3 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

3 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

N 4 | xw (BAŞMAKALEDEN MABAAT) Maskeli Korsan (Başı 1 incide) tekim şimdiye kadar ne zaman İr- giizlerle Fransızlar birleşmiş ve nzim eserleri göstermişlerse sulhu tehdit görn bulutlar (birdenbire daığd- mıştır. n son hâdiselere bakılacak o- lursa bu defa İngiltere ve Frunsa kati bir azimle hareket et- miye hazırlanmışlardır. İngiltere İs- panyol sularma, sarih emirlerle bir takım harp gemileri göndermiştir. Pransa da, kendi hududunu gönüllü- lere açmağa karar vermiştir ki bu- nun manası Fransa hükümetinin, Madrit hükümetine, Italya ile Frao- sanm Franco'ya karşı gösterdiği yol- da yardım etmeğe hazırlandığıdır. Fransa hem denizden, hem de kara- dan büyük ölçüde yardım edebile- ceğine göre bu karar, harp muva- zenesinin derhal Madrit lehine düön- mesine sebep olacaktır. Bu yüzden bir Avrupa harbi çıka- bilir mi? Işin doğrusu bir Avrupa harbi müzmin ve korkulu bir şekik de olarak zaten vardır, İngiltere ile Fransa icabında daha açık bir harbi göze alacak kadar azim ve karar sa- hibi olduklarını ortaya koyacak olur- Tarsa belki de hakiki ve samimi sulh prensiplerine varmak imkânı bulu; nabilir. Çünkü sulhu koruyacak ruhi muvazene ancak o zâman kurulur. AZ onunda Milletler Cemiyeti toplanıyor. Bunun arifesinde Küçük Jtilâf devletleri ve Milletler Cemiyetine bağlılıklarını teyit etmişlerdir. Küçük İtilâfla Bel- kan Birliği arasnda görüş birliği de bir defa daha tekrar edilmiştir. Mil. letler Cemiyetinin bu defaki toplan- tsı gerek İspanya işi bakımından, gerek dünya sulhu zaviyesinden mü- him hâdiselere sahne olabilecektir. Ahmet Emin YALMAN © illerdeki kabotaj gibi milli bir inhi. sara sahip olması İâzmmgeldiğini ve münasip olduğunu İleri sürüyor. Ar. kadaşımızm bus fikri tabli bir lüzu- mu İfade ediyor. Bizimde bundan baska bir kanaatte olmıyacağımız çok tabiidir. A E.Y. ———— Rusya - Amerika Uçuşunu Yapanlar ” Moskova,, 2 (A.A.) — Sovyetler Birliği merkezi icra komitesi, dünya rekoru teşkil eden Moskova — Ku- tup — Amerika uçuşunu başarmış © © lan Sovyetler Birliği kahramanı ün- Yanmı haiz Gromov'a Kızıl Bayrak nişanı ve Yumaşef İle Danilin'e de Sovyetler Birliği kahramanı Unvant- 'ni vermiştir. Her üçüne ayrıca otu- zar bin rublelik mükâfat ta veri'miş- tir. İran Heyeti Ankarada Ankara, 2 (Tan Muhabirinden) — Trakya manevralarma iştirak et- mek Üzere memleketimize gelen ge- «neral Rıza Kulunun riyasetindeki 1 - ran heyeti, mihmandarlerile birlikte bu sabah şehrimize gelmiş ve tören- le karşılanmıştır. Misafirler Orduc- vine inmişlerdir. Pazar gününe ka- dür şehrimizde kalacak olan heyet, “e günkü Toros ekspresile ve Nusey- ai, id Akdenizde Harp (Başı Birincide) meşgul olmak Üzere biç toplantıya çağırmaya karar (vermiştir. Fakat Ingiliz kabinesinin toplanıp vaziyeti müzakere ettiği sırada yeni bir hâ âlse vuku bulmuştur: İngiliz vapu- ru olarak tesçil edilmiş olan Wood- ford namında bir vapur torpillenmiş- tir, Hâdise, Columbertes adaları ile Ispanya sahilleri arasında vukubul- muştur. İkinci çarkçı ölmüş, sekiz kişi yaralanmış, diğer bütün müret- tebat karaya çıkarılmışlardır. 6987 tonluk olan vapur köstence- den Barselon ve Valansiyaya gidi- yordu. Şimdi batmış bulunuyor. Bu yeni hâdise üzerine İngiltere amiralliği derhal faaliyete geçerek gok ciddi tedbirler almağa ve Akde- nizdeki İngiliz filosunu takviye et- meğe karar vermiştir. Geçen hafta Garbi Akdenizdeki In giliz kuvvetleri 11 harp gemisinden ibaretti, Bunlara yeniden birçok muhripler ilâve edilecek ve takibat- ta bilhassa mubriplerin süratinden istifade olunacaktır. Ğ Akdenizle alâkadar devletlerden bir konferans toplamak teklifi ise Fransadan gelmiştir. Teklif, İngilte- re tarafından kabul olunmuş ve kon- İeransın, Milletler Cemiyeti toplan- tısından istifade edilerek Cenevrede toplanması münasip görülmüştür. Pariste çıkan Sosyalist Populaire gazetesi bugün konferansı mevzuu- bahsederek diyor ki: “Bu konferans, korsanlık işlerine bir nihayet vermek için enerjik ted- birler ittihaz edecektir. Fakat Jtal- ya bu konferansa iştirak edecek mi- dir? Biz bunda bir mahzur görmüyo- ruz. Eğer Italya, Akdenizi “Meçhul Korsanlar” dan kurtarmak istiyorsa, hiç bir kimse onun bu yoldaki yardı- mından müstağni görünmiyecektir. Italyanın böyle bir arzusu yoksa I- talyasız da bu işi yapmak imkân mevcüttur.,, Yine Perista çıkan Journal gaze- tesine göre, hâdise İngiliz — Fran- siz teşriki mesaisine yeniden başla- mak için çok müsait ve çok elverişli bir saha açmıştır. o Çünkü Paris te, Londra kadar bu hâdiselere son ver- mek arzusundadır. Diğer gazeteler de korsanlığa son verilmesini şiddet- le müdafaa etmektedir. İngiliz matbuatı Londra gazeteleri Havok torpidosu na karşı vukubulan taarruzu hiddet ve infial ile karşılamış bulunuyorlar. Taymis, İngiliz donanmasmın mülte cileri taşımak ve sulha hizmet için çalıştığımı fakat icabında daha başka işler de yapacağın! ve bunu ispatta te * İreddüt etmiyeceğini yazıyor. Duly Telegraph ise Akdenizde meşru ti- careti tehlikeli bir hale sokan bu kor sanca tecavüz çılgmlığına bir son vermek için bütün devletlerin alâka göstermeleri lâzımgeldiğini anlatmak tadır. Daily Mail, meçhul tabtelbahi rin hüviyetini meydana çıkarmak için yapılabilecek her şeyin yapılması tavsiye ediyor. taarruz eden denizaltı gemisinin hü - viyeti henüz keşfedilememiştir. Keş- fedilmesi ihtimali de son derece zayıf tır. Havok, mütecaviz tahtelbahire birkaç top atmış İse de bunlarm bir netice verip vermediği anlaşılmamış- tar, Almanyaya göre Alman matbuatı da ayni bâdise ile meşgul olmakta ve mevzuubahs tah. telbahirlerin “Kızıl İspanya,, ya alt olduğunu ileri sürmektedir. Bu gaze telere göre ortalığı karıştırmayı isti- yen bir tek hükümet vardır ve o da Valensiya hükümetidir. Bu hükümet cephelerde başı daraldikça hep bu 56- kilde hareket etmiştir. Doygland sırh kema yapılan müamele bunun delili- dir. Bir Alman gazetesi Almanyanm Doygland hüdisesi esnasında kollektif hareketi tavsiye ettiğini, söylüyor ve: “Bu teklif kabul edilmiş olsaydr bu- gün İngiltere kendi gemilerinin taar- ruzâ uğraması yüzünden muztarip ol mazdı.,, diyor. Rusyadan gelen haberler İngiliz gazetesi Yorkshire Post'a göre Akdenizdeki vaziyet vehamet kesbederse ademi müdahale komite- sinin 10 Teşrinievvelde yapacağı içti- ma tehir edilecektir. Moskovadan bildirildiğine göre, 30 Ağustos günü Timirinzov Sovyet va- puru, Portsaide kardif kömürü gö- türmekte iken Cezayirin 120 kilomet- re şarkmda bir denizalı gemisiniz? attığı iki torpille yaralanmış ve bat- mıştır. Mürettebat yerli balıkçılar ta rafından Dellis limanına götürülmüş- lerdir, Sovyet hükümeti bu korsanlık ğa üs Fakat Hovak harp gemisine karşı| (Başı 1 incide) motörle Türk irtibat sübayları, Ye- gilköy açıklarında amiral gemisi olan Wespateh kruvazörüne çıktılar. Filo, Salıpazarı önüne geldiği zaman bir deniz subayımız, filo kumandanını zi yaret ederek selâmladı. Sonra İstan. bul deniz komutanı Albay Mahmut, Amiral gemisine gitti ve komutana donanmamız nâmına “Hoş geldiniz, dedi. likte saat onda Yavuzu ziyaret etti. Amiral Şükrü Oken de Amiral gemi- sine giderek indei ziyarette bulundu, Şehre çıkış Misafirler, saat tam 11 de Dolma- bahçe sarayına çıktılar. Amiral, se- lâm resmini ifa eden deniz müfreze mizi tefliş ederek saraya gitti ve mu- tat merasimle £ İmzala, dı, Bundan sonre Vali Muhiddin Üs- tündağla İstanbul komutan vekilini ziyaret eden misafir Amiral, saat 16 dajstanbul valisile komutanın Amiral gemisindeki ziyaretlerini kabul etti. Vali ve komutanın ziyareti esnasmda İngiliz filosu, kendilerini toplarla se- lâmladı. B. Muhiddin Üstündağ gece saat 20,30 da Perapalasta bir ziyafet ver- di, Ziyafet, çok samimi bir hava için de geçti. Nutuk söylenmedi. v Bugün saat 10 da Taksim âbidesine geldiniz,, denilerek kaldırdı. Neşe içinde geç vakte kadar süren ziyafeti bir süvare takip etti. z Toplantıda İngiliz misafirlerimiz, İstanbulu ziyaretlerinden memnuni - yetle bahsettiler. Maltadaki arkadaş ça tanışıklıklara ait hatıraları andi - lar, Bugünkü program Yarın saat 10 da Taksim âbidesine gelenk koyma merasimi yapılacaktır. 9.15 te İstanbul deniz Komutanlığın- dan bir Türk subayı Dolmabahçede İngiliz kıt'asnı bekliyerek Taksime | sevkedecektir. Bir bölük deniz askeri donanma- muzikasile saat 10 dan evvel Taksim İ &bidesinde mevki almış olacaktır. Is tanbul komutanı, donanma komutanı ———————— filli hakkında tahkikat yapmaktadır. lince; hükümet kuvvetleri Aragon, Teruel ve Granadaya karşı taşrruz bir tebliğden Belehite etrafındaki çemberin sıklaştığı ve şehrin varüşla- rına varılmış olduğunu bildirmekte dir. Düşman Mediana şinflindeki ha- reketleri tahtında birkaç mevki ka- zanmışsa da, yaptığı taarruzlar tar- dedilmiştir. Granadlı mıntakasmda âsiler Cortijö yu işgel etmişler, Cüm buriyetçiler mukabil taarruza geçe - rek düşmanı bu mevkie hâkim mevzi lerden çıkarmışlardır. Asiler Santander cephesinde yirmi kasabayı işgal ettiklerini bildiriyor - lar, Hemburg, 2 (A.A.) — Almanyanm Burgos hilkümet nezdindeki eski se- firi General Paupel, bu sabah buraya gelmiştir. Mumsileyh, gazetecilere beyanatta bulunarak general Franko nun kıtaatmın askeri vaziyetlerinin lemiştir, İ Amiral Wells, Kurmay heyetile bir- | | bul resmi dolayısile geri bırakılmış» TAN İngiliz Filosu Limanımızda| İ Misafir filoya mensup bir torpido muhribi Tiyan ote) Ispanyadaki harp vaziyetine ge -! vaziyetindedir. Hükümet neşrettiği | Amiral diyor ki: (Başı 1 incide) ve belediye reisi Muhittin Üstündağ ile konuşmak istemiş ve yanında bu- Junan Times gazetesi muhabirinin €- şi Bayan Kördinge gu sözleri söyle- miştir: “— Siz Türkiyede doğdunuz, büyü- dünüz. Elbette türkçe bilirsiniz. Ter- cümanlığı siz yapmız.,, Bunun Üzerine Ingiliz Bayanı tat- lı bir türkçe ile tercümanlığı yapmış- tar. Amiral kendisile tekrar görüşen muharririmize şunları ilâve etmiştir: “— Türkiyeye 1920 senesinde bir kere daha gelmiştim. Bu seferki ikin iJci ziyanetimdir. Iki ziyaret arasmda büyük farklar gördüm ve hayret et- tim. Burada her şeyi gok iyi ve hoş buldum. Yalnız gazete fotoğrafçıla- riniz beni yıldırdı. Bugün mızıka selâm havası çalı- yordu. Ben de selâm vaziyetinde ha- reketsizdim. Birdenbire fotoğrafçıla- rmız hepbirden batarya ile ateş açtı- lar, Ben, zavallı, tamamile müdafa- Aâsiz hücuma uğrıyan bir adam vazi- yetinde kaldım, Hele bir tanesi yere çok eğilerek iki kat oldu, garip bir tavır aldı. Ben yanlış bir zaviyeden resim alıyor diye âdeta muvazenemi şaşırdım.,, Bir Aile Faciası (Bagr 1 incide) rum da sen bana bir lira verme'in.. ve tensip edeceği sübeylar, merkez komutanı, deniz komutanı merasime İştirak edecektir. Merasim nihayetin. de gemilere avdet edilecektir. Saat 13 de donanma komutanı A- da bir öğle yemeği verilecektir Büyükada Yat klübünde harp filo- gu komutanı amiral Mehmet Ali ta. rafından verilmesi takarrir eden gar denparti ayni günde saat 17 de İngi- liz Amiral gemisinde yapılacak ka- tir. İngiliz amirali Welle davetlilerin kendi davetlileri olmasınt rica etmek tedir, Yarınki gezinti ve ziyaretler Misafirlerimiz yarın şehri gezecek ler ve İstanbul komutan vekili Gene- de bulunacaklardır. Öğleden sonra Taksim stadda Türk ve İngiliz de- nizcileri arasında bir futbol dostluk maçı yapılacak, saat 22 de de İngi- Viz sefarethanesinde resmikabul ya- ktar, ingiliz Akdeniz Kumandanının mektubu Ingiliz Akdeniz Umum Komuta- pr Amiral Ponk, Amira) Şükrü Oka- Da gâyet samimi ve uzun hir mektup Yazarak filonun bu ziyaretine iştirak edemediğinden dolayı teessürlerini İngliz Amirall, ayrıca pek yakmda bu sulara yapacağı bir seyahat esna- sında İmroz adasında buluşmak arzu Sunu göstermiş ve beraberce Çulluk avma çıkmayı teklif etmiştir. Bu da vet, husus! ve şahsi bir dostluk eöe- ri mahiyetindedir. Filoda Kaçak Bir Bayan mı? Dün gece silvarede bir rivayet dolaştı: “— PFiloda kaçak bir bayan yolcu vel, Bu rivayete göre, güya İngiliz su- baylardan birinin eşi, harp gemile- rinden birinde saklı olarak İstanbula gelmiş, , Harp gemilerinde bayan bulunma» sı yasak olduğu için şayia, büyük bir heyecan tyandırdı, Muharririmiz, adı geçen bayanm zevcl binbaşı Giuston'la konuştu. Ri- vayetin doğru olup olmadığını sordu.. B. Glüsten şunları söyler “— Eşimin buraya geldiği doğrü- dur. Fakat o, harp gemisile değil, bir yolcu Yapurile gelmiş ve burada bas na yetişmiştir. Sakın harp gem geldi diye yazıp ta başımı belâya sokmayın. Divanıharplik olurum.,, Gizli geldiği söylenilen bayan da | bir muharririmize şunları anlatmış- tır; : “— Eşime bir sürpriz yapmak is- tedim, Vapurla Maltadan hareket et- tim, Brindiziye geldim. Diğer bir va. purla da durmadan İstanbula yetiş - tim, Bu suretle bütün filo sübayları nn ve eşime bir sürpriz göstesiim, Bunu yaptığıma çok memnunum, Çünkü, dünyada İstanbuldan güzel halihazırda çok müsait olduğunu söy» | bir yer bulunduğunu zannetmiyo « TüM. > miral Şükrü Okan tarafmdan Yavuz İ öyle mi? demiş, Remziye: — Bakmıya mecburdun. Vazifeni yaptın, diyince kunduracı hemen bi- çağmı çekmiş ve kızın karnına altı de fa saplayıp çıkardıktan sonra kendi- si de kaçmıştır. Yaralı Beyoğlu Ee- lediye hastanesine kaldırılmış ve bi- raz sonra da orada ölmüştür. Müiddei umumi musvinlerinden Orhan tahki kata el koymuş ve saat yirmiye doğ- ru da katil Kasımpaşada yakalanmış, müddeiumumiliğe getirilmiştir. ; Katil müddeiumumilikte suçunu İ- tiraf etmiştir, Suçlu Ömer Tiril burunsuzdur, İd- dinya göre “umumi -harpte-vvpheden açmak icin burnunu kendis; kesıniş » Dün kendisile görüşen muharri- rimize şöyle dert yanmıştır. — Suçu işlediğim için hiç müteer- #ir değilim. Ben ona on yedi seneden beri bakıyorum. Şimdi kazancım azal dı. Kocasının evine gitmesini söyledi- m halde gitmiyor ve bana küfrede- rek kendisine refah teminine raecbur olduğumu söylüyordu... i Suçlu, biraz durdu, durakladı ve İ- çini çekerek ilâve etti: —“ İşte. ondan sonra ne oldu, ne yaptım... blemiyorum.,, Dersim Şakilerinin Muhakemeleri Başlıyor Elâziz, 2 (TAN) — Dersimde aşi- retleri kandırarak harekete geçiren mevkuf Haydaran reisi Kamer, Yu- sufan reisi Kamer, Demenan reisi Cebrail ve Kureyşan reisi Seydonun muhekemelerine yakında başlanacak tır. Muhskeme safahatı, Dersimin içyüzüne ait birçok gizli kalmış nok- taları ortaya koyacaktır. Asi serger- de Seyit Rıza şiddetle takip ediliyor. a Yaşları Büyük veya Küçük Çocuklar Ankara, 2 (Tan muhabirinden) —| Maarif Vekâleti yaşları muayyen yaş! tan bir yaş küçük ve iki yaş büyük olduğu için lise ve orta mekteplere ta- limatname mucibince kabul edilmiyen çocuklarla, kayıt müddetini geçiren- lerin eğer orta mektep ve Jiselerde yer varsa kabul edilmelerini teşkilâtı. na tamim etmiştir. Hususi Mektep Muallimleri Hakkında | Ankara, 2 (Tan Muhabirinden) — Maarif Vekâletinin verdiği bir kara- ra göre, husus! mekteplerdeki mual limlerin işlerine son verildiği zaman keyfiyot Maarif idarelerine bildirile- cektir. Maarif idareleri, tahkikat ya- pacaklar ve bundan Vekâleti de ha - berdar. edeceklerdir, Muallimler, an- cak Vekâlet tarafından vazifeden af- fedilebileceklerdir. Hintli 4 Pehlivanl Hintli ile beraber 8 o teşebbüsler yapılan Kin$ lâkaplı güreşçi Eylilin or birinci ve on iKi leri yapılacak Türkiye seryest başpehlivanlığı o müsabak! sonra şehrimize ecnebi peh sın geleceğini kati bir şekild dik. Bu sefer gelecek ecnebi P€ rının beynelmilel şöhret | simdiye kadar gelenlerden ei cağı temin ediliyor. Gelecekle smda Amerikada çok gildeti di leriyle tanınmış bir Hintli m da bulunuyormuş, Elimle, ee King Kong lâkabiyle anılan” ye güreşçinin Istanbula gel: radan teklifte bulunulmuştUf” . i Ankara, istanbul V* J İzmir Karşılası””. Fuar münasebetile Tam ; ra, Istanbul ve Izmir muhte sında bir turnuva tertip velee haber vermiştik. Sof aldığımız bir habere göre nun tespit ettiği maç bildiriyoruz. Futbol Fedi tertip ettiği bu müsabaksla”* gin günü başlanacaktır ve #yni maç Ankara — Izmir muhit rasmda olacaktır, Salı günü Izmire gidecek Öğ p bul muhteliti de Çarşambo #12 fi maçını Ankara ile yapacaktı ol lül Pazar günü de Izmir — n karşılaşması yapılacaktır. Ün gelir arasmda bici verilecektir. Ve hersene ayni tarihlerde tekrar . İngiliz ve Türk Bahriyelileri A rini . Beş gün müddetle şeb firi bülunacak olan p yapılan futbol maçımds mağlüp olmuştu. Bu itibarla yapılacak yecanlı olacaktır. Yine donanmamız Pazar günü Moda sabakaları yapılacaktır. Ayni güne tesadiif eden velet pı sahillerinde yapılacağı inciliği edilen Istanbul kürek sabakaları da Modada Ya! Gir tahs Idar v9 Tezgâhlar .£ Yani iki bez ihtiyac sari tekliler mektupla | (Istari re #