9 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

9 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

0, İlarihi Tefrika: No. 44 “Bir Meclis İİ Biz müslümanların kedere imanı. iz vardır. —- Bunun için yine sana yemin İ$ edersem kabul eder misin? Ziyaaddin bilâtereddüt cevap ver- — Vazifemin bu olduğuna derhal in ederim! İÜ Bununla hakikaten yalan söyle. iş olmuyordu. Ademar: — Fakat Emir Selâden'in sana ne teveccühü var! We — Emir pek lütulkârdır. Kendi. ine, daha doğrusu maksadımıza son e merbut olduğumu tekdir edi. al Seni Ebu Cafere göndermesi de Sir Dö Türen: © — Sana başka esirlere edilen mu. meleyi yapmıyacağız, dedi, Hak. da bir karar verigceye kadar fi. ar etmiyeceğine söz ver. Ziyanddin düşündü. Hâdise istedi. gibi bir şekil almıştı. Bunu düş- larına hissettirmemek İçin, bir dârlık ihtiyar ediyormuş gibi, | bir teslimiyet ile — Vazifemin ifası sekteye uğra- Bi. Hayır ve şer Allahtandır. Firar et iğim, söz veriyorum. Kul ted. İp eder, Allah ta takdir eder, dedi. Memnuniyetini nasıl saklıyacağı. bilemiyordu. onetabi:; — Seni papas Jurdan çadı- da misafir edecektir. Lisanınızı Bok iyi bilir. Ayrıca edebiyat ve fı. th bahislerinde de büyük malümat Ksahibidir. Onunla istediğin Kadar bahase edebilirsin, dedikten son. kupanın yanında duran papasa: — Pederim! dedi. Emir İsa sizin safirinizdir. © Rahip eğildi. Ziyanddin Dirlikte itmek lüzumunu anlıyarak kalktı. dırdan çıkarlarken, Kont Ade- — Emir İsa! dedi. Hamsilin ile iber öte berini alabilirsin! Ziyaaddin kendisine ait olan ufuk toplarken, Dö Türen sordu: — Beraberinizde kuranda yok nuydu? Ziysaddin: — Hayır, deaı. Çunkü onu kal. de ve hafızamda, yani dalma raberimde Obulundurdujğtum için, Kitap şeklinde taşımaklığıma lüzum yoktur. İSKENDERİYE KAPILARINI AÇIYOR iyaaddinin esaretinin o ertesi günü İskenderiyeden Haçlıla. rın ordugühına bir memur gelerek, düs Konetabi'ine hitaben bir ktup getirdi. Mektup, şu meülde idi: Emir Yusuf Salâhaddin Bin Ey- Yyuplan Kudüs Konetabl'i Sir Dö #8 Türen'e: “Erymetli Emirlerimizden Ziya. addin İsa Binelhekâri'nin bir pusu. İya uğrıyarak şehit edildiği veyahut elinize esir düştüğü maiyetinden ka. İleye sığmanların ifadelsrinden anla. Şılmıştır. Ziyaaddin, mukaddes mak- sadımız uğrunda şahadet rütbesini hraz eyledi ise, mübarek naaşının srafıma gönderilmesi ve şayet esir £ Haçlı Kumandanları Yazan: ULUNAY Akdettiler dilmesi memnuniyetimizi mucip o. lur. Eğer kendisi hayatta ise, arzu eylediğiniz miktarda Haçlı esirleric mübadelesine rıza, göstereceğim.,, Salâhaddinin bu mextubuva Dö Türen arkadaşı Dö Montan ile mü. Zakere ederek, şu cevabı verdi: Kudüs oOKonetabl'i ve muhasara orduları kumandanı Sir Dö Türen. den Emir Salâhaddine: “Emirlerinizden Ziyanddin — İsa Binelhekâri hayatta olup tarafı. mızdan esir edilmiştir. Şikâyetini 1. cap ettirmiyecek surette muamele editdiğinden emin olabilirsiniz. Mü. badelesinde şahsına göre olan ehem- miyeti düşüneceğiz. İki gün sonra Emirin hangi şart dahilinde İskende. riyeye iade edileceğini bildireceğiz... Ge Isa hakkında Haçlılar nezdinde lâzım ge. len ehemmiyeti celbeylediğine bu mektup şahadet ediyordu. Bundan sonra Heçliların edeceği teklifin ne olacağını tahmin etmek güç bir şey değildi. Haçlılar, bu müddet zarfında afa- larında bir meclis akdettiler. Hepsi Ziyazddinin şahsiyetinin, ellerinde kuvvetli bir kuvvet olduğuna kana. at getirmişlerdi. Dö Montan: — Bu adamın elimizde bulunma. sile, Salâhaddine her türlü teklifimi. zi kabul ettireceğimize eminim. Bu teklif hakkında fikirlerinizi anlamak isterim. Kont Ademar: — Salâhaddinin, Isanın kurtanıl. masını bir mağlübiyetle bile değişe- eeğine itimadım vardır, Salâltaddin için en büyük hezimet İskenderiye. den çıkmasıdır. O halde Ziyaaddin ancak şehrin teslimine mukabil ser. best bırakılır, D'Orvülli isminde bir Baron: — Salâhaddinin İskenderiyeyi bı. rakacağını (zannetmiyorum, dedi. Çünkü şehrin elinden çıkması de. mek, Etabek nezdinde bütün haysi. yetinin mahvolması demektir. Red İle karşılaşacak bir teklifte bulun. maktan çekinmeliyiz. Ziysaddin çok ehemmiyetli bir a. dam olabilir. Fakat sylardanberi muhasaraya dayanan bir şehir zle mübağeleye değer mi? Bizim Halep ve Sum zindanlarında senelerdenbe. ri zincirler içinde iliyen esir din. daşlarımız var. Onların bize iadesini ileri sürelim. Ayrıca mühim miktar. da fidye istiyelim. Bunu Salâhaddi. ne daha kolaylıkla kabul ettirebili. riz. Dö Türen: — Eajır, dedi, Iskenderiyenin E- tebek'in bir emiri tarafından işgali ve bizim bütün kuvvetimize rağmen hâlâ şehri zapledememekliğimiz, is. tikbal için hıristiyanlığın bu havali. deki emellerine sed çekiyor. Salâ. haddin ya İskenderiyeyi bırakır, çi. kâr, gider; yahut Ziyaaddiai Kudüs zindanlarına gönderirim. Baronlarm, sinyorların ekserisi Dö Türen'i tasdik ettiler D erhal Salâhaddine hitaben bir mektup hazırlandı. Teklifleri İ şundan ibaretti: “Muhasara ordusu kumandanı Ku. düs Konetabi'i Sir Dö Türen, Ziya- “dildiyse, şahsına göre muamele € —ğ— kadar bazı yollar gösterilmiştir. Fakat bizim vazifemiz yalnız ihti. sas bilgilerini öğretmek değil, ara. da tesis edilecek münasebetleri e. saslı bir tarzda derinleştirmektir. Bunun için de herşeyden evvel gü. > zel sanatlar üzerinde karşılıklı işti- galâtı ilerletmek ve İnkişaf ettir. mek lâzımdır. Türk güzel sanatla- nı bugün daha hâlâ Fransız nüfu. zunun kuvvetli tesiri altında bulu. nuyor. Alman şürlerinin Türkçe. ye ve Türkçelerinin Almancaya İÜ tercümesi iki tarafın fikri duru- mundaki ayrılık ve yabancılığın İzalesine yarıyacağı gibi Almanca. ya tercüme edilecek Türkçe eser- İerle de Türk şairlerine cihan ede. biyatında mevkilerini almalarına tavassut edilmiş olur, Musikisve diğer sanatlar sahasında da ayni mülâhazalar varit olup bu saha. nin da Alman fikri varlıkları ile tenmiyesi icap eder. Türkiye Avrupai Şarkın kapı. ndir. addin İsayı, Emir Salâhaddinin an. cak İskenderiyeyi bırakıp gitmesi mukabilinde serbest bırakabilir, Bu şartın kabulü için Emire bir gün mühlet verilmiştir. Vâdenin hita. mında İsa, Kudüs zindanlarına nak. ledilecektir.,, Teklifi götüren sâl, Salâhaddinin çehresindeki değişiklikten © ürktü. Hissiyatına daima hâkim olan. İbni Eyyupı kendisinin hazırladığı vazi- yetin tahakkukundan memnuniyeti. ni saklamak yolunu daima bilirdi. Sâiyi dışarı çıkarırken: — Bekle! Cevabımı götür! dedi. Sâi, müsait bir cevapla döneceği. ni hiç ümit etmiyordu. Dört saat sonra Salâhaddinin cevabını hâmi- len Haçlıların ordugâhına avdet diyordu. Sir Dö Türen, Emirin cevabına bir an evvel vâkıf olmak için atıldr: Sa. Jâhaddin şu kısa cevabı vermiştir “Nezdinizde bulunan Ziyaaddin 1. sa, teklifinizin müzakeresine tara. fumdan memurdur. Dö Türen, D'Orvülli'ye hitaben: (Devamı var) İngiliz Kabinesi İmtihan Oluyor (Başı 1 incide) Memel'e kadar kapandığını ilân et. tiği halde Almanya denizden Norve. çe asker gönderebiliyordu. İngilizler ve Fransızlar Norveçte Almanyayı boğacaklarını ilân ettik- leri halde, buraya kâfi derecede küv- vet gönderememişlerdi. Almanların. deniz ve hava üslerini tutmalarına imkân verildiği için müttefik hava kuvvetleri Alman hava kuvvetlerile müsavi şartlar içinde dövüşemi. yordu. Hulâsa Norveç harbinin idaresinde hata olduğu anlaşılıyor ve İngiltere. de efkârı umumiye sizlanıyordu, A. merikâlı gazete mühabirinin Ifşaatı üzerine İngilterede bir asabiyet v. yandı, demek Londra radvosu haki. kati söylemiyor, İngiliz hükümeti ef- kârı umumiyeden vakayii gizliyor. du. Herşeyi açık konuşmuya ve haki, kati olduğu gibi görmiye alışmış İn. giliz milletini Norveç harbindeki ideresizlik kadar bu hareket te sinir. lehdirdi. Nihayet müttefik kıtalarınm Nor. veçten çekilmiye başladığı haber ve- rilince, İngiliz matbuatı hemen de hep bir ağızdan hükümete hücuma geçtiler. Muvafık ve muhalif bir çok mebuslar hükümetten hesap sormıya başladılar. Gerek. matbuatta, gerek Avam Kamarasında sley- hinde esen hava o kadar kuvvetli idi ki, bir çokları düşman önünde kirli çamaşırları yıkamaktan içtinap icin. hükümetten gizli bir içtimada izahat istemeği teklif ettiler. Buna da Chamberlain muvafakat etmedi. — Demokrasilerde tenkit ve mü. nakaşa hakkı mutlaktır, Halk ve ef. kârı umumiye herşeyi bilmelidir. dedi. Bunun üzerine Basvekilin Salı gü. nü Avam Kamarası huzurunda vazi- yeti izah etmesi ve hesap vermesi kararlaştı. İşte dündenberi hükümet mecliste hesap vermekle ve yapılan hücumla.. ra mukabele ile meşguldür, Müzake. re iki gündenberi devam etmektedir. Bu müzakereler İngiliz Avam Ka. marası için tarihi ve İngiliz kabinesi için hayati ehemmiyeti haizdir. Çün. kü İneliterenin harp siyaseti üzerin- de mühim tesiri olacaktır. Ve bu müzakerelerden sonra harbin mu- kadderatı büsbütün yeni bir safhaya girecektir. | Jrsüiz Başvekilinin Avam Ka- marasında verdiği izahat ne parlâmehto âzasını se İngiliz matbu. atım, ve ne de İngiliz efkâr umumi. yesini tatmin edebilmiştir, Parlâmentoda hücumlar ayni şid- detle devam etmektedir. Chamber. lahn'in beyanatı üzerine dün sabah mütalâa yürüten İngiliz matbuatı Başvekilin nutkunu beğenmemekte müttefik gibidirler. Bilhassa Daily Herald gazetesi artık bu kabineye itimat edilemiyeceğini beyan edecek kadar ileri gitmiştir. İngilterede hâkim olan kanaat şu. dur: Chamberlain kabinesi harbi kâfi derece şiddetle idare edemiyor. Baş. vekil bizzat şiddetli bir harbe taraf. tar değildir, teşebbüsü daima düş- mana bırakmayı ve müdafaada kal. mayı tercih eder. Halbuki kuvvetli, azimkâr, metin ve kararlarında ça. buk ve kati bir kabineye ihtiyaç var. dır. Harbi düşman değil biz idare et- meliyiz. Onun için bütün partilerin iştirakiyle kuvvetli bir harp kabine si vücude getirmelidir. Ve artık bu mütereddit, bu yavaş siyasete bir nihayet vermelidir. Efkârı umumiye bu kanaatte ol.| duğu için Chamberlain Kabinesinin bu imtihandan muvaffakiyetle çika.! cağı şüphelidir. İngiltere Müdafaa Tedbirleri Alıyor Londra, 8 (A.A) — Havas: Daily Express gazetesi, İngilterenin hava. dan veya denizden her türlü hücum. lara karşı tedbirler almakta olduğunu bildirmektedir. Londra, 8 (A-A.) — Stokholm'dan gelen ve bir İsveç vapurunun dün bir İngiliz tahtelbâhiri tarafından tor. pillenmiş olduğunu bildiren haberi teyit edeni malâmat yoktur. İsveçlilerin verdikleri habere gö. re 1786 ton hacmindeki Monark va. puru, içinde kendisini zaptetmiş olan Alman mürettebatı olduğu halde Sta. vengere gidiyordu. Me EYİ Amerika Donanması Pasifikten Dönüyor Nevyork, 8 (A.A.) — Vaşingtondan haber verildiğine göre, Pasitikte ma. nevralar yapmış olan Birleşik Ameri, ka filosunun. Havanâ sularmda bilâ. müddet kalmasına ve Birleşik Ameri kaya avdet etmesine, evvelce verilen TAN Chamberlai İtimat Kazandı (Başı 1 incide) Fakat hükümetin takip ettiği hattı hareketten utanıyoruz. Hükümet, Beticeyi İehimizde göstermek istiyor, bu, doğru değil. Hitler, harbe devam için memleketi en iyi stratejik va. ziyete koydu. Biz ise kendimizi on kötü vaziyete düşürdük. Bu yüzden bozgunluğa uğramıya hacet yok. Fa. kat, kendimizi toplamak lâzım. Onun için Başvekilden fedakârlık göster. meyi bekliyoruz. Bu fedakârlık ise mevkiinden syrılmaktır.” İngiliz Elçisi dönüyor Bu sırada Mister Churchill, söze karışmış ve bütün deniz harekâtından amiralliğin mesul olduğunu anlat. maştar, Lloyd George tekrar sözüne devam ederek hükümetin mutlaka işini eh. Une terketmesi lâzım geldiği üzerin. de ısrar etmiştir. Daha sonra, eski Bahriye Naziri Duff Cooper söz alurak Norveç mağ. lâbiyeti yüzünden hükümete karşı ancak aleyhte rey verebileceğini be. yan etmiştir. Chamberlain'in beyanalı Nihayet Mister Churehili, bugün- kü harbin geçen harp gibi olmadığı. m, fakat yeni âmilleri de mübalâğa- landırmıyarü olmadığını anlat. mıştır. Mister sözlerine şöyle devam etmişti. “Muhalifler, mız lâzim geldiğini söylüy kat biz, bunun çok pahalıya mat ol. cağını anladık ve devriye gemileri. mizin havadan uğrıyacağı tearruzla. ri nazarı dikkate aldık. Bunun için tahtelbahir silâhına hareket ettik ve denizaltı n Dün Yine haze etmek istemiyoruz. Alma dyosu bizim 11 safıharp gemisi kaybettiğimizi ilân ediyor. Halbuki yalnız iki gemimiz hafif hasara uğradı ve İkisi de vazife ba. şındadır. Almanlara göre üç tayyare gemisi kaybettik, Halbuki bir tek tayyare gemimiz hasara uğradı. Oda vazife başındadır. Yine Almanlara göre 28 kruvazör kaybettik. Halbuki bir tek hava dâfli kruvazörümüz ha. sara uğramıştır. Fakat 11 balıkçı ge. misi kaybettik. Anlaşilan Almanlar bu balıkçı gemilerinin herbirini bi. rer safıbarp gemisi sayıyorlar.” Mister Churchill'in beyanatından sonra reye müracaat edildi ve hükü. met ekserivet kazandı. Lordlar Kamarasında Lordlar Kamarasinda da ayn mevzu üzerinde müzakereler yapıl. mış, muhalefet namna Lord Strabol. gi, Norveç harekâtına iştirak eden İngiliz kuvvetlerinin şecaatini şük. ranla yâd ettikten sonra demiştir ki: “Bu işlerin hükümet tarafından sevk ve idaresi büyük bir hurürsuzluk yaratmış- tır. Bu hatt hareketin değiştirilmesi ihti- mali daha büyük bir huzursuzluk doğur- maktadır. Hükümetin, bu meselede iyi hs- reket ettiği ve Avrupa harbine kıyasen Norveç muharebesinin ikinci derecede bir shernmiyeti haiz olduğu tahmin edilse bile, yine bu harbin, İcap ettiği sekilde sevk ve idare olunmadığı inkâr edilemez. Norveç enkaz, süratli tedavi isteyen, &ksi tak- e mi n bir hastalığın âtlzıne Bu ik, hükümetin ge- nda meveyi İ ve mete ir, e girdiği gibi, Trot ir? Niçin doğrudan doğ- ruya İsarruz etmemiştir? Trondheim fi- ablokasiğle iktifa eyledik. Büyük bir deniz kuyveti göndererek işi başarır. dık. Fakat, ihtiyar olunacak feda. kârlık çok ağır olurdu. Vazifemiz, Norveçe yardım için Trondheimi zaptetmekti. Lâkin bu hareket tehli. keli idi, Bir çok kiymetli gemileri hava taarruzuna uğratarak feda et. mek icap ediyordu. Biz bu fedakârlı. ğa lüzum görmedik. Çünkü, hasmın mahalli hava falkiyeti bu fedakârlığı göze almamıza mânidi. Almanlar, ancak büyük zaylat mu. Kavmtindebügünkü hafaza ediyorlar, Çünkü Almanyada zaylattan kimseyi mesul eden yok. Fakat Şimali Norveçte vaziyet ga- yet iyidir ve Narvikteki üs müttefik. lerin elindedir. Norveç harbi başlayınca İsveç de yardıma koşsaydı vaziyet bambaşka olurdu. Fakat biz bir kimseyi mua. Aksarayda Bulunan Tarihi Eserler Tesbit Olundu Tarihi Sultan Hanının kapısı Konya Aksarayı, (Tan Mubabirin. den) — Maarif Vekâletinin verdiği emir Üzerine Konya müzesi müdürü Yusul Akyurt şehrimize gelmiş, ta. rihi kıymeti haiz eserleri tesbit et- miştir. Bu eserler arasında Ulucami, Sultanhanı, Ağzharahan, Zinciriye medresesi, Dördüncü Kılıç Arslanin meşhedi, Hacı Yusuf meseldi vardır. Bunlar, hemen tamir edilecektir. Zinciriye medresesi, müze heline konulacaktır. —i Malzeme Satmak İsteyen Bir İngiliz Firması Ankara, 8 (TAN) — Devlet De. miryolları hattı üzerinde yapılacak demir köprü inşaatında kullamlacak malzemeyi satmak için iki İngiliz firması Nafia Vekâletine müracaat etmiştir. Teklfiler Vekâletçe tetkik karar hilâfına müsaade olunmustur. İedilmektedir. yoru methalini zorlamak için, bahri hiçbir wâni yoktu. Trondheim'e denizden İsarruz. yapılması halkında #iloye verilen talimatın neğrihi istiyorum, Bu taarruzun muvaffak olması lazımdı.” Lord Strabolgi bitirmiştir: “Norveç hakinda husust bir tahkikat komitesi teşkil edilmelidir.” Bundan sonra Liberaller namına Lord Eriw hükümeti şiddetle tenkit eylemiş ve Erkânıharbiyenin liya. katsizliğini Hade eden beyanatta bü- Yunmuştur. sözlerini . şöyle beyanatta bulunarak şu sözleri söy- lemiştir “— Hata mazur göstermeli lüzum yok. Harbin icaplarına riayet için başka yerde hareket lâzım geli- yordu. Hükümet te bu icaplara Tia. yet etmiştir... ma — — Yeni Tedbirler Alındı BELÇIKADA ; —— Belçika kabinesi toplandı Brüksel, 8 (A.A) — Belçika kabi. nesi, bu sabah fevkalâde bir toplan. İi yaparak Hariciye Nazırı Spaak'ın enternasyonal vaziyet hakkındaki i. zahatını dinlemiştir. Sanıldığma gö- re, bu kabine içtimaında, ayni z4- manda Holapdada alınan ihtiyati tedbirlerin Belçikada yapabileceği muhtemel akisler de görüşülmüştür. Salâhiyettar mahfillerde söylendi- diğine göre, Belçika, hususi mehi. yette askeri tedbirler almış değildir. — — Iraktaki Feyezan Bağdat, 8 (A-A.) — Fıratın taşma. s: neticesinde su altında Kalan ârazi mıntakası genişlemektedir. Bağdat - Basra demiryolunun bulunduğu mın taka da su altındadır. —— Hopada Zelzele Hopa, 8 (A.A.) — Bu gece 24.25 de beş saniye fasıla ile burada iki şiddetli yer sarsıntısı olmuştur. Ha. sâr yoktur. eği Paris Fuarı Açılıyor Paris, 8 (AA) — Paris Fuari, harbe rağmen 11 Mayısta açılacak. tır, Fuarda mutat bütün tezyinat geçen seneler gibi olacaktır. Tütün Satışları Artıyor İnhisarlar İdaresinin tütün satış- larr birkaç senedenberi devamlı su. rette artmaktadır. Geçen mali yıl i- çerisinde tütün Satışları 13 buçuk milyon kiloyu bulmuştu. Bu miktar, şimdiye kadar yapılan satışların en İazlası idi, Bu sene mayıs sonunda bitecek olan mali sene içerisinde bu miktarın yarım milyon kilo fazlasi. le 14 milyon kiloya yükseleceği an. laşılmaktadır. (Başı 1 incide) 2d ugoslavyada Endişe Azaldı (Başı 1 ineide) teşebbüsünü almak niyetinde bulun madığı, diğer taraftan gayri muha&s riplik siyasetinden de dönmiyeceği ” merkezindedir. İ Londra, $ (A.A) — Almanyanmii Macaristandan askerlerinin imran hakkımı istemiş olduğuna dair olan haber, Londranın diplomasi mahafle linde teyit edilmemektedir. Bu mas Kalil, bu şayinları Almanyanın haki ki maksatlarını gizlemeğe matuf ye. nl bir “sinir harbi” teşebbüsü addekte mektedir. Solya,8 (A.A.) — İngilierenin Ankara Elçisi Sir Knatehbull Hu- gessen, Sofyadaki İngiliz Elçisine bi£ kaç gün misafir olduktan sonra, bu akşam Ankaraya hareket etmiştir. Sir Hugessen, Sofyadaki ikameti e8- nasında, Kral, Başvekil ve Hariciye! Nazırı tarafmdan kabül edilmiştir. Sir Hügesson, Sofyada hiçbir vazife! ile tavzif edilmemiştir. Ziyareti ti mamen hususi mahiyettedir, Elçi, matbuat mümessillerine, Bul garistana yaptığı ziyaretin husi mahiyette olduğunu söylemiş, Bı payitahtında kendine gösterilen sas mimi tarzı kabulden dolayı mem niyet izhar ederek demiştir ki: “Sofyada yaptığım mülâkatlar faydah olmuş ve Bulgaristanı alâkas dar eden hayati meseleleri bana öğ“ retmiştir.,, Belgrad, 8 (A.A) — Alman eko nomi heyeti reisi doktor Lanfried, dün Hariciye Nazırı Markoviçi ve Tis caret Nasırı Andres'i ziyaret etmi riciye Nezeretinde başlanmıştır. İTALYADA Mile yeni bir mesaj Rome” bir gaybubet avdet etmiş olan Sir i birbiri arkasından Kont “G5 Mussolini tarafından kabul edil ng dair verilen fakat teeyyüt etmiy, haber, diplomatik mahfellerde « uyandırmaktadır. Ayni mahfellerde hasıl olan kan: ate göre İngiltere sefirine, Mussol niye Londra hükümetinin mühim b motasını tevdi etmek vazifesi miştir. Hattâ bu mahfellerde berlain'in, Mussolini'ye bir hahantilmalind. Diğer cihetten Sir Lorraine'in düm Kont Cisno ile görüştüğü ayni mah fellerde tekzip edilmektedir. Abloka karşısında İtalya Giornale d'İtalia, müdürünün fm zasile “Cebelitarık” sevlâvhasile den tehdit eden Paris ile Londramıft! yeni ve meşum bir hayale kapıldık» larını iddia eylemektedir. Evvelâ şus! rasını tebarüz ettirmek lâzımdır ki, iyice silâhlanmış ve çarpışmağa metmiş büyük bir millete karşı ta bik edilen bir abloka her zaman zor. Tanabilir ve bu ablokayı yapan meni leket te, Norveç hâdiselerinde görü düğü gibi, kendisini pek müşkül neticesi meşkük bir maceraya atmış muhasara teşkil edemiyeceğini tas rih etmek lâzımdır. Oradan geti: tiği maddelerin mühim bir kısmın&? Arnavutluktan, İtalyan Afrikasın dan ve Balkanlardan tedarik edebilir. Çünkü İtalya bu memleketlerle sü jiçinde yaşamaktadır ve sulh içindi yaşamağa devam edecektir. İtaly | Balkan memleketleri ile teşriki mesaf etmek İstemektedir. Bu gazete netice olarak şöyle des mektedir: “Cebelitarık sblokasının İtalya Ü“ zerinde Paris ve Londra tarafından ümit edilen kati tesirleri yaprmıyacı ğı aşikârdır. Cebelitarık ile Süveyş! ve Fransa ile İngilterenin Akdenizd iihdas ettikleri diğer sistemler hers| halde kabili tecviz olmıyan bir hegö- mory'anın sarih ifadesidir. Harp linde muvaffakiyetli bir taarruza he | det olabilecek olan bu Hegemonys” sistemi bütün milletler için. adâlet ve hürriyet prensibine istinat ede bir Avrupa nizamı ile telif edilemiyer cek bir rejimdir.” Roma, 8 (A.A.) — Halk kültürü nas zrı Alexandre 1 Taç İtalya İm paratorluğunun kuruluşunun yıldöz nümü münasebetile 9 Mayısta Alma propaganda nazırı Göbbels ile buluş-! mak üzere Berline hareket etmiştir. Diğer cihetten Alman münakslât nâ- arı Dr. Julius Dorfmuller'in Româs ya geldiği haber verilmektedir. 3 MISIRDA 4 Kahire, 8 (A.A) — Başvekil Al Mahir Paşa, harici vaziyet haklıni& gazetecilerle yaptığı bir görüşmede! Mısırda alınan emniyet tejbirlerımin mükemmel olduğunu ve memleketi her hangi bir sürprizden korkusü bulunmadığını söylemiştir. Ş MA. AE 5 e mlm edir m da ider öç di e e iz kai nm Si