18 Haziran 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18 Haziran 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

BEDELİ Ecnebi 2800 Ke. 1 1 sene Büy bedel mü te srasiyle 16, 9, 3,5 liradır. iböne be“ beşindir. Adı k kuruştur. Cevap için mektup- 10 kuruşluk pul Hâvesi Mazumdır. ALL İNİN İİ Beşikleri İstanbulun hemen bütün otohüs hatlarında çalışan rm çoğu çürük çarık şey- Filvaki bütün vesaiti nak. *der ve alelusul hepsine de fer müsaadesi verir, Yol. liyatınm kolaylaştırılması ii bir şehir için esas mese. n biridir. Fakat bundan tvvel halkım canını emniyet almak lâzımdır. Ve her. Mmalümdur ki, bizim oto. her tarafı ayri ayrı zan. in ve bir küçük yokuşa li zaman da koltuk değneği san ihtiyarlar gibi nefesi birer acaip arabadan Hirler, m bu mevzuu tekrar ele in sebebini geçen cumar- ti Yenimahalleden Taksi. İlmek üzere otobüse binen kadaşımızın şahit olduğu edir: ahalleden üçü çeyrek ge- m 3072 No. hı otobüsün, kuyu virajmda birdenbi. leği fırlamış ve köhne a- fat kaldırım üzerinde de. iz bırakarak sürüklendik. durahilmiştir. Arkada. iyor ki: tobüste mevent yolcular, dahil olduğum halde - daha teblikeli yerler. hulmamasndan “dolayı hamd ve şükrederek mü. line aşka bir otobüsün i bekledik. müinasebetile yalnız bo. yenileştirilerek © yüzüne sürmüş koca karıları an- köhne arabalar, mesul tarafından daha dik. yene edilseler de (Ecel şeklinden çıkarılsalar.” * Ucuzlamalıdır eya plâjları İhale bede. Yinin yüksekliği yüzün. #hüz kiralanamadı. Bilhas- e sıhhatine ait şehir işle. ik bir hassasiyetle ele Ali, ve Belediye Reisimiz Lütfi Kırdarın bu mesele iyetle meşgul olması yürümesine engel olan ri ortadan kaldırması or, . belediye, istediği para. talip çıksa bile, fâhiş le halkın cebinden hu. kaç kat fazlasma çıkarı. bir çok şikâyetlere, yetsizliklere yol açaca. önünde tutarak plâjları esaslı çareleri tatbik Ye icap eden fedakârlık. Midir. l plâj açacak kadar hal ını düşünen bele: en memnuniyetle yapa- #üphe yoktur. münakasa endişeleri, ene daha çok gelir elde gibi bugünkü vaziyete noktalar, Florya plâj- uzlatılmasına mini ol. « Her halde Florya en iyi kısmınına bile kuruştan fazla vermiye tutulmaz ve diğer plâj- (Srileştirilirse şehrin en Yaz ihtiyacı karşılanmış başka, plijlarm bazı de, insanm ailesile #itmesini kolaylaştıracak uzlatılmalıdır. Bunların iralanması çok fâhiştir başka unutulmamalı. ya vaziyeti dolayısile ist akını tamamile dur. gidecekler hemen he- halktan ibaret kalacak- İa yapılacak olan mü- bu esaslar nazarı itiba. bem plâjlarım vakit açılması, hem de bet temin edilmiş ola. Havalarda Hâkimiyet Mısır ordusuna mensup motörize kuvvetlerden bir parça. Bu kıtalar sahrada kolaylıkla ilerliyebilecek şekilde teçhiz edilmişlerdir Mısırın Müdafaası İçin H ısıra taarruz edecek her. hangi kuvvet metsmina kolay kolay eremiyecektir. Akdeniz üzerinde bir İngi. liz — Mısır kalesi olan Mersa Matruhu ziyaret ederek bura- da iki gün kaldıklan sonra e. dindiğim kanaat bu m dedir. Bu kale, Mısıra rafından girmiye karşı settir, Haritaya hir göz atıldığı tak- dirde — İtalyanların © Mısır — Libye hududu boyunca istedik. leri noktadan Mısıra girecek. leri tahmin olunabilir. Bu tahmin yanlıştır. Çünkü #ahilden kırk mil öte. de çöl başlar, Çöl tepeleri 600 kadem yüksekliğindedir. ve hiç bir tankın bu tepeleri aşmâsı- na imkân yoktur. Altmış mil Cenuta uçurumlar başlar. Ve gelen buradaki Siva vahası, müstev- liler içinselverişli bir yer gibi görünür. « Bahariye bağlı olan Siva vakası Nil 'neh. rinden 12 saatlik mesafededir. Yazan: Ronald Matthews (Daily Herald) in Yakm Şark Muhabiri Yeni Mısır ordusundaki Haritaya baktığınız takdirde istilâ kuv#etlerinin buralarını da kolaylıkla aşacağını zanne. hafif tanklardan biri... DD dersiniz. Fakat bu zannınızaa aldanırsınız. Çünkü Siva «<2. Bö» hariye yolu da tankların geçe. tgünkü savaşlar için 23. İer garantisinin havalar. daki hakimiyetle elde edilece.. ğini herkes düşünebilmektedir. Fakat, ekseriyetin tasarlıyacağı gibi, tayyare sayısının fazla 0. )uşunu, üstünlük ölçüsüne vur. mak doğru olmaz. Şunu unut. mamalıdır ki, cephenin her ye- inde, muharebenin her safha. sında, düşmana göz açtırmadan havadan üstünlük göstermek, on binlerce tayyarenin devamlı çalışmasın ve bu kabarık yekü.. nun hiçbir zaman düşmemesini temin edebilmekle kabildir. Bu da, he kadar zengin ve memba. ları bol olursa olsun hiçbir dev. letin başaramıyacağı çok sğır bir yük olur. Hâkimiyet unsurlarını, (biri. birlerinden ayrıldıkları takdir. de işe yaramıyacak hale gelebi. len' şahıs, malzeme ve idare- deki isabet teşkil eder, Bu hu. susların tekemmül oetmesile meydana getirilecek üstü: istenilen yerde ve mevcud lâzım olan muharebe devresin. de temin edilecektir. Ancak bu Suretledir ki, efkâr; umumiye- nin beklediğinden çok farklı ve kati neticeli : hava hâkimiyeti kurulmuş olur. çucuların tam bir emni. yetle vazife başarmaları büyük roller oynar. Bu hakikat İngiltereyi seksen kadar hava mektebi açmağa ve bir o kadar da antrenman meydanı hazırla. mıya sevketmiştir. Umumi bir istatistikle; bir pilotun yetişme. si bir kaç sene ister, Buna mu- kabil işin kıymetli olanını ya- pacak bir râsıt ise muhakkak ki bir pilottan bir kaç misli za- man fazlasile tekemmül eder. Elemanların hasıla verecek şe. kilde yetişmeleri bol para ve bol zaman sarfını icap ettirir. Bunları esirgememekle beraber kıskanarak kullanmak zarureti vardır. Malzeme de böyledir. Fabri- areşalel ÖNEN Erden * A. AHISKAL öeraense kaların yüksek vasıflarda tay- yarçler inşa ettikleri ve miktar. Jarının her gün bir parça daha arttıklarını ihmal etmiyelim. Harbe girerken. beş bin tay. yaresi bulunduğunu Almanyanın da, bir lonya üzerinde makla beraber, bu gün inşaatı. na verdiği hızla bu miktarm ya. rısı kadar fazlalışmış bir hava- cılığa malik bulunduğunu dü. şünmek tedbirli bir hareket 0- lur. Bu malzeme pahalıdır. EL de edilmesi güçtür. Bin bey; lik bir motörün saatte ik! yüz elli kilo benzin yaktığı düşünü. lürse, uçuşun artmasile masra. fln ne derece kaburacağı kulay- ca tasarlanır, Cepheden eksilen en ufak bir ihtiyacın derhal yenilenmesi ve in vasıtaların üçte biri ka. darını da devamlı ihtiyat ola. rak cephe gerisinde elde bulun. durmak hâkimiyeti idame etti. rir. Ye mudafna vasıtalarının hava silâhlarına yardımı, hava hâkimiyetinin meydana gelmesinde rol oynamaktadır. Londra'nın o yerden kuvvetle mukabelede bulunması, hava. dar gelecek tehlikeleri önle. mektedir. Bu korumalar bas. kınlarla yarı kadar çürütülebi. lirse de, havacı devriyelerin muvsflak uçuşları müsssir akin ları karşılar, çarpışır, haber ve. rir ve netice olarak mukabeleyi temin eder, On binlerce tayyarenin bir noktaya hücumu ve nihayetsiz bombalar atmış olması bir dev. relik korku ve zarar verir, Fa. kat hakimiyeti kuramaz. Oynak, şaşırtan, programlı ve idareli akınlar ise beklenen mu. vaffakıyot ve üstünlüğü müm, kün kflar. Böylece ekonomik! hareket edilmiş olur. Bunlardan başka kullanılan tayyarelerin evsafı, süratleri, hareket sahaları, irtifaları, ma- nevra kabiliyetleri ve aynca ö- teş kudretleri hava hakimiye. tinde müessir olurlar. Bunları! tetkik edersek görürüz ki, müt- tefik ordular son aldıkları ve alacakları av ve bombardıman tayyarolerindeki sürat, manev- ra ve ateş kudretleri sayeslade Alman havacılarının elinde bu. lunan benzerlerine karş: hâkim vaziyete geçeceklerdir. Altı yüz altı yöz elli kilometre arasında. ki sürate yetişebilen Alman tay yarelerinin ateş kudreti yüksek olanlarda manevra kabiliyeti az, vo yahut hareket sahasmın üstünlüğü önünde ateş kudreti mahküm bulunmaktadır, Möveix ordular hava ha- kimiyetini Amerikadan aldıkları ve alacakları tayyare. lerle temin etmektedirler, şek- lindeki mütalâalar yanlış ola- maz, Fakat sadece malzemenin yığılıp kalması böyle bir üstün. ün vücut bulmasına âmil de, ğildir. Elemanların talim ve ter. biyesindeki titizlik ve para ile zamanın, bilhassa Alman ordu. larınm ağır hareketile kazanı. İsn, iki yüz kadar harp hafta. sının müsaadesi müttefik hava ordularının hakimiyet esaslarını kurmasına ön ayak olmuştur. Hakimiyet unsurlarından bi. rini ihmal etmek, diğerlerinin kıymetlerini düşürebilir. Ka. Ta taarruzlarının muvaffakıyet kazanmaları üzerinde hava üs. tünlüğünün mutlak surette te. siri vardır, Havalarda hâkimi. yeli tesis eden taraf harbi yarı yarıya kazanır. Bu düşünce, harbin başındanberi milyonlar harcatmaktadır. Şahıs, malzeme ve idare ba. kımından elele, başbaşa vermiş olan taraf üstünlük kuracaktır. İttihattan kuvvetin doğacağı in. kâr olunamaz ki... azırlıklar 1g.b gu0 miyeceği bir yoldur. Buradan ancak develer geçer ve başka her vasıta, bir anda imha oğu. nabilir, * * Pp“ Mersa Matruh Mısıra gidebilecek biricik yo- Yun ucundadır. Ve hu kale Şar. ka doğru bağlıdır. Ziyaret ettiğim kaleler için. giden demiryoluna de bunun kadar misafirperver olanını görmedim. Asıl kasaba bir veya iki kat. 1 köşklerden o müteşekkildir. Merhum Kral Fuad burasını ne- fis bir sayfiye yapmak istemiş ve öylece kurmuştu. Kasaba deniz üzerindedir. Liman bir hay dolambaçlıdır ve methali dardır, Methal muhafaza altın- dadır; - Burası gurub vaktinde| Holivudun Cenup denizlerini temsil eden manzaralarına ben; ziyor. Fakat suların içinde tam 11 üşahede altındadır. Buradan başlıyarak uzanan telörgüleri uzanıyor. Ve arada, tank dafii toplar gö. Bundan başka en kolaylıkla yu- tacak geniş, derin hendekler de çöl içine pıyor. tankları kazılmıştır. Bütün bu müdafaa tertibatı gör. düm. Her mitralyöz yuvası, te. ile mitralyöz yuvaların lefonla karargâha bağlıdır. Yer altında yaralıları tedavi vücude Bunları da gör. için serin sığınaklar getirilmiştir. dükten sonra bütün kıtayı idi Te için, yerin diplerinde de getirilen karargâlu ziyaret ettim. e urada çalışan erkânı har- biyeye telgraçılar ve te. lefoncular yardım ediyor ve bunlar bu sayede hem cephe ile, hem bütün dünya ile mu. habere ediyorlar, Kasabayı kucaklıyan müda- İaa mevzileri bir kaç hattan mü. Ve bana verilen teminata göre bunları geçmek imkânsızdır. Mısırı istilâ et. mek istiyenler Mersa - Matruhu bırakarak kuvvetlerini çöl yo. lu ile Şimale doğru gönderdik- teşekkildir leri takdirde ne olur? Fakat buna karşı da tedbir alinmiş ve her tarafa yetişe. cek müteharrik kuvvetler ha- nrlanmıştır, Zırhlılar ise pek yakındadır ve her dakika yardıma hazır. dir. Devriye tayyareleri hergün gölü tarıyor ve her şüpheli fa- aliyeti tarassut ediyorlar. Bu yüzden Misirin yanlış olur. Mısır müdafaası, ihtimalini hesaplamış ve ona göre hazırlanmıştır. Tabl manlalardan “SESİMİ İs. tifadeler temin olunmuş ve en yeni silâhlarla en sağlam tesi. sul dabi tahkimatı aşılmaz bir hale getirmiştir. Bundan baş. tahrip ka tayyarelerin Misirı etmesine mâni olmak için ahı. nabilecek her tedbir alınmıştır. Bu yüzden Mısır muhtemel tecavüzlere karşı hazırlanmış vaziyetledir. istilâya uğrayacağını tahmin etmek çok her istilâ Açıkgöz Makinist - Papaz Papazdan Anlar - Oğlunu Tanıyamıyan Ana Beşinci Kolonun her de. Uğe girmekte gösterdiği kurnaz. flıklar, bw münasebetle her hile. ye başvurmaları bu harpte son raddeye varmıştır, Fakat İngi ve Fiansızlar da onları yakala. mak hususunda çok maharet gös- rmektedirler. İşte bu vakalar. dan bir tanesi: Bir gece saat on bir buçuğa doğru müttefiklerin Belçikadaki karargâhma motosikletli bir a. dem gelir. Bu bir Belçikalı zabit. tir ve şöyle söylemektedir: — Çok mühim bir emir taşıyo. rum. İleri hatları geçeceğim! Burada kendisine müsaade ve. rilir ve e, mötörüne atlayıp u- zaklaşır. Daha böyle iki karar. göhtan geçer ve cephenin tâ iç- lerine sokulur, Bir müddet sonra ayni motosikletlinin geri dön gü duyulur. Artık tam son karar. gâhlan (yani İlk durdurulduğu yerden) çıkmak üzere iken bura. daki nöbetçiler karargâh maki. nistinin soluk soluğa kendilerine doğru geldiğini görürler. Maki. nist: — Bu adamı durgurunuz, di. yor, ben onun motörünün sesini duydum. Bizim orduda böyle ses çıkâran motör yoktur. Bu ecnebi makinesidir. Bu şüphe üzerine yabancıyı i- yice arıyorlar, bir de ne görsün. ler, Motoşikletteki adamın Bel. ka üniformasını altında Alman üniforması vardır ve cebinde de cephede aldığı bir çok notlar bu- lunuyor. * * Papaz Papazdan Anlar A imanların esir alınan Bel. çikalıların her nevi üni. Tormalarından istifade ettiklerini gösteren diğer bir hikâye: SOYA ÇEK Ona soya çeken kaşınma de. mek te mümkündür, belki daha doğru olur. Çünkü tutulanlar sarılıktan ziyâde okaşınmadan şikâyet ederler. Zaten sarılık devamlı değil, dir, arada sırada meydana çi. kar. Sarılık olmadığı zamanlar. da cilt sarıya bakan esmer bir renk O da bütün vücutta değil, çok defa yalnız yüzde ve dudakların etrafında... Göze çar pan şey, ay oydan birkaç, bir İ çek kimselerin o hepsinin bu renkte olmasıdır. e Dedelerini büyük amcalamı, yahut bi annelerini, büyük halalarını ve teyzelerini görmüş olanlar, on. lardan da hepsinin değilse de bazılarının öyle donuk sarı be. nizli olduklarını bilirler; Sözür kısası soya çeken bir hal, Bu halin, çok kaşınmaya isti. dattan başka, can sıkacak bir a. lâmeti cilt üzerinde kara kara lekeler peyda olmasıdır. Püs. kürme benler bu mizacın alâ. metidir. Bunlar da bazılarının hoşuna gider, bazılarının canını sıkar, Hele çok defa gözlerin üst tarafındaki kapakların cil dinde et benleri şekinde oursa.. ya çeken bu mizaç, insanın lerini tenbih eder. Onun için bu mizaçta olanlar hemen daima faaliyeti severler, zeki de olur. İradesi kuvvetlidir. Fakat pek te çabuk öfkelenirler.. Ba. zıları da kedere çok temayül gösterir, ne içinde bulundukları zamandan hoşlanırlar, ne de ge. lecek zaman için bir şey bekler. ler. Bu mizaç mideye de çok do. sonra mide sancıları, devamlı peklik, basur memeleri, arada sırada appendisit sancıları Sinirler cihetinden alâmetle. ri: Sık sık baş ağrıları, gece uy. kusuzluk ve buna karşılık ve. meklerden sonra uyku bastır. pası, Böbrekler cihetinden: Arada sırada” idrarda albümin, yahut kan... Mühim bir alâmeti de nabzm dalma yavaş alması. Fakat daha çocukluktan başlıyarak, burun sık sık kanar, diş etle. rinden kan gelir. lmanların açıkgözlülüğü, | kunur. Yemeklerden sonra ek.! şilik, hazımsızlık, yemeklerden | Bir gün Fransanın sahil şehire lerinden birinde Belçikalı bir paz pas yolunu oradan geçen bir as dama sorar. o Bundan tabii ng olabilir. Fakat o sırada oradan geçen diğer bir papas Belçikali rahibin bir din adamının katiğ yen kullanmadığı küfürlü bir tağ bir kullandığını duyar. İşin içine de bir tuhaflık olduğunu sezinceii İhemen onun peşine takılır. Köşe deki polis vasıtasile üzerini araz dıkları zaman Belçikalı rahibin paraşütle inip tebdili kıyafet ete miş bir Alman zabiti olduğu ans Taşılır. #** Oğlunu Tanıyamıyan Ana : gm Belçika ve Hos landadan ve Dunkergus'u den gelen askerlerin nakli müz nasebetile acaip vakalar olmak tadır. Bunlardan bir tanesi Dover civarında küçük bir şel hirdeki istasyonda olmuştur. Burasını tek başına idare edeni memur Hopkins'in evi hemen ise tasyon binasının yanındadır. Bu. rada duran trenlerden inen g8 kerler gider, gider bu evin kapı. İsınt çalar ve su isterler. Hopkins. in genç ve müşfik karısı onların hepsine istediklerini Uv kendine bir vazife edinmiştir. Bir gece yine saat ikiye doğrül gelen bir trenin orada çok dune mıyacağı söylenir, bu sefer a8 kerlerin trende oturacağı söyler nir, Buna rağmen trende atlayıp eve doğru bir askerin koştuğunu görünce hemen elinde su testişi kapıya koşar ve gelen askerini yüzüne bile bakmadar: — Oğlum, al çabuk iç yoksa treni kaçıracaksın, der. Asker bardağı onun elinden «- ip kapının eşiğine koyar ve $00- râ ona sarılarak şöyle söyler: — Anne beni tanıyamadın mı? OKMAN HEKİMİN ÖĞÜTLER EN SARILIK Rumatizma ağrılarıda bu ıçta olanlarda çokça bulu. nur, Biraz soğuk, biraz yorgune luk mafsallara ıstırap verir. Mizacın asıl sebebi, karaciğerde olduğundan, karaciğer hastalık. larına da, tabii, istidat ziyade olur, bilhassa karaciğerde kum sancılarına... ; Soya çeken sarılık geçici bir hastalık, değil, devamlı bir mi. zaç olduğundan, onu kökünden geçirmek te mümkün olamaz, Rahat etmek için yemeklerde perhize riayet, sütlü ve unlu yemeklere çokça rağbet ederek, etten, yağlı yemeklerden, ba. harlardan mümkin olduğu ka. der sakınmak lâzımdır. ULMACA Bugünkü Bulmacamız EO 1 — Geniş ve dsi su — Çift değil, 2— Arzu, gaye — İt ce deği, 3 — Orfü tuhsil verir — İşe pirto. 4 — Bir renk — Uzaklık bil- dirir, 8 — Emreden mir, 6 Köpek — Masum, helis. 7 — Bir 4“ ğmç — Mir kiz isi 8 — Bir vilâyes timiz. 9 — Pir uzvumuz — Bir sayi, sy Yukarıdan aşağı: 1 — Akıllı değil — Dış değil. 2 — Olur mu — Cod, 3 İossir — Mur, meta, 4— Becabeği | — Saçsız — Afr dir. 1— Lezet — Bir xemir — Fona değil. 8 — Nihayetsizlik — Adanir, 9 — İskambil karıştıran, DÜNKÜ BULMACAN HALLEDİTMİS SEKLİ Soldan sağa: 1 — Se İ Kütziz — Pr. $ — Tamis — Kir «2 AK — Zor. 5 — Nas — Bal, İ sit — Ma 7 — Kibur — Kar, 8. dam — Su, 9 — Saha — İmal de yi