25 Mart 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN 3000 Yıl Önce Ve Şimdi Yazan: M. Turhan TAN evrat, şöyle bir vâkia kayde- deri “Bir gün iki kadm Melik Süley. manın sarayma gelip huzusunda durdular. Bumlradan biri onu se- lamladız — Amen efendim, dedi, ben ve bu kart bir evde ve ayni odada otu- ruyoruz. Ben geçenlerde bir çocuk | doğurdum. Üç gün geçince bu karı dahi doğurdu. Söylediğim gibi iki- miz beraberdik, beraber yiyip içi yorduk ve beraber yatıyorduk. Ya- mmızda kimse yoktu. Evde yalnız dık. Dün gece bu kadın çocuğunun üstüne yatar, uykusunun ağırlığın-| dan yaptığı işin farkında olmaz, ç9- tuk ta ölür, Fakat gece yarısı uya mp ta felâketi görünce çirkin bir düşünceye saplanır, hiç ses çıkar madan, yataktan süzülür, benim düşeğime yaklaşır, mişil mişil uyu- iman - Romen Anlaşması ve Mallarımız Almanya - Romanya arasında İm- zalanmış olan yeni ticaret anlaşması piyasamızda tesirsiz kalmamıştır. Ak manyaya (ıracat yapan müessesele- rimiz, bu anlaşmanın gelecek sene İ- çin Türkiye hububatı ile yapakları. miza rakip çıkacağını ve Almanların yurdumuzdan satın aldığı bir çok hu- bubat ile yapakları Almanyadan baş- ka piyasalara satmak mecburi; de kalmacağını düşünmiye başla: vr. Yeni anlaşmanın ihraç malla; mız üzerine yapacağı tesirlerin hü metçe şimdiden düşünülerek tedbir. ler alınacağı ümit ediliyor, » iş” BELEDİYEDE ; yan yavrumu koynumdan çekip alır, kendi yatağma yatırır ve ölü çoc' | ğu da getirip benim koynuma burn-| kir, Ben uyandığım vakit yanımda soğumuş bir küçük ceset buldum, feryadı kopardım, ağlayıp dövünmi- ye koyuldum, lâkin bir ara ölü çocu. ğun yüzüne bakınca idrakim açıldı) ve biraz dikkat edince ölü çocuğun |. | » benim olmadığını anladım. Bu ka. dından yavrumun alip bana veril. mesini isterim. olan meşhur Süleyman öbür kadına soruyor: — Ne dersin bu sözlere? Beş Milyonun Sarf | Edileceği Yerler Belediyeler Bankasından almacak) milyon Miranın mahalli sarf hak- nda belediyede tetkiklere başlan- r. Bu işle meşgul olan imar bü. ru, Prpstun, ikametkâh ve sanayi takalarını ayıran plânme »de tutarak bu mütedavil se kı yenin müsmir surette İşletilmesi üz6- rinde Bir esas hazırlıyarak Hem peygamber, hem hükümdar! makamına verecektir. riyaset Prostun bu plânına göre, belediye- İnin yeni istimlâk kanunile istimlâ İ ederek bir kısmını cadde ve bulva: Çocuk hırsızı olmakla itham ve| lara tahsis edeceği sahaların imarın- | ayni zamanda matemli bir ana ol./ da evkaf mi rlüğüne bazı vazifeler duğu iddia olunan kadın; “Yalan!,, teveccüh etmektedir. Belediye ve ev- diyor ve ölen çocuğun davacıya alt | kaf fen hey tarafından hazırla. olduğunu söylüyor. Bu red ve inkâr | nani esasa göre, evkaf idaresi, arsa ©- üzerine de iki kadın arasında hirçin bir münakaşa başlıyor. Tevrat: “Ka- rıların her biri “ölü çocuk senindir, dirisi benimdir, diye söyleşirlerdi,; cümlesiyle o münakaşaya işaret et- tikten sonra vâkıânin sonunu şöyle anlatıyor. “Melik bana bir kılıç getiriniz de- di, hemen emrini yerine getirdiler ve Melikin eline bir kılıç verdiler. O da kılıcı adamlarından birti zaattı, “diri çocuğu İkiye yarısını şu kadınlardan birine, yarı- desi istıtaplı bir telâş ile Melikin a- yaklarma kapandı: — Aman efendim, dedi, Tülfedin, kerem edin, çocüğu kestirmeyin, bu kadma verin. Yavrucak tek yaşasın da benim olmasın, razıyım. Öbür kadın ise barbar bağırıyor. du — Melikin fermanı .'yerine gel sin. Çocuk benim olmazsa onun da olmasın! Süleyman, her iki kalmm vazi- yetini şöyle bir süzdü ve emir verdi. — Çocuk, onün kesilmesine rıza göstermiyen kadınındır. Ona veri- niz, ötekini defediniz, Dört yıldanberi de İstanbul hu- kuk ve ceza mahkemelerini işgal «- den bir çocuk davası vardı. İki ka- dm —tıpkı Tevratta yazılı olduğu gibi— bir çocuğun AYM ayır ana olduklarmı iddia ediyorlardı. Dün! gözetelerde okuduğuma göre dava bitmiş ve çocuk, hakiki anasına ve- rilmiştir. Fakat Türk adliyesi bu gerçekten ince ve çok mühim davayı âdil bir neticeye bağlarken —Söylemiye lü- zum yok— Süleyman peygamber gi- bi davranmış olmayıp yirminci as- Tim ilminden, fenninden İstifade et- miş, çocuğun kanıyla onun anası ol- duklarını iddin eden kadmların ka- nı arasındaki karabeti küreyve, kü- reyve tetkik ettirerek edindiği ilmi kanaate göre hükmünü vermiştir. Yalnız bir nokta var: Tevrat, baş- kasının çocuğuna sahabet cden ka- 'dının neden dolayı bu mânasız hare- kete kalkıştığını tasrih etmediği gi- bi İstanbul mahkemelerinde ilmi ve fenni İncelemeler sonunda netice- lendirilen davada da yalancı ananın bu durumu ne sebeple ihtiyar ettiği anlaşılamıyor. Yoksa buda kadm kaprislerinden biri mi? bildirmiştir. larak kalacak sahalarda büyük bina- ile bir traftan bele- diyeye, diğer taraftan da ( şehrin &- marma hizmef,eğecektir. Şehir Metlisi Toplanıyor Şehir meclisi, nisan devresinin ilk toplatitısmı 3 nisan “pazartesi; günü saat 14 te yapacaktır. Meclisin ilk toplantısında belediye ve vilây 939 sehesi bütçesinin müzakeresine al$ teklif okunacaktır. Bu teklif alel- usul alâkadar ercümenlere havale e- dildikten sonra ruznamede mevcut etin . | diğer maddeler müzakere edilecektir. lu arada Atatürke yapılacak anıtta İstanbul toprağının bulunması hak- kında şehir meclisinin geçen devre- sinde yapılmış olan teklife Dahiliye Vekâleti tarafından verilecek cevap okunacaktır. Yeni Şehir Mütehassısları Belediye, halen Pariste bulunmak. ta olan şehir mütehassısı Prosta yaz- dığı bir mektupla, İstanbula gelir ken, şehir plânının tatbikatında ken- dilerinden istifade edilinok üzere ba- zı mütehassıslarla da görüşmesini| Belediye bu müte- hassısların istihdamı hakkında He- yeti Vekileden karar aldıktan sonra, | cektir. kendilerini davet ederek tavrif ede- * Belediyeden taş ocakları işlet. me ruhsatiyesi alanların bu ocakları başkalarına devrederlerken istida & le belediyeye müracaat ederek mua- meleyi tekemmül ettirmeleri lüzü- mu bütün £ belediye şubelerine ta- mim edilmiştir. * Ticari müesseselerin bulunduğu banlarda yanıcı, ve patlayıcı mad- delerin bulundurulmaması alâkadar belediye şubelerine bildirilmiştir. X Umuma karşı açık bulunduru- lan tiyatro, sinema ve bar gibi yer. lerde yapılacsk bina tadilâtının ma- halli itfaiye gruplarına bildirilmesi Yözumunun temin: alikadarlara bil- dirilmiştir. Bir Cinayet Daha Adapazarı, (TAN) — Geceleyin bir cinayet işlenilmiş, İstiklâl ma-| ballesinden Pirlepeli sütçü Mehmet komşusu helvacı Mazlüma dört el #teş etmiştir. Kurşunlardan biri Maz Tümun sol memesine isabet etmiş ve adamcağızı öldürmüştür. Katil Mehmet, vaka mahallinden Si “reesesaramesessesesee. Vapurlar İçin Gelen Alman Hey Alman heyetiyle Denizbank- | ta teşekkül eden muhtelit ko - | misyon arasında Almanyada yap | tırılan vapurların nokaanlarını ikmal için açılan müzakereler bitmiş ve Alman heyeti Berline dönmüştür. Heyet Etrüskte tesbit edilen noksanları tasdik ederek bun * ların ikmal edileceğine dair hir protokol imzalamıştır. Bu pro » tokola göre Etrliske bir kazan da ha ilâve edilecek ve Alman tez- gühlarında yaptırılmakta olan Kadeş ve denize indirilen Tır - ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ? ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; : * ; ; ; ; ; ; ; e Etrüskte Tesbit Edilen Noksanlar İçin Bir Protokol İmzalandı eraaaaeeeeesasaaaasasanaaeeamanesesaaaaesesamemasayai eti Gitti han vapurlarında da ayni esas- larla tadilât yapılacaktır, Diğer taraftan heyet Alman tezgühlarına evvelce ısmarlan - İ dığı halde yapılmayan 3500 ton- luk üç vapur için iki buçuk mil- yon mark tazminat vermeyi ka- bul etmiştir. Tırhan ve Kadeş vapurlarını kontrol için Almanyada bulunan inşaiye mühendislerinden mürek. kep heyet müzakerelerde bulun- mak üzere İstanbula lmişti, Heyet bugünlerde tekrar Alman $| yaya dönecektir. MÜTEFERRİK : Süvarilerimiz Bugün Nise Gidiyorlar Nis, Roma, Polonya, beynelmilel atlı müsabakalarına iştirak etmek ü. zere mektep kumandam kurmay al bay Salmnkumandasında yüzbaşı Saim Polatkan, Eyüp Öncü, Cevat Kula, ve Cevat Gürkandan mü teşekkil binicilik ekipimiz bugün sa- | sat onda Nise müteveccihen vapurla hareket edeceklerdir... Binicilerimiz rıhtımda merasimle uğurlanacaklardır. İş Bankası Meclisi İdare Reisliği Iş Bankası idare meclisi reisliğine Merkez Bankası eski umam müdürü Salâhattin Çam tayin edilmişitir. Mithat Yenel Geliyor Tütün işleri üzerinde temaslarda bulunmak üzere geçenlerde Londra- ya giden Inhisarlar umum müdürü Mithat Yenelin, bugün şehrimize dönmesi beklenmektedir. dük Sigortalar Harp Rizikosunu İndirdiler Siyasi vaziyetin tes'rile deniz nak- liyatında yapılmakta olan harp rizi- kosu sigortası binde 25 nisbetinde yükselmişti. Ecnebi sigorta şirketle. rine merkezlerinden gelen emir üze- rine vaziyette husule gelen salâh $- leri sürülerek binde yirmi b, nisbe. ti, binde on iki buçuğa imdirilmiştiri, Dış piyasalarda nikbinlik başlamıştır Yapak Düşüyor Yerli fabrikalarımız Trakya ya- paklarından mübayaa için pazârlik- larına devam ediyorlar. Fakat iki, üç glindenberi ehemmiyetli bir satış ol- mamıştır. İngiltereden tiftik için ve- rilen fiyatlar biraz düşük gelmiştir. Bunun sebebi yeni kırkım mevsimi geldiğinden malların artmış olacağı düşüncesidir. Ellerinde mal bulun - duran ve kilosuna 125 kuruş istiyen barı tüccarlarımız bu vaziyetten do- layı mallarını elden çıkarmıya baş- lamsışlardır. Son günlerde av derileri üze.- rinde başlayan satışlar tekrar gevşe- miştir. Yalnız tavşan ve iyi nevi tilki derileri üzerinde işler devam etmek- tedir, Tavşanların tanesi 17 - 175 kuruştan verilmektedir. Stok dahi bit mek üzeredir. Sıvas mıntakasmın til kilerinden satışlar olmuş ve çifti 9 « 9,5 liradan verilmiştir. Bir Heykel Bulundu İzmit (TAN) — Gazi baba türbe- sinde oynayan çocuklar, orada güzel bir mermer heykel bulmuşlardır. Bu nun tarihi ve sanat kıymeti olup ol- madığı tetkik edilmektedir. Darende Yolunda Cinayet Hekimhan, (TAN) — Darendeden kendi köyü olan Şabüke gitmekte o- Tan arzuhalei Ali, yolda kıstırılmış, ve taşla başına vurularak öldürül. müştür, Cesedi bir kilometre uzakta 150 metre uzaklaşamadan tevkif o- ki bir dere içine götürülüp gömül müştür. Zabıta katilleri aramaktadır İda kayalıklara oturan Sadıkzade va-| İ muhtelif semtlerinde bir çok hırsız- DENİZ ve LİMANDA: Sadıkzadenin Geçirdiği Kaza Finike civarında Avrasan koyun-! purunun kürtarılmasına bugün baş- anacaktır, Hora tahlisiye gemisi dün gece kaza yerine varmıştır. * Sadıkzadede bulunan 150 yolcuyu almak için o civarda bulunan Ana- farta vapuru Avrasana gitmiştir; Ha- va müsait olduğu takdirde Anafarta bu sabah Avrasandan buareket ede. cektir. Konya vapuru da dün akşam karaya oturan vapurun hamulesini almak için limanımızdan kaza yeri- ne hareket etmiştir. Erenköy Vapurunun Zinciri Koptu Dün sabah Düyüküdadın Köprüye harekot eden Erenköy vapurunun| dümen İİT vozUUMaş, varı ee müddet denizde bocaladıktan sonra, yarım saat rötarla Köprüye gelebil- miştir. POLİSTE: © Üç Sabıkalı Hırsız Dün Yakalandı Hayli zamandanberi İstanbulun lıklar yapan Lâz Ahmet, Vasil ve Ib- rahim isimlerinde üç sabıkalı dün yakalanmıştır. Hırsızlar, en son olarak Galatada Kara Mustafa caddesinde Fehminin tütüncü dükânının asma kilidini kır- | mak suretile içeti girmişler ve kül liyetli miktarda sigara ve rakı aşi mışlar, Beyoğlunda mezeci Perukli- nin de dükkânının camını kırarak 10 sişe birer buçuk kiloluk şarap çalmış- Jardı, Dün Emniyet müdürlüğüne ge- tirilen suçlular suçlarını itiraf et- mişlerdir. Bugün adliyeye teslim e- dileceklerdir. Tarmvay Kazası | Maçka ile Beyazıt arasında işliyen | 117 numaralı tramvay arabası İstik- Iâl caddesinden geçerken Galatada | oturan Koçoya çarparak başından ya- ralamıştır. Yaralı tedavi altına alın. miş, vatman yakalanmıştır. Balya Altında Ezildi Fenerde Mürselpaşa eadâesinde in- bisarların tütün deposunda çalısan istifçi Mustafa yıkılan tütün denkle-| rinin altında kalarak vücudünün muhtelif yerlerinden ağırca yaralan- mıştır. Yaralı Cerrahpaşa hastanesi- ne kaldırılmıştır. # Bakırköyde Çekirge sokağında oturan Hanerita, zabıtaya müracaat ederek kocası Nikikor tarafmdan si- nomada döğüldüğünü iddia etmiştir. Suçlu yakalanmış, cürmü meşhut mahkemesine verilmiştir. * Fatihte Horhor caddesinde otu- ran 13 yaşında İhsan ile Kemal is- minde bir arkadaşı biribirile sakala. şirken bunlardan İhsan yere düşmüş ve yerdeki parçası ile sol bileğinden yaralanmıştır. Yaralı tedavi altina ş Belediye | Tahkikatı Dahiliye Vekâleti müfettişlerinin belediyede yaptıkları tetkikler sıra- sında kooperatif hesaplarını da tet- kike tâbi tuttuklarını kaydetmiş ve yeni müdürün eski borçları tahsile başladığını, bu arada Daimi Encü. men azasından Selâmi İzzet Sedese de müracaat edildiğini yazmıştık. Öğrendiğimize göre Selâmi İzzet Sedese, noter vasıtasile müracaat 6- dilmemiştir. Çünkü kooperatife eski- den kalmış borcu yoktur. Selimi Izzet Sedes, 1933 senesin- denberi Istanbul belediyesi koopera- tifinin 1200 numaralı azasıdır. Koo- peratif her azasına usulen açtığı kre- di gibi, Selâmi Izzet Sedese de usulü dairesinde kredi açmış ve 1935, 1936 yıllarında açtığı kredileri Selâmi Iz- zet Sedes, tamamile tediye etmiştir. 1938 kredi muamelelerinin tesviye. sinde kooperatif ideresi (1937 den 1938 senesine borç devrettiğini far- keden Selâmi İzzet Sedes, koopera- #iften hesabınn" çıkarılmasını iste- miş, kooperatif idaresi geçen ay So- lâmi izzet Sedese 1938 senesi hesa- bile 1937 den müdevver besabı yös- termiş ve usulü dairesinde açılmış olan kredi yine usulü dairesinde tah- sile devam edilmiş bulunmaktadır. 1937 den 1938 e mürevver borç ta faizi alınarak usul ve kanun deire- sinde yapılmış olan.bir banka mua» melesinden başka bir şey değildir. Ça & ASKERLİK İŞLERİ hamama Nisan Celbinde Askere Çağrılanlar Selimiye Tümen Askerlik Dalresinden: 1 — Evvelki eslplerde olduğu gibi 930 Nisen celbinde de 318 : 320 doğumlular. dan bakiye kalanlarla, 330, 831, 383, 333 doğurluların Piyade, Topçu, Nakliye, 1s- mİ mizi Bai ları silâh altına çağrılacıklardır. 2 — Şubelerde toplama günü 80 Mart #89 günüdür. Bedeli nakdi 29 Mar 939 akşamına kadar alınacaktır. Alkkadarla- rın şubelerine müracaatları, * Kadıköy Yabancı Askerlik Şubesinden: 1 — 939 Nisan celbi için 318 doğumlu- 'dan 333 doğumlu (dahil) erlerden asker- Hik etmemiş olarların piyade, topçu, nak- Hye, İstihkâm, muhabere, ve wüzika er- leri sevkedilecektir. 334 o doğumluların topçu erleri de gidecektir. ? — Toplanma günü 30 Mart 939 sent 9 Aur. 3 — Bedeli nakdi 20 Mart 989 akşamı- na kadar alınır. 4 — Yabancı şubesinde kayıtlı bulunan erlerin toplanma giinü mezkür santle çu bede bulunmaları ilân oluruz. # Eminönü Askerlik Şubesinden: Eminönü Askerlik şüberine mensup olup ta şimdiye kadar sekerlik etmemiş 316 — 335 dahil Piyade, topcu, Muzikâ, Muhabere, Nakliye, İstihkâm, ve 234 do- Humhu Topçular bu kere Askere sevkedi- leceklerdir. Bunlardan 88, ve 8 uncu maddeye tü- bi olmayıp normal olanlardan bedel vet- mek istiyenlerin bedelleri 20 Mart #89 ak. sama kadar kabul edilecektir. Bedel vermiyenlerin toplanma ve sevk 0 Mart 989 olduğu ilân olunur, oğlu Yerli Askerlik” Şubesinden: 1 — 318 : 303 (doh) Doğumlulardari henüz Askerliğini yapımamış olan Piyade, Topcu, İstihkhm, Muhabere, Nakliye ve Muzika sınıflarına mensup İslâm erat ile 384 doğumlu yalnız Topçu İslâm erat der- hal askere sevkedileceklerinden 30 Marş 939 sabahi sant 8 de şubede bulunmaları, 3 — Bunlardan Nakdi bedel vermek is- üyenlerin bedelleri 29 Bart 439 akşamı na kadar kabul edilecektir. 3 — Evvelki celplerde bedel vermiş 0- İlan İsim erat dnhi 30 Mart 039 da sevke- dileseklerinden, burlarım da Ayni gün ve #satle subeğe bulunmaları ilân olunur, Bir Çocuğun Marifeti Bozöyük (TAN) — Yeni mahallede oturan Mustafa oğlu 12 yaşlarında Hüseyin, sokakta bir kaç arkadaşile oynarken, eline geçirdiği barutu bir boruya doldurmuş ve kibritle tutuş- turmuştur, Patlayan borunun parça- ları alt ve jist dudaklarını fena halde yaralamıştır. Hüseyin, ailesince Es- kişehir hastahanesine götürülmüş tür. Bozöyük (TAN) — Kasabamız, yedi aydan beri mahrum bulunduğu 25.3. 939 << En Kısa | Diploma Veren Fakülte Hangisi? S — Üniversitenin bazı Fa kültelerinde tahsil müdâf uzatılmıştı. En kısa müddet ie diploma veren Fakül hangisidir? j C — Fakülte olarak en kısa! senedir ki Edebiyat, Fen, Hukuk © İktısat Fakülteleri bu aradadır. Tİ İPakültesine bağlı dişçi mektebi İFen Fakültesine bağlı Eczacı mel bi üç senede diploma verir, bunlar fakülte mezunu seyılm: 5 — Üniversitede bir Tali Yurdu kurulacağı söylemi? yordu. Bu işten henüz bir » ber yok mu? | C — Bu iş, bütçede tahsisat Tamadığı için şimdilik en aşağı sene daha geri kalmıştır. . 8 — Boğaziçi (vapurları ilkbahar ve yaz tarifeleri zaman tatbik edilecektir? GC — İlkbahar tarifesi 14 “e ser yaz tarifesi de 15 haziranda tsi konacaktır. Şirketi Hayriye bü tarifeleri on beş gün evvele asaf” ki Şiddetli Kış Var Kızılcahamam (TAN) — Bu mütehavvil giden havalar, 802 lerde şiddetli soğuklar yapmays lamıştır. Hararet derecesi sıfır tında 10 ile 15 arasında oyn dır, Güvem nahiyesine bağlı Çanlı mer, Hizirlar, Kozveren köyleriği karın irtifa: bir metreyi geçtiği diriliyor. Dağ ve ormanlarda karın irtifii metreyi bulmuştur. Bir çok kö; wi leri, kışın şiddetinden Kanan Kar ve tipiden yollarını kayt ” ri #öyrüler vardir. yili Burdurda Bir Adar Kardeşini Öldürdü Burdur, (TAN) — Karaçal K Ms de Ali oğlu Mehmetle kardeşi Ht yin küçük bir münakaşayı bi müşler, silâha sarılmışlardır. met, bir kurşunla kardeşi Hi öldürmüştür. Yaylâkta Maarif işleri Yaylak (TAN) — Kültür ba dan Urfa vilâyeti içinde ikinciliği lan kazamızın merkezinde beş "pi lı bir ilkmektep, beş köyünde ÖĞ çer sınıflı mektepler vardir. © İyil eğitmen teşkilâtı yapıldığ”. eğitmenli ve muallimli ilkmek' onu bulmuştur. Yedi muallimi. gezici"baş muallimi, dört eği” vardır. Gelecek sene kazamızda ii men bölgesi daha açılmış ols Bu bölgelere verilmek üzere 17 men namzedi Malatya - Ak / gitmen kursuna gönderilmek © dir. z 25 Mart 1939 CUMARTE $ üncü ay Arabi: 1358 s) Yurtta Hava Vaziyet! Yeşilköy Meteoroloji istasyon Ci nan malimata göre, hava yurdu Anadolusunda çok bulutlu ve . Bışlı, diğer bölgelerde kapalı vE» yağışlı geçmiş, rüzgürlar Karada Jarında Şimali, diğer bölgelerde © yetle Cenubi istikametten ort Ese denizinde kuvvetlice ermiştir. Dün İstanbulda hava kaps” rüzgir Şerictan saniyede 2 — * hizla edmiştir. Saat 18 te hav 143,4 milimetre ldi, Süet €© 1İŞT ve en düşük 55 santigrat olar dedilmiştir. i