30 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i “No. 134 amat Ferit İktidar mevki- inden düşmüş, yâr olamı - yan taliine küsmüştü. Balta lima- nındaki yuvasına çekilmişti. Ara Sira başını kaldırıyor, Anadolu sa 'hiline doğru uzun uzun bakıyordu. Hırsından ateşlenmişti. Bir hafta- dır evinde yatıyor, bir yere çıkmı- yordu. Vahdettin her gün bir ben desini gönderiyor ve eniştesinin ha tırın sorduruyordü. O gün başma beyincisi seryaver ile hademei hassa müdürü Zekiyi göndermişti. Yardımcılarımizdan İhsan Bey de © gün damadın ziyaretine gitmiş. ti. Yalının denize bakan bir salo- nunda hep birlikte oturuyor ve gö rüşüyorlardi. Ferldin eşi ve her türlü ihtiraslarda yoldaşı olan Me- diha Sultan da paşasının karşısın- da koltuğuna gömülmüş, denizi sey rediyor, görüşülenleri dinliyor « du. Başmabeyinci Ömer Yaver A- merikalıların İstanbulda (Yakın Şarkta Dostluk Münasebetleri Ce- miyeti) adile kurdukları bir cemi- yetten ve davetli olarak bulünde- Bu ilk toplantısından bahsediyor - du. Dedi ki; . — Paşam, fevkalâde komiser A- miral Bristol toplantı yerinde sizi göremeyince tekrar tekrar sordu. Sıhhatiniz hakkında benden malü- mat istedi. Ve size karşı çok bü - yük bir alâka gösterdi. — O adama minnettarım. Bana karşı çok sevgisi var. İngilizlere gösterdiğimiz temaylilü vaktile A- merikalılara göstermiş olsaydik, bu çoktan yapılır ve bufAnadolu göile $#i başımıza çıkmazdı, Fakat Efen- dimizi bir türlü ikna ödemedim. Ne ise... Bu toplantıda neler konü- şuldu? — Celseyi Mis (Adams) açtı, Co- Biye mek prensipler hakkında birçok sözler söyledi. Sonra Madâ (Emrih) mü teşebbislerin uzun bir raporunu 0- kudu. Bu rapordan sonra cemiye- tin programını yapmak ve cemi- yete âza yazmak için heyetler teş- kil olundu. Bu aralık cemiyetin fahri reisi Amerika fevkalâde ko- miseri Amiral Bristol İstanbulun Milletlerarası bir şehir olacağın - dan ve İstanbuldaki unsurlar ars- sında bir yakınlık kurulması lüzu- mundan bahsetti. Amiralden sonra İngiliz generallerinden.... D amat Ferlt başmabeyineinin sözünü kesti, Uzandığı kol- tuktan doğrularak: — Pardon Paşa, dedi. Orasını pek iyi anlıyamadım. İstanbul ne olacakmış dediniz? — Beynelmilel bir şehir. — Ya... Sonra efendim. — Sonra İngiliz generallerin - den (Franki) söz söyledi. O da İs- tanbuldaki Türk, Rus, Ermeni ve Rum mühacirlerinin acıklı vazi « yetlerinden bahis ile cemiyetin bünlar hakkında dikkatini celbetti. — İstanbulun beynelmilel olma. sina hiç temas etmedi mi? — Hayır, Paşa Hazretleri. — İtalyanlar nâmına söz söyl yen kimdi?.. — İtalyan mekteplerinde fran- © sızca muallimi olduğu söylenilen doktor “Biyango" birkaç söz söyle- di. Fakat canlı değildi. İstanbul meselesine hiç temas etmedi. — Amerikalılar bu işte çok geç kaldılar. Muvaffak olacaklarını hiç zannetmem. Amiral (Bristol) bunu vaktile yapsaydı Avrupa efkârını kazanmış olurdu. Hoş, bunun yapıl mamasında bizim de kabahatleri- miz vardır ya. Bizim için vaktile Bristolün tekliflerini kabul etmek gerekti, olmadı. — Padişah Hazretleri şehzade - ler ve Sultanlardan bazılarının bu cemiyete girmelerini ve bu vesile i- le Amerikalılarla münasebette bu Junmalarını arzu ve irade buyur - dular. — Evet, iyi düşünüyorlar. Bunu yapmalıyız. — Hanedan arasında bu fikrin syandırılmasını Mediha Sultan İG ncı ri Amerika ni Döşünüyor adamdan pek çok istifade eder, sulh | Yazn : M. SIFIR Hazretlerine havale buyurdular. Mediha Sultan Ömer Yavere hi- şamla döndü ve gözlerini açarak: — Beni hiç dinlerler mi? Dedi. Sultan Hamitle Sültan Muradın Sultanları bir Fransız dostluğu tut turmuşlar. Tesbih çeker gibi hep- $inin dillerinde bu... Başta o bücür Fehime Sultan... Hepsinin fikirleri ni çeldi. (Damat Feride dönerek) Paşam geçende Kapiten Benetin | söylediklerini başmabeyinci paşa - ya söylesenize... — Evet, o sözler pek acıdır. Be- Det geçenlerde bana bazı Sultan ve şehzadelerin Fransız ve İtalyan - lara karşı gösterdikleri temayül ve tezahürlerden bahsederken: “Paşa dedi. Siz milletinizdeki ikilikten şi küyet ediyorsunuz. Halbuki henüz sizin saray ve hanedanınızda bile birlik yok.,, Bu haklı sözler karşı - sına yerin dibine geçtim. (Devamı var) İğ Sonra Sevinç Dün bir arkadaşımız Kadıköy va- purunda eski Moskova sefiri Galip Kemali Gülmezoğluna rastgelmiş- tir. B. Galip Kemali çok mütcessir- | di. Büyük kardeşi, mülkiyenin ilk mezunlarından ve mülga evkaf noza retinin eski evrak müdürü B. Nec mettin Kemalinin Kartalda ansızın öldüğü ve gömüldüğü hakkında bir haber almıştı. Taziye maksadile kar deşinin evine gidiyordu. B. Galip Kemaliden, kardeşinin hayatı hakkında malümat alan arka daştmız bü hâdiseye dafr teessür İ- fade eder yollu bir fıkra yazarken bir ziyaretçinin geldiğini haber ver- diler. Ziyaretçi kendini şu şekilde ta - - çe” Ben Necmettin Kemali... Vefat haberini henüz yazan arka- | daş hayretle başını kaldırmış ve dinç muhatabının verdiği şu izahati mem nuniyetle dinlemiştir: -- Kartalda akrabamızdan biri ve- fat etti. Bir yanlışlık neticesinde kar ilen mıntakada, mütemadi surette do fazla doldurulmıyacaktır. BELEDİYEDE : 3 Et Fiatları .. Fazla Yüksek ... ..|e Görülüyor Et mürakabe komisyonu tarafın- dan muhtelif cins etlere konulan aza mi fiyatlar Martın ilk gününden be- ri değiştirilmemiştir. Diğer seneler- de, bu mevsimde, et fiyatları kendi- Tiğinden düşüyordu. Geçen sene, Tem muzda mezbahada toptan kıvırcık 45, dağlıç 37, karaman 35, dana 30, sığır 28 kuruş idi. Bu yıl, Temmuzda, ayni günlerde, mezbahada toptan kıvırcık 45, dağlıç 38, karaman 37, dana, 30 ve sığır 25 kurüştur. Et mürakabe komisyonunun ba- günlerde toplanarak fiyatları yeni- den tetkik etmesi beklenmektedir. Bugünkü fiyatlar geçen yıla nazaran yüksek nddediliyor. Esasen, birçok kasaplar da, azami fiyat üzerinden satış yapmamaktadır. Belediye, kuyruk fiyatlarının et fi yatlarıma göre değil, ayrı fiyatla sa- tılabileceğini şubelere tamim etmiş- tir, Sokakların Temizliği Sokakları temizlemeye memur bu- lunan amele arasında yeniden bir İş taksimi yapılacaktır. Her ameleye 500 metre uzunluğunda bir yol verile cektir. Her süpürgeci kendisine veri lâşarak #okakların temizliğini temin edecektir. Onbaşılar da mutlaka resmi kaya. a giyecekler ve her vakit vazife ba bulunarak süpürgecileri müra kabe altında tutacaklardı Süplürye- ciler ve onbâşılar da ayrıca muhas- sırlar vasıtasile kontrol edilecektir. Çöp arabaları, yürürken çöpleri soka Ea dökmemeleri İçin lüzumundan Yel Paraları Bazı hususi müesseselerde çalışan- “ların bir kastım seyyar, gsnafın ve le tahakkuk ettirilemediği veya hakkuk ettirilenlerin de olduğu gibi, tahsil alunamadığı görülmüştür. Bun dan sonra, memurlar bu gibi kimse- ile oturma yerlerine| karşılaştıracaklar ve deşime bezim ölümümü haber ver- mişler.Ben bunun hiç farkında değil dim. Bir yürüyüşten dönerken, evi- min kapısında kardeşimle karşılaş - tım, Beni görünce neden: sevinip ü- zerime atıldığını birdenbire kavri - yamadım, Hayretle haline bakıyor- dum. Neden sonra anladım ki bana başka bir âlemden geri gelmiş gibi bir gözle bakiyor ve seviniyormuş.. B. Necmettin, vefatına dair gaze- teye girmek üzere hazırladığımız ya uyı bir hatıra diye alıp götürdü ve hayata yeniden başlamış gibi taze bir neşe ile matbaamızdan ayrıldı. B, Necmettin Kemaliye uzun ö- mürler diler, B. Galip Kemalinin te- essürden sonraki (sevincine iştirak ederiz. MÜTEFERRİK : Sümerbank Müdürü Londraya Gitti Karabük demir ve e fabrikala- İbir talimatname yapmakta olduğu! tahsilâtı ona göre yazacaklardır. Inşaat Ruhsatiyeleri Belediye hudutları içinde yapıla. cak İnşaatın mürakabe ve usulüne uygunluğunu temin için bir talimat. name yapılmıştır. Ruhsat almadan inşaata başlıyan ve Belediyeye haher vermeden tas- dik edilmiş projeye aykırı iş yapan inşaatı nezarete memur kimseye, bir sene müddetle başka bir inşastta ruhsatiye verilmemesi kararlaştırıl- mastar, Muamelecilik Yasak Daire ve müesseselerde “muakkip” | ve “munmeleciler” in iş takip etme- jleri doğru görülmemiştir. Araya bir başkasının girmesi, iş bilmemezlik yüzünden muamelâtı da karıştırmak tadır. Herkes kendi işini bizzat kendi: takip edecektir. Halk Hamamları Belediye bitle mücadele etmek İ- çin fakir halka mahsus parasız ha- * İmamlar açmayı düşünüyordu, Bele- re, hamamları asrileştirmek üzere rinin bir an evvel fanliyete geçmesi (için, halk hamamlarını bu talimatna. | için tedbirler alınmaktadır. Sümer Bank umum müdürü Nu - me tamamlandıktan sonra açacaktır. 4 Asfalta çevrilerek yollardaki rullah Esat Sümer Çelik ve demir | kaldırımların ve Halk Partisi kon- fabrikalarımızın çalışmasına n hususlafı alâkadarlarla görüşüp kararlaştırmak üzere Londraya git - miştir. Nurullah Esat Sümer seyahati hakkında şu izamati vermiştir: — Karabükteki çelik ve demir fab rikalarımızın inşaatı hayli ilerle - miş ve son merhalesine girmiştir. Bu fabrikaların, gelecek senenin ilk ay - larında çalışmağa başlıyacağını ümit letmekteyiz. OBu işlerle alâkadar| ba- İgrelerinde halkın istediği yolların İ yaptırılması kararlaştırılmaştır. X Kadiköy, Fener, Kalamış ve ei- varına konulan lâmbalar isabetsiz şekilde taksim edilmiş olduğundan, ' bunların yerleri değiştirilecektir. 4 Motörlü kara nakil vaşıtaları- nın yıllık fenni muayeneleri 15 A- ğustosa bırakılmıştır. Muayeneler bir buçuk ayda bitirilecektir. 2 nın inşa edileceğine dair herhangibir Baltacı Ibrahim Yaman Bir Merdiven Hırsızı | Tutuldu Zabıta, Baltacı İbrahim İsminde yaman bir hirsiz yakalamıştır. 12 se- nhedenberi İstanbulda faaliyette bu- lanmıyan bu hırsız, marifetlerini ge ce yarısından sonra, binalara merdi- ven dayamak suretile yaptığı için za bıtaca kendisine merdiven hırsızı lâ. kabı verilmiştir. Nisanın 27 inci günü Bulgar viskonsolosunun, Mayısın 29 uncu günü Kurtuluşta Savaş sokağın da fırıncı Ömerin, Temmuzun yedin ci günü Şişlide Doktor Şevket yoka- Eında Naim İbrahimin, yine Temmu zun yirmi altıncı günü Mecidiyekö- yünde Zingal Şirketi müdürü Tevfik Alinin, Şişlide Esat Paşa sokağında oturan İktısat Müd den Teyfi- ğin evini merdiven dayayıp pencere- den girmek suretile soyan bu hırsız 12 yıldanberi faaliyette bulunmadığı için zabıta kendisinden şüphelenme miş, maamafih bir taraftan kendisini nezaret altında bulundurmuş. diğer taraftan da yukarıda sayılan bırsız- hıkların failini cürmü meşhut halin- de yakalamak için icap eden tedbir Evvelki akşam baltacı İbrahim Te pebaşında çaldığı eşyalardan çok kıymetli bir altın saat satarken gö- rülüp yakalanmıştır. İbrahim sıkıştı. rılmea bütün suçlarını itiraf etmiş ve çaldığı eşyaları da meydana çıkar muştar, ——— — Kızcağız Yaralandı Dün sabah saat dokuzda Karagüm rükte Fevzipaşa caddesinde oturan seyyar kasap Hamit kızı üç yaşında Zühal yalnız başına Fatihe doğru gi- İderken 2865 numaralı vatman Şeri - fin idaresindi tramvayın önüne düş- müştür. Vatman tramvayı derhal durdur- muş ise de kız tramvayın ön sahan- Uf yerlerinden yaralanmıştır. Parmağını Kaptırdı Eyüpte, Bülbül deresinde Bağ 80- kağında oturan Ispartalı Veli oğlu Veysi lâstik fabrikasında ökçe kes - mekte iken sol elinin bir parmağını makineye kaptırmıştır. Veysi Cer - ahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Yangın Başlangıcı 'Tepebaşında Şahkulu 'mahallesin- de Tımarcı sokakta Yunan tebüasın- dükkânında tutkal kaynatılırken 80 ba kurumları tutuşmuş, itfaiye yeti- şinceye kadar El liğının altına girmiştir. Kız, muhte| dan Yorgi oğlu Koçonun marangoz | İ İ (açılması imkânsız olduğundan, | . Bir Heyet Almanyaya j7. Gidiyor Almanyada toplanacak mesleki sanat kongresine iştirak etmek üze- re Maerif Vekâleti Mesleki Teğri- sat Umum Müüürü Rüştünün baş- kanlığında yirmi kişilik bir heyet seçilmiştir. Bugün Almanyaya hare- ket edecek olan bu heyete şu munl- limler ayrılmıştır: “Ankara Ticaret Okulundan Rebia, İsmetpaşa Kiz Enstitüsü müdürü Ayşe, Ankara Sa- nat okulundan Ekrem ve Nihat, Kon ya sanat okulundan Ali Riza ve Naz- mi, İsmetpaşa Kız Enstitüsünden Sait, İstanbul Kız Sanat Müdürü Helide, İstanbul Sanat Okulundan Celâl; Aydın Sanat “Okulundan Na- im, Diyarbakırdan Süheyl,Elâzığdan Menkibet, Melâhat, ve Yakup, Bur- sadan Mehmet ve Sabri, İzmirden İbrahim. Türkçe Programları Bütün derslerini türkçe vermeye başlıyan azlık okullarında, Türk o- kullarındaki. müfredat programları- nın olduğu gibi tetbik ettirilmesi ka rarlaştırılmıştır. Diğer “taraftan Galatasaray Tlsesi nin programını fatbik etmek İsteyen Musevi ikullarının da bu programa tamamen uymaları bildirilmiştir. Bursa Mektepleri Maarif Vekâleti Orta Tedrisat U- mum Müdürü Avni Bursaya gitmiş- tir. Bu yıl, Ortamektep ihtiyacı çok olan Bursada tetkikler yapacaktır. Büdçe darlığı dolayısile yeni okullar sada okul ihtiyacının ne suretle kar- şilanabileceği bu tetkiklerden sonra | kararlaştırılacaktır. # Maarif Vekili Saffet Arıkan ile yüksek tedrisat umum. müdürü Ce- vat dün akşam Ankaraya gitmişler. dir. * Liselerdeki askeri kamplar bu- — 1010 DENİZ VE LİMAN: Işe Göre Vapur Tarifeleri de we ge“ : Değiştirildi Dairelerde ağustos birden itibaren yine eski çalışma şekli tatbik edile - ceği için, akay idaresi yaz tarifele - rinde evvelce yaptığı değişikliği kal dırmıştır. Yaz için evveloe bastırı - Yan tarifeler bir iki istisna ile tat- bik edilecektir. Haydarpaşa, Kadı - köy hattında 48 numaralı sefer köp- rüden saat 16,45 yerine saat 16,30 kalkacaktır. Bu vapur banliyö treni- ne bağlanmışlır. Adalar hattında 150 numaralı se- fer Köprüden saat 16,30 da kalka - lı, Burgaz, Heybeliye uğrıyarak Bü- yükadaya gidecektir. 167 numaralı sefer de Büyükadadan saat 17,50 de kalkacak Haydarpaşaya uğrıyarak Köprüye gelecektir. 109 nümaralı se fer de Büyükadadan saat 7,15 yerine, 7,5 ta kalkacak; diğer. üç Adaya ve Haydarpaşaya uğradıktan sonra 8,35 te Köprüye gelecektir. 115 numaralı sefer Büyükadadar saat 8 yerine sa- at 7,50 de kalkacaktır. Anadolu hat- e A yerine, 16,30 da kalkacaktır. NE VYORK SERGİSİNE HAZIRLIKLAR : iBrassert İngiliz firmasile bazı tefer- | malümatım yoktur. Bu gibi liman iş rüatı tesbit etmek üzere Londraya İleri ile Denizbank meşgul olmakta - İ gidiyorum, Orada on beş gün kadaf | dir. kaldıktan sonra doğru İstanbula| s Mısır ordu müfettişlerinden A- sahilinde ye bir Jima | şehrimize gelmiştir. Meliki seni ğe ki ne İmei melik Nevyork sergisine iştirak hazırlıkları yapan sergi komiseri Suat Şakir ziz Aliyyülmisri dün-İskenderiyeden | dün gazetecileri bir toplantıya davet ederek mütalealarını almıştır. Ro- İbu akşam İstanbula hareket etti. cak yerde 16,28 te kalkacak ve Kına- | tında 156 numaralı sefer Köprüden | İkaçağı, otuz bir bin sekiz yüz iki © İer sigara kâğıdı, yüz altmış altı Ankaradan Telefon ve Telgrafla Çine Kolera Aşısı Gönderiyoruz Ankara, 29 (TAN muhabirinden)— | Milletler Cemiyeti hıfzıssıhha idar& sinin talebi üzerine Çinde hüküm sü” ren Koleraya karşı tatbik edilmek ö zere Ankara Merkez hıfsıssıhha mi” &ssesesi tarafından bir milyon sanö” metre mikâbı kolera aşısı göndi mek için icap eden hazırlıklar yapı” maktadır. Yüz bin santimetre mi bı bu hafta zarfında gönderilecektir” Hükümetimizin bu insaniyet pervöf hareketi Milletler Cemiyeti mahsfi" linde şükranla karşılanmıştır. Habef aldığıma göre Ankara müessesesi den başka Belgrad, Zagrep, Prag “* Varşova enstitüleri de-yine kolera # şısı vermeğe muvafakat etmişlerdi” Gazi Terbiye Enstitüsünü Bitirenler Ankara, 29 (TAN muhabirinden) Gazi terbiye enstitüsü 1938 pedi mezunlarının tayin listesini bildiriy#” ruz: Sabri Kolcak (Kars), Mahmüf Özver (Muğla) Hamdi Güvenç ( Nuri Arisoy (Samsun), Muhittin Ko” kut (Urfa), Haşim Başar (Erzurum Hamit Gürsel (Kırklareli), Fahri # kıncı (Maraş), Hasan Türkol (Mala ya), Uğur (Diyarbakır), Fuat AF tun (Tekirdağ), Halil akengin (Vas | Metin Kecik (Çoruh), Şerif 'Tekbef | (Kırşehir), Fehmi Akıncı (Erzinenöi Cemal Onoğur (Kayseri), Fethi CAS) oğlu (Burdur), Hilmi Gürsel (Sürü Ahmet Allınlaş (Sinop); Necati 038 (Konya), ilk tedrisat mülettişli ne tayin edilmişlerdir. Sıhhat Müsteşarı Geliyor Ankara, 29 (TAN muhabirinden” Sıhhat müsteşarı Asım Arar Vekil” te ait bazı işleri tetkik etmek Mareşal Ankarada Ankara, 29 (TAN muhabirinden Mareşal Çakmak bu sabah geldi, nel Kurmay Müdafaa Erkânı, Gef raller ve mebuslar tarafından K landı, Kaçakçılar Ankara, 29 (A.A) — Geçen bir ta içinde gümrük muhafaza teşki otuz üç kaçakçı, iki bin yüz yirmi lo gümrük kaçağı, kırk kilo İni : Lei Tirası, iki tabanca, iki hançer, üç kaçakçı hayvanı ele geçi Askeri Terfi Listesi Ankara, 20 (Tan Muhabirin 30 Ağustosta ilân edilecek olaf 20 Ağustosta tasdika iktiran Şiddetli Yağmurlar Kütahyada yağın şiddetli yağ siddetli yağmur, yıllardanbefi | bu yağmurdan büyük ei : adında dokuz yaşında bir kı keri terfi listesinin hazırl bir Ağustosta başlanacaktır. tir. Kütahya ve GCivarınd "yağd Ankara, 29 (Tan Muhabirinde” lar neticesinde, on beş ev su alt l kalmıştır. Bu aylarda, bu rülmüş değildir. | Kütahyaya hağlı Akça köTÜğİ tür. Bu köyün büyük bir lar altında kalmış, ve Fatma şiddetli yağmurun teşkil ett ahp götürmüştür, TAKVİM ve HAVAİ 30 Temmuz 1938 CUMARTESİ 7 ind ay in İ Arabi 1857 Rum£ | İ Cemaziyelâhir: 1 Term gl Güneş; 4,54 — Öğle a Jkindi: 18,17 Akşam: İ Yata: 21.21 — İmsdk: YURTTA HAVA VAZİ Yeşilköy Metenroloji istasyı dığımız malimala göre, dün Doğu Anadolu ile Karedeniz çok bulutlu ve yer yer yağışlı, Oris Anadolunun, bir kısmı mevzi yağışlı, diğer bölgeleri? miş rüzgürlar Trsxyadâ şimâli lerde Garbi istikametten orta miştir, İstanbulda hava az Bi ' rürgür çimali şarkiden saniyede bel metre hızla esmiştir, Sant 14 te yıka 758.8 milimetre; suhunet men a0 simde Suat Şakir gazetecilere izahat verirken görülüyor, ziy Mirim güneşte 624; gölyede 32: ve en © gantiğrat kaydedilmiştir.