21 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

21 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

Ağır Bir iy et, Şahım.. Sultan Selim ge- du VE size de şu mektubu gön Diye cevap verdi. yy İsrhail, yeşil renkte küçük iye keseyi açtı. Içinden ayy iğ Üzerine yazılmış olan Biyi Selimin mektubunu çıkardı. İK bir dikkatle okumuya başla” Mektup, haşmetli bir lisan ile ya er (1) Sultan Selim, birçok “tar ve ünvanlar sıralıyor; ken Mini Sah Teminile: yi ki; kâfirlerin ve müşrik- katili.. din düşmanlarmı mah- Men. firavunların burunlarını ran, hükümderlern taçlarma sa Hip olan, gazi ve mücahitlerin sul- Hi. cevahir gibi parlıyan. İsken- » gibi hükümdarları - parçalı- Me. Keyhiisrev gibi adalet saçan. tan Selim Şah. İbni Sultan mr. Teni Sultan Mehmet Han) 8 takdim ediyordu. ©. Şah İsmailin mevkiini de: Ben ki. (Acem) Terin hâkimi, Zararın maskarası. Meşhur, Is- MA Beysin ) İYe, pek garip bir şekilde tahi- Ye tezyif ediyordu. O ndan sohra mektubuna gu su retle devam ediyordu: 44 (Tü ki, ealümun ola.. Ve, bile- # ki» dünyanm yaradılışmda, bir Maksat vardır. anlar ki: cismani ve ruhani $ ete mazhar olmuşlardır. Gerek T ki, (şeriati mukaddese) ye, İ- ve (emri nübüvvete) inkiyat ere olular... Zira, şerint 5 mebevi, ny ve ahret saadet ve selâmeti- Mktidir. (Her kim ki, Allahim hükümleri: Mitaatter yüz çevirir. Ve her kim * #eriatin emir ve nehyine inkiyat 0 harice çıkar; ve, din perdesini xi * ve, müslümanların saadeti- tari eder.. O zaman, umumen ây in müslümanlara, ve huzusen â- hükümdarlara farzdır ki; ol müf in fesadının def'inde ve hileleri- da, elinde, ellerinden geldiği ka- Şalışalar, (Bu mukaddime ve misallerden Maksat oldur ki; (Baymdırıye) (2) teatinin arasma düşen nifak ve Az adan istifade ederek: “Orma- ki aş lardan boş bulunca; çakal. leşi, Kükreme sesleri iştir.” dedik Bibi, sen de böyle bir hengâme- Haşdur ettin.. Ve zulüm yoliyle, İ memleketlerinde (emirlik) tas İ tasadd! eyledin. “yg nirberiiğin) zelil köşesinden, ip, can fermalık” m yüksek sedi. Yi ı6radın. Ve; müslümahların ©, zulüm kapılarını açtın. mi “Zmdık” lığı ve “ilhad"' 1 biribi- eng lştirdin.. Fitne ve fesadı âdet ve şiar ettin.. an ağını yükseltin... iğ Mag lığı ve “hüktimran” lığı; Mad heveslerin tatminine #let tir Şeriatin ahkâmını ve mille. Üy usunu, kötü huylarının ica- Mi uydurmıya başladın. Yay lesel « Namuslu kadınların, ırz nm ketmek.. Aziz ve mübarek rim kanlarını dökmek.. Cami Mey memberleri tahrip eylemek. May, eri ve merkatleri atese ver- May” V6 Siheyni Kerimeyn (3) ha- kit, Kuranıkerimi, ve mukaddes ik. YI pislik ve kazurat İçine at Braz Ve Şiheyni Kerimeyn (1) ha- key, 53 sövmek gibi hal ve hare. (Diy, tevatlir anlaşıldı. Binay, rehberleri, ve doğru yolu pia Gülema) - ki.. Allah, om- tüy; ii Tazı olsun, . senin, ve sana eğ anların ve seni sevenlerin OE) ve dirtidad) ma hiikmetti- kir a Pir Birtakım Arapça dualar, 8 tap, 18 başlıyan, birçok mağra- İn oya müftehirane cümlelerle do Bin, bu uzun mektubun en mü - Selim, Şah İsmaile Mektup Yollamıştı ler.. Ve hepsi de müttefikan, cümle nizin (katl) ine fetva verdiler, (Buna binaen biz de.. dini tak- viye etmek; mazlümlara ve biçare- lerine yardım eylemek istedik.. Al- lahm emrini farz bilerek ve Padişah ık namusunü korumayı vazife ad- dederek, kıymettar ipekli Tibasımi- zı çıkarıp demir zırhlı kaftan giy- dik. (Zafer bayraklarımızı dal galan- dırdık. Kudretli askerlerimizi, bu harp aslanlarımızı, önümüze kattık. O askerlerimiz ki; onlar, hançerle- rini düşmanin kalpgâhına indirir. ler. Kılıçlarını çektikleri zaman, ha sımlarının hayatına nihayet verir- ler. (Ok) larını (yay) larma yerleş- tirdikleri vakit, (Kavs) burcundaki (Kemankeş) gibi, düşmanların kalp lerine korku verirler, (işte böylece; zafer ve nusretle (safer) aymda denizi geçtik. Şu ni yetle ki: Allahım Yardımı ile. Ve aslan pençemizin kuvvetile.. Senin kolunu, kaburgalarını kıralım. Ve, (server) lik kudretile, senin ser - sem başındaki hükümdarlık arzusu nu çıkaralım. (Senin, şer ve fesadını; biçarele- rin başından kaldıralım. Ve hânü- manlara verdiğin ateşin dumanile, senin dudumanını yıkalım). Birçok uzun hikmet ve felsefeler den sonra... (Şeriatin ahkâmı mucibince; kılr ca müracast etmeden evvel sana ih- tar ediyoruz, Samimiyetle tövbe ve istiğfar edersen.. Vaktile atlarımı- zın nallarının bastıkları yerleri, bi- ze iade eylersen., bizim yüksek ve azametli dergâhımızın bendelerini, bize geri gönderirsen; bizden 1ü0tf ve Atıfet görürsün. (Eğer; çirkin ve rezilâne işlerin. de devam edersen. dinsizlikten, ve cihangirlik sevdasmdan vazgeçmez sen, dik kafalılığının cezasını çeker sin. (Eğer erkek isen, erkeklerin mey danıma gel, Tâ ki; kaderde ne var- $u, zahir ola. (Emir, Allahımdır. Doğru yola gi devlere, selâm olsun. (Bu mektup, 920 safer ayında, Izmit yurdunda yazıldı.) ah İsmsil, mektubu okuyup bitirdiği zaman, hayretler içinde kalmaktan kendini alamamış tr. Hattâ bu mektubun, bir hüküm. dar tarafından yazilmiş ve gönde. rilini şolduğuna İnanamamıştı. Ka- pinin dibinde divan duran (Kılıç)ın yüzüne bakarak: — Bu mektubu sana kim verdi? Diye, sormiyz mecbur kalmıştı. Kilıg, getirdiği mektubun Şah 1s- mall üzerinde husule getirdiği acı tesiri anlamıştı. Fakat bu garip ruh Ju adam, yine korkusuz ve pervâsiz davranmıştı: — Sultan Selim verdi, şahım. — Kendisi mi?., — Evet, şahım.. bizzat kendisi. — Hayret... Demek ki bu adam, hükümdarlar arasında riayet edil. mesi lâzımgelen âdaba katiyen e- hemmiyet vermiyor. Garip. Çok garip... Diye mırıldanmıştı. Yarıda Kalan Bir Cevap... ah Ismali; hissettiği teessür- den, o gece sabaha kadar u- yuyâmamıştı, Ertesi gün, oturarak bizzat kendi eliyle şü cevabı yazmı ya bazlamıştı: (Hasep ve nesebi malâm olan İ- ran hükümdarı Şah İsmail Safavi tarafından, Osmanlı hükümdarı Sul tan Selim Han Hazretleri Canibine. (Klıç) vasıtasiyle gönderdiğiniz. nâmei hilmayununuzu aldım. Garip münderecatından dolayı, hayretler içinde kaldım. Bana, (Acem) lerin hâkimi. za- manın maskarası.. diye hitap edi- yorsunuz ve bu suretle gerek haiz Çok Yerli fabrikalarımız için Trak- ya yapağılarmdan 300 balyalık bir parti mal satılmıştır. Bu cins yapağıların kilosu 69 — 70 kuruş istihfaf ve istihkar etmek istiyor. sunuz, (Evvelâ şu cihet malümunuz ola ki, ben, özbeöz bir Türk asilzadesi olduğum gibi; hükmettiğim vâsi ül kelerdeki halkm büyük bir ekseri- yeti de Türklerden ve Iraklılardan mürekkeptir. (Acem) diye hakir görmek Istediğiniz unsurun mişde- rı, mevcut tebaamın ancak dörtte Şekerden Mamul Maddeler Hangilerinden Muame- İe Vergisi Alınmıyacak Vekâletin Tesbit Ettirdiği Listenin Dışında Kalanlar Muafiyetten İstifade Edemiyecek Maliye Vekâleti, şekerden mamul maddelerin muamele ver- gisi muafiyetinin yanlış tatbik edildiğini ve bazı yerlerde tered- dütlere düşüldüğünü görerek defterdarlıklara yeni bir emir gön- dermiştir. Bu emre göre, muamele vergisinden muaf olan şekerli maddeler, asıl maddesini şeker teşkil eden, yani terkibinde şeker birini teşkil etmektedir. Hal böyle iken bana (Acem fermandehi) di- ye hita petmenizden anlaşılıyor ki, hükümetimin şekli ve milliyeti hak kında, henüz esaslı bir malümatınız. mevcut değildir. (Gelelim, beni dahhâki ruzigâr, (yani, zamanın maskarası) diye tav- #if etmenize... Ben, hayatında bir defa bile hafif meşreplik göster. memiş; zamanımın en yüksek üle- masından aldığım telkinlerin ilha- mile daima şahsi vekarımı ve hü * kümdarlık şerefimi muhafaza et- miş bir adamım. Böyle bir adamı, bu suretle tavsif etmeniz, büyük bir insafsızlık değil mi?. (Beni, din perdesini yırtmakla it- ham ediyorsunuz? Bunun sebebi ni, anlıyamadım. Acaba, (Şi) Ji- gin esaslarını tesbit ettiğim için mi beni kabahatli görüyorsunuz ?. Hal- buki ben, bu hareketimin din perde- sini yırtmak değil, bilâkis islâm di- nine büyük bir hizmette bulundu- Zumu zannediyorum.. Sizce malüm olmak lâzımgelir ki; (Şi) lik, bir. takım haris ve menfaatperest adam larm ellerinde şekilden şekle gir- miş.. İslâmiyetin yüksek hikmet ve itikatları al üst olarak bir mürafat” memba haline gelmisti... Ben; ba- 'bamin ve dedelerimin bu mtihim me sele üzerindeki ıslahat fikirlerinden ilbam alarak, şilliği bütün bu seklm ve bâtıl itikatlardan tecrit ettim. (Arkası var) sında bir öterlin karşılığı 146,125 ten açıldığı halde iki saat son ra 146,56 olarak bildirilmiştir. Fran- gm hâlâ istikrar kazanmadığı görül mektedir. . Odesada ekspritize o edilmek şartiyle, Sovyetler kilosu 63 ku- ruştan yüz ton Anadolu yapağısı Me ayrıca ve kilosu 58 kuruştan Ihracat için toplanan yirmi beş bin kiloluk bir parti Trakya kuş yemi kilosu 8,05 kuruştan satıl maştir. Frank Bir Türlü Istikrar Kazanamadı Fransız frangı dün Londra borsa-| olarak Ünitürk, dün Paris borsasında 250 frank olarak açılmış, şehrimiz bor- Sazında da sabah 13,50 liraya yüksel <A4,15 diraya düşmüştür. Anadolu tahvilleri 38,50 liradan muamele görmüştür, çimentosu 10,45 liraya yükselmiştir. Bir sterlin 625-628 kuruş olarak ka - panmıştar. Aslan Şişmanlara Soğuk Su Şişmanlar, sadece yazm değil, kışm bile çokça ter döktüklerinden sık sik yıkanmak onlar için daima Bir vakit, sıcak suyla banyonun Insanı terlettiğine bakılarak, şiş- manlar da sıcak sn banyosile terle- tilirse, bu sayede vücutlerinden her gün bir mikdar su çıkacağı ve neti cede zayıflayacakları düşünülmüş. tü, Vâkıa sıcak su banyosu insanı terletir amma yirmi dakika, yarım sa- at müddet içinde ancak 250 gram, nihayet bir litre su çıkar. Bu da bir, nihayet dört bardak su demektir. Terlemenin verdiği hararetle İmsan o kadar suyu yine içer ve banyoda kaybettiği birazıcık ağırlığı çarça- buk tekrar kazanır. Ondan sonra da terle çıkan yal- nız sudur, Şişmanların zayıflaması için vilcutten yalnız suyu değil, ya- ğı ve her tarafta sıkışmış kalmış olan faydasız maddeleri çıkarmak lâzımdır. Sıcak su banyosunun bun lara faydası olmaz... Bir de sicak su banyosu insanı kuvvetten düşü- rür, Şişmanlar için istenilen şey on ları kuvvetten düşürmeden incelt- mektir, fayda verdiği anlaşümıştır. Soğuk su eildin üzerindeki ince da marları ilkin sıkıştırır. Buna karşı- lık vücudün içinde, derinde bulu- nan kısımlarda damarlar hem âçi- hır, hem de içerilerindeki tansiyon artar, Yürek daha çabuk atmıya içerisindeki sıcaklık artar, mattele- re kuvvet gelir, Idrar artar, barsak Jarın ifrazatı çoğalır, Bu ilk tesir geçtikten sonra ak- sine tesir başlar. Cildin ilzerindeki ince damarlar genişler, Vücudün İ- çerisindeki hararet azalır, Böyle bi ribirinin aksi İki türlü tesirden si- nirlere kuvvet gelir, Vücudün tezad- di işi daha ziyade kolaylaşır. Mad- deler daha çabuk çıkar, Bunların hepsi zayıflamak için iyi şeylerdir. Soğuk suyla tedavinin en kolay, en külfetsiz şekli bizim alaturka u- salde su dökünmektir. Evde duş â- leti varsa onunla dökünmek belki daha iyi ve daha hesaplı olur. Fa- kat o âlet olmaymea, alaturka bir kurna, hattâ bir badye ile bir taş d işi pek âlâ görürler, Soğuk su diye 25 derecenin a53- ZEısında bulunan suya derler. An- cak insan soğuk Suya alışık olma- yınca, birdenbire o dereceye dayana- mıyacağından ilk günlerde ılık su dökünmiye başlıyarak hergün su- yun sıcaklığını bir-iki derece azalt- mak ihtiyatlı olur. Kaç tas su döküleceğine, yahut tedavinin her defa ne kadar süre- ceğine gelince, bu miiddet saatten #iyade soğuk suyun, yukarıda söy- miktarı yüzde elliden fazla bulunan maddelerdir. Yalnız sına! müessese vaziyetinde olan ve muharrik kuvveti beş beygir den, çalıştırdığı işçi adedi de ondan yukarı olan şeker imalâtane ve fab- rikalarında imâl olunan maddelerden içerisinde yüzde elliden fazla şeker | bulumanlar vergiden istisna edilecek “erdir. İçerisinde yüzde elliden ez şe ker bulunan maddelerden ise vergi alınacaktır. Şekerden yapılan maddeler çok çe- şitli olduğu için Maliye Vekâleti, ma- liye şubelerine kolaylık olmak üzere belli başlı şekerli maddelerin şeker nisbetlerini bir liste halinde tespit ettirmiştir. Listedeki maddelerin dr- şında kalan şekerli mamul maddeler muâmele vergisi muafiyetinden İsti- fade edemiyeceklerdir. Bu Histe şu- dur: Akide şekerinde yüzde 80, fmârkir ve fındıksız lokumda yüzde 75-50, Tundanda yüzde 70.80, meyvalı ve meyvasız karamelâlarda yüzde 80-90; Sütlü karamelâlarda yüzde 75, türlü reçellerde yüzde 60-70, türlü marmü- iâtlarda yüzde 70-80, bonbonlatda yümle 75-80, jölelerde yüzde 75, şe- kerlemelerde yüzde 65, şuruplarda yüzde 70. atli e ELAT * Muayenesiz Esnaf Belediyenin yaptığı teftişler neti- cesinde Üç yüz kadar esnafın muaye nesiz ve clizdansız bulunduğu görül- müştür, Bunlardan para cezası alm- muş ve kendileri muayeneye gönderi! mişlerdir. —pii. Eksik ve Bozuk Ekmekler Mahallelerde at üzerinde dolaştırı- İsrak satılan ekmeklerin ekseriyetle eksik ve bozuk olduğu anlaşılmıştır. Bunların sık sık kontrol edilmesi, be- lediye şubelerine bildirilmiştir. İ | Şilin Avusturya 21— 23,50 | Mark — 31— İ Zioti VE 0 Zye İ Pengo 21,— 2— |! | Leş 2— Mİ i Dinar 45m— 52,— | Kron İsveç 30— 32— | tan 1057, — 1058, — Banknot 260,— 261— ÇEKLER Londra 628,— 628,— NewYork Oo 07899 0,7880 | Paris 2,3875 23,425 İ Milâno V— İ Brüksel 4,6042 4,6950 İ Atina 81.0225. 1,0225 | Cenevre 34 3,4375 İ Sofya 63,0042 63,602 İ am 14525 1,4317 225915 22,5915 | İ Viyana 4,1735 4,1735 Madrid 117038 11,7088 Berlin 10690 1,9690 | Varşova 418 418 | i Budapeşte 3,9810 3,9810 | Bükreş 107,0063 107,063. Belgrad 34,435 34485 Yokohama 2,7858 2,1856 Moskova 203375 20,3375 Stokholm 3.0894 3,0884 Toplanan Mallar Satıldı Zahire Satışları Çok Canlı Geçti Geçen cumartesi günü şehrimize gelen 40 vagon buğdayla dün gelen * yüz vagon buğday, 20 vagon arpa sekiz vagon çavdar, haftabaşı olma- 8ma ve mevrudatm çokluğuna rağ- men kâmilen satılmıştır. Dün saat ondan on ikiye kadar süren borsa mu amelelerinde bütün buğday alıcıları hazır bulunmuşlardır. İhracat için de buğday toplanmıya başlandığından bütün alıcılar arasmdan iştihalı tek- lifler çıkmış, bir nevi rekabet husule gelmiştir. Bundan dolayı üç gün ev- veline kadar 3.5 para düşen buğ“ daylar dün 3-5 para kadar yüksek fiyatla satılmıştır. Sıra malları yu- muşaklar 5,30 - 6 kuruş arasmda, satılmıştır. Sert buğday gelmediğin. den hiçbir muamele olmamıştır. Ar palarda dahi yükseklik görülmüş ve 4,12 kuruşa kadar muamele olmuştur Çavdarlar 4,25 kuruştan satılmıştır. ZAHİRE BORSASI | 20-49-9037 FIYATLAR Cinsi Aşağı Yukarı K.P. &.P. Buğday yumuşak 585 6,8 516 o 585 4,25 e 4,6 4,1314 —— 8,5 431 5.23 65,20 31,25 1940 120 405 48 1034/ Yapak 9 Fasulye 15 Un 52 Pamuk ız Mercimek 2 GIDEN Kuşyemi bl ik 47 Ya; 274 yk DIŞ FIYATLAR Buğday Liverpul 611 Buğday Şikago 4,78 Buğday Vinipek 5.83 Arpa Anvers 519 Mısır Londra 402 Keten T. Londra S4z Fındık G. Hamburg Fındık L. Hamburg #i 1 .