9 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

9 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İstanbul, Ankara Caddesi 102 ae TELGRAF : TAN. İSTANBUL TELEFON: 24310, 24318. 24319 DÖRDÜNCÜ YIL — No: 7237 5 KURUŞ Pazartesi | 9 İKİNCİKÂNUN | 1939 Suriyeye karşı ayaklanan Cebelidüruzdaki Dürzü kabilelerinden biri Dürziler Istiklâllerini ilâna Karar Verdiler Bazı Şehirlerde Suriye- Fransa Muahedesine ALEVİLER AYAKLANDILAR Halep, 8 (TAN Muhabirinden) — Suriye fevkalâde hâdiseler arifesinde bulunuyor. Şamda, Halepte Suriye - Fransa muahede- sinin terki ve istiklâl lehine nümayişler yapılırken diğer taraftan da Lâzkıye mıntakasındaki Şeyh Mürşit hareketi ve Dürzü dağm- daki vaziyet de vahim bir devreye girmiştir. Suriye vahdetinden | ayrılmayı istihdaf eden bu zümre hareketi Selimiyedeki İsmaili- | lere de sirayet etmiştir. Abdülgaffar Eletraş Paşanm emrile Dürzüler Cebelidüruzdaki bütün Şamlı memurları eyaletin hududu haricine çıkarmışlar ve dan Suriye bayrağı indirilmiş, yerine Dürzü bayrağı çekilmiştir. | Süriye Başozkili, Bugünden itibaren Cebelidüruzun Suriye ile filen alâkası kesil. | Silâh Kaçakçılığı Tahkikatı Bitiyor Şebeke Elebaşıları İçinde Iu yı PT y içler Oldu! 2. Cilt — 700 Sa; ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Her evde bulunması lâzımdır. Yaldızlı bez kaplı yfa, 700 Kuruştur. Tafsilâtlı broşür isteyiniz. TAN Matbaası — İstanbul Beynelmilel Şöhreti Haiz Ihbar Nasıl Yapıldı? Ekrem Köniğin İstanbula Gelirken Bir Pasaportla Kaçtığı Tahakkuk Ediyor Türk adliyesini aylardanberi meşgul eden silâh kaçakçı- lığı hâdisesi, tahkikatı ilerledikçe, yeni yeni safhalar arzediyor ve bu işi idare eden beynelmilel kaçakçılık şebekesinin faaliyeti bütün çıplaklığı ile ortaya çıkıyor. Anlaşıldığına göre, Amerikaya, Türkiye hükümeti na- mına sipariş edilen tayyareler meslesinde baş rolü, Ekrem Kö- nig oynamış, ve merkezi Pariste bulunan bej ik lık teşkilâtının Türkiye ajanı olarak vazife almış v Şebeke Nasıl Çalışıyordu ? elmilel a 5 demi A LE O MAK TU dedir. Şebekeyi idare edenler arasında beynelmilel şöhreti haiz bazı eski diplomatlar ve silâh fabrik şirketleri vardır. Bun ların en başında Amerikalı O'Hara v e iki meş- hur sima geliyor. Bu şebekenin İspany olarak kullandığı adam da general Frankonun gizli memuru olan Duc de Medina del Kompsy Mirandadır. Bu Dük, bir zamanlar A- merikada bir fabrikanın satış memuru olarak çalışmış olan €s- ki bir İspanyol asilzadesidir ve İspanyaya yapılan bütün silâh kaçakçılıklarında eli vardır. Yine bu kaçakçılıklar arasında mühim rol oynamış olan bir de Alman firması vardır. Silâh kaçakçılığı işinde meşhur simalardan biri olan ve bu firma- nın sahibi bulunan şahis Almanyanın en meşhur silâh fabrika- törlerinden Vanenberg'in 23 yaşındaki genç oğlu Walter Va- nenbergdir. | Bu bynelmilel silâh kaçakçılığı teşkilâtının bir çok memi-| leketlerde ajanları vardır. Bu şebeke, her memlektten o mem- miş bulunuyor. Cemil Mardam Bey AN Hidise Suriyede büyük höyedan leketin yardım etmek istediği taral için silâh satın almakta tevlit etmiştir. Halk, hüzümet mey- danına toplanarak vaziyet hakkında mesül.makamlardan izahat istemiş- Köy Kalkınma tir, Davamızın Löikiyöle”Te oüziyet vahim o Diğer taraftan Lâzkiyeden alınan : haberlerde, halkın büyük korku ge- Ehemmiyeti çirmekte olduğu bildiriliyor... Şeyh Yazan: Ahmet AĞAOĞLU ümhurreisi Sayın İsmet İnönünün eline aldığı son İş, yani Türk köy kalkın 1 — Habeşistanda Fransa leymanürmürşidin modem silâhlarla mücehhez müfrezeleri Lâzk: Hamas yolunu tuttukları gibi şe! Almanyaltalyaya Karşı Silâhla Müzahereti Göze Almıyor —| 2 —İtalyanın yeni hâdiseler çıkaracağı bildiriliyor n! 3 — İngilterede mecburi öskerlik usulü ihdas edildi sonra da bunları hangi taraf da- ha cok para verirse oraya sat - maktadır. Bu suretle çok defa Almanyadan alınan silâhlar İs- panvada hükümetcilere Amrika ve Sovyetlerden hükümetci - lere gönderilmek üzere alınan silâhlar da âsilere satılmıştır. İlk Tahkikat Başlıyor Bir kac betbaht tarafından / Türkiyenin de ismi karıştırılan aleyhinde nümayişler oldu ması meselesi inkılâp devrinde yapılmış olan işlerin en büyü- ğü ve en mühimmidir. Haki- katte bu, bütün Türk vatanr- nın, Türk milletinin kalkınma- sı demektir. Çünkü köy Türk vatnının yüzde seksenini ve köylerde Türk milletinin yüz- de seksen beşini teşkil eder. K mefhumlarınm bununla da zamanda bi- ve ticari hayat- a o insanlarıdır. Mili xün yüzde doksanı köy aretimiz de dönüp Tü tesi en ibaret suller haricinde lara çıkardığı - hem B: (Sonu; Sa. gbi | 4 — İtalya, filosunu seferber bir hale koyuyormuş beş kilometre yakınına kadar soku- iarak köylere mütemadiyen baskın- ıya başlamışlardır. (Sonu Sa. 10 Sil. 5 te) Yeni Fransız Büyük Elçisi Bugün Geliyor Erânsanın yeni Ankara büyük el- gisi B. Marsigli bu sabahki Avrupa ekspresile şehrimize gelecektir. Bü- yük elçi buradan Ankaraya giderek İReisiçümhurumuz İsmet üne İ timatnamesini takdim edecektir. Eski Fransız büyük elçisi B. Ponso Ankaradan şehrimize gelmiş İir, Kendisi yeni elçiyi şehrimizde karşılayıp Ankaraya teşyi ettikten Fransaya hareket ederektir. B. Chamberlain'in son Paris seyahatine ait bir intiba (Yazısı 10 uncu sayfamızda) ve bir iki gündenberi de efkârı umumiveyi mesgul eden mahut ıskandal, esas itibarile -yine bu şebekenin işidir. Hükümetimiz, dün de kaydet Bazı Diplomatlar da Var Sahtekâr şebekenin büyük bir cüretkârlıkla imzasını — taklide yeltendik'eri Milli Müdafaa Vekilimiz Közim Özalp | Almanya Akdenize Inmek İstiyor m Bunun icin. Timok - Vardar - Selânik kanalını yapmayı düşünüyorlar Haydelberg'de çıkan “Zeitschrift für Geopolitik., mecmuasının teşri nisan! sayısında Tunanın Ege deni zine bağlanması hakkında mühim bir makale intişar etmiştir. “Esasen bu hüshü, Almanyanın Yakın Şarkla muvaselesini tem'n eden meselelere tahsis edilmiştir Makale sahibi olan Rudolf Lustig, bu meseleyi daha ön- ce de mevzuu bahsetmişti, o Anşlus'- tan ve Südet arazisinin Alman; ilhakından sonra tekrar ortaya atılan bu mesele hakkındaki yazıda denili- yor ki: “Şarkla olan iktısadi alâkası hase- biyle büyük Almanyanın Akdenize daha kısa ve daha serbest bir su yo- luyla bağlanması lâzımdır. Çünkü; şimd'ki Tuna akıntı ile Kapalı bir deniz olan Karadenizden, Istanbul ve Çanakkale boğazlarından geçerek Ege denizine ve ancak ondan sonra Akdenize çıkar, Sonu: Sa. 10, Sü, 4 de) tiğimiz gibi kacakcılıktan ilk o- Tarak Vesington büvük eleimiz| Münir Ertesiin ve Fransız hü - kümetinin ihharları ile haber - dar olmus va hâdiende: 1 — MR Müdnfan Vekili - nin imasımn ve Vekâlet mi- hürümün tokbdi, 2 — Sahte evrak famzimi ile hükümet odına sahte mühnwaatfa bu - lunulması, 3 — Bu muhaya-| atta gayri meşru menfaat te-| minini istihdaf ederek vazife| ve memuriyellerin bu yolda suiistimal. | (Somu: Sa, 10, Si. 3 de) ! DÜNKÜ SPOR HAREKETLERİ Dün şehrimizde canlı spor ha- reketleri oldu, Galatasaray Ve- | fayı 6—1, Beykoz İstanbulspo. | ru 2—6. Fener Süleymaniye || 0—7. Hilâl Topkapıyı 2—3,ven | diler, Maçlarm bütün tafsilâtı. ni ve günün diğer spor haber lerini altıncı sayfamızda veriyo