28 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28.3. 940 BUGÜN; MdkğMağiin m Mukadderatı ve İtalyan ricali ile görüşmektedir. ret, Hitler — Mussolini “mü Jâkatınım akabinde vuku bulduğu için, ehemmiyetle takip olundu. Ger- çi, Kont Teleki'nin Romada hangi meselelerle meşgul olduğu hakkında #arih tafsilât verilmiyor, fakat neş- rolunan resmi tebliğde İtalyan — Macar dostluğu teyit olunmakta ve memleket arasındaki iş birliğinin inkişafından bahsolunarak Almanya, İtalya ve Macaristan arasındaki mü. masebetlerle İtalya ve Yugoslavy: arasındaki münasebetlerin armenize edilmiş olduğu ve iki memleketin "Tuna ve Balkanlarda sulhün muha. fazası için gayretlerini eri ilâve olunuyor. Bunun mânası nedir? . Macaristanın Vaziyeti : pore K ent Teleki'nin Romayı ziyareti, Yuku bulduğuna göre, onun bu mülü. Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Moya Başvekili Kont Tele. ki bir kaç gündür Romadadır HAVA FAA LİYETİ ARTTI Son İki Günde Yedi Alman Tayyaresi Düş Bir Alman, Bir İngiliz, Bir Holanda ve Bir Norveç Vapuru Batırıldı, Bir Fransız Muhribi Battı ürüldü birleştirdik. Brenner mülâkatını müteakıp Lonara, 27 (Husust; — Garp cep- hesinde, bilhassa hava faaliyeti göze çarpmaktadır. Fransadaki İngiliz ha- va kuvvetleri, Almanların yedi keşif ve avcı tayyares'nden mürekkep bir kuvvetli filosuna karşı gelmiş ve bunları keşif yapmaktan menetmiş- lerdir. Bir İngiliz tayyaresi de bozul. muş ise de, pilot paraşütünü kulla” narak kurtulmuştur. Daha sonra bir İniliz tayyare dev- MÜTTEFİKLERİN Bitaraflara Karşı Vaziyetleri ——— tetr'den buz denirine kadar yekünu beş milyon mil murabbatmı bulan bir saha üzerinde istikşaf ve araştırma. İlar yapmışlardır. Geminin tayyareler! Alman deni- zaltılarıma hücum etmişler ve birçok denizaltıyı mahvetmişlerdir. Ark Royal, fi düşman torpllinden kurtulmuştur. Torpili atan denizaltı tayyare gemisine refakat eden bir Harp Kabinesi Toplandı Hariçteki Sefirler Parise Davet Edildiler garis, 27 (Hsa.t) — Frans'z harp kabinesi, bugün Paul Reynaud'nun riyaseti altında İkinci toplantısını yapmıştır. Alâkadar bütün nâzırlar içtimada hazır bulunmuşlardır. Diğer taraftan Reynaud'nun, ha. riçteki Fransız sefirlerile şahsen te. mas etmek için burları Parise davet ettiği bildiriliyor. Fransanm Lndra Sefiri, geçen hafta soru Parise git. miş ve Reynaud ile görüşmüştür. Di- ğer sefirlerin muvasalati da bekle. niyor. Bilhassa Roma ve Brüksel se- firlerinin bugünlerde gelecekleri ân. laşılıyor. Dünkü nutuk iyi karşılandı Reynaud.aya dün söylediği nutuk, | Pahalılaşır? Yazan: B. FELEK ilinmez o efendim. Ne zaman pahalılaştığını ne alan bilir, ne satan. İki gün evvel et en ucuz altmış be. şe satıldı. Sordum: — Ermenilerin yortusu var! diler. Balık yükseldi. Âdeta kavağa çık. ta, Sordum: — Rumların yortusu var. Dediler. Daha evvel yine bir pahalılıkta aştumz — Havalar fena! yor. Dediler, — Ayol! Koca koca gemiler fırtına, dinler mi? Dedim. — Kuzu daha ziyade kayıkla ge- lir. Onun için... Cevabını verdiler. Balık yükseldiği zaman da: — Gemiler geldi, Satın alıyorlar, Cevabını verdiler. Ve böylece umulan, umulmıyan bir takım sebeplerle bunlar yükse. Tirler, Halbuki bunan da birsmevsimi ol- mak lâzımdır, hattâ bir takvimi bile olmalıdır. Leylâk ne zaman açar, marul ne De. Hayvan gelmi, 7 kattan O kuşkulandığı anlaşılıyor. Kuşkulanmasının sebebi, Macarista. Bin güvendiği kuvva muvazençsinin altüst olmuş bulunması ihtimalidir. Macaristan, İtalya ile olan dostluğu. ma güvenerek, taraftan Sovyet Birliği ile teessüs eden hududunun terpito muhulbi tarafmdan tahrip edilmiştir. Bir Heinkel, Ark Royale 1000 ki- zaman çıkar, erik ne zaman olur, ü- zim ne zaman pişer nasıl biliniyor. sa et ne zaman pahalılanır, balık ne zaman yükselir, yağ ne zaman fiyat. lanır, peynir ne zaman düşer, bir mevsim baremi yapmak çok faydalı Paris ve Londruda çok İyi kar- şılanmıştır. Paris gazetelerinin dü. şüneeleri, Epogus gazetesinin bu loluk bir bomba atmıştır. Bomba,| mütalâasını hulâsı ediyor. “M., Rey. geminin 18 kadem yakınına düşmüş! naud, Fransız milletinin ruhuna hi ve infilâk o kadar şiddetli olmuşlur| tap etmiştir.,, İİ Parlazrcaa ave alanın bi diriyor. Parisin akşam gazetelerinden biri, geyri resmi şekilde neşrettiği bir yanda, müttefiklerin, Norveş suları bltaraflığına bürmet etmemek”e ken- gilerini haklı gördüklerini söylemek» riyesi, 9 tayyaraden mürekkep diğer bir Alman hava filosund tasarruz etmiş ve iki Alman tayyaresi düşü. rülmüştür. Bu Iki tayyarenin alev- ler içinde yere düştüğü görülmüş- tür, herhangi kanlara karşı yapacağı herhangi ha Teket sırasında çiğnenmemek İsti yor, Macaristan, bu sırada Yugoslav mıştır. mii on çok ehemmiyet Verdiği nokta. lardaji biri İtalya ile dostluğunu sağ diğini göz önünde bulundurmaktır, “İliği en,mühim nokta bu idi, . Brenner Mülâkatından Sonra: Om bu mesele ile meşgul hünde bulundurmak lâzımdır: Man kaynakları gayet mühim bir hâ «ği söylenmişti. Bütün bunlar Millerdi. Fakat im. hâdise vuku bulmadı. Balkanlarda hiç bir mühim “ylenen müselles te teşekkül etme Belki de teşekkül etmiyecektir. olması muhtemeldir, . Macaristân ve Balkanlar nn... esmi tebliğde iki memleketin dialarını tahakkuk irmek için Romanya ile harbe gir. 'k gibi bir vaziyeti ihtiyar etmiye- i anlaşılabilir. İhtimal ki Almanya; anya aleyhinde tahrik etmek k göze çarpıyor. © halde, Balkanlarda, bu yüzden im bir hâdisenin vukuunu bek. iye mahal kalmıyor. Elim Bir Zıya Abdurrahman, Yahya, Ali ve Asat çita ile Emine ve Münevver Telet. İN babaları, Bayan Hayret Maltanın * Bay Talât ve İbrahim Telcinin pederi ve merhum Halil, Derviş *İ£ ve Yahya Maltanın kardeşleri izin kazmir tüccarlarından Nuri Abdurrahman Malta Mökkin rahmetine intikal etmiştir. *zesinin 28 Mart Perşembe günü 14 de Nişantaşında Teşvikiye iesindeki İmren apartımanından rlacağını ailesi teessürle bildi. bir tecavüze uğramasına mâni olmak, sonra Almanyanın Bal lumlamak ve bu dostluğun yeni bir anlaşma uğrunda feda edilip edilme. Kont Teleki'nin Romada tahkik et- etmiye sevkeden şu âmilleri göz ö- Brenner mülükatından sonra Al disenin vuku bulmak üzere olduğunu i sürmüş, bundan başka Balkan. rda mühim İnkişaflar olacağı iddia #dilmiş ve bir Alman — İtalyan — vyetik müsellesinin vücude getiri- İacaristanı endişeye düşürecek â- Alman kaynakları. Min anlattığı gibi evvelâ, hiç bir mü. inkişaf töze çarpmadı, ve teşekkül edeceği O halde Roma mülâkatının, Maca. Ristanı bir dereceye kadar tatmin et- 'Tuna havzasında ve Balkan. Macaristan | » Fakat Macaristanın bu hususta | an müzaheretinden fazla, mese-| sulhen halletmeyi tercih eden İ. | İYan müzaheretine güvenmek iste. Dün Garp cephesinde İngilizler tarafından düşürülen Alman tayya- relerinin beş olduğu, bundan başka iki Alman tayyaresinin daha tahrip Ya ile olan münasebetlerini düzelt. | edildiği anlaştımıştır. - miş İse de, onun “Romanya ile ara. Diğer sındaki hudut dayaları behtotamms.”Y. de, iaali: tam Pranme tayyarslar yetim bulunmuşlardır. tayyarelerinin getir. Fransız & Bu vasiyet “dölayısiyle Macariste-İdikleri malümatı göre, Alman ordu. sünun tahşldatında geçen sorbahar. -İdanberi hiçbir değişiklik olmamıştır. Yani Alman kuvvetleri mühim mik- tardadır ve 24 sna: içinde harekete geçebilecek vaziyettedir. Batan ve batırdan gemiler Bugün Şimal denizinde bir Alman devriye gemisi İngilizler tarafından batırılmıştır. Bugün Norveşin Cometa adl ve 4000 tonluk gemisi batırılmıştır. Ho- landanın küçük devriye gemisi Savo da batırılmıştır. Fransız Amirailiği “Rayyos,, muh. -| ribinin bir inlüâr neticesinde bâttı. ğını bildiriyor. 6574 tonluk İngliz bandıralı Cart. lemoa vapurundan çok zamandanbe- ri haber almamadığmdan, bu vapu- run battığına hükmediliyor. *İ Galapagos adaları civarında AL man tahtelbahirlerinin görüldüğüne dair çıkan bir haber üstüne, “Mau. retama,, ismindeki İngiliz vapuruna refakat etmek üzera Büyük Okya. Musa İngiliz harp gemileri gönderil miştir. Ark Royal İngilterede Alman propagand. İngiliz tayyare ge iin batırdığı , Ark Royal tedir, Bu hususta salâhiyetli bir makam dan hiçbir beyanatta bulunulmamıştır. Fakat müttefikler, bazi memleketler bitaraflığının o Almanya tarefından mütemadiyen ihlâle uğramasının ta- hammâül sârlemiyeceği kanaatile bu sularda İnsibeti tedbir olmaya araz vermiş EÖPUREYGFLER, o Londra, 27 (Hususi) — Mele'den gelen bir habere göre İsviçrenin bita- raflığına âzami saygıyı göstermek için Fransızlar da, Almanlar da Ren üze- rinde gayet kuvveki ışıklar yukmağa karar vermişlerdir. lığını ihlâl ettiği takdirde kolaylıkla seçilecektir, beş aylık bir seferden sonra İngilte- reyedönmüştür. Geminin tayyarele- ri denizler ve Okyanuslarda Egua- Tren Biletlerinde Tenzilât Yapılacak Ankara, 27 (TAN) — Devlet De- miryollarında yapılacak yalnız gidiş ve gidiş — dönüş seyahat ücretle. rinde bir miktar tenzilât yapı'ması için tetkiklere başlandığı haber ve- rilmektedir. Nakliye vergisine ya. pılması mukarrer zamlar dolayısiyle birinci mevki ücretlerinden alınacak miktar 96 15, ikinci mevkide $ 10, üçüncü mevkide $* 6 ya varacağın. dan demiryol tarifesinde yapılacak tenzilâtın şimdiden hakiki miktarı malüm değildir. Alınacak vergi mik. tarı malüm olduktan sonra tenzilât nisbeti tayin edilecektir. ki, geminin bez parçaları kırılmıştır Amerika ve müttefikler Müttefiklezin peşin para ile her is. tediklerini tedarik etmekte zorluk çektiklerini nazarı dikkate alan bazı £ Kiharikan “Miahafili, demokrasinık İga'ebe çalması için, eski harp borç. İlarını ödememelerine rağmen, müt. İtefiklere tekrar kredi açılması lüzu- mundan bahsetmeğs başlamışlardır. . Almanların balen ayda 3 bin tay- yere yapmakta oldukları ve yakında 6 bin tayyare de yapabileceklerini duyan Amerika hükümeti, müttefik. lere verdiği tavyarelerin adot ve ka- Jitelerinde, müttefikler lehine bazı değişiklik “yapmıya lüzum görmüş. tür. İzmirde Tecavüze Uğrıyan Muallimler İzmir, 27 (TAN) — İzmir kız Visesi muallimlerinden Sabahat ile Manisa ortamektebi muallimlerinden Kemal şehir yakınında Kançeşme civarında- ki kırda gezerlerken tecavüze uğra. mışlardır. Mütecavizler Sabahati gö. türmek istemişler, Sabahat ve Kemal mukavemet edince Sabahati gözün. den yaralamışlar ve Kemali de iyice dövdükten sonra ayağından kurşun. la yaralamışlardır. Suçlular yakalan- mıştır. için başgöstern cereyan, Ayni muharrire göre, bugün şeflerin kabahati değildir. sugıle şu cevabı veriyor: ni anlarız. - Ayni gazete devam ediyor: ak ilim la ölmedi * Bu mütehassıslar da harbi canlandırmak lehindedirler, Yakat hepsi de “nasıl?,, sunlini soruyorlar, # Londra gazetelerinden birinin askeri muharriri bu süale şu cevabı veriyor: “Napolyon veya Malborough gibi askeri dehâ- lar da bugün sağ olsaydılar, yapılan şeyden faz- la veya başka bir şey yapamazlardı.,, * fevkalâde bir adama muhtaçtır. Yalnız bu adamın bu- Junmaması, askeri idarenin fena olduğunu göstermez. Çünkü Almanlara kati bir darbe indirilememesi askeri * Bu böyle olduğuna göre müttefikler, Almanyayı nerede ve nasıl mağlüp edecekler? Daily Sketch gazetesinin askeri muharriri bu “Vakaları, objektif bir gözle tetkik edersek ne- men kazanılacak büyük bir zafer bulunmadığı. askeri mütehassısları ve muharrirleri en çok düşündüren meseledir. de müttefiklerin orduları “Gerçi müttefiklerin Yakın Şarkta bir milyona yakı askerleri var. Fakat bu kuvveti Türkiyenin müsaadesi olmadan kullanmıya Londrada Reynaud'nun, Fransız milletinin azmini ifade ettiği kanaa. ti hüküm sürüyor. Nazistler, hükü. met tebeddülü neticesinde bir zaaf görmeyi ümit ettikleri için, Rey. naud'nun sözleri böyle bir düşüm cenin vârit olmadığırı ispat etmiştir. Londra gazetelerinin mütslâalarını da Daily Telegraph'ın şu mütalâası icmal ediyor: “M. Reynaud'nun ts- 71, harekettir. Va bu nutuk Fransa nın ruhunu temsil ediyor.,, Daily Sketeh gazetesinin askeri muharriri de şöyle yazıyor: “Pransadan ve Romanyadan — iyi haberler geliyor. Fransada Reynaxd, heyecanlı bir atuk söyledi. Roman. yada ise müttelider Almanyanın şid 'detle ihtiyacı olan 200.000 ton petro- lü elde ediyorlar. MR Zİ Roosevelt, Welles Tle Derhal Görüşecek mevyork, 27 (Hususi) — Miscer Sumner Welles'in yarın muvasalatı bekleniyor. Mister Roosevelt tatil yapmıya çıkmayı tehir etmiştir. Roo. sevelt, Welles ile görüştükten sonra tatil yapacaktır. - Menemencioğlu Bugür Şehrimize Geliyor İzmir, 27 (A.A) — Hariciye Ve. kâleti Umumi Kâtibi B. Numan Me- nemencioğlu bugün Aksu vapuru ile İstanbula hareket etmiştir. Bir haf. tadanberi şehrimizde İstirahat et. mekte olan Numan Menemencioğlu yarın akşam (İstanbulda kalacak ve (Cuma günü akşamı Ankaraya hare. ket edecektir. imkân yoktur. Türkiye ise Boğazları ancak şu şartlar dahilinde açar: (A) — Sovyetlerin Balkanlara tecavüz etmeleri, (8) — Almanların Romanya aleyhinde askeri faaliyete meleri, dardır. tahrip ederler. kân bırakmazlar. rirler., geçmek için Bulgaristan ve Macaristana müzaheret et- (C) — Bu iki hâdisenin birden vukuu. » “Bu gibi hödiselerin vukubulup bulmıyacağı belli değildir. Fakat vukuu takdirinde müttefik- ler bu hâdiseleri karşılamıya hazır bulunacak- * “O zaman müttefikler şunları yapabilirler. (A) — Karadenize girerek burada abloka yaparlar. (B) — Bakü ve Grozny petrollerini yangın bombalarile (C) — Sovyetlerin Almanyaya yardım etmelerine im- (0D) — Balkanları müttefikler lehinde faaliyete geçi. * Daily Sketch'in askeri muharriri, mütaldaları- na şu cümle ile nihayet veriyor: “Almanların muvaffakıyet umarak müttefikle- ,re taarruz edecekleri hiçbir saha yoktur. Müt- tefikler de ancak, yali bir noktadan Almanların dayandıkları ha- kati bir darbe yemedikçe mağ- lüp edilemezler. Bu hayati noktaların biri Sov- yetlerin petrol kaynaklarıdır.,, iz Ri : olur. * Ona göre hepimiz kesemizi, eşya. nm ve gıda maddelerinin fiyatlarına göre ayar ederiz. Kimse yadırgamaz. Meselâ hep biliriz ki; ağaç kömü- rü kiraz vakti ucuz olur. Bunun ne. den böyle olduğunu kimse araştır. maz, Kışın kömürün pahalılığından bir şikâyet olmaz. Hattâ dostlarımdan hesabını bilen bir muallim vardır. Günün birinde “mesleki tedris,, ten uzaklaşırsa ya. pacağı İş yazın kömür ve soğan alıp kışın yüzde seksen kârla satmak ol. duğunu söyler. Onun bu sözünü işit- tim işiteli her yaz ve kış bü iki mata. hın fiyatlarına bakarım ve kendisine hak veririm, Velhasıl efendim, hikmeti Hüda sinek uçsa fiyatlar yükseliyor. Benim gibi bu pahalılığın hikmeti- ne varamıyan bir karilm şöyle yazı. yor - “Bilinen ve bilinmeyen sebeplerden do layı İstanbula kasaplık sığır ve koyum gele miyor diye fiyatların yükselmesinde ne gibi mantıki düşünceler olabilir? Yani dü- #ünelim ve nasil tevil edelim ki; mfır ve koyun gelmiyor diye fiyatların yükselme- sini tabi ve normal bulalım. Ticaret Ka» nunlarında sesba piyasada mevcudu azalan #üreli ümümiyede her maddenin fiyata arttırılır diye bir hüküm var mıdır?” Şu Nasrettin Hoca fıkrasını dinle. yin: Hoca bir gün bir bostana girip lâ, hanaları toplarken yakalanmış, edir o yahu! Ne yapıyorsun orada? Diye sormuşlar: — Hiç! Fırinadan düştüm... De. miş, — Ya bu lâhanaları kim kopardı? doldurdu? — İşte ben de onu düşünüyordum. Demiş. Bütün bu sualleri soran! ceğim cevap ancak şu fıkradır. İstihlâk Resmine Zam Yapılacak Maddeler Arkara, 27 (Tun Muhabirinden) — İzlsat encümeni, yeni vergi lâyiha- larını müzakereye devam ediyor, Ka- Dun, haziran 940 tan itibaren tatbik mevkiine kanviycaktır. Kanunun resmi gazelede veşrini takip eden ilk iki gün içinde, stok sahıplerile, İabrikalar, sezdlerindeki marul ve. ya yarı mamu: eşyayı bir beyanma- ms ile hükümete bildireceklerdir. İsihlik resmi fazlalaştırılan bir- çok eşya mevanın'la keten mensuca. tnın kilosuna 40, sicim, kendir, ke. ten ve jütun kilosuna #0, lâstik mad de'er namı altında toplanao tarak vesair gibi esyanın kilosuna 20 — 80, bazı küfutlarla o mukavvalara 1 — 20, muhtelif cins muşambalara yine kilo başında 3 — 5 — 10), şişe lere 2, camlara *, 'üXs zücaciye €ş- yasma 15 — 30, daha kiymetli eşya. ya da 50 kuruş zam yapılmaktadır. Serbest meslek erbabındar beyan. ntme verenerin kazanç vergisine” yözde 50, irad, gayri safi üzerinden vere- kczanç vergisi ödeyenlerin eski mü keliefiyetlerine gm