar zihinleri derslerden, ilmi araştırmalardan çok ziyade İş gal ediyordu. Fırka hastalığının bu kadar ileri .Liman İdaresirde Bugünkü Toplantı! Bugün saat onda limanda İstan- bul vali vekili B, Şükrünün riyeseti altmda Dahiliye, İktisat, Gümrük; ve İnhisarlar Vekâletlerinin murah- | haslarmdan mürekkep bir toplantı yapılacaktır. Bu toplantıda bütün Türkiye li manlarmda ve hava meydenlarında galıştnlarm ecnebi vasıtalarma girip çıkabilmelerini temin için bir tali- matname hazırlanacaktır. yapmıştır. gittiği bir muhitte ecnebi tesirleri- nin ber türlü fırıldaklar çevirme. leri, Yunanistanı kendi mukadde- ratma hâkim bir kül halinde bırak vuyarak, kendi emellerine âlet €- dinmeleri işten bile değildi. Ağustosta General Metak- sas bir milli sükün ve kal- kmma rejimi kurunca mivazeneli fikirli Yunan vatandaşları böyle bir rejimin zaruri bir ihtiyacı kar- şıladığmı takdir ettiler ve yeni ida- re İle iş birliği yapmakta tereddilt etmediler.. Hiç şüphesiz bu idareyi benimsemiyen, eski hudutsuz hürri yeti arıyan Yunanlılar eksik değil- dir. Bunun hayret edilecek bir ta- rafı yoktur. Hürriyet insanların daima en yüksek tutacağı bir kıy- mettir, Ne gibi bir bedele mukabil olursa olsun hürriyetin muvakkat bir tahdide uğraması elbette İsti. rap duygusu uyandırır. Bundan başka nesillerce devam eden siya- si fırka ihtiraslarınm zihinlerde u- yandırdığı itiyatlar ve İzler elbette birdenbire silinmez . Bununla beraber 4 Ağustostan. beri geçen kısa zaman zarfında ya pılan işler, yeni reğmin memleket hosabma verimli olduğunu, zaruri ve müvakkat hürriyet tahditle. rine bedel müsbet bir çok netice- lere varıldığını bütün Yunanlılara yavaş yavaş İspat etmiş buhünuyor, Bu neticelere varılmanm başlı ca teşebbüs ve hareketi kuvveti General Metaksastan (gelmiştir. Fakat Kralm, vatanmı sever bir insan sıfatile oynadığı dürüst ro- Yü unutmamak lâzımdır, Yugos- Javya Krallık Naibi Prens Pol na- sıl hiç göze görünmiyerek Yugos- levyadan kurtarıcı bir ruh rolünü oynamışsa Yunan Kralının da bu- günkü sükün ve çalışma rejimi O. | zerinde ayni yolda tesiri vardır. lesinde Yeğen sokak 16 numarad turan askeri mütekalt Süleyman E- ğinoğlu bize gönderdiği bir mektupta diyor ki: ruf bir su vardır. İ içmiye elverişli değildir. yapılmaktadır. 5 m — ( Okuyucu ? mektubu ?/ , Nara. "ra Susuzluktan Şikâyet Eden Bir Mahalle Sultanahmette Ishakpaşa ma “Belediyenin mahallemizin 150 met İre uzağına kadar getirttiği temiz ge- hir suyundan bir türlü istifade edemi yoruz. Alâkadar makamlara yaptığı. mız müracaatlere henüz müspet bir cevap alamadık. Su işini 48 ev namı- na ve resmi şekilde takip ediyoruz. Bu arada apartmanlar da vardır. Civarda Soğukçeşme adı ile ma- Fakat, acıdır. Ve Temizlik işleri için kullanılan bu su şimdilik bütün mahalleyi idare edi- yor. Fakat, Belediyenin kararı tatbik edilir de bu çeşme de kapanırsa, bü- tün mahalle büsbütün susuz kalmak tehlikesine maruzdur. Mahallemizin su ihtiyacomı karşılamak Üzere esa- sen yapılmış bir müracaat olduğu için bunun süratle intacı hususunda alâkadarların nazarı dikkatini çek- menizi rica ederiz.,, —— xe > Milâsta Atatürk ss Andı Yapılacak Milâs, (TAN) Mütevazı bütçesi ile Milâsın bütün ihtiyaçlarımı karşıla. mağa çalışan belediye bu yıl içinde 5650 metre murabba: yolda esaslı tamirat, 3480 metre murabbal da ye- niden yol yaptırmıştır. Milâsın ber köşesinde bir tamir ve imar fasliyeti göze çarpmaktadır. 20 metre genişliğinde Atatürk bulvarı Yakında Atatürk meydanı açılacak ve Atatürk anıtı yaptırılacaktır. Maraş Temizleniyor Maraş, (TAN) — Belediye, genel sağlığa zarar verebilecek (her türlü fena şeyleri birer birer düzeltmekte, temizlik bakımından çok titiz davran maktadır. Kânlıdere ve belediye sahasr ardm- daki tonozlar toprakla örtülmüştür. Şehir içinde akan sular borular içine alınmıştır. Bakteriyolojik işler için bir doktor getirilmiştir. Bundan (böyle bütün tahliller belediyece yapılabilecektir, Şarbay doktor Süküti, bu yeni dalre için gereken birçok aletleri ısmarla mıştır. Bartın Kupası Finali Bartın, . (TAN) — Bartınn ter- tip ettiği kupa maçında finale ks- lan Bartinsporla, Zonguldak spor karşılaştılar, Zonguldakspor 2—0 mağlüp vaziyette iken sebepsiz sâ- hadan çekildi. Kupayı Bartınspor kazandı. Kizgın Japon güneşi karşısında şemsiyesi eriyen Çinin sırtı ka- şınıyor!