8 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

8 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Tarihi: Tefrika; .No. 25 Teklifind Salâhaddin: — Hayır, dedi, Kudüs kralını para İle ikna etmek zamana mütevakkıf. $ır. Hem ayni manevrayı Mısır da çevirebilir, Ben öyle zannediyorum ki, sultan Amoriyi askerlerini sürat. le çekecek bir hâdise yaptı Bu da olsa olsa onun hududuna tecavüz et. mek ve Kudüsü tehdit etmekle ola. bilir. Bence muavenet için kuvvet göndermekten daha emin bir tedbir... Pek yakında Mısır ordusu tarafından bir sulh teklifi karşısında kalacağız. Salâhaddin düşündüğünde hala etmemişti, Misir ordusu bir mükâle. me memuru göndererek muhasara ordularına kumanda eden Abdüla. badın Şirkoh ile sulh müzakeresine hazır olduğunu söyledi. Şirkoh sulh müzakeres'ne Salâhad. dini memur etmişti. Mısırlılar kendi kumandanlarile Salâhaddinin bir rüt bede olmadığını ileri sürmiye cesa. ret edemediler, Salâhaddin Mosır baş kumandanına mülâki olur olmaz; musalehanın Mısırlılar tarafından ar. zu edilmesi noktasını €sas olarak ele aldı; Abdülahade: — Tarafınızdan gösterilen arzu üzerine Emir Eseduddin sulh şart. nü müzakeresine beni memur 6. Muavenetini istediğiniz bir ordu i- le düşman gibi müsalehaya mecbur olmanız Allahın bir cilvesidir. Bu hususta uzun uzadıya münaka. şa ederek vakit kaybetmiyelim. Bize karşı ittifak ederek birlikte hareket , #itiğiniz haçlıların murahhasları be. #aberinizde değil mi? dedi. Abdülâhad: — Haçlılar memleketlerine avdet ettiler. Bu mesele yalnız bizimle ko. lacaktır. ig a 5 " Selâhaddinin. şartlar; bu İdi: 1 — Vezir Şaver Halife Azid na. mına Mısırdaki asayişsizliğin önüne geçmek için sultan Nureddinden mu. avenet talebinde bulunmuş olması itibarile Suriye ordusunun bunun i. çin ihtiyar eylediği bütün masrafları ödeyecek. 2 — Suriye ordusunun işgal eyle. diği Belbis şehrinde Sultan Nured- din ordusundan bir kuvvet bulundu. rulacak, b — Mısır hükümetinin her hangi hıristiyan devletle yapacağı it Ufaklarda Sultan Nureddinin reyipe Vi edilecek. — Bu şartlara riayet edileceği. bin, hattâ vekâleten vezir Şaver ta- rafından olmayıp bizzat halifa tara. fından tasdiki, Abdülâhad şaşırdı. Bu tarzda bir müsalâha Msırın istiklâline elveda demekti. Düşünmek için üç gün mü. saade istedi. Salâhaddin artık diplo. matik bir lisan kullanmıya lüzum görmüyordu. — Düşünmek için doğ, dedi. Fa. kat Kahirenin, daha doğrusu vezirin reyini almak için... Size bu müsan. deyi veriyoruz. Yalnız şunu da ilâve edeyim, bu zamana kadar Sultan Nu. reddinin gönderdiği kuvvet gelirse vaziyet değişir. O zaman yeni teklif. ler karşısında kalırsınız. Şirkoh, yeğeninin verdiği tafsilât karşısında hayret etti, — Bu, dedi. Bir galibin mağlöba teklifine benziyor. Halbuki hakikat. te müşkül vaziyette buluman bizleriz. Onlar değil Zira bütün düşündüğü. © müz orduyu sağ salim Şama gölür- © » mek. Salâhaddin: © — Hayır, diyordu. Abdülahadin, muhasara kuvvetinin iki ordu ara- © sında kalarak ezilmesinden çekindi. © ğini anladım. Cevabın gelmesi üç gün sürdü. Mı. sir, her teklifi kabul ediyor, yalnız Belbisin tamamen boşaltılmasını isti- ui. Salâhaddin, Şirkohai — Bu sulh bizi rahat rahat Şema götürecek. O kadar. Yoksa Şaverin buna riayet etmiyeceği muhakkak. tır. — Neden anladın? — Derhal kabul etmelermden; — O halde neden riayet edilemi. © yecek tekliflerde bulunduk? — Sonra Mısır işlerine müdahale. — Mısır Ordusu Sulh ği EYYUBİ Yazan: “ULUNAY Bulunuyor madı. — Salâhaddin, dedi. Sultana bü. tür bu tafsilâtı vereceğim. Senin bu tehlikeli seferde ettiğin hizmetten do layı uzun uzadıya bahsedeceğim ve şüphesiz sultan bundan son derece memnun olacak... Genç emir, amcasına baktı. Bütün kuvveti, ilmi, zekâsı bir askerlik hu- | dudundan harice çıkmıyan bu açık fikirli muharibin beyazlanmış kaşla. rin altında parlayan cesur nazarla. rına gözlerini dikei Eğer, dedi. B: memnun et- mek isterseniz muvaffakıycti bana tahmil etmeyiniz. Ben sizin reyinizle hareket ettim. Siz olmasaydınız, şu küçük ordumuz bu derece kuvvetli ve muntazam olamazdı. Orduda in. tizam olmasaydı onun askeri kıy. meti kalmaz. Benim vazifem maiye. tinizde bir müşavir olmaktan iba » rettir, Sultana benden mümkün mer- tebe az bahsediniz. — Neden? Senin hakkın değil mi? Senin zekândan, dirayetinden bu me. seledek! reylerinin isabetinden... — Hayır, amcacığım. Hayır, söy- Jemeyiniz. — Niçin? — Çünkü sultanlar maiyetindeki. Terin gok zeki olmalarını tehlikeli gö- rürler de onun İçin.. Salâhaddinin kıymetini, Sultan Nu reddinin Sirkohtan dinl. ya-| cı yoktu, Genç emirle mülâkatında bu | hu pek güzel anlamiş ve onun için: | — Çok zeki, çok zeki, tehlikeli o. | lacak kadar zeki. Diye düşünerek! Eyyubun oğluna tam numsrayı ver. mişti, Şirkoh Ordusu Şama Dönüyor Sirkoh memnun değildi. Ordunun bütün muvaffakıyeti düştüğü tehli. keden kurtulmasından ibaretti. Bu ise ihtiyar kumandana kâfi gelmiyor. | du. Salâhaddine; (Devamı var) Cebelitarık'ın İadesi İçin İspanyada Tezahürat Yapılmış! (Başı 1 incide) 1lmış bir tahrik sonra şöyle de. Japonyaya karşı ya) olduğunu yazdıkt, mektedir; “Japon imparatorluğu, bu manev. raları, Roosevelt'in mütsarrizana gi. yasetinin bir delili addetmelidir.,, Halyaya kur yapıyorlar Rheinish Vestfalische Zeitung, AL manyanınAvrupada muzafleriyet ka. zanmasında Japonyanın mehfasti ol. | duğunu yazmaktadır. Nazi mahafili. nin İtalyaya fazla kur yopmukta ol. duğunu söyliyen müşahitler, Alman tayyarelerinin İngiliz donanmasını felce uğratmış olduğunu göstermek suretile İtslyay: muhteriz vaziyetten çıkarmak için Scapaflov'a karşı ya. pılan hava hücumunu tertip etmiş ol. duğunu ilâve eylemek'edirler, Ayni müşahitler, Brenner görüş. mesinden bahsederek, Hitlerin Mus. #oliniye, Almanlar tarafından İngiliz Össübahrilerine karşı mükerreren ys. pılan bücumların İngiliz amiralliğini Akdenizdeki büyük cüzütamlarından bir çoğunu geri almıya icbar edece- Bini söylemiş olduğunu beyan et - mektedirler, Alman gazeteleri, Fransızlarla İn- gilizlerin hegemonya tesis etmek ©- mellerinin tehdidine İtalyanın daha ziyade maruz bulunduğunu yazmak- talan; e Müşahitler, netice olarak, Alman. yanın Berlin . Roma ve Moskovayı (Plütokrat demokrasilere karşı otok- rasilerin mücadelesi) namı altında bir araya getirmiye çalışınakta olda. ğunu söylemektedirler, Arda ve Taştı, Sular Cıvarı İstilâ (Başı 1 incide) Amasyada su girmemiş evler de vardır. Ancak bu evlerin de zemin katından su kaynamıya başlamıştır. Hükümet konağı o mahserlerindeki evrak, bu yüzden berbat olmuştur. “Millet sağ olsun!,, 'Tuğyandan mütevellit zararın bü. yüklüğündeki sebeplerden birisi de bir çok kimselerin tuğyandan evvel mesul makamların ikazına kulak as. mamalarıdır. Yeşilirmağın yüksel'şi henüz 2 metre 70 santimi bulduğu sırada, ır. ivar arazinin su altında kaldı. ğyan teblilkesi başgösterdi. ası İcap et bü ğı, bir ği, ona göre tedbir ali tiği, halka bildirilmiştir. Fokat, iknza lâyikile kulak asılmamıştır. Bütün halk, tuğyanda eşyalarını bırakarak kaçmışlardır. Bir kısmı 4- se kaçmıya fırsat bulamamışlar ve encak kurtarma ekipleri tarafından kurtarılşbilmişlerdir. Halk tuğyandan k: lar da sevkitabii il etmişlerdir. Bir metreye yaklaşan ve engin bir gölü andıran su sathında görülen bu kaçış cidden hazindir. Sular çekilir çarken, hayvan. sahiplerini takip ketm istemiyenler *ehlikenin bü. yödüğünü görünce, omuzlurına ala- bildikleri bir parça eşya İle kurtulü. şu kaçmakta bulmuşlar, fakat bu en- gin suyu geçmekte büyük müşkülâfa uğramışlardır. Ben böylece canlarını kurtarmak endişesinde sona kalmış bulunan bed. bahtlardan bir kafilenin suyu geçer- ken çektikleri müşkülâtı gördüm. Bu kafile Meydanbağları sakinl; Kâmil, Seyran, Seyranın çocuklarından İbaretti. Azraille, bir kaç dofa kucak kuca- ğa geldikten sonra selâmet sahiline çıkabilen Seyrana: — Geçmiş olsun baba, dedim. Çok şükür kurtulebildiniz. Seyran, yaş dolu gözlerini önünde- ki derya yavrusunun wzak kenarla. rında gömülmekte olan yuvasına çe- virerek I, diye cevap verdi, Al oldu. Millet sağ olsun; İnönü sağ olsun. İsmet baba bizim dermanımızı çabucak gönderir. Ney- Tiyelim, yazıda bu da varmış.,, Kendi tesellisini kendi bulan bu r çocuklarını etrafına toplar. ken, ben yapılacak yardırın geç kal. mamasını temenni ediyordum. Âcil yardım bekleniyor Eğer âell surette yardım yapılmaz ve seylâpzedeler derhal müstahsil vaziyete geçirilmezlerse felâketin bu günkü sahası çok genişlemiş olur ve vilâyet halkı arasında hudutsuz bir sefalet başgösterebilir. Çünkü hususl idare bütün varidat kaynaklarını kay betmiş vaziyettedir. Bir taraftan zel zele, diğer taraftan seylâp bütün i- ra$ mombalarını kurutmuştur. Yıkılan köprü, bozulan şose, ba. rap olan mektep ve bastahans bina. larının vilâyet ve hususi idare büt. çeleri ile imarını düşünmek hayal pe- Şinden koşmak olur. Hususi idare, kendi bütçesinden ödediği maaşları bile tediye edememek vaziyetindedir. Hattâ zaruri masrafları da karşilıya. mamaktadır. ? Bu sebeple de hükümet merkezin. den âcil yardım talebinde bulunul. muştur. Bu talebe ilk cevap veren de - şükran ile kaydediyorum « Kızılay olmuştur. Bu tam yerinde yardım ile açıkla kalanlar barındırılmışlar, iaşeleri te. min edilmiştir. Hilmi ŞAHENK * İpsala, 7 (TAN) — Fırtına fle baş- ıyan kar iki gün devam etmiştir. Me. riç ve Ergenenin tuğyanı yüzünden İpsala ovası su altındadır. Harşit çayı da taştı Gümüşhane, 7 (Hususi) -—- Devam. b yağmurlar yüzünden bir buçuk metreden fazla yükselen Harşit çayı merkeze bağlı Meyhazar, Pirahmet Tekzip Edilen Bir Haber Bükreş, 7 (A.A.) — Rumen erkânı. harbiye reisinin Ankarada olduğu hakkında bazı gazetelerde çikan ha. berler salâhiyetli Rumsn makamları tarafından kati olarak tekzip edil. mektedir. Çocuk Sayfası ; ml Mİİ anıl izm fazlalığı Yüzünden duğunu Ailesi namına kak eye binde bir gurur duydu. Yeğeninin re, | mızdan özür dileriz. yindeki isabeti, muvaffakıyeti kıskan | ve 'Tekke köylerinin bahçelerini su altında bıraktığı gibi şehrin Sorda mahallesinde ve bir meyva bahçesi, nin ağaçlarını söküp götürmüştür. Şehir merkezindeki bahçelerin de ayni âkıbete uğrıyacağından endişe edilirken havsların birdenbire soğu. ğa ile sular bir matre ka. dar eksilmiştir. 18 yaşlarında bir de. Ukanlı Harşidin bir kolundan geçer- ken boğulmuştur, Edre köyünde heyelân neticesi 8 ev harap Şamakiz. Samsun, 8 (TAN) — Üç günden. beri yağan yağmurlar ve eriyen kar. ZTAN ümidile ve tevekkülle yuvalarını ter- | Tunca da Başladı fardan müterakim seller Merd ırma. Bını emsalsiz bir şekilde kabartmış. | tr. Suyun 6 metre İrtifa kesbettiği Kavaktan haber verilmesi üzerine Jandarma ve zabıtai belediye memur. ları seferber edilmiş, selin en çok! tahribat yapmadı muhtemel bulunan ! Yenimahalle ile Çingene mahallesi tahliye edilmiş ve bu tahliye işini gece yarısına kadar vali muavini kontrol altında O bulundurmuştur. Tahmin edildiği gibi ırmak etrafın. da bulunan birçok fidelikler ve sebze bahçeleri harap olmuş. koşu yeri ve Yenimahalle su altında kelmıstır Nüfus ve hayvanca zayfat yoktur. Yugoslavyada tuğyanlar Belgrad, 7 (A.A.) — Yugoslavya. da tuğyanlar ciddi endiseler veren | bir şekil almıştır. Belgradın bütün | alçak mahalleleri su sltında kal tr. Banat'i tamamile su istilâ et ise de tuğyan bilhassa Vrsac ve No. | visad mıntakalarımda bir felâket ha. fini. almıştır. Binlerce kişi evlerini| terketmek mecburiyetinde kalmıştır. Hasarat birkaç milyon dinar olarak tahmin edilmektedir. Şimal Devletlerine ZJhtar (Baçı 1 #ncide) | rurete Ikha edecek tedbirler almak İicap edeceğini yazmaktadır. Ribbentrop, İsveç ve Norveç Sefirleri ile görüştü Paris Soir gazetesinin Kopanhağ muhabiri yazıyor: İ “Von Ribbentrop bugün öğleden sonra İsveç ve Norveç Sefirlerini Ha. ticiyeye çağırmıştır. Görüşme bir sa- at sürmüştür. Biraz sonra Hariciye nin bir mümessili gazetecileri çağı. rarak, müttefiklerin Noörveçte bir icraat yapmak İstediklerine kani © lan Alman hükümetinin İskandinay- ya vaziyetinin inkişafını yakından ip etmekte olduğunu bildirmiş ve le demiştir: “Müttefikler Almanyâya maden ihracına mâni olmak istiyorlar, fakat bizim böyle bir teşebbüs karşısında âul kalacağımızı zannediyorlarsa al. danıyorlar. Almanyanın menfaatleri müdafaa edilecektir... Vaziyet karışık görünüyor Amsterdamda çıkan “Telegraf” gazetesi de Berlinden aldığı şu ha. beri neşrediyor: “Siyasi Alman mahfillerinde, bita. rafların ablokaya yapacağı her tür. lü tâvizin müttefiklere yapılmış bir yardım telâkki edileceği kaydedil. mektedir. Almanya intizar vaziyetin. dedir ve İsveçle Norveçin Fransız notasına karşı aksülüâmelleri ne olâ cağını beklemektedir. Harbin henüz diplomatik plânda cereyan edeceği anlaşılıyor. Vayiyet henüz karışıktır. Üç hafta evvel Almanya tarafından başlanan diplomatik taarruz henüz müsbet bir netice vermemiştir. Bren. ner mülâktının Moskova ile Romayı yaklaştırmak olan esas hedefine Mo. Tetof'un nutku pek ziyade zarar ver. miştir.» Alman matbuatına göre İskandinav devletlerine verilen Dota, Alman matbuatında, bu dev. letleri harbe sürüklemek için yapı. lan bir teşebbüs olarak tefsir edil. mektedir. Nota, Yugoslav gazetelerinin alâ. kasım çekmektedir. Gazete bunu va. him hâdiselerin takip etmesine inti. zar ediyor. Zira Berlindeki muhabir. ler Almanların endişe içinde oldu. ğunu bildirmekte ve vaziyet Alman. ya için vahim bir şekil aldığından Almanya, hâdiseleri muzaaf bir dik. katle takip eylemektedir. Tehlikeli bir plân Romada çıkan yarı resmi Relazloni Internationale, müttefiklerin abioks- yı teşdit kararı hakkında yegâne tef- sifatta bulunan gazetedir ve diyor ki; “Ablokanın takviyesi hakkındaki Fransız - İngiliz plânmın fevkalâde tehlikeli olduğunu itiraf etmek l- zımdır. İngiltere ve Fransa gayri mu- hariplerle bitarafların iaşesini vesika usulüne tâbi tutmak arzusundadır. lar. Bundan müteessir olacaklar kim- lerdir? Avrupanın büyük bir kısmı, Şimal ve Cenup Amerikaları,,, Roma, 7 (A.A.) — 1940 yılının ilk üç ayındaki ithalât 3.012.267 tona baliğ olmuştur. Bunun 1.000.933 to. nu Almanyadandır. İtalyan demir. yolları idaresinin her yaz halk için tahsis ettiği çok ucuz tarifeli'trenler bu sene kömür sarfiyatını azaltmak için ilga edilecektir. 8.4.9400 Saf ve Normal Gıda Pirinç Unu - Mercimek - Bezelya - Yulaf ve sair HUBUBAT UNLARI Kuvvet kaynağıdır. ÇAPAMARKA MÜSTAHZARÂTI M. Nuri ÇAPA Kuruluş tarihi 1915 ————— İnhisarlar Umum M İlânları B rlüğ Cinsi, Mik, Muhammen © 94 7,5 teminat O Eksiltme gekli sasi ' Lira Kr, Lira Ke, pr EM “imla Tanen Alkel 300 Kr, 2250 — 169 — A. Kicilltmea 14 Tarden Füzüvar o 100 * 18 — 1119 Pazarkik “ etsin sw » s0 — 55 A. Eksiltme Anidrit Sültâra 1250 * 1000 — 15 » Püiği kağıdı 40 ton öd — 4— a 50X92 eb'adında 4 1 — Şörtrameleri ve Parşömen kâğıdı nürmmesi muribinee yukarda cins ve mik rı yazılı 5 kalem malzeme hizelarında gösterilen usullerle satın almacuktır. Muhammen bedelleri, muvakkat terinatları, ekiiltme sentleri hizalarınğff yazıhdır, HI — Eksiltme 28-17-00 cuma gürü Kabafaşta levazım ve mübaynat şubesi“ | yonunda yapılacaktır. 1 meler sözü geçen şubeden parasız alınabilir, V — İsteklilerin eksiltme için tayin olunan gün ve santlerde $ 7,5 güvenme parslarile birlikte mezkür komisyona mürâcsatları, Gm) 4 * I — İdaremize «it soğuk hava dolapları kiraya verilecek Tt — Fazla tafsildt almak ve şerait öğrenmek isteyenlerin Kabataşta levarer wâ | mübeyast şubesi müdüriyetine müracaatları ir olunur. (2729) İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri Umum Müdürlüğünden : 1 — İdaremiz ihtiyaci olan! 1100 adet 200 Volt 500 Wat 100 » 430 » 500 M0 » 20 * s0 100 * 120 » bo ” © » 120 * T50 “uk Ampüller pazarlıkla satın slnacaktır, 2 — Muvakkat teminat 600 liradır, 3 — Eksiltme 22-4-940 Pazartesi günü, sasi 11 de Metro han Binasının beşini katında toplsnacak, olan erttirmu ve eksiltme komizyonundu yapılacaktır. 4 — Bu işe eld şarinameler idarenin levazım müdürlüğünden parasız tedarik €* dilebilir. * $ — Teklif mektuplarının gartnemedeki taritat dairesinde hamrlanarek eksilin günü sant 10 a kadar 4 üncü kattaki komisyon kâtipliğine imza mukabilinde miş olması lâzımdır. (2676) : amam İstanbul Ziraat Müdürlüğü 1 — Rüze çay fidanlığı için evsafı dalrede mevcut fenni ve umumi şarinameöt yazılı 50 ton potasyom sulfat ihale tarihinden itibaren bir hafta zarfında teslim De dilmek çartile açık öksiltme suretile satn alınmak üzered - 4 - 940 tarihinden ş bâren 15 gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. in 2 — İhaleri 19 - 4 - D(0 tarihine müsadif cuma günü saat 14 de İstanbul zik yeti konağında mraat müdürlüğü odasında müteşekkil ziraat satın alma kornif* yonunda yapılacaktır. 3 — Malın muhummen bedeli 5000 liradır. Muvakkat teminat 875 liradır, di 4 — Fenni ve umumi şartnamesi her gün ziraat müdürlüğü kaleminde görül ilir, (2015) İstanbul Ziraat Müdürlüğünden : 1 — Rize çay fidanlığı ihfiyacı için evsafı dairede mevcut fenni ve umum! Bamede yazılı 30 ton super foafat ihale tarihinden itibaren bit hafta karfınds Hm edilmek şartile mübuyan edilmek üzere 4 - 4 - 940 tarihiriden ilibaren 15 müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. di e 2 — İhalesi 940 tarihine müsadif cuma günü saat 14 de İstanbul yeti konağında ziraat müdürlüğü odasında müteşekkil ziraat sın alma yonunda yapılacaktır. 3 — Malın muhammen bedeli 3000 Biradır. Muvakkat teminat 225 emdi e 4 — Fenni ve umumi gartoamesi her gün zirent müdürlüğü Maleminde bilir. (2614) i p> İstanbul Vilâyeti Ziraat Müdürlüğünden: a 1 — Rize çay fidanlığı Uhtiyacı için evsafı dalremizde aavcut fenni ve UM. şartnamede yazılı 30 ton sulfat damonyak (Male tarihinden itibaren bir hafi ya > fında teslim edilmek şarlile açık eksiltme süretile ve 4 « 4 - 940 tarihinden MÜ. ren on beş gün müddetle eksiltmeye konulmuştur. idi 2 2 İnaleri 19 — & © 040 cuma günü saat 14 de İstanbul Viliyeti konağında İÜ rasat müdürlüğü odasında müteşekkil komisyonu marifetila yapılacaktır. 3 — Mahın muhammen bedeli 3000 liradır. Muvakkat teminatı 225 pa 4 — Fenni ve Umum! şartnameler her gün zirnat müdürlüğü kaleminde Sİ. Yabilir, (2613) ğ