24 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

MAN EVİ Vi tanbul, Ankara Caddesi 103 ” TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON: 24310, 24318. 24119 BEŞİNCİ YIL — Ne. 1639 5 KURUŞ Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr Gasson diyor kit “Her tatir bu kitapta gösterdiğim emelleri tatbik etmek suretiyle bir Üki sene gib: kısa bir zaman içinde müşterile rinin adedini bir misli arttırabilir Ben bo kitabımda size bu sanati öğretiyorum. Pivanı S0 kuruş TAR GÜNLÜK SIYASI HALK GAZETESİ | Ka e Moskova ve Berlin Endisede arelide e ” | © Boyunca Harp SOVYETLERİN KUTUP Devam Ediyor DONANMASI HAREKET EE PszliÇiN HAZIRLANDI $inın 22 nci yıldönümünü Viborg'u alarak tesit için vuku bu- * Gösterir Harita ; bütün teşebbüsleri bir netice vermemiş ve Sovyet kuvvet- leri bu Fin şehrinden 10 - 12 kilometre uzakta kalmışlardır. Son harp vaziyeti şu merkezdedir; , Sovyetlerin Kareli'de yaptikları altı taarruz püskürtülmüş- tür. Sovyet tebliği, hiçbir mühim hâdise vuku bulmadığından bahsetmektedir. Fakat Fin tebliği ise, Taipalo'da bütün gün de- vam eden taarruzların püskürtüldüğünü, birçok harp malze- Mu#sinin ele geçtiğini ve 16 tankın imha edildiğini bildiriyor. ee eee das Harp Garpten u10w Şarka Dönüyor Yazan: M. Zekeriya SERTEL in - Sovyt harbi, bir Sov- yet ve müttefikler harbi alini almak istidadını göste- riyor, Filvâkl Sovyet Rusya, Finlan. daya karşı harp (ân etmiş değildir. Müttefiklerin © Finlere yaptıkları yardım, Milletler Cemiyetinin karo. rına muvafıktır. Gönüllü ismi altın. da &sker göndermeleri de, kendi! rini Sovyet Rusyaya karşı muhasım vaziyete sokmıyakâfi olmamak 14- İğpadir. Müttefikler Fesmen harp i. diye ilmemiş bir memlekete iste, Pari gibi yardımda serbesttirler. ko kat hâdiseler bir dereceye kadar 'ontrol edilebilir. Müttefikler Soy. yetlarla bir harbi göze almadan Pin. andada bir cephe kurmıya teşebbüs gitmezler. Nitekim şimdiye kadar Sovyet . Fin harbine karşı yalmz göstermek, paraca ve'mü. Yardım etmekle iktifa e. asndan naklettiğim , İluyorlar. Ladogada, mühim Sovyet mevzile, ri zaptedilmiş, temizlenmiştir. Fin tayyareleri de, Sovyet tayyareleri de faaliyet göstermişlerdir. Sovyet- ler, paraşütle asker göndermeğe de. vam etmişlerdir. Fakat Finler, bun. ların ya öldürüldüklerini, yahut esir edildiklerini bildiriyorlar, Sovyet resmi tebliği Son Sovyet tebliği şudur: “Mühim biçbir hâdise olmamıştır. “Kareli berzahında Sovyet krtaa. tı, düşmanı pöskürtmüşler ve 21 müstahkem mevzi işgal etmişlerdir. Bunların 15 i betonarme topçu istih. kümlarıdır. “Son derece şiddetli olan kar fır tması, hava fasliyetlerinin istikşaf uçuşlarına inhisar etmesini mucip olmuştur. Fin resmi tebliği Yinlânda resmi tebliğine göre, Ko- teli berzahında demiryolu boyunca ilerliyen Sovyet kıtaları Vüpuri'ye 13 kilometre mesafeye varmışlardır, Bu tebliğ, Fin kıtalarının Manner- belim hattının yeni mevzileri üzerin. de hangi noktaya çekildiklerini gös. teren ilk resmi iş'ardır. Sovyet kıta. larının vardıkları en derin nokta Surama'nın Garbında ve bu şehre bir miktar messfededir. Sovyetler bu bölgede taarruzlarına başladıkların- danberi büyük insan ve malzeme za. yiatı mukabilinde 8 kilometre ile 17 kilometre arasında arazi kazanmış 0- Finler yeni mevzilerinde kuvvetli olarak tesis etmiş oldukları- nı temin etmekte iseler de Sovyetle. rin Pinleri şiddetle tazyik ettikleri aşikârdır. Sovyet tazyiki şimdi bü. tün berzah o genişliğince yapılmıştır. Çİ Ingiliz Gemilerinin Buz Denizinde Gözükmesi Hayli Telâş Uyandırdı Sovyet Bahriye Komiserinin Tayyare İle Murmansk'a Gittiği Haber Veriliyor Londra, 23 (A.A.) — Şimal Buz denizinde Finlanda sahil- leri açığında mühim İngiliz deniz kuvvetleri bulunduğuna dair verilen haberler Moskovada ve Berlinde endişeler uyandırmış- tır. Bitaraf memleketlerde bulunan İngiliz gazete muhabirleri, bu endişeleri tebarüz ettirmekte ve İskandinavyada hâdiselerin büyük bir süratle inkişaf ettiğini kaydeylemektedirler. Daily Telegraph gazetesi, diploma. si mahafilinin İskandinavyadaki A Ss l L Ss ! Z Sovyet Hududunda Tahşidat Yaptığımız Haberi Uydurmadır Moskova. 23 (A.A) — Stefani Ajansı bildiriyor: Sovyet filosu organı, Türki. yede yapılan askeri hazırlıkları tebarüz ettirerek, Türkiyenin yarım milyon askeri seferber ettiğini, bunların 350 bininin Türk . Sovyet hududu boyuncn olduklarını haber vermektedir. Daliy Mall gazetesinin Stokholm muhabirine göre, Amiral donanmaya açık denize harekete hazır bulunmak emri vermiştir. Londra resmi mahafilinde Resmi “mahafil, bu haberleri ne tekzip, ne de teyit ediyor Fakat ba. zı salâhiyettar mahfiller Murmansk civarında İngiliz harp gemileri mev. cudunun harp çikar çıkmaz bu İlmen da bazı Alman ticaret “vapurlarının kapalı kalması ve bunların havalar müsaade eder etmez Almanyaya ha. reket teşebbüsünde bulunmalarının muhtemel olmasile izah edilebilece. ğini kaydeylemektedirler. Kutup donanması hazır Stokholm, 23 (A.A.) — Aftonbla. derece d 28. bu hususu bir debilir, PA aydınlatmıya hizmet e- “İngiliz bük üm, Stalini imha için 3, Fakat, Doğuda Rusların gelen kuv- vetlerini ileri sürdükleri Talpale ya. kininde bu tazyik muvaffakiyet gös. terememektedir. Bu bölgedeki zayla- tin geçen hafta 25.000 olduğu söylen. mektedir. Helsinki resm! tebliğinin müteba. (Sonu; Sa: 6; Sü 9 minin etrafında, Sr şeyi yapmıya bir takım Tory'ler tılar. Bunların müt. üzerindeki tesirleri 4) Finlendağa üzilerin İşi çin bu dir; ei W Keza Finlandada bir Tepğlübiyeti, Hitlere büyük — darbe teşkil eder, binaen, ia eyh tesri edilmelidir. İr vakitler müttefik devletlerin telâkki ettikleri işlik harp, şimdi r ehemmiyet ka. zdeki bir iki ay bir Sovyet zaferi ne yarar, onun i. €rin önüne geçmeli. e) Tik Ankara, 23 (A.A.) — Bugün Başvekil Dr. Refik Saydamın riyasetinde koordinasyon heye- ti ilk içtimaını yapmış, Milli Ko- runma Kanununa nazaran mer- kez bürosunun teşkiline ve aşa- ğıdaki meselelerin İcra Vekille- ri Heyetinin tasvibine arzına karar vermiştir; 1 — Ereğli kömür iş mükellefiyeti, ? — Kömür satış işlerinin tan- zimi için birlik teşkili, 3 — Havzada kömür işletmesi. »in kontrolü ve istihsal malzeme. “Stalin, Finlere ik zaman, İngilizler ve E > ral lı dehhüş etmekle beraber, Helsinki; Beri, ukvasta yardma koşmadılar in Finlanda için yiisi, ; ünün harp etmesine miladi ozal yorlar. Şimal göklerinde İngiliz Mez tayvarelerinin ucmasına gayret " yorlar. General Veygand'ın kun. hüenm ettiği havzasında Koordinasyon Heyeti Toplantısını Yaptı |, Kömür Havzasının Vaziyetine Dair Bazı Kararlar Verildi Harbin bidayetindenberi Sovyetler tarafından işgal edilen yerler, haritada noktalanmıştır. Bügün şiddetli muharebelerin devam ettiği tek cephe, Cenuptaki Kareli mıntakasıdır. Sövyetler burada, Viborg'u zaptetmek için yeni baarruzlara girişmişlerdir. Pakat henüz bu şehire 10 Kilometre mesafedeğirler. o Mannerhelm hattının “diğer ucundaki Tatpale'de de Sovyet tazyiki hayli şiddetlidir. Ladoga gölünden Şimale doğru uzanan hudut mıntakaşında harekât hatflemiştir. dagi harp gemilerinin gözüktüğü Petsamo Jimanı, en Şimalde buz denizindedir. Ve bu muntakt, harbin bidayetinde Sovyetler tarafından işgal edilmiştir. ALLO!. ALLO!. o... Başvekililin Reisliğinde| 8eresı Almanyanın Hürriyet İstasyonu Radyonuzun düğmesini çe- virirken tesadüfen kulağı- nıza çalınan bu hıtabı işit- mişsinizdir. Burası, Al- manyanın gizli istasyonu- dur. sinin ihtiyaca göre işletmeler ara- sında tevzii, 4 — Kok kömürü istihsal“ ve satışının tevhidi © Bu istasyon-şimdiye kadar gizli faaliyetine nasıl de- vam etmiş ve Alman za- bıtasının elinden nasıl kurtulmuştur?,. 1940 harbinin en esrarçn- giz hikâyesi budur. Lİ Ankara, 23 (A A) — MiVi korun. ma kanununa göre, teşkili icap eden Başvekâlet merkez bürosunun umu. mi kâtipliğine siyasal bilgiler okulu profesörlerinden ve İş Bankâsı mali tetkik bürosu müdürü Hizm Atıf Kuyucak tayin edilmiştir. Başvekil Hariciyede Arikara, 23'(TAN) — Başvekil Dr. Refik Saydam bugün Hariciye Vekâ letine gelerek, Şükrü Saracoğlu ile görüşmüş ve bir saat kadar kalmıştır. Yakında TAN'da Neşre Başlıyoruz det gazetesinin Moskova muhabiri, bahriye komiseri Kuznetzov'in tay. yare ile Murmansk'u hareket ettiğini bildiriyor. Sovyetlerin bi Kutup donanması faaliyete geçmiye 4made- dir, Petsamo civarında ansızın İngiliz filosunun gözükmesi, İngiliz gemile- rinip Sovyetler Birliğine karşı her | hangi bir harekette bulunacağı zanne dilmemekle beraber, Moskovada en- (Sonu Sa: 6 Sü: 1) Nafıa Vekili General Atı Puat Ce. besoy, dün sabahki trenle Ankaradan şehrimize gelmiş ve Haydarpaşada Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar tarafından karşılanmıştır. Nafın Vekilimiz, kendisile görüşen natta bulunmuştur; “— Zelzele mıntakasında küçük inşaata şimdiden başlanmıştır. Büyük mikyasta yapılacak inşaatın da plân ve krokileri ihzar edilmiştir İse baş. lamak için havaların düzelmesini bekliyoruz. (Sonu Sa, 6 Sü: 57 tahşit edildiğini yazmaktadır. Bundan manda Türkiye, hudut yakınmda hangarlar insa ettir. miş olup, hu hangarlarda, yeni olmak üzere 500 tane İngiliz. Fransız ve Amerikan tayyaresi bulunmaktadır. * Anadol Ajansının notu Anadelı Ajansı bu haberin kat aslı olmadığını beyana ; m. dur. Nafıa Vekili Diyor ki: Hileli Inşaata Hiçbir Şehirde Müsamaha Gösterilmiyecektir » bir muharririmize zelzele mıntaka, | sındaki yeni inşsat hakkında şu beya. |